DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:42

Waarom ?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:46

Goofy44 schreef:
Tyrza schreef:
Ik ben erg benieuwd wat jullie van de aanleuning van dit paard vinden: http://northamerica.dressageclinic.com/samplevideo1.php

Je stelde bovenstaande vraag. Je kreeg een aantal reacties. Ben je het daar mee eens, denk je er anders over ? Heb je er aanvullingen of commentaar op het commentaar?

Ja, ik ben het eens met de reacties. Ik vind de aanleg van het paard nog te weinig op niveau voor getoonde oefeningen. Maar wat de amazone in kwestie verteld, sta ik helemaal achter.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 00:30

Goofy44 schreef:
Even terug naar dat snelle achterbeen. Stel het paard draaft. Het rechterachterbeen komt los van de grond. Wat gebeurt er dan met het linkervoorbeen ? Is dat ook sneller, loopt dat synchroon (gelijk) met het rechter achterbeen, als we over een snel achterbeen praten?. Hoe gaan de diagonale benenparen, echt gelijk of ongelijk?

Goofy, ik neem aan dat dat hypothetisch bedoeld is?
Het zou in draf uiteraard zo moeten zijn dat LA en RV en ook RA en LV diagonaalsgewijs gelijktijdig van de gond komen, gelijktijdig het hoogste punt bereiken en ook gelijktijdig worden neergezet. Als dit niet het geval is geen sprake van een takmatig correcte draf.

Tyrza schreef:
Hier een video van een Amerikaanse. Ook hier wordt een stukje passage/piaffe getoont: http://northamerica.dressageclinic.com/samplevideo2.php

Hier zie je ook dat het paard heel vaak niet of slecht ondertreed. Maar ook hier: dit is training. Niet de wedstrijdring.

Tyrza, helemaal met je eens. Ik zie een paard dat kort loopt, maar geen enkele verzameling laat zien. Alleen op de momenten dat ze hem aansport heel even, maar dan loopt het paard er ook meteen weer uit. Het paard is voor teveel tegengehouden en de achterbenen bewegen veel te weinig naar voren (naar onder het zwaartepunt). Zie ook mijn reactie op het topic "Eerst dragen dan stuwen of meteen dragen" viewtopic.php?f=105&t=670324

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:27

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:
Zoals op deze video zullen er ook mensen zijn die deze training vreselijk vinden en mensen zijn die het geweldig vinden. Smaken verschillen.
Het is waar je zelf de prioriteiten legt.
Tuurlijk, maar daar gaat deze discussie niet om, al willen sommigen dat zo doen lijken. Dit gaat niet puur om smaak. Dit gaat er in dit deel van dit topic eigenlijk over, dat de pro-LDRers laten zien wat ze nou zo goed vinden aan die training in extreme LDR houding (en niet enkel het behalen van medailles in een compleet andere houding). Als men goede momenten kan laten zien van achterbeengebruik bij paarden in een minder extreme houding, waarom wil het dan maar niet lukken in de extreme houding?

Wie hebben er nou foto's van die extreme momenten, jullie doen net alsof je een uur extreem rijdt? De tegenhangers hebben die ja. Maar: Als jij foto's gaat maken en je hebt 30 foto's en je vind er 15 niet mooi dan delete je ze toch ook meteen?

Ik vind het nog steeds niet dat het er hier over gaat om een mooie foto te plaatsen die ook QQQQ past. Het gaat er hier om dat LDR niet PER DEFINITIE dierenbeulerij is. En dat er in alle lagen en manieren slechte en goede ruiters zijn.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:28

QQQQ schreef:
Nee, maar DEZE discussie gaat over extreem, of wil jij de TS foto's anders omschrijven?

Dat zijn stemmingmakerij foto's van zowel LDR als KLASSIEKE ruiters op slechte momenten die niets met de grote noemer LDR te maken hebben.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:29

horseyfries schreef:
Goofy44 schreef:
Even terug naar dat snelle achterbeen. Stel het paard draaft. Het rechterachterbeen komt los van de grond. Wat gebeurt er dan met het linkervoorbeen ? Is dat ook sneller, loopt dat synchroon (gelijk) met het rechter achterbeen, als we over een snel achterbeen praten?. Hoe gaan de diagonale benenparen, echt gelijk of ongelijk?

