Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 02:02

svdijk schreef:
en is het niet zo, dat hoewel de meesten de klassieke stijl volgen, we toch een beetje met de tijd meegaan en nu andere dingen willen zien?

Nee hoor, das vloeken in de kerk!!! Klassiek zoals het vroeger was is het summum ;) Top wedstrijd ruiters van nu kunnen er niets van. Helaas zijn er weinig bewegende beelden terug te vinden van de 'grootmeesters' waar men hier regelmatig mee dweept, en als er al een boven komt, dan is er altijd wel een excuus voor eventuele imperfecties. Als het om topruiters van nu gaat hanteert men hier nu eenmaal andere maatstaven.

piepenfiets schreef:
Niemand hier beweert het beter te kunnen maar enkelen kunnen wschnlk een betere piaffe tonen dan in dit filmpje,

Soms lijkt het wel of klassieke dressuur alleen maar uit het rijden van een piaffe bestaat... Wat volgens mij voor een enigzins getalenteert paard nog geen eens het allermoelijkst is van al wat je een paard dressuurmatig kunt aanleren. Voor mij zit de kunst in het naadloos aanelkaar rijden van alle GP opgaven, en ALLE opgaven technisch correct uit te voeren. Het rijden van een piaffe alleen zegt mij echt heel weinig over de kwaliteiten van de ruiter. Een naadloze overgang passage/piaffe en weer terug, vanuit een passage/piaffe een correcte overgang naar de uitgestrekte stap, wissels om de pas, een overgang vanuit passage naar galop, naar een goede uitgestrekte draf etc. Dat is pas moeilijk. Daarin onderscheiden de echte ruiters zich van de circusartiesten. Dat soort volledige verrichtingen worden van de zogenaamde 'klassiekers' waarmee men hier vaak dweept vrijwel niet vertoont.

Hieronder nog wat filpjes ter vergelijking van enkele 'grootheden', misschien wel aardig ter vergelijking en aanvulling opd e eerder geplaatste:

Nuno oliviera: een dressuurgrootmeester waar hier regelmatig mee gedweept wordt:

http://www.youtube.com/watch?v=TfiTTyi2He8
(geen filmpje waarvan mijn dressuurhart sneller gaat kloppen...)

Bent Bent branderup, de doorzichzelf gekroonde grootmeester van de Academische rijkunst:

http://www.youtube.com/watch?v=90CEwvZQVYw

(laat je niet misleiden door de vertraagd afgespeelde beelden... Wat mij betreft een hoop poeha en circus en weinig mooie dressuur. Of je moet van taktfouten, weggedrukte ruggen en impulsverlies houden)

Filmpje van een van zijn leerlingen:

http://www.youtube.com/watch?v=TO6EN_XY ... re=related

Dit is kennelijk de piaffe die ze in de AR nastreven?

Anky van grunsven, HET boegbeeld van de 'moderne' dressuur
http://www.youtube.com/watch?v=MPJGEzI3aIc

Edward Gal met Totilas: een combi die tot op heden ongeevenaarde prestaties heeft gehaald in de dressuurring, oud leerling van anky welke je ook kunt scharen onder de 'moderne' dressuur:

http://www.youtube.com/watch?v=Eet-Vbg-YJ4

Dhr. Klimke, met Alerich (het paard dat als jong paard door de prof is getraind als ik het goed gelezen heb, en met Klimke wordt hier ook regelmatig gedweept als goed uitvoerder van hoe klassieke dressuur bedoeld is)

http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8

(let vooral even op de houding van klimke, en ook de houding van de handen... vergelijk deze eens met de houding van Edward Gal, die door de critici hier op afgebrand wordt. Dit wat de internationale top in 1984 (overigens evengoed respect!) vergelijk deze eens met de internationale top, Edward en Anky, anno 2011. Zoek de verschillen... Zitten die echt alleen in het feit dat er nu kwalitatief betere paarden worden gefokt?)

