DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:41

Kafue schreef:
of ben ik nu geen ldr ruiter meer Bloos .
Nee, dat ben je niet, dat had ik toch al geconcludeerd? Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:46

QQQQ schreef:
Kafue schreef:
of ben ik nu geen ldr ruiter meer Bloos .
Nee, dat ben je niet, dat had ik toch al geconcludeerd? Knipoog

Yep daar heb je gelijk in.
Geheimpje verklappen dankzij het rijden volgens foto een en twee heb ik de logische spieropbouw van de rug en het wegtrainen van de onderhals voor elkaar gekregen.
En heel soms komen we spontaan wel wat dieper en ronder maar dat is het initiatief van het paard, meestal als hij wat moe wordt want het is een hele omstelling voor hem.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:52

Kafue schreef:
Die laatste vind ik niet zo mooi, het paard zit niet genoeg.
De derde (blauwe setje) vind je 'm wel genoeg zitten?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:56

Tyrza schreef:
Ik ben erg benieuwd wat jullie van de aanleuning van dit paard vinden: http://northamerica.dressageclinic.com/samplevideo1.php

Het betreft een 5 jarig paard op 2/3rd level.

Leuk paard, maar persoonlijk vind ik de aanleuning nog helemaal niet voor elkaar mbt de oefeningen die het paard moet uitvoeren.

Overigens, wat de amazone verteld, ben ik het volledig mee eens!

Jammer van die valse knik in de hals. Verder zou het paard achter meer moeten ondertreden. De amazone lijkt me niet zo verkeerd bezig. Ter voorbereiding van de appuyementen zou ik meer in schouderbinnenwaarts en travers op de hoefslag en voltes trainen. Voor de warming up en om de aanleuning te verbeteren zou ik wat meer vwnw losrijden, afgewisseld met wat korte snelle galopreprises.

wat is 2/3rd level ?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:58

Tyrza schreef:
Ik ben erg benieuwd wat jullie van de aanleuning van dit paard vinden: http://northamerica.dressageclinic.com/samplevideo1.php
Het betreft een 5 jarig paard op 2/3rd level.

Er zijn meerdere zaken niet voor elkaar. De afwikkeling van bewegingen is niet harmonisch, het is tjoeke-tjoeke-tjoek. Het lijkt wel een stoomtrein. Het paard wil wel werken, het gaat erg geforceerd en onrustig allemaal. Als ze klaar is, heeft Rozenkrans geen haltertraining meer nodig. Het paard is geen l*lletje Rozenkrans. Het is wel een leuk type KWPN paard. Het kan allemaal, ook op dit niveau, beter. Misschien dat ze een aantal zaken goed moet zien te krijgen, die eerder fout gingen. Als dit oefeningen zijn, die voor het paard nieuw zijn, dan is deze manier van rijden om het er goed in te krijgen, naar mijn mening, teveel afdwingend en stug. Naar het verhaal, heb ik niet geluisterd.
Wat me opvalt is dat de amazone bij het inrijden geen gebruik maakt van natuurlijke fysiologische reacties die het paard geeft. Dat maakt het veel gemakkelijker. Ze probeert de bewegingen er rijtechnisch in te masseren, het gaat bijna motorisch. Zo zou de hals en het hoofd zelf al meer mee kunnen werken (uitstrekken, stellen). Alleen ondertreden zegt niet veel, het gaat om de manier van hoe het paard ondertreedt. Verder ondertreden is beslist niet altijd beter. Paard heeft een slechte balans in de gangen die het laat zien. De aanleuning is af en toe (onbedoeld) weg (stugge hand), hoofd en hals worden niet gebruikt, waarvoor het paard dat juist moet gebruiken. De welving van de hals is fake, daarbij wordt het hoofd verkeerd gedragen. De welving is verkeerd en heeft directe invloed op de gangen van het paard. Het paard gaat niet zuiver. De bewegingen in gang kunnen veel fraaier op level 2/3 (US normen). Echt soepel en los is het paard ook niet. Overgangen en tempo wisselingen zouden aardig helpen, voorwaarts-neerwaarts met het neusje naar voren, dito. De voorbereidingen van bepaalde bewegingen, zijn te simpel, die moet je anders uitvoeren en de bewegingen anders inzetten. Dan gaat dat wat ze wel uitvoert, beter. Die stenen bakrand, is dat een goed idee ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 23:27

