DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:25

Professor schreef:
We draaien er weer omheen.
De biomechaniek van de paarden, en die van de mens zijn niet veranderd.

De hulpen, die afgestemd zijn op de biomechaniek van het paard, en die van de mens zijn niet veranderd, en kunnen ook niet veranderen.

Dat ze 15 jaar geleden andere paarden hadden, mindere, qua beweging ok.
Maar heet hoofden waren er meer, door verkeerd volbloed bloed erin.

Sensibele paarden waren er toen ook.
Dat heeft niets met LDR te doen.

Werk nu met de paarden, en heb dat ook 15 jaar terug gedaan, heb gefokt, en dat in grote schaal, ik weet een beetje waar ik over praat.

Geef een klein voorbeeldje, 15 jaar terug, reden hier 20 ruiters en paarden een parcour over 1.40m nu 120 niet omdat de ruiters beter geworden zijn, in tegendeel, maar de paarden.

Het is een tekort komen in de instruktie, dat men LDR erbij nemen moet om een paard te rijden.
Het is gewoon belachelijk om de beelden te zien de laatste jaren op een b wedstrijd, op het afrij terrein.
Scoren Scoren en nog eens Scoren, en dat ten koste van het paard.
De meeste LDR ruiters benutten LDR om hun eigen tekort komingen te verdoezelen.



Die ruiters die jij noemt zijn er altijd geweest, jeetje wij reden met sgravenhof op de levade jaar in jaar uit. Wat reed daar een puinhoop zeg. Allemaal te diep, allemaal te traag en aan dubbele teugels, mode.

Hete paarden waren er vroeger ook, maar er werd veel minder mee bereikt (en dan bedoel ik niet kwa punten maar kwa rijderij, buitenritten, endurance, elkaar begrijpen whatever) dan nu, omdat de ruiter OOK beter is geworden.

Dat er nu 120 ipv 20 GP ruiters zijn is omdat er veel meer mensen zijn gaan rijden. De paarden beter, de mensen beter, de proeven zwaarder aangepast aan de niveaus etc...

LDR MOET je niet erbij nemen. Het is hoe ver je wilt komen, wat je wilt. Niets MOET namelijk. Dat ligt dus aan de mens. Ik gebruik het omdat ik heb ervaren dat het BETER en LOSSER werkt voor mij en de paarden waar ik het bij gebruik. Let wel, niet bij alle. En wat vor punten ik zou scoren interesseert me niets, starten doe ik niet. Dus het gaat puur om mij en mijn paard samen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:28

Gut Mireille............. ben het weer met je eens Haha!

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:31

Professor schreef:
Het is een tekort komen in de instruktie, dat men LDR erbij nemen moet om een paard te rijden.

Dat slaat nergens op.

Professor schreef:
Het is gewoon belachelijk om de beelden te zien de laatste jaren op een b wedstrijd, op het afrij terrein.
Scoren Scoren en nog eens Scoren, en dat ten koste van het paard.
De meeste LDR ruiters benutten LDR om hun eigen tekort komingen te verdoezelen.
We draaien er weer omheen.
.


Dat er meer slechte ruiters zijn dan vroeger, komt omdat er MEER ruiters zijn dan vroeger. Vroeger konden alleen de elite en boeren op een paard rijden. Maar de verhoudingen tussen goede/slechte ruiters zullen heus niet zoveel verschillen met vroeger. Slechte ruiters hou je altijd. Je zult altijd domme ruiters houden die iets klakkeloos na-apen omdat ze dat bij een topruiter zien. LDR zal daarbij niet het enige middel zijn wat door domme ruiters misbruikt word, denk ook eens aan hulpteugels, zwepen, sporen, medicamenten etc. Dat middelen door domme ruiters misbruikt worden, wil nog niet zeggen dat de middelen per definitie slecht zijn.

En discussieren over domme ruiters is zo zinloos. Beter kun je discussieren over je eigen ervaringen m.b.t. je eigen paard en je eigen rijden. Dus Professor: wat zijn jou ervaringen in de dressuur met jou eigen paarden en waarom denk je dat LDR bij jou paarden geen toegevoegde waarde heeft? Wat waren jou tekortkomingen als ruiter en hoe heb jij dat opgelost?

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:33

jasmijn78 schreef:
Professor schreef:
Het is een tekort komen in de instruktie, dat men LDR erbij nemen moet om een paard te rijden.

