[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:04

Joolien schreef:
LoveUggs schreef:
Klopt, dank je. Ik ben wel heel benieuwd wat je van de rest van de plaatjes vind vergeleken die van vorige week.

Heleen, ziet er supergoed uit, paard wordt duidelijk van achter naar voren gereden, mooie verandering!

Bedankt! Ze is ook flink gegroeid in de hoogt en breedte zie ik nu :P

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:43

Peetstap schreef:
Duidelijke basic uitleg Babo +:)+

En het linkje is ook heel bruikbaar.
Vooral deze viel me toch op: "Het is dan zaak om je paard als het ware ‘uit de scheve kant te halen’. In het voorbeeld waarbij het paard links over de schouder valt, doen we de linkerhand net even over de manenkam, waardoor we de schouder als het ware naar binnen drukken. Op het moment dat het paard reactie geeft, laten we dat meteen weer los, zodat het paard op dat moment geen steun vindt in je hand."

Maar, je mag je hand niet over de manenkam doen,ivm kantelen toch?

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:45

Vorige week zondag wedstrijd gehad. Daarna de les waarin mn juf m'n zadel te strak tegen de schoft vond komen. Sindsdien amper gereden. Afgelopen woensdag is de zadelmaker geweest. Die concludeerde een tinker met een sportpaarden bespiering. Het vet bij zijn schoft is weg, en heeft plaats genaakt voor spieren.
dat betekende ook dat mn zadel te breed is geworden, en zo ging mn zadeltje op de pers van medium-wide naar medium. Vanavond maar eens proberen hoe dat zit in de les.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:19

Lekker gelest. Had hem fijn in de aanleuning..jammer dat hij zo zwaar wil worden op mijn handen. Echter... dan loopt hij wel mooi tegen mijn handen en net voor de LL. Het is geen hangen eigenlijk. Maar vind het wel zwaar :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:47

zwaar mag het niet worden. zodra het zwaar wordt is er achter minder impuls (en impuls is niet synoniem aan voorwaarts maar is meer dragende activiteit) dus in zon geval meer schakelen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:59

Het tempo was toch te hoog, moest terug schakelen en weer naar voor. Maar dan komt hij weer volledig van mn hand af. of dat probeert hij dan toch.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:50

Is het niet dat je moet wennen aan het gevoel om 'iets' in je handen te hebben? Ik ging ook van geen contact naar wel contact en vond hem ook 'zwaar' in de hand, terwijl het eigenlijk een fijne, constante aanleuning was... Maar na 'niets' voelt alles zwaar ;-)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:56

Ik weet t niet. We kijken het even aan. Heb nu leren teugels ipv spring. En dan moet ik ook enorm mn best doen om ze vast te houden en ze niet te laten glijden. Denk dat dat ook een beetje telt. Maar.oefenen oefenen oefenen. Komen dr wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:58

TurboTinker schreef:
Het tempo was toch te hoog, moest terug schakelen en weer naar voor. Maar dan komt hij weer volledig van mn hand af. of dat probeert hij dan toch.

En dan moet je vanuit daar de aanleuning weer opzoeken :D . Is lastig hoor, ik ken het probleem.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:05

Bij eerlijke aanleuning bepaald het paard zelf waar het hals en hoofd kan dragen en hoeveel druk het wil uitoefenen op zijn gevoelige mond.
Het paard legt de onderkaak vrijwillig aan het bit aan.
Dat geeft heel weining druk, het voelt alsof je een vogeltje in je hand opsluit.
Aanleuning is datgene wat het paard doet, het paard neemt aanleuning, of niet.... en daar heeft het dan redenen voor.
Voor een correcte aanleuning zijn de losgelatenheid en de tact essentiel, aanleuning bloeit hier op.
Dit heet ook wel voorwaarts-neerwaarts, dit moet voor alles bevestigd worden, de eerste fase van Het Scala der Ausbildung.

Zonder losgelatenheid en tact moeten we het paardin de krul zetten om een illusie van aanleuning te krijgen.