Phillipe Karl; de meastro himself in Verden (heeft die man een off-day of rijdt hij altijd zo?)

http://www.youtube.com/watch?v=_vK5lctM ... 7231030397

Een van Philipe Karl zijn leerlingen:

http://www.youtube.com/watch?v=BWvWb9ggOUQ&NR=1

(als zijn visie hiertoe moet leiden... Niet mijn ding in ieder geval...Als je eerst dit fimpje ziet en dan hoort dat hij boeken heeft geschreven; voor mij een reden om het boek niet te kopen.)

clarence schreef:
Waar het om gaat is dat dit wordt afgekraakt door de resident experts, terwijl een oberbereiter zelf dit een mooi filmpje vindt. Misschien moeten we daarom juist wel gaan twijfelen aan de kennis van de deelnemers in dit topic.

We moeten in ieder geval twijfelen aan hun relativeringsvermogen... Op veel van de 'grootmeesters' waarmee hier vaak gedweept wordt valt zelf ook nog genoeg op aan te merken.

Danique_G schreef:
Maar was is nou eigenlijk de klassieke dressuur? Missschien heeft iemand een website waar het op staat?

Ja hoor, genoeg websites van allerlei aanbieders van klassieke dressuurinstructie. Ze geven er helaas allemaal vaak un eigen invulling aan (wat overigens niet altijd slecht hoeft te zijn). het is net als met religie: iedereen die aan religie doet geloofd in god, ze houden er alleen vrijwel allemaal een andere interpretatie van het geloof en de bijbel op na. Er is geen ultime 'waarheid'. Dressuur moet je zien als een kunstvorm; het moet mooi zijn. En smaken verschillen nu eenmaal vaak. Zie allerlei voorbeelden hierboven. Ik zou zeggen: kies het voorbeeld uit wat je het meest aanspreekt en probeer dat na te streven. Laat je niet steeds van de wijs brengen door jan en alleman die afkraken wat jij mooi vind.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 06:55

Citaat:
Ja hoor, genoeg websites van allerlei aanbieders van klassieke dressuurinstructie. Ze geven er helaas allemaal vaak un eigen invulling aan (wat overigens niet altijd slecht hoeft te zijn). het is net als met religie: iedereen die aan religie doet geloofd in god, ze houden er alleen vrijwel allemaal een andere interpretatie van het geloof en de bijbel op na. Er is geen ultime 'waarheid'. Dressuur moet je zien als een kunstvorm; het moet mooi zijn. En smaken verschillen nu eenmaal vaak. Zie allerlei voorbeelden hierboven. Ik zou zeggen: kies het voorbeeld uit wat je het meest aanspreekt en probeer dat na te streven. Laat je niet steeds van de wijs brengen door jan en alleman die afkraken wat jij mooi vind.

Denk dat u generaliseert, de Klassieke Dressuur is door de eeuwen heen ontwikkeld qua oefeningen, en qua hulpengeving, op ieder probleem van het paard ivb met zijn lichaam is er een oplossing te vinden die met deze oefeningen en deze hulpen is op te lossen.
Bovendien heeft u niet dit topic doorgelezen wie en wat Reitmeister zijn.
En wanneer u leerlingen van die en die heeft dan lach ik vaak, omdat die leerlingen zeggen dat zij leerling zijn van die en die.
Dit zijn de Reitmeister die men in wezen deze naam geeft die mee gewerkt hebben aan de ontwikkeling van Klassieke Dressuur zoals wij die nu rijden na de reglementen van de F.E.I. en die in elk land zo word gehandhaafd dient te worden die aangesloten is bij de F.E.I.:
* Xenophon
* Federigo Griso, genannt Grisone
* Antoine de Pluvinel
* William Cavendish
* Marquis de Marialva
* François Robichon de la Guérinière
* Ludwig Hünersdorf
* François Baucher
* James Fillis
* Louis Seeger
* Gustav Steinbrecht
* (Federico Caprilli)
* Alexis l´Hotte
* General Decarpentry

De Klassieke Reitkunst die het zuiverst word vastgehouden in Wien, heeft vele afwandelingen vele vertakkingen, maar Klassieke Reitkunst is en blijft en dwaalt niet af.

Phillip Karl is nog lang geen Reitmeister in de zin van de bovengenoemde mensen.

En ieder paardenland zoals Frankrijk en Duitsland heeft zijn Reitmeister, maar die hebben niet eraan bijgedragen van de ontwikkeling van de moderne Klassieke Dressuur.

