Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:35

spokie79 schreef:
Vur, wat vindt jij misselijkmakend aan het filmpje van Oliveira?

Wat mij ook misselijk maakt en dat heeft vur goed verwoord.
Wat mij steeds opvalt dat is mijn mening dat Oliveira erg sterk met zijn handen inwerkt, dat wil blijkbaar niemand zien, bekijkt u maar meerdere fillmpjes van hem.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:39

Professor schreef:
Denk niet dat u mijn tekst begrepen heeft, ook niet uw eigen tekst.
U irritiert zich aan een Grootmeester omdat u hem niet begrijpt, u begrijpt ze bijna allemaal niet.
Het is jammer dat u alleen leest, zelf heb ik het genoegen gehad om instructie te hebbengehad van mensen die die boeken wel begrepen en ook les daarin gehad hebben.
Uw gevoel zegt niets, gevoel kan in de weg zitten omdat het niet dat is dat goed is.
Daar gaat u steeds mee in de fout. U meent het goede gevoel te hebben maar word daar niet op gecorrigeerd.

U kunt daar niet over oordelen
hoe ik boeken lees, begrijp of toepas
mijn paarden wel
als zij fijn lopen, is dat duidelijk te voelen toch?
dan ga ik echt niet naar een internet professor luisteren
wel naar mijn paarden

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:41

clarence schreef:
Dit filmpje is door zijn vrouw in gemaakt. Het zijn haar handen. Dus zal hij het wel geen slechte piaffe of passage vinden, want hij is panisch dat z'n werk verkeerd uitgelegd wordt. Misschien zegt het daarom meer over jullie kennis dan over wat hij laat zien.

Fijn dat u dat meent, maar het blijft een verschrikkelijk slechte hoppeldraf op de plaats wat een school voorbeeld is van hoe het niet moet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:42

Suelza schreef:
Professor schreef:
En nu moet u niet schreeuwen dat ik dat ook niet gedaan heb, maar mijn leerlingen wel en een instructeur herkend men aan zijn leerlingen..

Welke ruiters zijn dit dan? Lijkt mij zeer interessant om te zien welke ruiters, die klassiek zijn opgeleidt(!!!), op hoog niveau en/of binnen de internationale sport acteren.

ben ik ook wel benieuwd naar professor? *D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:46

Professor schreef:
En nu moet u niet schreeuwen dat ik dat ook niet gedaan heb, maar mijn leerlingen wel en een instructeur herkend men aan zijn leerlingen.

Mijn "bekendste" leerling heeft ook gepresteerd op niveau :D
Dus wat een "uitmuntend" instructrice ben ik dan toch ;) en de keren dat ze reed zoals ik graag zie, scoorde ze ook nog eens "uitmuntend" *D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:47

nombrado schreef:
mijn paarden wel
wel naar mijn paarden

Kijk daar gaat u al door het ijs, goed gereden paarden lopen niet, dat doen zij op de wei.
Goed gereden paarden gaan. Goed gereden paarden schijnen nog mooier te zijn als dat zij al zijn.
Goed gereden paarden bewegen zich beter als voor dat zij gereden waren, omdat zij getraind zijn het zijn atleten.
U luistert naar niemand dan u zelf, dat is juist het probleem met u, vind grootmeesters irritant omdat u het uw verstand te boven gaat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:47

nombrado schreef:
Professor schreef:
Denk niet dat u mijn tekst begrepen heeft, ook niet uw eigen tekst.
U irritiert zich aan een Grootmeester omdat u hem niet begrijpt, u begrijpt ze bijna allemaal niet.
Het is jammer dat u alleen leest, zelf heb ik het genoegen gehad om instructie te hebbengehad van mensen die die boeken wel begrepen en ook les daarin gehad hebben.
Uw gevoel zegt niets, gevoel kan in de weg zitten omdat het niet dat is dat goed is.
Daar gaat u steeds mee in de fout. U meent het goede gevoel te hebben maar word daar niet op gecorrigeerd.

mijn paarden wel
wel naar mijn paarden

:D :D

Zoals al vaker beschreven, zijn inderdaad de paarden de beste leermeesters :j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:57

Professor schreef:
nombrado schreef:
mijn paarden wel
wel naar mijn paarden

Kijk daar gaat u al door het ijs, goed gereden paarden lopen niet, dat doen zij op de wei.
Goed gereden paarden gaan.

