[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:32

LoveUggs schreef:
Simpelman, goh, laat ik je eerste gedeelte maar even negeren, en juichen om wat je daarna schrijft want daar heb ik tenminste wat aan. Bedankt daarvoor.

Blijkbaar heb jij het idee dat ik niks met het advies en tips doe dat ik hier krijg. Dan zou ik mijn vriendin vrijdag alles laten vastleggen, zodat iedereen kan zien dat ik dit wel degelijk doe. Verder krijg ik van jou posts vaak het idee alsof je vind dat ik er totaal geen kaas van gegeten heb, en totaal niet weet waar ik mee bezig ben.

Maar ik help je dan graag van dat idee af. JA, ik moet nog veel leren, ik ben pas 20, en pas een jaar of 3 actief met dressuur bezig. Dus NEE, ik weet nog lang niet alles, en ik maak fouten. Daarom ben ik in dit topic. Om te leren.

Maar ik wil wel op een respectvolle manier aangesproken worden, en niet als een of ander penny meisje dat niet weet waar ze mee bezig is. Ik zou morgen eens twee foto's voor je opzoeken waarin ik je laat zien dat ik wel degelijk weet hoe of wat. Misschien dat je me dan wat vriendelijker weet aan te spreken zonder mij het gevoel te geven da je me de grond in boort.

Want in die 3 maanden tijd, is tegen jou al door verschillende mensen, al 100x gezegd dat je eens wat bruikbare tips moet geven, ipv die zinnetjes uit het boekje, en daar doe je nu pas wat mee ;) (al vraag ik me af voor hoe lang) ik doe al van alles met de tips die ik hier krijg sinds het einde van het vorige topic, dus ik doe er wel degelijk wat mee.

Maar nogmaals, bedankt voor het (dit keer wel) bruikbare advies. En ik probeer je reacties echt als goed bedoeld te zien, maar je laatste reactie op mij, valt bij mij regelrecht in het verkeerde keelgat.

Ik ga er van uit dat je hier op doelt?

Simpelman schreef:
Daarom kijk ik steeds waar het aan schort in de basis.
Bij LU
Het paard weet niet hoe het ontspannen kan gaan. (en LU ook niet)
Uit de boekjes of van stoffige grijze mannen kun je dan leren dat DE manier om dat aan je paard (en jezelf) te leren is het paard de hals te laten strekken, daar te blijven én hem dan voorwaarts te rijden, op het moment dat hij zakt.
Dit is alleen maar het totaal opnieuw opbouwen van een patroon, beginnen van scratch.
Wonderlijk is dat niemand dit deel serieus neemt, dat is wat John Swaab o.m. bedoeld, men slaat het over!
Dit deel van de africhting duurt één jaar.

Wanneer dat zo is, dit is een antwoord aan Sanne en niet aan jou, er staat bij LU.
Ik spreek mensen aan als intelligente volwassenen met hun eigen verantwoordelijkheid, inderdaad wind ik er geen doekjes om en flatteer niemand, maar zo komen we direct bij het doel
Pennytaal kom ik niet tegen, wel is er een verschil tussen ons beide, jij staat aan het begin en ik benader het einde.

Ik schat je voldoende serieus en bekwaam in om de moeite te nemen te reageren op je geplaatste foto's.
Uit ervaring weet ik dat je als instructeur 42X hetzelfde tegen iemand kunt zeggen zonder dat dat enig effect heeft en dan de 43eX komt het door en stapt de leerling naar een volgende etage.

Wat betreft bruikbare tips.
Uitsluitend basic aanwijzingen kunnen een blijvend effect hebben, het is heel veel gecompliceerder dan het lijkt.
Aan wijzingen als het je handen op de juiste plaats houden zijn zinloos wanneer je niet ontspannen en in evenwicht bent, verkeerd geplaatste handen zijn een symptoom van spannning en onbalans van de ruiter en spanning bij het paard.
Aanwijzingen als het verder onder laten plaatsen van het achterbeen zijn zinloos, het verder onder plaatsen van een achterbeen is het gevolg van een reeks oorzaken.
Een verder ondergeplaats achterbeen kan zelfs betekenen dat we nu verder van huis raken want het moet samengaan met buiging in de knieen en het bekken anders gaat het paard "stuk" aan dit soor van bewegen.
Zoals bijna alles, begint het bij ontspanning en evenwicht van ruiter en paard en het van daar uit voorwaarts gaan in de juiste uitgangshouding.

Die basic aanwijzingen zijn meestal heel simpel en kort, er wordt gemakkelijk overheen gelezen, ze staan er wel.

De basis van alles is het voorwaarts neerwaarts gaan.
Dat vind ik niet terug in jouw foto's, geen enkele, en daar wijs ik je op.

Saintelette

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:04

Nee Simpelman, het ging om het deel waarin je schreeft dat je het al 4x gezegd had en dat je het waarschijnlijk nog wel 20x zou moeten doen omdat ze er na de eerste paar keer nog steeds niks mee had gedaan. (Ik zit op mijn telefoon dus kan niet goed quoten).
Dat deel schoot bij mij ook in het verkeerde keelgat. Ik kan wel een andere baan gaan zoeken als iedereen alles na 1x (of 2,3,4x) zou onthouden. Leren doe je d.m.v. herhalen herhalen herhalen. Bij sommigen is dat na 3x genoeg en bij anderen na 20, 30 of 100 keer en zelfs dan nog niet. NOU EN. Als de intentie maar goed is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:14

Simple man. Hoe goed jij ook met paarden om kunt gaan, krijg ik een ontzettende nare smaak van jou schrijfwijze in mijn mond.