Aanleuning is een cadeautje.
Een goed gereden paard is uiterst licht in de hand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:10

Ja ja, Simpelman het boekje kennen we allemaal intussen.
Je hebt gewoon paarden die zich makkelijk "opkrullen" en het bit loslaten, zonder dat je het paard "in de krul zet".

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:18

Daar is inderdaad het :list: weer... _O-

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:26

Hoi,

Misschien hoort deze vraag hier niet maar ik hoor vaak van m'n instructrice dat een paard niet achter de lijn mag lopen met z'n hoofd. Die van mij is een IJslander en ik vind t mooi om met een beetje ronde hals te rijden. Maar het is erg moeilijk aangezien hij snel eronderuit piept en dan te diep gaat. Ik zie erg veel foto's van paarden die met zo'n hele ronde hals rijden maar ik vind dat zelf niet mooi. Het paard moet zelf nog wel een beetje vrijheid hebben vind ik. Maar: weten jullie hoe ik de hals een beetje rond kan laten uitkomen maar dat hij wel met z'n hoofd voor de lijn of op de lijn blijft? Ik rij met een dubbel gebroken bit, E en met een of andere speciale tongvrijheid.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:32

Nee Babootje, het boekje kennen ze niet allemaal.
Het boekje kennen wil zeggen begrepen hebben, niet napraten, dat is papagaaienpap.

Ik citeer een zin van John Swaab geschreven in als ik het me goed herinner Bit.
John is 86?jr zijn hele leven prof, GP, hij rijdt nog dagelijks een aantal paarden! (chapeau), John heeft er al wat gezien, en hij is nog veel grijzer dan ik, stoffiger kan ik niet zeggen, wel ook zo'n vervelende drammer.
<"Ze beginnen vandaag allemaal bij 84 maar diegenen die bij 1 beginnen zullen het eerst bij 100 zijn.">

Dat is waar het om gaat, telkens weer, en telkens weer, het staat in de boekjes en die kennen sommigen misschien uit hun hoofd, maar je moet ook de zin daarvan begrijpen.

Het heeft in de africhting geen enkele zin je met details bezig te houden die niet thuishoren in die fase van het Scala waarin het paard/ruiter is.
Het is absoluut zinloos om het over appuyementen (=verzameling) te hebben wanneer paard en ruiter de voorliggende fases van het Scala niet al bevestigd hebben.
Het enige dat dat oplevert is dat het paard een soort van appuyement gaat vertonen maar vanuit een verkeerde lichaamshouding, het leert iets verkeerd te doen, domweg omdat het het nog niet goed kan doen, daarvoor is basis nog niet aanwezig.

Een paard dat zich opkrult heeft nog niet geleerd zich onder de ruiter te ontspannen, het kan de hals nog niet strekken.
Het opkrullen is geen probleem het is een symptoom dat wijst naar een probleem.
Met het symptoom hoef je je helemaal niet bezig te houden, je moet het onderliggelde probleem oplossen, de hals strekken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:37

Anniek22 schreef:
Hoi,

Misschien hoort deze vraag hier niet maar ik hoor vaak van m'n instructrice dat een paard niet achter de lijn mag lopen met z'n hoofd. Die van mij is een IJslander en ik vind t mooi om met een beetje ronde hals te rijden. Maar het is erg moeilijk aangezien hij snel eronderuit piept en dan te diep gaat. Ik zie erg veel foto's van paarden die met zo'n hele ronde hals rijden maar ik vind dat zelf niet mooi. Het paard moet zelf nog wel een beetje vrijheid hebben vind ik. Maar: weten jullie hoe ik de hals een beetje rond kan laten uitkomen maar dat hij wel met z'n hoofd voor de lijn of op de lijn blijft? Ik rij met een dubbel gebroken bit, E en met een of andere speciale tongvrijheid.

