Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:05

nombrado schreef:
svdijk schreef:
mijn excuses als ik in herhaling val, en dit onderwerp al besproken en gesloten was.
ik wil hiermee alleen duidelijk maken, dat het zogenaamde onderstandige voorbeen op de foto door geerke geplaatst, niets te maken heeft met een incorrecte piaffe.(wat nombrado dus beweerd)
mits de tekening correct is, natuurlijk, anders heb ik niets gezegd....

Even een correctie, over hetgeen wat jij denk dat ik beweerde
Waar is het hoofd van het paard op de door geerke geplaatste plaatje?
In ieder geval niet in verbinding of verlengde van de rug en achterhand.
ik had het niet over een onderstandig voorbeen, wel over het hoofd/hals stuk en verlengde rug

Deze soorten piaffe ontstaan, als het aan de hand verkeerd wordt aangeleerd
door een paard te toucheren (of te slaan) tegen het achterbeen of kont, zodat hij gaat zakken en gaat dribbelen.

mijn excuses, meerdere quote's in een bericht, en meerdere berichten nalezen dan sluipt er weleens een foutje in.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:10

clarence schreef:
Moll schreef:
kan zijn dat is uw mening en dat mag uiteraard, ik zie in het filmpje een paard dat een piaffe laat zien zonder rug gebruik, en achter niet ondertreed

Maar goed, als een Oberbereiter al geen goede piaffe kan laten zien, misschien moeten jullie dan iets minder kritisch zijn naar de huidige internationale ruiters/amazones?
Ik zou trouwens graag video zien van hoe jullie het beter doen. Is dat mogelijk?

wie weet, denk echter niet dat het daarom gaat, het gaat er om af dat het volgens schrijven en opleiding correct is uitgevoerd, en naar mijn inziens is dit niet het geval simpel zat, zoals ik al eerder zei, Ik heb Arthur Kottas hele mooie piaffe zien uitvoeren aan de hand en op het paard.

en dan is perfectie een streven en er zal over al wat voor te zeggen zijn, zo ook eerder besproken de piaffe van Philippe Karl

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:13

nombrado schreef:
door een paard te toucheren (of te slaan) tegen het achterbeen of kont, zodat hij gaat zakken en gaat dribbelen.

wat een onzin verkondigt u hier toch weer voor de zoveelste maal, het toucheren aan de hand heeft hier totaal niets mee van doen in tegendeel het toucheren van de hak of croup nodigt het paard uit meet te gaan zitten of meer het been te tillen

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:18

Clarence,het is wat het is,zoals Moll zegt is er van elk groot voorbeeld wel iets minders te vinden.
Ik zou mn linker arm afknagen voor eentiende ruitergevoel van een oberbereiter.Het bomen over dit soort filmpjes is voor de discussie het leren kijken en doorgronden van de rijkunst,teneinde beter bezig te zijn met onze eigen paarden.(bijna)Niemand hier beweert het beter te kunnen maar enkelen kunnen wschnlk een betere piaffe tonen dan in dit filmpje,wat hen niet per definitie een betere ruiter maakt dan voornoemde grootheden,over de kennis van deelnemers in dit topic twijfel ik niet,als u dat wel doet discussieer dan mee op inhoudelijk niveau

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:26

piepenfiets schreef:
Clarence,het is wat het is,zoals Moll zegt is er van elk groot voorbeeld wel iets minders te vinden.
Ik zou mn linker arm afknagen voor eentiende ruitergevoel van een oberbereiter.Het bomen over dit soort filmpjes is voor de discussie het leren kijken en doorgronden van de rijkunst,teneinde beter bezig te zijn met onze eigen paarden.(bijna)Niemand hier beweert het beter te kunnen maar enkelen kunnen wschnlk een betere piaffe tonen dan in dit filmpje,wat hen niet per definitie een betere ruiter maakt dan voornoemde grootheden,over de kennis van deelnemers in dit topic twijfel ik niet,als u dat wel doet discussieer dan mee op inhoudelijk niveau

Waar het om gaat is dat dit wordt afgekraakt door de resident experts, terwijl een oberbereiter zelf dit een mooi filmpje vindt. Misschien moeten we daarom juist wel gaan twijfelen aan de kennis van de deelnemers in dit topic. Dat is alles.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:27

clarence schreef:
Ik ben blij om de meningen te lezen, want dit is dus http://www.karlmikolka.com. De jongste Oberbereiter ooit en de laatst levende leerling van Cerha.
Als zo iemand al geen goede piaffe kan laten zien, wat moeten wij als normale stervelingen dan doen?

Hier was ook heel duidelijk de oorspeekselklieren te zien, die dus duidelijk nog niet naar binnen "gefloept" waren.

