Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:19

Jammer dat je op zo'n moment de camera niet aan hebt heh :D Hoewel ik het verschil vaak veel groter voel dan dat er op het beeld uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:26

Horseware schreef:
Jammer dat je op zo'n moment de camera niet aan hebt heh :D Hoewel ik het verschil vaak veel groter voel dan dat er op het beeld uit komt.

Ja ik wilde meteen 'roepen': is daar geen fimpje van??? :):)
Dat 'vangen' met de ijzers merk ik ook heel veel de laatste tijd in de draf, rug lekker swingend maar ben soms bang dat hij gaat struikelen over z'n eigen Forester-pootjes. Wel een heerlijk gevoel!

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:31

Bij onze dravers is het vangen met de ijzers een teken dat ze voor niet op tijd weg zijn. Kan door onbalans komen, maar ook doordat ze naar de smid moeten en soms kan een andersoortig beslag voor dan wel achter helpen ( dat laatste heeft ook weleens met de factor 'tijd' te maken :x )

Fijn HW, genieten!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:33

Klopt hoor dat het een teken is dat ze voor nog niet op tijd genoeg weg zijn. Bij Timo zou ik er ook niet blij mee zijn maar met Manolito is het voor mij een teken dat hij ruimer gaat draven en losser door zijn lijf. Dat is fase 1. Van daaruit kan hij meer balans gaan krijgen en kracht opbouwen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:34

Vangen van ijzers.. is dat aantikken? Dat is toch niet iets goeds?
Die van mijn struikelt als hij gaat aantikken. Daarom heeft hij nu afrol ijzers voor.

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:34

Oeps Horseware's berichtje gemist. Is duidelijk nu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:39

Horseware schreef:
Klopt hoor dat het een teken is dat ze voor nog niet op tijd genoeg weg zijn. Bij Timo zou ik er ook niet blij mee zijn maar met Manolito is het voor mij een teken dat hij ruimer gaat draven en losser door zijn lijf. Dat is fase 1. Van daaruit kan hij meer balans gaan krijgen en kracht opbouwen.

Moondancer wordt veel losser in zijn rug en lijf en heb het idee dat hij nog niet snel genoeg z'n voorbenen wegzet . Hij moet nu echt op z'n eigen benen lopen ipv in die strakke gedwongen houding (ik schaam me echt kapot!!!!! :oo ): vanuit hier verder opbouwen. Ben benieuwd.

Apidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:48

Ik lees dit topic al sinds het begin en heb een account gemaakt om gericht te kunnen reageren :)
Enkele dingetjes:
* Simpleman : dank je wel voor dit topic. Ik leer zo veel van je posts- begrijp lang niet alles wat je zegt- maar besef wel dat wat je zegt waardevol is en hoop dat de puzzelstukjes ooit op hun plaats vallen bij mij. Ik ben momenteel erg geintrigeerd door wat je schrijft over het voelen en niets doen, luisteren naar je paard.

* Horseware: ik heb al je filmpjes gezien en geniet zo van je posts! Enorme bewondering voor jouw aanpak en wat een topper is Timo! Die witte sokken zijn inderdaad erg apart, ik bleef ernaar kijken toen ik je wedstrijdfilmpjes bekeek. Ik denk trouwens dat je je voorbeeldfunctie op wedstrijd niet mag onderschatten!

Aan de andere posters : ik lees en leer van jullie ervaringen.
Ik ben (helaas) maar een gewone manegeruiter zonder eigen paard die na 15j stop 2 jaar geleden weer is begonnen met lessen. Wel goede paarden en instructie maar ik blijf toch wat op m'n honger zitten. Enig idee waar je op een kleinschalige manier correct kan lessen volgens deze principes?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:50

Picasso je begint eigenlijk weer helemaal bij niveau 0 (op eigen benen leren lopen). Het maakt niet uit hoe oud je paard is. Manolito is 22 en moet het nu nog allemaal gaan leren. Al die jaren ervoor is hij verkeerd gereden. Zeker bij hem is het een lang proces maar wel een heel leuk proces. Wel is het af en toe bizar als je je bedenkt dat hij bejaard is en nu pas op eigen benen leert lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:53

Voel me gewoon echt banketstaaf dat ik hem zolang op een verkeerde manier heb laten lopen... en dat het als normaal gezien wordt in de jury-ogen en vele instructeurs die ons landje 'rijk' is. Het voelt goed om zo opnieuw bezig te zijn en ik wacht op een nieuw filmpje van je Horseware! +:)+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:56

Apidor: welkom en bedankt voor je compliment :)
Wat leuk dat je als manegeruiter al zo bewust bezig bent met de verschillende manieren van paardrijden en wat voor jou goed voelt en wat niet. Daar heb ik bewondering voor.