Dit is het "geheim van de smid" om maar eens geen boekje te gebruiken....
Dit heet voorwaarts-neerwaarts, het is de basis van de dressuur.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:50

Bedankt, maar volgens mijn menig loopt ie net net net iets te diep. Zo piept mijn IJslander er ook tussenuit :') het ziet er wel beter uit, weer wat geleerd vandaag hihi :-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:15

Wanneer een paard er "uit piept" dan is dat een symptoom van iets.
Je hoeft het symptoom niet op te lossen maar dat wat er de oorzaak van is.
Dat kan zijn:
Hij heeft jouw hogere rangorde niet aanvaard en gaat weg van je, in de zin van "bekijk het even..."
Dit is heel vaak het geval, vooral bij koudbloeds.
Het installeren van rangorde is een kwestie van bluf, zoek op hoe je daarmee om moet gaan.

Het kan ook zijn dat hij niet voldoende vertrouwen in je heeft, wat vaak ontstaat wanneer je onbegrepen dingen van hem vraagt, dingen die hij niet kan, of dingen die ongenoegen veroorzaken.
Daar moet je dan over nadenken, vraag weinig leg goed uit en kijk wat er gebeurt.
Denk niet dat wanneer je correcte hulpen toepast je paard daar ook correct op reageert, hij moet ze eerst in kleine stukjes uitgelegd hebben en ze moeten bevestigd worden met beloning.
Net als dat wanneer jij een opstel moet schrijven je eerst de letters van het alfabet moet leren kennen en de gramatica, dat duurt even.
Begin met de basis.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 28-01-15 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:26

Peetstap schreef:
Daar is inderdaad het :list: weer... _O-

Beste @Peetsap,
Ik begrijp dat het begrip en het toepassen van geevolueerde en opgeschreven rijkunstige kennis in de praktijk voor jou te ver gaat.

Aan je voorgaande adviezen en reacties is te zien dat dat je iemand kent die de klok heeft horen luiden.
Dat is geen uiteraard enkel probleem maar laat de mogelijkheid aan anderen open om zich zo mogelijk te verrijken.
;)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:38

Anniek22 schreef:
Bedankt, maar volgens mijn menig loopt ie net net net iets te diep. Zo piept mijn IJslander er ook tussenuit :') het ziet er wel beter uit, weer wat geleerd vandaag hihi :-)

Maar wat bedoel je dan met 'piept er tussen uit' ?
Je zegt dat je dit te diep vindt (want dat vind je niet mooi en iets over vrijheid??) maar begrijp je wel waarom dit gedaan wordt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:50

Simpelman schreef:
Nee Babootje, het boekje kennen ze niet allemaal.
Het boekje kennen wil zeggen begrepen hebben, niet napraten, dat is papagaaienpap.

Jezelf steeds herhalen heeft ook geen zin Simpelman. Maar ik mis een beetje de praktische raad aan degene die er op dat moment om vraagt. Wat jij schrijft is het ideaal, waar je naar toe zou moeten, maar in de praktijk is niet iedereen hier op bokt de ideale ruiter of heeft het ideale paard. Dus zul je van de combinatie het beste moeten maken.
Het is natuurlijk lastig om van achter het toetsenbord een goed en praktisch advies te geven hoe een probleem op te lossen. Van TT hebben we al een paar filmpjes gezien, waar je goed aan kan zien wat er nog aan schort. Dan ben ik wel benieuwd naar jouw praktische en op TT toegesneden advies, (gelet op de combinatie en zonder deze helemaal de grond in te boren).

Simpelman schreef:
Ik citeer een zin van John Swaab geschreven in als ik het me goed herinner Bit.
John is 86?jr zijn hele leven prof, GP, hij rijdt nog dagelijks een aantal paarden! (chapeau), John heeft er al wat gezien, en hij is nog veel grijzer dan ik, stoffiger kan ik niet zeggen, wel ook zo'n vervelende drammer.
<"Ze beginnen vandaag allemaal bij 84 maar diegenen die bij 1 beginnen zullen het eerst bij 100 zijn.">

Daar ben ik het zeker mee eens.

