[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:16

Dankjewel allemaal, ik neem alle tips mee met het rijden! Zadel is gewoon een hele lastige kwestie.. Ik ga proberen binnenkort even een stukje zonder zadel te laten filmen, heb zelf dan altijd het idee dat in ieder geval mijn handen rustiger zijn!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:34

Leuk, ben benieuwd! Ik merk altijd dat ze makkelijker halsstrekken zonder zadel omdat je handen dan al wat lager zijn. Je kan zonder zadel als je je concentreert heel goed voelen wat er met de rugspier gebeurd, erg leuk om eens op te letten :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:41

Ik vind het zonder zadel rijden heerlijk! Doe het sowieso wel één keer per week. En inderdaad, je voelt alles zo goed aan :) Denk dat het morgen wel gaat lukken, als meneertje niet al te druk is. Er word hier verbouwd dus de longeercirkel is tijdelijk niet te gebruiken, in combinatie met deze kou levert dat soms wat 'lastige' momentjes op.
Op dit filmpje lijkt het een rustige pony, maar hij is soms heel schrikkerig :(
Net ook een afspraak gemaakt bij de masseur voor hem, het werd weer tijd :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:28

@Sheenegro: leuk en aansprekend paard. Zou wel een filmpje willen zien.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:50

Nou hier mijn toegezegde foto's van gisteren.
Het ging gisteren niet bepaald lekker, maar juist die momenten zijn het beste om te laten zien voor de meeste tips :) Aan het einde ging het wel beter. Helaas alleen foto's van in het begin en alleen draf.
Foto's zijn mobiel kwaliteit en er konden maar eventjes foto's worden gemaakt, daarna was de mobiel helaas leeg, sorry daarvoor :Y)
Paardje is nog niet super lang "echt" onder het zadel. Ben ongeveer 2/3 weken begonnen met hem weer op te pakken wegens blessure.

Ik vind het heel lastig commentaar te geven op mijn eigen foto's. Maar ik ga het proberen!

Afbeelding

Hier ben ik denk ik iets te streng met mijn hand (moeilijk te zien)
Afbeelding

Hier mag hij naar mijn idee wat actiever.
Afbeelding

Wat ik hier zie is dat hij duidelijk achter de ll loopt en een valse knik heeft.
Mijn benen moet ik wat langer leggen, ik trek zie hier namelijk op.
Achterbeen vind ik wel mooi actief.
Afbeelding

Ik hoop op fijne opbouwende tips, want dan kan ik daar ook mee aan het werk gaan.
Ook een probleem is dat hij rechtsom graag naar binnen wil vallen, vooral met de achterhand. Als ik dat wil corrigeren loopt hij voor mijn been weg en krijg ik nog niet echt wat ik wil.
In stap is dit niet aan de orde en luistert hij heel goed naar mijn been. Dus ik denk dat dat een probleem van mij is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:23

T zijn niet zo duidelijke foto maar ik heb het idee dat je wat van voor naar achteren rijdt. Probeer eens niet te beginnen met dat hoofd 'op de juiste plaats te krijgen', maar ga eerst aan een contactteugel werken aan een actief tempo. Je paard moet meer onder je gaan bewegen, ik noem t altijd als een golvende beweging. Dan komt je paard sneller van achteren mooi naar voren. Maak het verder niet te moeilijk, rijd wat voltes en gebruik daarbij mooi buiging en stelling, misschien op de rechte zijde wat schakelen met binnenstelling buitenstelling, wat temposchakelingen. Maar maak het niet te ingewikkeld, voel aan wat je paard kan handelen. En ga niet proberen dat hoofd omlaag te krijgen, als je lekker met stlling bezig gaat, komt dat vanzelf wel :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:44

Door die valse knik,ontwikkel je ook verkeerde spieren he?

