Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:36

TAVA schreef:
Hier even een voorbeeld tabel van wat een paard kan dragen. Dit kan dus voor elk paard wat verschillen en zijn dus alleen richtwaardes.

300kg->Schetlandpony->50kg
350kg->Welsh B Pony->58kg
400kg->Ijslander->67kg
450kg->Haflinger, Volbloed->75kg
500kg->Andalusier->83kg
550kg-> middelgroot Warmbloed->92kg
600kg->Fries->100kg
650kg->klein Koudbloed->108kg
700kg->Shirehorse->116kg

haflinger 75 kg en een fries 100 ? Lijkt me sterk!

Barbulet

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:40

:j

En een flinke Shire weegt ook écht wel meer als 700 kg.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:53

moniqueski schreef:
Deze topic gaat steeds meer lijken op een toppic voor mensen die een hekel hebben aan dikke mensen.
Ik vind dit zo waardeloos.
Net of dikke mensen niet begaan zijn met hun paarden en niet kunnen rijden en maar elk paard kappot maken.
Wij weten ook wel dat we als je iets zwaarder bent je niet op een iel paardje moet gaan zitten we zijn dan wel te zwaar maar niet achterlijk.
Dus kijk eerst eens naar jezelf rij jij eerlijk vraag je niet te veel van je paard stop je als het goed gaat of vraag je maar door en door???
Mensen bemoei je eerst met je eigen voor jij je met een ander bemoeit.

Waar het om ging was de vraag of mensen uberhaupt op een paard moeten gaan zitten als hun lichaam in zo'n staat is dat het het paard tegenwerkt/beschadigd..

Ik ga met mijn 1.80 ook niet op een arabier van 1.45 zitten omdat ik m dan gewoon puur door mijn lengte alleen al in de weg zit. En verder fiets ik heen en terug naar de plek waar de paarden staan zo'n 20 km. Bergop. 4x per week. En de rest van de week fiets ik nog steeds 15 km per dag. Dus ja, ik doe genoeg moeite om mijn eigen lichaam in goede conditie te houden. En nee, ik vraag niet teveel van t paard, als ik merk dat hij het niet snapt nemen we even een time-out door te gaan stappen en gaan we vervolgens iets anders doen of probeer ik het nog even kort nog een keer.

Ik heb niks tegen dikke mensen, maar wel iets tegen mensen die vinden dat ze van alles mogen 'omdat ze er recht op hebben', zonder rekening te houden met anderen. Als jouw gewicht slecht is voor je paard heb je helemaal nergens recht op, dan ga je er maar naast lopen of mennen. Als je een slecht zadel hebt koop je toch ook eerst een goed zadel voordat je er weer opklimt? En als jij steeds belachelijk lomp je paard in de krul sjort leer je dat maar af, of je stopt maar met paardrijden. Etc. etc.
Het gaat niet per se om dikke mensen, maar in mijn ogen kan je met je gewicht net zo'n schade toebrengen aan je paard als met een slecht zadel, je paard in de krul trekken etc.
Waarom worden er voor dikke mensen dan toch iedere keer van die slappe smoezen verzonnen waarom zij wel op een paard mogen klimmen?

En dan heb ik het niet over mensen die 10 kg boven hun ideaal gewicht zitten, maar over de echt té dikke mensen.

Edit: wat een onzintabel. De meeste mensen van 58 kg wil je echt niet op een welsh ponytje hebben hoor..
Bovendien, de gemiddelde vrouw is een blob tegen de tijd dat ze 100kg weegt, dus dan moet je al niet op een paard gaan zitten.. Als ik met mijn 1.80 100kg zou wegen zou ik een BMI hebben van boven de 30. No way dat je dan nog fatsoenlijk kan paardrijden. (1 of 2 uitzonderingen daargelaten)
Wat ik heb gehoord was het maximale gewicht dat een paard kan dragen max(!) 15% van z'n lichaamsgewicht. Dan zit je met een kwpn van 700 kg op 105 kg. Voor een shire van 1000 kg zal dit dan 150 kg zijn. Voor een shet van 300 kg zit je dan op 45 kg. Dit lijken me als maximaal gewicht geen rare getallen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:09

xAppelmoes schreef:
Niet gemeen bedoelt, maar ik vind een dikker persoon er op een 'normaal' paard niet zo mooi uit zien. Het maakt het plaatje gewoon niet mooi.

Ja, en dus...? Mogen dikkere mensen niet op een paard zitten omdat JIJ het niet mooi vindt? ;)

(ook niet gemeen bedoeld hoor, voel me niet aangesproken, maar je post komt niet echt aardig over).

Ik vind toch echt het welzijn van het paard belangrijker als wat een ander 'mooi' vindt...

