Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:52

Citaat:
@colway, ja er wordt veroordeeld, als je dat kritisch noemt dan druk je het wel heel zacht uit. Er zijn maar weinig mensen in dit topic die niet veroordelen.
En ja, ook de mensen die te zwaar zijn moeten in de spiegel kijken, maar dat is niet aan jullie om te bepalen, ga dan eerst ook zelf maar eens in de spiegel kijken en bedenken of je echt zo perfect bent als je denkt te zijn voordat je een vingertje wijst naar een ander.

Dan hebben we een heel andere mening over veroordelen, of VOEL je je veroordeelt?

Als iemand zegt, met 100kg moet je niet op een paard stappen kan je dat een vooroordeel noemen, want iemand vind je te zwaar voor de paardenrug. Het kan ook een kritische paardenliefhebber zijn die niet vanuit de ruiter denkt maar vanuit het paard

Maar goed, als ik in de spiegel kijk heb ik weinig commentaar op mezelf hoor, ben niet perfect en dat hoef ik niet te zien, maar ik rijd paard vriendelijk, vraag zeker niet teveel van het dier, ben niet te zwaar en fysiek in goede conditie. Denk juist dat ik mega kritisch op mezelf ben, want terwijl mijn conditie goed is, mijn verhoudingen goed, BMI goed, vind ik toch dat ik moet gaan sporten om sterker/soepeler in mijn lijf te worden aangezien ik dat komend jaar ook van mijn paard ga verwachten. Desalniettemin kan ik nog een hoop leren hoor ;-)

En ik ben het ermee eens, stalwerk is natuurlijk best zwaar, maar zorgen voor een goede fysieke gezondheid doe je door gezond te eten en gerichte en regelmatige training

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:06

JohnnyReiner schreef:
Tsja, kunnen ze in de USA de helft van de cowboys er wel afgooien die daar beroepshalve op een paard zitten :) Dus mag ik met mijn 88 kilo ( geen vetranden ) niet meer op mijn reiningquarter zitten.
Vraag mij af welke mensen dan aan dat profiel voldoen, want wat ik de afgelopen 25 jaar zowel op dressuur als westernwedstrijden heb gezien, nou die zouden dan meteen moeten stoppen en er nooit meer opgaan :)

Tjaaaa, Amerika is een heel ander land zeker wat betreft paardrijden en opfok. Schering en inslag is zeker weten, de wijze waarop quarters gefokt worden voor de diverse disciplines western, waarop bv al veel te jonge paarden gedwongen worden op een jarige tot anderhalf jarige leeftijd mee te rijden aan wedstrijden. Paarden zijn echt onvolgroeid en hebben reeds op veel te jonge leeftijd de meest verschrikkelijk blessures. Neem bv westernpleaser ALS VOORBEELD. Standaard instelling, als het paard er niet tegen kan en kapot is dan snel een nieuwe kopen.

Bekend feit is dat Amerikaanse rijders over het algemeen te dik zijn voor bepaalde paarden en nemen hier uberhaupt geen nota van als alleen geld verdienen. :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:08

Nou, er zijn toch een aantal mensen die aardig veroordelen hoor, en het is schier onmogelijk om je je hier niet veroordeeld te voelen.
En als iemand zegt dat je met 100 kilo niet meer op een paard moet stappen dan is dat een vooroordeel, dat meisje uit het filmpje weegt bijvoorbeeld waarschijnlijk niet eens 100 kilo en die zou ook niet op moeten stappen. Iemand die dat op die manier zegt kijkt alleen maar naar zijn eigen idee en oordeelt daarover, zonder enige nuance. Het gaat om verhouding, niet alleen maar om een gewicht, een bmi of wat dan ook. Maar dat schijnt hier bij sommige mensen niet door te komen.

Als ik in de spiegel kijk heb ik wel commentaar op mezelf, ik bekijk mezelf namelijk uiterst kritisch, maar dat is aan mij en niet aan een ander, ik heb al veel te lang gehad dat anderen meenden voor mij te moeten bepalen, is nergens voor nodig, ik kan prima voor mezelf bepalen wat wel en niet kan. Ik rijd ook paardvriendelijk, het welzijn van mijn paard gaat voor mijn eigen wensen en pleziertjes, heel anders dan wat ik bij vele andere paardeneigenaren zie. Mijn conditie is ook goed, mijn verhoudingen zijn ook goed, gewicht mag echter nog wat minder, maar daar ben ik dan ook volop mee bezig. Ik beweeg regelmatig, sport daarnaast ook, en ook met mijn paard.

