DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:45

Mireille1970 schreef:
2. dat heb ik je uitgelegd, om de lossigheid! (dat staat al een pagina terug)
En waar zie jij die? In bijv de handvoering van de amazone?
Die andere 3 foto's zien er vrij lossig uit, maar deze...nee, dat zie ik er niet aan af.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:53

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
2. dat heb ik je uitgelegd, om de lossigheid! (dat staat al een pagina terug)
En waar zie jij die? In bijv de handvoering van de amazone?
Die andere 3 foto's zien er vrij lossig uit, maar deze...nee, dat zie ik er niet aan af.

Aan het totaalbeeld, het ronde, het vrije, het lijf, de manier waarop ze erop zit...
Niet dan?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:54

QQQQ schreef:
QQQQ schreef:
Hihi, ja ik zag dat ik je voor was Tong uitsteken
Vind je het nou wel of niet een "goed moment", dat je als voorbeeld kunt gebruiken?
Ik begreep uit jouw reactie dat je wel dezelfde dingen zag die ik beschreef, namelijk...
Mireille1970 schreef:
FOEI QQQQ, Lees eens terug: ik heb gezegd dat er best iets te zeggen is over de foto maar dat de foto een mooi losgelaten paard laat zien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Psst Tyrza, je had eerst moeten omloggen Clown

Heeeeeeeeee joh, dat ben ik !! IK heb dat gezegd.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:56

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:59

Mireille1970 schreef:
Aan het totaalbeeld, het ronde, het vrije, het lijf, de manier waarop ze erop zit...
Niet dan?
Nope. Zie er niets lossigs aan: Amazone werkt naar achteren met de handen (ellebogen achter eigen lijf, handen in de schoot), beenzetting toont de lossigheid ook niet, staart ook niet.
Sja, is statisch beeld, maar de bewegende idoolbeelden (die je toch echt moet gaan zien Boos! ) geven mij dezelfde indruk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:01

Prachtig toch. Daar kan je ook zoveel van leren. Op het voorterrein kijken van het springen. Ik ben voor! (maar niet allemaal)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:03

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Niet dan?
Nope. Zie er niets lossigs aan: Amazone werkt naar achteren met de handen (ellebogen achter eigen lijf, handen in de schoot), beenzetting toont de lossigheid ook niet, staart ook niet.
Sja, is statisch beeld, maar de bewegende idoolbeelden (die je toch echt moet gaan zien Boos! ) geven mij dezelfde indruk.

Ik ben niet romantisch genoeg om te zeggen dat paardrijden altijd zonder slag of stoot gaat en zonder één dag dat je je paard harder aanpakt dan een andere dag... zeg maar.

Handen terugzetten is niet per definitie sterker zijn, immers dat ligt aan de lengte van de teugel die die hand vast heeft.

Wat jij bedoelt zie ik niet. Staart is moeilijk op de foto. Net als een foto met lichtrijden: als je gaat staan ziet het er niet uit maar dat impliceert niet dat je altijd staat.

Beenzetting toont de lossigheid wel, van de grond af, langzaam tempo, rust.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:06

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
FOEI QQQQ, Lees eens terug: ik heb gezegd dat er best iets te zeggen is over de foto maar dat de foto een mooi losgelaten paard laat zien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Psst Tyrza, je had eerst moeten omloggen Clown

Omloggen? Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 17:07

Mireille1970 schreef:
Handen terugzetten is niet per definitie sterker zijn, immers dat ligt aan de lengte van de teugel die die hand vast heeft.
Een arm die los afhangt van de schouder naar beneden is niet sterk (wat niet zegt dat elke verticale arm los afhangt). Een arm die schuin naar achteren steekt gebruikt altijd spieren (hangt nooit los af), handen die in de schoot liggen zijn nooit zo los en soepel als correct gedragen handen. De handvoering onderstreept zeker geen lossigheid.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:24

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:35

Tyrza schreef:
Hier een video van een Amerikaanse. Ook hier wordt een stukje passage/piaffe getoont: http://northamerica.dressageclinic.com/samplevideo2.php

Hier zie je ook dat het paard heel vaak niet of slecht ondertreed. Maar ook hier: dit is training. Niet de wedstrijdring.

What's your point met die video? Dit is geen training in LDR.
Tuurlijk zijn er altijd slechte momenten.
Ging mij erom dat die ene foto als goed moment werd geplaatst en ik niet zie waarom.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 19:40

Zoals op deze video zullen er ook mensen zijn die deze training vreselijk vinden en mensen zijn die het geweldig vinden. Smaken verschillen.
Het is waar je zelf de prioriteiten legt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:02

Tyrza schreef:
Zoals op deze video zullen er ook mensen zijn die deze training vreselijk vinden en mensen zijn die het geweldig vinden. Smaken verschillen.
Het is waar je zelf de prioriteiten legt.
Tuurlijk, maar daar gaat deze discussie niet om, al willen sommigen dat zo doen lijken. Dit gaat niet puur om smaak. Dit gaat er in dit deel van dit topic eigenlijk over, dat de pro-LDRers laten zien wat ze nou zo goed vinden aan die training in extreme LDR houding (en niet enkel het behalen van medailles in een compleet andere houding). Als men goede momenten kan laten zien van achterbeengebruik bij paarden in een minder extreme houding, waarom wil het dan maar niet lukken in de extreme houding?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:06

Jij maakt er "extreem" van. Wij proberen al heel lang duidelijk te maken dat LDR per paard verschilt en dus lang niet altijd extreem is. Ik heb net weer een aantal ruiters het verschil kunnen laten voelen tussen een los paard en een paard wat voor het oog en volgens het boekje in de juiste houding loopt maar niet losgelaten loopt, juist door ze wat verder door te laten vragen dan normaal. Het verschil was zowel voor ruiters als publiek duidelijk en positief zichtbaar en voelbaar.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:25

