Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:06

Yamcha schreef:
Oh jawel hoor, heb hem gelezen, vind het een hoop geleuter. Om de hete brei heendraaien.

O gut, ik dacht het maar durfde het ff niet te tiepen (neem aan dat het gaat over Ulrieke Thiel en Lammert Haanstra en wat zij over gewicht zeiden).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-11 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:19

Diaz schreef:
Yamcha schreef:
Jij bent degene die steeds op niet helemaal politiek correcte dingen reageert, volgens mij voel je je wél aangesproken.

De smaak van het brengen: weet je, ik kan niks veranderen aan een woord, en ook niet aan hoe de dingen zijn. Dik is gewoon dik.
Dat is niet breed. Een bodybuilder is breed. Het is ook niet fors. Iemand van 1.90 die zwaargespierd is, is fors. Er is een reden dat dit woord er is, en die reden is dat al die andere woorden iets anders betekenen.

Dikke mensen zijn dikke mensen. Ze zijn niet breder, en ook niet forser, ze zijn gewoon dik. Deal with it.

Je snapt mijn punt niet helemaal..
Het gaat niet op aangesproken worden.. ik ben niet dik. punt.

Het gaat op de manier van zeggen. Iemand die dik is.. mag dik genoemd worden, het is een feit..
Iemand die stevig is is stevig, een dun iemand dun e.d.

Maar 'die dikke mensen' (heb jij nieteens zo gezegd geloof ik.) klinkt daarintegen dus erg lelijk..
Net als 'die buitenlanders' of 'die kakkers'..
snap je mijn punt? Het gaat om de negatieve lading die er soms bijgegooit word.

Dat is voor niemand leuk om te lezen..
Vrij logisch dat er dan op tenen getrapt word.

Je hoeft van mij niet iemand die serieus dik is, een 'volslanke' te noemen.. dat is onzin.
{:)

Dus als ik dit even rustig bekijk is er 1 woordje van 3 letters verantwoordelijk voor het feit dat de zin onvriendelijk is? DIE
Nou, dan laten we nu het woord DIE weg als we zeggen dikke(Edit er strond dikek) mensen, maar dan ook graag het woordje BROOD voor mager, dat is ook niet aardig :D Discussies, verhit of niet hoeven niet altijd politiek correct te zijn vind ik persoonlijk, maar ja, wie ben ik he.
Laatst bijgewerkt door freeride op 22-12-11 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:20

OK, ik ben weer bij :-). Wat iemand zei over de discussie die zich herhaalt: dat klopt. Maar als ik dan weer een antwoord zie met allerlei excuses om als TE dik persoon toch met je dikke gat weer op een paard te gaan zitten, dan moet ik weer reageren en dan gaat het balletje weer rollen.

Nog iets... Peerd was niet kreupel, maar niet voorwaards, liep met staart tussen benen en scheve staart. Peerd wilde niet ontspannen. En peerd wil altijd dus dan is er iets. Het gebrekje werd eerst door een energetisch therapeut geconstateerd op die plek, vanochtend is dat bevestigd door de ostheopaat (zonder dat ik iets heb gezegd). En ik mag dus niet rijden, het moet tijd hebben om te herstellen anders zou ze zich misschien weer vast gaan zetten door het gewicht wat dan weer op die plek kwam.
Toen ik vroeg of het door mijn gewicht kwam (66 kilo, heb stevige KWPNer) Kregen we zo'n praatje over gewicht... Zij zegt jij wilt niet weten hoeveel paarden ik behandel die last hebben door het gewicht van de ruiter. Veel paarden krijgen hierdoor allerlei vage klachten, door de overbelasting wat zich overal in het lichaam kan uiten. En net als mijn fysio zegt zij er niets van, behalve als mensen er naar vragen. Dus ik vroeg waarom niet, nou dat is dus omdat mensen vaak boos worden als je er iets over zegt...

