Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coke

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:04

Was gisteren naar een wedstrijd geweest en een aantal mensen gezien met overgewicht (flink overgewicht)
Maar ik vind dit toch wel een belasting voor het paard. Ik snap best dat je paard rijden leuk vind en dat dit een ontspanning voor je is maar wil je dan ook rekening houden met je paard. Het paard in top conditie jezelf ook. Is mijn mening

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:44

Met maat 42 ben je helemaal niet te dik, dan zit je doorgaans op een heel normaal en gezond BMI, iedereen moet eens ophouden met alles en iedereen altijd maar veroordelen.

Citaat:
Vind je wat kruiwagens rondsjouwen genoeg beweging? Oei.

Er zit een klein verschilletje tussen een stalletje uitmesten en een kruiwagentje de mesthoop oprijden en het uitmesten van een weide in de winter, als je 3 kruiwagens vol met mest door een heel blubberland moet slepen dan heb je al meer beweging gehad dan dat halve uurtje wat je dagelijks zou moeten bewegen hoor.
Nou vind ik dat ook niet genoeg beweging, maar het is beter dan niks. Ik had toen we nog op een stukje land stonden ook een leuke krachttraining met het dagelijkse mesten etc. vooral die 300kilobalen verplaatsen in je eentje is een leuke training :j.

@coke, de meeste mensen hebben hun paarden ook verre van in topconditie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:58

Ligt er aan hoe lang je bent en aan je bouw.

Als je breed gebouwd bent, of je bent groot, heb je idd geen overgewicht met die maat.
Maar dat geldt lang niet voor iedereen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:28

Ok, uitzonderingen daargelaten (die bevestigen de regel), maar de meeste mensen hebben met maat 42 (boven en onder) geen overgewicht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:38

hyppolyte schreef:
Ok, uitzonderingen daargelaten (die bevestigen de regel), maar de meeste mensen hebben met maat 42 (boven en onder) geen overgewicht.

Ik zou het omdraaien. Uitzonderingen daargelaten hebben de de meeste vrouwen met maat 42 wel overgewicht.
Boven kan ik nog inkomen als je een flinke boezem hebt, maar als je onder maat 42 hebt dan heb je toch echt wel een heel flink achterwerk. De uitzonderingen zijn de lange fors gebouwde vrouwen maar die hebben dan altijd een lengtemaat 42.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:50

Een lengtemaat 42? Die bestaat niet, lengtemaat 34 of 36 wel. Je hoeft ook geen flink achterwerk te hebben voor een maat 42 hoor. Ik heb trouwens wel altijd al een flink achterwerk gehad en heb al vanaf mijn 14e een maat 42 (boven een 36/38), toen was ik bij lange na ook niet te dik hoor :n. En ik denk dat de meeste mensen met een maat 42 geen last hebben van overgewicht, maar ik weet niet hoe de statistieken zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:54

hyppolyte schreef:
Een lengtemaat 42? Die bestaat niet, lengtemaat 34 of 36 wel. Je hoeft ook geen flink achterwerk te hebben voor een maat 42 hoor. Ik heb trouwens wel altijd al een flink achterwerk gehad en heb al vanaf mijn 14e een maat 42 (boven een 36/38), toen was ik bij lange na ook niet te dik hoor :n. En ik denk dat de meeste mensen met een maat 42 geen last hebben van overgewicht, maar ik weet niet hoe de statistieken zijn.

Dan ligt daar een verschil van mening zoals ik aangaf. Wat de ene persoon dik vindt, vindt de andere nog normaal. Feit is wel dat we 'dikker' steeds normaler gaan vinden. Of dit een goede ontwikkeling is weet ik niet. De fotomodellen worden niet meer gezien als normaal en dat is wel een goede zaak, deze zijn vaak gewoon echt mager, niet meer gezond slank.
Maar als ik over mezelf praat zou ik nooit een maat 42 willen hebben want dan ben ik echt veels en veels te dik.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:01

Ik heb het over BMI en van de mensen die ik ken, hebben de mensen met maat 42 geen te hoog bmi. Dat fotomodellen niet meer als voorbeeld genomen worden is niet helemaal waar, want ze willen toch nog steeds geen modellen met een maat 36+, als je maat 38 hebt geldt het al als een plus-sized model 8)7. Dus dat hele dunne is nog steeds een ideaalbeeld en juist het daar vanaf stappen, zou voor heel wat minder overgewicht zorgen. Zolang kinderen en mensen die helemaal niet te dik zijn gepest worden omdat ze zogenaamd 'dik' zouden zijn, blijven er mensen met al dan niet zwaar overgewicht bestaan.
Dat zou wel eens ter discussie mogen staan...