En natuurlijk zorg je voor een fysieke gezondheid door goed te eten en regelmatig te trainen, alleen gaat dat sommige mensen wat minder makkelijk af dan anderen. Houdt niet in dat ze daar niet mee bezig zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:12

Citaat:
En als iemand zegt dat je met 100 kilo niet meer op een paard moet stappen dan is dat een vooroordeel,

Waarom is dat in vredesnaam een vooroordeel dan?

Zeggen dat je met 150 kilo niet op een shetlander mag zitten, is dat ook een vooroordeel? of dan weer niet?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:21

Omdat je soms met 50 of 80 kilo al niet meer op een paard moet stappen, en omdat je bij bepaalde paarden nog prima op kunt stappen met die 100 kilo.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:28

Het gaat toch niet om uitzonderingen? 100kilo voor een doorsnee paard is (wat mij betreft. En nee, dat is geen vooroordeel, maar een mening) teveel

Wellicht dat een Shire er prima mee wegkomt hoor, maar heb geen ervaring met die paarden

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:38

en daar zit het verschil, jij vindt dat, het IS niet het geval.
Een zwaardere ruiter moet zijn/haar paard daarop aanpassen, maar het houdt niet in dat het dan helemaal niet zou kunnen.

Nog even iets, voor zover ik hier in de omgeving zie, zijn te dikke ruiters eigenlijk de uitzonderingen, wat ik hier in de buurt voornamelijk zie is geruk en gepluk en volwassen mannen van 1.80 op een ijslander, dat vind ik nou weer niet kunnen en dat zie ik toch veel vaker dan een ruiter die te zwaar is voor haar (op het postuur uitgezochte) paard.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:44

Ik zie om me heen genoeg (naar mijn mening) te dikke mensen op een paard, of nou ja, te zware...laten we het daar op houden

Citaat:
en daar zit het verschil, jij vindt dat, het IS niet het geval.

Hoezo IS dat niet zo dan?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:53

Omdat er tot nu toe nog geen enkele exacte berekening is geweest van wat een paard zou moeten kunnen dragen. De een zegt dat het max 20% is, weer een ander maakt er 12% van, dan is er nog iemand die 15% zegt. Dus er valt geen peil op te trekken, er is geen knap wetenschappelijk onderzoek naar gedaan dus het is allemaal speculatie. Dan blijft het dus bij een mening en niet bij een feit...

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:55

Hiervoor moet je echt wel een IQ hebben lager dan 50 ... {:)-:(

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:00

Dit is gewoon ziek en dierenmishandeling, heeft ook weinig met de discussie te maken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:05

hyppolyte schreef:
Omdat er tot nu toe nog geen enkele exacte berekening is geweest van wat een paard zou moeten kunnen dragen. De een zegt dat het max 20% is, weer een ander maakt er 12% van, dan is er nog iemand die 15% zegt. Dus er valt geen peil op te trekken, er is geen knap wetenschappelijk onderzoek naar gedaan dus het is allemaal speculatie. Dan blijft het dus bij een mening en niet bij een feit...

Nee oke, maar waarom zou je als ruiter helemaal aan die bovengrens willen zitten?

En dat belasting van de rug slijtage geeft is geen speculatie natuurlijk, en dat 100kilo fors meer is dan 60kilo ook niet. Net zoals het geen speculatie is dat je beter meekomt in beweging met een fysiek sterk lichaam dan met een overschot aan vet. dat zijn gewoon feiten lijkt me.

En dan nog...de berekening van 12, 15 of 20% is een richtlijn, al is het volgens mij doorgaans 12 - 15 % en niet de 20 %

maar dan nog, uitgaande van de warmbloed van 550kg komen we uit op
66 kg (12%)
82,5
en 110

Dat zou betekenen dat in het allergunstigste geval de 100kilo ruiter net niet te zwaar is, maar wel aan de allerbovenste grens in het allergunstigste geval..