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:10

Deze tabel is vastgesteld door mensen van het vak die er echt wel verstand van hebben. :j
Zoals gezegd zijn dit richtwaardes die niet op ieder paard toepasbaar zijn. Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe je paard gebouwd is. Volgens deze tabel had ik nooit op mijn merrie van 1,52 m mogen rijden.

Tessa jouw berekeningen wijken toch ook niet veel af van die zogenaamde onzin tabel dus is het dan ook een onzin berekening? ;)

Gewoon een beetje verstand gebruiken en zelf kijken of je paard je gewicht aankan. Een smal iel paard kan natuurlijk minder aan dan een paard met zelfde stokmaat die wat steviger is gebouwd. :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:18

friezen hebben een weke rug met regelmaat, zou daar echt niet iemand van 100 kilo op zetten := daarintegen kunnen IJslanders weer wel meer tillen, dat zijn erg sterke dieren die met gemak 75/80 kilo (een wat grotere IJslander dan, niet de inimini's) kunnen tillen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:29

Ik bedoelde dat de gewichten voor de rassen voor geen meter kloppen..

@lifaya: Ook nog eens inderdaad..

Maar even eerlijk, wat vinden jullie bijvoorbeeld hiervan (niet zomaar een random persoon, ze heeft een blog over dat ze overgewicht heeft en paardrijdt en die blog gaat ook grotendeels over ons discussie onderwerp): http://www.youtube.com/watch?v=w-yMNCty ... e=relatedi
Quote van haar blog, waarom zij vindt dat je wel mag paardrijden met overgewicht:
Citaat:
It is so important to continue doing the things that you love. In the case of horses, it gives you inspiration for the future, time outdoors, peace of mind, and goals. You read, see, and hear a lot of negativity about what fat people can or can't do. There are even people out there who don't understand why people can "let themselves get fat" and worse, some who are downright discriminatory. The best revenge? Living well, and doing things despite the negativity. So do it! Go out there and ride your horse. Go out and make yourself happy, because you're the only one who really can. You'll feel good.

(Dit is niet bedoeld als een directe aanval op haar, al vind ik wel dat ze niet op een paard zou moeten stappen.. ben gewoon benieuwd naar meningen van anderen als we hetzelfde beeld zien (want als iedereen een ander beeld heeft waar ze vanuit reageren kan je niet echt vergelijken?))

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:47

xAppelmoes schreef:
Niet gemeen bedoelt, maar ik vind een dikker persoon er op een 'normaal' paard niet zo mooi uit zien. Het maakt het plaatje gewoon niet mooi.

Kijk ik dacht dat het om het welzijn van het paard ging!!!!!!!
Maar nee hoor toch weer het bewuste 'het plaatje is niet zo mooi'

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:49

Nou ja voor mij maakt het de eerste tijd toch niet meer uit,
Mijn meisje is vanavond uitgebroken en aangereden dor een auto.
Hopen dat ze de nacht goed door komt en geen inwendige bloedingen krijgt. |(

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:53

:oo
Heel veel sterkte, ik hoop dat het allemaal goed komt! :(:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:54

wow Tessa, dat ziet er echt niet fijn uit, álles stuitert op en neer, haar buik, kont en borsten, ik zie ook dat het paard gewoon soms bijna dronken lijkt te lopen omdat het gewicht zich natuurlijk op zo'n manier beweegt dat die niet stabiel kan blijven lopen. Daarbij loopt hij ook echt niet over de rug, dit ziet er gewoon niet goed uit :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:54

moniqueski schreef:

jeetje heel veel sterkte! :(:)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:55

moniqueski schreef:

Jeetje, heel veel sterkte! Hoe is ze er verder aan toe?

Zag niks in je profiel, dus kan niet zien om wat voor paard/pony het gaat, maar ga met je duimen dat het goed komt!!

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:41

pinto_1 schreef:
moniqueski schreef:

Jeetje, heel veel sterkte! Hoe is ze er verder aan toe?

Zag niks in je profiel, dus kan niet zien om wat voor paard/pony het gaat, maar ga met je duimen dat het goed komt!!

Ik heb een mooie friesche merrie van 9 jaar oud.
Ze is waarschijnlijk ergens van geschrokken want ze is dwars door het lint gegaan samen met de 3.5 jarige merrie van mijn vriendin deze mankeert gelukkig niets.
Mijn merrie heeft een wond aan haar kaak die gehecht is en verder wat schaafwonden,
Ze is er stijf maar volgens de dierenarts valt het mee.
Als je de auto zag schrok je je kapot maar gelukkig mankeerde de bestuurden niets anders dan de schrik in de benen .
Dat heb ik eerst nog ff netjes gevraagt voor ik de stal ben in gestormt.
Nu is het afwachten ik hoop echt dat het goed gaat kan niet weer iemand verliezen!!!!!!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:50

hyppolyte schreef:
Nee, mensen zouden wat vaker in de spiegel moeten kijken naar zichzelf voor ze een ander veroordelen.

