Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sanne83 schreef:Ik ben het over het algemeen redelijk vaak met je eens simpelman, maar ik denk wel dat een nieuw patroon aanleren, makkelijker is dan een oud patroon afleren![]()
Je kan wel zeggen wat iemand anders zou moeten doen, maar soms zit er bij de ruiter (en ook bij het paard) een bepaald (negatief) patroon in wat je eerst moet doorbreken, voordat je verder kan. Stel: het paard heeft al geleerd zich helemaal vast te zetten, stel de ruiter heeft al geleerd zijn handen vast te zetten, dan moet dat patroon toch eerst doorbroken worden, voordat je verder kan.
TurboTinker schreef:Lekker gelest. Had hem fijn in de aanleuning..jammer dat hij zo zwaar wil worden op mijn handen. Echter... dan loopt hij wel mooi tegen mijn handen en net voor de LL. Het is geen hangen eigenlijk. Maar vind het wel zwaar
Babootje schreef:@Joolien: ziet er vriendelijk en geduldig uit. Jammer alleen dat je in het neerwaartse stukje het contact verliest. Daardoor ben je hem ook af en toe kwijt. (Over de zit gaan we t niet hebben, dat zeg je zelf al.Kan best met t zadel te maken hebben) Maar tenen naar binnen draaien kan natuurlijk altijd).
Heb je ook een filmpje in draf en zowel linksom als rechtsom?
Simpelman schreef:Daarom kijk ik steeds waar het aan schort in de basis.
Bij LU
Het paard weet niet hoe het ontspannen kan gaan. (en LU ook niet)
Uit de boekjes of van stoffige grijze mannen kun je dan leren dat DE manier om dat aan je paard (en jezelf) te leren is het paard de hals te laten strekken, daar te blijven én hem dan voorwaarts te rijden, op het moment dat hij zakt.
Dit is alleen maar het totaal opnieuw opbouwen van een patroon, beginnen van scratch.
Wonderlijk is dat niemand dit deel serieus neemt, dat is wat John Swaab o.m. bedoeld, men slaat het over!
Dit deel van de africhting duurt één jaar.
sanne83 schreef:Simpelman schreef:Daarom kijk ik steeds waar het aan schort in de basis.
Bij LU
Het paard weet niet hoe het ontspannen kan gaan. (en LU ook niet)
Uit de boekjes of van stoffige grijze mannen kun je dan leren dat DE manier om dat aan je paard (en jezelf) te leren is het paard de hals te laten strekken, daar te blijven én hem dan voorwaarts te rijden, op het moment dat hij zakt.
Dit is alleen maar het totaal opnieuw opbouwen van een patroon, beginnen van scratch.
Wonderlijk is dat niemand dit deel serieus neemt, dat is wat John Swaab o.m. bedoeld, men slaat het over!
Dit deel van de africhting duurt één jaar.
Ik heb zelf het idee dat er nog een paar stappen voor zitten, namelijk het communiceren met je paard dmv je hulpen.
Je kan pas met je paard praten over hals strekken als jouw acties geen negatieve reacties bij het paard meer opwekken.
Mijn eigen keus is eerst een paard op de grond echt goed voor elkaar hebben, daarna rijd ik eerst freestyle, zodat paard ontspannen is, de hulpen heeft geleerd en met lange teugel stap, draf en galop, achterwaarts en zijwaarts kan. Pas dan begin ik met "dressuur" rijden.
Ik begrijp dus heel goed je idee over een goede basis, je hebt dan inderdaad allerlei problemen helemaal niet meer, maar toch merk ik dat mensen niet op die manier lerenSoms gaat dat in kleine stapjes. Iedereen leert anders.
PaulinBijoux schreef:Ik! Alleen moet ik zeggen dat het erg moeilijk is om te blijven geloven in dit doel als al je stalgenoten vertellen dat het paard veel meer zou moeten kunnen. Paarden moeten blijkbaar op 6 jarige leeftijd allemaal minimaal z dressuur lopen. En dan heb ik het over de punten, niet het correct uitvoeren van de oefening.