Iemand aanspreken aan de hand van een flauw woordenspelletje, dat vind ik jammer...

Citaat:
U luistert naar niemand dan u zelf

En toch bespeur ik deze eigenschap bij u ook...

Daarnaast irriteer ik mij mateloos aan de aanvallende toon waarop u sommige mensen in dit topic constant aanspreekt...

Ik zie totaal de meerwaarde er niet van in... waarom is het niet mogelijk dat er meerdere mensen zijn die een invulling kunnen en mogen geven aan de klassieke rijkunst. Waarom doet alleen uw opinie ter zake en is alleen uw visie de juiste?

Ik heb u niet 1 keer horen zeggen dat een ander wellicht ook gelijk zou kunnen hebben. Ik heb niet 1 keer gezien dat u aangeeft open te staan voor de visie van een ander. En als blijkt dat een ander met goede argumentatie komt, waarom het misschien wel eens anders zou kunnen zijn, worden er woordspellen van gemaakt (zoals binnen de post van Idra bijv.).

Bent u werkelijk zo goed, dat u het altijd bij het rechte eind heeft? Is dat nu niet net datgene wat men onder 'arrogantie' verstaat?

Dit doet mij sterk denken aan een zekere persoon welke actief is binnen de fokkerij...

Ik vind dat jammer...

Juist de dialoog maakt dat men met een open visie het gesprek in gaat... U voert geen dialoog, u predikt enkel uw eigen geloof..

vlooike

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:00

Amen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:14

Citaat:
Iemand aanspreken aan de hand van een flauw woordenspelletje, dat vind ik jammer...

Geweldig dit noemt u een woordenspel sorry weet niet wat u op dit topic dan zoekt.

Citaat:
Daarnaast irriteer ik mij mateloos aan de aanvallende toon waarop u sommige mensen in dit topic constant aanspreekt...

Ach bent u de hulp troep voor anderen???

Citaat:
Ik zie totaal de meerwaarde er niet van in... waarom is het niet mogelijk dat er meerdere mensen zijn die een invulling kunnen en mogen geven aan de klassieke rijkunst. Waarom doet alleen uw opinie ter zake en is alleen uw visie de juiste?

Mijn visie is dat Klassieke Rijkunst bewaard word in Wenen, en dat AR is afklats is waar vele dingen weggelaten worden.

Citaat:
Ik heb u niet 1 keer horen zeggen dat een ander wellicht ook gelijk zou kunnen hebben. Ik heb niet 1 keer gezien dat u aangeeft open te staan voor de visie van een ander. En als blijkt dat een ander met goede argumentatie komt, waarom het misschien wel eens anders zou kunnen zijn, worden er woordspellen van gemaakt (zoals binnen de post van Idra bijv.).

Denk dat u niet gelezen heeft heb net een paar minuten terug vur gelijk gegeven heb nombrado gelijk gegeven over de Piaffe aan de hand, alleen daar leest men overheen, het leukste is om Professor proberen weg te schrijven, helaas heeft u daar de bagage niet voor. U moet toch echt eens het topic totaal doorlezen voordat u een oordeel velt.

Citaat:
Bent u werkelijk zo goed, dat u het altijd bij het rechte eind heeft? Is dat nu niet net datgene wat men onder 'arrogantie' verstaat?

Wat hier besproken word op het topic is gewoon het dagelijks werk voor een instructeur die zijn leerlingen zo ver heeft, en die de theorie beheerst wat een eerste vereiste is om Klassiek les te mogen geven. Dat men in de praktijk hiermee moet werken en de paarden moet begrijpen wat zij begrijpen ja of nee is een geheel ander thema.