Ik ken zelf alleen Yvon Hoogervorst die op deze manier lesgeeft maar die geeft geloof ik alleen les aan mensen met eigen paarden. Ik weet niet in welke regio je woont?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:57

Hoi Apidor...wees welkom namens een van de andere nog niet veel-posters :) Ik lees ook echt pas sinds kort mee. Waar woon je, misschien dat dat helpt om te zoeken. Ik hoop dat je iets kan vinden hoor! En is het misschien niet een optie om een verzorgpaardje erbij te gaan zoeken? In de hoop dat je daar dan fijn mee kan gaan oefenen?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:05

Hoihoi,
Stille meelezer met een vraagjes hier... Ik vind dit een enorm leerzaam topic en mijn vraag is niet zo heel groot dus om er nu een nieuw topic over te openen vind ik ook zoiets... daarbij denk ik dat het hier wel op zn plek is, maar mocht het niet zo zijn, sorry :o .
Maargoed, ik rijd met mijn paard endurance. Daarvoor ook wel een beetje in de B dressuur en springen aangemodderd, maar niet helemaal ons ding. Omdat het natuurlijk wel belangrijk is nu weer het dressuren een beetje opgepakt, is er toch bij ingeslopen. Nu loopt mijn paard erg lekker, ik merk dat hij op bepaalde punten erg veel baat heeft gehad bij het trainen voor de langere afstanden (sterker, betere conditie, makkelijke op eigen benen ect.)

Maar als we nu naar mijn idee lekker aan het rijden zijn begint hij heel erg te kauwen op het bit met zijn mond open. Nu hoor en lees ik overal dat het kan duiden op pijn en verzet als hij met zijn mond open loopt, maar ik heb mijn handen niet streng oid.
Ook gaat hij dan een beetje hangen, en daar probeer ik hem vanaf te houden door veel overgangen te rijden en dat werkt redelijk.

Ik rij trouwens tijdens de buitenritten met hackamore, en in de bak met hoge neusriem, bit en zonder sperriem, dus hij kan zijn mond ook prima opendoen als hij dat wilt. Maar is dat hij met zijn mond openloopt nu perse zo slecht?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:39

Hoi Ilse_123, heb je er misschien een filmpje van? Dan kunnen we zien wat er gebeurt, dat is vaak duidelijker dan woorden

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:42

Leuk, nog een endurance ruiter in het dressuur topic. Ik merk juist dat de dressuur ons helpt bij de lange afstanden ipv andersom :p

Ik zou je ook willen vragen om een foto of filmpje. Zo uit je tekst is dat lastig. Want in principe is kouwen op het bit juist heel goed.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:04

Picasso schreef:
Voel me gewoon echt banketstaaf dat ik hem zolang op een verkeerde manier heb laten lopen... en dat het als normaal gezien wordt in de jury-ogen en vele instructeurs die ons landje 'rijk' is. Het voelt goed om zo opnieuw bezig te zijn en ik wacht op een nieuw filmpje van je Horseware! +:)+

Ik voel me precies het zelfde. Helemaal als hij zich errst loslaat en dan spant. Dan voel je het ontiegelijke verschil in beweging. Als hij zich spant wordt hij zo kort. Ik voel me schuldig en dom om hem zo geteden te hebben. Het is denk ik de ergste dressuurzonde "onwetendheid"!!!!!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 08:35

Ik zal eens kijken of er vanmiddag iemand op stal is om een filmpje te maken :).
Mijn paard is ontzettend snel verveeld, dus na een paar weken vooral buitenrijden is hij weer fijn werkwillig in de bak...voor zolang het duurt. Daarna moet ik van alles gaan proberen om hem te motiveren, vooral werken met balken werkt heel goed.

En ik snap dat je jezelf schuldig erover kan voelen, maar het is toch niet meer opzet gedaan? Vrijwel iedereen probeert toch zo te rijden dat het ook voor het paard goed is, maar er zijn zoveel instructeurs en zoveel methodes dat je het jezelf echt niet kwalijk moet nemen dat je niet gelijk de 'goeie' te pakken had.
Ik denk trouwens ook niet dat er maar een goeie methode is, maar dat het heel erg afhangt van jezelf en je paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:12

DarkoFoitzik schreef:
Picasso schreef:

Ik voel me precies het zelfde. Helemaal als hij zich errst loslaat en dan spant. Dan voel je het ontiegelijke verschil in beweging. Als hij zich spant wordt hij zo kort. Ik voel me schuldig en dom om hem zo geteden te hebben. Het is denk ik de ergste dressuurzonde "onwetendheid"!!!!!

Weten kun je pas als je het ervaren hebt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 09:32

Picasso schreef:
Horseware schreef:

Ja ik wilde meteen 'roepen': is daar geen fimpje van??? :):)
Dat 'vangen' met de ijzers merk ik ook heel veel de laatste tijd in de draf, rug lekker swingend maar ben soms bang dat hij gaat struikelen over z'n eigen Forester-pootjes. Wel een heerlijk gevoel!

