Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Is je hand nog niet stil genoeg en/of je paard nog niet zo fijn afgesteld, dan draagt de sperriem/lage neusriem er zeker toe bij dat het bit stiller in de mond ligt.
Citaat:Zolang je paard fijn is afgesteld doet het ook helemaal niks; en kun je ze laten zitten of eraf doen, maakt niet uit.. Maar heb je een jong paard en je moet eens groter sturen, omdat ie een andere kant op wil dan jij. zou je (zonder sperriem) het bit wel eens door de mond kunnen trekken en dat is ook niet heel fijn voor je paard. Sperriem voorkomt dat wel. Lage (africhtings) neusriem ook. Daarom heet dat ook zo.
Babootje schreef:Ik zou niet zo kunnen zeggen of de trens bij dit paard op de juiste plek ligt. Stelregel voor de juiste plaats waar het bit in de mond ligt is 1 a 2 rimpels maar dat is voor ieder paard verschillend. Een bit moet ook weer niet te laag hangen omdat het dan gaat klapperen/rammelen.
Een bit oefent in de eerste plaats druk uit op tong en of lagen, en bij een enkel gebroken bit het verhemelte, niet zozeer de mondhoeken die erg flexibel zijn.
Cer schreef:Ik bedoel dat het lijkt alsof er wat rimpels in de mondhoek zitten..
Komen die rimpels doordat de teugels op de foto omlaag hangen, of zit een bit altijd zo strak dat je 2 of meer rimpels ziet?
En aanvullende vraag:
Ik snap dat een trens niet te los moet zitten, maar een paard is behoorlijk gevoelig op de mondhoek (overal overigens, maar dit terzijde). Als je dan met lichte druk zou willen rijden, en je hebt ten eerste al de druk van de trens, en daarna vaak nog de sperriem die de trens in de mondhoek drukt, met hoeveel druk moet je daar met je hand nog 'overheen' geven om in te komen bij t paard?
Babootje schreef:Kreeg deze via FB langs. Had m al eens gezien maar blijft leuk![]()
![]()
![]()
![]()
Braaaaaffff supergoed opgeleid paard
https://www.facebook.com/AlfaHorse1/vid ... 8770002754
Cer schreef:Nou Babootje, mag ik voorzichtig zeggen dat ik het daar niet mee eens ben...
Flexibel is niet hetzelfde als ongevoelig...
maar goed, een verschil van inzicht,dat moet kunnen
Cer schreef:Nou Babootje, mag ik voorzichtig zeggen dat ik het daar niet mee eens ben...
Babootje schreef:Cer schreef:Nou Babootje, mag ik voorzichtig zeggen dat ik het daar niet mee eens ben...
Onderstaand een mooi stukje over diverse bitten, hun inwerking en hoe je kunt zien of een bit goed past.
http://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf
Je zult ook in dit stuk nergens iets lezen over inwerking van een bit op de mondhoeken.
Natuurlijk gaan soms mondhoeken stuk als gevolg van het bit, maar dat heeft dan te maken met het niet passen van het bit, of scherpe randjes, maar niet zozeer met de inwerking van het bit.