Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:35

Fransje_70 schreef:
Want, La Pucelle, een zadel waar je in zit heeft geen contact met de rug van het paard en is van beton? Nou even serieus, als ik echt heel precies werk met aantrekken en ontspannen van bekkenbodemspieren zit ik inderdaad op een Christ bbp, omdat je dan directer contact maakt met de rug. Een zadel geeft minder door, maar nog steeds ben ik er van overtuigd dat het geheel van signalen, dus aan en ontspannen van spieren van de ruiter prima doorkomen bij het paard. Want hoe kan het anders dat als ik mijn adem inhou mijn paard langzamer gaat of meteen stopt, ook als ik met zadel rij.

ik zou wel eens een wetenschappelijk onderzoek willen zien waarin jouw motivatie wordt bevestigd.
ik geloof nl. helemaal niet dat wanneer je je bekkenbodem aanspant dat je paard dat door het zadel heen voelt. Een zadel heeft een kunststof boom en kussens. Sommige zelfs kussens deels van lucht. ik kan mij niet voorstellen dat wanneer je ademhaalt dit het paard in zijn rugspieren voelt.
Ik denk zelf dat een paard alleen voelt of een ruiter mee is in de beweging(dus ontspannen) of tegen is in de beweging.
Ik zou graag wat meer onderbouwing zien van hetgeen jij hier verkondig.

ps: ik houd wel van een rijkunstige discussie dus dat ik hier reageer is niet om ergens tegen aan te schoppen maar om mensen een spiegel voor te houden en zelf te laten na denken. :)F

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:39

Als je je bbs aanspant kantelt automatisch je lichaam iets mee.
Die verplaatsing is uiteraard te voelen voor het paard.
Idem met je borstbeen naar voren duwen of navel intrekken. Dat heeft allemaal een effect op je lichaam en zijn dus ook te voelen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:01

Tja.. jij kan het je niet voorstellen Gast5428... wat voel jij dan als je op een zadel zit?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 14:01

Ik stond eens op een zomeravond gezapig naast mijn dommelende paard.
Er landde een gewone zwarte vlieg op de haren van zijn flank waarop het paard reageerde met een rustige fibratie van zijn huid, zonder er echt energie in te stoppen.
Even later landde er een steekvlieg, ploem.., direct gevolgd door een langere, energieke, sterke fibratie (die gaan niet zomaar weg).
Het toeval...., daarna een mug, de reactie was energiek maar kort.
In alle drie de gevallen voldoende reactie om dit betreffende insect te doen opvliegen.
Het paard was er duidelijk niet "mee bezig", het reageerde instinctief adequaat.

De moraal van het verhaal is dat het paard zintuiglijk enorm sterk ontwikkeld is, véél meer dan dat wij kunnen begrijpen vanuit onze instinctieve waarnemingen.
Ze kunnen wel degelijk voelen dat een ruiter eenzijdig, rustig zijn buikspier aanspant, het bewijs is dat ze er op reageren.

Het is ontzettend verrijkend om het spel met je paard te spelen "op hoe weinig kun jij reageren".
Halt houden aan een vrije teugel, even wachten en dan een zachte aandrijvende hulp geven, paard reageert, klontje.
Opnieuw, nu minder, paard reageert, klontje.
Opnieuw en minder en minder, het zal je verassen waar je uit komt! :j
Het spel voor het paard is natuurlijk het winnen van klontjes, wij winnen iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:06

Mooi verhaal Simpelman en dat verhaal is ook waar.
Maar ik heb nog steeds geen bewijs dat een paard door een zadel heen kan voelen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 14:36

Dat bewijs zal je naar alle waarschijnlijkheid ook nooit krijgen.
Een paard kan aan het zadel voelen en heeft geleerd dat te interpreteren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:42

[quote="Starbreeze"]

Ik zie om me heen dit nog wel eens gebeuren, ruiters gaan net die grens over. Paard 'is ineens dwars en luistert niet' en moet na die 20 min weer aangepakt worden tot ie het wel goed doet. Dat lukt dan niet meer. Jammer.[/guote]

ik zie dat helaas ook veel om me heen gebeuren. Dan zijn ze "dwars" willen niet werken en moeten dan even "aangepakt" worden. En dan gaan ze maar door totdat het paard zgn braaf is. Soms duurt dat wel 1,5 uur. Die paarden komen dan met schuim op hun lijf en zeiknat op stal.

