Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xChanelx schreef:Hallo allemaal,
Ik heb geen idee of dit hier op zijn plek is, maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die foto's/filmmateriaal hebben van paarden die bewegen zoals het bedoeld is. Ik kan hiervan helaas weinig vinden. Wie helpt me verder?
xChanelx schreef:Hallo allemaal,
Ik heb geen idee of dit hier op zijn plek is, maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die foto's/filmmateriaal hebben van paarden die bewegen zoals het bedoeld is. Ik kan hiervan helaas weinig vinden. Wie helpt me verder?
Kadankovitch schreef:Nou ja. om dit als een voorbeeld te geven van hoe het beeld van het "goed-gaand" rijpaard er uit moet zien? [zoals Ernest van Loon het zou uitdrukken]. Neen zeker niet !
Maar "strak" of "gespannen" vind ik het evenmin. Het is het typisch beeld van een erg vrijblijvend gereden paard. Waarbij inderdaad paarden van dit ras, zeer vaak en zeker echt niet zomaar, uit zich zelf, een soepel lopend beeld opleveren. Ze willen uit zichzelf gemakkelijk 'uit-elkaar' lopen.
Een descente des main zou pas gegeven kunnen worden, indien een rijkunstig doel bereikt is. Als het paard ik een constant eigen evenwicht loopt. Het 'Descente des main' wordt dan toegepast omdat de ruiter weet dat verdere inwerking niet meer nodig is. Hier zie ik een keer op keer terugkerende inwerking Niets verkeerd mee, maar geen 'descente des main'. [ Descarpentry, L''Equitation Académique, pag 100. Paris 1949] Ik vraag me af of daar in de gehele video spraken van kan zijn ?
jannico schreef:Ik zie het een aantal keer na de gegeven demi arrets, wellicht naar de letter is "neutraal" een betere omschrijving.
Vrijblijvend zullen we het vermoedelijk niet over eens worden. Ik vind dit voor de leeftijd en niveau van opleiding een prima uitgangspunt.
Avanti schreef:https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2266566639
Toepasselijk stukje tekst.
Ik denk het paard gewoon de ruimte krijgt om zijn hoofd te bewegen en daarom af en toe los komt, dit vind ik trouwens een teken van vriendelijk rijden. Maar dit paard is zeker nagefelijk.
Kadankovitch schreef:jannico schreef:Ik zie het een aantal keer na de gegeven demi arrets, wellicht naar de letter is "neutraal" een betere omschrijving.
Vrijblijvend zullen we het vermoedelijk niet over eens worden. Ik vind dit voor de leeftijd en niveau van opleiding een prima uitgangspunt.
Om met het laatste te beginnen: Ik weet niet waaraan ik had moeten ontnemen hoe oud het paard is. [naar de leeftijd van de dame vraag ik uiteraard niet].
Wat betreft de staat van africhting ben ik mij ook niet zeker. Maar het kan acceptabel zijn indien het dien in het begin van de africhting is.
Ik zal wellicht later even terugkomen op uw opmerking over "demi arrets". Maar wat bedoeld u precies met "neutraal" ?
Babootje schreef:[ [url=m/qFyOqQ.png]Afbeelding[/url] ]
Ik haak dus al af bij dit....
Want ik vind namelijk wel dat een paard spectaculair moet kunnen bewegen zonder teveel druk.
Citaat:Maar er zijn paarden die zo ontzettend goed kunnen bewegen; met twee hoefjes in hun neus. Dat het nauwelijks een inspanning is. Daar moet je overigens wel voor uitkijken (niet te overvragen)
De nuance in dit stukje tekst is voor mij zoek.
knollentuin schreef:Ik zie ook wat ayasha ziet, paard mag veel losser in lijf hij kan en doet alles en de teugels zijn niet strak maar de aanspanning in ontspanning mist, alles gaat in dezelfde houding. En er zit weinig rust in.
Janneke2 schreef:Babootje schreef:[ [url=m/qFyOqQ.png]Afbeelding[/url] ]
Ik haak dus al af bij dit....
Want ik vind namelijk wel dat een paard spectaculair moet kunnen bewegen zonder teveel druk.
Ehm - de schrijfster van de tekst 'daarom kies ik voor minder druk'
heeft het over B proeven, waar een dier al 100 dingen schijnt te moeten kunnen (neus op/achter de loodlijn, een knallende uitgestrekte draf, etc.).
Dat een dier op het juiste moment in de africhting spectaculair moet kunnen bewegen zonder al te veel druk - daar zal deze schrijfster het volledig mee eens zijn.Citaat:Maar er zijn paarden die zo ontzettend goed kunnen bewegen; met twee hoefjes in hun neus. Dat het nauwelijks een inspanning is. Daar moet je overigens wel voor uitkijken (niet te overvragen)
De nuance in dit stukje tekst is voor mij zoek.
...dus heb ik de nuance toegevoegd.
Het kwpn fokt hypermobiele paarden: fiks zwaaien met de voorbenen is geen probleem, maar een correcte schoftlift/ gekanteld bekken/ 'bolle' rug is tegelijkertijd moeilijker.