[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:41

TurboTinker schreef:
Jaron heeft daar moeite mee. Hij wil wel rennen namelijk.
De laatste 3 dagen is hij zelfs hangerig op mijn hand en doof voor mijn been. Wijken lijkt nergens op. Terwijl hij dat normaal heel goed kan. Ik denk dat ik toch maar eens de zadelmaker in ga schakelen en even laten nakijken.

Verstandig.

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:04

Altijd. Hij komt vaak 2 x pj. En anders vaker.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:45

Hallo,

Ik wil mij even voorstellen. Mijn naam is Nienke, mijn paard heet Lizette.
In dit topic lees ik al heel lang mee maar ik heb nog niet gereageerd of foto's geplaatst.

Lizette is een 14 jarige haflinger merrie die voorheen manege werk heeft gedaan. Ik rijd haar sinds 2008 en in april 2013 heb ik haar gekocht en verhuisd naar een stal waar ze paard kan zijn.
Ik rijd haar recreatief, het doel is wel om haar beter te laten lopen en haar sterker te krijgen maar we hebben geen wedstrijd ambities.
jaren geleden reden we zo rond: http://img834.imageshack.us/img834/4834/jigl.jpg
Er is dus al best heel wat verbeterd (zowel rijtechnisch als qua kapsels)

Vandaag heb ik voor het eerst sinds lange tijd weer les gehad. Ik krijg les volgens de methode van Centered ridding en dus zijn we op het moment voornamelijk met mijn houding bezig, het paard komt pas later. Helaas zijn de foto's niet helemaal scherp maar ik hoop dat er wel voldoende op te zien valt. Foto's staan niet op volgorde, en natuurlijk is er ingestapt.

Afbeelding
Een drafje op de rechterhand, eigenlijk vind ik het beeld op deze foto heel fijn.
Mijn paard maakt mooie ruime passen, haar rug word niet weggedrukt. Ze kijkt niet heel vrolijk maar volgens mij is ze voornamelijk heel erg aan het opletten. Ik zit er best recht op, eigenlijk best goed. Ik smokkel alleen met mijn handen (ik moest mijn handen hoger houden en ietsje naar voren, zodat paardlief zelf het contact op moest zoeken, dat betekend voor nu wel even een een beetje losse teugel en dat is wennen, de beweging volgen is dan een stuk moeilijker). Verder kijk ik naar beneden.

Afbeelding
Een foto in stap, ik kan hier zelf niet goed zien of ze ruim loopt, ze zakt wel iets met haar hoofd (omdat ik smokkel met mijn hand). Tijdens de les dacht ik echt dat ik goed bezig was met mijn handen hoog houden maar op de foto's zie ik dat eigenlijk niet terug.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:49

Moeilijk om veel te zeggen naar aanleiding van de foto's. Het beeld is zeker verbeterd!

Vind je in stap mooier zitten dan in draf, misschien een moment opname maar je lijkt voorover te vallen. Ik denk dat als je je beugels 1a2 gaatjes langer maakt je een stuk mooiere zit krijgt en je dan lang kan maken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:44

TurboTinker schreef:
Spannend LU!

Vraagje.

Hoe rijden jullie een paard correct van achter naar voren. Wat zijn de stappen?

Hoe maak je de motor aan? En hoe vang je het op?

In de les vrijdag met diego moest ik eerst de ontspanning opzoeken. Pas gaan veranderen van gang op het moment dat hij ontspannen liep. Vervolgens veel overgangen en veel volte werk. Veel op zit werken. Overgangen halt- galop, stap galop, galop- stap, stap- draf, en ga maar door. Pas toen hij daar fijn liep stukken rechtuit. Vervolgens over de diagonaal in middendraf van hand veranderen. Eerst met te veel been waardoor ik hem kwijt was. Vervolgens nog 2 keer waarin ik alleen maar groter moest gaan lichtrijden om er een fijne middendraf uit te krijgen. Instructrice zei dat ik eigenlijk continu de achterhand er onder had, en dat hij zo wf en toe een paar kleine passen smokkelde en te veel stuwde.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:50

Dankjullie.
Dat is wel fijn te horen!
Vandaag wedstrijd gehad en thuis gekomen met 199 en 194 :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:07