freeride

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:24

Oh Oh Oh, hier net zoiets meegemaakt, maar mijn DA is er iets grover in gelukkig,ow ik bedoel directer :) die zegt gewoon, als ik de paarden zou moeten voeren die rugklachten en pees problemen en gewrichtsontstekingen hebben doorat hun ruiter veel te zwaar is was ik nu arm, en ik verdien toch goed mijn boterham, waarop ik zei; over de rug van de paarden met dikek ruiters, waarop hij zie: hahaha, idd ja, triestig eigenlijk he.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:29

joenohoe schreef:
Suzanne F. schreef:

Weet ik. :)
Maar dat komt ook door het algemene beeld van 'mooi'. Het beeld wat je meekrijgt van TV en uit de bladen. Van Hollands Next Top Model en de Playboy enzo. Op zich is doorgaans tot maat 36 nog slank maar in de modellenwereld is dat al 'dik', daar is 32 of maximaal 34 de norm. In de Playboy zal je misschien nog ergens ooit een 38 vinden maar meer wordt het nooit. Dat betekent dat maat 40 al 'dik' is naar de maatstaven. Maar ja, wie zijn de maatstaven? Door wie wordt dat bepaald? De BN-ers? De media?

Wat mooi is kan ik je wel vertellen, al die blubberende buiken en trillende vetrollen en die dikke buiken die onder te strakke truitjes zitten (en die je zoooo vaak in profielen terug ziet), die zijn niet mooi. Heeft niets te maken met maat of gewicht... want je hebt heel veel plus size modellen bij wie alles in verhouding is, die bijvoorbeeld ook een platte buik hebben, dat is mooi, ook al zijn ze te zwaar. Zie de Libelle enzo :-).[/quote]

Hmm, de lingeriemodellen met die superfiguren zijn ook niet zo dun hoor, vaak mt 38, die hebben rondingen waardoor de setjes mooier uitkomen he :)
Maar voor sommige zaken worden die dan weer geshopt, ook jammer.....
Wel vind ik nog steeds dat veel mensen hier hardop schrijven, ik ben niet dik...terwijl ik mezelf wel dik zou vinden als ik er zo uitzag...dus of dat nu met persoonlijke smaak te maken heeft, of met het straatbeeld,of de media dat weet ik niet, misschien gewoon een kwestie van ontkennen?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:46

freeride, ik denk dat dat persoonlijke smaak is of straatbeeld inderdaad. Maat 40/42 is een gemiddelde in Nederland, dus kan me voorstellen dat mensen met die maat hunzelf gemiddeld en niet dik vinden. Ik heb zelf maat 40 en vind mijzelf ook niet dik, maar voor iemand die maat 36 heeft ben ik misschien wel dik, dat kan, vergeleken daarmee ben ik dat ook. Wat je in ieder geval wel kan vaststellen is of iemand een gezond gewicht heeft, door simpel naar BMI te kijken, dat is wat artsen ook hanteren.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:55

Okee, dat 40/42 en zelfs 44 nu gemiddeld is in west europa daar heb je gelijk in, maar waarom wordt dat dan ook gelijk als normaal gezien, vroeguh, toen ik nog jong was, was maat 38 normaal, en 36 kon ook nog, en 40 als je langer dan 1.75 was als vrouw, die verschuiving begrijp ik gewoon domweg niet,maar die draagt er mijns inziens wel aan bij dat mensen zichzelf dan ook vaak niet te dik of zwaar voor een paardenrug vinden, terwijl ze dat 15 jaar geleden wel waren geweest....

