Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 09:46

Alizee froment eens googlen

Agossie

Berichten: 16374
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:16

xChanelx schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb geen idee of dit hier op zijn plek is, maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die foto's/filmmateriaal hebben van paarden die bewegen zoals het bedoeld is. Ik kan hiervan helaas weinig vinden. Wie helpt me verder?

Kijk eens op Facebook naar 4dimensiondressage. Daar staan filmpjes hoe een paard zou moeten lopen, inclusief goede uitleg. :j

pien_2010

Berichten: 44022
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:44

xChanelx schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb geen idee of dit hier op zijn plek is, maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die foto's/filmmateriaal hebben van paarden die bewegen zoals het bedoeld is. Ik kan hiervan helaas weinig vinden. Wie helpt me verder?


Fijn Fotomateriaal kun je vinden in het fijne boek van Radtke: klassieke dressuur van basis tot en met hogeschool. Ik vind het een heel fijn overzichtelijk boek.

Correct opgeleid paard grand prix niveau (Duits klassiek ) door Helen Langenhanenbergh
https://www.youtube.com/watch?v=UIdD-A4dIDI

Basis training voor 4 jarigen: Ingrid Klimke :
https://www.youtube.com/watch?v=SIt9dQQGtEQ

Springen op het hoogste niveau door Ingrid Klimke:
https://www.youtube.com/watch?v=WnaBrUMoQvM&t=125s

Misschien vind je dit interessant, is al van lang geleden :
[RT-D] Informatie uit eerste topic Klassiek vs. Academisch

Veel kijk en leesplezier :))

xChanelx
Berichten: 1928
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:25

Bedankt allemaal!
4dimensiondressage ken ik, inderdaad een heel fijne pagina met zowel theorie als beeldmateriaal.
Interessant om weer bij te leren :j

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:32



Deze mag er wat mij betreft ook zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:46

Ik vind het eigenlijk strak/gespannen ogen... ondanks het losse teugeltje..

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:41

Wauw prachtig, zo zou ik ook wel rond willen rijden!
Ontspannen paard, mooi in een geheel gereden en in balans. Niet in een gefixeerde houding, paard zoekt mooi de hand.

Ik snap niet wat je hier gespannen aan vindt Ayasha?

knollentuin
Berichten: 10429
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:58

Ik zie ook wat ayasha ziet, paard mag veel losser in lijf hij kan en doet alles en de teugels zijn niet strak maar de aanspanning in ontspanning mist, alles gaat in dezelfde houding. En er zit weinig rust in.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:29

Wat trouwens wel opvalt is de hoge staart, wordt het paard dan niet automatisch hol bij de croup met verder effect op de rug?
Ik zie dat niet trouwens, maar misschien iets om te leren?

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:41

Perceptie is wonderbaarlijk. Ik zie serieus niet hoe in dit werk geen rust zit?

Het paard toont continu correct ritme, impuls, tact en tempo zelfs in stukken waar het moeilijk is. Is constant attent en willig met vrijwel alleen maar positieve respons gegeven op de hulp.

De ruiter heeft een fluide contact welke en geeft keurige hand hulpen en keert steeds terug naar een decente de main.

als je stelt dat het paard in de zelfde houding gereden wordt vraag ik me af of je het hele filmpje gekeken hebt Zowel in galop als in draf wordt er gevarieerd in houding:

Na het eerste galop werk op 3:30 wordt getoond dat het paard keurig inde hand is en is er een neck extension op beide handen in draf. Daarna wordt er opgepakt en wordt er een stukje contra stelling gereden om de balans te herstellen.

In galop wordt er ook nog is een verlenging gereden na het moeilijkere werk (vanaf min 7) wederom een bewijs dat het paard de hand volgt. Daarna word er weer in een neck extension gedraafd op alle beid de handen. Dat het paard tussendoor keurig houding houd zie ik zolang het paard daarna zo makkelijk de hand volgt geen enkel probleem in.