Volgens Hilary Clayton vaker ongelijk dan gelijk, veel paarden zijn ofwel positief ofwel negatief gedisassioceerd. Als een paard van nature ongelijk is dan kun je dus niet zeggen hoe een paard loopt als het achterbeen sneller komt, dat hangt ervan af hoe het paard van nature liep (voor eerder op de grond, achter eerder op de grond of gelijktijdig?).
Verder denk ik dat het niet zozeer een meetbaar begrip is "een sneller achterbeen" maar meer een rijtechnisch begrip. Ik heb nog geen onderzoeken gevonden waarin dat daadwerkelijk gemeten is, jij wel?

Nee het gaat inderdaad om de reactie !

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:31

Goofy44 schreef:
Laten we gewoon proberen om de komende 10 jaar in landenwedstrijden als winnaar uit de bus te komen. Individueel gedurende die periode 2 van de 3 ruiters bij de eerste 3.

Net als DLD? Slapen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:32

Karl66 schreef:
Ik heb gisteravond nog even de WB-wedstrijd zitten kijken en een groot deel van de springruiters gebruikt LDR, zelfs in het parcours. Hoe valt dat te rijmen dat een springpaard over 1,60m springt en tegelijk volledig op de voorhand zou lopen?

LDR is NIET op de voorhand. LDR is helemaal rond van staart tot kop en van elastiek zonder belemmeringen en op achter. En dat kan een springpaard erg goed gebruiken!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 08:41

Don_Marcello schreef:
Goofy44 schreef:

Het zou in draf uiteraard zo moeten zijn dat LA en RV en ook RA en LV diagonaalsgewijs gelijktijdig van de gond komen, gelijktijdig het hoogste punt bereiken en ook gelijktijdig worden neergezet. Als dit niet het geval is geen sprake van een takmatig correcte draf.

Onderzoek van Hilary Clayton heeft aangetoond dat bijna elk paard niet helemaal gelijktijdig landt. Omdat dit voor het oog niet waar te nemen is zijn er vroeger beschrijvingen gekomen van een taktmatige draf die dus in werkelijkheid niet helemaal kloppen. Daarmee is bewezen dat een positief of negatief gedisassocieerd paard normaal is en het dus geen "africhtingsfout" is.
Het is dus nog altijd een correct gaand paard.
De stelling dat de "draf zo zou moeten zijn" is dus in wezen achterhaald.

Palo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 10:00

Don_Marcello schreef:
Goofy44 schreef:

Tyrza schreef:
Hier een video van een Amerikaanse. Ook hier wordt een stukje passage/piaffe getoont: http://northamerica.dressageclinic.com/samplevideo2.php

Hier zie je ook dat het paard heel vaak niet of slecht ondertreed. Maar ook hier: dit is training. Niet de wedstrijdring.

Tyrza, helemaal met je eens. Ik zie een paard dat kort loopt, maar geen enkele verzameling laat zien. Alleen op de momenten dat ze hem aansport heel even, maar dan loopt het paard er ook meteen weer uit. Het paard is voor teveel tegengehouden en de achterbenen bewegen veel te weinig naar voren (naar onder het zwaartepunt). Zie ook mijn reactie op het topic "Eerst dragen dan stuwen of meteen dragen" viewtopic.php?f=105&t=670324

En dan dat irritante geklik!! Of is dat om het paard aan spaanse muziek te laten wennen!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 10:03

Dat geklik kan ook zijn om het ritme te houden. Niet alleen voor het paard, maar ook voor jezelf. Je hoort haar zelf zeggen dat hij af en toe het ritme verliest en als ruiter moet je je paard in het ritme begeleiden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:39

Mireille1970 schreef:
Wie hebben er nou foto's van die extreme momenten, jullie doen net alsof je een uur extreem rijdt? De tegenhangers hebben die ja. Maar: Als jij foto's gaat maken en je hebt 30 foto's en je vind er 15 niet mooi dan delete je ze toch ook meteen?

