Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:17

Kadankovitch schreef:
Ik heb altijd heel strikt mij gericht op één manier rijden, één uitleg. ik raakte in de war als iemand anders hetzelfde op een andere manier zei.


Grappig hoe verschillend dat kan zijn. Door dezelfde dingen op 2 verschillende manieren te horen valt bij mij het kwartje vaak sneller. Om uiteindelijk de conclusie te trekken dat diverse manieren van rijden toch niet zo heel verschillend zijn.

Kadankovitch schreef:
Dus alleen in de 'Skala' geloven, nee dat is voor mij persoonlijk te beperkend


Ik heb dat ook wel, alhoewel ik het Skala als kader waar je de training langs legt heel waardevol vind, vind ik het ook heel paardafhankelijk. Ik heb daar in het verleden nog wel eens behoorlijke discussies over gehad met Simpelman kan ik me herinneren.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:22

Waar ik vooral moeite mee heb is volgtijdelijkheid;
je kan toch niet zomaar eender welke les beginnen met je paard? Als je een beetje constructief naar iets toewerkt is de kans dat Rien iets zegt dat bijdraagt voor mij op dit moment erg klein...

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:24

SinneJ schreef:
Waar ik vooral moeite mee heb is volgtijdelijkheid;
je kan toch niet zomaar eender welke les beginnen met je paard? Als je een beetje constructief naar iets toewerkt is de kans dat Rien iets zegt dat bijdraagt voor mij op dit moment erg klein...


Ik ben er nog niet zo ingedoken, maar je begint - neem ik aan - toch gewoon bij les 1? :D :D

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:49

Kadankovitch, jij en ik rijden denk ik op een totaal ander niveau. Jij hebt paarden tot Grand Prix niveau opgeleid, ik ben een pure basis ruiter en ik denk op de pure basis dat het opleiden inderdaad redelijk recht toe recht aan is.

Wat betreft het skala, dat was nou net 1 van de punten waarop ik het wel met simpelman eens was.

Ik vind de volgtijdelijkheid van het skala juist heel simpel vind ik (ik neem aan dat je dat bedoeld met je opmerking over volgtijdelijkheid SinneJ), maar zoals ik het interpreteer is het niet absoluut maar relatief.

Wat ik daarmee bedoel is dat ik de volgorde wel aanhoudt, maar met verschillende onderdelen op verschillende punten in het skala kan zitten. Bv met een jong en groen paard werk ik eerst aan takt en ontspanning, daarna aanleuning in het gewoon op de volte rijden. Daarna op de rechte lijnen, kan best dat je dan weer opnieuw op de rechte lijn weer aan de takt moet beginnen maar dat op die volte de aanleuning al bevestigd is. Dus iedere keer als je iets nieuws start ga je eerst de basis voorwaarden van de voorgaande stappen af. Als je bv voor begint met het aanleren van de schouderbinnenwaarts, dan zal het ene paard gaan rennen omdat het moeilijk is, het andere paard zal juist helemaal het ritme verliezen. Dan ga ik in die oefening dus eerst terug naar ritme/takt onveranderd houden en maak ik me dan nog niet druk over aanleuning. Pas als dat bevestigd is ga ik verwachten dat de aanleuning ook constant blijft in die oefening. Op die wijze blijft het skala voor mij heel logisch.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:52

Ja het woord volgtijdelijkheid wordt hier op de universiteit gebruikt om aan te geven dat je bepaalde vakken niet mag opnemen voor je een eerder opleidingsonderdeel voltooid hebt... ik dacht dat dat een algemene term was, maar niet dus haha. Toch gaat het om de 'opleiding' van een paard, dus zo mis staat de term nog niet.

Ik heb zelf nooit veel gehad aan het skala. Eerder achteraf eigenlijk. Dan loopt je paard wat beter en voel je "oh dat is swung, leuk"

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:57

oji schreef:
Kadankovitch, jij en ik rijden denk ik op een totaal ander niveau. Jij hebt paarden tot Grand Prix niveau opgeleid, ik ben een pure basis ruiter en ik denk op de pure basis dat het opleiden inderdaad redelijk recht toe recht aan is.

Wat betreft het skala, dat was nou net 1 van de punten waarop ik het wel met simpelman eens was.

Ik vind de volgtijdelijkheid van het skala juist heel simpel vind ik (ik neem aan dat je dat bedoeld met je opmerking over volgtijdelijkheid SinneJ), maar zoals ik het interpreteer is het niet absoluut maar relatief.

