Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:37

freeride schreef:
Ik zit in het "nederlandse gemiddelde", dus ja, 42 en ben er (gezien mijn familiegeschiedenis) heel blij mee. Nee, ik heb geen maat 38, maar voor mij is dit een overwinning en ben ik er blij mee.

Dan moet ik hier lezen dat ik te zwaar ben? Dat iemand 36/38 normaal vindt? En voor een paard (gezien het topic) aanvaardbaar vindt?

Ik heb geen rank paard, zo simpel ben ik ook nog wel. Maar ga me niet zeggen dat ik met 75 kilo niet op mijn KWPN'er mag, terwijl wel een springruiter met 75+ met zijn paard 1.60 en hoger mag springen.
En over "elk pondje gaat door het mondje" onzin, want geloof me, ik zie het bij mijn zussen, er kan zoveel meer bij spelen.

Ik zeg niet dat je met 75 kg en 1.75 te zwaar bent om te rijden op je paard. en ja 36/38/40 is normaal ja, maar tegenwoordig vindt men 40/42/44 normaal, ik niet.
En die "onzin van elk pondje gaat door het mondje", is geen onzin, sorry hoor, maar van een infuus wordt je niet dik, dus moet het eraan gegeten/gedronken zijn.[/quote]

Ik zou je toch maar eens even wat meer in de mensen moet verdiepen . Je hebt ook medicatie die echte dikmakers kunnen zijn :roll: . en je vind 40/42/44 niet normaal . Prima , maar wil je daar mee zeggen dat die mensen dan ook te zwaar zijn voor het paard ? Want daar gaat het hier om .

Collie2008

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:45

Niet alle te zware mensen zijn te zwaar vanwege medicatie, dat is een kleine groep.

maar goed los van dat te zwaar zijn en te zwaar voor het paard gaat wat mij betreft wel redelijk hand in hand met elkaar. Iemand van 1.49 en 75 kilo is veel te zwaar, toch vind ik 75 kilo an sich niet te zwaar voor een paardenrug. Maar deze te zware ruiter kan nooit fysiek gezond zijn en zodoende denk ik dat diegene tegenwerkt in bewegingen van het paard, onvoldoende conditie heeft etc. Maar goed, dan vind ik het ook wel weer een verschil of deze ruiter dagelijks op het paard forse arbeid verricht (waar je als ruiter zelf ook fysiek gezond moet zijn), of af en toe ene recreatief ritje maakt (waarbij ik dat weer minder van belang vind)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:49

Het doet er voor dit topic niet toe waarom iemand "te zwaar" is.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:46

gummie schreef:
Er is altijd een excuus. De vraag is alleen of je dat wil gebruiken.

Kort en bondig punt uit :D

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:47

gummie schreef:
Het doet er voor dit topic niet toe waarom iemand "te zwaar" is.

En dit hoort er natuurlijk ook bij, kort en krachtig :D

moniqueski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:07

van de week de ostiopaat bij mijn paard gehad en wat denk je?
Niets aan de hand een fijn paard en los in de rug even een lekkere massage en dat was het.
Tja raar he dat dat kan terwijl er al ruim 4 jaar iemand op haar rug zit die te zwaar is!!!!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:33

Gefeliciteerd {:)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:49

moniqueski schreef:
van de week de ostiopaat bij mijn paard gehad en wat denk je?
Niets aan de hand een fijn paard en los in de rug even een lekkere massage en dat was het.
Tja raar he dat dat kan terwijl er al ruim 4 jaar iemand op haar rug zit die te zwaar is!!!!

Schuldgevoelens krijgen omdat je denkt te zwaar te zijn is naar mijn mening niet evident, alles kan, ligt aan veel factoren. Waar het mij persoonlijk om draait is het feit dat het voor het paard een belasting kan zijn en vele dit niet kunnen inzien, want hier gaat het om. Niet elk paard is het zelfde en je kunt er in vele gevallen geen touw aan vastknopen. :D

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 12:45

john57 schreef:
Alleen paardrijden als sport is daarom ook niet aan te bevelen. Je moet een basisconditie hebben en ook het liefst op andere manieren vaker doelgericht met je lichaam bezig zijn, waardoor je coördinatie, je spierkracht en beweeglijkheid geschoold worden.