Ik moest mijn paard een tijd te diep rijden, voor de maximale rek in de rug? Daardoor heb ik wat problemen gekregen met rijden. Want daar worden ze niet beter van. (Je denkt een goeie juf te hebben) nu zie ik in de spiegel op de vereniging dat jaron wil zakken, maar dat zijn net hoger is dan zijn kopstuk. THV zijn 2e of 3e wervel ( valse knik zeg maar) is hij sterkter bespierd dan rond zn kopstuk. Waardoor hij eigenlijk altijd vals lijkt te lopen.

Oplossing daarvoor is toch neus eruit rijden? Of ben ik daar mis in?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:10

Volgens mij wel turbotinker, eerst weer lengte in de hals krijgen en daarna pas weer buiging (op de goede plek).

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:20

Lengte in de hals verkrijgen dmv hand naar voor volgen, en daarna vanuit de schoft naar beneden. Daar ben ik al een tijd mee bezig. Hij liep nl op het 2e leertje. Intussen zit ik op de 3e. Zoveel meer lengte. Maar. 1x bewegen en we hebben waslijnen

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:42

Babootje schreef:
@Sheenegro: leuk en aansprekend paard. Zou wel een filmpje willen zien.

U vraagt, wij draaien: https://www.dropbox.com/s/eakzzcl073a9h ... 3.mp4?dl=0
Ik ben me ervan bewust dat hij uitzwaait, de eerste diagonaal, een probleempje waar al aangewerkt is maar er af en toe nog in durft sluipen, het ligt vooral aan mijn stuurkunsten. Hij stelt zich vaak ook te recht tijdens schouderbinnenwaarts, ook daar is aan gewerkt, maar ik ben allang blij dat hij na veel oefenen toch al taktmatig juist is. Verder zitten er heel wat foutjes in die ik liever niet zie :')

Deze proef schreef ik op mijn naam, het niveau is M1, het commentaar was dat ik de teugels niet zo los mocht gooien tijdens de uitgestrekte stap. En er zat een vlieg in mijn oog die ik er bij het halthouden even heb uitgeprutst, zonder zicht verder rijden zonder voorlezer zou niet slim zijn geweest :+

Als je wilt heb ik nog een recenter filmpje, al is die niet representatief, maar misschien toch interessant. Daar test ik voor de tweede keer een WOW-zadel, die ik uiteindelijk niet heb genomen. De reden dat ik een nieuw zadel heb gekocht, is omdat mijn vorige hem nog te veel belemmerde, wat ook wel duidelijk te zien is. Na de aankoop van mijn nieuw zadel heb ik 2 maanden heerlijk op een roze wolkje gereden <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:19

Leuk om te zien Sheneegro en echt netjes gereden.
Wat mij opvalt is dat je paard in het eerste deel van de proef niet voldoende in verbinding is.
Loopt wat van het achterbeen af. Daardoor is de middendraf ook minder.
In de vrije stap moet je paard idd de hand volgen, dus teugels losgooien mag niet en ook dan ben je gelijk de verbinding kwijt. In het halthouden zie je dat hij achter "uitstapt" (maar misschien weet ie al dat ie achteruit moet en was hij je voor :+ , maar ook dat mag natuurlijk niet). Kortom je paard is in het eerste deel niet "aan elkaar" en loopt van het achterbeen af.
Het wat uitzwaaien heeft daar overigens ook mee te maken.

Het tweede deel van de proef (na de galop) ging stukken beter. En daar kun je dus ook aan zien dat het alles te maken heeft met activiteit, impuls, progressief (voorwaarts) rijden ook in de overgangen.
Dat zag je gelijk in de middendraf erna en zeker in het halt houden en wegstappen. Daar stond hij mooi gesloten en stapt vanuit het achterbeen weer weg.
in het M wordt meer verzameling gevraagd, maar dat kun je alleen bereiken door een meer actief achterbeen.