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:20

Ik denk dat 40/42 als normaal gezien wordt omdat over het algemeen het gewicht wat daarbij hoort ook normaal (gezond) is. En dat is toch waar mensen naar kijken. Ik wel in ieder geval, ben met mijn maat 40 niet slank, maar ook zeker niet dik (in mijn ogen dan), Voor het mooie zou ik wel 5 kilo kwijt willen, maar qua BMI is het prima, dat houden mensen toch vaak aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:01

freeride schreef:
Oh Oh Oh, hier net zoiets meegemaakt, maar mijn DA is er iets grover in gelukkig,ow ik bedoel directer :) die zegt gewoon, als ik de paarden zou moeten voeren die rugklachten en pees problemen en gewrichtsontstekingen hebben doorat hun ruiter veel te zwaar is was ik nu arm, en ik verdien toch goed mijn boterham, waarop ik zei; over de rug van de paarden met dikek ruiters, waarop hij zie: hahaha, idd ja, triestig eigenlijk he.

Eigenlijk is het triest ja, vooral voor de paarden. Het is maar goed dat ik niet in de dierenzorg zit, zou een hoop mensen beledigen ben ik bang, want ik zou er dus wel iets van zeggen. Niet grof ofzo, maar wel proberen om ze aan het verstand te peuteren dat TE veel gewicht op een paardenrug echt niet kan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:12

Ik zie vaak mannen op paarden zitten die echt rond de 100 kilo zijn hoor, en niet omdat ze perse te dik zijn zijn.
Ik ben zelf 75 kilo, wat in combinatie met mijn lengte (1.75) misschien niet eens veel te zwaar is, maar voor mezelf ben ik zeker 10 kilo te zwaar, ik woog altijd 65 kilo en hier voelde ik me goed bij.
Ik rijd op een KWPN'er van 1.65 en dit gaat helemaal prima, maar liever 10 kilo eraf...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:20

éax66, die mannen zijn dan of heeeel lang, of ook gewoon echt te dik hoor, mijn vriend is ruim 1.93, en weegt onder de 85 kg, en is geen sprietje...

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:44

Ik heb ergens een antwoord geplaatst wat ik niet meer terug kan vinden. Jammer.... Ook dat ik het bericht waarop ik reageerde ook niet meer kan terugvinden...

(even voor de mod'sL zou het wel fijn vinden als de rode draad nog ergens zichtbaar blijft ;)

Persoonlijk (wat ik wilde vermijden, maar helaas, mijn antwoorden worden gedelete zonder mededeling:

Ik ben opgegroeid in een gezin waarin gewicht centraal stond. Mijn moeder woog tussen de 50 en 75 (lengte 1.60), en was alleen maar "op dieet" of "niet op dieet". Of we kregen heel veel eten, of het was zilvervliesrijst en volkorenpasta en verder niets.
Heb 2 zussen met een eetstoornis.
Voor mij (en mijn familie) is eten iets wat af en toe op tafel staat, en af en toe niet. En ja, daar heb ik mee om moeten leren gaan. Ik kan dat nu, maar ik zie ook aan mijn zussen hoe het anders kan.

Ik zit in het "nederlandse gemiddelde", dus ja, 42 en ben er (gezien mijn familiegeschiedenis) heel blij mee. Nee, ik heb geen maat 38, maar voor mij is dit een overwinning en ben ik er blij mee.

Dan moet ik hier lezen dat ik te zwaar ben? Dat iemand 36/38 normaal vindt? En voor een paard (gezien het topic) aanvaardbaar vindt?

Ik heb geen rank paard, zo simpel ben ik ook nog wel. Maar ga me niet zeggen dat ik met 75 kilo niet op mijn KWPN'er mag, terwijl wel een springruiter met 75+ met zijn paard 1.60 en hoger mag springen.
En over "elk pondje gaat door het mondje" onzin, want geloof me, ik zie het bij mijn zussen, er kan zoveel meer bij spelen.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:16

hoe staan jullie tegen over zware mensen op men wagen met een A/B/C pony er voor?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:09

Ik heb geen benul van de trekkracht van een B-pony en wat de weerstand is op verschillende bodems....Dus denk dat het nogal afhankelijk is van de situatie....Los van dat...Trekkracht is vele malen groter dan draagkracht, dus ik denk niet dat ik daar moeite mee zou hebben

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 08:50

joenohoe schreef:
Yamcha schreef:
Oh jawel hoor, heb hem gelezen, vind het een hoop geleuter. Om de hete brei heendraaien.

