Fransje_70 schreef:Want, La Pucelle, een zadel waar je in zit heeft geen contact met de rug van het paard en is van beton? Nou even serieus, als ik echt heel precies werk met aantrekken en ontspannen van bekkenbodemspieren zit ik inderdaad op een Christ bbp, omdat je dan directer contact maakt met de rug. Een zadel geeft minder door, maar nog steeds ben ik er van overtuigd dat het geheel van signalen, dus aan en ontspannen van spieren van de ruiter prima doorkomen bij het paard. Want hoe kan het anders dat als ik mijn adem inhou mijn paard langzamer gaat of meteen stopt, ook als ik met zadel rij.
ik zou wel eens een wetenschappelijk onderzoek willen zien waarin jouw motivatie wordt bevestigd.
ik geloof nl. helemaal niet dat wanneer je je bekkenbodem aanspant dat je paard dat door het zadel heen voelt. Een zadel heeft een kunststof boom en kussens. Sommige zelfs kussens deels van lucht. ik kan mij niet voorstellen dat wanneer je ademhaalt dit het paard in zijn rugspieren voelt.
Ik denk zelf dat een paard alleen voelt of een ruiter mee is in de beweging(dus ontspannen) of tegen is in de beweging.
Ik zou graag wat meer onderbouwing zien van hetgeen jij hier verkondig.
ps: ik houd wel van een rijkunstige discussie dus dat ik hier reageer is niet om ergens tegen aan te schoppen maar om mensen een spiegel voor te houden en zelf te laten na denken.