Juist hoe Bertie, het bijvoorbeeld schreef, met alle vreugde en passie die zij er in stopt. Mis ik dit bij jou.
Ook het positief benaderen van mensen mis ik in jou schrijfwijze.

Ik kan me ontzettend goed voorstellen, dat mensen snel afhaken, wanneer ze jou manier van schrijven onder ogen komen.

Als ik dit zo lees, is het net alsof je steekt met een priem in iemand zijn rug.
Of je dit nu goed bedoeld of niet.

Juist door het zandloper systeem toe te passen:

Goed....
Minder goed, met volledige onderbouwing en HOE je dit moet doen, met verschillende werkwijzen.
Naar weer goed.

Je geeft iemand eerst een compliment, daarna geef je iemand tips. En als laatste geef je weer iemand een compliment.

"Maar daar leer je toch niets van?"

Ja.... Juist daardoor!!!

Mensen, tevens dieren, zitten niet te wachten op zo iets, wat heet: Negatieve bekrachtiging.
Maak hier een positieve van en mensen luisteren weer naar jou.

Ik ga je even aanvallen, sorry.
Maar jou manier van schrijven, nee, daar lees ik wel andere mensen hun reacties voor, die het wel prettig kunnen schrijven.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:22

Ben ik dan 1 van de weinige die het niet (altijd) zo opvat? Ik vind de theorie wel intressant. Hoe ik hem toepassen moet is een 2e. Want dat weet ik dan weer niet.

Maar waarom allemaal 1 persoon aanvallen? Ipv een goeie discussie aangaan waarom wel of waarom niet?

Kunnen jullie geen 1 van allen tegen een strenge leermeester? Tuurlijk horen we allemaal liever goed zo, maar daarmee alleen bereiken we ons doel niet.

Doelen bereiken is grenzen overschrijden. Telkens 1 stapje verder.

Haal uit de teksten wat je er uit wilt halen. En wat je niet wilt gebruiken, dat laat je links liggen.

Ik wil niemand naar voor of achter plaatsen. Ik ben graag in dit topic om te leren. En de verschillende meningen te horen. Maar ook de verschillende wegen naar rome te leren kennen.

Laten we dat allemaal doen. En terug komen op het BLIJE rijden van Bertie.
(Overigens, Bertie. mocht je het lezen. Ik hoop dat het goed met je gaat en dat je toch af en toe met ons mee wil kijken)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:27

Simpelman schreef:
Over het leren.
Kwestie van autoriteit, wie niet wil die niet zal, is toch niet jouw probleem.
Als je een leraar neemt moet je hem volgen of weggaan.
Wanneer je nog niet zo lang bezig bent dan heb je het gevoel dat je iedereen te vriend moet houden, het zal je niet lukkken,

Velen voelen zich geroepen, weinigen zijn uitverkoren.

Dit is niet mijn stijl, ook niet met paarden trouwens. Ik hoef geen autoriteit te hebben. Ik hoef ook niet iedereen te vriend te houden trouwens.
Vasthouden aan wat je kent is heel normaal voor mensen,het is echt heel moeilijk voor mensen om een hele grote ommezwaai te maken. Het is net als met paarden, soms kan het paard gewoonweg niet naar je luisteren, door angst, door spanning, door onzekerheid, door een ingebakken patroon dat het al jaren doet. Mijn taak is het om die angst, spanning, onzekerheid weg te nemen :D Ik ken echt zat mensen die na een paar jaar volledig anders zijn gaan rijden, maar dat is nooit plotseling gekomen, altijd door eerst kleine stapjes in de goede richting te maken.

Dat gezegd hebbende, blijf vooral posten, als het mensen niet aanspreekt hoeven ze er niet naar te luisteren :D Ik vind je posten altijd interessant om te lezen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:33

TurboTinker schreef:
Ben ik dan 1 van de weinige die het niet (altijd) zo opvat? Ik vind de theorie wel intressant. Hoe ik hem toepassen moet is een 2e. Want dat weet ik dan weer niet.

Maar waarom allemaal 1 persoon aanvallen? Ipv een goeie discussie aangaan waarom wel of waarom niet?

Kunnen jullie geen 1 van allen tegen een strenge leermeester? Tuurlijk horen we allemaal liever goed zo, maar daarmee alleen bereiken we ons doel niet.

Haal uit de teksten wat je er uit wilt halen. En wat je niet wilt gebruiken, dat laat je links liggen.

Nee, maar ook simpelman kan iets leren.
En dan misschien niet meteen iets op paardengebied.
Maar wel met omgang en formuleren naar mensen toe.

En misschien komt dit door interpretatie.
Maar misschien komt het ook door zijn schrijfwijze.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:35

Saintelette schreef:
Nee Simpelman, het ging om het deel waarin je schreeft dat je het al 4x gezegd had en dat je het waarschijnlijk nog wel 20x zou moeten doen omdat ze er na de eerste paar keer nog steeds niks mee had gedaan. (Ik zit op mijn telefoon dus kan niet goed quoten).
Dat deel schoot bij mij ook in het verkeerde keelgat. Ik kan wel een andere baan gaan zoeken als iedereen alles na 1x (of 2,3,4x) zou onthouden. Leren doe je d.m.v. herhalen herhalen herhalen. Bij sommigen is dat na 3x genoeg en bij anderen na 20, 30 of 100 keer en zelfs dan nog niet. NOU EN. Als de intentie maar goed is.

Jij hebt het goed begrepen Saintelette.
Herhalen en herhalen, zo leren mensen nu eenmaal.

Misschien viel het je op dat dat nou precies hetgene is waarop ik in dit topic het meest wordt aangevallen?

