[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:28

@Simpelman, eens. :D :D Degenen die dit betreft zouden hiermee aan de slag moeten en in volgende foto's/filmpjes zouden we dan verbetering moeten kunnen zien. Dat zou leuk zijn.

sanne83

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:34

Ik ben het over het algemeen redelijk vaak met je eens simpelman, maar ik denk wel dat een nieuw patroon aanleren, makkelijker is dan een oud patroon afleren :D
Je kan wel zeggen wat iemand anders zou moeten doen, maar soms zit er bij de ruiter (en ook bij het paard) een bepaald (negatief) patroon in wat je eerst moet doorbreken, voordat je verder kan. Stel: het paard heeft al geleerd zich helemaal vast te zetten, stel de ruiter heeft al geleerd zijn handen vast te zetten, dan moet dat patroon toch eerst doorbroken worden, voordat je verder kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:42

sanne83 schreef:
Ik ben het over het algemeen redelijk vaak met je eens simpelman, maar ik denk wel dat een nieuw patroon aanleren, makkelijker is dan een oud patroon afleren :D
Je kan wel zeggen wat iemand anders zou moeten doen, maar soms zit er bij de ruiter (en ook bij het paard) een bepaald (negatief) patroon in wat je eerst moet doorbreken, voordat je verder kan. Stel: het paard heeft al geleerd zich helemaal vast te zetten, stel de ruiter heeft al geleerd zijn handen vast te zetten, dan moet dat patroon toch eerst doorbroken worden, voordat je verder kan.

Idd, maar wat ook belangrijk is, en wat je niet via internet kan doen, is dat je moet kunnen bevestigen wat je bedoelt. Een ruiter moet voelen wat er anders moet, moet voelen hoe de reactie op de hulp komt.

Ik zie het veel bij mijn lesklanten, het oude vertrouwde fiets-stuur. Paard wil uitbreken op de volte, binnenhand gaat naar de heup, buitenhand wordt weggestoken, gevolg: paard dendert over de buitenschouder weg. Maar het fietsstuur is een reflex. Ik leer ze dus om juist meer de buitenkant te gaan gebruiken, soort contrastelling te vragen. Maar dat is raar voor ze, want ze moten dan compleet het tegenovergestelde doen, en dat is eng, maar ook zoeken. En dan ook het paard wat denk 'wat maak je me nu' en nog allerlei oplossingen gaat bedenken hoe ze dan van dat achterbeen af kan komen. Maar dan vraag ik ze het een aantal keer te herhalen, de eerste keer geven ze de hulp te groot, valt het paard naar binnen, ok dus dat moet zachter. De 2e keer zijn ze weer te voorzichtig etc. Het is zoeken, totdat ze door hebben wat hun hulp voor gevolg heeft, en dan gaat het goed. Dan is het moment dat ik zeg 'voel je dat!!??' en dat is het leermoment. Dan weten ze ah dit moet ik voelen, zo ga ik goed. En zo leren ze de hulp te geven en te voelen of ze het goed doen ja of nee. Dat is imo het hele eiereten van paardrijles geven, de ruiter leren voelen wat goed en niet goed is zodat ze daar zelf mee verder kunnen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:46

Daarom kijk ik steeds waar het aan schort in de basis.
Bij LU
Het paard weet niet hoe het ontspannen kan gaan. (en LU ook niet)
Uit de boekjes of van stoffige grijze mannen kun je dan leren dat DE manier om dat aan je paard (en jezelf) te leren is het paard de hals te laten strekken, daar te blijven én hem dan voorwaarts te rijden, op het moment dat hij zakt.
Dit is alleen maar het totaal opnieuw opbouwen van een patroon, beginnen van scratch.
Wonderlijk is dat niemand dit deel serieus neemt, dat is wat John Swaab o.m. bedoeld, men slaat het over!
Dit deel van de africhting duurt één jaar.