Losgelaten, tjah met alle respect voor het ras maar het is een lippizaner.. Ik vind geen enkele lippizaner echt geweldig los ogen ivt een warmbloed.

@avanti, Die hogere staart zie ik bij heel veel lippizaners te samen met een hogere croup lijkt mij eerder ras gebonden..

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:34

Nou ja. om dit als een voorbeeld te geven van hoe het beeld van het "goed-gaand" rijpaard er uit moet zien? [zoals Ernest van Loon het zou uitdrukken]. Neen zeker niet !
Maar "strak" of "gespannen" vind ik het evenmin. Het is het typisch beeld van een erg vrijblijvend gereden paard. Waarbij inderdaad paarden van dit ras, zeer vaak en zeker echt niet zomaar, uit zich zelf, een soepel lopend beeld opleveren. Ze willen uit zichzelf gemakkelijk 'uit-elkaar' lopen.

Een descente des main zou pas gegeven kunnen worden, indien een rijkunstig doel bereikt is. Als het paard ik een constant eigen evenwicht loopt. Het 'Descente des main' wordt dan toegepast omdat de ruiter weet dat verdere inwerking niet meer nodig is. Hier zie ik een keer op keer terugkerende inwerking Niets verkeerd mee, maar geen 'descente des main'. [ Descarpentry, L''Equitation Académique, pag 100. Paris 1949] Ik vraag me af of daar in de gehele video spraken van kan zijn ?

knollentuin
Berichten: 10429
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:38

Dat was precies wat ik bedoelde met m'n zin :het paard is niet ontspannen in aanspanning.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:42

knollentuin schreef:
Dat was precies wat ik bedoelde met m'n zin :het paard is niet ontspannen in aanspanning.

klopt inderdaad. Het dier loopt en draagt een ruiter. daarbij neemt het dier de houding aan die de 'natuur' het bij geboorte heeft meegegeven.
Dat is alles.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:50

Kadankovitch schreef:
Nou ja. om dit als een voorbeeld te geven van hoe het beeld van het "goed-gaand" rijpaard er uit moet zien? [zoals Ernest van Loon het zou uitdrukken]. Neen zeker niet !
Maar "strak" of "gespannen" vind ik het evenmin. Het is het typisch beeld van een erg vrijblijvend gereden paard. Waarbij inderdaad paarden van dit ras, zeer vaak en zeker echt niet zomaar, uit zich zelf, een soepel lopend beeld opleveren. Ze willen uit zichzelf gemakkelijk 'uit-elkaar' lopen.

Een descente des main zou pas gegeven kunnen worden, indien een rijkunstig doel bereikt is. Als het paard ik een constant eigen evenwicht loopt. Het 'Descente des main' wordt dan toegepast omdat de ruiter weet dat verdere inwerking niet meer nodig is. Hier zie ik een keer op keer terugkerende inwerking Niets verkeerd mee, maar geen 'descente des main'. [ Descarpentry, L''Equitation Académique, pag 100. Paris 1949] Ik vraag me af of daar in de gehele video spraken van kan zijn ?


Ik zie het een aantal keer na de gegeven demi arrets, wellicht naar de letter is "neutraal" een betere omschrijving.

Vrijblijvend zullen we het vermoedelijk niet over eens worden. Ik vind dit voor de leeftijd en niveau van opleiding een prima uitgangspunt.

different1
Berichten: 3661
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:34

Als stille meelezer vraag ik me af, of het niemand stoort dat het bit zo bewegelijk is? Vooral in draf bij het lichtrijden zie ik het bit elke stap een keer of 2 bewegen.
Tevens vind ik de los-vaste verbinding niet vriendelijk.
De verbinding hand-mond moet er, naar mijn mening, uitzien EN voelen als elastiek, zonder datf de teugels in boogjes komen te hangen en weer "strak" staan (strak is relatief in dit filmpje)
Ik zie dit vaker bij verschillende anazones/ruiters, en het stoort mij enorm.
Het bit moet stil blijven, de hand moet de mond volgen.
Tevens mis ik het zweefmoment in draf, dat mis ik bijvoorbeeld ook vaak bij de foto's die op de fb van 4dimension dressage wordt gedeeld.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:49