De Schule über der Erde die word het zuiverst getroond in Wien, alle andere zijn meer en meer copieen en dan niet precies uitgevoerd.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:08

vlooike schreef:
Wat ik mij eigenlijk afvraag bij het lezen van dit topic is, of jullie ooit wel gevoeld hebben wat een goed gaand paard is. Er wordt hier zoveel geneuzeld. Ik krijg toch sterk de indruk dat we hier met een aantal 'internetruiters' te maken hebben.
Maar het is wel vermakelijk vind ik hoe dat jullie je gelijk proberen te krijgen en tegen elkaar aan het interessant doen zijn. Sorry, maar zo komt het op mij over. Tegenover wie willen jullie wat bewijzen?
Hoe goed dat jullie de boeken uit je hoofd kennen? Ik zou zeggen, als jullie het zo goed weten, ga maar eens lekker op een paard zitten en laat ons jullie rijfoto's zien.
Ik denk dat het topic dan een stuk stiller wordt.

Aan "wie" moeten "wij" foto's laten zien?Je hebt wel een punt,uit je dit ook tegen voetbalcommentatoren,bijna alle juryleden of uberhaupt elke toeschouwer bij welke tak van sport ook die niet alles geweldig vindt.Of moet iedereen datgeen hijzelf niet zou kunnen reproduceren per definitie fantastisch vinden?Dan wordt het overal stil in de sport toch?Dit topic is bedoeld om wat op te steken van elkaar,en kennelijk zijn er ook mensen zoals jij die zich daarmee vermaken,win/win situatie nietwaar?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:24

Voor mijnheer Moll:
Afbeelding

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 08:43

piepenfiets schreef:
...voetbalcommentatoren,bijna alle juryleden of uberhaupt elke toeschouwer bij welke tak van sport ook die niet alles geweldig vindt.

Je kan beter zeggen, die alles NIET geweldig vindt. :D

Verder is het inderdaad zeer vermakelijk.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:13

piepenfiets schreef:
Aan "wie" moeten "wij" foto's laten zien?Je hebt wel een punt,uit je dit ook tegen voetbalcommentatoren,bijna alle juryleden of uberhaupt elke toeschouwer bij welke tak van sport ook die niet alles geweldig vindt.Of moet iedereen datgeen hijzelf niet zou kunnen reproduceren per definitie fantastisch vinden?Dan wordt het overal stil in de sport toch?Dit topic is bedoeld om wat op te steken van elkaar,en kennelijk zijn er ook mensen zoals jij die zich daarmee vermaken,win/win situatie nietwaar?

vermakelijk is het zeker maar ik schrik er tevens ook van dat dit soort internetruiters ook nog een behoorlijke aanhang hebben. Dan denk ik "ruiters, kunnen jullie zelf niet nadenken". De instructeurs die op een forum als dit het hoogste woord hebben en ook heel vaak online zijn, zijn niet meer dan theorieruiters, zoeken alles op internet en gooien er wat namen van oude meesters tegenaan. Als je echt succesvol bent dan heb je geen tijd en al helemaal geen trek in dit soort 'geneuzel' op Bokt. Voor mij persoonlijk vallen ze met hetgeen ze hier reflecteren behoorlijk door de spreekwoordelijke mand.
Laatst bijgewerkt door vlooike op 18-03-11 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:18

:D

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:31

vermakelijk is het zeker maar ik schrik er tevens ook van dat dit soort internetruiters ook nog een behoorlijke aanhang hebben. Dan denk ik "ruiters, kunnen jullie zelf niet nadenken". De instructeurs die op een forum als dit het hoogste woord hebben en ook heel vaak online zijn, zijn niet meer dan theorieruiters, zoeken alles op internet en gooien er wat namen van oude meesters tegenaan. Als je echt succesvol bent dan heb je geen tijd en al helemaal geen trek in dit soort 'geneuzel' op Bokt. Voor mij persoonlijk vallen ze met hetgeen ze hier reflecteren behoorlijk door de spreekwoordelijke mand.[/quote]

Goedzo meis!,grote meid!Veel succes hoor,Daaaaag!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:33

vlooike schreef:
piepenfiets schreef:

vermakelijk is het zeker maar ik schrik er tevens ook van dat dit soort internetruiters ook nog een behoorlijke aanhang hebben. Dan denk ik "ruiters, kunnen jullie zelf niet nadenken". De instructeurs die op een forum als dit het hoogste woord hebben en ook heel vaak online zijn, zijn niet meer dan theorieruiters, zoeken alles op internet en gooien er wat namen van oude meesters tegenaan. Als je echt succesvol bent dan heb je geen tijd en al helemaal geen trek in dit soort 'geneuzel' op Bokt. Voor mij persoonlijk vallen ze met hetgeen ze hier reflecteren behoorlijk door de spreekwoordelijke mand.

