Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:05

... ? Simpelman... die webinar is van Monique de Rijk... daar had je laatst nog filmpjes van geplaatst en aangegeven dat je er niet iets fouts aan zag maar haar niet kende.

Ik heb ook wel wat vraagtekens bij Monique de Rijk (trouwens ook wel bij Will Faeber ;) ) vooral over het contrastelling daar zie ik echt het nut niet van in zeker niet bij jonge paarden en de hoeveelheid aandacht die zij er aan besteed.

Maar ben nieuwsgierig van aard... en zoals al wel vaker is genoemd het is best lastig om juiste instructeurs te vinden... en gratis webinar al vast weer dingen brengen om over na te denken.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:07

Oh, hihi, verkeerd begrepen Elpharo. :P Ik was overigens bijna klaar, moest alleen de laatste paragraaf nog even doornemen.

Je filmpje ziet er goed uit vind ik. Je ziet meteen dat als hij ook een galopje heeft gemaakt ook weer losser is & dan ook dieper zakt in draf. Hoe je concreet verder kan, heb ik hetzelfde nog als Murosch.
Laatst bijgewerkt door NotYourLine op 06-11-15 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 13:08

Evelijn schreef:
... ? Simpelman... die webinar is van Monique de Rijk... daar had je laatst nog filmpjes van geplaatst en aangegeven dat je er niet iets fouts aan zag maar haar niet kende.

Ik heb ook wel wat vraagtekens bij Monique de Rijk (trouwens ook wel bij Will Faeber ;) ) vooral over het contrastelling daar zie ik echt het nut niet van in zeker niet bij jonge paarden en de hoeveelheid aandacht die zij er aan besteed.

Maar ben nieuwsgierig van aard... en zoals al wel vaker is genoemd het is best lastig om juiste instructeurs te vinden... en gratis webinar al vast weer dingen brengen om over na te denken.

Vandaag véél te vroeg opgestaan. :o

Contrastelling leert je paard om "recht en op eigen benen te gaan".
Paarden hebben de neiging te gaan hangen op de buitenkant.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:23

Ik gebruik in galop zeer regelmatig contrastelling. In draf kan het ook, maar deed ik meestal bij jonge paarden die hun balans nog niet goed hadden.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 06-11-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 13:24

Toch is het geplaatste plaatje (voor mij in elk geval) wel duidelijk om voor je te kunnen zien wat het verschil is tussen 'van-achter-naar-voren' en andersom. Handig dat er een goed gelijkend paard onder de ruiters zat :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 14:18

Grinnik... Simpelman verwarde M de J met Monique de Rijk.... (ik dacht ook al).

Ik heb me ook opgegeven voor die webinar van Monique, ben erg benieuwd!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:22

Ik heb een instructeursopleiding bij M de J gedaan :-) Volgens mij is Monique daar ook geweest, maar misschien haal ik mensen door de war. Mijn pony's werden van ar wel los, maar niet echt sterker, daar heb je meer impuls/voorwaarts voor nodig denk ik. Ik zie het een beetje als rek en strek werk dat je voor het rijden zou kunnen doen (niet de passage en piaffe uiteraard ;-) )

Ik ben ook wel benieuwd welke galophulpen de anderen geven. Contrastelling heb ik eigenlijk ook nooit zo goed begrepen cq in verdiept :o :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:31

Ik ga zondag gewoon kijken en luisteren... en dan zie ik wel wat voor mij wel en niet handig is.

Mijn galophulp is volgens mij... buitenbeen achter de singel (hoe ver ligt beetje aan het paard) en dan binnenbeen op de singel... en denk dat ik er ook nog een klakje bij maak... ;) praat erg veel.. zal wel zelfs eerst "let op... gaalop" zijn :+ want dat doe ik ook aan de longe.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:38

Zo...effe pauze op werk en even hier neuzen, dit topic werkt verslavend inmiddels, ernstig! Zoveel leuks en als ik te lang niet kijk houd ik he tniet meer bij! De webinar ga ik niet redden helaas. Midden op de dag, dan ben ik lekker bezig met mijn ukkie (kind in dit geval). Die tijd is me heilig. Het lijkt me super interessant!

En wat een mooie foto's zo Simpelman. Zo is het goed te zien, maar ik vraag me heel hard af of ik het verschil zou zien als ik een willekeurig paard dit zie doen...of het dan goed of fout is. Ach misschien ook wel.

Grappig Evelijn, ik vind contrastelling juist geweldig om je paard rechtop te krijgen. En gebruik het heel veel. In mijn lessen en bij mijn eigen rijden. Wat ik juist merk is dat paarden op het binnenvoorbeen gaan lopen in een bocht en door buitenstelling te vragen haal je het gewicht daar af en meestal kunnen ze dan, omdat ze in balans komen, ook veel makkelijker gaan zakken/nageven. Heerlijk :)

oh ja en waarom liever osteopaat? Een goede fysio kijkt vooral naar spieren en bewegingsapparaat maar mag niet manipuleren. En vaak heb je dat er iets recht gezet moet worden bij paarden. Dan heb je denk ik meer aan een osteopaat/chiropractor.

Murosch, wat klinkt dat al goed....het is zo moeilijk heh! Maar je krijgt overduidelijk veel meer vertrouwen van je paard, kan begrijpen dat je er helemaal gelukkig van wordt!