"Evenwicht en ontspanning."
Vrijwel alle beginnende ruiters denken dat ze allerlei dingen moeten doen.
Wanneer je bewust je evenwicht zoekt MOET je je ontspannen, gaat vanzelf, je wordt "stil".
Van daar uit gaan mensen niet alleen zichzelf voelen maar ook hun paard en zullen dan verscholen achter de spinnen in hun hoofd kunnen ontdekken dat je vrijwel niets hoeft te doen.
Je handen kun je gewoon ontspannen dragen, er is helemaal geen druk, alleen maar intiem contact.
Geen beheersing maar communicatie.
Paarden doen alles zelf, je hoeft het ze alleen maar uit te leggen.
In de praktijk moeten die arme dieren tussen alle gedoe van hun ruiter uitvissen wat er van ze verwacht wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:50

Ok maar nu, mijn filmpje. Mijn uitgangspunt is van nature dat een paard eerst actief moet, en dan pas neerwaarts. Gek genoeg gebeurt het meestal dat het paard vanzelf zakt als het paard eenmaal voorwaarts en actief is. Het paard wordt daardoor vanzelf recht, gaat op 4 benen lopen en komt in balans waardoor het paard ook kan ontspannen. Wat je mooi op dit filmpje ziet, is at het paard moeite heeft met actief blijven stappen. Ze is daarin af en toe ook tegen mijn been(die overigens vooral in het begin naar achteren lig, is iets met het zadel want ik was er van overtuigd dat ik m netjes af liet hangen), en eigenlijk zou ik voor het mooie een zweepje moeten hebben zodat ik haar daar iets beter in kan ondersteunen.
Zodra ze ontspant komt ze eigenlijk ook iets teveel terug in activiteit. Dat zie je ook doordat ze dan achter de teugel kruipt. Ik verlies hier het contact, het enige wat ik dan doe is haar aan te moedigen dat contact weer op te zoeken door haar letterlijk naar mijn hand toe te drijven. Mijn hand doet verder niet zoveel, gaat enkel mee met de beweging, heel af en toe begrens ik even, ik stuur en ik vraag wat stelling.
Je ziet ook duidelijk in haar beweging dat ze los laat in het lijf, dat ze zacht wordt. Ons contact is ook zacht, zij bepaald het contact met mijn hand, dat doe ik niet. Mijn houding is functioneel en meegaand.

Ik daag iedereen hier uit om de tijd en het geduld te nemen om dit ook toe te passen. Als je het geduld hebt, komt het namelijk vanzelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:01

@Sanne83: klopt ook, maar dat zou ook prima kunnen met het bewust aandacht schenken aan je houding en zit op het paard (liefst nog onder begeleiding natuurlijk). Over dat stukje bewustwording had je het zelf ook al (dat je armen / schouders / lichaam een verlengstuk zijn van de teugels is voor sommigen al een hele openbaring). En iedere rij-sessie gewoon op die manier te beginnen. Hoe is mijn houding, zit, wat voel ik onder me gebeuren zonder dat je eigenlijk nog iets aan het doen bent. Het hele "doen" (het overmatig hulpen geven) afleren. Dat zal denk ik best al veel helpen om oude patronen te doorbreken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:10

@Joolien: ziet er vriendelijk en geduldig uit. Jammer alleen dat je in het neerwaartse stukje het contact verliest. Daardoor ben je hem ook af en toe kwijt. (Over de zit gaan we t niet hebben, dat zeg je zelf al. :+ Kan best met t zadel te maken hebben) Maar tenen naar binnen draaien kan natuurlijk altijd).
Heb je ook een filmpje in draf en zowel linksom als rechtsom?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-01-15 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:11

TurboTinker schreef:
Lekker gelest. Had hem fijn in de aanleuning..jammer dat hij zo zwaar wil worden op mijn handen. Echter... dan loopt hij wel mooi tegen mijn handen en net voor de LL. Het is geen hangen eigenlijk. Maar vind het wel zwaar :')

Het kan best zijn dat ie nu zwaar aanvoelt, het feit dat je z'n blokkade (het zadel) hebt weggehaald. Wil niet zeggen dat de spieren meteen ook kunnen doen wat ze moeten doen. Sterker nog, hij zal het fijn vinden dat het weg is en meer ontspanning proberen te tonen. Maar dat ontspannen zijn ook andere spieren gebruiken.