Vlooike, jammer want nu wordt het een welles en nietes spelletje in plaats van leren van elkaar in dit leerzame topic. En geloof me de instructeurs die reageren op dit topic rijden allemaal zelf intensief of hebben intensief gereden.
Persoonlijk vind ik deze discussie en andere over de hogere oefeningen als piaff enz. niet zo heel erg interessant want voorlopig ben ik daar zelf toch niet aan toe (Helaas!). Wel leer je kijken en leer ik van de verschillende opvattingen wat wel of niet goed uitgevoerd zou zijn.
De vele andere aanwijzingen die ik gehad heb van een aantal instructeurs zowel hier in dit topic als via PB zijn voor mij zeer bruikbaar en leerzaam in het trainen van mijn eigen paardje. Ik rijd absoluut niet bijzonder en ben gewoon op L niveau. Dus jouw badinerende opmerking over theorie ruiters daarmee ben ik het absoluut niet mee eens. Ik ben juist blij dat deze mensen hun kennis met ons willen delen en het goed kunnen verwoorden. Iedereen is vrij om enthousiast te zijn over de antwoorden van mensen komende uit verschillende achtergronden. Juist door dit topic heb je de keuze.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:46

Professor schreef:
Voor mijnheer Moll:
Afbeelding

ja deze punten ken ik, ik gebruik dan 1 extra die van de croup, dusa toucher ik op de plaats waar het kruisbeen overgaat in de staartwervels

0512Annette

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:52

Ondanks al het commentaar vind ik het toch wel prettig ;) .

Zo leer ik van zoals u aangeeft de theorie ruiters.

Want ja ik was zo bijdehand om een academisch getrainde merrie te kopen en er vervolgens achter te komen dat ik er niet op weg kan rijden niet alleen omdat ik de laatste 20 jaar engels geschoold ben maar er gewoon heel anders wordt gereden, veel meer gevoel. Mijn diertje is ook zo ontzettend sensibel en zacht in de mond terwijl ik gewend ben om met aanleuning te rijden en contact te hebben met de mond van het paard. Zo stonden we onlangs in het weiland een levade uit te voeren en toen ik haar daaruit wilde halen omdat ik niet wist wat ik deed dus extra been gaf deed zij vervolgens de capriole :? . Is toch wel prettig als je weet wat je doet.... Dus dat gaan we maar eens even snel leren om die fout niet nogmaals te maken.
Zo ben ik ook bezig met lange teugelen waarbij we nu op niveau beginnend zijn maar het steeds beter gaat. Ik heb dus wel baat bij dat zogenoemde commentaar omdat ik hier iets van opsteek!!! En volgens mij is het daarvoor bedoeld :)) .

Van de zomer ga ik fijn met mijn Lippizaner naar Mora Vita om daar samen eens de klassieke dressuur te leren en om er zo achter te komen hoe dit allemaal in elkaar zit. Twee weken geleden mocht ik daar op de Lipizzaner hengst rijden en ik vond dat toch wel een heel bijzondere ervaring waar ik graag meer van leer. Veel is inderdaad logisch denkwerk maar als je 20 jaar opgeleid ben op een totaal andere manier dat is dat zeker even omschakelen dus alles wat ik voor de training aan logische informatie kan ophalen is mooi meegenomen!! Dus voor mij is het wel degelijk fijn dat hier mensen zijn die elkaar op punten wijzen. Het gaat er niet zo zeer om of grootheden neer te halen als wel het duidelijk maken waar zij fout gaan.

Nogmaals ben erg blij met dit forum, weliswaar lees ik meer dan antwoord omdat ik alleen maar hetgeen eruit wil halen wat voor mij toegevoegde waarde is om thuis weer verder aan de slag te kunnen.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:49

Laten we weer terug gaan naar de inhoudelijke discussie, en niet vervallen in zaken die niet ter doen.

