[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:22

TurboTinker schreef:
Pff paardrijden is lastig. Ik zou zo graag meer weten om het nog beter te doen! Het frustreerd als je niet weet hoe je iets oplost. Fijn rijden is lastig, omdat je steeds iets nieuws leert, en elke keer weer die spanning hebt.. en als je dan de ontspanning hebt, komt de volgende oefening er weer bij :=

Haha hier loop ik soms ook over te zeuren bij de juf! :Y)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:25

ElineCath schreef:
Heel, heel vervelend. Maar helaas ben ik afhankelijk van mijn ouders dus een mooi dressuurzadel zit er niet in. Ik zou heel graag wat meer kniewrong willen..

Dan zou ik toch heel diep in je ouders in hun oogjes gaan kijken, dit zadel is alles behalve goed.. Een beter passend zadel voor zowel jou als je paard gaat je al afhelpen van de onrustige hand, het geklapper met je benen en niet te vergeten het neervallen in je zadel en als klap op de vuurpijl zal je leuke paardje er ook voordelen uit halen. Ik ben blij dat je het zelf vervelend vind, want kan me niet voorstellen dat dit lekker rijdt :(:)
Ik had het budget ook niet voor een zadel, heb mij een 5 jaar oud dressuurzadel gekocht, piekfijn inorde en door een gediplomeerd zadelmaker laten passen. Wie zoekt die vindt ;)

TurboTinker

ElineCath.

Ik zie een hele hoop op jou filmpje.
Vraag 1. Waarom blijf je in de mond bezig als hij al met zijn hoofd naar beneden loopt?
Je bent heel erg links rechts aan het vragen. Het valt me nog niet eens zozeer op in je handen,maar met name in het hoofd van je paard en in jou hele bovenlichaam.

Puntje 2. Benen. Waar horen je benen? Je zadel opzich ziet er prima uit. Maar je moet spieren kweken dmv te trainen om je hakken onder je heup te plaatsen. Daar heb je geen wrong voor nodig. Ik weet hoe lastig het is, maar het is een kwestie van trainen. Spierpijn krijgen en volhouden.

Ik zou dit paardje graag nog eens zien, maar dan actief gereden, tikkie voorwaartser en neusje er meer uit.

Veulen84

SheeNegro schreef:
Ik ben het grotendeels eens met air eigenlijk, met elke oefening die uitvoert moet je ergens wel de vraag stellen 'waarom'. Ook met elke les die je krijgt zou je dit met elke oefening die je uitvoert kunnen stellen, heeft je lesgeefster geen antwoord klaar, dan zul je zelf verder moeten nadenken over 2 bepaalde dingen.. ;)

Ik wou deze foto's gisteren al plaatsen, maar vond de tijd toen niet.. De foto's zijn van deze zomer tijdens een dressuurweek met vriendinnen. Dan laten we een hele week lang elke dag verschillende lesgevers komen, ontzettend leuk!

[ Afbeelding ]
Foto 1: dit is aan het begin van de les, het was cavaletti les maar dat terzijde :P Ik zie een vrolijk paard, is nog niet volledig door het lijf want hij houdt wat vast aan de schoft. Het beentjes werk vind ik geweldig. Ik was net afgeleid door de prachtige omgeving, dus voor een keer kijk ik niet naar mijn paard :+ ik zak wat door bij de schouders, maar hoofd-schouders-heup-hak lijn valt goed mee!

Ik had hem hier ronder kunnen vragen, vragen om te zakken meer naar de grond toe, werkend op een volte. Dan had hij ook meer kans kunnen hebben los te laten rond de schoft. Volgens mij heb ik dat ook verder in de les gedaan.

[ Afbeelding ]
Foto 2: dit is aan het einde van de les, niet alleen de hoeveelheid zweet geeft dit weer ook het feit dat mijn paard van het achterbeen afloopt. Wel is hij volledig door het lijf en zit ik als een zoutzak omdat ik doorzit. Bij deze schuif ik het excuus op het zadel, want ondertussen heb ik een nieuw zadel en kan ik doorzitten als een zonnetje, hihi.

Ik had dit kunnen oplossen door terug te schakelen met een hele of een halve ophouding. Dan had hij zich terug op de achterhand moeten plaatsen en van daaruit weer verder gaan. Dit heb ik denk ik niet gedaan, dit was mijn laatste lange zijde en dan wil ik graag gewoon een ontspannen rug en een verend contact.

[ Afbeelding ]
Foto 3: deze foto is een tijdje verder in tijd, met het provinciaal kampioenschap in september. De bodem was om te huilen en het regende pijpenstelen, mijn broek zal nooit meer stralend wit zijn hierna helaas. Ondanks de slechte bodem liep hij op bepaalde momenten echt geweldig, daar waar de bodem nog goed was. Helaas is dat in de ring niet zo en was het meer een proef van overleven dan laten zien wat we in huis hebben. Toch deel ik deze foto met jullie, want mijn paard kan grandecar denk ik. Je ziet duidelijk dat hij enorm gefrustreerd is om de verschrikkelijke bodem, maar geweldig paard zoals die is doet hij altijd zijn best!