Simpelman schreef:
Dat is waar het om gaat, telkens weer, en telkens weer, het staat in de boekjes en die kennen sommigen misschien uit hun hoofd, maar je moet ook de zin daarvan begrijpen.

Het heeft in de africhting geen enkele zin je met details bezig te houden die niet thuishoren in die fase van het Scala waarin het paard/ruiter is.
Het is absoluut zinloos om het over appuyementen (=verzameling) te hebben wanneer paard en ruiter de voorliggende fases van het Scala niet al bevestigd hebben.
Het enige dat dat oplevert is dat het paard een soort van appuyement gaat vertonen maar vanuit een verkeerde lichaamshouding, het leert iets verkeerd te doen, domweg omdat het het nog niet goed kan doen, daarvoor is basis nog niet aanwezig.

Simpelman schreef:
Een paard dat zich opkrult heeft nog niet geleerd zich onder de ruiter te ontspannen, het kan de hals nog niet strekken.
Het opkrullen is geen probleem het is een symptoom dat wijst naar een probleem.
Met het symptoom hoef je je helemaal niet bezig te houden, je moet het onderliggende probleem oplossen, de hals strekken.

En ook mee eens. Het wil dus niet zeggen, dat we het oneens zijn. Maar kom dan eens met een praktische tip.
Wat ik (in grote lijnen) zie in het filmpje is een losvaste verbinding, mede veroorzaakt door onbalans van de amazone.
En een wat over het tempo gereden paard, dat zich idd niet ontspant in de proef (gelet op de oren en het zwaaien van de staart). Kan wel hals strekken maar doet dat niet correct, omdat het paard niet van achteren naar voren "in verbinding" loopt.
Wat ik dan als praktische tip zou geven, is om meer aandacht te besteden aan het krijgen van een echt onafhankelijke zit, een eerste vereiste voor correcte aanleuning.
Verder wat terug te rijden in tempo, maar wel met impuls (zodat de amazone het paard beter kan volgen) en proberen van daaruit een zacht contact / verbinding te bewerkstelligen.

Nu jij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:56

LoveUggs schreef:
Ik heb toch weer wat foto's!

Hetgeen er uit springt op deze foto's zijn je handen. Probeer die echt voor je te houden, je hebt je handen nu op schoot liggen. Je kan in die positie niet "zacht" zijn met je handen, je moet nu echt actief de teugels vasthouden met je hand. Je handen moeten als het ware meeveren met de teugels, alsof je handen vast zitten aan de teugels. Je onderhoudt het contact met je lijf, schouder en ellebogen, niet met je handen. Probeer eerst eens of jij zelf een heel constant, symmetrisch contact kan aanbieden, ongeacht wat je paard doet. Dus eerst leren volgen, voordat je gaat vragen

Leuke oefening die je met iemand kan doen: neem een stel teugels en ga bij elkaar het contact voelen. Voel het verschil als iemand contact neemt met z'n hand of met z'n lijf en elleboog. Groot verschil :)

Wat erg helpt bij dit soort problemen, is om gewoon een hele keer dat je rijdt echt alleen op je arm/schouder positie te letten. Constant aan jezelf vragen: heb ik nog gelijkmatig contact (niet te los/niet te vast)? symmetrisch (links/rechts)? en dat het hele uur herhalen :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:58

Weet je dat de grap is, Simpleman is misschien veel van het herhalen en het boekje, maar ik herken toch donders veel van hem zoals ik het in de praktijk toepas. Om jullie te laten zien wat ik bedoel zal ik zo hier een filmpje posten, dat is de uitleg van simpleman in de praktijk met een paard die dat voor 1 van de eerste keren doet. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:02

@Sanne83: zo eens met jouw post. Dat is nu wat je een praktisch advies kunt noemen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:13

TurboTinker schreef:

