Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:29

Ik beloon nooit door middel van eten. Mijn paard is uit zichzelf heeel erg gericht op eten en ik wil hem niet uit de hand voeren.
Maar heb mazzel dat mijne erg gericht is op beloning dmv direct alle druk laten wegvallen en belonen met stem.

Gaat hier nog steeds heel goed. Hij valt niet meer continu uit de galop. En we proberen de galop nu steeds wat eerder mee te pakken. Want zijn draf wordt daar echt beter van ^^

En ooh wat heb ik een hekel aan dat woordje "zweverig".

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:35

Elke mening zijn tegenmening, als je vraagt naar de onderbouwing van de mening, dan verwacht je toch dat een tegenmening ook onderbouwt kan worden.

Dus, kom maar op met lekker leesvoer! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:40

Je hebt wel een beetje gelijk Milkberry. Maar ik krijg altijd een beetje 'jeuk' als ik bepaalde 'wijsheden' lees die als waarheid worden neergeschreven door een bokker die zelf op een koudbloed aan het rijden is of recratieruiter is en totaal geen grote rijervaring heeft. Ik vraag dan netjes om een toelichting dus ik sta er wel voor open.

Niets ten nadele van tinkers, fjorden, haflingers of friezen of pre's maar ik durf wel te zeggen dat je pas echt van rij-ervaring kunt spreken wanneer je meerdere paarden hebt gereden. Van jong tot oud en in opleiding van groen tot M-Z nivo of hoger.
Wanneer dat niet het geval is vind ik het over het algemeen theoretisch geklets en zeker wanneer men mij niet wil overtuigen met een goede bewezen uitleg.
Wil je iets als waarheid verkondigen dan behoor je toch op zijn minst wel een ervaringsdeskundige moeten zijn. Sorry, mijn mening.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:41

Wat iemand voelt, of niet voelt, kan je toch niet voor diegene beslissen? Puur omdat dat afhankelijk is van paard, ruiter en zadel.
Ik vond het zelf moeilijk om met het rijden bv de plaatsing van de achterbenen te voelen, terwijl iemand anders op hetzelfde paard en zadel dat wel voelde. Ooit eens op een WoW(lucht) mogen zitten en dan voel je werkelijk alles, alsof je op boomloos zit.

Ik denk dat werken met energie een hele normale basis is voor het werken met paarden(en andere dieren) en dat heeft helemaal niets met zweverigheid te maken, maar puur de manier waarop dieren ook met elkaar communiceren. Energie die doorglijdt in lichaamstaal.
Als ik goed met mijn energie bezig ben en longeren daardoor heel soepel gaat kan ik een overgang terug laten maken door middel van zwaar uitademen.

Gast5428, Fransje_70 schrijft nergens dat JIJ het moet aannemen voor zoete koek, maar dat je beweert dat iedereen hier het aanneemt voor zoete koek. (''ik houd wel van een rijkunstige discussie dus dat ik hier reageer is niet om ergens tegen aan te schoppen maar om mensen een spiegel voor te houden en zelf te laten na denken.'')
Hiermee insinueer je dat mensen hier niet zelfstandig kunnen nadenken, en daar reageert Fransje_70 heel terecht op.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:45

Anoniem schreef:
Je hebt wel een beetje gelijk Milkberry. Maar ik krijg altijd een beetje 'jeuk' als ik bepaalde 'wijsheden' lees die als waarheid worden neergeschreven door een bokker die zelf op een koudbloed aan het rijden is of recratieruiter is en totaal geen grote rijervaring heeft. Ik vraag dan netjes om een toelichting dus ik sta er wel voor open.

Niets ten nadele van tinkers, fjorden, haflingers of friezen of pre's maar ik durf wel te zeggen dat je pas echt van rij-ervaring kunt spreken wanneer je meerdere paarden hebt gereden. Van jong tot oud en in opleiding van groen tot M-Z nivo of hoger.
Wanneer dat niet het geval is vind ik het over het algemeen theoretisch geklets en zeker wanneer men mij niet wil overtuigen met een goede bewezen uitleg.
Wil je iets als waarheid verkondigen dan behoor je toch op zijn minst wel een ervaringsdeskundige moeten zijn. Sorry, mijn mening.