Je vind dit topic leuk om aan mee te doen of niet. Het heeft geen zin om even binnen te vallen , wat stof op doen waaien en dan weer te verdwijnen.

Ik leer veel van dit topic, van iedereen!!. Het houd je scherp en zorgt juist dat je wel blijft nadenken. Vaak zijn de leden het niet met elkaar eens en proberen zij dat doormiddel van argumenten duidelijk te maken. zo gaat dat in een discussie.

Waar waren we gebleven? Relatieve oprichting?

Bent Branderup gebruikt ook de plek op de croupe omdat dat een reflex van kantelen van het bekken teweeg zou brengen

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:53

ik geloof niet dat ik het eens ben met de term "internetruiters" hier in dit topic.
goed paardrijden begint namelijk wel degelijk bij de theorie, als je theoretisch niet weet wat een goed gaand paard is, hoe moet je dan in de praktijk zien wat een goed gaand paard is?
echter, die theorie hoef je niet enkel uit boeken te halen, maar kan ook door te kijken en luisteren naar goede instructeurs of zogenaamde grootmeesters.
om dan vervolgens op je eigen rijdier aan de slag te gaan, met een goede instructeur ernaast, die je wijst op de goede punten en de slechte punten.
helaas heeft niet iedereen de beschikking over de goede instructie, dus zul je je kennis ergens anders vandaan moeten halen, internet bijvoorbeeld.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:36

Ik ben hier al even wat aan het meelezen, heel interessant allemaal, maar wou even inpikken op het volgende:

Professor schreef:
Heb nu 2 uur lang al mijn dingen doorgenomen, boeken, films en vooral de werkelijke Klassieke School uit Wenen en zij draaien nooit en te nimmer met hun bovenlichaam. En zij hebben nooit en te nimmer de buitenhand voor de binnenhand staan.
De grootste dicipline die een ruiter moet opbrengen is juist aan zijn zit te werken. In Wenen bij Klimke in stal komen alle ruiters minstes 1x per week aan de longe voor zit oefeningen, zonder beugels zonder teugels, en de schouders gericht op de heupen, nooit en te nimmer meedraaien met de schouders van het paard, nachfassen und verlängeren van de teugels de teugel lengte aanpassen aan het paard.

Professor schreef:
Dan was er nog een film over de Spaanse Rijschool in Wien, en alle paarden hadden bandage´s om bij de training, en de schouders van de ruiters mogen niet meedraaien men de schouders van het paard.

Ik heb sinds vorige week de DVD "The Pliable Seat" van Johann Riegler, voormalig oberreiter aan de Spaanse Rijschool, gekocht, waarbij de heer Riegler zitles geeft aan de longe aan onervaren en meer ervaren ruiters. En hij stelt toch duidelijk dat bij elke zijgang, elke cirkel en elke bocht, de schouders van de ruiter de schouders van het paard dienen te volgen.
Uw stelling als zouden ze dit niet doen in Wenen, lijkt dus niet te kloppen.

*en nu ga ik weer in het meeleeshoekje zitten*

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:04

Zo zie je, dat je heel wat boeken kan lezen.
Echter is het daarin belangrijk dat je ook begrijpt wat je leest.
Er zijn toch wel dingen van grootmeesters boeken, die ik gelezen heb, plus dan uitgeprobeerd of toegepast heb, waarbij het niet werkte zoals overeen komt met mijn gevoel,of het effect gaven wat ze omschreven.
Veelal had dit vaak met handgebruik te maken.
Daarbij is dus nog steeds het paard de 'grootmeester' en niet de boekenschrijver
Je kan het lezen, het proberen, maar uiteindelijk zal je je eigen gevoel/weg daarin moeten vinden.

Ik zie in de boeken van de zogenoemde grootmeesters van de KR heel wat kritisch gedrag naar elkaar.
Waar ik me in Steinbrecht mateloos aan irriteerde, dat hij continue Baucher aan viel.
In plaatst dat hij het nu in zijn onderbouwing als vergelijk aanbracht? maar nee, de negativiteit straalde eraf.
Dat is jammer, want ik geloof dat beide hun bijdrage hebben geleverd........., maar het maakt ze absoluut alleen heerser in de KR

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:49

jasmijn78 schreef:
Phillipe Karl; de meastro himself in Verden (heeft die man een off-day of rijdt hij altijd zo?)

http://www.youtube.com/watch?v=_vK5lctM ... 7231030397

Een van Philipe Karl zijn leerlingen:

http://www.youtube.com/watch?v=BWvWb9ggOUQ&NR=1

(als zijn visie hiertoe moet leiden... Niet mijn ding in ieder geval...Als je eerst dit fimpje ziet en dan hoort dat hij boeken heeft geschreven; voor mij een reden om het boek niet te kopen.)