Dat slaat nergens op.

Professor schreef:
Het is gewoon belachelijk om de beelden te zien de laatste jaren op een b wedstrijd, op het afrij terrein.
Scoren Scoren en nog eens Scoren, en dat ten koste van het paard.
De meeste LDR ruiters benutten LDR om hun eigen tekort komingen te verdoezelen.
We draaien er weer omheen.
.


Dat er meer slechte ruiters zijn dan vroeger, komt omdat er MEER ruiters zijn dan vroeger. Vroeger konden alleen de elite en boeren op een paard rijden. Maar de verhoudingen tussen goede/slechte ruiters zullen heus niet zoveel verschillen met vroeger. Slechte ruiters hou je altijd. Je zult altijd domme ruiters houden die iets klakkeloos na-apen omdat ze dat bij een topruiter zien. LDR zal daarbij niet het enige middel zijn wat door domme ruiters misbruikt word, denk ook eens aan hulpteugels, zwepen, sporen, medicamenten etc. Dat middelen door domme ruiters misbruikt worden, wil nog niet zeggen dat de middelen per definitie slecht zijn.

En discussieren over domme ruiters is zo zinloos. Beter kun je discussieren over je eigen ervaringen m.b.t. je eigen paard en je eigen rijden. Dus Professor: wat zijn jou ervaringen in de dressuur met jou eigen paarden en waarom denk je dat LDR bij jou paarden geen toegevoegde waarde heeft? Wat waren jou tekortkomingen als ruiter en hoe heb jij dat opgelost?


Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa dit vind ik nou goede uitleg. Zo bedoel ik het precies ook. Hulde! En Amen wat mij betreft...

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:48

Mireille1970 schreef:
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa dit vind ik nou goede uitleg. Zo bedoel ik het precies ook. Hulde! En Amen wat mij betreft...

Bloos Bloos Bloos

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:54

Ik vond dit citaat in een ander forum:

Citaat:
Margit Otto Crépin knows the historic facts and tells the story about Paul Pflinzer, the German Emperor's equerry who trained the horses for the one handed monarch and described his method in a book published in 1891. "Years ago, we called over-bending 'Pflinzeren'.
I always over bend," adds the French dressage ace, who won the European title in Goodwood in 1987 and the World Cup in Gothenburg in 1989 with the powerful Holsteiner Corlandus from the well known French sire Cor de la Bruyère. When the frail Margit rode Corlandus, all show jumpers came to watch how Tom Thumb controlled the four legged giant.
“Round and deep´ is classic to me”, Margit says. “All my trainers made me ride this way. With the Cadre Noir in 1970: round and deep. With Robert Schmidtke in 1975: round and deep. With Fritz Tempelmann: round and deep


Paul Plinzner (de opschrijver van het werk van Steinbrecht) had daarvoor een goed excuus. De keizer moest het paard met een lamme, hand kunnnen rijden. Ook dat zie je dus nu. Op het voorterrein je paard voor elkaar triksen zodat hij het proefje zo kan uitvoeren dat het voor de ruiter makkelijk is en er voor de toeschouwer en de jury op het moment dat het moet gebeuren goed uitziet.

Het Cadre Noir baseert zich ook op Baucher, die het weer gebruikte om ongeschiklte paarden te kunen laten verzamelen.

Ik denk dat LDR (overbending dus) een aantal doelen kan dienen, waarvan enkele discutabel.
voor de "klassieke" ruiter die zich op Baucher beroept een manier om verzameling te bewerkstellingen en blokkades weg te nemen.
(NB ook Nuno Olivera gebruikte onderdelen van Baucher!)
voor de stalmeester een paard klaarmaken zodat een minder vaardige ruiter het kan narijden en er show mee maken.
Voor de topsporter het allerlaatste stukje extra oprekken.
Voor de sporter lekker door het lijf laten lopen.
Voor de ruiters met een "te heet" en dus eigenlijk voor zijn/haar vaardigheden ongeschikt paard, geforceerd in bedwang te houden.

Maar dat het iets nieuws is klopt dus echt niet, dat het niet klassiek is ook niet. Hoogstens is het een mode (of rage?)