Interessante discussie :j Ik vind bovenstaande een waarheid als een koe. We verwachten van ons paard heel veel. Hij moet lenig zijn, een goede conditie hebben, met buiging lopen, enz enz. Maar zelf willen veel ruiters nergens aan werken. Dat is toch vreemd?

Ik fitness twee keer per week, omdat paardrijden toch een vrij eenzijdige belasting van je lichaam is. Ik voel me daar stukken fitter bij en daarnaast voel ik wat het is om te verzuren. Wat mijn paard voelt, als ik wat meer doorvraag.

Het is jammer om te zien dat dergelijke discussies toch vaak verzanden in persoonlijke aanvallen en opmerkingen over wat mooi is. Het gaat niet om schoonheid, het gaat om gezondheid. Gezondheid van de ruiter, gezondheid van het paard.

Ik vind het redelijk shocking om te lezen wat het gemiddelde gewicht is van mannen en vrouwen in Nederland. Daar zou imo best eens op ingegrepen mogen worden. Gezond(er) leven levert zo veel winst op, op verschillende terreinen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:00

Telt iedere dag 3 kruiwagens vol door de modder sleuren op mijn paddock paradijs (zwemparadijs :+ ) ook als "scholing"? En dan nog het zelfde rondje met een paar kruiwagens hooi..... Ik vind het beweging zat!!! :D

Voor zover ik weet laat een groot deel van top paardrijdend NL zich ook trainen en op zijn minst weer recht maken door een fysio oid.

Het punt in dit topic is "te dik" en het daaraan gekoppelde "te zwaar" . Niet ieder te dik persoon is te zwaar voor zijn paard, maar zal dit paard door gebrek aan conditie en het onvermogen om correct met de beweging mee te gaan, meer in de weg zitten, dan iemand met een gelijk gewicht, maar die niet "te kort is voor zijn gewicht"

Het gaat hier inderdaad niet om MOOI!!!! Want smaken verschillen. Wel om het welzijn van het paard, dat er niet op is gemaakt om te dragen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:06

Goh, het topic loopt nog steeds, heb de laatste pagina's weer ff bijgelezen en eigenlijk wordt er nog steeds hetzelfde aangedragen als 50 pagina's geleden :').

Wat mijn bijdrage betreft, ik moet zeggen dat ik sinds dit topic nog meer bezig ben met mijn gewicht icm paard dan daarvoor. Ik blijf erbij dat het een combinatie van meerdere factoren is en dat je dus ook niet 1 vast maximum gewicht kunt stellen en dat het altijd per situatie verschilt. Ik kan zelf nu even niet rijden omdat mijn paard mogelijk een peesblessure heeft (is niet zeker, ze moet gescand worden, maar dat kan door omstandigheden even niet), dus ik neem het zekere voor het onzekere en rij nu dus al een tijdje niet. Als gevolg daarvan ben ik de afgelopen maand ruim 3 kilo aangekomen, een paar maanden geleden ben ik met heel veel pijn en moeite 5 kilo afgevallen en sindsdien loop ik bij een dietiste om het op peil te houden, icm met rijden lukte dit heel goed, maar nu dat wegvalt komt het er heel gauw bij. Met dit topic in mijn achterhoofd ben ik nu als de sodemieter aan het sporten om maar niet meer aan te komen en ik ga weer op dieet om weer af te vallen. Dus op zich heeft dit topic wel een bepaalde uitwerking op mij gehad :j, maar het is niet zo dat ik pas weer met 80kg erop stap, dat vind ik kul, ik heb mijn paard erop uitgezocht dat ze groot en stevig genoeg is om mij te kunnen dragen en heb daar nog nooit problemen mee ondervonden (en zij ook niet :') ).