Fransje_70, thanks voor alle tips. Wat jij zegt ben ik het mee eens, maar mooi om het es te lezen en te horen van een ander. Ik ben nu zo'n twee-drie weken bezig hiermee en ben zo blij gefocussed geweest op het stretchen dat ik de rest een beetje vergeet. Kaptoom hangt er zelfs al aan in het filmpje :) Dat van de buiksper vind ik wel een mooie tip. Hij wordt veel beter na galopperen. De buiging moet ik nog even leren hoe ik dat voor elkaar krijg zonder dat hij teveel omhoog komt. Alhoewel dat uiteindelijk wel mag, maar ik heb niet per sé het idee dat het stretchen al bevestigd is....dus hoe ik daar mee verder ga spelen wordt nog even puzzelen. Leuk! De galop rechtuit overigens doe ik heel vaak. Alleen wilde hij niet zo naar voren de laatste tijd, ik denk ook door zijn voeten. Inderdaad door zijn bouw heeft hij neiging om lekker met de hals en staart erop te gaan galopperen in plaats van lekker door zijn lijf. Oefenen heet dat heh...

Enne over het durven plaatsen...ik heb heel erg lang getwijfeld maar ik vind de tips nu al heerlijk. Het is niet dat ik het niet weet, maar soms moet je het even van anderen horen in plaats van van je stalgenootjes :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 15:38

Sorry van de lange post trouwens....haha. Ging even los geloof ik!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:32

Contrastelling zet je in om je paard uit te balanceren. Dat is alleen op t moment zelf te beslissen wanneer je dat doet dat is handigheid en gevoel. Alles om t paard recht te maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 17:43

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:44

Sinds kort doet mijn merrie pogingen om aan de teugel te lopen.

Ik drijf haar aan zonder van voren duidelijk ruimte te geven, waarop zij haar hoofd laat zakken. Wanneer zij zakt, ontspan ik mijn mijn hand als beloning. Ik houd absoluut geen druk. Nu zien al mijn foto's er helaas wel uit alsof er veel druk is en ze in mijn handen hangt. Nou ik kan jullie vertellen, zo'n groot zwaar hoofd kan ik niet tillen hoor! Bovendien zou ik dan niet zo'n dunne neusriem durven gebruiken.
(Hoewel ik toch van plan was, nu ik niet altijd meer aan een lange teugel rijd, een dikkere neusriem aan te schaffen.)
Wat doe ik nu toch mis dat het er zo uit ziet? Ik ben me er juist van bewust dat het uit de achterhand moet komen...

Afbeelding

Meer foto's in mijn os, eventueel.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 17:47

Wat Will Faerber vindt van mijn dressuurproeven (en mijn oude manier van rijden) :D :

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:28

Hij is best wel fier op je eerste proef he :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 18:54

Volgende keer het filmpje met kritiek aan de jury laten zien *\o/*

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 19:15

Ik ben geabonneerd op hem op YT en zag jullie namen voorbij komen en dacht huh, dat zal toch niet. Wel dus! Supergaaf. Hij is inderdaad heel enthousiast over jullie eerste proef. :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 20:45

@gypsy, je bent je bewust dat het vanuit de achterhand moet komen.... maar wat vind jij op deze foto van wat de achterhand doet? Wat zie je? en dan moet je gewoon voor jezelf ook even een hand over de hoofd/hals van het paard doen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 21:51

Gypsy, het antwoord op je vraag wat er mis gaat kan je in dit topic vinden. 183 bladzijden zijn wat veel. Maar als je het eerste gedeelte leest, wordt je al zo veel wijzer (wij althans wel :-) ). Je paard drukt zijn rug weg en loopt in een valse krul, zo kan hij zijn achterhand niet gebruiken. Als je hem wat meer lengte geeft, kan hij zijn rug ook wat meer opbollen en zijn achterbenen verder onder laten treden. Het filmpje van Horseware hierboven is ook interessant voor je om te zien. Goed dat je er zo over nadenkt :j

Horseware: gave kritiek weer :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 09:13

Gypsy, de achterhand mag er indd meer onder. Actiever (ruimer, niet sneller)
En ik bespeur hier en daar wat spanning. Ook bij jou. Misschien onbewust? Maar het ziet er uit alsof je klemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:37

Hartelijk dank weer voor deze bijdrage Horseware! Ik leer er echt heel veel van (moet me steeds weer even over het amerikaanse accent heenzetten (dingetje van mij, sorry ^) ) ), maar o wat leerzaam en wat ben je fijn op weg! +:)+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 12:08

Goeie tip over de ademhaling Simpelman.
Horseware, bedankt voor het plaatsen van je filmpjes.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:24

Je kan ook voorwaarts, gang terug, stilstaan, weer wegstappen etc dmv je ademhaling. David de wispelaere werkt daar veel mee. Ik heb het een keer geprobeerd, maar er gebeurde bij wij weinig :o

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 15:27

damian23 schreef:
Je kan ook voorwaarts, gang terug, stilstaan, weer wegstappen etc dmv je ademhaling. David de wispelaere werkt daar veel mee. Ik heb het een keer geprobeerd, maar er gebeurde bij wij weinig :o

Kan Fransje_70 daar iets op zeggen?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 15:28

Horseware: gave kritiek weer :D[/quote]

Ik vond de "kritiek" dit keer super interessant. Zeker met de tweede proef. Het is uiteraard erg leuk om te horen dat het goed gaat, maar leren doe je toch obv verbeterpunten. Hogere werkhouding mag nooit ten koste gaan van het voorwaarts, de losgelatenheid en swung. Gebeurt dit wel dan is je paard gewoon nog niet zo ver.