Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
claudiaM33 schreef:*leest nog steeds mee*
Wat ik me nou afvraag......
Het kan aan mij liggen maar ik zie buiten Professor, Nombrando en nog een paar waarvan ik zo niet op naam kom, geen duidelijke antwoorden/hulpen beschreven die nou typisch klassiek zijn of typisch academisch want dat is toch de vraag stelling van dit topic. Zie heel veel hulpen langskomen maar kunnen jullie er dan even bijvermelden of het KD is of Academisch? Zo kunnen we de verschillen dan ook makkelijker op een rijtje zetten, lijkt mij? Ik heb het over de theorie.
vur schreef:In zo'n kleine bak, is het moeilijk lange lijnen te rijden. Het idee achter "bijna tegen de muur" is denk ik dat het paard moet blijven wachten. Eenzelfde principe gebruikt Kira Kyrklund, maar dan in stap. Je paard gaat nog beter luisteren, iets zoals: "wat moet ik doen, links rechts, terug ..." en hierdoor sneller reageren, op minder hulp. Geestdood zou ik het dus niet noemen, eigen initiatief beperken wel. Eddy de Wolf heeft wel eens gezegd, als het tempo niet van jou is, is hij eigenlijk een beetje op hol! Tempo controle is een belangrijke stap en ook dat is een vorm van initiatief beperken.Dat hij het paard af en toe bijna met het hoofd tegen de muur op laat lopen en hem zo vaak plotseling van richting laat veranderen, dat het meer zijn paard geestdood maken is, dan samen iets opbouwen.
claudiaM33 schreef:*leest nog steeds mee*
Wat ik me nou afvraag......
Het kan aan mij liggen maar ik zie buiten Professor, Nombrando en nog een paar waarvan ik zo niet op naam kom, geen duidelijke antwoorden/hulpen beschreven die nou typisch klassiek zijn of typisch academisch want dat is toch de vraag stelling van dit topic. Zie heel veel hulpen langskomen maar kunnen jullie er dan even bijvermelden of het KD is of Academisch? Zo kunnen we de verschillen dan ook makkelijker op een rijtje zetten, lijkt mij? Ik heb het over de theorie.
ART_UMA schreef:Ik zou het eerlijk gezegd vooral stress veroorzaken noemen. Door de stress schiet zijn algehele activiteit omhoog, waardoor hij sneller gaat reageren, dat wel. Maar wil je die stress?vur schreef:Je paard gaat nog beter luisteren, iets zoals: "wat moet ik doen, links rechts, terug ..." en hierdoor sneller reageren, op minder hulp. Geestdood zou ik het dus niet noemen, eigen initiatief beperken wel.Dat hij het paard af en toe bijna met het hoofd tegen de muur op laat lopen en hem zo vaak plotseling van richting laat veranderen, dat het meer zijn paard geestdood maken is, dan samen iets opbouwen.
claudiaM33 schreef:Ik denk dat iedereen geboren vòòr een bepaald jaar, laten we zeggen zo voor rond 1980, allemaal klassiek zijn opgeleid omdat de nieuwe stromingen voor dat jaar niet bestonden. Of zit ik er helemaal naast?
Wanneer is Academisch begonnen dan? En het moderne rijden? Is dat ook niet gewoon allemaal basis klassiek, met toevoegingen?
nombrado schreef:claudiaM33 schreef:Ik denk dat iedereen geboren vòòr een bepaald jaar, laten we zeggen zo voor rond 1980, allemaal klassiek zijn opgeleid omdat de nieuwe stromingen voor dat jaar niet bestonden. Of zit ik er helemaal naast?
Wanneer is Academisch begonnen dan? En het moderne rijden? Is dat ook niet gewoon allemaal basis klassiek, met toevoegingen?
ik denk wel dat je daar wel eens gelijk in zou kunnen hebben
Ik heb hier eens een clinic gehad op mijn paarden
15 instructeurs die deurne gedaan hadden, oud en jong.
diegene van boven de 35 konden zo op mijn paarden wegrijden (sturen met zit)
de jongere zaten voor hun gevoel op een stuurloos paard, omdat ze probeerde met handen de paarden te sturen. Was heel confronterend voor de jongere.
Citaat:Ik heb het dan niet over het systeem (scala), maar wel over de manier om dat systeem te volgen. Ik zie dan in Baucher / Fillis, een manier voor volbloed achtige paarden en de AR misschien meer voor de barokke paarden.
Citaat:# Im Jahre 1843 wurde seine Reitlehre “Methode der Reitkunst nach neuen Grundsätzen“, auch ins Deutsche übersetzt.
# Im Februar 1843 fand ein letztes Expirement in der Kavallerieschule von Saumur statt. Obwohl es mit dem üblichen Erfolg ablief, wurde es nach 6 Wochen beendet und Baucher musste seinen Abschied nehmen. Seine Methode wurde , ausser für die Ausbildung von jungen Pferden verboten.
Citaat:# 1864 erschien die 12te Ausgabe – Start der 2ten Manier – der Grundsatz „Hand ohne Beine, Beine ohne Hand“ taucht zum ersten mal auf. Das dieser Grundsatz erst so viele Jahre nach seinem Unfall auftaucht, erklärt sich durch die vertragliche Vereinbarung mit seinem Verleger, die in daran hinderdete bedeutende Änderungen am Grundtext vorzunehmen.
# Anschliessend erschien noch eine 13te Ausgabe, welche Baucher selbst verfasst hatte.
Professor schreef:Moet u medelen dat Saumur de rijmethode verboden heeft na het vertrek van Baucher overigens is hij er maar kort geweest, waar u uw inlichtingen vandaan heeft zou ik niet weten maar wanneer u meer zou willen weten over Baucher kijkt u in het Staats archief van Bayeren.
Daar staat heel wat anders beschreven, en aangezien dat Koningshuis banden onderhield met de Franse vorstenhuizen kom ik tot de conclusie dat wat cherie hier schrijft klinkklare onzin is.