@Different: Ik denk dat jij hetzelfde ziet als Knollentuin en Kadankovitch, het paard is onrustig in de aanleuning en net niet "aan elkaar". Ik zou het zelfs net niet nageeflijk noemen. Ik vind het teveel een "houding" wat precies de reden kan zijn dat de aanleuning "los/vast" is.
Misschien een prima uitgangspunt (ik ken de leeftijd en niveau van het paard niet)

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:27

Laatst bijgewerkt door Avanti op 31-01-18 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:33

Afbeelding

Ik haak dus al af bij dit....
Want ik vind namelijk wel dat een paard spectaculair moet kunnen bewegen zonder teveel druk.
Maar dan kom je aan vakmanschap en het fysiek van het paard. Ik snap best dat het niet bij iedere combinatie zo is.
Minder verwachtingen en druk op een jong paard ben ik natuurlijk ook voor.
Maar er zijn paarden die zo ontzettend goed kunnen bewegen; met twee hoefjes in hun neus. Dat het nauwelijks een inspanning is. Daar moet je overigens wel voor uitkijken (niet te overvragen)
De nuance in dit stukje tekst is voor mij zoek.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:37

jannico schreef:
Ik zie het een aantal keer na de gegeven demi arrets, wellicht naar de letter is "neutraal" een betere omschrijving.

Vrijblijvend zullen we het vermoedelijk niet over eens worden. Ik vind dit voor de leeftijd en niveau van opleiding een prima uitgangspunt.

Om met het laatste te beginnen: Ik weet niet waaraan ik had moeten ontnemen hoe oud het paard is. [naar de leeftijd van de dame vraag ik uiteraard niet :o ].
Wat betreft de staat van africhting ben ik mij ook niet zeker. Maar het kan acceptabel zijn indien het dien in het begin van de africhting is.
Ik zal wellicht later even terugkomen op uw opmerking over "demi arrets". Maar wat bedoeld u precies met "neutraal" ?

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:53

Kunnen jullie op YouTube een fijner gereden paard vinden van bijv een M of Z proef?
Gewoon om van te leren, niet vervelend bedoeld.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 20:54

Avanti schreef:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2266566639

Toepasselijk stukje tekst.

Ik denk het paard gewoon de ruimte krijgt om zijn hoofd te bewegen en daarom af en toe los komt, dit vind ik trouwens een teken van vriendelijk rijden. Maar dit paard is zeker nagefelijk.


correct, zelfde geld voor de bewegelijkheid van het bit. De mond is niet dichtgesnoerd + het paard wordt een cession de mâchoire gevraagd. Wat betreft het contact ik zie liever contact van een 4 naar een 2 naar een 4 (fictief getal ter illustratie) dan van een 4 naar een 6 en weer terug.


Kadankovitch schreef:
jannico schreef:
Ik zie het een aantal keer na de gegeven demi arrets, wellicht naar de letter is "neutraal" een betere omschrijving.

Vrijblijvend zullen we het vermoedelijk niet over eens worden. Ik vind dit voor de leeftijd en niveau van opleiding een prima uitgangspunt.

Om met het laatste te beginnen: Ik weet niet waaraan ik had moeten ontnemen hoe oud het paard is. [naar de leeftijd van de dame vraag ik uiteraard niet :o ].
Wat betreft de staat van africhting ben ik mij ook niet zeker. Maar het kan acceptabel zijn indien het dien in het begin van de africhting is.
Ik zal wellicht later even terugkomen op uw opmerking over "demi arrets". Maar wat bedoeld u precies met "neutraal" ?


Het staat in de omschrijving: 6 jaar. Ja ik ken genoeg paarden die veel meer kunnen, maar of het paard daar op lange termijn dan perse beter van wordt?

