Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:20

Een filmpje is idd handig, DarkoFoitzik.

Wij hebben vandaag ook weer even gereden. Helaas niets kunnen filmen. Maar de stretch zit er in stap zo goed als ingebakken nu. Ze komt af en toe nog omhoog, maar zodra ik weer contact maak en een beetje weerstand bied zakt ze meteen. In de draf zit het er half/half in. Op de lange rechte stukken en de voltes gaat ze mooi naar beneden, alleen in de hoeken vindt ze nog lastig. Een stukje balans en kracht dat nog mist denk ik. Komt vanzelf. Ik pak haar af en toe wat stukjes hoger (werkhouding) & hier blijft ze wel heel mooi constant, vaak ook in de hoeken, maar hier mag ze van mij nog wat meer haar neusje eruit doen. De galop hebben we vandaag ook meegepakt. Ik ben zó verschrikkelijk blij met dat verschil in haar galop van toen en nu. Er is nog steeds een hoop werk aan de winkel, maar waar we eerst met 100 km/h door de bak heen sjeesden, gaan we nu in een mooi handgalopje. :) Waar ik wel tegenaan loop is het aanspringen in galop op de rechterhand. Ze springt (als ik de hulp voor galop geef) heel vaak in de linkergalop aan. En dan ook niet een keer, maar telkens als ik het vraag. Alleen met zeer overdreven stelling en op de volte springt ze goed in de rechtergalop aan. Ik dacht er zelf aan dat ze misschien een beetje vast zit ergens, iemand een idee hierover? Ik heb namelijk niet het idee dat ze het doet doordat ze mij niet begrijpt o.i.d. In de linkergalop heeft ze dit probleem niet en als we eenmaal in de rechtergalop zitten is er niets aan de hand.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:53

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 20:54

@SarahIlse,
Dat is alleen maar een kwestie van gewoonte, hetzelfde als het schoppen van een bal, dat doen wij altijd met hetzelfde been.
Paarden beginnen bij voorkeur in één bepaalde galop.
Hij heeft begrepen dat je galop vraagt, het belang van welke kant is voor hem niet duidelijk.

Je moet je paard dat aanleren.

Ik had eens een jong paard dat onmogelijk in de rechtergalop te krijgen was.
Door de omstandigheden en de hulpen zodanig op te stellen dat hij niet anders kon lukte het me.
Na vier vijf passen galop sprong ik er vliegend af, viel natuurlijk op de grond en ben daar een minuut lang blijven juichen.
Dat vond hij ontzettend leuk en kwam echt bij me kijken wat ik daar voor grappigs aan het doen was.
(paarden vinden het leuk als je juicht van plezier)
Nooit meer een probleem gehad met de rechtergalop.
Hij had het begrepen.

NotYourLine

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:15

Wat grappig Simpelman, ga ik proberen! Het is zo logisch als je het zo zegt. Zo redelijk. Dingen kunnen zo ontzettend simpel zijn. *Nog steeds dankbaar voor dit topic*

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 21:15

Er moet aan toegevoegd worden dat een paard er aan toe moet zijn.
Galop in de rijbaan doe ik niet eerder dan na omstreeks een jaar dressuurtraining.
Wanneer een paard correct linksom en rechtsom strekt, stelling neemt en buigt, overgangen draf>stap>draf zonder verlies van aanleuning en evenwicht kan uitvoeren, kan halthouden en in de hand gesteld stil kan blijven staan, dan zal het geen problemen hebben met een galop zonder de aanleuning te verbreken.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:42

Persoonlijk ervaar ik dat het kiezen van de juiste "lead" buiten op een lang recht stuk voor veel paarden het gemakkelijkst is. In de bak gebruik ik daar twee grote voltes in figuur 8 voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:16

Je moet wel altijd blijven waken voor fysieke onkunde.
Ik heb ooit iemand geholpen met een Fjord die niet links aangalopeerde.
Ik was een stuk handiger dan zij waardoor hij het bij mij wel deed maar ik vertrouwde het voor geen meter aangezien het een zeer gehoorzaam paard was.
Eigenaar naar DA gestuurd.
3 weken later was het paard ingeslapen. Zwaarste klasse artrose in meerdere gewrichten en halswervels tot vergroeingen aan toe.

Ik wil daarmee niet zeggen dat alle paarden wat mankeren. Mijn jonge beest springt op het moment ook wel eens fout aan zonder dat ik me zorgen maar.
Maar als iets systematisch geen verbetering laat zien kijk ik altijd verder.