Dus mijn advies is achterbeen actiever maken door te schakelen (korte stukjes). Paar passen wegrijden (heel actief weg) en weer terug om je paard wakker en actief te maken aan je been.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:47

Je hebt helemaal gelijk, en daar zijn we buiten een goede lengtebuiging om elke les aan aan het werken. Het is alleen heel moeilijk in verbinding te lopen als er een stoorzender, het zadel, in de weg ligt. Ik besef nu pas hoe braaf hij is geweest om met dit zadel zo braaf te lopen.. Voorlopig staat het rijden terug op een laag pitje ivm stage en examens, ik mag over gaan naar M2 en zag er eerlijk gezegd ontzettend tegenop.. we waren er beide niet klaar voor, tot het nieuwe zadel. Wat een wereld van verschil dat toch kan zijn!

Dus bij deze zijn mag je er 100% zeker van zijn dat er iets met jou advies gedaan wordt ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:06

Goed dat je daarachter bent gekomen. Je wil niet weten hoeveel mensen met slechte zadels door blijven rijden. Gelukkig ben je zelf ook niet te groot / te zwaar dus hopelijk heeft het niet teveel schade gegeven.
Wat voor zadel heb je nu?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:22

Schade als in alle opgebouwde spieren op korte tijd terug weg, dat is gelukkig snel teruggekomen met mijn nieuw zadel, oef. Ik ben gegaan voor een 5 jaar oude MFSC-zadel, heeft altijd op een paard gelegen dat Int 1 en 2 gelopen heeft ofzoiets, volgens mij brengt dat geluk, haha :Y)
Het vreemde is, vorige zomer lag dit zadel nog wel goed alleen de kussens waren te plat. Ik heb toen ook nieuwe MFSC-zadels getest, maar daar liep hij voor geen meter onder.. De zadelmaker in kwestie was dan ook ontzettend verbaasd dat ik hem deze keer opnieuw belde voor een 2dehands zadel, want het was duidelijk toen dat het niks was voor ons. :=
Donderdag heb ik het MFSC-zadel gepast en vrijdag het WOW-zadel, betere vergelijking kon toen niet. Het WOW-zadel lag opzich super op hem, al heeft het wel 1u30 (!!) geduurd eer de passende combinatie kopijzer-kussens werd gevonden en omdat het met het MFSC-zadel direct goed zat heb ik enorm getwijfeld, want ja, je hoort ook veel goed over WOW en stel dat..
Ik ben blij dat ik ook geluister heb naar mijn gevoel, want ik zat verschrikkelijk in het WOW-zadel en de prijs was nu net iets te veel om er zelf slecht op te zitten..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:55

Ik vind WOW ook niet zo WOW. De kwaliteit hangt erg af van wie de zadelpasser is. Hoor er veel slechte verhalen over.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:17

De persoon die komen passen is, ik ben van België, is gelukkig van goede naam en ik stel me ook geen vragen bij haar deskundigheid. In België zijn de slechte verhalen nog miniem, omdat het nog niet heel populair is, het komt wel op en zo dus ook de negatieve verhalen.
Ik blijf het concept wel heel leuk vinden en vind het jammer dat versies met wol heel weinig aandacht krijgen ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 17:54

Hoihoi!
Ik wil jullie even een klein verslagje geven over mijn les van vandaag met Diego. Nog geen nieuwe foto's maar sws worden er 1 feb met de wedstrijd foto's gemaakt dus dan heb ik ze wel!