Zo, wat een show knol. Leuk en wat een expressie.
Die eerste foto vind ik eigenlijk helemaal niet verkeerd. Hij mag inderdaad iets meer ontspanning tonen, vooral in de achterhand en de schoft. Hij hoeft niet ronder, de kaak is namelijk vrij en dat is eigenlijk een heel grote vereiste. Verder is de nek bijna (maar niet helemaal het hoogste punt). Voor het ideale plaatje heb je iets meer spieren nodig. Lijkt op alle 3 de foto's alsof er een soort spierknoop op z'n hals zit (misschien is knoop niet het goede woord, lastig uit te leggen). Enfin, daardoor lijkt hij wat recht. Niet storend omdat ik het verder wel in het plaatje vind passen.
Even terug naar het hoofd. Hou hem voor de loodlijn. Op de tweede foto zit ie er duidelijk iets achter. Dat komt inderdaad omdat ie van z'n achterbeen afloopt. Probeer niet te veel te focussen op ronder. Ga grondvlak verkleinend rijden. Inderdaad met halve ophoudingen. Denk dat ie op de tweede foto ook iets te moe was. Daar loopt hij ook meer op z'n voorhand en lijkt ie wat meer te denderen. Wel leuk om te zien dat z'n staart van hak naar hak valt. Dat betekend een soepel gereden rug.

Bij die laatste foto denk alleen maar. Braaf paard, arm dier. Zonde zo'n slechte bak.

Filmpjes doe ik later. Die kan ik hier niet goed kijken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:27

ElineCath schreef:
Haha hier loop ik soms ook over te zeuren bij de juf! :Y)

Gelukkig ben ik niet de enige :+
Ik vind het rijden en trainen echt het mooiste wat er is. Samen beter worden. ( en we nemen er echt de tijd voor)

Maar ben een jaar bezig met spelenderwijs wijken. En nu weet ik weer meer dan een jaar geleden. En dan baal ik dat ik dit een jaar geleden niet wist. Dan had ik het hem goed kunnen leren :')

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:29

Diertjec schreef:
Ik heb hier nog beeldmateriaal van paardlief en mij, lange teugel werk. Ik mag er nog niet op en we mogen ook absoluut niet draven (eigenlijk mogen we ook niet in de bak). Ik ben benieuwd wat jullie zien, wat er te verbeteren valt, hoe ik dit kan verbeteren.

Wat ik zelf zie is een paard dat niet helemaal lekker ontspant (komt het door de wind? Doordat ze het lang niet meer gedaan heeft? Energie teveel? Ben ik te onduidelijk? Zit er iets niet lekker?). Achter komt er maar een beetje achteraan geslingerd. Nageven doet ze wel, maar vaak kruipt ze dan achter de teugel (tips wat ik hier tegen kan doen? Ander bit? Andere neusriem? Iets mis met gewrichten ofzo?).
Al vind ik ook wel dat er soms wel nette stukken tussen zitten, op het moment dat ik aan het pielen ben met m'n touwen (vanaf 1:30 ongeveer), loopt ze wel lekker laag met d'r koppie, dit vind ik zelf een fijn beeld :)
Iemand die een idee heeft wat idealer is qua touwen? Naar mijn idee zijn ze wat te zwaar en duikt ze daardoor snel achter die loodlijn.

Hoe vinden jullie dat ze loopt? Ze loopt gewoon regelmatig toch? :)
Effe ingelezen en dan valt het kwartje bij me, je paardje is herstellende van operatie aan pees toch ?
Vandaar dat je zo relaxed bezig bent.
Wel heel tof :j dat je het teugelwerk hiervoor oppakt, hopenlijk ga je ermee door als paard is hersteld ?
Volgens mij vinden jullie het beide wel leuk om te doen ?

Hierbij linkje uit bokt, wat hopenlijk mag van TS: [TVG] [FOTO] [LT] Langeteugelles van Piet Bakker met mijn Lusitano voor je inspiratie als je paard helemaal is hersteld.

Wat zie ik zelf (van voor het inlezen...):
Ik ga er zelf vanuit dat alle teugelwerk op de grond een voorstuk / basis / aanleren / verbeteren is van het feitelijke rijwerk dus zoek je bewust vrijwel dezelfde omstandigheden als onder zadel.
Het wordt anders knap verwarrend voor paard.
Wat ik bij je zie is meer naar richting menpositie als puur het lange teugelwerk zoals in vermelde topic.
Geen probleem verder , ik rommel zelf soms ook zo wat om , en nuttig om te doen maar het vraagt wat aanpassingen.