Nee, maar DEZE discussie gaat over extreem, of wil jij de TS foto's anders omschrijven?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:17

Even terug naar dat snelle achterbeen. Stel het paard draaft. Het rechterachterbeen komt los van de grond. Wat gebeurt er dan met het linkervoorbeen ? Is dat ook sneller, loopt dat synchroon (gelijk) met het rechter achterbeen, als we over een snel achterbeen praten?. Hoe gaan de diagonale benenparen, echt gelijk of ongelijk?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:20

Kafue schreef:
Nee maar dat is ook trouwens geen piaffe dacht ik meer een passage achtige movement.
Dus? In Passage hoeft er niet ondergetreden te worden Verward Mag het been rechtstandig of zelfs naar achteren worden opgetrokken??
[/quote]

Nee in een correcte passage moet het paard ook verzameld gaan en achter meer ondertreden meer gewicht op de achterhand. DAAROM zeg ik ook het is een passageachtige movement, je vraagt meer verheven gang verzameling maar ontspant eigenlijk te snel om het daarin door te zetten. Eigelijk rijd je mischien 15% van het passagekunnen. feitelijk alleen bedoeld om het paard sneller en beter aan het been te krijgen.
Anky wil gewoon paarden die op de kleinste vraag willen vertrekken maar zeg ik erbij ze worden haar niet zo aangeleverd zij maakt ze zo...... of traint ze zo.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:21

Tyrza schreef:
Ik ben erg benieuwd wat jullie van de aanleuning van dit paard vinden: http://northamerica.dressageclinic.com/samplevideo1.php

Je stelde bovenstaande vraag. Je kreeg een aantal reacties. Ben je het daar mee eens, denk je er anders over ? Heb je er aanvullingen of commentaar op het commentaar?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:27

ceasario schreef:

Wow wat een peerdke he. ik vind hem zo mooi echt een kasteel zon jerommeke onder de paarden.
Wat lijkt gerco dan ook klein he?
Maar zie je zij trainen ook gewoon zo, soepel maken heet zoiets. Beetje links instellen beetje rechts, beetje VWNW beetje LDR. Prettig om te zien en keurig vriendelijk beeld.

Of vinden jullie die arme Berlin nu ook zielig en past die in het salinero en AvG rijtje thuis.

Ik vind van niet de heer in kwestie is dan ook een heer in het rijden. en het paard heeft het prima naar zijn zin.
Mooit fotos dus ceasario heb je er nog meer?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:43

QQQQ schreef:
Nee, maar DEZE discussie gaat over extreem, of wil jij de TS foto's anders omschrijven?

Nee, deze discussie gaat over de DVD "discussie over LDR". Het hele punt is dan ook dat er net gedaan wordt op deze DVD en door een aantal personen alsof er maar één gradatie van LDR bestaat en dat is extreem. Door dit telkens weer zo te stellen zijn er toch altijd een aantal mensen die zich er niet verder in verdiepen en daardoor hun mening baseren op verkeerde informatie.
Dat blijf ik bestrijden. Hoe kun je open discussiëren over iets als je onjuiste en verdraaide informatie weergeeft? Dat is bij mij geen discussie maar mensen een rad voor ogen draaien. En sommigen betalen daar blijkbaar nog geld voor ook.... Verward

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:48

Goofy44 schreef:
Even terug naar dat snelle achterbeen. Stel het paard draaft. Het rechterachterbeen komt los van de grond. Wat gebeurt er dan met het linkervoorbeen ? Is dat ook sneller, loopt dat synchroon (gelijk) met het rechter achterbeen, als we over een snel achterbeen praten?. Hoe gaan de diagonale benenparen, echt gelijk of ongelijk?

Volgens Hilary Clayton vaker ongelijk dan gelijk, veel paarden zijn ofwel positief ofwel negatief gedisassioceerd. Als een paard van nature ongelijk is dan kun je dus niet zeggen hoe een paard loopt als het achterbeen sneller komt, dat hangt ervan af hoe het paard van nature liep (voor eerder op de grond, achter eerder op de grond of gelijktijdig?).
Verder denk ik dat het niet zozeer een meetbaar begrip is "een sneller achterbeen" maar meer een rijtechnisch begrip. Ik heb nog geen onderzoeken gevonden waarin dat daadwerkelijk gemeten is, jij wel?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:51

Laten we gewoon proberen om de komende 10 jaar in landenwedstrijden als winnaar uit de bus te komen. Individueel gedurende die periode 2 van de 3 ruiters bij de eerste 3.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:56

Ik heb gisteravond nog even de WB-wedstrijd zitten kijken en een groot deel van de springruiters gebruikt LDR, zelfs in het parcours. Hoe valt dat te rijmen dat een springpaard over 1,60m springt en tegelijk volledig op de voorhand zou lopen?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:02

Omdat een rijpaard meer tijd met de voorbenen op de grond vertoeft. De grondreactiekracht is vele malen groter op een enkel been, dan het totale gewicht van het paard, en dat slechts gedurende zeer korte momenten. De GRF kan er toe bijdragen dat de voorhand op het goede moment meer mee omhoog komt. In de voorhand van het paard bevindt zich de synsarcosis. Daarin zetelt het geheim van de smid .....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:06

Maar dan nog zal een paard zichzelf gemakkelijker omhoog stuwen als de achterbenen onder de massa komen dan als ze achter de massa staan.