Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:Je hebt wel een beetje gelijk Milkberry. Maar ik krijg altijd een beetje 'jeuk' als ik bepaalde 'wijsheden' lees die als waarheid worden neergeschreven door een bokker die zelf op een koudbloed aan het rijden is of recratieruiter is en totaal geen grote rijervaring heeft. Ik vraag dan netjes om een toelichting dus ik sta er wel voor open.
Niets ten nadele van tinkers, fjorden, haflingers of friezen of pre's maar ik durf wel te zeggen dat je pas echt van rij-ervaring kunt spreken wanneer je meerdere paarden hebt gereden. Van jong tot oud en in opleiding van groen tot M-Z nivo of hoger.
Wanneer dat niet het geval is vind ik het over het algemeen theoretisch geklets en zeker wanneer men mij niet wil overtuigen met een goede bewezen uitleg.
Wil je iets als waarheid verkondigen dan behoor je toch op zijn minst wel een ervaringsdeskundige moeten zijn. Sorry, mijn mening.
Air schreef:Gast5428, Fransje_70 schrijft nergens dat JIJ het moet aannemen voor zoete koek, maar dat je beweert dat iedereen hier het aanneemt voor zoete koek. (''ik houd wel van een rijkunstige discussie dus dat ik hier reageer is niet om ergens tegen aan te schoppen maar om mensen een spiegel voor te houden en zelf te laten na denken.'')
Hiermee insinueer je dat mensen hier niet zelfstandig kunnen nadenken, en daar reageert Fransje_70 heel terecht op.
Air schreef:Het meest bijzondere vind ik dat je je mening nooit lijkt te onderbouwen. Misschien dat je daarom ook op bekrompen meningen komt. Je moet doen wat je niet laten kan, maar ik heb niet het idee dat jou pessimisme in dit topic past. Voor je van mening bent dat je anderen een spiegel voor moet houden mag je dat ook wel eens bij jezelf doen.
Milkberry schreef:No offense, maar iemand die meer heeft gereden, ouder is of op Z niveau heeft gereden hoeft echt niet wijzer te zijn dan een recreatieruiter of welk ander soort ruiter dan ook.
Ik vergelijk het altijd een beetje met mijn werk. Ik ben verpleegkundige. Ik heb collega's die ouder zijn dan ik en al heel veel verschillende patienten hebben verpleegd. Ik heb relatief gezien minder ervaring, omdat ik minder patienten heb verpleegd. Betekend dat dat zij hun werk beter doen dan ik? Nee, want ik heb net alle nieuwe efficientere middelen geleerd om mijn patient te verplegen.
Meer ervaring staat niet gelijk aan meer kennis.
Ik denk dat jij degene mag zijn die het tegendeel bewijst. Aangezien er onder ons zijn die dit "theoretisch geklets" wel degelijk in de praktijk uitvoeren en bij wie het werk. Welk extra bewijs heb je nodig dan je paard die het voor je laat zien?
Milkberry schreef:Iemand die goed kan paardrijden is ook geen Vet toch? Appels met peren
Starbreeze schreef:Wanneer je meer ervaring hebt, met verschillende paarden, andere niveaus etc. heb je gewoon meer informatie in je broekzak.
Dat lijkt me logisch. Dat is dan overigens niet per se de juiste of goede informatie.
Ik weet ook niet alles maar ben bv 2x zo oud als sommige stalgenoten dus ik heb zomaar 20 jaar meer ervaring. En ik ben ook door schade en schande wijs geworden. Toch vind ik dat ik nog lang niet alles weet of kan. Ik hoop over 20 jaar weer meer te weten en te kunnen. Ik absorbeer informatie als een spons en ik pik eruit wat mij goed lijkt.
Het is bij paardrijden wel zo dat je bij een raadgever of instructie een goed gevoel moet hebben. Het moet bij je passen.
Er zijn hier op bokt ook bepaalde personen waarvan ik de posts met een korrel zout neem, simpelweg omdat ik vind dat ze vaak een hoop onzin uitkramen of een tunnelvisie hebben.
Sizzle schreef:Ik heb ook nog nooit wetenschappelijk bewijs gezien voor het nut van een galophulp
SarahIlse schreef:In feite is dus gewoon het hier of daar aanspannen van je lichaam gewoon een hulp. Alleen dan zo dusdanig klein dat je het niet ziet en dus alleen kan voelen. En ik geloof wel dat het ene paard daar minder of meer op reageert, dat is precies zo met mensen. Of je door een zadel heen kan voelen, tja, ligt denk aan de gevoeligheid (het vermogen van je paard om die kleine signalen op te pikken) van je paard en het soort zadel waarmee je rijd. Als je nu een westernzadel of bbp met elkaar gaat vergelijken is dat nogal wat verschillends.
oji schreef:Ik ga wel met Gast5428 mee. Ik geloof ook niet zozeer dat je door een zadel met boom en kussens heen kunt voelen dat een paard een rugspier aanspant. Dat wil zeggen, ik geloof niet dat je het aanspannen van die spier zelf voelt, wel wat het doet met de beweging van het totale paard.
Net zo goed geloof ik niet dat het paard voelt of jij in of uitademt, maar wel wat dat doet met jouw lichaam. Als je uitademt ontspant je lichaam, dat heeft een positief effect. Maar ben jij in staat jouw lichaam tijdens het inademen op dezelfde wijze te ontspannen voelt een paard volgens mij niet jouw ademhaling.
Het aanspannen van de bekkenbodemspieren leidt tot een verhoogde druk/verdieping van de zit in het zadel, en die verdieping van de zit voelt een paard, niet zozeer met welke spier jij dat doet.
Ik heb ooit gehoord dat Ludger Beerbaum direct na de sprong zelf een soort van briest, zodat direct na de sprong zij gehele lichaam ontspant en hij direct klaar en goed zit om door te rijden naar de volgende sprong. Ik pas dit "briezen" zelf ook wel eens toe als ik merk dat ik mijn lichaam teveel span en ja dat heeft effect, op mijn ontspanning en daarmee ook op de manier van lopen van mijn paard.
Anoniem schreef:Sizzle schreef:Ik heb ook nog nooit wetenschappelijk bewijs gezien voor het nut van een galophulp
Het bewijs is er toch echt.
En verder is het net wat je je paard leert. Als ik een paard leer wanneer ik aan zijn rechteroor trek dat hij moet galoperen dan is dat zeker te leren maar echt logisch is het niet.
Anoniem schreef:Sizzle schreef:Ik heb ook nog nooit wetenschappelijk bewijs gezien voor het nut van een galophulp
Het bewijs is er toch echt.
En verder is het net wat je je paard leert. Als ik een paard leer wanneer ik aan zijn rechteroor trek dat hij moet galoperen dan is dat zeker te leren maar echt logisch is het niet.