Ben er wel achtergekomen dat er ondanks mijn gewicht toch inderdaad echt niets mis was/is met mijn conditie, ik kan alles prima meedoen zonder ook maar enigszins moe of buiten adem te raken en met mijn soepelheid valt het ook nog alleszins mee, dus wat dat betreft valt het nog wel mee met me.
Vriendin van me is onderhand al 20 kilo afgevallen voor zichzelf en haar paard en hoewel het wel iets heeft bijgedragen in haar bewegingsvrijheid, het rijden gaat nog steeds niet echt heel erg soepel, dus minder gewicht houdt niet per definitie in dat je beter mee kunt komen in de beweging. Uiteraard is het effect daarvan op het paard wel een stuk minder groot, maar gewicht maakt weinig uit in het gevoel voor het rijden i.m.o.

Dus eigenlijk heeft dit topic voor nog ietsje meer bewustwording gezorgd (waarvoor dank), maar dat houdt nog niet in dat ik het met alles eens ben wat hier wordt gezegd. Mijn eigen motivatie om te rijden heeft toch ook vooral te maken met mijn eigen geluk (net als voor eigenlijk iedereen hier geldt, anders zou niemand op een paard hoeven stappen), merk namelijk wel dat ik er heel naar van word als ik niet samen met mijn paard op pad kan, dus wat dat betreft zal ik altijd wel zo 'egoïstisch' blijven dat ik ook met overgewicht erop zal stappen. Maar dat doe ik ook in de zekerheid dat mijn paard daar echt niet slechter van wordt.

Citaat:
Ik fitness twee keer per week, omdat paardrijden toch een vrij eenzijdige belasting van je lichaam is. Ik voel me daar stukken fitter bij en daarnaast voel ik wat het is om te verzuren. Wat mijn paard voelt, als ik wat meer doorvraag.

Als je op een goede manier bezig bent met de training van je paard (en van jezelf) dan horen jullie geen last te hebben van verzuring, verzuring zit 'm vooral in het overvragen en het niet goed op en afbouwen van de gevraagde training. Ik vind paardrijden trouwens helemaal geen eenzijdige belasting, je traint billen, benen, buik en rug (en sommige mensen trainen hun armen ook flink...).

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:47

hyppolyte schreef:
Citaat:

Als je op een goede manier bezig bent met de training van je paard (en van jezelf) dan horen jullie geen last te hebben van verzuring, verzuring zit 'm vooral in het overvragen en het niet goed op en afbouwen van de gevraagde training. Ik vind paardrijden trouwens helemaal geen eenzijdige belasting, je traint billen, benen, buik en rug (en sommige mensen trainen hun armen ook flink...).

Paardrijden is wel degelijk eenzijdige belasting van je lichaam. Denk maar eens na over welke spiergroepen je gebruikt, en op welke manier. Het is ook logisch dat je bij bijvoorbeeld zumba of rugby anders beweegt dan op een paard. Derhalve belast je het lichaam ook anders. denk alleen al aan de spiergroepen die jij hierboven noemt.

Verzuring treedt op, wanneer je iets extra vraagt. Als je met gewichten traint, ga je verzuren als je de grenzen opzoekt. Dat is nodig om meer kracht te krijgen. Als je begint met het opbouwen van hardlopen, verzuur je als je steeds een stukje verder gaat. Dat is nodig om je uithoudingsvermogen te vergroten. Bij een paard werkt dat niet anders. Een nieuwe oefening, een extra verruiming, het opbouwen van conditie, alles leidt tot verzuring. Goede afbouw is inderdaad heel belangrijk :j

jasje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:36

Het is wel waar dat je een paard zijn rug onwijs kan verzieken als er langdurig te zware mensen op rijden... maar waarom zouden wij daar over oordelen? Ik bedoel je moet niet met 120 kilo op een d pony gaan zitten of iets dergelijks maar ik denk dat meeste mensen zelf ook wel kunnen beoordelen wanneer ze écht te zwaar zijn voor dat ene paard.
En inderdaad, is een ruiter die zo rijd dat zn paard hartstikke in de weg zit niet net zo erg als een "dikker" persoon? Die persoon moet alleen beter letten op wat voor type paard ze rijd, een forser gebouwd paard kan in principe heel veel gewicht dragen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:32

jasje9 schreef:
Het is wel waar dat je een paard zijn rug onwijs kan verzieken als er langdurig te zware mensen op rijden... maar waarom zouden wij daar over oordelen? Ik bedoel je moet niet met 120 kilo op een d pony gaan zitten of iets dergelijks maar ik denk dat meeste mensen zelf ook wel kunnen beoordelen wanneer ze écht te zwaar zijn voor dat ene paard.
En inderdaad, is een ruiter die zo rijd dat zn paard hartstikke in de weg zit niet net zo erg als een "dikker" persoon? Die persoon moet alleen beter letten op wat voor type paard ze rijd, een forser gebouwd paard kan in principe heel veel gewicht dragen.