Mireille1970 schreef:
Is goed, in de tussentijd wat foto's van training in ldr die ik mooi vind oke:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit vind ik zeker mooi, ziet er goed uit, niet geforceerd... mijn dank, Mireille! Jeutje, dit ziet er heus heel anders uit dan de plaatjes van Urike Tiel.... dit geeft een heel ander perspectief!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:40

Ja duhhhhh en waarom is dat (en zo staan er nog duizend op de site hoor bij Training) : juist, omdat deze foto's laten zien dat LDR gewoon een ONTSPANNEN manier van trainen is. Basis basis basis, wij riepen in de bak wel eens bakkie koffie/peukie erbij (ik rookte toen nog haha)... zo relaxed. Ik heb wel videobeelden daarbij van trainingen van mij en mijn darwin (zie profiel) LDR. Ga nog steeds proberen die online te krijgen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:43

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Is goed, in de tussentijd wat foto's van training in ldr die ik mooi vind oke:
Je hebt als het goed is een "uitnodiging" ontvangen. Ben benieuwd of 't dan wel wil.
De meeste foto's heb ik niet veel problemen mee, maar zijn dan ook niet echt "LDR" maar meer "wat te diep" te noemen. Die in het Blauwe Setje vind ik zeker niet mooi.

Dat is wel degelijk LDR. In de pure vorm. Zoals je die moet uitoefenen. Zo rijdt ze, zo rijden ze. En de een wat ronder dan de ander het ene of het andere moment.

Maar als je klassiek rijdt en je rijdt veel zijgangen is het toch ook niet zo dat als je een dag geen zijgangen rijdt je dan niet klassiek rijdt?

Wat voor beeld hebben jullie bij LDR, alleen die bij elkaar geshopte beeldjes van Ulrike en andere tegenhangers? Ga dan eens kijken bij die LDR ruiters die je kent thuis op stal een paar dagen met verschillende paarden. Dan kom je heel gelukkig thuis, geloof me.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:30

Mireille1970 schreef:
Wat voor beeld hebben jullie bij LDR, alleen die bij elkaar geshopte beeldjes van Ulrike en andere tegenhangers? Ga dan eens kijken bij die LDR ruiters die je kent thuis op stal een paar dagen met verschillende paarden. Dan kom je heel gelukkig thuis, geloof me.
De beelden die Ulrike plaatst zijn heel gewoon en veelvuldig terug te zien op het inrijdterrein bij bijv. de NK's en WK's Ja . Het zijn géén momentopnames, het zijn niet allemaal "noodremacties". Als je die Idool video kan zien, zou je dat ook moeten kunnen herkennen... Het verbaast mij niks dat het er allemaal zoveel vriendelijker uitziet als je een paar foto's plaatst waar ze niet zo extreem diep worden gereden. Als dat alles was wat ze deden en hooguit eens enkele seconden zo diep als op de foto's van Ulrike, dan was er niet zoveel ophef ontstaan .

Die foto met het Blauwe Setje vind jij dus ook echt mooi Verward

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 09:49

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
De beelden die Ulrike plaatst zijn heel gewoon en veelvuldig terug te zien op het inrijdterrein bij bijv. de NK's en WK's Ja . Het zijn géén momentopnames, het zijn niet allemaal "noodremacties". Als je die Idool video kan zien, zou je dat ook moeten kunnen herkennen... Het verbaast mij niks dat het er allemaal zoveel vriendelijker uitziet als je een paar foto's plaatst waar ze niet zo extreem diep worden gereden. Als dat alles was wat ze deden en hooguit eens enkele seconden zo diep als op de foto's van Ulrike, dan was er niet zoveel ophef ontstaan .

Die foto met het Blauwe Setje vind jij dus ook echt mooi Verward

De ophef is ontstaan vanwege de resultaten!! Want... dat "extreme, zoals jij dat noemt" was altijd al veelvuldig te zien bij spring en dressuurruiters.