Da's vragen om problemen als je het mij vraagt

Maar goed, je hebt gelijk hoor, er is nog geen echt wetenschappelijk gefundeerd onderzoek, maar gelukkig zijn wij, mensen, doorgaans ook goed in bedenken wat schadelijker is en tot die tijd zou het mooi zijn als de ruiters met overgewicht beter gaan afwegen of de keuze die ze maken wel helemaal eerlijk is ten op zichtte van het paard.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:20

Zou het helpen als je de gewichtsverhouding eens op je zelf betrok?
Dus volwassen mens van 80 kilo moet rondlopen met een zak van 16 kilo op een plek waar dat het lastigst te dragen is. Dat houd je misschien nog een poosje vol zonder problemen, maar nu maken we dat eens 25 kilo.. is het dan nog zo dat je dat elke dag een uur of langer kunt volhouden zonder dat je rug daar schade van oploopt? Niet alleen het weefsel van de opperhuid dat afsterft omdat er meer dan een uur geen bloed meer door kan vloeien, maar ook de spieren en pezen, die constant een hoge belasting te verduren krijgen (en het zit nog niet eens stil ook!) Die spieren en pezen trekken aan het bot en veroorzaken daar ook schade op den duur. Kortom - niet ideaal!!!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:21

Ja bij een warmbloed van 550 kilo heb je dan ook een vrij ielig paardje, mijn kwpn van 1.70 is als ze goed op gewicht is zo'n 700 kilo, ze is vrij grof in haar bouw, heeft een grote ribbenkast en een redelijk lange, maar goede stevige rug en is door haar bouw nog best goed compact voor haar formaat. Dan zit je op 84, 105 en 140 volgens die berekeningen, dan zit je helemaal niet aan de bovengrens. En het is geen kwestie van aan de bovengrens WILLEN zitten. Er is echt helemaal niemand die te dik WIL zijn (tenminste, ga ik vanuit), het is alleen niet zo simpel om er weer vanaf te komen. En als het paardrijden ervoor zorgt dat iemand op die manier in ieder geval op gewicht blijft of zelfs afvalt, dan zie ik daar het probleem niet in, maar dat wist je al.

En een fysiek sterk lichaam kun je ook hebben als je overgewicht hebt, dat hangt namelijk maar net van de verdeling af. Laten we het zo zeggen, als ik 115 kilo weeg dan word ik belemmerd in mijn bewegingen en ook enigszins in het rijden, op dat moment ga ik inderdaad eerst afvallen voordat ik weer met regelmaat ga rijden. Maar op het moment dat ik op 100-105 kilo zit dan word ik niet meer belemmerd in mijn bewegingen en heb ik ook een prima conditie, met 90 kilo zit ik op een prima gewicht, daar zijn HA en dietist het ook mee eens. Dus ook al ben ik te zwaar, ik heb evengoed een fysiek sterk lichaam en een prima conditie waar de meeste mensen een puntje aan kunnen zuigen, ook omdat ik zoveel rijd.

Als je overgewicht hebt moet je inderdaad nog beter nadenken over de keuze voor je paard, of het wel eerlijk is, dat je een goed zadel hebt etc. (hoewel dat laatste voor iedereen zou moeten gelden). Ik kan alleen maar voor mezelf spreken dat ik daar wel heel bewust mee bezig ben.

Citaat:
Dus volwassen mens van 80 kilo moet rondlopen met een zak van 16 kilo op een plek waar dat het lastigst te dragen is. Dat houd je misschien nog een poosje vol zonder problemen, maar nu maken we dat eens 25 kilo.. is het dan nog zo dat je dat elke dag een uur of langer kunt volhouden zonder dat je rug daar schade van oploopt? Niet alleen het weefsel van de opperhuid dat afsterft omdat er meer dan een uur geen bloed meer door kan vloeien, maar ook de spieren en pezen, die constant een hoge belasting te verduren krijgen (en het zit nog niet eens stil ook!) Die spieren en pezen trekken aan het bot en veroorzaken daar ook schade op den duur. Kortom - niet ideaal!!!