Het meest bijzondere vind ik dat je je mening nooit lijkt te onderbouwen. Misschien dat je daarom ook op bekrompen meningen komt. Je moet doen wat je niet laten kan, maar ik heb niet het idee dat jou pessimisme in dit topic past. Voor je van mening bent dat je anderen een spiegel voor moet houden mag je dat ook wel eens bij jezelf doen.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:48

Volgens mij bedoelen jullie allemaal hetzelfde, alleen wordt het door iedereen anders omschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:49

Air schreef:
Gast5428, Fransje_70 schrijft nergens dat JIJ het moet aannemen voor zoete koek, maar dat je beweert dat iedereen hier het aanneemt voor zoete koek. (''ik houd wel van een rijkunstige discussie dus dat ik hier reageer is niet om ergens tegen aan te schoppen maar om mensen een spiegel voor te houden en zelf te laten na denken.'')
Hiermee insinueer je dat mensen hier niet zelfstandig kunnen nadenken, en daar reageert Fransje_70 heel terecht op.

Dat is een verkeerde aanname Air.
Ik bedoel te zeggen dat ik graag wat kanttekeningen plaats om de discussie op gang te brengen/houden zodat men nadenkt over of hetgeen geschreven is wel waar is of dat de waarheid toch misschien wat anders ligt.
Ik geloof zeker dat Fransje wat betreft ademhaling veel weet maar de bewering die zij maakte dat een paard de ademhaling als het ware door het zadel voelt vind ik niet overtuigend. Iemand die veel weet over de ademhaling hoeft nog geen goed instructeur te zijn. Dus vandaar dat ik hier op reageerde.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:49

No offense, maar iemand die meer heeft gereden, ouder is of op Z niveau heeft gereden hoeft echt niet wijzer te zijn dan een recreatieruiter of welk ander soort ruiter dan ook.

Ik vergelijk het altijd een beetje met mijn werk. Ik ben verpleegkundige. Ik heb collega's die ouder zijn dan ik en al heel veel verschillende patienten hebben verpleegd. Ik heb relatief gezien minder ervaring, omdat ik minder patienten heb verpleegd. Betekend dat dat zij hun werk beter doen dan ik? Nee, want ik heb net alle nieuwe efficientere middelen geleerd om mijn patient te verplegen.
Meer ervaring staat niet gelijk aan meer kennis.

Ik denk dat jij degene mag zijn die het tegendeel bewijst. Aangezien er onder ons zijn die dit "theoretisch geklets" wel degelijk in de praktijk uitvoeren en bij wie het werk. Welk extra bewijs heb je nodig dan je paard die het voor je laat zien? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:50

Air schreef:
Het meest bijzondere vind ik dat je je mening nooit lijkt te onderbouwen. Misschien dat je daarom ook op bekrompen meningen komt. Je moet doen wat je niet laten kan, maar ik heb niet het idee dat jou pessimisme in dit topic past. Voor je van mening bent dat je anderen een spiegel voor moet houden mag je dat ook wel eens bij jezelf doen.

Nou, dat is weer niet aardig Air.
Ik heb mijn mening wel onderbouwd want ik heb mijn twijfels opgeschreven of een zadel met kunststof boom en kussens wel de ademhaling door laat komen. Wat moet ik er nog meer over zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:51

Milkberry schreef:
No offense, maar iemand die meer heeft gereden, ouder is of op Z niveau heeft gereden hoeft echt niet wijzer te zijn dan een recreatieruiter of welk ander soort ruiter dan ook.