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen....

Wordt er veroordeeld dan? of wordt er kritisch gereageerd? Vindt ik 2 nogal verschillende dingen

Citaat:
Nee, mensen zouden wat vaker in de spiegel moeten kijken alvorens met een te zwaar lichaam op een paard te gaan zitten.

juist

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:22

:(:)
moniqueski schreef:

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:23

Voor de geïnteresseerden: Yoni Blom is bezig met een onderzoek over paardrijden met overgewicht, op haar site is hier meer over te vinden. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:26

Tessa_1 schreef:
Ik bedoelde dat de gewichten voor de rassen voor geen meter kloppen..

@lifaya: Ook nog eens inderdaad..

Maar even eerlijk, wat vinden jullie bijvoorbeeld hiervan (niet zomaar een random persoon, ze heeft een blog over dat ze overgewicht heeft en paardrijdt en die blog gaat ook grotendeels over ons discussie onderwerp): http://www.youtube.com/watch?v=w-yMNCty ... e=relatedi
Quote van haar blog, waarom zij vindt dat je wel mag paardrijden met overgewicht:
Citaat:
It is so important to continue doing the things that you love. In the case of horses, it gives you inspiration for the future, time outdoors, peace of mind, and goals. You read, see, and hear a lot of negativity about what fat people can or can't do. There are even people out there who don't understand why people can "let themselves get fat" and worse, some who are downright discriminatory. The best revenge? Living well, and doing things despite the negativity. So do it! Go out there and ride your horse. Go out and make yourself happy, because you're the only one who really can. You'll feel good.

(Dit is niet bedoeld als een directe aanval op haar, al vind ik wel dat ze niet op een paard zou moeten stappen.. ben gewoon benieuwd naar meningen van anderen als we hetzelfde beeld zien (want als iedereen een ander beeld heeft waar ze vanuit reageren kan je niet echt vergelijken?))

Ik ben het wel met die gewichten eens - dat is een goed lijstje.
(de moderne Haflinger is geen klein trekpaardje meer, maar een fraai gekleurde Arabier - dus minder in staat een gewicht te dragen dan de Haflingers van vroeger)

De dame uit de video past niet in het zadel waar ze op zit - dat richt ook nog eens schade aan. En wederom het verhaal: het gaat er niet om dat je het recht hebt om te rijden - dat recht heb je l. niet wanneer je een ander wezen daarmee schade berokkent. Ze heeft wel een min of meer passend paard uitgezocht, maar :n - die moet lekker gaan mennen met dat beestje en er niet op kruipen.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:35

Tsja, kunnen ze in de USA de helft van de cowboys er wel afgooien die daar beroepshalve op een paard zitten :) Dus mag ik met mijn 88 kilo ( geen vetranden ) niet meer op mijn reiningquarter zitten.
Vraag mij af welke mensen dan aan dat profiel voldoen, want wat ik de afgelopen 25 jaar zowel op dressuur als westernwedstrijden heb gezien, nou die zouden dan meteen moeten stoppen en er nooit meer opgaan :)
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 29-12-11 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:42

hyppolyte schreef:
Met maat 42 ben je helemaal niet te dik, dan zit je doorgaans op een heel normaal en gezond BMI, iedereen moet eens ophouden met alles en iedereen altijd maar veroordelen.

Citaat:
Vind je wat kruiwagens rondsjouwen genoeg beweging? Oei.

Er zit een klein verschilletje tussen een stalletje uitmesten en een kruiwagentje de mesthoop oprijden en het uitmesten van een weide in de winter, als je 3 kruiwagens vol met mest door een heel blubberland moet slepen dan heb je al meer beweging gehad dan dat halve uurtje wat je dagelijks zou moeten bewegen hoor.
Nou vind ik dat ook niet genoeg beweging, maar het is beter dan niks. Ik had toen we nog op een stukje land stonden ook een leuke krachttraining met het dagelijkse mesten etc. vooral die 300kilobalen verplaatsen in je eentje is een leuke training :j.

@coke, de meeste mensen hebben hun paarden ook verre van in topconditie...