Mensen ergens op wijzen, gefundeerd uitleggen, herhalen en ze er dan op wijzen dat ze het of niet begrepen hebben of proberen op een onlogische manier verder te komen.
Je kunt me geen gebrek aan engelengeduld verwijten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:38

flavlip schreef:
@sanne83 wat een leuke en leerzame oefening om te doen, die raad ik iedereen aan :-) als toevoeging: voel het verschil tussen een losse (los/vast) verbinding en een constante verbinding met iets meer druk. Wat vind je zelf fijner?

Inderdaad :) Doe (als paard) je ogen dicht en voel eens wat bepaalde soorten contact met je doen: lichtere druk, iets meer druk, los-vast. Oefen een contact teugel (als ruiter) en laat het paard eens wat wildere bewegingen :D maken, plotseling naar boven of naar beneden, jouw taak als ruiter is om te volgen vanuit je ellebogen. Je handen zijn daarbij altijd in een rechte lijn met de teugels, wat er ook gebeurt. Als dat niet zo is, dan hou je vast met je handen.
Je kan bijv. ook op een ton gaan zitten met de teugels in je handen en oefenen om tijdens het lichtrijden je contact gelijk te houden. De meeste mensen krijgen een los-vast contact omdat de handen mee naar voren gaan tijdens het lichtrijden. Het gevoel van contact houden is dat je door je armen heen naar voren komt, je armen gaan dus relatief iets naar achter ten opzichte van je lijf.
Zo kan je allemaal leuke oefeningen doen met z'n tweeën, nog zonder dat je je paard ermee stoort. Afwisselen als paard en ruiter.

Dit gaat allemaal nog over de contactteugel trouwens. Het paard zal door ontspannen-voorwaarts gaan wel z'n hals naar beneden brengen, maar pas als het je hand echt vertrouwt (en dat doet het paard pas als jij nooit! abrupte, trekkende bewegingen maakt) dan zal het zelf aanleuning nemen. Het is dus belangrijk eerst te oefenen dat jij zelf een heel stabiel en fijn contact kan onderhouden, voordat je paard aanleuning gaat zoeken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:40

Simpelman schreef:
Saintelette schreef:

Misschien viel het je op dat dat nou precies hetgene is waarop ik in dit topic het meest wordt aangevallen?

Mensen ergens op wijzen, gefundeerd uitleggen, herhalen en ze er dan op wijzen dat ze het of niet begrepen hebben of proberen op een onlogische manier verder te komen.

Nee, je hebt super veel geduld simpelman, en ook wat je schrijft zal ongetwijfeld waar zijn.

Maar de manier van formuleren zou plezanter kunnen.

Iets vloeiender.

Juist daar trek je meer aandacht mee.

Ook het JOU en dat soort woorden, leest heel aanvallend.

Jij wilt ons graag helpen.

Ik op deze manier jou.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:45

sanne83 schreef:
Dit is niet mijn stijl, ook niet met paarden trouwens. Ik hoef geen autoriteit te hebben. Ik hoef ook niet iedereen te vriend te houden trouwens.
Vasthouden aan wat je kent is heel normaal voor mensen,het is echt heel moeilijk voor mensen om een hele grote ommezwaai te maken. Het is net als met paarden, soms kan het paard gewoonweg niet naar je luisteren, door angst, door spanning, door onzekerheid, door een ingebakken patroon dat het al jaren doet. Mijn taak is het om die angst, spanning, onzekerheid weg te nemen :D Ik ken echt zat mensen die na een paar jaar volledig anders zijn gaan rijden, maar dat is nooit plotseling gekomen, altijd door eerst kleine stapjes in de goede richting te maken.

Dat gezegd hebbende, blijf vooral posten, als het mensen niet aanspreekt hoeven ze er niet naar te luisteren :D Ik vind je posten altijd interessant om te lezen.

Autoriteit is diepgaande kennis, geen dominantie.
De meeste problemen met paarden komen inderdaad voort uit angst en spanning, meestal door hun ruiter niet herkend.

Een ommezwaai kun je mensen vrij snel laten vinden door ze eerst zichzelf te laten voelen.
"Ontspanning en evenwicht", dat gaat heel diep.
Wanneer ze zichzelf voelen gaan ze hun paard voelen.

Een paard zich laten ontspannen doe je door hem de hals te laten strekken en daar te blijven.
Basic, simpel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:48

maralyn schreef:
Nee, je hebt super veel geduld simpelman, en ook wat je schrijft zal ongetwijfeld waar zijn.

Maar de manier van formuleren zou plezanter kunnen.

Iets vloeiender.

Juist daar trek je meer aandacht mee.

Ook het JOU en dat soort woorden, leest heel aanvallend.

Jij wilt ons graag helpen.

Ik op deze manier jou.

Dat is heel lief van je :) , maar je hoeft me niet te helpen.
Doe je voordeel met wat ik schrijf of lees het niet.
Ik heb niets te halen, hoef niets te verkopen, niets te verdienen, heb geen eer nodig, ik ben alleen maar een stoffige oude man. ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 15:30

Simpelman schreef:
Peetstap schreef:
Daar is inderdaad het :list: weer... _O-

Beste @Peetsap,
Ik begrijp dat het begrip en het toepassen van geevolueerde en opgeschreven rijkunstige kennis in de praktijk voor jou te ver gaat.

Kan je hier niet volgen, in dit topic komt veel basis "rijkunstige kennis" langs, en dat moet voor een ieder wel te begrijpen zijn en toe te passen in eigen situatie.
Proef hier alweer die neerbuigende houding.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 17:12

Ik ben blij dat er hier mensen zijn die mijn gevoel begrijpen. Misschien had ik simpelman beter kunnen pb'en maar so be it.