Ik ben trouwens voor mijn doen heel slank met een maatje 42, dus ik zou er heel graag weer naar terug willen en doe daar dan ook mijn stinkende best voor :))

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:34

Hm ja dat BMI zegt ook niet veel, ik ben nu op een normaal gewicht en als ik 20 kilo aankom zou ik nog in het gezonde gewicht zitten..En nee ik zou er mijn paard geen plezier mee doen :D
Dus om dat nou steeds aan te dragen als 'nee hoor geen overgewicht want het is nog een gezond bmi'.. {:)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:44

Ho ho, dat is wat jullie hier steeds aandragen als zijnde 'gezond' gewicht, dus hanteer ik dat, is het weer niet goed 8)7....
Ik vind dat het om de verhouding gaat, ik ken mensen met een gezond bmi die eruit zien als propjes, maar ook als scharminkels, dus ik vind bmi ook geen goede graadmeter, maar dat is nou net het probleem hier, alles en iedereen wordt over een kam geschoren terwijl elke situatie anders is...

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:55

Geen jullie, ik plaats gewoon iets op mezelf hoor, dus niet zo happig ik bedoel er niks persoonlijk naar jou mee. Ik zie het aan beide 'kanten' van de discussie gebeuren, zoals jij ook zegt :)
Mijn beeld is eigenlijk zelfs dat het merendeel van de mensen met een gezond bmi ook nog wel wat overgewicht heeft. Maar dat verschilt dus wat je overgewicht noemt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:00

Jullie als in de mensen met die hele duidelijke mening over dat dikkers niet zouden mogen rijden e.d. er wordt hier constant met die BMI geslingerd.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:11

hyppolyte schreef:
Citaat:
Vind je wat kruiwagens rondsjouwen genoeg beweging? Oei.

Er zit een klein verschilletje tussen een stalletje uitmesten en een kruiwagentje de mesthoop oprijden en het uitmesten van een weide in de winter, als je 3 kruiwagens vol met mest door een heel blubberland moet slepen dan heb je al meer beweging gehad dan dat halve uurtje wat je dagelijks zou moeten bewegen hoor.
Nou vind ik dat ook niet genoeg beweging, maar het is beter dan niks. Ik had toen we nog op een stukje land stonden ook een leuke krachttraining met het dagelijkse mesten etc. vooral die 300kilobalen verplaatsen in je eentje is een leuke training :j.

_/-\o_ Het pad is 500 meter lang - dat loop ik al minimaal 4x rond (met een kruiwagen) Dan nog dagelijks heen en weer naar stal, soms lopend, soms met de fiets - niet zo ver, maar bij elkaar opgeteld ook wel een half uur en dan wandelen we ook nog vaak met de paarden - als het koud is blijf ik warmer en met een mini Shet van 2 kan je niet rijden (en ook nog niet mennen) Misschien zou het heel nuttig voor me zijn om dat ook nog 2-3x week in de sportschool iets te gaan doen, maar dat geeft toch niet zo veel voldoening als het gesjor bij (en met) de paarden. Mijn conditie (ben geen hardloper) is veel beter dan die van menig leeftijdgenote.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:31

Ik ga dan wel met de auto naar stal, maar dat is ook zo'n 22km verderop, sta nu ook ergens waar ik niet meer zelf het zware werk hoef te doen, dus dan help ik maar mee met de koeienstal uitmesten ofzo, doe je toch nog iets :j. Scheelt wel dat ik die zware balen niet meer in mijn uppie hoef te verplaatsen, vooral als ze op de zijkant liggen en je moet ze plat leggen is dat echt een crime om alleen te doen. Maar wel goed voor een half uur flinke krachttraining :'). En het stimuleert ook je creativiteit nog eens _O-.
Maar ik ken het maar al te goed, op onze vorige plekken was ik altijd 1 of 2 uur kwijt met mesten, voeren en water pompen (ook al een goede training :j), dat vind ik wel zat beweging hoor. En in de sportschool blijkt dat ik dus inderdaad best een hele goede conditie heb, kan het allemaal makkelijk doen, volg zelfs meestal 2 lessen achter elkaar en ga in de pauze dan nog even zitten roeien.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:17

hyppolyte schreef:
Jullie als in de mensen met die hele duidelijke mening over dat dikkers niet zouden mogen rijden e.d. er wordt hier constant met die BMI geslingerd.

Ja en wat heeft dat met mij te maken dan? Ik zeg toch feitelijk hetzelfde als jij? :')
Nou bij deze voeg ik me dan maar bij de mensen die zeggen dat dikkerds niet mogen rijden wiieeeeew }:0
*terug in meelees modus, laat n ander maar het typwerk doen* :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:05

Omdat het ook niet persoonlijk naar jou toe was, vandaar het jullie he, en niet jij... ;)

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:56

Rivaldo schreef:
Nee, dit is ten eerste totaal geen aanval op dikke mensen of discriminatie.
Wat hier staat is trouwens vooral niet voor toepassing voor mensen met dikmakende medicijnen, zeker niet!

Ik zie het op concours steeds meer, te dikke mensen te paard.
Ik erger me er ook steeds meer aan.

