Citaat:
Zucht - waar ik mee wil zeggen dat het boven die 20% overbelasting wordt, zeker wanneer je dat draagt op een plek die er niet zo goed tegen bestand is (de soldaat heeft een nette rugzak, met bescherming er in. Voor sommige paarden is 12-15% de bovengrens. En een jong kind kan ook die 20% niet hebben.
Dat is nou ook precies de reden dat je dus moet kijken naar wat een paard al dan niet aankan en waarom je het sowieso zult moeten opbouwen, maar dat geldt voor ieder gewicht.
Citaat:
Huidweefsel sterft wel degelijk af door druk - waardoor denk je dat veel paarden van die lekkere drukplekken hebben door een niet passend zadel? Omdat de druk per cm2 daar te hoog is geweest, het bloed daar niet meer kon vloeien en er blaarvorming ontstaat (kan ontstaan) de huid loslaat enz. enz. Dat is niet iets wat ik nu maar verzonnen heb - ook een mens kan nare plekken krijgen door een kledingstuk dat knelt.
Dan heb je dus drukplekken doordat je een verkeerd zadel hebt en daardoor een slechte drukverdeling, met een goed passend zadel heb je geen last van drukplekken, ook niet als er een zware ruiter op zit.
Citaat:
Wanneer je extra gewicht moet dragen, zet je extra spanning op je spieren en pezen die daardoor harder aan de aanhechtplaats trekken (de spieren aan de pezen en de pezen aan de botten) Bij te grote belasting kan er zelfs een stukje bot afbreken of er ontstaan haarscheuren rond de aanhechtplaats.
Ok, dit wist ik dan weer niet.
Citaat:
Eenzijdige belasting van je lichaam bij paardrijden heeft niks te maken met verschillende spiergroepen die je gebruikt. De eenzijdige belasting zit hem in de eenzijdige manier waarop je die spiergroepen gebruikt. Die bewegingen die je met paardrijden maakt, zij vrij uniform. Als dat jouw enige sport is, gebruik je je lichaam dus eenzijdig
In die post die je van mij quote staat ook dat ik tillen, sjouwen, wandelen etc ook meereken. Dat is toch allemaal heel anders dan het enkel rijden en daarmee dus ook geen eenzijdige belasting i.m.o.
Citaat:
Betreffende de verzuring: bij het oprekken van grenzen treedt er verzuring op, hoe rustig je dat ook oppakt. Zonder dat oprekken en die verzuring zal je nooit een groter uithoudingsvermogen krijgen, of sterkere spieren. Verzuring is iets anders dan kromlopen van de spierpijn.
Ik weet wat het verschil is tussen verzuring en spierpijn, als je goed leest dan zie je dat ook. Maar verzuring is echt niet noodzakelijk om je grenzen op te rekken. Zoals ik al zei, alleen als je dat sneller wilt doen dan ga je wel last krijgen van verzuring. Uiteraard hangt het ook af van je doel van je training.
Citaat:
dan ga je joggen naast je paard en op je stalen ros in de sportschool lekker cardio-en denk ik dan, maar goed
Joggen is geen optie vanwege een peesplaatontsteking en bovendien is dat ook helemaal geen aanrader in mijn geval, dus ik hou het bij ernaast fietsen en 2 keer in de week sporten. Als ik weer kan rijden dan heb ik geen tijd meer over om dat daarnaast ook nog eens te gaan doen, dus dan blijft het bij rijden (en pilates denk ik, dat bevalt me wel goed). En jij mag dat best denken, dat houdt alleen niet in dat ik het daarom ook op jouw manier zou moeten doen
.
Citaat:
Je gaat toch bewust aan die bovengrens zitten? Want je HOEFT namelijk niet op het paard, dus het is een keuze als je erop klimt. Ik zeg niet dat het een kwestie van bewust willen is als je zwaar bent? Al vind ik het doorgaans ook gemakkelijk om maar te zeggen dat afvallen zo lastig is. Ja het is lastig, en nee daar heeft een paard geen boodschap aan
weet je, iemand kan altijd in zijn/haar voordeel rekenen, ik ken jouw paard niet hoor, maar wat ik net al zei, die 20% lijkt me eerder een fabeltje en dan zit je met 15% dus al aan je bovengrens, los van dat, je paard heeft een lange rug zeg je...Lange ruggen zijn nooit sterk, althans niet sterk genoeg om langdurig en intensief veel gewicht te dragen...
Maar even dat helemaal losgelaten, het gaat hier niet om jou, of om mij. Het gaat over de ruiter in zijn algemeenheid met overgewicht, dus we kunnen jouw paard gaan berekenen en jouw BMI en jouw diëtiste erbij halen etc, daar gaat het toch niet om? Wellicht dat jij inderdaad een goede combinatie bent, ik ken jou niet, jouw lijf niet, jouw paard niet
maar de discussie gaat over z'n algemeenheid, dat overgewicht op een paardenrug niet goed is
Nee, ik ga niet bewust aan die bovengrens zitten en ik heb dat paard en het rijden wel degelijk nodig voor mijn mentale gesteldheid. Dan kun je me verschrikkelijk egoistisch noemen en dat doe je dan maar, ik weet dat ik dat absoluut niet ben. Ik zorg goed voor mijn paard, ben heel bewust bezig met training, zadel, voeding etc. en ben ook echt niet bezig met haar verkloten.
En waarom is het gemakkelijk om te zeggen dat afvallen zo lastig is, het is toch gewoon zo? Als het niet zo was dan had iedereen wel een perfect gewicht gehad he. En nee, paard heeft daar geen boodschap aan, maarja, we zijn niet allemaal zo heilig als enkelen hier.
Ik zeg dat ze een redelijk lange rug heeft, het is dan ook een groot paard, maar ik zeg ook dat ze compact is en een hele grote borstkas heeft, daar lees je voor het gemak even overheen. Dus ze heeft een prima bouw om mij te dragen.
Het gaat hier om ons allemaal, je kunt geen algemeenheden toepassen hier, iedereen is uniek, heeft een uniek paard en vormt een unieke combinatie. Als je al kijkt hoeveel van de mensen hier afwijken van wat jullie als 'algemeenheid' beschouwen, kun je je misschien realiseren dat het allemaal niet zo zwart wit is als je je voorstelt, maar dat er veel meer nuances zijn. Of je dramt gewoon lekker door omdat jouw mening nu eenmaal de juiste is en je niet de moeite wilt nemen om dingen vanuit een ander oogpunt te bekijken.