Simpelman, het is niet dat ik niks met je verhalen/tips/reacties wil doen. Want dat wil ik wel. Maar jij, als 'stoffige oude man' zoals je zelf zegt, gebruikt woorden waar ik nog nooit van gehoord heb. Schrijft zinnen waar ik de helft van begrijp. En als ik (en meerderen) je dan vraag om een antwoord te geven waar ik echt wat mee kan.. Dan is het snel weer over. Jij wilt niks leren, maar kan je je manier van dingen uitleggen dan niet een beetje aanpassen, wat vriendelijker maken, en schrijven zoals je een kind zou uitleggen wat je moet doen? (Ik noem maar wat) want ik ben dan wel 20, ik ben PAS 3 jaar met dressuur bezig, en ik verdiep me er PAS 3 jaar in. Daarvoor heb ik 12 jaar enkel op kracht gereden. Dus misschien lijkt het alsof ik er niks mee doe, maar vergeleken 3 jaar geleden is er al zo veel veranderd. Dus misschien zou je je schrijfwijze aan willen/kunnen passen, waardoor de mensen die willen leren (waar onder ik) ook van jou kunnen leren. Waardoor leren van jou, leuk word, want dat is alles wat ik graag zou willen. Jij wilt niet leren, maar genoeg anderen wel, dus waarom zou je dan niet een klein beetje kunnen bijspijkeren?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:52

Simpelman schreef:
Saintelette schreef:

Het gaat niet om het herhalen, maar om het feit hoe je het brengt.
Ik heb je bericht net terug gezocht en je zegt:

Dat heb ik al eerder gezegd en zal ik nog wel 40x moeten zeggen, misschien leest ze het dan wel.

De manier waarop dus. En ja, als je met paarden én mensen werkt heb je nou eenmaal engelengeduld nodig.

Ik ben overigens fan van je theoretische kennis en blij dat er af en toe ook wat letterlijke vertaling naar de praktijk bij zit. Het gaat alleen dus om de manier waarop.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:12

Goed zo LoveUggs :)
Sommige mensen gaan schoppen wanneer ze het niet begrepen hebben of het er niet mee eens zijn.

Op een forum schrijven is niet simpel, realiseer je dat er hééél veel mensen meelezen (duizenden!), die doen dat niet voor niets, ze proberen zich te verrijken met kennis en inzicht, mensen van allerlei niveau en alle leeftijden.
Ongeacht welke "toonhoogte" iemand hanteert er is altijd wel iemand die iets negatiefs moet opmerken, "teveel of te weinig".
Ik probeer met vriendelijke bedoelingen zowel de ts als de meelezers een plezier te doen, efficiency....

Om duidelijk te zijn doe ik mijn best om correct Nederlands te gebruiken, taalgebruik is belangrijk.

Iedereen die me een concrete, serieuze vraag stelt zal ik graag beantwoorden
Met iedereen die een serieus argument heeft wil ik graag discussieren in de hoop dat we er beter:wijzer van worden.

Kijk terug in het topic en zie de reacties voortdurend tegenstrijdige kanten op gaan, veel te uitgebreid en gefundeerd, niet voldoende duidelijk, "overbekend" (maar in werkelijkheid zichtbaar onbegrepen).
Het beste kennen alle ruiters het Scala, het merendeel houdt zich er niet aan, dat zie je terug in de foto's en filmpjes, ze lopen daardoor onherroepelijk vast en dat vind ik jammer.
Mijn beloning is het als mensen "lekker gaan", daar doe ik het voor. :j

Af en toe val ik wel eens uit, het spijt me.
Dat is altijd naar mensen die voortdurend negatieve opmerkingen denken te moeten maken, proberen te saboteren of onderuit te halen zonder argumenten, of persoonlijk worden.
Neem van mij aan dat je een vrij dikke huid moet hebben om op serieus op Bokt te schrijven.
Ik ken een hele reeks van wijze mensen die veel waarde toe zouden voegen maar er geen zin meer in hebben en dat is jammer.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 29-01-15 18:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:14

Saintelette schreef:
Dat heb ik al eerder gezegd en zal ik nog wel 40x moeten zeggen, misschien leest ze het dan wel.

Ik ben overigens fan van je theoretische kennis en blij dat er af en toe ook wat letterlijke vertaling naar de praktijk bij zit. Het gaat alleen dus om de manier waarop.

Soms help het als je mensen even een duw geeft, sommigen zijn dan boos, maar wel wakker.

Ik ben een dagje ouder, men zal het moeten doen met mijn stijl, of het overslaan.... :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:29

Simpelman ik waardeer jou bijdrage enorm, je legt de theorie uit en iedereen vraagt zich dan af, ja maar hoe moet dat dan in de praktijk? Een hele goede vraag, op het eerste zicht. Maar het antwoord staat er gewoonlijk al en dat zie je pas als je niet woord per woord leest, maar het geheel begrijpt.
Keep it simple, is voor mij een zinnetje om op terug te vallen als het allemaal niet meer wilt lukken en dan vallen alle stukjes in elkaar en in mijn geval helpt jou theorie daarbij.

Dus, simpelman, hartelijk dank voor jou bijdrage!

En dit geldt zeker voor alle andere personen met tips & tricks ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 18:58

Simpelman schreef:
Goed zo LoveUggs :)
Sommige mensen gaan schoppen wanneer ze het niet begrepen hebben of het er niet mee eens zijn.

Op een forum schrijven is niet simpel, realiseer je dat er hééél veel mensen meelezen (duizenden!), die doen dat niet voor niets, ze proberen zich te verrijken met kennis en inzicht, mensen van allerlei niveau en alle leeftijden.
Ongeacht welke "toonhoogte" iemand hanteert er is altijd wel iemand die iets negatiefs moet opmerken, "teveel of te weinig".
Ik probeer met vriendelijke bedoelingen zowel de ts als de meelezers een plezier te doen, efficiency....