20% is 16 kilo, en geen 25, dus uitgaande van 16 kilo en dat dragen op je rug moet voor de meeste mensen geen probleem zijn. Net als dat je bij een paard de training opbouwt en niet meteen een uur intensief gaat rijden zul je dat bij een mens ook moeten doen, militairen kunnen uren lopen met hun bepakking, en dat is dood gewicht, niet iets wat meebeweegt. Maar dat moet toch prima te doen zijn? Bovendien is het niet zo dat er geen bloed meer kan vloeien, huidweefsel sterft echt niet af hoor omdat je erop zit :n. Waarom zouden de spieren en pezen aan het bot trekken (anders dan dat het normaal zou doen)?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:35

hyppolyte schreef:
De dingen die ik moet doen voordat ik kan gaan paardrijden vallen bij mij ook onder de categorie gebruiken van spieren, dus dat is ook wandelen, rennen, tillen, sjouwen en wat al nog meer. En ik moet zeggen dat dat ik zumba minder intensief vind dan paardrijden eigenlijk, en bepaalde dingen van het paardrijden gebruik ik ook in de sporten die ik nu doe (zoals pilates, zumba en core stability). Sterker nog, ik heb meer last van spierpijn na het rijden als ik een tijdje niet geweest ben dan ik van het sporten heb. Misschien is het dan alleen bij mij het geval (vast niet) maar ik heb toch best aardig wat getrainde spiergroepen en een goede conditie. Wat vind jij er eenzijdig aan dan? Het is natuurlijk wel vooral benenwerk, maar toch ook rug, buik en dus soms armen. Vind ik best veelzijdig hoor :j.

En verzuring treedt op als je teveel hebt gevraagd van je lichaam, als je bijvoorbeeld 3 uur gaat wandelen of hardlopen terwijl je dat normaal maar een uurtje per dag doet. Als jij een goede warming-up en cooling down doet en de training rustig opvoert, dan heb jij als het goed is geen last van verzuring. En dan kun je nog steeds je grenzen oprekken. Het verschil is alleen dat het dan minder snel gaat..

Ik kom hier nog even op terug hoor, hoewel de discussie alweer veel verder gevorderd is. Dus sorry dat ik het nog even ergens anders over heb.

Eenzijdige belasting van je lichaam bij paardrijden heeft niks te maken met verschillende spiergroepen die je gebruikt. De eenzijdige belasting zit hem in de eenzijdige manier waarop je die spiergroepen gebruikt. Die bewegingen die je met paardrijden maakt, zij vrij uniform. Als dat jouw enige sport is, gebruik je je lichaam dus eenzijdig.

Als jij naast het paardrijden bijvoorbeeld aan kogelstoten doet, gebruik je misschien wel een aantal spiergroepen die je op het paard ook gebruikt, maar op een heel andere manier. Ik doe bijvoorbeeld krachttraining op de sportschool, o.a. met mijn armen. Die training krijgen mijn armen niet als ik op het paard zit.

Betreffende de verzuring: bij het oprekken van grenzen treedt er verzuring op, hoe rustig je dat ook oppakt. Zonder dat oprekken en die verzuring zal je nooit een groter uithoudingsvermogen krijgen, of sterkere spieren. Verzuring is iets anders dan kromlopen van de spierpijn.

Betreffende BMI: tuurlijk het een een mooie richtlijn. Maar dat is ook echt wat het is, een richtlijn. Als ik kijk wat ik naar mijn lengte zou moeten wegen, dan heb ik nu een ernstig ondergewicht. Maar dat is niet zo, verre van dat. Ik heb in mijn rijbroeken bijvoorbeeld gewoon maat 76 (38 lengte) en er steken geen botten uit mij.

Ik denk dat iedereen wel weet, wanneer hij of zij kritisch in de spiegel kijkt, of er vet op het lichaam zit en of dit te veel is. Ik sluit mij aan bij een aantal reacties op de afgelopen pagina's. De gemiddelde Nederlander wordt steeds dikker en dat is zorgwekkend. Niet vanuit esthetisch oogpunt, maar vanuit het oogpunt van volksgezondheid. daar zou meer aandacht voor moeten zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:37

Citaat:
En als het paardrijden ervoor zorgt dat iemand op die manier in ieder geval op gewicht blijft of zelfs afvalt, dan zie ik daar het probleem niet in, maar dat wist je al.