Nu plaats ik foto's en nu verbaast het je niet dat ik foto's plaats die er fijner uitzien?

En die met het blauwe setje is de aangang naar passage, rond, losgelaten en van de grond, ja ik vind die mooi relaxed, er valt best wat voor te zeggen voor de rest maar ik vind die foto een mooi losgelaten beeld laten zien en dat wilde ik ook laten zien. Niet als "af" maar wel als extra terug zetten in de training.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:22

Afbeelding

Van Sunrise staan ook hele mooie foto's online. Check it!

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:28

.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:29

Nou over het blauwe setje en die laatste ben ik niet over het achterbeengebruik te spreken .
En er is al veel langer ophef over, het is recent wat meer toegenomen, omdat steeds meer mensen het zien en er tegen in opstand komen. Ook dat S&A het hebben aangevochten heeft daar wel toe bijgedragen Ja .

Nee, het verbaast mij niets, dat het er minder extreem uitziet, als jij minder extreme foto's plaatst! Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:39

QQQQ schreef:
Nou over het blauwe setje en die laatste ben ik niet over het achterbeengebruik te spreken .
En er is al veel langer ophef over, het is recent wat meer toegenomen, omdat steeds meer mensen het zien en er tegen in opstand komen. Ook dat S&A het hebben aangevochten heeft daar wel toe bijgedragen Ja .

Nee, het verbaast mij niets, dat het er minder extreem uitziet, als jij minder extreme foto's plaatst! Haha!

Maar dan hebben we dus al de hele tijd een discussie over foto-momenten?
Want DIT is LDR.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:45

Mireille1970 schreef:
Want DIT is LDR.
Nee, wij hebben het over de vraag "wat is het nut van dat extreem diepe". Zo diep als op de Ulrike foto's en dat zijn niet slechts foto-momenten!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:55

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Want DIT is LDR.
Nee, wij hebben het over de vraag "wat is het nut van dat extreem diepe". Zo diep als op de Ulrike foto's en dat zijn niet slechts foto-momenten!

Om daar te komen waar je met LDR zijn wil: zo rond en losgelaten door het lijf als al die andere foto's wel aantonen en de beelden op concours cq tv etc etc, stel je de een dieper in dan de ander, en dat dan ook weer afhankelijk van het moment.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:01

Mireille1970 schreef:
Om daar te komen waar je met LDR zijn wil: zo rond en losgelaten door het lijf als al die andere foto's wel aantonen en de beelden op concours cq tv etc etc, stel je de een dieper in dan de ander, en dat dan ook weer afhankelijk van het moment.
Die logica volg ik nog, maar ik beweer dat in de extreem diepe LDR het niet mogelijk is een paard met kantelend bekken en goed ondertredend achterbeen te laten zien. Volgens Tyrza is dit echter een basisvoorwaarde vóór je met LDR begint en zou het dus ook in die extreme LDR gehandhaaft moeten kunnen worden.

Het extreme levert het commentaar op, omdat het onvriendelijk oogt én omdat het rijtechnisch aan vele kanten er zinloos uitziet. De rijtechnische zaken die de gebruikers aandragen - zoals het behoudt van ondertredend achterbeen - zijn niet terug te vinden.
Het minder extreme veel minder - daar stel ik enkel rijtechnische vraagtekens bij die weer veel subtieler liggen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:11

Kijk even bij Arnd enzo wat je ziet. Vind je dat dan nog onvriendelijk? Ook in het extreem ldr wat jij noemt, dus kin op de borst en dan loslaten en richting knie laten uitzakken en weer ophalen en weer loslaten, dat stuk daar zijn evenveel mooie als lelijke foto's van, net als van ieder ander onderdeel.

En zinloos is het niet, dat hebben we je verklaard en uitgelegd, hoe losser hoe happier toch?