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:03

Don_Marcello schreef:
Ook dat zie je dus nu. Op het voorterrein je paard voor elkaar triksen zodat hij het proefje zo kan uitvoeren dat het voor de ruiter makkelijk is en er voor de toeschouwer en de jury op het moment dat het moet gebeuren goed uitziet.


Ten eerste: een paard dat op het voorterrein met trucjes wordt gereden zal nooit een goede proef lopen, en zal zeker niet over een langere termijn goed blijven presteren.

Ten tweede: ruiters die met trucjes rijden of niet in staat zijn de trucjes (lees: methodes) goed toe te passen zijn domme onkundige ruiters.
jasmijn78 schreef:
En discussieren over domme ruiters is zo zinloos. Beter kun je discussieren over je eigen ervaringen m.b.t. je eigen paard en je eigen rijden. Dus Don Marcello: wat zijn jou ervaringen in de dressuur met jou eigen paarden en waarom denk je dat LDR bij jou paarden wel/geen toegevoegde waarde heeft? Wat waren jou tekortkomingen als ruiter en hoe heb jij dat opgelost?

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:12

jasmijn78 schreef:
Ten eerste: een paard dat op het voorterrein met trucjes wordt gereden zal nooit een goede proef lopen, en zal zeker niet over een langere termijn goed blijven presteren.


Waarom wordt het paard dan op het voorterrein zo anders gereden dan in de proef?

aanvulling:
Misschien zou de jury voortaan het werk op het voorterrein moeten beoordelen, in plaats van (of desnoods samen met) wat men de ring laat zien!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:16

om het dier losser te te hebben???

een sprinter gaat ook niet tijdens zijn sprint rekken en strekken, dat doet hij op het voorterrein tijdens de warmingup??? Haha!

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:17

Don_Marcello schreef:
Waarom wordt het paard dan op het voorterrein zo anders gereden dan in de proef?



Rij jij je paard anders op het voorterrein dan in de proef? Als je antwoord geeft op deze vraag, dan kunnen we discussieren. Ik kan namelijk niet voor 350.000 KNHS leden spreken.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:20

Don_Marcello schreef:

aanvulling:
Misschien zou de jury voortaan het werk op het voorterrein moeten beoordelen, in plaats van (of desnoods samen met) wat men de ring laat zien!


Ik zou zeggen: meld je aan als jurylid en stel het voor!!!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:21

Is losser maken dan niet een essentieel onderdeel van de dressuur, en zou dan niet beoordeeld moeten worden heo dat wordt gedaan?
Is dressuur te vergelijken met sprinten (maximale fysieke inspanning) of gaat het om ongedwongenheid, harmonie ?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:22

DM Haha! Haha! je bent niet dom Haha! ik neem aan dat je heel goed begrijpt wat ik bedoel Haha!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:25

jasmijn78 schreef:
Don_Marcello schreef:
Waarom wordt het paard dan op het voorterrein zo anders gereden dan in de proef?



Rij jij je paard anders op het voorterrein dan in de proef? Als je antwoord geeft op deze vraag, dan kunnen we discussieren. Ik kan namelijk niet voor 350.000 KNHS leden spreken.


Mijn antwoord is nee, ik rijd mijn paard op het voorterrein niet anders dan in de proef en ik hoef ook geen unaniem antwoord van 349.9999 KNHS leden (dat van mezelf ken ik al)

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:31

jasmijn78 schreef:
Ik zou zeggen: meld je aan als jurylid en stel het voor!!!


Er zijn te weinig opleidingsplaatsen Clown .
Bovendien wil ik heel ander dingen zien dan wat nu in de mode is. Maar weinig "modern" opgeleide ruiters zouden bij mij een voldoende scoren.
Laatst bijgewerkt door Don_Marcello op 18-10-06 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:33

Don_Marcello schreef:
Mijn antwoord is nee, ik rijd mijn paard op het voorterrein niet anders dan in de proef en ik hoef ook geen unaniem antwoord van 349.9999 KNHS leden (dat van mezelf ken ik al)
(dat van mezelf ken ik al)


Ik weet niet in welke klasse je rijdt, maar stel dat je in de Z rijdt. Dan haal je dus je paard van de trailer en dat richt je hem direct op, gaat hem direct verzamelen etc??? Nu, ja. als dat jou manier is...

Ik rijd mijne eerst even los, wissel af met af en toe wat ronder en af en toe wat hoger instellen, schakel wat meer, stap af en toe even met een lange teugel etc.

