Verder ben ik zelf zeker een jaar of 20 la-die-la ruiter geweest die vooral het bos in ging of naar het strand. Ik geloof niet dat paarden daar kapot van gaan, ik geloof ook niet dat paarden persé serieus gedressuurd moeten worden om blij en gezond te bljven. Ik geloof dat natuurlijk blessure gevoeligheid van een paard, stalmanagement en vooral gezond verstand van de ruiter/eigenaar bepalen of een paard gezond blijft. Vooral dat gezond verstand ontbreekt het volgens mij veel aan, maar dat zie ik bij recreatieruiters (die zonder nadenken over zware bodems akkeren), maar ook bij fanatieke dressuurruiters (die 20.000 kleine voltes draaien met een paard dat zich vasthoudt om die buiging er maar in te krijgen)...of springruiters die te vaak maar hoog willen springen en adere facetten van de training vergeten.
Wat betreft mijn opmerking over jouw niveau, je geeft zelf keer op keer aan geen kennis van dressuur te hebben, je geeft aan dat een paard rustig van jou op een volte mag uitbreken of naar binnen vallen....dan is je niveau dressuurmatig niet hoog. Zoals ik al zei, dat geeft niet, maar dat neemt niet weg dat ik wel denk dat als dat je dressuurmatige niveau is, dat je een paard kapot rijdt als je dan de piaffe zou gaan trainen.
Ik ben pas de laatste 10 jaar me veel meer gaan verdiepen in zaken. Instructie buiten de deur gaan zoeken (veel verschillende instructie bekeken en les bij gehad om te kijken wat bij mij past), serieuzer met opleiden bezig gegaan ipv stuur/rem/gas zit erop, loopt enigzins nageeflijk en in balans, maakt een leuk sprongetje en klaar voor het bos (en dus vaak ook de verkoop)...Ik maakte me ook nooit druk om die ei-vormige voltes...maar nu ik er wel serieus mee bezig ben besef ik me juist des te meer wat het rijkunstig verschil is en de meerwaarde in dressuurmatige training van een ronde volte vs een ei-vormige volte.
Met mijn huidige paard hoop ik verder te gaan komen als B/L in dressuur en springen (eventing laat mijn eigen lijf helaas niet meer toe) Maar goed, deze is van mijzelf en blijft...die wordt niet verkocht zodra ze daar klaar voor is