TurboTinker schreef:
Dankjullie.
Dat is wel fijn te horen!
Vandaag wedstrijd gehad en thuis gekomen met 199 en 194 :wow:

*\o/*

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:49

En eigenlijk.. liep hij niet eens zoals ik wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:15

TurboTinker schreef:

:') Juryleden soms... :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:31

TurboTinker schreef:

Kun je nagaan :D :D :D :D :D
Het beste is altijd kritisch te zijn op jezelf

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:43

Ik had niet eens op winst gerekend. De proef is een lachertje. Hii was niet eens echt los. Zal de linkjes ff pakken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:44

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:45

En proef 8. 194 punten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:29

TurboTinker schreef:
Spannend LU!

Vraagje.

Hoe rijden jullie een paard correct van achter naar voren. Wat zijn de stappen?

Hoe maak je de motor aan? En hoe vang je het op?

Correct van achter naar voren rijden betekent voor mij vooral dat je niet met een remmende en terugwerkende hand moet rijden om een bepaalde houding te bewerkstelligen. De energie (letterlijk een golfbeweging door het lijf) die gecreëerd wordt in het voorwaarts gaan, moet ongehinderd door het lijf kunnen gaan, zonder dat jij dat als ruiter ergens blokkeert.

In eerste instantie zorg je voor een basic gehoorzaamheid aan de hulpen en ontspanning. Een wat luier paard rijd ik gerust eens (kort) flink naar voren om duidelijk te maken wat ik bedoel met die voorwaartse hulp, maar verder niet.

Ik wil in eerste instantie wel een constante, ontspannen, voorwaartse gang hebben (een voorwaarde daarvoor is dat je nauwelijks hoeft te drijven om die te behouden), daarin werk ik aan soepelheid, balans en een fijn contact. Pas als ik die voorwaartse gang heb met een fijn, zacht contact, makkelijk terugrijden op m'n zit en fijne stelling en buiging, dan pas ga ik meer voorwaarts rijden, bijv. dmv schijnovergangen en overgangen. Daarvoor heel voorwaarts rijden of constant schijnovergangen vind ik geen nut hebben. Je kan zoveel voorwaarts rijden als je paard aan de voorkant aan kan zonder stug te worden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:01

Ik heb toch weer wat foto's!
Ik wilde graag na de les van laatst, nog eens doorzetten wat ik geleerd heb. De bak was helaas heel erg hard, dus echt zo rijden als met de les ging niet want dan zou hij zijn benen breken. Sommige stukken van de bak waren zo hard dat het klonk als asfalt, maar toch wat foto's.

Afbeelding
Eerst lekker los werken, pasje wijken. Ik moet mijn linkerbeen niet af steken. Denk dat ik hem hier opving met mijn linker teugel omdat hij te snel richting hoefslag ging.

Afbeelding
Ik geloof dat we toch wat geleerd hebben bij de les! <3 Fijn beeld vind ik zelf. Ik moet voor mij uit kijken, teugels korter zodat ik mijn handen meer kan dragen. :j

Afbeelding
In draf geld hetzelfde. Dit deel van de bak was overigens een stuk beter te rijden, en gewoon los zand. Teugels mogen weer korter zodat ik mijn handen kan gaan dragen en ik moet meer aan activiteit gaan werken. Helaas was echt schakelen niet goed mogelijk vanwege de slechte bak.

Afbeelding
Voor mij blijven de zelfde dingen gelden, maar ik vind wel echt dat hij beter loopt dan de vorige keer. Ik heb als het goed is komende vrijdag weer foto's dus hoop dan echt te kunnen laten zien dat hij veel beter loopt na die les. De bak was gewoon echt een groot drama.