Ik zag dat je instructeur het tempo te hoog vond. Kan me daar wel in vinden(met wat ik heb gezien). Je paard stuwt natuurlijk meer dan dat ie draagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:14

Babootje schreef:
@Joolien: ziet er vriendelijk en geduldig uit. Jammer alleen dat je in het neerwaartse stukje het contact verliest. Daardoor ben je hem ook af en toe kwijt. (Over de zit gaan we t niet hebben, dat zeg je zelf al. :+ Kan best met t zadel te maken hebben) Maar tenen naar binnen draaien kan natuurlijk altijd).
Heb je ook een filmpje in draf en zowel linksom als rechtsom?

Draf heb ik niet. Dit was eigenlijk een voorbeeldfilmpje voor simple horse maar ik vind m niet goed genoeg, maar wel interessant om naar te kijken :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:17

Simpelman schreef:
Bij LU
Uit de boekjes of van stoffige grijze mannen kun je dan leren dat DE manier om dat aan je paard (en jezelf) te leren is het paard de hals te laten strekken, daar te blijven én hem dan voorwaarts te rijden, op het moment dat hij zakt.
Dit is alleen maar het totaal opnieuw opbouwen van een patroon, beginnen van scratch.
Wonderlijk is dat niemand dit deel serieus neemt, dat is wat John Swaab o.m. bedoeld, men slaat het over!

Ik heb zelf het idee dat er nog een paar stappen voor zitten, namelijk het communiceren met je paard dmv je hulpen.
Je kan pas met je paard praten over hals strekken als jouw acties geen negatieve reacties bij het paard meer opwekken.

Mijn eigen keus is eerst een paard op de grond echt goed voor elkaar hebben, daarna rijd ik eerst freestyle, zodat paard ontspannen is, de hulpen heeft geleerd en met lange teugel stap, draf en galop, achterwaarts en zijwaarts kan. Pas dan begin ik met "dressuur" rijden.
Ik begrijp dus heel goed je idee over een goede basis, je hebt dan inderdaad allerlei problemen helemaal niet meer, maar toch merk ik dat mensen niet op die manier leren :D Soms gaat dat in kleine stapjes. Iedereen leert anders.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:55

@Jolien,
Op de goede weg.
Eerste/ (derde keer...)je beenligging, je drijft met je hakken, je knie is niet permanent aangesloten aan het zadel, je beugels zijn te kort.
Draai je knieen naar binnen, het gevoel dat daarbij hoort is alsof je de bovenkant van je dijen naar het zadel keert, die moeten daar permanenet blijven.
Je hakken gaan nu zeker van je paard af, je kunt hier nu niet meer mee frutselen, dat mag je namelijk niet.
Drijven doe je met je kuiten en je zit in de beweging. Dit heeft op je paard een bio mechanisch effect, het zet het hele lijf in de juiste beweging.
Met alleen je hakken kietel je je paard in de buik.
Wanneer je knieen aanligen is je zit een vork, je kunt hiermee de plaatsing van de schoft beinvloeden.
Als je paard niet voldoende reageert op je zit en kuit dan heeft hij niet echt begrepen wat daar de bedoeling van is of hij kan nog niet meer geven ZONDER spanning.
Uitleggen en positief bevestigen en geduld.
Twee/ Denk altijd aan de zin in FEI art 401, het doel van de dressuur.
De harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Dit is je grens.
Je probeert je paard actief voorwaarts te rijden maar je overdrijft en dat wekt spanning op.
Geduld, je paard is groener dan gras en heeft nog geen enkele rijkunstige spieropbouw.
Blijf binnen de harmonie.
Het dalen dat hij doet moet je positief bevestigen met stem én door hem daar met je teugels de vrijheid voor te geven, zoniet dat gaat hij achter de verticaal komen en zal daar na verloop van tijd allerlei ontsnappingsmogelijkheden uitvinden.
Het "strekken van de hals" zoals wij datb noemen is de natuurlijke houding van een paard, tussen de 8 en de 11 uur per dag is hij daar.
Van hier uit ontwikkel je je paard, je dwingt hem nergens naar toe maar leidt hem, "de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen.
Oprichting komt van zelf, het onstaat vanuit kracht, dus duurt jaren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:58