En het wordt dan van kwaad tot erger. Paarden gaan zich dan echt "misdragen" maar eigenlijk is het gewoon een schreeuw op hulp. Ik heb het laatst nog meegemaakt. Een guppy misdroeg zich en heeft een tijdje bij zo'n "topruiter" gestaan. Paardje kwam terug met een gebroken blik zijn ogen. En je kan het al raden. Hij staat nu te koop omdat hij zich bleef misdragen. Ik word daar heel verdrietig van. Die blik in dat paard zijn ogen :(

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:51

Anoniem schreef:
Fransje_70 schreef:
Want, La Pucelle, een zadel waar je in zit heeft geen contact met de rug van het paard en is van beton? Nou even serieus, als ik echt heel precies werk met aantrekken en ontspannen van bekkenbodemspieren zit ik inderdaad op een Christ bbp, omdat je dan directer contact maakt met de rug. Een zadel geeft minder door, maar nog steeds ben ik er van overtuigd dat het geheel van signalen, dus aan en ontspannen van spieren van de ruiter prima doorkomen bij het paard. Want hoe kan het anders dat als ik mijn adem inhou mijn paard langzamer gaat of meteen stopt, ook als ik met zadel rij.

ik zou wel eens een wetenschappelijk onderzoek willen zien waarin jouw motivatie wordt bevestigd.
ik geloof nl. helemaal niet dat wanneer je je bekkenbodem aanspant dat je paard dat door het zadel heen voelt. Een zadel heeft een kunststof boom en kussens. Sommige zelfs kussens deels van lucht. ik kan mij niet voorstellen dat wanneer je ademhaalt dit het paard in zijn rugspieren voelt.
Ik denk zelf dat een paard alleen voelt of een ruiter mee is in de beweging(dus ontspannen) of tegen is in de beweging.
Ik zou graag wat meer onderbouwing zien van hetgeen jij hier verkondig.

ps: ik houd wel van een rijkunstige discussie dus dat ik hier reageer is niet om ergens tegen aan te schoppen maar om mensen een spiegel voor te houden en zelf te laten na denken. :)F

De onderbouwing is de praktijk. Geen wetenschappelijk bewijs. Maar weet je La Pucelle, dan geloof jij het niet en doe jij t toch gewoon niet zo? Dan is jouw tool met rijden a. met de beweging mee of b. tegen de beweging in. Ik doe dat zelf met bekkenbodemspieren en ademhaling, jij doet t weer anders.
Goed toch zo?
Overigens vind ik bijv. halthouden via spier en ademhaling veel eleganter dan een ophouding in de mond.
(Ik vind het overigens een beetje raar dat je vindt dat je hier een taak hebt mensen zelf te moeten laten nadenken. Ik geloof dat je het intellectuele niveau van de mensen in dit topic wat te laag inschat).
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 08-11-15 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 14:59

Het webinar begint zo. Ben benieuwd :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:03

Simpelman schreef:
Dat bewijs zal je naar alle waarschijnlijkheid ook nooit krijgen.
Een paard kan aan het zadel voelen en heeft geleerd dat te interpreteren.

Zou het niet zo zijn dat je paard de verandering in je lichaamshouding voelt
Ik geloof wel dat ze daar heel fijngevoelig voor zijn. Ik ga vaak achterwaarts door alleen maar mijn bekken te kantelen en we gaan weer naar voren door mijn bekken de andere kant op de bewegen.

Ik ben een keer naar een clinic van david de wispelaere geweest en die gaat ook voorwaarts door in te ademen. Maar dan verandert je bekken ms ook wel van positie of span je met inademen je bekenbodemspieren aan??
En met uitademen gebeurd er volgens mij een soort gelijk is. Als je heel bewust uitademt stop je even met alles.... en stopt je paard ook.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:26

@damian23 ja zo zie ik het ook. Ik zie het niet als een magisch iets, maar heel praktisch inzetbaar.
Trainers als Pignon die geweldige dingen met hun paarden doen werken overigens ook naast gewoon aanwijzigen met stokje en lichaamstaal met energie flow (onze adem komt daar het meest bij in de buurt), daarom gaat alles zo vloeiend.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:36

Simpelman schreef:
Halt houden aan een vrije teugel, even wachten en dan een zachte aandrijvende hulp geven, paard reageert, klontje.
Het spel voor het paard is natuurlijk het winnen van klontjes, wij winnen iets anders.