Ik ben trouwens wel een gaatje langer gaan zitten, maar als ik de foto's zo terug zie, denk ik dat er nog wel een gaatje bij kan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:38

In de stap mis ik nog activiteit. Dat kun je goed zien aan het punt waar het paard het achterbeen neerzet en waar het voorbeen van de grond komt. Wanneer een paard actief stapt komt het achterbeen over de afdruk van het voorbeen heen. Eerst actief, dan neerwaarts. Iets wat overigens vaak vanzelf gaat als een paard eenmaal actief stapt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:39

Klopt, dank je. Ik ben wel heel benieuwd wat je van de rest van de plaatjes vind vergeleken die van vorige week.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:19

De eerste foto LU is geen wijken, maar gaat meer naar appuyement. Leuk dat ie dat kan, maar was waarschijnlijk niet jouw bedoeling :D :D Dus stelling andersom als je wilt wijken :D :D
Verder zien de foto's er aardig uit alhoewel ik nog niet het idee heb dat hij in de kaak echt los laat.
Probeer je handen niet "vast" te zetten.
Overigens Melis, waar is dat?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:11

Foto 1 heeft ie toch zijn hoofd iets naar rechts? Wijken voor t rechterbeen? Dan klopt dat toch? Of ben ik scheel?

Het ziet er beter uit LU. Lijkt erop dat je een paar knopjes gevonden hebt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:29

hoi, heb hier een hele tijd geleden wel eens een foto geplaatst dus nu zou ik weer graag wat feedback krijgen :) mijn merrie is nu zes en heb haar zelf doorgereden (heb ze sinds haar vierde) en we rijden vooral dressuur. Ik heb ook gelijk een foto van vroeger om te vergelijken, ik reed vroeger wel eens met een slof maar dat doe ik eigenlijk al meer dan een jaar niet meer :) Kunnen jullie mij vertellen hoe jullie ze vinden lopen? Loodlijn, achterhand, ruggebruik etc... bedankt!

2012
Afbeelding

Nu
Afbeelding

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:51

Babootje schreef:
De eerste foto LU is geen wijken, maar gaat meer naar appuyement. Leuk dat ie dat kan, maar was waarschijnlijk niet jouw bedoeling :D :D Dus stelling andersom als je wilt wijken :D :D
Verder zien de foto's er aardig uit alhoewel ik nog niet het idee heb dat hij in de kaak echt los laat.
Probeer je handen niet "vast" te zetten.
Overigens Melis, waar is dat?

De foto is een beetje van een rare positie genomen. Voor mijn gevoel was het in elk geval gewoon wijken. Ik heb ook altijd gewoon stelling naar het been waarvoor ik wil wijken zegmaar. Dus in dit geval idd stelling naar rechts. Het kan heel goed zijn dat ik hem hier net even recht maakte omdat hij de neiging heeft om of eerst met de voorkant, of eerst met de achterkant richting hoefslag gaat. Dan moet ik hem eerst weer even recht gaan maken voor ik dat kan op lossen. Zondag word er trouwens echt Z met hem gestart, dus hij kan het allemaal echt. :j
Mijn handen is idd nogsteeds een probleem. Moet er heel erg op gaan letten dat ik mijn teugels niet te lang laat worden, want dan ga ik ze dus naar me toe halen. Dus volgende keer, teugels korter houden zodat ik mijn handen beter draag.
Hij voelt trouwens wel heel fijn aan in de hand. Hij knabbelt echt op het bit, en voor mijn gevoel loopt hij juist heel erg relaxed. :j
Het is trouwens in Stompwijk! Ik weet niet precies hoe de stal heet :+ Zit zo goed als naast de Groene meer.

TurboTinker schreef:
Foto 1 heeft ie toch zijn hoofd iets naar rechts? Wijken voor t rechterbeen? Dan klopt dat toch? Of ben ik scheel?

Het ziet er beter uit LU. Lijkt erop dat je een paar knopjes gevonden hebt.

Dat is idd wel de reden waarom ik een lesje genomen heb. Juist om even een paar knopjes te ontdekken, waarmee ik zelf weer verder aan de slag kan, want zelf kon ik die knopjes niet vinden, en bleef ik eigenlijk een beetje kloten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:36

Wijken naar rechts met stelling naar rechts gaat naar een appuyement. Een appuyement is "wijken voor gevorderden" om het maar zo te noemen. Je ziet dat je paard met het wijken nog onvoldoende schaart. Dat komt nu juist door je stelling naar rechts. Als we met paarden die dat nog moeten leren beginnen te wijken, nemen we juist een linker stelling, wat het gemakkelijker maakt om opzij voor je been te gaan (je paard is dan "hol" aan je been)
De hulpen bij bijvoorbeeld wijken naar rechts zijn:
1. linker hand vraagt linker stelling en de rechter hand
blijft op zijn plaats om te voorkomen dat de hals teveel
naar links gaat;
2. linker been ligt iets achter de singel en vraagt het
paard te wijken/zijwaarts te gaan terwijl het
rechterbeen op de singel blijft en zorgt dat het paard
"voorwaarts" blijft gaan;
3. Je eigen zwaartepunt verplaats je naar rechts en je kijkt waar je heen gaat.