We doen hier 5 stallen en ook de weide en dat doen we in de zomer ook, tja, daar wordt je lijf niet veel anders van hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:56

Die vrouw in dat filmpje vind ik niet meer kunnen. Ook nog eens geen passend harnachement en je zit het paard wel wordtelen met zijn last. Ze gaat er in een ander filmpje ook nog zonder tuig fijn op draven, tja ik vind het triest hoor.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:09

Heb er heel veel zo gezien, en ook op foto's op Bokt hier :) Mensen die zo een figuur hebben moeten daar zelf maar over oordelen en beslissen, of het eens aan hun trainer vragen of die combie wel goed is.
Vindt het nogal betuttelend, in het algemeen dan, dat een ander zegt of je wel of niet op een paard moet zitten, en wat en welk paard.
Er kan er wel 1 van 50 kg opzitten die rukt en sjort en met sporen schopt :)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 02:29

JohnnyReiner schreef:
Heb er heel veel zo gezien, en ook op foto's op Bokt hier :) Mensen die zo een figuur hebben moeten daar zelf maar over oordelen en beslissen, of het eens aan hun trainer vragen of die combie wel goed is.
Vindt het nogal betuttelend, in het algemeen dan, dat een ander zegt of je wel of niet op een paard moet zitten, en wat en welk paard.
Er kan er wel 1 van 50 kg opzitten die rukt en sjort en met sporen schopt :)

Nee, dat kan ook niet.
Het is niet óf dikke mensen óf dunne mensen die niet kunnen rijden, het is niet te dikke mensen die eerlijk zijn tegen hun paard en redelijk tot goed kunnen rijden..
Van mij mag je ook van je paard afstappen als je m in z'n mond sjort en m lekschopt met sporen..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 08:27

TAVA schreef:
Hier even een voorbeeld tabel van wat een paard kan dragen. Dit kan dus voor elk paard wat verschillen en zijn dus alleen richtwaardes.

300kg->Schetlandpony->50kg
350kg->Welsh B Pony->58kg
400kg->Ijslander->67kg
450kg->Haflinger, Volbloed->75kg
500kg->Andalusier->83kg
550kg-> middelgroot Warmbloed->92kg
600kg->Fries->100kg
650kg->klein Koudbloed->108kg
700kg->Shirehorse->116kg

Ik vind het wel een aardig lijstje, als richtlijn. Gewichten van de paarden kloppen niet maar oke.. 100 kg op een fries vind ik alleen wel erg veel, op de zwaardere goed gebouwde friezen misschien, maar niet zo´n iel ding met weke rug waar je er zo veel van ziet rondlopen. Ik vind in het algemeen ook dat de haflinger zwaar overschat wordt, het lijkt wel of mensen met overgewicht massaal voor dit ras kiezen omdat ze "het best kunnen hebben". Vroeger misschien, maar tegenwoordig zijn er vrijwel geen haflingers meer te vinden van dat type, een groot deel vind ik qua bouw ook niet meer dan een gewone D pony. En het zijn nou eenmaal paarden die niet zo snel piepen.. Op mijn haf kwam echt niet meer dan 65-70 kg (op mannelijke instructeur na, die zal misschien iets boven de 70 gezeten hebben), op mijn volbloed ook niet zomaar.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:56

Citaat:

Citaat:

Ik vind haar ook te zwaar voor die pony :j. Het zadel is te klein, beestje heeft maar een korte rug dus een zadel wat voor haar goed is, zou veel te groot zijn voor die pony. Mijn keuze zou het dus niet zijn. Wat het rijden zelf betreft, dat vind ik er helemaal niet onvriendelijk uitzien, ze komt netjes mee met de beweging en zelfs het doorzitten doet ze beter dan de gemiddelde ruiter hier op bokt (mijzelf incluis, daarom doe ik het ook vrijwel niet). Wat betreft het ruggebruik, ik zie geen paard met zijn kop in de lucht of een weggedrukte rug, ik zie ook geen paard in de krul. Ik zie wel een paard wat nog moeite heeft met zijn balans, maar ik heb ook nog nooit een vijfjarige gezien die dat niet had, dus i.m.o. komt dat niet enkel door de ruiter.

@colway, ja er wordt veroordeeld, als je dat kritisch noemt dan druk je het wel heel zacht uit. Er zijn maar weinig mensen in dit topic die niet veroordelen.
En ja, ook de mensen die te zwaar zijn moeten in de spiegel kijken, maar dat is niet aan jullie om te bepalen, ga dan eerst ook zelf maar eens in de spiegel kijken en bedenken of je echt zo perfect bent als je denkt te zijn voordat je een vingertje wijst naar een ander.

@mindim, ik zeg ook niet dat je lichaam er anders van wordt, maar het heeft wel degelijk invloed op je conditie, en trust me, die balen verslepen vergt aardig wat inspanning hoor in je eentje, ga het voor de gein maar eens proberen :j. Heb ook gezegd dat ik dat evengoed te weinig beweging vind, maar als je de richtlijnen aanhoudt, zit je in ieder geval al op aardig wat beweging per dag.