Citaat:
Juist de dialoog maakt dat men met een open visie het gesprek in gaat... U voert geen dialoog, u predikt enkel uw eigen geloof..
[/quote]
U en andere maken van rijden een geloof. Rijden kan iedereen leren alleen het rijtechnisch gevoel daar moet men voor werken, sommigen hebben dat aangeboren maar maken dan weer fouten met andere dingen. Overtuigd ben ik van het gene wat ik geleerd heb, word razend wanneer er zoveel onzin geschreven word, het zuiver technische van het rijden staat vast, de intonatie van de hulpen dat is het aanvoelen van het paard, maar wanneer de hulpen al in twijvel genomen worden dan plats ik.
Mij is geleerd wanneer ruiters een doodlopende weg zijn ingeslagen ze wakker te schudden en het duidelijk te zeggen.
Dat doe ik niets anders en geef tips uit mijn ervaring die ik ettelijke jaren heb, zelf studeer ik verder en heb contact met mijn collega´s waar wij het echt niet hebben over de vaak onbenullige dingen waar u en n en c het over hebben, wij wisselen dingen uit wat de ander ervaren heeft met bepaalde moeilijkheden de hij of zij tegenkomt met ruiters en paarden en wat voor oefeningen bij deze een oplossing of verbetering geeft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:20

Suelza, ik ben het ook eens met wat je post.

Juist door open te staan voor dialoog, is er veel te leren.
Ik gebruik in mijn training heel veel van de "klassiekers", zoals bv de oefeningen en waarom de oefeningen er zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:25

Beste professor, u schrijft dat ik van rijden een geloof maak? Wederom een verkeerde aanname...

Zou ik er een geloof van maken, dan zou ik wel een methode aanhangen en niet juist bij allerlei trainers, instructeurs, bekend of minder bekend mijn lering trekken en mij dat eigen maken...

Kennelijk kent u de definitie van een geloof aanhangen niet...

Mij, daarentegen, is geleerd dat je van een ieder, groot of klein, kunt leren...

Ik ben er zeer zeker niet op uit om u uit te schrijven, zoals u dit stelt. Integendeel, dan heeft u mijn post niet gelezen of begrepen... Of ik daar wel of geen bagage voor heb, dat weet u niet en daar zult u ook nooit achter komen, daar ik mij zeer zeker niet wil verlagen tot een dergelijk niveau. Het is makkelijk een oordeel te hebben over iets of iemand die u totaal niet kent. En mijn inziens, is het veroordelen van mensen een hele nare eigenschap en een gebrek aan zelfontwikkeling.

U stelt dat ik als 'hulptroep' fungeer, het spijt me zeer, maar nee, daar leen ik mij niet voor.

Ik spreek u aan op uw aanvallende toon op personen die in dit topic ook hun mening willen en mogen geven. Het siert u niet dat u daar op deze manier mee omgaat.

Het zou u meer sieren als u hier op een minder aanvallende wijze mee om zou gaan. Nogmaals, ik zie hier absoluut de meerwaarde niet van in.

En ook deze reactie geeft wederom aan, dat u er constant mee bezig bent om mensen met een andere mening als die van u, op een ronduit onbeschofte wijze, de mond te snoeren. Daar waar dit totaal niet nodig is.

En dat is niet alleen jammer, maar ook gewoon ronduit onprofessioneel...

Het zou het topic vele malen interessanter maken als de negatieve sfeer in een hoop reacties hier (overigens niet enkel van u), meer in het positieve zou worden getrokken. Het heeft vaak een dermate negatieve ondertoon, dat het soms vervelend is om bepaalde reacties te lezen, terwijl u, MAAR ZEER ZEKER OOK andere mensen in dit topic, vaak met goede argumenten komen.