Wat ik daarmee bedoel is dat ik de volgorde wel aanhoudt, maar met verschillende onderdelen op verschillende punten in het skala kan zitten. Bv met een jong en groen paard werk ik eerst aan takt en ontspanning, daarna aanleuning in het gewoon op de volte rijden. Daarna op de rechte lijnen, kan best dat je dan weer opnieuw op de rechte lijn weer aan de takt moet beginnen maar dat op die volte de aanleuning al bevestigd is. Dus iedere keer als je iets nieuws start ga je eerst de basis voorwaarden van de voorgaande stappen af. Als je bv voor begint met het aanleren van de schouderbinnenwaarts, dan zal het ene paard gaan rennen omdat het moeilijk is, het andere paard zal juist helemaal het ritme verliezen. Dan ga ik in die oefening dus eerst terug naar ritme/takt onveranderd houden en maak ik me dan nog niet druk over aanleuning. Pas als dat bevestigd is ga ik verwachten dat de aanleuning ook constant blijft in die oefening. Op die wijze blijft het skala voor mij heel logisch.


Dat snap ik, maar tegelijk moet je soms uit die comfort zone om een paard beter te krijgen ook al is ie er trainingstechnisch nog niet helemaal aan toe.
Wel mee eens dat je altijd weer terug moet naar die basis.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:00

Oh maar ook op die manier geloof ik wel in de volgtijdelijkheid. Krijg echt de creeps van al die mensen die al met allemaal rechtricht oefeningen beginnen terwijl er nog niet eens takt of ontspanning is. Onder het motto dan wordt mijn paard los...nee dan sla je basis stappen over in mijn ogen.

En let wel ik bedoel dan met rechtrichten het rechtrichten uit he skala dus niet het laten sporen van je paard, dat valt voor mij onder losgelatenheid/ontspanning.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:03

oji schreef:
Oh maar ook op die manier geloof ik wel in de volgtijdelijkheid. Krijg echt de creeps van al die mensen die al met allemaal rechtricht oefeningen beginnen terwijl er nog niet eens takt of ontspanning is. Onder het motto dan wordt mijn paard los...nee dan sla je basis stappen over in mijn ogen.

En let wel ik bedoel dan met rechtrichten het rechtrichten uit he skala dus niet het laten sporen van je paard, dat valt voor mij onder losgelatenheid/ontspanning.


Uiteraard kan ik me daar wel in vinden, maar ik zie het eerder als een checklist. Een paard dat 'klaar' is vertoont al die eigenschappen, maar hoe en wat haal je er niet echt uit. Dat is veeeel te specifiek zoals Kadankovitch al zei.

Is wel leuk om mee te spelen, want je kan het ook op micro niveau bekijken:
je werkt aan een oefening en eerst moet het paard dat recht en zonder taktfouten uitvoeren voor je wilt dat er sprake is van swung.

Maar voor mij is die volgorde niet zo heilig, behalve dan 'recht' en 'taktzuiver' dat moet gewoon altijd in het achterhoofd zitten.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 22-12-17 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:03

Tuurlijk moet je uit je comfort zone om verder te komen, maar daar houdt toch ook niets in het skala je voor tegen? Iedere keer als je een stapje verder gaat ga je uit je comfort zone, maar het heeft in mijn ogen alleen opleidingstechnisch nut op het moment dat het paard er wel aan toe is, dus dat de basis voorwaarden om dat stapje verder te gaan gecreeerd zijn.

Afbeelding

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:25

oji schreef:
Tuurlijk moet je uit je comfort zone om verder te komen, maar daar houdt toch ook niets in het skala je voor tegen? Iedere keer als je een stapje verder gaat ga je uit je comfort zone, maar het heeft in mijn ogen alleen opleidingstechnisch nut op het moment dat het paard er wel aan toe is, dus dat de basis voorwaarden om dat stapje verder te gaan gecreeerd zijn.

[ [url=m/cWGfsp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk en deze wetmatigheid bestrijd ik.
Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat goed en speels bevestigen van wat al bekend is, tot een goede vooruitgang kan leiden. Later heb ik daar leuke bevestiging gevonden in het werk van Etienne Beudant en Patrice Franchet d'Espèrey. Bijvoorbeeld door het tot op het uiterste perfectioneren van een harmonische overgang, kan een paard spontaan de passage aanbieden zonder dat het uit de comfortzone komt. En dit is slechts een voorbeeld.