Ik kreeg hier heeeeel veel tips. Bijvoorbeeld door eens te gaan staan tijdens het stappen, en even alles losmaken. Jullie mogen drie keer raden wat ik moest doen tijdens het instappen. En wat is dat een partij zwaar, als je je beugels een gaatje langer hebt dan normaal, en je dus eigenlijk steeds terug het zadel in kiepert. Ik moest echt even mijn gewicht gaan verdelen, en mijn lichaam verplaatsen om überhaupt te kunnen blijven staan. Daarna moest ik in 1 rechte lijn gaan staan, dus eigenlijk dezelfde lijn als zittend maar dan staand. Vervolgens kwamen de voltes. Heel, heel veel voltes. Ik moest er op letten dat ik mijn binnenhak wat meer naar beneden duwde, zodat hij ook echt netjes de bocht om zou gaan. Dan mijn buiten teugel erbij en mijn buitenbeen erbij zodat hij niet over de schouder weg kon. Ik heb de hoefslag niet gezien vandaag, alles ging op zo'n 2/3 meter van de hoefslag af, om mij te laten voelen om de controle te houden over hem. Dit was het belangrijkste. Gewicht naar binnen, naar de kant waar je naartoe gaat. Vervolgens voltes met stelling naar binnen-buiten-binnen-buiten, om zo los te worden in mijn heupen en rug, en om weer goed te voelen. Vervolgens stukjes schakelen, halthouden en achterwaarts. Overgangen halt-galop, stap-galop, en weer terug. Ik heb mijn teugels eigenlijk amper gebruikt, alleen op de momenten dat hij me in de maling nam en ik even wat strenger moest zijn. De galop ook weer in geschakeld. Van voorwaarts galopperen, tot heel klein. Zo klein, dat we net niet op zijn plaats stil stonden. En ik denk dat ik vandaag weer eens gevoeld heb wat ik moet voelen. :j Een hele lichte verbinding, als je er niet op zou letten zou je denken dat je niks in je handen hebt. Hij schuimt altijd bij zijn mond, maar vandaag heb ik hem zelfs voelen knabbelen. Hij liep heerlijk vanuit de schoft, met zn neusje bijna op de LL, instructrice was heel tevreden, hij moest voor het mooie nog net wat meer uitschuiven. Maar ze zei zelf ook, niet alles in 1 keer. Hij liep zo ontzettend fijn! Dit had ik gewoon echt even nodig! :j

1 Februari dus die onofficiele wedstrijd, maar ik heb even een vraagje, en hier zitten best wel wedstrijdruiters :')
Ik ga lekker een B proef doen, maar hoef je daarbij bij binnenkomst niet te groeten? Staat niet op t blaadje namelijk :+ (groeten ging met links toch?! :+)
Dan heb ik nog een vraagje van een oefening die ik niet snap.
Er staat:
C-X Halve grote volte (tot de X dus?)
Van X tot X Grote volte links en na enkele passen hals laten strekken
X-C Halve grote volte links en teugels op maat maken.
Ik rijd dan op dat moment dat deze oefening begint links om. Maar dan rijd ik toch 2 voltes op C? ik snap hem dus echt niet, heb hem zelfs al getekend maar ik kom er niet uit :+ Wie kan dat me uitleggen?! %) _/-\o_

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:12

Super fijn dat je les zo goed ging, heerlijk gevoel altijd! :D
Het klopt inderdaad dat je in de B aan het begin niet meer hoeft te groeten, je kunt gewoon meteen gaan stappen/draven en dan je proef in de gevraagde gang (draf) beginnen. Aan het eind moet je wel groeten en dan moet je je teugels in je linkerhand nemen en met je rechterhand naar achter groeten.
En over die volte bij C: je rijdt inderdaad twee keer dezelfde volte bij C, maar dan laat je ondertussen als je tussen X en X bent je paard halsstrekken. En daarna rijdt je dus je tweede helft van de tweede volte af tot C en ondertussen maak je dan je teugels op maat en dan bij C is dat onderdeel klaar. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:17

*stille meelezer*

Je hoeft niet te groeten aan het begin!