Om duidelijk te zijn doe ik mijn best om correct Nederlands te gebruiken, taalgebruik is belangrijk.

Iedereen die me een concrete, serieuze vraag stelt zal ik graag beantwoorden
Met iedereen die een serieus argument heeft wil ik graag discussieren in de hoop dat we er beter:wijzer van worden.

Kijk terug in het topic en zie de reacties voortdurend tegenstrijdige kanten op gaan, veel te uitgebreid en gefundeerd, niet voldoende duidelijk, "overbekend" (maar in werkelijkheid zichtbaar onbegrepen).
Het beste kennen alle ruiters het Scala, het merendeel houdt zich er niet aan, dat zie je terug in de foto's en filmpjes, ze lopen daardoor onherroepelijk vast en dat vind ik jammer.
Mijn beloning is het als mensen "lekker gaan", daar doe ik het voor. :j

Af en toe val ik wel eens uit, het spijt me.
Dat is altijd naar mensen die voortdurend negatieve opmerkingen denken te moeten maken, proberen te saboteren of onderuit te halen zonder argumenten, of persoonlijk worden.
Neem van mij aan dat je een vrij dikke huid moet hebben om op serieus op Bokt te schrijven.
Ik ken een hele reeks van wijze mensen die veel waarde toe zouden voegen maar er geen zin meer in hebben en dat is jammer.

Blij met deze reactie. :j
Ik kan vast HEEEEEL veel van je leren. Over duidelijk. Maar in een 'andere taal dan jij spreekt' zegmaar. Ik leer heel graag. Van iedereen hier. Zelfs van diegene die foto's plaatsen want ik leer kijken. Ik leer er van door zelf foto's te plaatsen door commentaar en advies. Maar misschien dat ik over 5 jaar 'de taal' snap waarmee je reageerd, misschien over 10 jaar, of misschien wel nooit.. Maar nu snap ik de helft niet van wat je schrijft. Ik doe m'n best het te begrijpen, en snap dingen tot op zekere hoogte, maar dat is niet genoeg om er wat mee te gaan doen want dan leer je sws verkeerde dingen aan. De sfeer is hier altijd zo fijn met z'n allen, heel welkom. Ik zelf zou het heel fijn vinden als je in 'wat jongere taal' je adviezen zou kunnen/willen geven. Ik spreek dan voor mijzelf. Desnoods eerst je stukje zoals je hem zelf zou schrijven, en daarna in makkelijkere vorm, dat is geheel aan jou, maar dan leer ik snappen wat je bedoeld. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:12

SheeNegro schreef:
Simpelman ik waardeer jou bijdrage enorm, je legt de theorie uit en iedereen vraagt zich dan af, ja maar hoe moet dat dan in de praktijk? Een hele goede vraag, op het eerste zicht. Maar het antwoord staat er gewoonlijk al en dat zie je pas als je niet woord per woord leest, maar het geheel begrijpt.
Keep it simple, is voor mij een zinnetje om op terug te vallen als het allemaal niet meer wilt lukken en dan vallen alle stukjes in elkaar en in mijn geval helpt jou theorie daarbij.

Dus, simpelman, hartelijk dank voor jou bijdrage!

Ik doe een vriendelijke poging mensen te laten nadenken over wat ze aan het doen zijn.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 19:24

Als meelezer wil ik graag even reageren op de 'taal en toon' discussie. Ik denk namelijk beide kanten te begrijpen.

Voor Simpelman is paardrijden een Kunst (correct me if I'm wrong). Met een grote K dus, iets waar je je ziel en zaligheid in kwijt kunt en je hele leven aan kunt en wilt wijden. De jongeren (bij gebrek aan beter woord) zien die Kunst, waarderen het ook als Kunst en voelen dat ze nog een heel leven kunnen wijden aan die Kunst.

Neem nu eens een andere kunstvorm, laten we zeggen schilderkunst. De Mona Lisa. Mensen die hun hele leven aan schilderkunst hebben gewijd, studies hebben gemaakt van dit schilderij, het op verschillende momenten in het Louvre hebben bezocht en steeds iets anders zagen, zullen gepassioneerd aan een jongere uitleggen wat de Mona Lisa tot de Mona Lisa maakt. En die jongeren zien dan gewoon een Middeleeuwse dame.

Is het dan een goed idee om de Mona Lisa toegankelijker te maken door een striptekenaar een 'makkelijke' versie te laten tekenen, of is het beter dat die jongeren het echte schilderij gaan bekijken, naar de verhalen over de schilder en het model luisteren, zelf eens een boek over het werk lezen en nog eens gaan kijken?

Ik denk dat je informatie verliest wanneer je iemand's boodschap 'vertaalt' naar gelang de doelgroep. Wie zich ergert aan de toon en het taalgebruik van Simpelman, kan ervoor kiezen om zijn bijdragen naast zich neer te leggen, net zoals iemand die geen interesse heeft in schilderkunst of andere schilders beter vindt dan DaVinci of meer belangstelling heeft voor diens beeldhouwwerk of mechanische ontwerpen, de Mona Lisa voorbij kan lopen. Wie toch graag wil leren zien wat Simpelman ziet als hij naar een paard+ruiter kijkt en wil leren voelen welke aanpak welke reactie van een bepaald paard geeft, doet er naar mijn idee beter aan om zijn bijdragen rustig te lezen en te herlezen, zich niet persoonlijk aangevallen te voelen als Simpelman (al dan niet bedoeld) een minder aardige of erg formele toon aanslaat en zorgvuldig na te denken over wat wel en niet begrijpelijk is en door te vragen op onderdelen die nog niet begrepen worden.