O gut, ik dacht het maar durfde het ff niet te tiepen (neem aan dat het gaat over Ulrieke Thiel en Lammert Haanstra en wat zij over gewicht zeiden).

Algemeen gesproken zijn veel mensen genijgd de kop in het zand te steken, en berichten die informatie bevattten die een kern van waarheid bevatten als geleuter willen afdoen. Alles moet je van 2 kanten bekijken en ook is alles voor discussie vatbaar, maar dan wel onderbouwd.
Ik geef toe, en steek mijn kop niet in het zand, in het belang van mijn paard en uit veiligheidsredenen voor me zelf stap ik er met mijn iets over de 100 kg niet op, ben ik nu verantwoordelijk bezig of hoe zie ik dit nu. ik zou de zaak ook kunnen afmaken met de gedachte zal me naatje pet zijn.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:29

Ik zit in het "nederlandse gemiddelde", dus ja, 42 en ben er (gezien mijn familiegeschiedenis) heel blij mee. Nee, ik heb geen maat 38, maar voor mij is dit een overwinning en ben ik er blij mee.

Dan moet ik hier lezen dat ik te zwaar ben? Dat iemand 36/38 normaal vindt? En voor een paard (gezien het topic) aanvaardbaar vindt?

Ik heb geen rank paard, zo simpel ben ik ook nog wel. Maar ga me niet zeggen dat ik met 75 kilo niet op mijn KWPN'er mag, terwijl wel een springruiter met 75+ met zijn paard 1.60 en hoger mag springen.
En over "elk pondje gaat door het mondje" onzin, want geloof me, ik zie het bij mijn zussen, er kan zoveel meer bij spelen.[/quote]

Ik zeg niet dat je met 75 kg en 1.75 te zwaar bent om te rijden op je paard. en ja 36/38/40 is normaal ja, maar tegenwoordig vindt men 40/42/44 normaal, ik niet.
En die "onzin van elk pondje gaat door het mondje", is geen onzin, sorry hoor, maar van een infuus wordt je niet dik, dus moet het eraan gegeten/gedronken zijn.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:49

freeride schreef:

En over "elk pondje gaat door het mondje" onzin, want geloof me, ik zie het bij mijn zussen, er kan zoveel meer bij spelen.

Ik zeg niet dat je met 75 kg en 1.75 te zwaar bent om te rijden op je paard. en ja 36/38/40 is normaal ja, maar tegenwoordig vindt men 40/42/44 normaal, ik niet.
En die "onzin van elk pondje gaat door het mondje", is geen onzin, sorry hoor, maar van een infuus wordt je niet dik, dus moet het eraan gegeten/gedronken zijn.[/quote]

Ik denk dat je dit thema iets te zwaar op je neemt, alles verschilt van paard tot paard en mens tot mens. Dan vind ik mijn intrepetatie het belangrijkst vermits aangetoont kan worden dat het tegendeel waar is. Ik ga met dit thema iets luchthartiger om echter ben me terdege van een aantal feiten bewust. :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:44