Wanneer een paard zich los laat en onder de ruiter "door zijn lijf gaat lopen" dan vraagt dat meer inspanning van het paard.
Het is vergelijkbaar met ons, als we wandelen plaatsen we onze benen gestrekt naar voren en kantelen we met ons gewicht over ons gestrekte been heen naar voren.
Dat is een efficiente manier om langdurig rustig te bewegen.
Laten we on echter een ietsje door onze knieën zakken dan ontstaat er een geheel andere manier van bewegen, we gaan dan huppelen en gebruiken veel intenser onze kuit, bil, buik en dijspieren.
Paarden ervaren iets soortgelijks in de losgelatenheid en daar moeten ze aan wennen.
We zeggen dan dat ze opnieuw op eigen benen moeten leren lopen, wat natuurlijk alleen maar geldt onder het door de ruiter verstoorde evenwicht.

Het is in deze fase essentieel om de voorwaartse drang te onderhouden, het paard moet zich ontwikkelen vanuit de achterhand, zijn evenwicht hervinden vanuit de bespiering van de achterhand.
We noemen dat het "voorwaarts".

Voorwaarts zonder losgelatenheid heeft geen zin.
Het paard moet eerst de hals leren strekken en de rug loslaten.
Pas dan! kan het in de beweging gebruik maken van zijn rug.....
Het heeft zijn rug nodig om vanuit de achterhand zijn voorhand in de beweging te ontlasten.

Zet je zelf vierkant op handen en knieën, span stevig je rug aan en probeer nu je handen van de grond te krijgen.
Je zult merken dat dat alleen maar goed lukt met een losgelaten, bolle rug.
Het is een dynamische afrollende beweging die geblokkeerd wordt door een aangespannen rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:01

En het klinkt allemaal zo logisch en natuurlijk Simpelman! Vraag me regelmatig af waarom ik mezelf zo heb laten opjagen door omgeving. Waarom er enorm gepunt wordt als er met de voorbenen gezwaaid wordt en de achterbenen niet meekomen.... Het roer is om hier. Geen wedstijden meer voor mij en luisteren naar mijn paard (eh pony op het moment).

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:57

Ik ben nu bij een phase aangekomen waarin hij stukken loslaat in alle drie de gangen. Hij wordt alleen onrustig in de aanleuning en begint echt in mijn hand te duwen en dan bij contact weer los en omhoog. Ik neem dan weerr zacht gelijk contact op en dan gaat hij weer naar onder en begint het weer van voor af aan. Als hij duwt houdt hij de aanleunibg niet en komt hij direct achter de loodlijn zonder deuk omhoog. Dit gaat zo snel dat ik moeite heb om de verbinding te bewaren. Iemand hier ook een uitdagibg mee? Iemand tips? Of moet ik hier gewoon doorheen?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:01

Picasso, het klinkt allemaal ook zo simpel, maar ik vind het best moeilijk.
Maar paardlief is inmiddels gewend aan deze rijdstijl en ik werd vanmorgen genadeloos door hem gestraft toen ik per ongeluk mijn binnenhand te veel had vastgezet. Hij liet met een bok even weten hier niet meer van gediend te zijn. De schat!!

Werkhouding gaat eigenlijk heel goed. Ik probeer met wat stelling en buiging te draven. Ik mag alleen grote voltes rijden dus ik rijd nu een soort groot ei in het midden. En dan wissel ik de werkhouding af met de diepe stretch. Ik ben er nog steeds heel blij mee dat ik deze weg ben ingeslagen. Iedereen moet eigenlijk een keer meemaken hoe een echt losgelaten paard voelt. Dan pas komt de herkenning.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 17:04

DarkoFoitzik schreef:
Ik ben nu bij een phase aangekomen waarin hij stukken loslaat in alle drie de gangen. Hij wordt alleen onrustig in de aanleuning en begint echt in mijn hand te duwen en dan bij contact weer los en omhoog. Ik neem dan weerr zacht gelijk contact op en dan gaat hij weer naar onder en begint het weer van voor af aan. Als hij duwt houdt hij de aanleunibg niet en komt hij direct achter de loodlijn zonder deuk omhoog. Dit gaat zo snel dat ik moeite heb om de verbinding te bewaren. Iemand hier ook een uitdagibg mee? Iemand tips? Of moet ik hier gewoon doorheen?

Laat een stukje video zien.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:07

Darko, heb je id misschien een filmpje. Ik vind het zo een beetje lastig te beoordelen.

die van mij kan ontspannen op het bit kauwen, maar hij kan dat ook wat fanatieker doen, maar dan doet hij dit omdat hij iets moeilijk vindt (beetje stress)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:39

Het wordt inderdaad erger naarmate de training vordert. Het zou goed vermoeidheid kunnen zijn. Ik ga een filmpje maken.