Hoe dan ook is dit een erg interessant topic en ik hoop dat het dat blijft, met ieders bijdrage.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 20:47

Dan heb ik voor jou een interessante vraag. Hoe ga je een jonge Picasso of weet ik veel wie dat schilderij gemaakt heeft :+ uitleggen hoe je een schilderij als Mona Lisa schilderd, in woorden die hij niet begrijpt? Via internet, dus zonder dat je het kan laten zien. Zonder dat je precies kan zien wat de ander precies uitvoert. Je kan als ervaren iemand spreken over een penseel, maar als de ander niet weet dat er verschillende soorten namen voor de kwasten (penselen) zijn die hij gebruikt, kan de jonge Picasso nooit weten wat de ervaren schilder bedoeld, als deze niet duidelijk het verschil uitlegt tussen een kwast en een penseel. Misschien schilderd de jonge Picasso wel met doek op een tafel of bureau, en heeft niemand hem geleerd dat daar een ezel voor bestaat. Legt de ervaren schilder niet uit wat de schildersezel is, denkt de jonge Picasso misschien wel aan een levende ezel. Het is een lastige vergelijking, omdat ik op dit moment niet veel moeilijke woorden kan bedenken in dat vak, maar het is een voorbeeld. Denk je even in dat het moeilijke termen zijn die de ervaren schilder noemt. Ik hoop dat je mijn punt begrijpt en ben benieuwd wat je hier dan van vind. Ik geef je gelijk hoor. Maar je leert niks, van moeilijke termen/woorden, als je niet weet wat ze betekenen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:38

Saintelette schreef:

Dat eerste kan ik nergens vinden? Misschien iets beter lezen voordat je zo'n oordeel velt, want er staat:
''Uit ervaring weet ik dat je als instructeur 42X hetzelfde tegen iemand kunt zeggen zonder dat dat enig effect heeft en dan de 43eX komt het door en stapt de leerling naar een volgende etage.''

Dat is wel een hele andere toon dan wat jij er van maakt. :+

LU, besef je je wel dat je als 20 jarige een groot voordeel hebt boven een ouder iemand? Als je jong bent pik je dingen sneller op en kan je nog beter leren.
Je weet hoe internet werkt: indien je een woord niet begrijpt kan je het ook gewoon opzoeken. Daar verrijk je jezelf alleen maar mee.
En zoek instructie die je een goede basis leert, en dat is niet alleen praktijk maar ook de theorie erbij. Op dat moment ga je de reacties van Simpelman ook veel beter begrijpen. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:44

OK @LoveUggs,
Met het risico dat ik nu voor sommigen het topic aan het vervuilen ben en misschien soms ten overvloede.
Je hebt er wel lees spierballen voor nodig....

Vanaf het begin.
Er bestaat zoiets als het begrip Klassieke Dressuur, KD is het eindresultaat van eeuwen van rijkunstige evolutie, net zoiets als Klassieke Geneeskunde.
Beter kunnen we het vandaag niet, het resultaat van alles dat we door de eeuwen ontdekt en uitgeexperimenteerd hebben zit erin.
KD vind je niet in een boekje, net als geneeskunst staat het in een heleboel boekjes, het is gezamelijke kennis.
Het is een heel werk om je hier in te verdiepen en het vraagt veel tijd en inspanning om het te doorgronden.

Vanuit de KD hebben mensen samen een kader opgesteld om een paard af te richten, het heet het Scala der Ausbildung, vergelijk het met het wegenverkeersreglement.
Zo werkt het, anders niet, uitgevonden met trial and error.
Autorijden is net zo praktisch als paardrijden, het wegenverkeersreglement is theorie, toch moet iedereen het kennen om zonder brokken verder te komen, zo is het ook met het Scala.

Het Scala geeft aan iedere ruiter een handvat of kader om zijn dressuurpaard af te richten.
Zo werkt het, anders niet.
Het is heel doorwrocht, je kunt er tijdens de africhting telkens op terug vallen, bij het minste probleem kun je met wat denken hier de oplossing vinden.
Het Scala is de africhtings opbouw, aan het eind van de opbouw werkt alles samen, maar niets werkt goed zonder het voorgaande.
Het is geen stappenplan maar een glijdend/overlopend proces.
Denk aan leren schrijven, eerst het alfabet, dan de spelling, gramatica, zinsopbouw, structuur, enz.

Vooraf aan de africhting van een dressuur paard, die volgens het Scala opgebouwd gaat worden, hoort het paard een gewenningsfase te doorlopen.
Het Scala is de lagere school, de gewenningsfase is de kleuterschool.
De kleuterschool is een belangrijke voorbereidende instap naar de lagere school.

De kennis van en de zin van het Scala zijn een beetje in de vergeethoek terecht gekomen doordat een opleiding voor veel mensen anders veel te duur wordt en dat geldt helaas ook voor een deel van de instructeurs.
Door het gebrek aan kennis of door het onderschatten van het belang ervan beginnen veel mensen met de africhting van hun dressuurpaard, heel ambieus, "ergens in het midden".
Handige ruiters met wat talent komen dan een heel eind op weg richting Z, maar wanneer de opbouw niet binnen de kaders van het Scala plaats vond lopen ze onherroepelijk ergens vast.
Dat is de reden dat er tegenwoordig zo ontzettend veel gezondheidsproblemen bij paarden zijn, arthrose in de wervelkolom, halsproblemen, beenploblemen, gedragsproblemen, verdriet, slecht humeur.
De gemiddelde slachtleeftijd van dressuurpaarden is gedaald van 20 naar 10 jaar.