Dus moet die ruiter beter gaan leren rijden en die dikke afvallen en anders moeten ze allebei niet op een paard gaan zitten. Simpel.

Kwam er net achter in een ander topic dat de gem nederlandse vrouw 70-80 kg weegt, maar wel ook gem 1.67 is. Dat is dus gemiddeld een BMI van tussen de 25.1 en de 28.7.. Eigenlijk moeten nederlandse vrouwen in het algemeen dus gewoon afvallen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:41

Die lengte klopt niet, die ligt iets boven de 1,70m dacht ik.
Gewicht zou kunnen, ik vind het wel schokkend..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:11

Citaat:
Paardrijden is wel degelijk eenzijdige belasting van je lichaam. Denk maar eens na over welke spiergroepen je gebruikt, en op welke manier. Het is ook logisch dat je bij bijvoorbeeld zumba of rugby anders beweegt dan op een paard. Derhalve belast je het lichaam ook anders. denk alleen al aan de spiergroepen die jij hierboven noemt.

Verzuring treedt op, wanneer je iets extra vraagt. Als je met gewichten traint, ga je verzuren als je de grenzen opzoekt. Dat is nodig om meer kracht te krijgen. Als je begint met het opbouwen van hardlopen, verzuur je als je steeds een stukje verder gaat. Dat is nodig om je uithoudingsvermogen te vergroten. Bij een paard werkt dat niet anders. Een nieuwe oefening, een extra verruiming, het opbouwen van conditie, alles leidt tot verzuring. Goede afbouw is inderdaad heel belangrijk

De dingen die ik moet doen voordat ik kan gaan paardrijden vallen bij mij ook onder de categorie gebruiken van spieren, dus dat is ook wandelen, rennen, tillen, sjouwen en wat al nog meer. En ik moet zeggen dat dat ik zumba minder intensief vind dan paardrijden eigenlijk, en bepaalde dingen van het paardrijden gebruik ik ook in de sporten die ik nu doe (zoals pilates, zumba en core stability). Sterker nog, ik heb meer last van spierpijn na het rijden als ik een tijdje niet geweest ben dan ik van het sporten heb. Misschien is het dan alleen bij mij het geval (vast niet) maar ik heb toch best aardig wat getrainde spiergroepen en een goede conditie. Wat vind jij er eenzijdig aan dan? Het is natuurlijk wel vooral benenwerk, maar toch ook rug, buik en dus soms armen. Vind ik best veelzijdig hoor :j.

En verzuring treedt op als je teveel hebt gevraagd van je lichaam, als je bijvoorbeeld 3 uur gaat wandelen of hardlopen terwijl je dat normaal maar een uurtje per dag doet. Als jij een goede warming-up en cooling down doet en de training rustig opvoert, dan heb jij als het goed is geen last van verzuring. En dan kun je nog steeds je grenzen oprekken. Het verschil is alleen dat het dan minder snel gaat..

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:28

Ireen_ schreef:

Nope, 167..
Afbeelding

De gemiddelde lengte van de nederlander (man+vrouw) ligt wel op (181+167)/2 = 174.

Bij dat gewicht scheelt het natuurlijk ook wel of het spieren zijn of vet.. bovendien wegen spieren meer dan vet..

