Professor schreef:Dan mag ik ouderwets zijn, maar het bevreemdelijke is dat ik wel examen gedaan heb in de bewegingsleer van de mens.
Aan een echte proffessional de taak om omtwikkelingen te blijven volgen, ook NA je examen...
Professor schreef:Dat naast het paard conditie opbouwen is ok, maar wist u dat topatleten zoals schaatsers het enorm moeilijk hebben op een paard
Ja natuurlijk. Die hebben in de regel een hoge spiertonus en geen fijne motoriek.
Professor schreef:Kracht moet men hebben in zijn benen en rug, en dit kan men leren op paard.
Het gaat juist niet om kracht. Dressuurrijden doen we toch niet op kracht? Het gaat om de ontwikkeling van de fijne motoriek, coordinatie en balans. In de dressuur hebben we het altijd over 'ruitergevoel'. Maar naast begrip van het wezen paard wordt daarmee bedoeld: je fijne motoriek. fijne controle over je lichaam, het onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Kleine fijne bewegingen kunnen maken. In de ruitertraining die ik doe op de sportschool wordt NIET getraind op kracht. Maar op balans en coordinatie. Fijne bewegingen, snelle reflexen, bovenlichaam en heupen onafhankelijk van elkaar bewegen. Ontspannen in aanspanning (hetgeen we ook van onze paarden verlangen). Ik ben hier heel enthousiast over en ik vind dit echt essentieel voor elke ruiter die zich serieus met dressuur bezig houdt. Coordinatie, balans, snelle reflexen en soepelheid kun je echt veel efficienter trainen naast het paard, dan op je paard.
Professor schreef:Wanneer men dat leert naast het paard dan traint men verkeerde spieren die men op het paard juist niet wenselijk zijn.
Het gaat dus niet om spierkrachtontwikkeling, ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd. Aangezien je examen hebt gedaan in bewegingsleer zou je hier toch de toegevoegde waarde van in moeten zien.
Professor schreef:Het is belachelijk dat men denkt dat beid onafhankelijk van elkaar kunnen trainen aan de houding en spieren.
Jammer.... Voor mij onderscheid een instructeur zich in positieve zin wanneer hij aandacht heeft voor de fysiek van de ruiter, en ruitertraining. Ik vind het belachelijk dat daar weinig aandacht voor is binnen de paardensport.
Professor schreef:Het in balans blijven, en onafhankelijke te zitten zeer complex, dat men nooit en te nimmer van de grond af kan leren.
Nou, dan kun je grondwerken, werken tussen de lange lijnen voor paarden ook wel schrappen. Want dat zou een paard dan toch ook niet kunnen voorbereiden op het werken onder de man? In mijn ogen is dat hetzelfde principe. Volgens mij is de oorzaak voor de weerstand tegen ruitertraining gewoon dat ruiters geen zin en discipline hebben om te werken aan hun eigen fysiek... (of van instructeurs om de ontwikkelingen op dit vlak te volgen)
cherie78 schreef:Maar een ruiter die geen onafhankelijke zit heeft, zal ook nooit geen evenwicht en balans bereiken samen met het paard.
Het is inderdaad het kip en het ei verhaal.
Nee, het is geen kip en ei. Iemand met een slechte fysiek, te dik/geen conditie, coordinatie en balans zal NOOIT een optimale zit bereiken. Als zo iemand aan paardrijden begint zonder hier aandacht aan te besteden begint diegen met een achterstand die niet in te halen is. Je kan als ruiter technisch gezien nooit het maximale uit paardrijden halen als je eigen lichaam je in de weg zit.
Professor schreef:maar ruiters met overgewicht die een rijtechnisch gevoel hebben, zijn voor paarden geen probleem en ze slijten er ook niet meer door.
De kans is klein dat mensen met zwaar overgewicht rijtechnisch gevoel hebben, zwaar overgewicht is echt nadeling van invloed op je balans en coordinatie. En dat is geen theoretisch filosoferen, maar een feit. Een paard met zwaar overgewicht kan zijn dressuurwerk ook niet optimaal doen, want zijn lichaam zit dan gewoon in de weg. Dat er mensen zijn met een correct gewicht die hun paard in de weg zitten staat hier los van.
Professor schreef:Wat hier naar voren gebracht is en word is dat de instructie van een dergelijk laag gehalte is dat er zovele zo slecht op een paard zitten en zitten is nog een te goed woord hiervoor.
En daarom is het juist te prijzen dat er bij de betere instructie aandacht komt voor ruiterfitheid. het hele A-kader is niet voor niets naar de sportschool gestuurd.
Professor schreef:Mensen moeten aan zich zelf werken iedere dag wanneer zij op een paard zitten,
EN wanneer zijn niet op het paard zitten
Zowel mentaal als fysiek. (het hele A kader gaat ook naar de sportspycholoog...)