Hieronder (nogmaals) Het Scala der Ausbildung, ik heb hem van het internet gecopieerd en het is geen wetstekst maar een interpretatie.
Wie er vragen of uitleg over wil hebben is welkom, discussie, leuk.
Het is de essentie van de dressuur.

Drie stadia, zes hoofdbegrippen

In de Duitse rijkunstige theorie worden drie stadia in de scholing van een paard beschreven.
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden.

In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal.
Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).
In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen.

In gemiddeld het tweede jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste.
In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld.
Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand.
Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.
Hier onder worden de zes hoofdbegrippen takt, Losgelassenheit, aanleuning, Schwung, recht richten en verzameling besproken.

Takt
Het eerste steeds terugkomende basisbegrip in de dressuurscholing is takt.
Het paard heeft drie basisgangen, de stap, draf en galop.
Elke basisgang heeft zijn eigen takt, met een opeenvolging van stappen (stap), passen (draf) of sprongen (galop).
Takt wil dus zeggen: het eigen zuivere ritme van de beweging.
De stap is eens schrijdende en schwungloze gang, de draf en galop zijn beide bewegingen met schwung en met een zweefmoment.
De zuivere takt is zo'n belangrijke basis voor de scholing van een paard, dat deze nooit verloren mag gaan.
Niet bij een jong paard, niet bij een verder doorgereden paard.
Op geen enkel moment tijdens het rijden.

Losgelassenheit
Losgelassenheit is een synoniem voor losheid, souplesse en ontspanning.
Het bevestigen van de zuivere takt en het streven naar ontspanning (Losgelassenheit) zijn de voornaamste trainingsdoelen van de gewenningsfase, de eerste anderhalf jaar van de scholing.
Als je werkt aan de zuivere takt in het begin, stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter.
Dan kan het paard gaan swingen, voorwaarde voor de Losgelassenheit.
Takt en Losgelassenheit beïnvloeden elkaar wederzijds.
Een paard kan alleen in zuivere takt gaan, als de rug swingt en de spieren van de hals en rug zich zonder dwang aanspannen en ontspannen.
Bij een ontspannen gaand paard, buigen en strekken de gewrichten van het paard zich gelijkmatig en ziet het paard er tevreden uit.

Aanleuning
Aanleuning is een veerkrachtige verbinding die ontstaat nadat het paard in nageeflijkheid voorwaarts en eventueel neerwaarts gereden wordt.
De aanleuning, aangenomen door het paard op de ruiterhand, mag noch te zwaar, noch te licht zijn. Het gewicht van de aanleuning wordt bepaald door het evenwicht van het paard en daarbij de graad van africhting of verzameling.
Een goede aanleuning heeft altijd een wisselwerking met de al besproken begrippen takt en volledige ontspanning (Losgelassenheit) en met de nog te bespreken begrippen Schwung, recht richten en verzameling.
Dit alles bij elkaar heeft als resultaat dat het paard fijn te rijden is.
Aanleuning komt echter niet alleen tot stand door een veerkrachtige verbinding tussen ruiterhand en de mond van het paard.
Er zijn meerdere contactpunten van belang om tot een goede aanleuning te komen, namelijk een voortdurend contact met jouw been en het paard en je zit (met je zit heb je contact met het paard en geef je hulpen, die door het paard beantwoord kunnen worden).
Het derde contactpunt is vervolgens het teugelcontact, waaruit de aanleuning van de mond en de ruiterhand ontstaat.
Deze drie punten samen bepalen dan de kwaliteitsvolle aanleuning die tot een volkomen harmonie en begrip van paard en ruiter leiden.

Schwung
Schwung is het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard.
Een paard beweegt schwungvol wanneer hij zich energiek afdrukt optilt en in het zweefmoment met zijn ledematen goed naar voren doorswingt.
De ruiter begint met impuls te rijden: de door de ruiter opgewekte en volkomen beheerste voorwaartse drang.
Het echte mooie losse en swingende bewegen door het lijf ontwikkelt zich uit deze impuls.
Schwung wordt bereikt door het activeren van het achterbeen.
Een ruiter activeert de achterbenen door het rijden van veel korte tempowisselingen en overgangen. Veel ruiters denken dat Schwung, de swingende beweging van het paard met een losgelaten rug, iets aangeborens is van het paard.
Bij een goede basisopleiding van een paard kun je wel degelijk de Schwung ontwikkelen.
Het echte swingen, het imponeren met losse, soepele bewegingen, staat niet op zichzelf.
Het hangt nauw samen met een fijne takt en aanleuning.
En met de losheid en ontspanning van een paard.

Recht richten
Wanneer de takt, ontspanning, aanleuning en Schwung bij het jonge paard redelijk bevestigd zijn, wordt het tijd voor een volgende stap: het ontwikkelen van meer evenwicht op de achterhand.
Als eerste aandachtspunt hiervoor geld het recht richten.
Het recht richten is een essentiële voorwaarde voor verzameling en het echte dragen van het paard. Een paard is van nature niet recht.
De heupen van het paard zijn breder dan de schouders, wat ervoor zorgt dat het paard geneigd is om met zijn buitenschouder en buitenheup aan de wand te kleven: het paard gaat scheef.
Daarnaast heeft elk paard van nature een gemakkelijke kant.
Een ruiter moet deze scheefheid proberen weg te trainen door het juiste werk.
Een scheef paard kan nooit in balans gaan: de kracht komt niet optimaal van achter naar voren door.
De bewegingsimpuls van het paard moet vanuit de achterhand komen.
Elke manier van hulpen geven die van voor naar achteren werkt, is beslist fout.
Een recht gericht paard is recht op een rechte lijn, en zoveel gebogen op de gebogen lijn als die lijn van hem vraagt.
Wie goed nadenkt over het natuurlijke scheef gaan bij een paard begrijpt dat een ruiter vanuit de achterhand moet denken en steeds bezig moet zijn om de voorhand weer voor de achterhand te plaatsen.
De belangrijkste oefening voor het verbeteren van de draagkracht en het recht richten is altijd het rijden van schouderbinnenwaarts. In een correcte schouderbinnenwaarts treedt het binnenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen.
Door het naar binnen brengen van de voorhand maak je het paard niet naar de andere kant scheef, maar juist recht omdat de achterhand nu geactiveerd wordt en zich niet meer kan onttrekken aan een dragende werking.