Men wordt te vaak persoonlijk, en dat geeft het topic zo nu en dan een nare bijsmaak...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:30

Professor schreef:
nombrado schreef:
mijn paarden wel
wel naar mijn paarden

Goed gereden paarden gaan. Goed gereden paarden schijnen nog mooier te zijn als dat zij al zijn.
Goed gereden paarden bewegen zich beter als voor dat zij gereden waren, omdat zij getraind zijn het zijn atleten.
U luistert naar niemand dan u zelf, dat is juist het probleem met u, vind grootmeesters irritant omdat u het uw verstand te boven gaat.

dat is een verschil in taal
mijn paarden kunnen lopen (ook los , levade, passage, piaffe) en ook onder het zadel, (of zonder zadel)
wederom vertaald u mijn text verkeerd.
Door het ijs zijn we nog nooit gegaan (kan het wel eens proberen met ze, lijkt me wel spannend :+ )
ik heb nergens gezegd, dat ik de grootmeesters irritant vind/vond
enige wat irritant is, is het aanvallen naar elkaar, dat is oa een storende factor in het boek van steinbrecht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:38

Suelza schreef:
Beste professor, u schrijft dat ik van rijden een geloof maak? Wederom een verkeerde aanname...

Zou ik er een geloof van maken, dan zou ik wel een methode aanhangen en niet juist bij allerlei trainers, instructeurs, bekend of minder bekend mijn lering trekken en mij dat eigen maken...

Kennelijk kent u de definitie van een geloof aanhangen niet...

Mij, daarentegen, is geleerd dat je van een ieder, groot of klein, kunt leren...

Ik ben er zeer zeker niet op uit om u uit te schrijven, zoals u dit stelt. Integendeel, dan heeft u mijn post niet gelezen of begrepen... Of ik daar wel of geen bagage voor heb, dat weet u niet en daar zult u ook nooit achter komen, daar ik mij zeer zeker niet wil verlagen tot een dergelijk niveau. Het is makkelijk een oordeel te hebben over iets of iemand die u totaal niet kent. En mijn inziens, is het veroordelen van mensen een hele nare eigenschap en een gebrek aan zelfontwikkeling.

U stelt dat ik als 'hulptroep' fungeer, het spijt me zeer, maar nee, daar leen ik mij niet voor.

Ik spreek u aan op uw aanvallende toon op personen die in dit topic ook hun mening willen en mogen geven. Het siert u niet dat u daar op deze manier mee omgaat.

Het zou u meer sieren als u hier op een minder aanvallende wijze mee om zou gaan. Nogmaals, ik zie hier absoluut de meerwaarde niet van in.

En ook deze reactie geeft wederom aan, dat u er constant mee bezig bent om mensen met een andere mening als die van u, op een ronduit onbeschofte wijze, te mond te snoeren. Daar waar dit totaal niet nodig is.

En dat is niet alleen jammer, maar ook gewoon ronduit onprofessioneel...

Het zou het topic vele malen interessanter maken als de negatieve sfeer in een hoop reacties hier, meer in het positieve zou worden getrokken. Het heeft vaak een dermate negatieve ondertoon, dat het soms vervelend is om bepaalde reacties te lezen, terwijl u, MAAR ZEER ZEKER OOK andere mensen in dit topic, vaak met goede argumenten komen.

Men wordt te vaak persoonlijk, en dat geeft het topic zo nu en dan een nare bijsmaak...