sanne83 schreef:
Simpelman schreef:
Bij LU

Ik heb zelf het idee dat er nog een paar stappen voor zitten, namelijk het communiceren met je paard dmv je hulpen.
Je kan pas met je paard praten over hals strekken als jouw acties geen negatieve reacties bij het paard meer opwekken.

Mijn eigen keus is eerst een paard op de grond echt goed voor elkaar hebben, daarna rijd ik eerst freestyle, zodat paard ontspannen is, de hulpen heeft geleerd en met lange teugel stap, draf en galop, achterwaarts en zijwaarts kan. Pas dan begin ik met "dressuur" rijden.
Ik begrijp dus heel goed je idee over een goede basis, je hebt dan inderdaad allerlei problemen helemaal niet meer, maar toch merk ik dat mensen niet op die manier leren :D Soms gaat dat in kleine stapjes. Iedereen leert anders.

Helemaal eens!
Het eerste jaar is de Campagneschool, alleen een contactteugel en recht door, stap draf en galop in verlichte zit, alles doen dat natuurlijk is voor een paard, leren communiceren, vertrouwen opbouwen, vrienden worden door dik en dun.
Dressuur denk je nog niet aan.
Hoevele doen dit?

Over het leren.
Kwestie van autoriteit, wie niet wil die niet zal, is toch niet jouw probleem.
Als je een leraar neemt moet je hem volgen of weggaan.
Wanneer je nog niet zo lang bezig bent dan heb je het gevoel dat je iedereen te vriend moet houden, het zal je niet lukkken,

Velen voelen zich geroepen, weinigen zijn uitverkoren.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:03

Ik! Alleen moet ik zeggen dat het erg moeilijk is om te blijven geloven in dit doel als al je stalgenoten vertellen dat het paard veel meer zou moeten kunnen. Paarden moeten blijkbaar op 6 jarige leeftijd allemaal minimaal z dressuur lopen. En dan heb ik het over de punten, niet het correct uitvoeren van de oefening.

Vind het af en toe best moeilijk om in dit land wat zo vreselijk prestatiegericht is te blijven focussen op het doel: het paard zelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:33

PaulinBijoux schreef:
Ik! Alleen moet ik zeggen dat het erg moeilijk is om te blijven geloven in dit doel als al je stalgenoten vertellen dat het paard veel meer zou moeten kunnen. Paarden moeten blijkbaar op 6 jarige leeftijd allemaal minimaal z dressuur lopen. En dan heb ik het over de punten, niet het correct uitvoeren van de oefening.

Vind het af en toe best moeilijk om in dit land wat zo vreselijk prestatiegericht is te blijven focussen op het doel: het paard zelf.

Een vraagje: wat is Z dressuur voor jou?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:41

Babootje schreef:
PaulinBijoux schreef:

De z dressuur die ik in bovenstaande stuk bedoel is de z dressuur waar sommige paarden nog niet eens over de rug lopen maar de oefeningen wel kunnen. Trek en prik werk. De kunst om een trucje uit te voeren, niet de kunst van het rijden.