Afbeelding

Belangrijk is dat je paard voldoende "schaart". Doet ie dat is stap twee om je paard het wat moeilijker te maken is je paard recht gesteld te houden bij het wijken voor de kuit. Stap 3 wijken naar rechts met stelling rechts gaat (afhankelijk van de mate van stelling) naar een appuyement.
Op foto 1 is ook je gewichtsverdeling niet goed (kun je o.a. ook zien aan je beugels).

Onderstaand artikel uit Hoefslag over wijken:
http://www.dehoefslag.nl/tip/edward-gal-zijwaarts-6

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:59

Duidelijke basic uitleg Babo +:)+

En het linkje is ook heel bruikbaar.
Vooral deze viel me toch op: "Het is dan zaak om je paard als het ware ‘uit de scheve kant te halen’. In het voorbeeld waarbij het paard links over de schouder valt, doen we de linkerhand net even over de manenkam, waardoor we de schouder als het ware naar binnen drukken. Op het moment dat het paard reactie geeft, laten we dat meteen weer los, zodat het paard op dat moment geen steun vindt in je hand."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:08

LoveUggs schreef:
Klopt, dank je. Ik ben wel heel benieuwd wat je van de rest van de plaatjes vind vergeleken die van vorige week.

Hij loopt wel al iets meer aan elkaar maar wel in een valse knik en dat komt door jouw handen gok ik. Niet teveel bezig zijn met het nageeflijk rijden, als je paard actief door het lijf loopt, lekker stelling en buiging vragen komt dat echt wel vanzelf. :)

Heleen, ziet er supergoed uit, paard wordt duidelijk van achter naar voren gereden, mooie verandering!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:02

Joolien schreef:
In de stap mis ik nog activiteit. Dat kun je goed zien aan het punt waar het paard het achterbeen neerzet en waar het voorbeen van de grond komt. Wanneer een paard actief stapt komt het achterbeen over de afdruk van het voorbeen heen. Eerst actief, dan neerwaarts. Iets wat overigens vaak vanzelf gaat als een paard eenmaal actief stapt.

Voorwaarts-neerwaarts is een uitdrukking, het hoort bij elkaar.

Niet het één en niet het ander heeft zin wanneer het het niet tesamen gebeurt.
Het neerwaarts (het los laten) is in het begin doorgaans het moeilijkst te bereiken, vandaar uit is het zinvol om dit eerst aan het paard "uit te leggen".
Zo gauw het in beginsel begrepen is drijf je voorwaarts tijdens het moment dat het paard neerwaarts gaat.
Francesco Vedani legt heel elementair en duidelijk uit hoe je dit aan een paard leert.
https://www.youtube.com/watch?v=E0OiQ8d3JPg

Het resultaat is dat het paard zijn hals en hoofd plaatst op een hoogte die het op dat moment aankan, dus relatief aan zijn ontwikkelings niveau.
Een paard gaat tijdens zijn ontwikkeling zijn hals en hoofd VANZELF steeds hoger dragen.
Dit in tegenstelling tot het in de krul rijden wat @LoveUggs nu nog doet.

Het voorwaarst-neerwaarts is het fundament van de Klassieke Dressuur, net zoals de fundering het fundament van een te bouwen huis is.
Het heeft geen enkele zin om in de africhting verder te gaan zonder de fundering bevestigd te hebben, net zoals het geen zin heeft de muren op te trekken van een huis zonder fundering, het resultaat is bij beide dat het afgebroken moet worden en opnieuw opgebouwd.
De raad die @LoveUggs dus het beste kan opvolgen is het eerst bevestigen en ontwikkelen van het voorwaarts neerwaarts.
Het fascinerende gevolg zal zijn is dat het paard veel gemakkelijker wordt te rijden en ook dat het veel gemakkelijker wordt het "uit te zitten", het gaat namelijk zijn ruiter dragen.