Vind het af en toe best moeilijk om in dit land wat zo vreselijk prestatiegericht is te blijven focussen op het doel: het paard zelf.
Babootje schreef:PaulinBijoux schreef:Ik! Alleen moet ik zeggen dat het erg moeilijk is om te blijven geloven in dit doel als al je stalgenoten vertellen dat het paard veel meer zou moeten kunnen. Paarden moeten blijkbaar op 6 jarige leeftijd allemaal minimaal z dressuur lopen. En dan heb ik het over de punten, niet het correct uitvoeren van de oefening.
Vind het af en toe best moeilijk om in dit land wat zo vreselijk prestatiegericht is te blijven focussen op het doel: het paard zelf.
Een vraagje: wat is Z dressuur voor jou?
PaulinBijoux schreef:Ik! Alleen moet ik zeggen dat het erg moeilijk is om te blijven geloven in dit doel als al je stalgenoten vertellen dat het paard veel meer zou moeten kunnen. Paarden moeten blijkbaar op 6 jarige leeftijd allemaal minimaal z dressuur lopen. En dan heb ik het over de punten, niet het correct uitvoeren van de oefening.
Babootje schreef:PaulinBijoux schreef:Ik! Alleen moet ik zeggen dat het erg moeilijk is om te blijven geloven in dit doel als al je stalgenoten vertellen dat het paard veel meer zou moeten kunnen. Paarden moeten blijkbaar op 6 jarige leeftijd allemaal minimaal z dressuur lopen. En dan heb ik het over de punten, niet het correct uitvoeren van de oefening.
Een vraagje: wat is Z dressuur voor jou?
PaulinBijoux schreef:De z dressuur die ik in bovenstaande stuk bedoel is de z dressuur waar sommige paarden nog niet eens over de rug lopen maar de oefeningen wel kunnen. Trek en prik werk. De kunst om een trucje uit te voeren, niet de kunst van het rijden.
Natuurlijk doet niet iedereen dit maar in mijn omgeving helaas heel veel mensen wel.
Veulen84 schreef:TurboTinker schreef:Lekker gelest. Had hem fijn in de aanleuning..jammer dat hij zo zwaar wil worden op mijn handen. Echter... dan loopt hij wel mooi tegen mijn handen en net voor de LL. Het is geen hangen eigenlijk. Maar vind het wel zwaar
Het kan best zijn dat ie nu zwaar aanvoelt, het feit dat je z'n blokkade (het zadel) hebt weggehaald. Wil niet zeggen dat de spieren meteen ook kunnen doen wat ze moeten doen. Sterker nog, hij zal het fijn vinden dat het weg is en meer ontspanning proberen te tonen. Maar dat ontspannen zijn ook andere spieren gebruiken.
Ik zag dat je instructeur het tempo te hoog vond. Kan me daar wel in vinden(met wat ik heb gezien). Je paard stuwt natuurlijk meer dan dat ie draagt.
Babootje schreef:Ik doel eigenlijk op de opmerking dat een paard met 6 jarige leeftijd geen Z zou mogen lopen.
Een paard met het juiste talent en op een juiste manier afgericht zou op die leeftijd Z moeten kunnen lopen.
Z is in principe nog steeds de basis.
TurboTinker schreef:Klopt, dat vind ik zelf ook, maar het duurt altijd even voor ik dat onder controle heb. Ik heb nu zelf 1.5 week niet gereden, dus ik vond hem gister nog niet zo slecht eigenlijk.
Maar het hoge tempo is altijd. Eerst ga ik gewoon losrijden. En daarin probeer ik te schakelen. Ik heb er een hekel aan dat hij onder mij/me? uit loopt. Dus terug. Loslaten en weer terug.