En wat je zegt klopt, je rijd eigenlijk 2 voltes.
Je volte begint bij de C. Tot d'r X doe je 'niks', rij je gewoon je volte zoals je normaal rijd. Vanaf de X ga je beginnen met halsstrekken, en rijd je een hele volte totdat je dus weer bij de X bent. Daarna op de laatste helft (van X tot C) maak je je teugels weer op maat en begint daarna de volgende oefening weer. Je rijd dus in totaal 2 voltes ja. Beetje duidelijk? :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 18:50

LoveUggs schreef:
Er staat:
C-X Halve grote volte (tot de X dus?)
Van X tot X Grote volte links en na enkele passen hals laten strekken
X-C Halve grote volte links en teugels op maat maken.
Ik rijd dan op dat moment dat deze oefening begint links om. Maar dan rijd ik toch 2 voltes op C? ik snap hem dus echt niet, heb hem zelfs al getekend maar ik kom er niet uit :+ Wie kan dat me uitleggen?! %) _/-\o_

C-X Halve grote volte betekent dat je in dit geval niet de hoek moet inrijden maar daar al een (halve) grote volte moet beginnen.
Vervolgens rijd je X-X een grote volte en ga je hals strekken. Dan ga je na de X tot de C je teugels weer op maat maken (niet eerder en niet later). Na de C rijd je weer netjes de hoek door.

Het lijken wel twee grote voltes (en dat is het in zekere zin ook), maar het is om aan te geven dat je tussen C e X geen hoek moet rijden. X en X hals gaat strekken en pas na de X tot de C de teugels op maat maakt. Doe het niet eerder want dat kost je punten. Ook is het om duidelijk te maken dat na de C de oefening stopt zodat je de hoek daarna weer moet doorrijden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 19:48

Ahh nu snap ik hem! Bedankt! Dan ga ik volgende week even oefenen met voltes rijden met halsstrekken :') want met m'n teugels opgepakt heb ik al moeite om hem niet over de schouder heen te laten lopen..!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 00:13

Spannend LU!

Vraagje.

Hoe rijden jullie een paard correct van achter naar voren. Wat zijn de stappen?

Hoe maak je de motor aan? En hoe vang je het op?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:49

TurboTinker schreef:
Spannend LU!

Vraagje.

Hoe rijden jullie een paard correct van achter naar voren. Wat zijn de stappen?

Hoe maak je de motor aan? En hoe vang je het op?

Maak je paard eerst voorwaarts "aan het been". Dat kun je doen door na te hebben ingestapt een galopje te trekken. Vaak worden ze daar dan al wat lekker voorwaarts van. Denk niet aan waar het hoofd is, maar denk alleen aan of je paard wil reageren op je been. Dat kun je dan doen door te schakelen. Dus stukje stappen, dan draf, dan weer terug naar stap, of galop weer terug naar draf stap etc. Je paard moet daarbij "flitsend" reageren naar voren, dus niet zo van "het moet maar" maar van "joepie".
Probeer daarin wel aanleuning te houden, niet los maar licht contact met de mond.
Door wat korter op elkaar naar voren te schakelen en weer terug, zul je merken dat je paard meer "aan elkaar" gaat lopen. Dus geef been je paard reageert naar voren en vervolgens vang je de opgewekte energie op met de hand (dat is begrenzing, geen ophouding). Met een ophouding vraag je je paard terug te gaan in tempo.
Maar wat je dan wil is dat je paard weliswaar terug komt in tempo maar niet in impuls. Het achterbeen moet vlug willen blijven reageren. Dat is iets wat je steeds moet checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:52

Met been erin rijden, met zit weer opvangen. Ik pas het ritme aan met mijn zit, dus niet perse zwaar maken, maar het ritme vertragen. Met stelling vragen rijd ik ook echt van achter naar voren zodat het paard in het hele lijf inbuigt en van achteren meer doorkomt.
Toevallig ga ik vandaag weer een filmpje maken, maar dat is over het basistempo. Activiteit.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:23

Jaron heeft daar moeite mee. Hij wil wel rennen namelijk.
De laatste 3 dagen is hij zelfs hangerig op mijn hand en doof voor mijn been. Wijken lijkt nergens op. Terwijl hij dat normaal heel goed kan. Ik denk dat ik toch maar eens de zadelmaker in ga schakelen en even laten nakijken.