Natuurlijk doet niet iedereen dit maar in mijn omgeving helaas heel veel mensen wel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:46

PaulinBijoux schreef:

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:10

@joolien wat fijn dat je een filmpje plaatst. Het geeft een ontspannen plaatje en maakt jouw uitleg duidelijker. Wat mij wel opvalt is dat je paard eigenlijk al vrij snel contact en ontspanning op zoekt (fijn!), alleen dan drijf jij hem daar weer uit (jammer..). Ik krijg het gevoel dat jij denkt dat ie te langzaam loopt op het moment dat hij ontspant, maar dit is niet zo. Je paard blijft actief. Je vraagt hem eigenlijk om over zn tempo te lopen en in dat tempo kan hij niet ontspannen. Een zweepje erbij geef je zelf al aan, maar ik denk dat je hem meer in zijn tempo moet laten lopen en zodra hij terugvalt bijdrijven. Dus wel actief, maar niet zoals nu continue met je been hem over zn tempo drijven.

@sanne83 wat een leuke en leerzame oefening om te doen, die raad ik iedereen aan :-) als toevoeging: voel het verschil tussen een losse (los/vast) verbinding en een constante verbinding met iets meer druk. Wat vind je zelf fijner?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:33

Babootje schreef:
PaulinBijoux schreef:

PaulinBijoux schreef:
De z dressuur die ik in bovenstaande stuk bedoel is de z dressuur waar sommige paarden nog niet eens over de rug lopen maar de oefeningen wel kunnen. Trek en prik werk. De kunst om een trucje uit te voeren, niet de kunst van het rijden.

Natuurlijk doet niet iedereen dit maar in mijn omgeving helaas heel veel mensen wel.

Ik doel eigenlijk op de opmerking dat een paard met 6 jarige leeftijd geen Z zou mogen lopen.
Een paard met het juiste talent en op een juiste manier afgericht zou op die leeftijd Z moeten kunnen lopen.
Z is in principe nog steeds de basis.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:53

Veulen84 schreef:
TurboTinker schreef:
Lekker gelest. Had hem fijn in de aanleuning..jammer dat hij zo zwaar wil worden op mijn handen. Echter... dan loopt hij wel mooi tegen mijn handen en net voor de LL. Het is geen hangen eigenlijk. Maar vind het wel zwaar :')

Het kan best zijn dat ie nu zwaar aanvoelt, het feit dat je z'n blokkade (het zadel) hebt weggehaald. Wil niet zeggen dat de spieren meteen ook kunnen doen wat ze moeten doen. Sterker nog, hij zal het fijn vinden dat het weg is en meer ontspanning proberen te tonen. Maar dat ontspannen zijn ook andere spieren gebruiken.

Ik zag dat je instructeur het tempo te hoog vond. Kan me daar wel in vinden(met wat ik heb gezien). Je paard stuwt natuurlijk meer dan dat ie draagt.

Klopt, dat vind ik zelf ook, maar het duurt altijd even voor ik dat onder controle heb. Ik heb nu zelf 1.5 week niet gereden, dus ik vond hem gister nog niet zo slecht eigenlijk.
Maar het hoge tempo is altijd. Eerst ga ik gewoon losrijden. En daarin probeer ik te schakelen. Ik heb er een hekel aan dat hij onder mij/me? uit loopt. Dus terug. Loslaten en weer terug.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:50

Babootje schreef:
Ik doel eigenlijk op de opmerking dat een paard met 6 jarige leeftijd geen Z zou mogen lopen.
Een paard met het juiste talent en op een juiste manier afgericht zou op die leeftijd Z moeten kunnen lopen.
Z is in principe nog steeds de basis.

3 1/2 Jaar zadelmak
1 Jaar Campagneschool
1 Jaar B+L
1 Jaar M

6 1/2 à 7, heel voorspoedig, maar moet kunnen.

De problemen ontstaan wanneer ze er met hun 5e "klaar voor zijn".