Volgens mij rijdt Karl hier niet op een door hem getrained paard, maar poogt met zijn systeem verbetering aan te brengen. Op momenten lijkt dat te lukken, soms ook niet...

Zijn "leerling" staat in iedergeval niet op de site van Karl als lesgever. Slecht rijden kan in elk systeem.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:58

Professor schreef:
Dit zijn de Reitmeister die men in wezen deze naam geeft die mee gewerkt hebben aan de ontwikkeling van Klassieke Dressuur zoals wij die nu rijden na de reglementen van de F.E.I. en die in elk land zo word gehandhaafd dient te worden die aangesloten is bij de F.E.I.
HMMMMmmm, die lijst met Meesters, hebben zeker meegewerkt aan de kennis opbouw van goed paardrijden, maar dat staat wat mij betreft los van de FEI. De FEI lijkt wat mij betreft toch steeds verder af te wijken van het Ideaal. De uitwerking van de regelgeving in jureren en de te rijden proeven, zijn bepalender dan de geest tijdens de oprichting van de FEI.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:31

nombrado schreef:
Zo zie je, dat je heel wat boeken kan lezen.
Echter is het daarin belangrijk dat je ook begrijpt wat je leest.
Er zijn toch wel dingen van grootmeesters boeken, die ik gelezen heb, plus dan uitgeprobeerd of toegepast heb, waarbij het niet werkte zoals overeen komt met mijn gevoel,of het effect gaven wat ze omschreven.
Veelal had dit vaak met handgebruik te maken.
Daarbij is dus nog steeds het paard de 'grootmeester' en niet de boekenschrijver
Je kan het lezen, het proberen, maar uiteindelijk zal je je eigen gevoel/weg daarin moeten vinden.

Ik zie in de boeken van de zogenoemde grootmeesters van de KR heel wat kritisch gedrag naar elkaar.
Waar ik me in Steinbrecht mateloos aan irriteerde, dat hij continue Baucher aan viel.
In plaatst dat hij het nu in zijn onderbouwing als vergelijk aanbracht? maar nee, de negativiteit straalde eraf.
Dat is jammer, want ik geloof dat beide hun bijdrage hebben geleverd........., maar het maakt ze absoluut alleen heerser in de KR

Denk dat u niet eens de kunde heeft om iets van de oude Reitmeisters om te zetten, u bent zo arrogant in uw doen en laten dat u de oude Reitmeisters niets eens begrijpt.
Zij waren harder in hun bewoordingen tegenover elkaar van wat zij meenden wat niet goed was dan dat ik dat nu tegenover u doe.
En juist omdat zij dat waren en geen zachtgekookte eitjes waren presteerden zij met paarden.
Het is gewoon walchelijk wanneer men u verhaal hierboven leest u stelt zich op een troon dat u een oordeel geeft over mensen die duizend keer meer gepresteerd hebben dan u.
U oordeeld en veroordeeld god en de wereld, u moet geweldig zijn, maar rijden heb ik u nog nooit en zeker niet in het internationale circuit, niet op grote wedstrijden op demostraties niets helemaal niets.
En nu moet u niet schreeuwen dat ik dat ook niet gedaan heb, maar mijn leerlingen wel en een instructeur herkend men aan zijn leerlingen.
Het word hier op het topic gewoon walchelijk qua sfeer alleen maar de Rijkunst afkraken geen enkele opbouwende en positieve dingen als alleen maar fout.
Het gaat erom dat de zuivere of zo zuivere leer van het dressuur rijden gehandhaafd blijft en dat doen ze in Wenen, dat het hier en daar weleens niet zo gaat als men denkt dat is normaal heel normaal, geen paard geen ruiter kan elke dag iedere uitvoering perfect uitvoeren.
Maar wanneer zij de perfectie niet altijd kunnen laten zien het is vele vele malen mooier en beter dan het gekijf en het rijden van u.
Leest u Fillis eens die geeft ook kritiek op Baucher en onderbouwd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:34