Blijft wel een interessant topic. Nu heb ik ergens gelezen dat iemand hier ook gepost had die zelf met haar paarden vrij hoog in de sport zit, en niet de lichtste is, te zwaar durf ik nu niet zo direct te stellen. Maar vindt het zeer apart dat je zelf van je paard zo'n hoog niveau vraagt en ze moeten presteren en in top conditie zijn. Maar eigenlijk geldt dat toch net zo goed voor de ruiter, als je zou hoog wil meedraaien in de sport moet ook diegene zorgen voor een topconditie. Ergens vindt ik dat totaal niet eerlijk voor je paarden om zoveel van ze te vragen en zwaar werk met ze te doen terwijl je als ruiter "alleen maar meelift". Tuurlijk heb je wel wat conditie nodig en een paar pondjes te veel lijkt me ook niet zo'n issue maar echt in de hogere sport is wat mij betreft erg tegenstrijdig. Je zorgt goed voor het welzijn van je paarden waarschijnlijk let je zeer op de voeding zodat je paarden geen bolle buik krijgen. Want tja dat is geen zicht natuurlijk. Ook nog zoiets veel mensen letten heel erg goed op de voeding van een paard, zodra die iets wat de dik wordt, gaat die op dieet. Vindt ik ook raar iets. Nu weet ik wel dat niet voor iedereen zo simpel ligt. Maar van lucht wordt je doorgaans niet dik. Dus of je teveel eet of gewoon verkeerd. Voeding is toch vaak wel het probleem want als je niet zou eten gaat het er vanzelf af. Zou kunnen van medicijnen al geloof ik niet dat je daar spontaan 20 kilo van aankomt en 20 kilo eraf gaat als je er mee stopt. Als het wel zo is mag je dat zeggen maar klinkt me wat vreemd in de oren.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 23-12-11 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:47

Dat heb ik ook aangegeven. Vooral op dat nivo verwacht je van het paard een goede conditie, dan moet je dat als ruiter ook hebben. Als het paard te dik was geweest was er ook iets van gezegd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:48

Suzanne F. schreef:
Dat heb ik ook aangegeven. Vooral op dat nivo verwacht je van het paard een goede conditie, dan moet je dat als ruiter ook hebben. Als het paard te dik was geweest was er ook iets van gezegd.

Ja eigenlijk gewoon zeer egoïstisch omdat van je paard te eisen en niet van jezelf.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:10

Het is gewoon een feit dat mensen die te dik zijn minder makkelijk tot moeilijk kunnen bewegen. Ze hebben veel eerder last van knieën, bewegen, bukken ed. Op het paard kun je dan ook vanzelfsprekend minder goed meekomen. Als je een hele goede ruiter bent, en veel gevoel hebt voor het rijden zal je het paard ongetwijfeld minder in de weg zitten. Maar toch, denk aan opstappen of vreemde bewegingen van het paard, doorzitten bij een paard dat gigantisch hoog opgooit, hoe zit een 'dik' iemand dat uit? Kijk maar naar de topsport, daar zie je geen dikke mensen. Je ziet juist mensen die goed op hun gezondheid en conditie letten, veel aan beweging doen, bijvoorbeeld hardlopen.
Ik denk dat een dik iemand echt rekening moet houden met het paard dat hij of zij aanschaft. Aan een brede tinker met een kort ruggetje heb je namelijk nog niets, je kunt daar ook geen zadel op kwijt met een grotere inc.
Voor sommige mensen komt de TS misschien hard over. Maar ik denk dat er voor ons wel een taak ligt om het voor het paard zo plezierig mogelijk te maken. Ik zet mijn vriend van 83kg ook niet op mijn kleine fijne merrie van 158cm. Er zijn nog genoeg andere leuke dingen te doen met paarden zonder dat je er op hoeft te zitten. Paardrijden doe je samen en niet voor je eigen geluk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:21

en toch in de springsport waren er een paar zware mannen die in de hoge top meedraaide bv Jan Tops en Ludo Phillipards daar waren toch echt zware mannen
en Jan Tops zat op ranke grote paarden

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:27

Er wordt toch niet gezegd dat het niet KAN, maar of je het zou moeten WILLEN...Oftwel, of het GOED is

Iemand van 200kilo kan ook op een paard, alles kan

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 12:31

mirgino schreef:
en toch in de springsport waren er een paar zware mannen die in de hoge top meedraaide bv Jan Tops en Ludo Phillipards daar waren toch echt zware mannen
en Jan Tops zat op ranke grote paarden

En ook is er nog een verschil tussen groot en daarom dus zwaar en te dik zijn zodat alles mee flubbert en in de weg zit.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:35

Er is altijd een excuus. De vraag is alleen of je dat wil gebruiken.