Ik vind het nog steeds niet dat het er hier over gaat om een mooie foto te plaatsen die ook QQQQ past. Het gaat er hier om dat LDR niet PER DEFINITIE dierenbeulerij is. En dat er in alle lagen en manieren slechte en goede ruiters zijn.
Nee Mireille, die "extreme momenten" zijn extreem in stelling, maar niet extreem in de zin dat het nauwelijks voor komt. Misschien gaat het geen uur achter elkaar extreem, maar zeker wel 10-15 min - en dat is héél lang voor extreem! Het gaat mij in dit punt van de discussie, en zeker wat betreft mijn vraag om die foto, niet om het bepalen van dierenbeulerij of niet.

Het gaat mij om het NUT van de oefening voor de TRAINING van je paard. "Men" beweert, dat ook in de extreme LDR die Anky zelf beoefend (als het niet net een puur corrigerende actie is) de basisvoorwaarden gehandhaaft worden en het paard niet op de voorhand loopt. Als dit zo is, dan moet dit zichtbaar zijn, ook op een foto van zo'n goed moment. Als er echt alleen maar foto's zijn, waarbij de achterhand er achteraan lijkt te komen als men in de extreme LDR stelling traint, dan betwijfel ik bovenstaande "claim" van de "experts".

Dat zou overigens niet bewijzen dat de mildere vormen van LDR ook nutteloos zijn, maar ik ben met name geïnteresseerd naar het trainingsnut van die extreme acties - daar ik dit geclaimde nut sterk betwijfel.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:54

Palo schreef:
En dan dat irritante geklik!! Of is dat om het paard aan spaanse muziek te laten wennen!

Ik vind het niet zo irritant, de klik werkt als een metronoom om het ritme te houden. Stemhulpen vind ik zowiezo zo ogeveer de vriendelijkste hulpen die je kunt geven. Ik snap ook niet dat die in de sport "verboden" zijn. Maar als klassieke purist heb ik wel vaker een ander idee dan de FEI.

maar ik houd ook van Spaanse muziek Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:19

Don_Marcello schreef:
Palo schreef:

Ik vind het niet zo irritant, de klik werkt als een metronoom om het ritme te houden. Stemhulpen vind ik zowiezo zo ogeveer de vriendelijkste hulpen die je kunt geven. Ik snap ook niet dat die in de sport "verboden" zijn. Maar als klassieke purist heb ik wel vaker een ander idee dan de FEI.

maar ik houd ook van Spaanse muziek Haha!

Anky gebruikt het ook altijd. Ik persoonlijk stimuleer het ook altijd, het is erg diervriendelijk en duidelijk, en als je in een ritme klikt hou je rijritme en vrolijkheid. En als je duidelijk bijvoorbeeld bij terugkomen een stemhulp geeft kun je je hulpen verfijnen door ze te benadrukken met een stemhulp, herkenbaar en trefzeker.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:21

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Nee Mireille, die "extreme momenten" zijn extreem in stelling, maar niet extreem in de zin dat het nauwelijks voor komt. Misschien gaat het geen uur achter elkaar extreem, maar zeker wel 10-15 min - en dat is héél lang voor extreem! Het gaat mij in dit punt van de discussie, en zeker wat betreft mijn vraag om die foto, niet om het bepalen van dierenbeulerij of niet.

Het gaat mij om het NUT van de oefening voor de TRAINING van je paard. "Men" beweert, dat ook in de extreme LDR die Anky zelf beoefend (als het niet net een puur corrigerende actie is) de basisvoorwaarden gehandhaaft worden en het paard niet op de voorhand loopt. Als dit zo is, dan moet dit zichtbaar zijn, ook op een foto van zo'n goed moment. Als er echt alleen maar foto's zijn, waarbij de achterhand er achteraan lijkt te komen als men in de extreme LDR stelling traint, dan betwijfel ik bovenstaande "claim" van de "experts".

Dat zou overigens niet bewijzen dat de mildere vormen van LDR ook nutteloos zijn, maar ik ben met name geïnteresseerd naar het trainingsnut van die extreme acties - daar ik dit geclaimde nut sterk betwijfel.