Maar goed: jouw manier is jou manier en als jij en jou paard zich daar goed bij voelen, moet je dat lekker zo doen. Maar maak van de methodes die anderen op een voorterrein toepassen niet jouw probleem. Ten eerste heb je er geen invloed op en ten tweede is het helemaal niet gezegd dat jou methode beter is dan die van andere ruiters.

jasmijn78
Berichten: 3924
Geregistreerd: 01-02-06

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:37

Don_Marcello schreef:
Bovendien wil ik heel ander dingen zien dan wat nu in de mode is. Maar weinig "modern" oplgeleide ruiters zouden bij mij een voldoende scoren.


Als de huidige dressuur(wedstrijden) niet jou ding zijn, moet je je beperken tot de dingen die wel jou ding zijn. Dat weinig ruiters van nu bij jou geen voldoende zouden scoren, wil niet zeggen dat het slechte ruiters zijn. Dat vind jij.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:44

Nee, ik vind dat je ook de manier waarop waarop je je paard op de proef voorbereid zou moeten meenemen in de beoordeling. Begint met: Gaat het paard met gewelfde rug vwn met correcte stelling en buiging. Loopt het paard ontspannen en plezierig. Als het paard wat kijkerig is voor de nieuwe omgeving, hoe lost de ruiter dat dan op. Als je wil weten hoe ik rij: kijk rustig in mijn profiel. Ik rijdt op het voorterrein niet anders dan in de proef, maar ik zeg ook niet dat ik hem van de trailer haal en direct ga verzamelen...

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:52

Don_Marcello schreef:
Ik vond dit citaat in een ander forum:

Citaat:
Margit Otto Crépin knows the historic facts and tells the story about Paul Pflinzer, the German Emperor's equerry who trained the horses for the one handed monarch and described his method in a book published in 1891. "Years ago, we called over-bending 'Pflinzeren'.
I always over bend," adds the French dressage ace, who won the European title in Goodwood in 1987 and the World Cup in Gothenburg in 1989 with the powerful Holsteiner Corlandus from the well known French sire Cor de la Bruyère. When the frail Margit rode Corlandus, all show jumpers came to watch how Tom Thumb controlled the four legged giant.
“Round and deep´ is classic to me”, Margit says. “All my trainers made me ride this way. With the Cadre Noir in 1970: round and deep. With Robert Schmidtke in 1975: round and deep. With Fritz Tempelmann: round and deep


Paul Plinzner (de opschrijver van het werk van Steinbrecht) had daarvoor een goed excuus. De keizer moest het paard met een lamme, hand kunnnen rijden. Ook dat zie je dus nu. Op het voorterrein je paard voor elkaar triksen zodat hij het proefje zo kan uitvoeren dat het voor de ruiter makkelijk is en er voor de toeschouwer en de jury op het moment dat het moet gebeuren goed uitziet.

Het Cadre Noir baseert zich ook op Baucher, die het weer gebruikte om ongeschiklte paarden te kunen laten verzamelen.

Ik denk dat LDR (overbending dus) een aantal doelen kan dienen, waarvan enkele discutabel.
voor de "klassieke" ruiter die zich op Baucher beroept een manier om verzameling te bewerkstellingen en blokkades weg te nemen.
(NB ook Nuno Olivera gebruikte onderdelen van Baucher!)
voor de stalmeester een paard klaarmaken zodat een minder vaardige ruiter het kan narijden en er show mee maken.
Voor de topsporter het allerlaatste stukje extra oprekken.
Voor de sporter lekker door het lijf laten lopen.
Voor de ruiters met een "te heet" en dus eigenlijk voor zijn/haar vaardigheden ongeschikt paard, geforceerd in bedwang te houden.

Maar dat het iets nieuws is klopt dus echt niet, dat het niet klassiek is ook niet. Hoogstens is het een mode (of rage?)



Dat zei ik toch! En het is geen mode, maar een aanvulling!

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:53

jasmijn78 schreef:
Don_Marcello schreef:
Mijn antwoord is nee, ik rijd mijn paard op het voorterrein niet anders dan in de proef en ik hoef ook geen unaniem antwoord van 349.9999 KNHS leden (dat van mezelf ken ik al)
(dat van mezelf ken ik al)


Ik weet niet in welke klasse je rijdt, maar stel dat je in de Z rijdt. Dan haal je dus je paard van de trailer en dat richt je hem direct op, gaat hem direct verzamelen etc??? Nu, ja. als dat jou manier is...