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:34

TurboTinker schreef:
Klopt, dat vind ik zelf ook, maar het duurt altijd even voor ik dat onder controle heb. Ik heb nu zelf 1.5 week niet gereden, dus ik vond hem gister nog niet zo slecht eigenlijk.
Maar het hoge tempo is altijd. Eerst ga ik gewoon losrijden. En daarin probeer ik te schakelen. Ik heb er een hekel aan dat hij onder mij/me? uit loopt. Dus terug. Loslaten en weer terug.

Heel goed, tempocontrole begint met wat je voelt. Je weet dat het tempo te hoog ligt dus kun je er ook bewust iets mee doen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:46

volgende week heb ik les en ik heb een nieuwe filmcamera. Ik ga proberen mams er op los te laten.

Ben nl. wel benieuwd wat jullie er van vinden.

Ik heb geen recent beeldmateriaal namelijk haha.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:02

Ik wil wel een dealtje sluiten met je :+ rijfoto's voor rijfoto's.
Ben benieuwd hoe zya is op t moment!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:24

TurboTinker schreef:
Ik wil wel een dealtje sluiten met je :+ rijfoto's voor rijfoto's.
Ben benieuwd hoe zya is op t moment!

hahaha :P van t voorjaar, ok?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 01:07

Sanne, bedankt.
Klopt, mijn handen zijn 12 jaar lang een probleem geweest en wanneer ik les heb gaat dit zo veel beter dan wanneer ik zelf rijd. Dan is er namelijk iemand die me op de vingers tikt en brult dat ik op mijn handen moet letten. Verder zijn de teugels die aan dit hoofdstel zitten van die endurance teugels. Lange gladde teugels met een kort stuk leer waar je de teugels vast houd. Er zitten dus geen leertjes op waarmee ik kan opletten waar ik de teugels vast houd. Als ik de teugels korter neem, ga ik m'n handen namelijk beter dragen. Zou vrijdag eens vragen of iemand toevallig andere teugels te leen heeft en kijken of er andere teugels aan het andere hoofdstel zitten.

Simpelman, goh, laat ik je eerste gedeelte maar even negeren, en juichen om wat je daarna schrijft want daar heb ik tenminste wat aan. Bedankt daarvoor. Blijkbaar heb jij het idee dat ik niks met het advies en tips doe dat ik hier krijg. Dan zou ik mijn vriendin vrijdag alles laten vastleggen, zodat iedereen kan zien dat ik dit wel degelijk doe. Verder krijg ik van jou posts vaak het idee alsof je vind dat ik er totaal geen kaas van gegeten heb, en totaal niet weet waar ik mee bezig ben. Maar ik help je dan graag van dat idee af. JA, ik moet nog veel leren, ik ben pas 20, en pas een jaar of 3 actief met dressuur bezig. Dus NEE, ik weet nog lang niet alles, en ik maak fouten. Daarom ben ik in dit topic. Om te leren. Maar ik wil wel op een respectvolle manier aangesproken worden, en niet als een of ander penny meisje dat niet weet waar ze mee bezig is. Ik zou morgen eens twee foto's voor je opzoeken waarin ik je laat zien dat ik wel degelijk weet hoe of wat. Misschien dat je me dan wat vriendelijker weet aan te spreken zonder mij het gevoel te geven da je me de grond in boort. Want in die 3 maanden tijd, is tegen jou al door verschillende mensen, al 100x gezegd dat je eens wat bruikbare tips moet geven, ipv die zinnetjes uit het boekje, en daar doe je nu pas wat mee ;) (al vraag ik me af voor hoe lang) ik doe al van alles met de tips die ik hier krijg sinds het einde van het vorige topic, dus ik doe er wel degelijk wat mee. Maar nogmaals, bedankt voor het (dit keer wel) bruikbare advies. En ik probeer je reacties echt als goed bedoeld te zien, maar je laatste reactie op mij, valt bij mij regelrecht in het verkeerde keelgat.