Wil nog één keer op deze onzin reageren, u heeft tot nu toe geen enkele onderbouwde tekst geschreven omtrent het rijtechnische u nombrado en cherry vallen steeds topic deelnemers aan die wel inhouderlijk reageren, en het topic was tot nu toe zeer interessant voor velen.
Helaas dat u het hele topic niet begrijpt dat het niets persoonlijk is wanneer over rijtechnische dingen geschreven word maar opvattingsverschillen, wanneer u dat niet begrijpt is dat jammer, maar de vele reacties geeft u ongelijk.
Er zijn en worden hier dingen besproken die voor meerdere dingen duidelijker maken.
Dat ik mijn toon heb en een ander een andere toon ligt daaraan dat bepaalde dingen gewoon zo zijn, daar kan men niet over een discussie over aangaan dat zijn vastgestelde gegevens die anderen allang voor ons "ontdekt" hebben.
U schrijft het word steeds persoonlijk dat zijn de anderen niet met u eens, de meerderheid geeft dat elkaar te kennen per pb, ook de zg tegenover elkaar staande leggen per pb uit wat en hoe.
Het is jammer dat u dat allemaal niet begrijpt, maar de meeste kennen elkaar zeer goed en weten dat het niet persoonlijk bedoeld is maar dat het om de zaak gaat en dat is goed paardrijden.
Wanneer u dat niet kan accepteren dat staat u vrij, maar laat ons gewoon verder gaan met inhoudelijke dingen het staat u geheel vrij om het topic niet te benutten.
Daarom stop ik nu met dit onzinnige thema.
En ga met de anderen gewoon verder over met de Klassieke Dressuur.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:40

ik kan niet anders dan het volmondig eens zijn met bovenstaande post van Professor.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:44

En hiermee bevestigd u dus wederom hetgeen wat mij stoort in uw reacties...

U weet niet wie ik ken, binnen dit topic, daarnaast val ik niemand aan, zoals u stelt en weet u ook zeker niet wat ik wel of niet begrijp.

Ik geef enkel aan dat ik het jammer vind dat de toon negatief wordt gezet, zoals u wederom in uw reactie jegens mij doet.

Of ik wel of niet stop met het volgen van dit topic, is mijn eigen keuze en daar hoeft u geen mening over te hebben. Ik lees al geruime tijd mee en zal dat zeer zeker ook blijven doen.

Maar goed, back on topic...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:53

nombrado schreef:
mijn paarden wel
wel naar mijn paarden

Maar als je auto rijdt en je weet niet waar het knipperlicht zit,
dan is het toch handig als iemand je verteld dat die doorgaans links naast je stuur te vinden is,
in de vorm van een hendeltje?
Dat is toch handig? Veel haniger dan dat je zelf dat knipperding moet gaan zoeken en de hele auto af moet
speuren, beginnend in de kofferbak?
Van de auto kan men dan ook leren dat men niet in de kofferbak moet zijn....
Aangezien men uiteindelijk leert, dat het toch het hendeltje links naast....

Met andere woorden, wat is er mis met het hebben van theoretische kennis?
Niets toch? Slechter worden zal men er zeker niet van, misschien ook niet beter.
Maar het aanhoren van, het overdenken van en het al dan niet aannemen van (wat eenieder vrij staat) kan geen kwaad lijkt mij.

Wat er in mijn ogen hier in het topic wordt gedaan, is handvaten geven van wat de klassieke dressuur inhoudt.
Of dat door iedereen ook gebruikt wordt, staat toch vrij?
Ik ben ook geen zuivere klassieke rijder, zal dat denk ik ook niet worden.
Te ongetalenteerd en luister naar mijn instr. en aangezien ik totaal onervaren ben op klassiek gebied,
kan ik niet oordelen of dat wat ik van hem leer klassiek is.
Wel kan ik oordelen of het voor mij en mijn paard de juiste weg is en ik zeg JA!
Dus rij ik in zijn systeem dapper verder, aangezien ook ik prutser kan voelen dat mijn paard verbeterd.

Echter ik zie wel dat er vele hele nuttige elementen in de KD zitten, waar ook ik wat aan heb.
En die theoretische extra bagage neemt nou niet zo veel plek in beslag dat ik me daar met hand en tand tegen moet verzetten.
En mocht ik die kennis nodig hebben kan ik er op terug grijpen.
Alle momenteel onnuttige kennis stop ik ergens achteraf en blijf die onnuttig vinden, danwel ga die ooit wel weer naar voren halen.
(en wat onnuttig is varieert van niet van toepassing, omdat het geheel ander niveau is, danwel onnuttig omdat ik dat niet vind kunnen.)