Hoe vaak we niet hebben uitgelegd wat we als nut vinden, ga het nou eens ervaren. Echt serieus is dit.
Vergelijk het LDR nou nooit met TE diep. Hoe rond ook ingesteld. Hij mag niet aan je hand trekken of erin hangen of op de kop gaan. Eerste vereiste is het op achter blijven.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:52

Mireille1970 schreef:
Hoe vaak we niet hebben uitgelegd wat we als nut vinden, ga het nou eens ervaren. Echt serieus is dit.
Vergelijk het LDR nou nooit met TE diep. Hoe rond ook ingesteld. Hij mag niet aan je hand trekken of erin hangen of op de kop gaan. Eerste vereiste is het op achter blijven.
Precies, maar dat zie je dus nooit terug in die diepe LDR houding!
Als ik zou voelen "nou die werkt mooi over de rug van achteren", maar je ziet iets heel anders, dan zou ik me gaan afvragen of mijn gevoel wel klopt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:07

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Precies, maar dat zie je dus nooit terug in die diepe LDR houding!
Als ik zou voelen "nou die werkt mooi over de rug van achteren", maar je ziet iets heel anders, dan zou ik me gaan afvragen of mijn gevoel wel klopt.

Wie ziet dat niet?

Ik namelijk wel.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:11

Mireille1970 schreef:
Wie ziet dat niet?

Ik namelijk wel.
Ik, onder anderen.
Ik weet dat jij het ziet, dus daarom vraag ik om die foto's: Laat het ons ook zien! Ja

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:28

Vanuit de hals kun je met oprekken nauwelijks tot aan het bekken komen. Wat veel gemakkelijker masseert en rekt is het bekken te laten werken met de hals wat omlaag. Moet je eens zien, wat er gemasseerd en gerekt wordt.

Een ondertredend achterbeen kan het begin van dragen zijn. Het zegt niets over verzameling.

DAP+ of DAP- is een andere discussie dan een snel en actief achterbeen. DAP is normaal gesproken niet of nauwelijks met het blote oog zichtbaar. Met vertraagde opnamen, is DAP duidelijk te zien. In de wedstrijd top hebben niet alle paarden die het beste presteren de DAP die iedereen wil zien. Erger paarden die verkeerd gaan, worden nu uitgelegd als DAP+ of DAP-. Stel dat het tijdsverschil tussen het neerzetten van 2 benen van een diagonaal paar benen 10 msec bedraagt, dan is dat nauwelijks zichtbaar. Het is wel degelijk herkenbaar omdat we als je goede oren hebt of een gehoorapparaat draagt dat goed is afgestemd het tijdsverschil van 10 msec horen als een herhalingspatroon. Dat kunnen we heel goed horen. De conclusie die getrokken wordt over DAP gerelateerd aan een actief en snel achterbeen, is je reinste onzin.

De vraag over het snelle, actieve achterbeen en wat er met het diagonale voorbeen gebeurt, is serieus bedoeld. Ik hoop de antwoorden erop ook.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:30

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Wie ziet dat niet?

Ik namelijk wel.
Ik, onder anderen.
Ik weet dat jij het ziet, dus daarom vraag ik om die foto's: Laat het ons ook zien! Ja

Ik kan je 1000 foto's tonen maar als jij het niet ziet, hoe ga ik je het laten zien Bloos

Voorbeeld: velen vinden een buitenrit aan een lang teugeltje met een fjord prachtig om te zien, ik vind het niets aan en zie dus ook dat mooie niet, ook niet bij een cowboysliding, een mooie draf en rensport... Niet mijn ding en ik vind het niet mooi om te zien.

Hoe gaan we dat dan doen?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:37

Mireille1970 schreef:
Ik kan je 1000 foto's tonen maar als jij het niet ziet, hoe ga ik je het laten zien Bloos

Voorbeeld: velen vinden een buitenrit aan een lang teugeltje met een fjord prachtig om te zien, ik vind het niets aan en zie dus ook dat mooie niet, ook niet bij een cowboysliding, een mooie draf en rensport... Niet mijn ding en ik vind het niet mooi om te zien.