En dat was dan de zo "volprezen" Spaanse rijschool :j

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:28

mmm, maar hoe oud is dat filmpje?
en is het niet zo, dat hoewel de meesten de klassieke stijl volgen, we toch een beetje met de tijd meegaan en nu andere dingen willen zien?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:29

clarence schreef:
piepenfiets schreef:

Waar het om gaat is dat dit wordt afgekraakt door de resident experts, terwijl een oberbereiter zelf dit een mooi filmpje vindt. Misschien moeten we daarom juist wel gaan twijfelen aan de kennis van de deelnemers in dit topic. Dat is alles.

das innere bild soll richtig sein, en dat is het niet en daar kan men lang of kort over discusseren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:31

svdijk schreef:
mmm, maar hoe oud is dat filmpje?
en is het niet zo, dat hoewel de meesten de klassieke stijl volgen, we toch een beetje met de tijd meegaan en nu andere dingen willen zien?

geheel niet het beeld qua basis veranderd niet, neem de foto die geplaatst is, sla de boeken er op na va b.v Egon Von Neindorff

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:33

@Clarence :of de oberbereiter dat vindt is een aanname.Maar resident experts is wel een leuk compliment voor een aantal mensen,wat dat betreft ben ik het wel met u eens

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:38

clarence schreef:

Laten we wel wezen, wat de klassiekers laten zien, is ook niet alles.
Heel veel is er nog (opnieuw) te leren over paarden.

Wat me als eerste opviel aan het filmpje was inderdaad dat de oorspeekselklieren er nog steeds uitgedrukt worden met spanning.

Ten tweede, heb ik al tich maal een filmpje op youtube in slowmotion bekeken.
Die tactfouten waar prof het over heeft, kom ik bij ieder filmpje tegen in piaffe.
Ik ben benieuwd of de "kenners" weten te vertellen of er een zweefmoment in de piaffe is??

Dat zou nl een heleboel verklaren :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:38

nombrado schreef:

Hier heeft u volkomen gelijk nombrado, het met een zweep toucheren boven de knie van het paard heeft het gevolg dat de croup omhoog gaat, zelfs Fillis beschrijft dat, en die heeft ook in Wenen gereden.

Moll schreef:
wat een onzin verkondigt u hier toch weer voor de zoveelste maal, het toucheren aan de hand heeft hier totaal niets mee van doen in tegendeel het toucheren van de hak of croup nodigt het paard uit meet te gaan zitten of meer het been te tillen

Mijnheer Moll diegene die u geleerd heeft te toucheren op de croup is niet Klassiek bezig geweest aangezien men dat niet doet omdat dan de Hankenbiegung niet onstaat maar juist het tegendeel.
Laatst bijgewerkt door Professor op 17-03-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:41

Moll schreef:
Afbeelding

Als je deze foto bedoelt?

Moll schreef:
geheel niet het beeld qua basis veranderd niet, neem de foto die geplaatst is, sla de boeken er op na va b.v Egon Von Neindorff

Ik kan van die foto ook heel veel vertellen, dat vooral de onderhals enorm "uitgedrukt" wordt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:41

clarence schreef:
Ik ben blij om de meningen te lezen, want dit is dus http://www.karlmikolka.com. De jongste Oberbereiter ooit en de laatst levende leerling van Cerha.
Als zo iemand al geen goede piaffe kan laten zien, wat moeten wij als normale stervelingen dan doen?

En al was het de sjah van Persien, of de Koningin, deze Piaffe is waardeloos.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:43

cherie78 schreef:
Ik kan van die foto ook heel veel vertellen, dat vooral de onderhals enorm "uitgedrukt" wordt.

Dat is begrijpelijk, is niets nieuws dat u dat ziet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:44

Professor schreef:
Moll schreef:

Mijnheer Moll diegene die u geleerd heeft te toucheren op de croup is niet Klassiek bezig geweest aangezien men dat niet doet omdat dan de Hankenbiegung niet onstaat maar juist het tegendeel.

dit ben ik niet met u eens het is per paard verschillend, het huidige paard waar ik mee werk toucheer ik wel op de croup omdat het paard daar door dus buigt in heup knie en hak, het vorige paard deet dit juist met het toucheren van hak of kogel, als u ook kijkt naar de training filmpjes van Arthur Kottas, zal u zien dat deze soms de croup en soms de hak toucheerd, en deze is echt klassiek geschoolt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:46

cherie78 schreef:
Moll schreef:
Afbeelding

Als je deze foto bedoelt?