dan ga je joggen naast je paard en op je stalen ros in de sportschool lekker cardio-en denk ik dan, maar goed

Citaat:
En het is geen kwestie van aan de bovengrens WILLEN zitten. Er is echt helemaal niemand die te dik WIL zijn (tenminste, ga ik vanuit), het is alleen niet zo simpel om er weer vanaf te komen

Je gaat toch bewust aan die bovengrens zitten? Want je HOEFT namelijk niet op het paard, dus het is een keuze als je erop klimt. Ik zeg niet dat het een kwestie van bewust willen is als je zwaar bent? Al vind ik het doorgaans ook gemakkelijk om maar te zeggen dat afvallen zo lastig is. Ja het is lastig, en nee daar heeft een paard geen boodschap aan

Citaat:
Ja bij een warmbloed van 550 kilo heb je dan ook een vrij ielig paardje, mijn kwpn van 1.70 is als ze goed op gewicht is zo'n 700 kilo, ze is vrij grof in haar bouw, heeft een grote ribbenkast en een redelijk lange, maar goede stevige rug en is door haar bouw nog best goed compact voor haar formaat. Dan zit je op 84, 105 en 140 volgens die berekeningen, dan zit je helemaal niet aan de bovengrens.

weet je, iemand kan altijd in zijn/haar voordeel rekenen, ik ken jouw paard niet hoor, maar wat ik net al zei, die 20% lijkt me eerder een fabeltje en dan zit je met 15% dus al aan je bovengrens, los van dat, je paard heeft een lange rug zeg je...Lange ruggen zijn nooit sterk, althans niet sterk genoeg om langdurig en intensief veel gewicht te dragen...

Maar even dat helemaal losgelaten, het gaat hier niet om jou, of om mij. Het gaat over de ruiter in zijn algemeenheid met overgewicht, dus we kunnen jouw paard gaan berekenen en jouw BMI en jouw diëtiste erbij halen etc, daar gaat het toch niet om? Wellicht dat jij inderdaad een goede combinatie bent, ik ken jou niet, jouw lijf niet, jouw paard niet

maar de discussie gaat over z'n algemeenheid, dat overgewicht op een paardenrug niet goed is

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:42

Citaat:
20% is 16 kilo, en geen 25, dus uitgaande van 16 kilo en dat dragen op je rug moet voor de meeste mensen geen probleem zijn. Net als dat je bij een paard de training opbouwt en niet meteen een uur intensief gaat rijden zul je dat bij een mens ook moeten doen, militairen kunnen uren lopen met hun bepakking, en dat is dood gewicht, niet iets wat meebeweegt. Maar dat moet toch prima te doen zijn? Bovendien is het niet zo dat er geen bloed meer kan vloeien, huidweefsel sterft echt niet af hoor omdat je erop zit :n. Waarom zouden de spieren en pezen aan het bot trekken (anders dan dat het normaal zou doen)?

Zucht - waar ik mee wil zeggen dat het boven die 20% overbelasting wordt, zeker wanneer je dat draagt op een plek die er niet zo goed tegen bestand is (de soldaat heeft een nette rugzak, met bescherming er in. Voor sommige paarden is 12-15% de bovengrens. En een jong kind kan ook die 20% niet hebben.

Huidweefsel sterft wel degelijk af door druk - waardoor denk je dat veel paarden van die lekkere drukplekken hebben door een niet passend zadel? Omdat de druk per cm2 daar te hoog is geweest, het bloed daar niet meer kon vloeien en er blaarvorming ontstaat (kan ontstaan) de huid loslaat enz. enz. Dat is niet iets wat ik nu maar verzonnen heb - ook een mens kan nare plekken krijgen door een kledingstuk dat knelt.
Wanneer je extra gewicht moet dragen, zet je extra spanning op je spieren en pezen die daardoor harder aan de aanhechtplaats trekken (de spieren aan de pezen en de pezen aan de botten) Bij te grote belasting kan er zelfs een stukje bot afbreken of er ontstaan haarscheuren rond de aanhechtplaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:42