Neutraal doel ik op het feit dat de handen geen vraag stellen, zoals bijvoorbeeld na een demi arret of action/reaction.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:04

Babootje schreef:
[ [url=m/qFyOqQ.png]Afbeelding[/url] ]

Ik haak dus al af bij dit....
Want ik vind namelijk wel dat een paard spectaculair moet kunnen bewegen zonder teveel druk.


Ehm - de schrijfster van de tekst 'daarom kies ik voor minder druk'
heeft het over B proeven, waar een dier al 100 dingen schijnt te moeten kunnen (neus op/achter de loodlijn, een knallende uitgestrekte draf, etc.).
Dat een dier op het juiste moment in de africhting spectaculair moet kunnen bewegen zonder al te veel druk - daar zal deze schrijfster het volledig mee eens zijn.

Citaat:
Maar er zijn paarden die zo ontzettend goed kunnen bewegen; met twee hoefjes in hun neus. Dat het nauwelijks een inspanning is. Daar moet je overigens wel voor uitkijken (niet te overvragen)
De nuance in dit stukje tekst is voor mij zoek.

...dus heb ik de nuance toegevoegd.

Het kwpn fokt hypermobiele paarden: fiks zwaaien met de voorbenen is geen probleem, maar een correcte schoftlift/ gekanteld bekken/ 'bolle' rug is tegelijkertijd moeilijker.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:06

knollentuin schreef:
Ik zie ook wat ayasha ziet, paard mag veel losser in lijf hij kan en doet alles en de teugels zijn niet strak maar de aanspanning in ontspanning mist, alles gaat in dezelfde houding. En er zit weinig rust in.

Rust zie ik wel. Maar ik zie ook gewoon een paard dat zich strak houdt in de rug en lendenen. Hij oogt niet écht los. :) en ja, bij dit type paard moet je die lossigheid daar in rijden want dat is inderdaad zijn natuurlijke manier van gaan waarin die nu loopt, niks meer maar ook niks minder. Maar Ik zie de ruiter ook niks doen om die lossigheid er in te rijden. Ik zie eigenlijk ook geen paard dat echt soepel in de kaak is (weet niet goed hoe ik dit moet neertypen.)
Ik mis gewoon de buiging en de lenigheid daarin en dat kunnen deze paarden echt wel, veelal beter dan de traditionele sportpaarden.
Ik heb ook niet het ide dat dit paard nageeflijk is, hij loopt gewoon in een houding.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:22

Eerlijk gezegd wordt ik helemaal niet zo blij van die schimmel Lusitano. In mijn ogen wordt het dier in een veel hogere oprichting gereden als waar het aan toe is, wat resulteert in een onrustige aanleuning en het wegdrukken van de rug. Daarnaast vraag ik mij altijd af als het paard nog niet eens in staat is om fijn door het lijf in een stille aanleuning en constant ritme te draven, waarom dan al appuyementen vragen? Ik ben aanhanger van het Skala en dus ik ben echt een aanhanger van bepaalde oefeningen en bepaalde mate van oprichting pas op het moment dat het paard daar klaar voor is. Dat is in mijn ogen hier totaal niet aan de orde en ik zie dit dus juist als een voorbeeld van meer willen dan kunnen en een aantal basis stappen overgeslagen hebben. Was een gewone KWPN op deze manier voorgesteld denk ik dat niemand er een goed woord voor over had gehad eerlijk gezegd maar bij die barokke spaanse paarden lijkt het al snel meer dan het is door hun eigen houdinkje.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:53

Janneke2 schreef:
Babootje schreef:
[ [url=m/qFyOqQ.png]Afbeelding[/url] ]

Ik haak dus al af bij dit....
Want ik vind namelijk wel dat een paard spectaculair moet kunnen bewegen zonder teveel druk.