Weet niet of het nut heeft om op elk paard suiker te leggen, maar gezien uw beloningsvorm regelmatig terugkomt in topics wil ik er toch op wijzen dat vaak "een klontje" mij niet zo'n goed idee lijkt.

Naast dat suikers niet zo o.k. zijn en stukje fruit / groente bv beter, lijkt het me nuttig bij beloning een bridge aan te leren zodat paard zijn natuur niet gaat volgen en happerig of nog erger wordt opgevoed, cq uitgedaagd.
Het is aan ons om een beloningssysteem in goede banen te lijden, dmv wacht voor lekkere :P kracht.

Niet een ieder is dagelijks bezig met het aanleren, vd, het leer en beloon spel, of hoe je het ook maar noemen wilt.
En de praktijk leert dat het zomaar belonen met voedsel meestal niet goede dingen oplevert.

* Yep, uw woorden worden vaak gewogen (niet door mij) maar deze opmerking is beslist niet persoonlijk bedoelt, maar voor de meelezers die gaan uitproberen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 15:38

Denk aan het geklooi van veel mensen om je heen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 15:46

Peetstap schreef:
Simpelman schreef:

Weet niet of het nut heeft om op elk paard suiker te leggen, maar gezien uw beloningsvorm regelmatig terugkomt in topics wil ik er toch op wijzen dat vaak "een klontje" mij niet zo'n goed idee lijkt.

Naast dat suikers niet zo o.k. zijn en stukje fruit / groente bv beter, lijkt het me nuttig bij beloning een bridge aan te leren zodat paard zijn natuur niet gaat volgen en happerig of nog erger wordt opgevoed, cq uitgedaagd.
Het is aan ons om een beloningssysteem in goede banen te lijden, dmv wacht voor lekkere :P kracht.

Niet een ieder is dagelijks bezig met het aanleren, vd, het leer en beloon spel, of hoe je het ook maar noemen wilt.
En de praktijk leert dat het zomaar belonen met voedsel meestal niet goede dingen oplevert.

* Yep, uw woorden worden vaak gewogen (niet door mij) maar deze opmerking is beslist niet persoonlijk bedoelt, maar voor de meelezers die gaan uitproberen.

Wat een ieder zijn paard als beloning aanbiedt moet men zelf weten...
Het precies op het goede moment belonen met een "klontje" zal met name in de beginperiode van het beleren aanzienlijk vegemakkelijken.
Het maakt aan het paard duidelijk dat het precies dat is wat we van hem verwachten, zonder "klontje" moet hij dat maar zien te interpreteren.
Het is de brug naar het gaan leren, ze hebben zo door dat "voor wat hoort wat".

Afgezien daar van, suiker komt in vrij grote hoeveelheden voor in de voeding van het paard, het lijkt mij wat modieus om suiker af te schrijven als niet OK, dat hoort meer in onze mensen dieet mode thuis.

Niet een ieder is dagelijks bezig met het beloonspel, mijn teksten zijn bedoeld om mensen ertoe te verleiden ermee te gaan experimenteren omdat ik heb geleerd hoe verrijkend dat kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:49

Fransje_70 schreef:
(Ik vind het overigens een beetje raar dat je vindt dat je hier een taak hebt mensen zelf te moeten laten nadenken. Ik geloof dat je het intellectuele niveau van de mensen in dit topic wat te laag inschat).