JohnnyReiner schreef:
Heb er heel veel zo gezien, en ook op foto's op Bokt hier :) Mensen die zo een figuur hebben moeten daar zelf maar over oordelen en beslissen, of het eens aan hun trainer vragen of die combie wel goed is.
Vindt het nogal betuttelend, in het algemeen dan, dat een ander zegt of je wel of niet op een paard moet zitten, en wat en welk paard.
Er kan er wel 1 van 50 kg opzitten die rukt en sjort en met sporen schopt :)

Betuttelend? Over andere zaken aangaande dierenwelzijn mag je wel praten, maar o wee als je iets zegt over een te zwaar iemand voor een betreffend paard dat zijn welzijn in het geding brengt, dan is het betuttelend, vreemde beredenering. Maar je mag wel je oordeel uitspreken over slankere mensen, want die schoppen met sporen en rukken en sjorren.
Plukkende en sjorrende mensen is ook niet goed, alleen sluit het een het ander niet uit he. Zo heb je ook veel te zware mensen die bijvoorbeeld niet kunnen rijden en schoppen, plukken en sjorren en zo heb je ook een categorie slanke mensen die prima rijden, kijk eens in de sport bijvoorbeeld.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:13

Citaat:
Zucht - waar ik mee wil zeggen dat het boven die 20% overbelasting wordt, zeker wanneer je dat draagt op een plek die er niet zo goed tegen bestand is (de soldaat heeft een nette rugzak, met bescherming er in. Voor sommige paarden is 12-15% de bovengrens. En een jong kind kan ook die 20% niet hebben.

Dat is nou ook precies de reden dat je dus moet kijken naar wat een paard al dan niet aankan en waarom je het sowieso zult moeten opbouwen, maar dat geldt voor ieder gewicht.

Citaat:
Huidweefsel sterft wel degelijk af door druk - waardoor denk je dat veel paarden van die lekkere drukplekken hebben door een niet passend zadel? Omdat de druk per cm2 daar te hoog is geweest, het bloed daar niet meer kon vloeien en er blaarvorming ontstaat (kan ontstaan) de huid loslaat enz. enz. Dat is niet iets wat ik nu maar verzonnen heb - ook een mens kan nare plekken krijgen door een kledingstuk dat knelt.

Dan heb je dus drukplekken doordat je een verkeerd zadel hebt en daardoor een slechte drukverdeling, met een goed passend zadel heb je geen last van drukplekken, ook niet als er een zware ruiter op zit.

Citaat:
Wanneer je extra gewicht moet dragen, zet je extra spanning op je spieren en pezen die daardoor harder aan de aanhechtplaats trekken (de spieren aan de pezen en de pezen aan de botten) Bij te grote belasting kan er zelfs een stukje bot afbreken of er ontstaan haarscheuren rond de aanhechtplaats.

Ok, dit wist ik dan weer niet.

Citaat:
Eenzijdige belasting van je lichaam bij paardrijden heeft niks te maken met verschillende spiergroepen die je gebruikt. De eenzijdige belasting zit hem in de eenzijdige manier waarop je die spiergroepen gebruikt. Die bewegingen die je met paardrijden maakt, zij vrij uniform. Als dat jouw enige sport is, gebruik je je lichaam dus eenzijdig

In die post die je van mij quote staat ook dat ik tillen, sjouwen, wandelen etc ook meereken. Dat is toch allemaal heel anders dan het enkel rijden en daarmee dus ook geen eenzijdige belasting i.m.o.

Citaat:
Betreffende de verzuring: bij het oprekken van grenzen treedt er verzuring op, hoe rustig je dat ook oppakt. Zonder dat oprekken en die verzuring zal je nooit een groter uithoudingsvermogen krijgen, of sterkere spieren. Verzuring is iets anders dan kromlopen van de spierpijn.

Ik weet wat het verschil is tussen verzuring en spierpijn, als je goed leest dan zie je dat ook. Maar verzuring is echt niet noodzakelijk om je grenzen op te rekken. Zoals ik al zei, alleen als je dat sneller wilt doen dan ga je wel last krijgen van verzuring. Uiteraard hangt het ook af van je doel van je training.