Ik rijd mijne eerst even los, wissel af met af en toe wat ronder en af en toe wat hoger instellen, schakel wat meer, stap af en toe even met een lange teugel etc.

Maar goed: jouw manier is jou manier en als jij en jou paard zich daar goed bij voelen, moet je dat lekker zo doen. Maar maak van de methodes die anderen op een voorterrein toepassen niet jouw probleem. Ten eerste heb je er geen invloed op en ten tweede is het helemaal niet gezegd dat jou methode beter is dan die van andere ruiters.


Dat wou ik ook zeggen. Lekker dan als je je paard op het voorterrein hetzelfde rijdt als in de proef... pff

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:02

Don_Marcello schreef:
Nee, ik vind dat je ook de manier waarop waarop je je paard op de proef voorbereid zou moeten meenemen in de beoordeling. Begint met: Gaat het paard met gewelfde rug vwn met correcte stelling en buiging. Loopt het paard ontspannen en plezierig. Als het paard wat kijkerig is voor de nieuwe omgeving, hoe lost de ruiter dat dan op. Als je wil weten hoe ik rij: kijk rustig in mijn profiel. Ik rijdt op het voorterrein niet anders dan in de proef, maar ik zeg ook niet dat ik hem van de trailer haal en direct ga verzamelen...


Ik zal je zeggen: wat je laat zien in je profiel vind ik prachtig. Ik hou niet van het showaspect met rare bitjes en fratsen en kur Z op vreemd bitje e.d. maar vind je hengst prachtig. Je foto's ook, je maakt vaak foto's van de ZHJV ook en die kijk ik vaak (ik was daar ook lang lid)...

Jammer dat jij niet mij waardeert zoals ik jou waardeer. (en dat is mijn probleem, ik kan er slecht tegen als er op basis van een woord - in dit geval JA IK RIJD LDR - wordt bepaald wat een slechte ruiter je bent)

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:28

Waar komt de discussie ineens vandaan dat het paard in de proef anders gereden wordt dan in het voorterrein? Ik weet niet beter dan dat een proef een meting is, en nog steeds geen prestatie als zodanig. Er wordt een wedstrijd van gemaakt, daar is de proef niet voor bedoeld.
De zin "Voor de ruiters met een "te heet" en dus eigenlijk voor zijn/haar vaardigheden ongeschikt paard, geforceerd in bedwang te houden." is een aardige Mireillle.

Nog een reactie, de jury wordt geacht ook het inrij terrein in de gaten te houden, men moet er goed op letten dat er o.a. geen slofteugel wordt gebruikt. Op straffe van diskwalificatie.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:42

Mireille1970 schreef:
Jammer dat jij niet mij waardeert zoals ik jou waardeer. (en dat is mijn probleem, ik kan er slecht tegen als er op basis van een woord - in dit geval JA IK RIJD LDR - wordt bepaald wat een slechte ruiter je bent)


Nou van dat probleem zal ik proberen je af te helpen. Ik heb jou naar mijn weten niet zien rijden (was me althans er niet van bewust dat jij dat was). De lage waardering geld het gros van de ruiters, en zeker niet alle.
Of een ruiter LDR gebruikt is niet het voornnamste criterium (al is het niet mijn ding) maar buiten dat vind ik dat in het algemeen te vaak te geforceerd word gereden, waarbij het paard niet rijst in de schoft en daalt in de achterhand maar waar je ziet dat het ruitergewicht hangt in de voorhand van het paard en het paard van voren naar achter gewerkt wordt in plaats van dat onder de ruiter van achter naar voren gedacht wordt. Je ziet deze paarden haast denken.. laat nou eens even los.. Dat geld lang niet bij alle maar helaas wel bij steeds meer ruiters.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:44

ik parkeer de mijne regelmatig met zijn hoofd tussen de knietjes hoor Haha! heb je vast al wel eens gezien........... maarja dan staat hij in de stout modus......... en dat heeft niks met LDR te maken Haha! Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:47

Yamcha schreef:
Ben nog altijd wel benieuwd naar een foto van goed uitgevoerde LDR.
Gelukkig, ik ben niet de enige! Haha!
(Mireille ging op zoek Ja )