Een handige hulp bij jonge of scheve paarden vind ik het lichtrijden op het binnenbeen, lengte geven en dan galophulp geven icm stemhulp. Werkt voor mij eigenlijk altijd.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-11-15 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:18

Zo...na een uur ruzie denk ik dat ik eindelijk een longeerfilmpje op youtube heb gekregen. Via mijn telefoon dus ik houd het even kort. Dit is dus Pharo. Tips zijn natuurlijk altijd welkom :)

https://youtu.be/E2AwlcCfhcQ

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:23

Zo..hehe...weer via de computer. Dat viel even niet mee. Maargoed, Pharo aan de longeerlijn vandaag. Even een extra aanvulling. Hij liep al enige tijd twijfelachtig net wel/net niet gevoelig met zijn voorvoeten. Dus hij heeft gisteren een balance ijzer gekregen. Dat is altijd even wennen voor hem, vooral bij de galop moet hij echt even kijken waar hij zijn benen kan laten en wat hij met zijn voeten moet. Galop werd steeds beter, maar die is nu dus erg moeilijk.
Nou, ik ben benieuwd hoor, vind het toch wel spannend om iets te plaatsen, ondanks dat ik vooral heel graag hoor wat jullie denken. We zijn nu zo'n week of drie bezig met het laten zakken van de hals met longeren en contact/zakken van de hals met rijden. Dat filmpje komt misschien ooit nog wel :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:25

Grappig verhaal Simpelman :D
Moet je wel net het juiste paard voor hebben.

Ik heb 1 paard waar dat bij zou kunnen werken. De andere laat me geheid niet meer opstijgen na zo'n actie :\
Maar uitgebreid loven is uiteraard altijd positief, ook zonder afspringen :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 22:34

jannico schreef:
Persoonlijk ervaar ik dat het kiezen van de juiste "lead" buiten op een lang recht stuk voor veel paarden het gemakkelijkst is. In de bak gebruik ik daar twee grote voltes in figuur 8 voor.

Het gaat om een galop in de rijbaan aan de teugel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:35

Elpharo, wat een leuke schimmel. Wat is dat voor bloed?

Waar je in galop hem steeds met jouw lichaam motiveerd om verder te ontspannen wat ook goed te zien is in zijn pogingen om verder te strekken vind ik je hulpen in draf erg afwachtend.
Je paard loopt dan gewoon heel tevreden, waarschijnlijk omdat hij niet doorheeft dat je nog meer verwacht.
Ik zou in draf actiever vragen met meer lichaamstaal, meer contact en meer voorwaartse hulp om meer initiatief van zijn kant en dan ook uitbundiger reageren als hij dit doet.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 22:49

Hoi Sizzle...thanks voor je reactie, ik had helemaal niet door dat ik afwachtend ben, maar nu je het zegt :) Ik neem het mee. Enne Pharo is NRPS, half arabier, half wpn.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:40

Ik wil denk ik sowieso een keer de fysio laten komen. Gewoon even helemaal nakijken & misschien komt daar idd wel wat uit, Sizzle. Ik vraag het me echt af of het iets vastigs is of dat ik het gewoon niet duidelijk heb aangeleerd. Ik ga waarschijnlijk morgen wel weer wat doen en anders zaterdag en dan kijken of het idee van Simpelman werkt. Wat zijn jullie hulpen voor galop? Wat doen jullie precies?

Ik kijk je filmpje morgen even, Elpharo. Moet nog even de boeken in. -:)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:46

Simpelman schreef:
jannico schreef:

Het gaat om een galop in de rijbaan aan de teugel.

Het was slechts inhakend, echter helpt enige handigheid in het pakken van de juiste galop ook met bovenstaande probleem. Hoe handiger ze er in zijn hoe makkelijker de galop wordt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:48

@ sarahIlse: je kan voor de galop het beste kijken hoe ze aan de longe aanspringt. Als ze daar ook moeite heeft om in één galop aan te springen, dan kan je het vaak oplossen door behandelen. Als ze aan de longe geen enkel probleem is, dan is het vaker rijtechnisch of gerelateerd aan het zadel/zit van de ruiter.

Een keer losmaken kan natuurlijk sowieso nooit kwaad, zeker niet als ze ook moeite hebben met een kant opbuigen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 23:51

SarahIlse, het is best laat om nog te leren, succes daarmee!
Ik weet bij die van mij dat het deels onbegrip was en deels balans, scheefheid en sterker worden (ook rechtsom trouwens). Bij ons werkte het beste om hem buitenstelling te laten aannemen en hem dan te laten aangalopperen en weer rechtmaken. En dan niet stiekem zich recht laten maken tijdens aanspringen anders dan lukt het nog niet :) Ik ben zelf altijd voor de chiropractor/osteopaat en niet per sé de fysio...