Moll schreef:

u zou toch moeten weten dat totale oprichting niet alleen meer van uit de bovenhals spier kan komen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:49

Moll schreef:
dit ben ik niet met u eens het is per paard verschillend, het huidige paard waar ik mee werk toucheer ik wel op de croup omdat het paard daar door dus buigt in heup knie en hak, het vorige paard deet dit juist met het toucheren van hak of kogel, als u ook kijkt naar de training filmpjes van Arthur Kottas, zal u zien dat deze soms de croup en soms de hak toucheerd, en deze is echt klassiek geschoolt

Dit is niet van paard tot paard verschillend de reflexen van elk paard zijn gelijk op deze.
Zal u laten zien volgende week een instructie tekening waar men toucheren mag, heb nu geen tijd sta op sprong enkele dagen weg te gaan.
Deze mijnheer Kottas heeft dat niet geleerd in Wenen, aangezien zij dat niet zo toepassen, alleen wanneer zij de Capriolle leren het uitslaan van de achterbenen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:52

Ik lees al een tijdje mee. Maar was is nou eigenlijk de klassieke dressuur? Missschien heeft iemand een website waar het op staat?
Nou dacht ik aan een middenweg van academisch en modern, maar dat klinkt gewoon niet logisch. En wat is het voordeel van klassiek? Nou zal het best kunnen ja dat bij academisch de drang van naar voren word weggenomen, maar ik vind het idee van aan de hand werken opzich niet verkeerd. En ik vind ook dat modern gewoon met sommige dingen echt gewoon vaag blijft. Door een beetje naar het academische te kijken heb ik wel veel geleerd over een aantal dingen wat gewoon een raadsel was gebleven als ik alleen maar naar modern keek.
Een voorbeeld is, toen ik een jaar 12/13 was en nog manegepaarden/pony's reed. Ik leerde toen hoe je een paard nageeflijk kon rijden. En eigenlijk heeft serieus nog nooit iemand mij vertelt waarom dat moet. Bij hoge uitzondering zei iemand eens: 'is goed voor de rug.' Waarschijnlijk stel ik nu een domme vraag, maargoed. Kan nooit dommer worden, alleen maar meer leren:)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:19

Nageeflijk wil zeggen, dat een paard van achter naar voor, alle hulpen van de ruiter door laat komen.

Als bv de kaak/nek vastgezet wordt, ontspant een paard niet.
En er is dan nog veel meer te merken.
BV de ontspanning van hals, rug, lendenen (die ook er dan ook niet is)

Een paard houdt zijn kaak/nek vast, uit angst voor de ruiterhand.
Als aan een aantal voorwaarden voldaan wordt, durft het paard zelf aanleuning te nemen.
En vanuit die "overgave" gaat een paard op hulpen van de ruiter reageren. Zelfs de allerfijnste hulp wordt dan gevoeld.

Dit even heel simpel beschreven. Danique

Raineri

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:35

Nee, ik bedoelde eigenlijk, wat is de klassieke dressuur. Ik weet nu wel wat de nageeflijkheid is. Maargoed, leren is herhalen, dus toch bedankt voor de uitleg

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:42

Danique_G schreef:
Nee, ik bedoelde eigenlijk, wat is de klassieke dressuur. Ik weet nu wel wat de nageeflijkheid is. Maargoed, leren is herhalen, dus toch bedankt voor de uitleg

Klassieke dressuur is dressuur wat uit vroegere tijden stamt, maar evengoed nog een voorbeeldrol vervult voor veel ruiters en voor velen blijkbaar nog steeds niet verouderd is.

Raineri

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:49

Oke, welke verschillen zijn er dan qua visie en training? Want het lijkt wel anders te zijn dan modern, zoals bovenstaande
Wel interessant, ik ga me er eens meer in verdiepen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:53

Danique_G schreef:
Oke, welke verschillen zijn er dan qua visie en training? Want het lijkt wel anders te zijn dan modern, zoals bovenstaande
Wel interessant, ik ga me er eens meer in verdiepen.

Met het huidige "moderne"??
Ook het zgn "moderne" stamt af van een klassieker, nl Baucher.
Maar het huidig "moderne" komt niet overeen met wat de FEI voorschrijft in zijn reglementen. Van de FEI-reglementen stammen ook de reglementen van de KNHS af.

Het kan inderdaad de moeite waard zijn om je eens te verdiepen in klassiek.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:05

Wat ik mij eigenlijk afvraag bij het lezen van dit topic is, of jullie ooit wel gevoeld hebben wat een goed gaand paard is. Er wordt hier zoveel geneuzeld. Ik krijg toch sterk de indruk dat we hier met een aantal 'internetruiters' te maken hebben.
Maar het is wel vermakelijk vind ik hoe dat jullie je gelijk proberen te krijgen en tegen elkaar aan het interessant doen zijn. Sorry, maar zo komt het op mij over. Tegenover wie willen jullie wat bewijzen?
Hoe goed dat jullie de boeken uit je hoofd kennen? Ik zou zeggen, als jullie het zo goed weten, ga maar eens lekker op een paard zitten en laat ons jullie rijfoto's zien.
Ik denk dat het topic dan een stuk stiller wordt.