Citaat:
dan ga je joggen naast je paard en op je stalen ros in de sportschool lekker cardio-en denk ik dan, maar goed

Joggen is geen optie vanwege een peesplaatontsteking en bovendien is dat ook helemaal geen aanrader in mijn geval, dus ik hou het bij ernaast fietsen en 2 keer in de week sporten. Als ik weer kan rijden dan heb ik geen tijd meer over om dat daarnaast ook nog eens te gaan doen, dus dan blijft het bij rijden (en pilates denk ik, dat bevalt me wel goed). En jij mag dat best denken, dat houdt alleen niet in dat ik het daarom ook op jouw manier zou moeten doen :+.

Citaat:
Je gaat toch bewust aan die bovengrens zitten? Want je HOEFT namelijk niet op het paard, dus het is een keuze als je erop klimt. Ik zeg niet dat het een kwestie van bewust willen is als je zwaar bent? Al vind ik het doorgaans ook gemakkelijk om maar te zeggen dat afvallen zo lastig is. Ja het is lastig, en nee daar heeft een paard geen boodschap aan

weet je, iemand kan altijd in zijn/haar voordeel rekenen, ik ken jouw paard niet hoor, maar wat ik net al zei, die 20% lijkt me eerder een fabeltje en dan zit je met 15% dus al aan je bovengrens, los van dat, je paard heeft een lange rug zeg je...Lange ruggen zijn nooit sterk, althans niet sterk genoeg om langdurig en intensief veel gewicht te dragen...

Maar even dat helemaal losgelaten, het gaat hier niet om jou, of om mij. Het gaat over de ruiter in zijn algemeenheid met overgewicht, dus we kunnen jouw paard gaan berekenen en jouw BMI en jouw diëtiste erbij halen etc, daar gaat het toch niet om? Wellicht dat jij inderdaad een goede combinatie bent, ik ken jou niet, jouw lijf niet, jouw paard niet

maar de discussie gaat over z'n algemeenheid, dat overgewicht op een paardenrug niet goed is

Nee, ik ga niet bewust aan die bovengrens zitten en ik heb dat paard en het rijden wel degelijk nodig voor mijn mentale gesteldheid. Dan kun je me verschrikkelijk egoistisch noemen en dat doe je dan maar, ik weet dat ik dat absoluut niet ben. Ik zorg goed voor mijn paard, ben heel bewust bezig met training, zadel, voeding etc. en ben ook echt niet bezig met haar verkloten.
En waarom is het gemakkelijk om te zeggen dat afvallen zo lastig is, het is toch gewoon zo? Als het niet zo was dan had iedereen wel een perfect gewicht gehad he. En nee, paard heeft daar geen boodschap aan, maarja, we zijn niet allemaal zo heilig als enkelen hier.

Ik zeg dat ze een redelijk lange rug heeft, het is dan ook een groot paard, maar ik zeg ook dat ze compact is en een hele grote borstkas heeft, daar lees je voor het gemak even overheen. Dus ze heeft een prima bouw om mij te dragen.

Het gaat hier om ons allemaal, je kunt geen algemeenheden toepassen hier, iedereen is uniek, heeft een uniek paard en vormt een unieke combinatie. Als je al kijkt hoeveel van de mensen hier afwijken van wat jullie als 'algemeenheid' beschouwen, kun je je misschien realiseren dat het allemaal niet zo zwart wit is als je je voorstelt, maar dat er veel meer nuances zijn. Of je dramt gewoon lekker door omdat jouw mening nu eenmaal de juiste is en je niet de moeite wilt nemen om dingen vanuit een ander oogpunt te bekijken.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:37

hyppolyte schreef:
Het gaat hier om ons allemaal, je kunt geen algemeenheden toepassen hier, iedereen is uniek, heeft een uniek paard en vormt een unieke combinatie. Als je al kijkt hoeveel van de mensen hier afwijken van wat jullie als 'algemeenheid' beschouwen, kun je je misschien realiseren dat het allemaal niet zo zwart wit is als je je voorstelt, maar dat er veel meer nuances zijn. Of je dramt gewoon lekker door omdat jouw mening nu eenmaal de juiste is en je niet de moeite wilt nemen om dingen vanuit een ander oogpunt te bekijken.

Het enige dat ik er nog over wil zeggen, is dat alles inderdaad niet zwart wit is. Dat geldt ook voor jou. Er zijn van beide kanten best nuttige dingen voorbij gekomen. Sta er voor open, verdiep je er eens in. Er staan in jouw laatste post bijvoorbeeld zaken die niet kloppen.