Het is helemaal geen probleem als je paard van de hand afkomt, dan geeft hij aan dit nog niet te kunnen. Precies zoals simpelman beschrijft: als het paard zelf aanleuning aanbied, dan heb je niet het probleem dat hij van je hand af komt.
Als ik je filmpjes bekijk, geef je best veel hulpen, vooral teugel- maar ook beenhulpen. Ik zou werken aan de gehoorzaamheid aan de hulpen voor alle hulpen onafhankelijk, vooral zachtheid op de teugelhulp. Vooral bij de rechterbocht heb je echt een sterke rechterhand nodig om hem die bocht door te krijgen. Je ziet dat je paard al vooraf defensief wordt en jij daardoor een veel grotere hulp moet geven. Je zit dus nu in een soort van spiraal, waarbij je paard zich alvast vastzet op de grote hulp die gaat komen en jij dan dus een nog grotere hulp moet geven. De enige die die spiraal kan doorbreken ben jij zelf!

Natuurlijk kan een moment zwaar worden een teken zijn van uit balans raken en kan dat soms met wat voorwaartse impuls opgelost worden. Daar moet je alleen wel een paard voor hebben die onvoorwaardelijk zacht en meegevend aan de hulpen is. Ik denk dat dit voor jullie nu te vroeg is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:17

@Babootje,
Ik dus.
Wanneer ik iemand een advies geef geef ik er geen 20, dat heeft geen zin.
Eén of twee, daar kan iemand aan werken, de rest komt later.
Die twee adviezen zijn elementair, aale mogelijke andere zullen er op voort bouwen.

LoveUggs
Eerste/ Paard leren de hals te strekken en daar te blijven, van daar uit voorwaarts rijden.
Dit advies heb ik inmiddels in een paar maanden drie keer aan LU gegeven, dit is de vierde keer.
Aangezien er hierin tot nu toe niets veranderd zal het waarschijnlijk nog een keer of 20 gegeven moeten worden, zo leren mensen nu eenmaal paardrijden....

Tweede/ ontspanning en evenwicht, ook deze heb ik inmiddels een keer of 40 geplaatst....
LU zal hem zeker ook wel een keertje gelezen hebben?
Je kunt je handen alleen maar correct dragen wanneer je totale balans is bevestigd.

Ik zet hem hier nog een keer, het is nooit genoeg. :)

Een goede zit bereik je niet door te doen.
Alles dat je doet wekt spanning op bij jezelf én bij je paard.
Spanning, hoe gering ook blokkeert/verduistert jouw voelen en dat van je paard.
Een volmaakte zit is: volmaakt niets doen en 100% geconcentreerd voelen.
Als je dit bereikt is geen enkele zichtbare hulp meer nodig, slechts de intentie van een hulp is voldoende om je paard te besturen, paarden kunnen ongelooflijk goed “luisteren”.

Voor een goede zit zijn nodig: evenwicht en ontspanning.
Om te leren dit te voelen:
Laat als het kan iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit, voel.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.
Ontspan je volledig maar alert mét handhaving van je evenwicht, dus geen zoutzak.
“Geef je aan je paard”.
Alle spanning die je opwekt anders dan om je evenwicht te bewaren is fout.

Een juiste zit is een driehoekszit.
Je zit op je zitbeenknobbels én de binnenzijde van je knieën die als scharnier functioneren al je licht rijdt.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je onderbenen afhangen, ze liggen nu vanzelf goed.

Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been dan goed of je nu met lange beugelriemen rijdt of met korte, je hoeft er niets voor te doen.

Neem eens iemand op je schouders en laat hem de dingen doen die heel veel mensen denken te moeten doen op een paarden rug, laat die persoon vervolgens eens zijn eigen evenwicht zoeken en niets doen, wat is het gemakkelijkst, aangenaamst?

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.
Laat je in de draf door de beweging van het paard uit het zadel omhoog "werpen" zonder iets te doen.
Op het allerlaatste moment vlak voor het hoogtepunt breng je je heupen rustig maar actief naar voren.
Je komt nu even op je knieën terecht en dan laat je weer terugzakken in het zadel.

Ontspanning en voelen.
Je uitgangspunt is evenwiicht en je paard zo min mogelijk storen.