- Je zit het paard, hoe je het wend of keert gewoon in de weg.
Paardrijden is al moeilijk genoeg, door die extra kilo's kan je niet makkelijk meezitten o.i.d.

- Daarnaast vind ik het ook gewoon niet eerlijk voor het paard, omdat jij als eigenaar ook minder kan eten zodat je paard het makkelijker heeft.

- Is het wel gezond? Is er geen grens? Je kan mij nooit wijsmaken, dat als er 100 kilo op je rug drukt dat je daar veel gezonder van wordt :+

Ben ik hier nou zo extreem in?

Edit; 1 reden weggehaald die nergens op sloeg.

Wow nee hoor! Je bent totaal hier niet extreem in.
Was bij mij op de ponyclub ook een gevalletje.
Een pony van rond de 1,40m die kreeg dus een vrouw van wat zal ze zijn, 1,69-1,70m op de rug. Het was voor uitstappen. Maar die vrouw is net zo dik als dat ze groot is. Sorry hoor. Mijn pony is net zo groot maar dat past toch niet?! Iedereen met een beetje gezond verstand weet dat dat niet past! Dit vind ik dus niet kunnen.
Maar mensen die wat zwaarder zijn die kunnen toch wel paardrijden maar dan op een groter paard? Die wat meer gewicht kunnen dragen? Of zeg ik nou iets doms?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:19

met maat 42 is mijn bmi toch echt te hoog hoor! ik heb nu maat 40 ( nou ja...even een paar kerst kilo's er weer af sporten) en heb dan nog net een gezond bmi. En ben nog lang ook.

Waarom is overigens BMI geen goede graatmeter? toen ik begon met lijnen, heb ik gekeken wanneer ik gezond zat in de BMI tabel, dat was bij zo'n 76 kilo, dus moest er bijna 30 af. Kwam dan op een BMI van geloof iets van 24,5 uit. Toen het gewicht bereikt was, hoorde daar maat 40 bij en had ik in mijn ogen ook normaal figuur, niet slank, maar ook niet dik.

En verder, voor ieder is het gewoon kijken waar voor jezelf de grens ligt, daar worden we het hier toch nooit over eens, ik vind dat ik nog makkelijk op mijn paard pas. Weer een ander vind dat er misschien eerst 10 kilo af mag en weer een ander denkt dat er nog makkelijk 10 kilo bij kan. Ik probeer voor mijzelf gewoon er mijzelf bewust van te zijn om op gewicht te blijven voor mijn paard.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:25

En wat jij hebt met maat 40 heb ik met maat 42, ik heb die maat al vanaf mijn 14e, vanwege erg brede heupen/kont, met een maat 42 onder ben ik gewoon redelijk slank en minder dan dat is voor mij gewoon niet haalbaar helaas :n.

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:25

Deze topic gaat steeds meer lijken op een toppic voor mensen die een hekel hebben aan dikke mensen.
Ik vind dit zo waardeloos.
Net of dikke mensen niet begaan zijn met hun paarden en niet kunnen rijden en maar elk paard kappot maken.
Wij weten ook wel dat we als je iets zwaarder bent je niet op een iel paardje moet gaan zitten we zijn dan wel te zwaar maar niet achterlijk.
Dus kijk eerst eens naar jezelf rij jij eerlijk vraag je niet te veel van je paard stop je als het goed gaat of vraag je maar door en door???
Mensen bemoei je eerst met je eigen voor jij je met een ander bemoeit.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:36

Mensen zouden zich juist wat vaker met elkaar moeten bemoeien, scheelt een hoop dierenleed, kinderleed, ouderenleed etc. ;-)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:02

Nee, mensen zouden wat vaker in de spiegel moeten kijken naar zichzelf voor ze een ander veroordelen.

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen....

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:17

Niet gemeen bedoelt, maar ik vind een dikker persoon er op een 'normaal' paard niet zo mooi uit zien. Het maakt het plaatje gewoon niet mooi.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:20

hyppolyte schreef:
Nee, mensen zouden wat vaker in de spiegel moeten kijken naar zichzelf voor ze een ander veroordelen.

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen....

Nee, mensen zouden wat vaker in de spiegel moeten kijken alvorens met een te zwaar lichaam op een paard te gaan zitten.

Ik veroordeel niemand om het dik zijn, wel om wat ze er in potentie mee aan kunnen richten bij het paard.

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:31

Hier even een voorbeeld tabel van wat een paard kan dragen. Dit kan dus voor elk paard wat verschillen en zijn dus alleen richtwaardes.

300kg->Schetlandpony->50kg
350kg->Welsh B Pony->58kg
400kg->Ijslander->67kg
450kg->Haflinger, Volbloed->75kg
500kg->Andalusier->83kg
550kg-> middelgroot Warmbloed->92kg
600kg->Fries->100kg
650kg->klein Koudbloed->108kg
700kg->Shirehorse->116kg