Ik vergelijk het altijd een beetje met mijn werk. Ik ben verpleegkundige. Ik heb collega's die ouder zijn dan ik en al heel veel verschillende patienten hebben verpleegd. Ik heb relatief gezien minder ervaring, omdat ik minder patienten heb verpleegd. Betekend dat dat zij hun werk beter doen dan ik? Nee, want ik heb net alle nieuwe efficientere middelen geleerd om mijn patient te verplegen.
Meer ervaring staat niet gelijk aan meer kennis.

Ik denk dat jij degene mag zijn die het tegendeel bewijst. Aangezien er onder ons zijn die dit "theoretisch geklets" wel degelijk in de praktijk uitvoeren en bij wie het werk. Welk extra bewijs heb je nodig dan je paard die het voor je laat zien? :)

Jij zult ongetwijfeld een goed verpleegkundige zijn maar het maakt je nog geen chirurg toch?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:53

Iemand die goed kan paardrijden is ook geen Vet toch? Appels met peren ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:59

Wanneer je meer ervaring hebt, met verschillende paarden, andere niveaus etc. heb je gewoon meer informatie in je broekzak.
Dat lijkt me logisch. Dat is dan overigens niet per se de juiste of goede informatie.

Ik weet ook niet alles maar ben bv 2x zo oud als sommige stalgenoten dus ik heb zomaar 20 jaar meer ervaring. En ik ben ook door schade en schande wijs geworden. Toch vind ik dat ik nog lang niet alles weet of kan. Ik hoop over 20 jaar weer meer te weten en te kunnen. Ik absorbeer informatie als een spons en ik pik eruit wat mij goed lijkt.

Het is bij paardrijden wel zo dat je bij een raadgever of instructie een goed gevoel moet hebben. Het moet bij je passen.

Er zijn hier op bokt ook bepaalde personen waarvan ik de posts met een korrel zout neem, simpelweg omdat ik vind dat ze vaak een hoop onzin uitkramen of een tunnelvisie hebben.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:02

En kun je ergens een wetenschappelijke onderbouwing vinden dat dat ergens kan bevestigen dat je twijfels gegrond zijn? Want dat is wat jij vraagt, of we kunnen bevestigen dat paarden dat voelen.

Elke mening zijn tegenmening met onderbouwingen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:11

Milkberry schreef:
Iemand die goed kan paardrijden is ook geen Vet toch? Appels met peren ;)

Jij haalt er andere beroepsgroepen bij, niet ik. :)*

Starbreeze schreef:
Wanneer je meer ervaring hebt, met verschillende paarden, andere niveaus etc. heb je gewoon meer informatie in je broekzak.
Dat lijkt me logisch. Dat is dan overigens niet per se de juiste of goede informatie.

Ik weet ook niet alles maar ben bv 2x zo oud als sommige stalgenoten dus ik heb zomaar 20 jaar meer ervaring. En ik ben ook door schade en schande wijs geworden. Toch vind ik dat ik nog lang niet alles weet of kan. Ik hoop over 20 jaar weer meer te weten en te kunnen. Ik absorbeer informatie als een spons en ik pik eruit wat mij goed lijkt.

Het is bij paardrijden wel zo dat je bij een raadgever of instructie een goed gevoel moet hebben. Het moet bij je passen.

Er zijn hier op bokt ook bepaalde personen waarvan ik de posts met een korrel zout neem, simpelweg omdat ik vind dat ze vaak een hoop onzin uitkramen of een tunnelvisie hebben.