Ondertussen baal ik dat zitlessen bij ons niet kunnen, want die zijn wel degelijk nuttig.
En ben ik blij met het enthousiasme over slangenvoltes, mijn favourite figuur, ook al met Sjol.
Verbaas me vervolgens over theorie over piaffe en passage en changementen als simpele hobby ruiter.
Leuk toch? Zo'n topic. Alleen dat gehak op elkaar is af en toe vermoeiend, dan wel soapwaardig.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:55

Op het hele betoog van prof, wil ik alleen even reageren op het "aanvallen" van topic-deelnemers.
Laat ik maar eerst even voor mezelf posten.
IN het begin van dit topic ben ik regelmatig aangevallen door andere posters.
Het enige wat ik daarover gevraagd heb, is om niet persoonlijk te worden.

Na dat meer dan eens gevraagd te hebben en waar meer dan eens totaal aan voorbij gegaan is, heb ik nog steeds andere topic-deelnemers nergens persoonlijk aangevallen.

Mijn "aanvallen" is steeds gegaan over de inhoud wat er gepost werd.
hetgeen van anderen jammer genoeg niet gezegd kan worden.

Maar het lijkt mij het beste om maar gewoon weer on-topic te gaan.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:06

enfin, nadat iedereen zijn hart heeft gelucht, kunnen we misschien weer verder gaan met het oorspronkelijke doel van het topic: de verschillen en overeenkomsten van klassieke rijkunst vs. academische rijkunst.

er werden op de vorige pagina een aantal filmpjes geplaatst, van enkele grootheden van toen en nu.
ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet zo goed snap wat een aantal mensen aan het doen zijn op een paard, behalve het aanleren van leuke kunstjes.
met dressuur hadden sommige filmpjes, imo tenminste, zeer weinig te maken.

verder vind ik dat sjolvir het heel duidelijk en uitgebreid heeft verwoord, een discussie is er om van te leren, naar elkaar te luisteren en na te denken over hoe iets beter kan.
bedankt sjolvir!!

zo, en dan nu weer verder met waar we gebleven waren....waar waren we gebleven?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:16

Wij waren steken bij het changement.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:16

Ik kan helaas geen van de filmpjes bekijken, wat ik wel weer erg jammer vind. MAar helaas zit er iets met mijn computerinstellingen niet helemaal goed, vrees ik...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:21

dan heb ik wel een vraag eigenlijk, over het changement.
hoe kun je dat het beste aanleren?
en hoe kun je een changement mooier en groter maken, zodat je later in een serie niet van die krabbelpasjes krijgt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:26

En ze ook nog eens recht springt..
(De oefening in contra galop heb ik langs zien komen, vond die wel intessant)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:33

Over het aanleren is al eerder gesproken. Een paar pagina's terug.

Ik leer ze aan vanuit een appuyement. Ik geef de hulp wanneer de diagonaal aan de grond is en bijna weer los komt.

Op deze manier geef je de hulp op het juiste moment en zal de sprong groot zijn. Om de sprong groter te maken laat ik mijn paard groter gaan. Om het changement te leren plaatsen rijd ik veel in tempi in galop.

Heb trouwens de slangevolte met voltes gedaan in galop. Dat is eigenlijk vrij makkelijk gelukt. Ook kan ik dan op elke willekeurige plek een changement springen. Dat vind ik voor mezelf wel iets om trots op te zijn. Paard blijft heel goed wachten op de hulp zonder teveel vooruit te denken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:35

Volte (10 Mtr) in contra en dan de wissel
Iets in tempo toerijden
en daarnaast gewoon veel doen. Oefening baart kunst en naarmate het paard de hulp beter leert begrijpen kan je ook tijden de changement beter recht richten.