Gemiddelde van borsten-taille-heupen schijnt 94-74-102 te zijn.. dat vind ik ergens nog best veel voor iemand van 1.67.. (Maarja, ben zelf 1.80, 61.2 kg (vanochtend nog gemeten, wel met gipscorset :P), 88-66-95, dus zo'n goede vergelijking heb ik niet.. :o Misschien valt het juist nog wel mee?)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:13

Ik wou zelf niet met mijn 88 kilo mijn D pony van 1.45 beleren en inrijden, laat staan mijn jongste (E pony 1.52, vol in de groei en erg slap overbouwd met hangrug)

Ben inmiddels 72 kilo, ben 1.70 lang en heb maat 38.
Een vriendin van mij is ook 72 kilo en 1.70 lang, maar heeft maat 42. (duidelijk meer vet dan spierweefsel, zegt ze zelf ook)

Ik kan haar wel op een van mijn pony's laten rijden we hebben het zelfde gewicht en lengte, maar doe het niet. Waarom? Om de "blubber" oneerbiedig gezegd. Ik vind, net als wat eerder ook aangehaald is, dat "blubberweefsel" een paard te erg NA belast.

Bij de meeste zwaarlijvige mensen gaat elk pondje echt wel door het mondje, vaak in de vorm van verkeerd en eenzijdig voedsel. En een gebrek aan veelzijdige beweging werkt ook mee waardoor er meer vet dan spierweefsel aangemaakt word. Zie mijn vriendin en mij.

bokt1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:26

nou ik heb echt heel erg zwaar gewogen ik ben 1,79 en woog toen 90 kilo |( nu een halfjaar verder weeg ik 74 kilo X ps vind mezelf nog steeds een beetje te zwaar

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:44

Tessa_1 schreef:
Ireen_ schreef:

Nope, 167..
Afbeelding

De gemiddelde lengte van de nederlander (man+vrouw) ligt wel op (181+167)/2 = 174.

Bij dat gewicht scheelt het natuurlijk ook wel of het spieren zijn of vet.. bovendien wegen spieren meer dan vet..

Gemiddelde van borsten-taille-heupen schijnt 94-74-102 te zijn.. dat vind ik ergens nog best veel voor iemand van 1.67.. (Maarja, ben zelf 1.80, 61.2 kg (vanochtend nog gemeten, wel met gipscorset :P), 88-66-95, dus zo'n goede vergelijking heb ik niet.. :o Misschien valt het juist nog wel mee?)

Goh, ben ik met 1,68m toch een beetje gemiddeld.
Ik zal wel in de war zijn met de lengte van jonge vrouwen dan :) Dacht dat dat een stukje hoger lag.

Las in dat andere topic volgensmij dat de gemiddelde kledingmaat 42 is, ik kan het me haast niet voorstellen.. veel groter dan 42/44 ligt er toch bijna niet in een standaard kledingwinkel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:03

Maat 46 is meestal de grootste in een standaard winkel. De gemiddelde maat (wat ik het meest verkocht) was idd maat 42 - 44.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:30

Mjah, met 94-74-102 zit je ook op maat 42 in NL :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:49

Buitenzinnig schreef:
Telt iedere dag 3 kruiwagens vol door de modder sleuren op mijn paddock paradijs (zwemparadijs :+ ) ook als "scholing"? En dan nog het zelfde rondje met een paar kruiwagens hooi..... Ik vind het beweging zat!!! :D

Voor zover ik weet laat een groot deel van top paardrijdend NL zich ook trainen en op zijn minst weer recht maken door een fysio oid.

Het punt in dit topic is "te dik" en het daaraan gekoppelde "te zwaar" . Niet ieder te dik persoon is te zwaar voor zijn paard, maar zal dit paard door gebrek aan conditie en het onvermogen om correct met de beweging mee te gaan, meer in de weg zitten, dan iemand met een gelijk gewicht, maar die niet "te kort is voor zijn gewicht"

Het gaat hier inderdaad niet om MOOI!!!! Want smaken verschillen. Wel om het welzijn van het paard, dat er niet op is gemaakt om te dragen.

Vind je wat kruiwagens rondsjouwen genoeg beweging? Oei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:51

Tessa_1 schreef:
Mjah, met 94-74-102 zit je ook op maat 42 in NL :)

De gemiddelde nederlander wordt gewoon te dik, dat we straks dik normaal gaan vinden, maar het blijft gewoon te dik en ongezond. Ik vind het zeer verontrustend dat we dik zijn maar normaal gaan vinden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 08:52

Is ook verontrustend we gaan Amerika achterna helaas