Hoe gaan we dat dan doen?
Simpel, laat me die ene foto zien met ondertredend achterbeen. Je laat me dat been wel zien met een paard dat wat achter de loodlijn loopt, nu nog met een echt diep gereden paard.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:41

horseyfries schreef:
Onderzoek van Hilary Clayton heeft aangetoond dat bijna elk paard niet helemaal gelijktijdig landt. Omdat dit voor het oog niet waar te nemen is zijn er vroeger beschrijvingen gekomen van een taktmatige draf die dus in werkelijkheid niet helemaal kloppen.

Je kan het nauwelijks zien, je kan het des te beter horen.
Je springt hier van een conclusie, naar een conclusie die totaal uit z'n verband is getrokken.
Citaat:
Daarmee is bewezen dat een positief of negatief gedisassocieerd paard normaal is en het dus geen "africhtingsfout" is. Het is dus nog altijd een correct gaand paard.

DAP+ en DAP- zie je al bij een veulen. Op basis daarvan kun je een correlatielijn trekken naar de paarden die in theorie beter zouden kunnen presteren. Dat zijn normale paarden.
Citaat:
De stelling dat de "draf zo zou moeten zijn" is dus in wezen achterhaald.

Dit is onzin. Een zin uit een verhaal, een artikel of een hoofdstuk uit een boek wordt uit z'n verband gehaald om tot een conclusie te komen, die gebaseerd is op nono. DAP is heel simpel om te begrijpen, de gevolgen ervan zijn minder gemakkelijk aan te geven.
Waarvoor DAP gebruikt en misbruikt wordt is me duidelijk. Dat wordt off-topic.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:09

http://knhs.e-connect.nl/objects/00002233.jpg

Laag, diep en rond rijden: belasting en stress op deFaculteit in Utrecht gemeten!
‘Rollkur’ of ‘laag, diep en rond’ rijden is een manier van rijden van dressuurpaarden die gebruikt wordt tijdens de training. De laatste jaren is deze manier van rijden kritisch benaderd omdat deze techniek mogelijk het welzijn van de paarden zou aantasten (rel Anky in Duitsland). Om dit te onderzoeken is er in Utrecht een proef gedaan waarbij werd gekeken naar de belasting en de stress van paarden tijdens het lopen in ‘rollkur’, vergeleken met het lopen in zelfgekozen houding (vrij).

De belasting tijdens ‘rollkur’ (hartslag en bloedlactaat) was iets hoger dan tijdens ‘vrij’ rijden. Er werden echter geen verschillen in haematocriet, glucose en cortisol (mate voor stress) concentraties gevonden tussen de twee testen. Ook waren er geen signalen dat de paarden zich ongemakkelijk voelden of gestresst waren. Alle paarden toonden tijdens de ‘rollkur’ wat betere bewegingen en waren beter op hun ruiter geconcentreerd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:18

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Wie ziet dat niet?

Ik namelijk wel.
Ik, onder anderen.

Snap je nou echt nog steeds niet dat jou oog (nog) niet dusdanig geschoold is om dergelijke dingen te kunnen zien/herkennen?

Mireille kan 1000 foto's laten zien, waarop jij zou kúnnen zien wat zij ziet.... maar jij weet niet wat je zou moeten zien en herkent het dus niet.... zolang dat het geval is, zijn die 1000 foto's nutteloos.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:55

Mireille1970 schreef:
Karl66 schreef:
Ik heb gisteravond nog even de WB-wedstrijd zitten kijken en een groot deel van de springruiters gebruikt LDR, zelfs in het parcours. Hoe valt dat te rijmen dat een springpaard over 1,60m springt en tegelijk volledig op de voorhand zou lopen?

LDR is NIET op de voorhand. LDR is helemaal rond van staart tot kop en van elastiek zonder belemmeringen en op achter. En dat kan een springpaard erg goed gebruiken!

Ik was eigenlijk meer geïnteresseerd in de mening van een tegenstander, hoe dit gerijmd kan worden Haha!