Ik beweer niet dat u 100% ongelijk hebt met die stelling, maar ik ben tot het inzicht gekomen dat het zeker geen wet van Meden en Persen is.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:34

Heb een clinic gehad afgelopen weekend van Gerdine Maree en die reed een demo op ee "H"tje (dus even oud als die van mij). Maar zo vreselijk veel talent dat ie als vanzelf in een passage / piaffe gaat.
Vreselijk werklustig paard, ontzettend veel talent. En dan is het dus de kunst om dat spelenderwijs wel mee te pakken om het paard ook die uitdaging te bieden maar dat heel gedoseerd te doen. Want je wil wel dat ie heel blijft. Het is allemaal niet zo scherp gekaderd.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:24

Nou ik denk toch dat elk paard (en mens!!!) zijn sterke en zwakke punten heeft. Als ik bv kijk naar mijn eigen paard. Die heeft een compacte bouw en een erg sterk achterbeen. Dat sterke achterbeen maakt dat de motor altijd aan staat, dat ze altijd actief vanuit achter doorkomt. Daar hoef ik dus echt niet uit haar comfort zone te komen. Maar haar compacte bouw maakt dat ze lengtebuiging moeilijk vind. Als ik daar altijd in haar comfort zone blijf, ga ik altijd als plank door de bocht. En natuurlijk ga je niet met zo'n dier meteen vollop die lengtebuiging vragen, dat gaat stapje voor stapje, maar elke keer als je weer een stapje verder gaat, merk je wel dat ze dat moeilijk vind en daar opnieuw haar comfort zone in moet vinden. En ik merk dat bv doordat ze dan gaat versnellen als ze het moeilijk vind.

Ik bedoel met uit de comfort zone halen niet dat je met geweld iets door moet drukken, ik bedoel daarmee dat je iets vraagt wat een paard nog moeilijk of spannend vind, waar ie net nog meer zijn best voor moet doen als datgene wat hem al makkelijk af gaat.

Maar het geldt niet alleen voor paarden hoor, ook als mens denk ik dat in welke sport dan ook, in welke beroep of welke studie dan ook, soms moet je ergens extra je best voor doen, gaat het je minder makkelijk af. Na oefenen (leren/ervaring opdoen etc) krijg je het onder de knie en wordt dat de nieuwe comfort zone. Persoonlijk lijkt het leven mij dodelijk saai als ik alleen maar in mijn comfort zone zou zitten en nooit eens uitgedaagd zou worden eens iets te doen wat ik moeilijker vind.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:31

Nee precies, dat bedoel ik ook. Die van ons vindt lengtebuiging ook heel moeilijk omdat ie zo kort is.
En is ie langere tijd uit t werk geweest vanwege een blessure. Dan is het soms ook best moeilijk die balans weer te vinden en dan moet je soms ook uit je comfort zone.

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:55

Hallo,

ik hoop dat ik in dit topic deze vraag mag stellen.
Hoe komen jullie aan al deze kennis en inzichten? Zijn er tips voor mij waar ik mij kan verdiepen (sites, boeken, instructeurs?)


Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:46

Blixem schreef:
Hallo,

ik hoop dat ik in dit topic deze vraag mag stellen.
Hoe komen jullie aan al deze kennis en inzichten? Zijn er tips voor mij waar ik mij kan verdiepen (sites, boeken, instructeurs?)


Natuurlijk mag zo'n vraag gesteld worden.
Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, maar bij mij in de eerste 20 jaren vooral door veel les te nemen [en ook bereid/in staat geweest om daar mijn vakantiegeld aan uit te geven]. Daarna bleef de trainer nog steeds de belangrijkste rol spelen, maar begon ik steeds meer boeken te lezen.
En nu is het vooral overleg met collega's, veel lezen van boeken/artikelen. En ook gewoon over de materie nadenken.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 23:15

FCSA schreef:


Deze sluit goed aan bij Equicare-plus: http://www.kvapaardenrevalidatie.nl/?page_id=338 .

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:29

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Dat iedereen maar veel plezier met de knolliebollies mag beleven!

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:44

Happy new year!

knollentuin
Berichten: 10429
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 12:13

Alle beste wensen voor het nieuwe jaar!!!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 14:43

Allemaal de beste wensen!


Hoe gaat met met uw nieuwe paard Kadankovitch?

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:16

Bedankt voor de navraag, het gaat heel goed met hem.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 17:24

Al het beste voor het nieuwe jaar.

xChanelx
Berichten: 1928
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:26

Hallo allemaal,

Ik heb geen idee of dit hier op zijn plek is, maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die foto's/filmmateriaal hebben van paarden die bewegen zoals het bedoeld is. Ik kan hiervan helaas weinig vinden. Wie helpt me verder?

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:24

Je kunt bv. zoeken op filmpjes van Ingrid Klimke (bv. https://www.youtube.com/watch?v=zyVEDX6dp-8 en https://www.youtube.com/watch?v=hCJx9hKBxdw) of Uta Graf (https://www.youtube.com/watch?v=2V5cYxO ... m29QSw-ovR), of Reiner Klimke natuurlijk (https://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs).

Maar ik vind dit ook mooie filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=BREIVMOVeQA en https://www.youtube.com/watch?v=SuB-kpawNtE&t=119s

Heb nog 100 andere voorbeelden en de andere mensen hier waarschijnlijk ook :)

http://www.pferdia.de is trouwens ook een aanrader :j