Ehm - de schrijfster van de tekst 'daarom kies ik voor minder druk'
heeft het over B proeven, waar een dier al 100 dingen schijnt te moeten kunnen (neus op/achter de loodlijn, een knallende uitgestrekte draf, etc.).
Dat een dier op het juiste moment in de africhting spectaculair moet kunnen bewegen zonder al te veel druk - daar zal deze schrijfster het volledig mee eens zijn.

Citaat:
Maar er zijn paarden die zo ontzettend goed kunnen bewegen; met twee hoefjes in hun neus. Dat het nauwelijks een inspanning is. Daar moet je overigens wel voor uitkijken (niet te overvragen)
De nuance in dit stukje tekst is voor mij zoek.

...dus heb ik de nuance toegevoegd.

Het kwpn fokt hypermobiele paarden: fiks zwaaien met de voorbenen is geen probleem, maar een correcte schoftlift/ gekanteld bekken/ 'bolle' rug is tegelijkertijd moeilijker.

Ik haak ook af hoor bij dit soort teksten. Allemaal holle phrases in mijn ogen, teksten typen waar veel mensen gevoelig voor zijn en dan een plaatje uit Steinbrecht erbij plakken alsof het allemaal dresuurmatig zo verantwoord is.

Maar in mijn ogen is het doel van de dressuur dus wel degelijk om je paard een happy athlete te maken...een happy athlete is in mijn ogen een dier dat goed in de spieren zit, los in het lijf is en met "Lust for Life" door de ring gaat. En nee dat verwacht je nog niet bij een B combinatie, maar dat is wel waar je in je opleiding naar streeft. Dus je streeft in de loop der jaren naar meer lossigheid, meer kracht en snelheid in dat achterbeen en daardoor een ruimer bewegend voorbeen, meer swung, meer afdruk, meer oprichting, meer rek en amplitude dus ja...je steeft naar een, binnen de mogelijkheden en talenten van het paard, spectaculairder bewegend paard, dat is het doel van de dressuur!!! Dus streven naar minder spektakel is voor mij echt een hele rare opmerking.

En ja er zijn natuurlijk paarden die grote bewegers zijn en zonder enig lichaamsgebruik met spectaculair zwiepende benen door de baan gaan...maar dat heeft niets met dat spectakel slecht en geen doel is te maken, daarom hoeven de doelen van de dressuur niet te veranderen. Dat heeft gewoon met slecht rijden te maken.

Em dan zo'n pretentieus "ik doe het beter" verhaal plaatsen en een paar fotoos erbij van een B combinatie (ga ik tenminste vanuit). En ja wat zien we daar, gewoon een 13 in een dozijn B combinatie. Op de fotoos afgaande (en ja dat zijn momentopname maar omdat zij ze plaatst bij een pretentieus verhaal ga ik ervan uit dat ze of representatief zijn of het beste wat er te tonen valt) zie ik echt geen bijzonder fijn gaande combinatie, gewoon een B combinatie niets mis mee maar ook niets bijzonders mee en de voor zover ik kan zien wat mat door de baan gaat. Als ik dan naar bv die trainingsfoto in draf kijk, dan denk ik zelfs, waar is ze mee bezig? waarom toon je dit? wat is ze aan het doen? wijken??? loopt het dier over de schouder weg of wat?? in ieder geval is ie daar tegen de hand en verre van nageeflijk, verre van los in het lijf of over de rug...en als een instructrice dan dergelijke fotoos toont bij een bijzonder pretentieus verhaal, tja dan haak ik dus totaal af. Toon dan fotoos naar welke fijne africhting jouw geweldige trainingsmethode leidt.....maar eerlijk gezegd denk ik dat dat er niet is. Dat dit de zoveelste pretentieuze ik doe het anders...ik heb het licht gezien verhaal is wat gewoon blijft hangen in de middelmatigheid en waarbij dus niet echt een happy athlete wordt getraind, maar gewoon een paard waar een beetje een rondje mee gestuurd wordt. Inderdaad, verwachtingsloos.