Ervaring is ook niet altijd in jaren uit te drukken. Ik neem nooit zomaar dingen aan maar wel eerder van mensen die bewezen hebben ervaring met iets te hebben.
Als een stalgenoot die al 50 jaar paarden heeft zegt dat mijn paard een ontsteking heeft aan de tussenpees wil ik dat best aanhoren maar toch laat ik een dierenarts (deskundige) dat bekijken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:27

Dat heeft niets met jaren ervaring te maken maar met een studie van tig jaar... Appels en peren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:32

Ik heb ook nog nooit wetenschappelijk bewijs gezien voor het nut van een galophulp :+

Iedereen heeft toch wel eens ervaren dat als een paard dribbelig is en je eens goed uitademd het stappen ineens wel lukt?
Het is geen magie of zweverig gedoe. Je heupen openen gewoon een fractie meer waardoor dat laatste beetje bovenbeenspanning wegvloeit. En dat voelt een paard.
Idem voor kruis aantrekken. Daarbij veranderd de positie van je zitbeenknobbels wat een kleine gewichtsverschuiving geeft.
Aangezien een ruiter een hevelwerking heeft komt een kleine verplaatsing al snel door.
Dat is gewoon logisch. Geen hokus pokus.
Heb een keer een ex fokmerrie ingereden die de beenhulp niet aannam met de hengstigheid. Die heb ik toe geleerd dat bekken naar voren aandraven betekende.
Is allemaal simpele logica

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:40

In feite is dus gewoon het hier of daar aanspannen van je lichaam gewoon een hulp. Alleen dan zo dusdanig klein dat je het niet ziet en dus alleen kan voelen. En ik geloof wel dat het ene paard daar minder of meer op reageert, dat is precies zo met mensen. Of je door een zadel heen kan voelen, tja, ligt denk aan de gevoeligheid (het vermogen van je paard om die kleine signalen op te pikken) van je paard en het soort zadel waarmee je rijd. Als je nu een westernzadel of bbp met elkaar gaat vergelijken is dat nogal wat verschillends.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:41

Sizzle schreef:
Ik heb ook nog nooit wetenschappelijk bewijs gezien voor het nut van een galophulp :+

Het bewijs is er toch echt.
En verder is het net wat je je paard leert. Als ik een paard leer wanneer ik aan zijn rechteroor trek dat hij moet galoperen dan is dat zeker te leren maar echt logisch is het niet. :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 17:49

SarahIlse schreef:
In feite is dus gewoon het hier of daar aanspannen van je lichaam gewoon een hulp. Alleen dan zo dusdanig klein dat je het niet ziet en dus alleen kan voelen. En ik geloof wel dat het ene paard daar minder of meer op reageert, dat is precies zo met mensen. Of je door een zadel heen kan voelen, tja, ligt denk aan de gevoeligheid (het vermogen van je paard om die kleine signalen op te pikken) van je paard en het soort zadel waarmee je rijd. Als je nu een westernzadel of bbp met elkaar gaat vergelijken is dat nogal wat verschillends.

Dit dus, volgens mij bedoelt iedereen dit alleen wordt het anders omschreven.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 17:51

oji schreef:
Ik ga wel met Gast5428 mee. Ik geloof ook niet zozeer dat je door een zadel met boom en kussens heen kunt voelen dat een paard een rugspier aanspant. Dat wil zeggen, ik geloof niet dat je het aanspannen van die spier zelf voelt, wel wat het doet met de beweging van het totale paard.

Net zo goed geloof ik niet dat het paard voelt of jij in of uitademt, maar wel wat dat doet met jouw lichaam. Als je uitademt ontspant je lichaam, dat heeft een positief effect. Maar ben jij in staat jouw lichaam tijdens het inademen op dezelfde wijze te ontspannen voelt een paard volgens mij niet jouw ademhaling.

Het aanspannen van de bekkenbodemspieren leidt tot een verhoogde druk/verdieping van de zit in het zadel, en die verdieping van de zit voelt een paard, niet zozeer met welke spier jij dat doet.

Ik heb ooit gehoord dat Ludger Beerbaum direct na de sprong zelf een soort van briest, zodat direct na de sprong zij gehele lichaam ontspant en hij direct klaar en goed zit om door te rijden naar de volgende sprong. Ik pas dit "briezen" zelf ook wel eens toe als ik merk dat ik mijn lichaam teveel span en ja dat heeft effect, op mijn ontspanning en daarmee ook op de manier van lopen van mijn paard.