Ik wist niet dat ik alles wat jij/jullie schrijven als zoete koek moest slikken.
Niks mis mee lijkt mij om zelf na te denken dan alles maar klakkeloos aan te nemen,toch?
Ik vraag mij dan gelijk af met welk nivo, zoals jij het noemt, ik hier dan te maken heb?
Verder vraag ik je alleen met wetenschappelijk bewijs te komen met de dingen die jij hier vertel. Ik neem nl. niet alles zomaar aan. maar denk er graag over na.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 15:50

Lieve dames......
Geen gekibbel, dat levert niets op. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 15:51

:*
Sorry Simpelman maar sommige dingen hier vind ik erg zweverig klinken. Daar zet ik als amazone/instructrice wat vraagtekens bij en wil daar graag op een volwassen manier over discussiëren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 16:05

Kus!
Discussie is verrijkend, leuk, graag, zonder gekibbel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:10

Tuurlijk, er is niks mis met een andere blik of andere mening. En het is idd niet nodig om naar elkaar te katten. +:)+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:14

M :x

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 16:17

Mensen schrijven bepaalde gevoelens en ervaringen op vanuit hun eigen interpretatie.
Dus dat dat wat sommigen zweverig noemen is slechts de interpretatie van de schrijver waar ze zich dan op richten.
Aan onze intelligentie te begrijpen waar het de schrijver om gaat daar kunnen we dan leuk over discussieren, volwassen?
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-11-15 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:20

Beste Simpelman, ik kijk ook graag naar de eerdere berichten van de poster, het profiel en naar de evt. weblinks die in het profiel staan en heb dan een bepaald beeld van de poster, positief of negatief. Vandaar dat ik het soms wat zweverig noem. Maar....ik sta altijd open voor nieuwe dingen maar wil dan wel graag dat iemand dat goed kan onderbouwen dan dat er gezegd wordt dat het gewoon is zoals het is.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:21

Ik ga wel met Gast5428 mee. Ik geloof ook niet zozeer dat je door een zadel met boom en kussens heen kunt voelen dat een paard een rugspier aanspant. Dat wil zeggen, ik geloof niet dat je het aanspannen van die spier zelf voelt, wel wat het doet met de beweging van het totale paard.
Net zo goed geloof ik niet dat het paard voelt of jij in of uitademt, maar wel wat dat doet met jouw lichaam. Als je uitademt ontspant je lichaam, dat heeft een positief effect. Maar ben jij in staat jouw lichaam tijdens het inademen op dezelfde wijze te ontspannen voelt een paard volgens mij niet jouw ademhaling.
Het aanspannen van de bekkenbodemspieren leidt tot een verhoogde druk/verdieping van de zit in het zadel, en die verdieping van de zit voelt een paard, niet zozeer met welke spier jij dat doet.
Ik heb ooit gehoord dat Ludger Beerbaum direct na de sprong zelf een soort van briest, zodat direct na de sprong zij gehele lichaam ontspant en hij direct klaar en goed zit om door te rijden naar de volgende sprong. Ik pas dit "briezen" zelf ook wel eens toe als ik merk dat ik mijn lichaam teveel span en ja dat heeft effect, op mijn ontspanning en daarmee ook op de manier van lopen van mijn paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-15 16:22

Er is IQ en EQ.
Het tweede laat zich moeilijker onderbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 16:22

oji schreef:
Ik ga wel met Gast5428 mee. Ik geloof ook niet zozeer dat je door een zadel met boom en kussens heen kunt voelen dat een paard een rugspier aanspant. Dat wil zeggen, ik geloof niet dat je het aanspannen van die spier zelf voelt, wel wat het doet met de beweging van het totale paard.
Net zo goed geloof ik niet dat het paard voelt of jij in of uitademt, maar wel wat dat doet met jouw lichaam. Als je uitademt ontspant je lichaam, dat heeft een positief effect. Maar ben jij in staat jouw lichaam tijdens het inademen op dezelfde wijze te ontspannen voelt een paard volgens mij niet jouw ademhaling.
Het aanspannen van de bekkenbodemspieren leidt tot een verhoogde druk/verdieping van de zit in het zadel, en die verdieping van de zit voelt een paard, niet zozeer met welke spier jij dat doet.
Ik heb ooit gehoord dat Ludger Beerbaum direct na de sprong zelf een soort van briest, zodat direct na de sprong zij gehele lichaam ontspant en hij direct klaar en goed zit om door te rijden naar de volgende sprong. Ik pas dit "briezen" zelf ook wel eens toe als ik merk dat ik mijn lichaam teveel span en ja dat heeft effect, op mijn ontspanning en daarmee ook op de manier van lopen van mijn paard.

:j