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 00:17

Elpharo schreef:
Zo...na een uur ruzie denk ik dat ik eindelijk een longeerfilmpje op youtube heb gekregen. Via mijn telefoon dus ik houd het even kort. Dit is dus Pharo. Tips zijn natuurlijk altijd welkom :)

https://youtu.be/E2AwlcCfhcQ

Ten eerste heel stoer dat je een filmpje plaatst, ik doe het niet om verscheidene redenen :o .

Wat ik zowel in draf en galop zie is dat het achterbeen niet doorswingt onder de massa. Hij blijft ahw er achter aan bungelen met zijn achterhand. Wat je goed ziet is dat zijn draf wel verbetert na het galopperen, wat weer laat zien dat de galop erg belangrijk is voor het kantelen van het bekken en het gebruik van de rugspier.
Een paard met een dergelijke bouw zou ik al in deze fase meer aan gaan moedigen zijn buikspieren te gaan gebruiken. Want ik denk dat hij nu het neerwaartse vooral erg comfortabel lijkt te vinden, hij kan het eigenlijk al best, maar echte spiertraining doe je nu niet met hem, zijn achterhand bungelt comfortabel er achter aan. Ik zou overgaan op een kaptoom, meer buiging willen vragen bij de ribbenkast en de buikspier activeren met de zweep (wijzen is vaak al genoeg, maar als het nodig is ook een tikje tegen de buik om m aan te moedigen).

En als hij wat meer gewend is aan zijn voeten, flink in de galop, je kan ook rechte stukken meepakken, hard meerennen en aanmoedigen, yiehaaaaaa!!!! Erg belangrijk voor zijn bekkenkanteling.
Alles mag wat mij betreft met meer pit. Het ontspannen kan jouw paard gewoon al keigoed. Nu weer meer aanspannen op de goede manier.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 08:44

@sanne83; aan de longe springt ze ook vaak verkeerd aan, daarom vind ik het ook belangrijk.

@Elpharo; is maar net wat je laat vind denk ik. Ze is pas 5 jaar oud & niemand is te oud om te leren denk ik zo. Zijn we nu met zijn allen mee bezig. ;) Waarom heb jij liever de osteopaat?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:42

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:06

Interessant Evelijn. Ik heb me ook aangemeld.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:41

Dank je Evelijn! Ik heb me ook aangemeld.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:23

Hihi SaraIlse...ik bedoelde dat het tijdstip best laat was om de boeken in te duiken :p

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:35

Elpharo ik kan je helaas geen advies geven, daarvoor ben ik zelf nog te kort in dit topic (en me hierin aan het verdiepen).

Bedankt voor de link, ik heb me ook aangemeld. Ik ben erg benieuwd en hoop er dingen uit mee te kunnen pakken!

Wij zijn nu ik denk een maandje bezig met onze nieuwe basis en ik ben tot nu toe erg content ermee. We hebben nog een lange weg voor ons voordat er bevestiging is, maar ik heb nu een paard die er nieuwsgierig aan komt lopen wanneer ik met het zadel verschijn in plaats van een paard die zich in een hoekje achter de andere paarden verstopt en me met de oren in de nek aankijkt.

Ik kan nu zelfs met een zweepje rijden zonder dat we 10 versnellingen harder gaan of zonder dat ik een boze reactie krijg. Wel krijg ik nu net dat tandje meer reactie wanneer ik een beenhulp geef en hoef ik lang niet meer zoveel beenhulp te geven.

In stap gaat het heel goed, variërend van boeghoogte tot diepe stretch. In draf merk ik ook al wat verbetering, sneller ontspanning en vaak wat langere momenten al op boeghoogte. Ik probeer wat meer contact te houden, maar dat kan zeker nog beter.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:59

Grappig, M de J ongeveer het recht tegenovergestelde is van Will Faerber.

Hier één van haar statiefoto's, een over het rechte achterbeen heen gekanteld paard:
Van voor naar achteren gereden.
Is een kunstje.
Afbeelding

Hier zoals het hoort:
Van achteren naar voren gereden.
Duurt jaren.
Afbeelding

Marijke is heel goed in het opbouwen van ontspanning en losgelatenheid bij paarden.