Ik krijg het gevoel dat jij je erg aangevallen voelt. En het wordt nu erg persoonlijk. Dat lijkt me niet de bedoeling van de algemene discussie. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:39

Citaat:
Of je dramt gewoon lekker door omdat jouw mening nu eenmaal de juiste is en je niet de moeite wilt nemen om dingen vanuit een ander oogpunt te bekijken.

Als in, lekker puh? :')

Ik probeer te kijken vanuit het oogpunt wat gezond of aanvaardbaar is voor een paard en dat strookt niet met jouw mening. Dan kan je mij wel de zwarte piet toespelen, maar waar blijf jij?

Citaat:
n nee, paard heeft daar geen boodschap aan, maarja,

Maar ja, wat? Maarja, sorry paard?

Ja, dat vind ik dus egoïstisch....en als je iets nodig hebt om je mentale gesteldheid gezond te houden.....ook daar kan je andere dingen voor doen dan op een paard zitten.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:44

Ik kan alleen maar vanuit mijzelf spreken, en nee ik voel me niet verschrikkelijk aangevallen, maar het irriteert me wel dat juist jullie nogal star zijn in de mening, niet ik. Ik heb de nuttige dingen ook meegenomen in mijn beslissing en ik ben het zelfs tot op zekere hoogte met jullie eens, maar nee, ik neem jullie mening niet over. Ik heb vanuit jullie kant echter nog maar bar weinig gezien van dat 'openstellen', dus ik zou zeggen, volg je eigen advies eens op :j. Wel grappig dat zodra je een standpunt verdedigt je meteen aangevallen schijnt te voelen.

Als er iets niet klopt dan hoor ik het graag hoor.

Citaat:
Als in, lekker puh?

Ik probeer te kijken vanuit het oogpunt wat gezond of aanvaardbaar is voor een paard en dat strookt niet met jouw mening. Dan kan je mij wel de zwarte piet toespelen, maar waar blijf jij?

Maar ja, wat? Maarja, sorry paard?

Ja, dat vind ik dus egoïstisch....en als je iets nodig hebt om je mentale gesteldheid gezond te houden.....ook daar kan je andere dingen voor doen dan op een paard zitten.

Ja joh, vat het lekker zo op, je bekijkt het vanuit het oogpunt van wat JIJ aanvaardbaar vindt en zoals je zelf ook al bevestigde is daar geen gegronde wetenschappelijke basis voor dus wat jij aanvaardbaar acht is jouw mening. En jouw mening strookt inderdaad niet met mijn mening. Ik speel jou geen zwarte piet toe hoor, en ik heb het over je en jullie, dus in zijn algemeenheid he ;).

Je mag het best egoistisch vinden, tot op zekere hoogte is dat ook wel het geval, dat is het houden van een paard eigenlijk altijd, als een paard de keuze zou hebben zou hij sowieso liever niet het eigendom zijn van een mens... Voor mij is mijn paard het enige wat werkt voor mij, dus nee, een alternatief is er niet.
Als je ook eindelijk eens goed zou lezen dan zou je zien dat er voor mij ook wel degelijk een grens is en ik dan niet meer opstap, alleen ligt mijn grens anders dan de jouwe....
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 29-12-11 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:49

Waarvoor moet ik me open stellen dan? Of moet ik gewoon accepteren dat zware belasting van de paardenrug geen kwaad kan?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:51

Dat die belasting misschien anders ligt dan wat jij in je hoofd hebt, maar het maakt geloof ik niet uit hoe vaak ik dat uitleg, je moet het ook wel willen zien he.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:56

Als ik hem omdraai kan ik precies hetzelfde zeggen, wellicht ligt de belastbaarheid wel anders dan jij in je hoofd hebt en maakt het niet uit hoe vaak iemand en hoe uitgebreid iemand dat tegen jou zegt, je moet het namelijk wel willen zien.

Jij schat de belastbaarheid waarschijnlijk hoger in dan in. Althans, ik weet best dat een paard 120 kilo kan dragen, hoger ook nog wel, maar de gezonde of aanvaardbare belastbaarheid zal naar mijn mening stukken lager liggen