Jijzelf en je paard kunnen aan het zadel voelen wat de ander doet, niet "de spier".
Maar er is meer dan dat, de al dan niet stuggere manier van het volgen van de beweging of de gegeven hulp, knieën t.o.v. zitbeenknobbels (voor-achter), kuiten, bit, evenwicht, het is een samenspel van gevoelsindrukken die ruiter en paard geleerd hebben te interpreteren
Ik heb geprobeerd zonder enige andere aanwijzing dan het gefluister, op hoe weinig "sss" mijn paard kon halthouden (ons "klontjes" spel), wel, op minder dan dat want hij nam al waar dat ik wilde gaan fluisteren, hij was me voor.
Je kunt overigens aan het zadel en je eigen benen voelen welk been een paard op zal gaan tillen.
Het is een weten dat ontstaat vanuit ervaring.

Ik denk wel degelijk dat een paard waarneemt of een ruiter in en uitademt, hij kan die ademtochten waarschijnlijk horen.
Paarden houden hun adem in als er gevaar dreigt (dat kunnen wij ook voelen) ze zijn naar alle waarschijnlijkheid ingesteld op dit soort van signalen van hun kuddegenoten.
De manier van ademhalen heeft van de ruiter heeft op hemzelf een grote invloed en dat kan het paard waarnemen.

Het aanspannen van het bekken bodem is gekoppeld aan de knie(ën), de kruishulp, er komen hiermee allerlei krachten door het zadel heen waar het paard op reageert.
Dit overigens biomechanisch, een paard zal zich zonder dat het dat geleerd heeft hierop enigszins verzamelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:18

Anoniem schreef:
Sizzle schreef:

En verder is het net wat je je paard leert. Als ik een paard leer wanneer ik aan zijn rechteroor trek dat hij moet galoperen dan is dat zeker te leren maar echt logisch is het niet. :D

Geef maar eens een bron dan :)
Wat is nou eigenlijk precies het probleem?
Of geloof je gewoon per definitie niet in gewichtshulpen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 18:23

Anoniem schreef:
Sizzle schreef:

Wanneer we een paard dat deze hulp nog niet kent, maar dat al voldoende kracht en evenwicht heeft ontwikkeld in draf, deze hulp geven, dan gaat het in galop aan.
Kennelijk een biomechanische hulp.
Mensen rijden al 1000den jaren paard en dit soort zaken hebben ze natuurlijk al lang uitgedoktert.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 18:34

Welke hulp is dat dan exact?
Ik ken minstens 3 verschillende algemeen gebruikte galophulpen.
Daarnaast is wel wetenschappelijk aangetoond (door patricia de coque) dat geen enkele ruiter de hulpen op dezelfde manier geeft, ook al beweren ze van wel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 18:52

Ik denk ook niet dat er een exacte hulp is.
We kennen allemaal de gebruikelijke standaard hulpen voor de galop, ze staan in iedere boekje.
Het volstaat in de beweging te gaan en afhankelijk van het paard, en wat dat nodig heeft, meer of minder en op welk moment van elk van de onderdelen van de hulp in te zetten.
Het gaat er dus voor een deel om dat je voelt wat het paard nodig heeft binnen het geheel.

Daarom willen we zo graag dat ruiters gaan voelen en zich mee gaan laten nemen in de bewegingen.
Dat geldt overigens voor alle hulpen, voel je eenmaal, dan "weet" je welke hulp er nodig is en met welke intensiteit op elk onderdeel.

Andersom, geef een "exacte" standaard hulp op een vreemd paard en je hebt grote kans dat hij niets doet....
Het gaat om het voelen.

Verder kan een paard in galop aangaan op ieder willekeurig signaal, moet hij even leren, bijvoorbeeld voor de kar zeg ik "opgelet.... galop", ik gebruik die specifieke woorden omdat ze voor mij gemakkelijk zijn, :) ik kan ook zeggen dat we vanavond Chinees gaan eten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:26

Helemaal mee eens :)