Simpelman schreef:Nee Babootje, het boekje kennen ze niet allemaal.
Het boekje kennen wil zeggen begrepen hebben, niet napraten, dat is papagaaienpap.
Jezelf steeds herhalen heeft ook geen zin Simpelman. Maar ik mis een beetje de praktische raad aan degene die er op dat moment om vraagt. Wat jij schrijft is het ideaal, waar je naar toe zou moeten, maar in de praktijk is niet iedereen hier op bokt de ideale ruiter of heeft het ideale paard. Dus zul je van de combinatie het beste moeten maken.
Het is natuurlijk lastig om van achter het toetsenbord een goed en praktisch advies te geven hoe een probleem op te lossen. Van TT hebben we al een paar filmpjes gezien, waar je goed aan kan zien wat er nog aan schort. Dan ben ik wel benieuwd naar jouw praktische en op TT toegesneden advies, (gelet op de combinatie en zonder deze helemaal de grond in te boren).
Simpelman schreef:Ik citeer een zin van John Swaab geschreven in als ik het me goed herinner Bit.
John is 86?jr zijn hele leven prof, GP, hij rijdt nog dagelijks een aantal paarden! (chapeau), John heeft er al wat gezien, en hij is nog veel grijzer dan ik, stoffiger kan ik niet zeggen, wel ook zo'n vervelende drammer.
<"Ze beginnen vandaag allemaal bij 84 maar diegenen die bij 1 beginnen zullen het eerst bij 100 zijn.">
Daar ben ik het zeker mee eens.
Simpelman schreef:Dat is waar het om gaat, telkens weer, en telkens weer, het staat in de boekjes en die kennen sommigen misschien uit hun hoofd, maar je moet ook de zin daarvan begrijpen.
Het heeft in de africhting geen enkele zin je met details bezig te houden die niet thuishoren in die fase van het Scala waarin het paard/ruiter is.
Het is absoluut zinloos om het over appuyementen (=verzameling) te hebben wanneer paard en ruiter de voorliggende fases van het Scala niet al bevestigd hebben.
Het enige dat dat oplevert is dat het paard een soort van appuyement gaat vertonen maar vanuit een verkeerde lichaamshouding, het leert iets verkeerd te doen, domweg omdat het het nog niet goed kan doen, daarvoor is basis nog niet aanwezig.
Simpelman schreef:Een paard dat zich opkrult heeft nog niet geleerd zich onder de ruiter te ontspannen, het kan de hals nog niet strekken.
Het opkrullen is geen probleem het is een symptoom dat wijst naar een probleem.
Met het symptoom hoef je je helemaal niet bezig te houden, je moet het onderliggende probleem oplossen, de hals strekken.
En ook mee eens. Het wil dus niet zeggen, dat we het oneens zijn. Maar kom dan eens met een praktische tip.
Wat ik (in grote lijnen) zie in het filmpje is een losvaste verbinding, mede veroorzaakt door onbalans van de amazone.
En een wat over het tempo gereden paard, dat zich idd niet ontspant in de proef (gelet op de oren en het zwaaien van de staart). Kan wel hals strekken maar doet dat niet correct, omdat het paard niet van achteren naar voren "in verbinding" loopt.
Wat ik dan als praktische tip zou geven, is om meer aandacht te besteden aan het krijgen van een echt onafhankelijke zit, een eerste vereiste voor correcte aanleuning.
Verder wat terug te rijden in tempo, maar wel met impuls (zodat de amazone het paard beter kan volgen) en proberen van daaruit een zacht contact / verbinding te bewerkstelligen.
Nu jij.