En dat achterbeen... moet er zijn, moet blijven, en bij juist gereden moet dat er zijn. Het enige stuk waar je het niet terug gaat vinden is bij het allereerste losrijden, het tokkelen noemen we dat. Het tokkelen is een heel laag tempo waarin je stil zit en weinig tot geen hulpen geeft of invloed hebt op wat er onder je gebeurt, gewoon losgelaten super rond laten draven en galopperen zonder enige druk of zonder iets te vragen. Tussen stationair lopen en de 1e versnelling in zeg maar. Daar mag het achterbeen achter blijven. Van daaruit meer naar voren en aan elkaar komend moet het achterbeen op de plek komen.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:15

Ze hebben het over een snel achterbeen, niet over een gekanteld bekken. Verzameling bij de meeste sportpaarden komt niet uit het bekken. Verzameling komt uit buiging van alle gewrichten in de achterhand (hurken): bekken, heup, knie en spronggewricht. Welke van die gewrichten meer of minder bijdragen is per paard verschillend, en voor zover ik weet ook geen criterium waarop beoordeeld wordt. Snel komt volgens mij vooral voort uit het het verkorten van de stuwfase (de beweging van het been dat op de grond staat naar achteren tov het paard), met behoud van de dragend fase (dus het been dat van de grond is en naar voren beweegt).

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:19

Don_Marcello schreef:
Ze hebben het over een snel achterbeen, niet over een gekanteld bekken. Verzameling bij de meeste sportpaarden komt niet uit het bekken. Verzameling komt uit buiging van alle gewrichten in de achterhand (hurken): bekken, heup, knie en spronggewricht. Welke van die gewrichten meer of minder bijdragen is per paard verschillend, en voor zover ik weet ook geen criterium waarop beoordeeld wordt. Snel komt volgens mij vooral voort uit het het verkorten van de stuwfase (de beweging van het been dat op de grond staat naar achteren tov het paard), met behoud van de dragend fase (dus het been dat van de grond is en naar voren beweegt).
Tyrza noemde specifiek de kanteling van het bekken Ja . Bijv bij het plaatje met het blauwe setje kan ik niets dragends ontdekken...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:21

Een snel achterbeen is een achterbeen dat direct reageert op je been door voorwaarts onder de massa te gaan.

Een lang achterbeen is een achterbeen dat lang blijft staan en dan de staart in wordt opgetild, als het ware eerst naar achteren voor het omhoog gaat.

Een traag achterbeen is een plakkend achterbeen, aan de grond plakkend en aan je been plakkend, een achterbeen dat te lang aan de grond blijft staan naar achter de massa.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:23

QQQQ schreef:
Don_Marcello schreef:
Tyrza noemde specifiek de kanteling van het bekken Ja . Bijv bij het plaatje met het blauwe setje kan ik niets dragends ontdekken...

Dat is een trainingsoefening, lekker eenvoudig en losgelaten naar een passage toewerkend, niet perfectheid zoekend met veel dragen (zware training), maar gewoon een controleslag of je paard rond blijft als je hem vraagt door te sluiten en te vertragen naar de passage toe zonder in de beweging zelf teveel te vertragen zeg maar.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:37

Inderdaad, ik bedoelde dan ook de uiterste vorm van opbollen van het lijf en de rug. Daarbij is ook een lichte kanteling van het bekken nodig.

Maar grijp je daar niet zo aan vast Q. Dat is ook een momentopname en lijkt me logisch dat dit niet gauw op foto's te vinden is.

Het is het verkleinen, sluiten, aantreden en weer wegrijden waar ik het over heb.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:39

Mireille1970 schreef:
Een lang achterbeen is een achterbeen dat lang blijft staan en dan de staart in wordt opgetild, als het ware eerst naar achteren voor het omhoog gaat.
Dit zie ik bij het blauwe setje.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:42

Tyrza schreef:
Inderdaad, ik bedoelde dan ook de uiterste vorm van opbollen van het lijf en de rug. Daarbij is ook een lichte kanteling van het bekken nodig.

Maar grijp je daar niet zo aan vast Q. Dat is ook een momentopname en lijkt me logisch dat dit niet gauw op foto's te vinden is.

Het is het verkleinen, sluiten, aantreden en weer wegrijden waar ik het over heb.
Kan ik me indenken, maar een achterbeen dat nooit onderkomt bij die uiterste vorm lijkt mij niet goed. Is wel erg toevallig dan, dat op niet eens één foto van extreme instelling een acceptabel ondertredend achterbeen is te vinden. Dat baart mij dus nogal zorgen Knipoog .