Verzameling
Met behulp van de Schwung en het recht richten is het mogelijk een paard te motiveren om meer gewicht op zijn achterhand te gaan dragen.
Dat dragen van meer gewicht op de achterhand heet verzameling.
Beide achterbenen worden gelijkmatig in de richting van het zwaartepunt van het paard opgetild en weer neergezet.
Door de toenemende kracht van het paard kan het paard zich meer gaan buiden in zijn gewrichten van de achterhand (Hankenbiegung).
De croupe van de achterhand daalt daardoor iets, de oprichting in de voorhand neemt tegelijkertijd toe.
De drafpassen of galopsprongen van het paard worden door het toegenomen buigen en strekken van de gewrichten van de achterhand meer verheven.

Het einddoel: Durchlässigkeit
In de rijkunstige theorie staat de term Durchlässigkeit beschreven als iets om voortdurend naar te streven en als einddoel van de dressuurscholing.
Durchlässigkeit is een moeilijk te vertalen Duitse rijkunstige term, die zo ongeveer volledige souplesse en het steeds volkomen doorkomen van alle hulpen betekend.
Het verkrijgen van Durchlässigkeit is dus het doel van alle trainingsarbeid.
Het mag dan misschien een moeilijk woord zijn, de bedoeling is simpel.
Het gaat er om dat het paard nergens strak of stijf is.
Dat het paard zich nergens vasthoudt in zijn spieren en gehoorzaam en soepel steeds luistert naar de hulpen van de ruiter.
Hij 'laat' de hulpen als het ware 'door': Durchlässig.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:02

LoveUggs schreef:
Dan heb ik voor jou een interessante vraag. Hoe ga je een jonge Picasso of weet ik veel wie dat schilderij gemaakt heeft :+ uitleggen hoe je een schilderij als Mona Lisa schilderd, in woorden die hij niet begrijpt? Via internet, dus zonder dat je het kan laten zien. Zonder dat je precies kan zien wat de ander precies uitvoert. Je kan als ervaren iemand spreken over een penseel, maar als de ander niet weet dat er verschillende soorten namen voor de kwasten (penselen) zijn die hij gebruikt, kan de jonge Picasso nooit weten wat de ervaren schilder bedoeld, als deze niet duidelijk het verschil uitlegt tussen een kwast en een penseel. Misschien schilderd de jonge Picasso wel met doek op een tafel of bureau, en heeft niemand hem geleerd dat daar een ezel voor bestaat. Legt de ervaren schilder niet uit wat de schildersezel is, denkt de jonge Picasso misschien wel aan een levende ezel. Het is een lastige vergelijking, omdat ik op dit moment niet veel moeilijke woorden kan bedenken in dat vak, maar het is een voorbeeld. Denk je even in dat het moeilijke termen zijn die de ervaren schilder noemt. Ik hoop dat je mijn punt begrijpt en ben benieuwd wat je hier dan van vind. Ik geef je gelijk hoor. Maar je leert niks, van moeilijke termen/woorden, als je niet weet wat ze betekenen.

Ik ben bang dat mijn antwoord op deze (leuke) vraag nogal ouderwets zal klinken. Maar om bij de schilders te blijven: de jonge schilder mag niet eens in de buurt van penselen, kwasten of ezels komen. De jonge schilder begint niet op het doek, die begint met het schrobben van de vloer en het klaarmaken van de lunch van de meester. Heel geleidelijk gaat hij verder, op een dag mag hij een oud penseel schoonmaken en als dat lukt mag hij kijken hoe de meester zijn kleuren precies mengt. Dat is geen kwestie van dominantie of geen plaats willen maken voor de jeugd, maar een kwestie van ervaring die maakt dat de meester precies weet wanneer de jonge schilder klaar is voor de volgende stap.

De meeste mensen vinden het niet meer dan normaal dat je niets op een paard te zoeken hebt als je niet bereid bent om stront te scheppen. Veel mensen zijn daar ook mee begonnen, meehelpen met de verzorging van de Shetlanders van de buurman, later eens een paardje mogen poetsen, dan een keer uitstappen enzovoort. Niemand zal een beginnende ruiter vragen een travers of appuyement te rijden, omdat het al ingewikkeld genoeg is om je eigen linkerbeen links van het paard te houden en en je eigen rechterbeen rechts ervan. Afhankelijk van de filosofie van de instructeur, ben je de eerste tijd meer met je eigen lichaam bezig dan dat je daadwerkelijk je paard stuurt. Een beginnende ruiter is blij als het paard op verzoek in stap, draf, of galop gaat en ziet misschien het verschil tussen een arbeidstempo en een uitgestrekte gang niet. Tegen de tijd dat je dat verschil wel ziet, is het moeilijk voor te stellen dat je het ooit niet zag.

Ofwel, maak je er niet druk over dat je niet elk woord precies begrijpt, maar ga aan de slag met de dingen die je wel begrijpt, gebruik internet om extra informatie over die dingen te vinden en stel vragen. Concrete, serieuze vragen zullen immers beantwoord worden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:39

Bovenstaande tekst van Simpelman kan ik goed gegrijpen. Nu snap ik enigzins wat KD inhoudt.