Moll schreef:
ja deze punten ken ik, ik gebruik dan 1 extra die van de croup, dusa toucher ik op de plaats waar het kruisbeen overgaat in de staartwervels

Weet u waarom dat niet goed is?
Omdat het een resultaat is dat de achterhand hoger gaat.
En weet u waarom men het ook gebruikt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:03

Professor
Gezien uw reactie, is precies hetgeen ik omschrijf in mijn text
Het Goed lezen en begrijpen van geschreven texten.
Iets wat u in reactie op mijn schrijven nl niet heeft gedaan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:12

Het filmpje van Oliviera vind ik misselijkmakend. Arm paard. Niks voor mij dus. De slowmo van de bereiter is geen perfecte piaffe omdat naar mijn mening de achterhand meer moet zakken en daarmee de schoft meer moet rijzen. De achterhand drukt nu als het ware het lichaam van het paard op de voorhand. De activiteit van het paard lijkt wel ok, maar de houding van het lichaam is niet goed genoeg. En dat komt dus naar mijn mening doordat de achterhand niet genoeg buigt in de hurken en niet verzameld genoeg is. Ik zeg alleen daarmee niet dat ik het beter kan, want ik weet hoe lastig het is, maar ik ga bij de training van mijn paarden uit van het lelkens streven naar beter en moet dus kijken naar wat er beter kan, zonder overigens uit het oog te verliezen wat er al wel goed aan is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:30

nombrado schreef:
Professor
Gezien uw reactie, is precies hetgeen ik omschrijf in mijn text
Het Goed lezen en begrijpen van geschreven texten.
Iets wat u in reactie op mijn schrijven nl niet heeft gedaan.

Denk niet dat u mijn tekst begrepen heeft, ook niet uw eigen tekst.
U irritiert zich aan een Grootmeester omdat u hem niet begrijpt, u begrijpt ze bijna allemaal niet.
Het is jammer dat u alleen leest, zelf heb ik het genoegen gehad om instructie te hebbengehad van mensen die die boeken wel begrepen en ook les daarin gehad hebben.
Uw gevoel zegt niets, gevoel kan in de weg zitten omdat het niet dat is dat goed is.
Daar gaat u steeds mee in de fout. U meent het goede gevoel te hebben maar word daar niet op gecorrigeerd.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:31

Professor schreef:
En nu moet u niet schreeuwen dat ik dat ook niet gedaan heb, maar mijn leerlingen wel en een instructeur herkend men aan zijn leerlingen..

Welke ruiters zijn dit dan? Lijkt mij zeer interessant om te zien welke ruiters, die klassiek zijn opgeleidt(!!!), op hoog niveau en/of binnen de internationale sport acteren.

Men roept altijd maar dat 'klassiek' leuk is, maar dat een klassiek geschoolde ruiter het aflegt tegen de hedendaagse sportruiters...

En als ik kijk naar de combinaties die het afgelopen WK gereden hebben, moet ik idd bekennen dat het er wel op begint te lijken, daar de LDR methode door veel ruiters wordt gebruikt en daar daadwerkelijk nog resultaat mee kunnen boeken...

Slechte ontwikkeling...

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:32

Vur, wat vindt jij misselijkmakend aan het filmpje van Oliveira?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:33

Idra schreef:
Professor schreef:
Dan was er nog een film over de Spaanse Rijschool in Wien, en alle paarden hadden bandage´s om bij de training, en de schouders van de ruiters mogen niet meedraaien men de schouders van het paard.

Ik heb sinds vorige week de DVD "The Pliable Seat" van Johann Riegler, voormalig oberreiter aan de Spaanse Rijschool, gekocht, waarbij de heer Riegler zitles geeft aan de longe aan onervaren en meer ervaren ruiters. En hij stelt toch duidelijk dat bij elke zijgang, elke cirkel en elke bocht, de schouders van de ruiter de schouders van het paard dienen te volgen.
Uw stelling als zouden ze dit niet doen in Wenen, lijkt dus niet te kloppen.

*en nu ga ik weer in het meeleeshoekje zitten*

Volgen is iets geheel anders dan meedraaien maar deze discussie hadden wij op dit topic reeds.