Wat valt me dan op:
Je maakt geen stabiel contact, je ziet paardje regelmatig zoeken naar je hand voor bevestiging en niet fijn reargeren op het los-vast contact, wordt ie mede onrustig van.
Zie dus zelf weinig aanleuning of het nageven terug.

Je bied paardje hier te weinig duidelijkheid hierin, basis is net zoals bij rijden je buitenteugel die contact mag maken met jou soepel volgende hand.
Nu loopt ie "zelf" en gebruik je de weerstand van touw door longeerringen als volgreactie.
Mocht je dit zelf al "zwaar" genoeg vinden op bit, dan kun je ook aanhaken aan de ringen net boven bit, zo te zien heb je zelfde soort hoofdstel als wij gebruiken en dan doet bit vrijwel niets.

Snap nu dat je het rustig aan doet, (en terecht) want normaal mag ie best wat meer achterbeen gebruik laten zien, ook daar mag je dus meer gaan vragen (voor later)

Ook mis ik je stemgebruik, of ik hoor het niet ?, in grondwerk is je stem goud waard.
In alle basisgangen moet je het paard net zoals aan longe minimaal twee "versnellingen" (sorry.. := ) kunnen aansturen op stem en natuurlijk halthouden.
Kent je paard vanuit longeren het "stap en stapperrrrr" , "draf en drrrrrraf" :)*

rond 0.17 - 0.20 ben je em effe kwijt en loopt ie over binnenschouder wat weg.
Eigenlijk heel goede reactie van paard want je loopt rond 0.11 - 0.13 er vrijwel naast, en zie je ook dat ie uit zichzelf op 0.14 vanuit die volte hoofd laat zakken vanuit schoft ?
Dat ie bv op 0.53 - 0.54 achter loodlijn duikt is niet erg, nek laat ie wel los en krult zich niet op.
Er valt ook daar niks voor weg te kruipen, want je vraagt daar niets.
Dat zie je vaker terug in de voltes en daar hebben we het ook over in dit topic.

rond 0.17 - 0.20 pak je hierbij de buitenlijn meer aan, zie je em daarop als reactie van voren op hoofd inbuigen en weer richting hoefstag gaan.
Maar zou je erop zitten.. , zou je dit toch nooit zo doen ?
Yep, je mist je benen bij teugelwerken.. 8)7 ik moest daar ook zo aan wennen eerst.
Trucje is om hier wel contact te houden met je buitenlijn, en zachtjes met binnenlijn tegen poepert aan te tikken zodat je zijn binnenachterbeen iets meer activeerd en whalla je paardje gaat naar hoefslag zelfs met wat stelling als ie het snapt, omdat ie op binnenhand van je "gerommel" af wilt op bit.
zie je het voor je ?

Zelfde "trucje" doe je ook als je paardje mooi recht wil laten lopen zonder steun bak, bv op AC lijn of diagonaal.
Dan heb je beide handen op vrijwel gelijk contact en "stuur" je dmv lijnen tegen poepert aan of eraf.

Vindt je paard wel super reargeren op de lijnen achter poepert, over rug e.d. daar heb je een fijn paardje aan.
Net of doet ie dit al jaaaaren.

Succes en zie graag meer van dit soort grondwerk.

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:31

Leuk om te lezen peetstap! Goeie post.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:32

SheeNegro schreef:
ElineCath schreef:
Heel, heel vervelend. Maar helaas ben ik afhankelijk van mijn ouders dus een mooi dressuurzadel zit er niet in. Ik zou heel graag wat meer kniewrong willen..

Dan zou ik toch heel diep in je ouders in hun oogjes gaan kijken, dit zadel is alles behalve goed.. Een beter passend zadel voor zowel jou als je paard gaat je al afhelpen van de onrustige hand, het geklapper met je benen en niet te vergeten het neervallen in je zadel en als klap op de vuurpijl zal je leuke paardje er ook voordelen uit halen. Ik ben blij dat je het zelf vervelend vind, want kan me niet voorstellen dat dit lekker rijdt :(:)
Ik had het budget ook niet voor een zadel, heb mij een 5 jaar oud dressuurzadel gekocht, piekfijn inorde en door een gediplomeerd zadelmaker laten passen. Wie zoekt die vindt ;)

Ja het is echt helemaal niks.. Ooit voor dit zadel gekozen omdat ik ook een sprongetje wilde maken, maar daar ben ik eigenlijk helemaal niet meer mee bezig. Ik weet van mezelf dat ik veel beter zit in een dressuurzadel, dit merk ik wanneer ik op een paard van een stal genootje rijd. En inderdaad, die handen blijven dan ook stiller. Maar een nieuw zadel, ik ben bang dat dat toch niet gaat lukken ;( De zadelmaker komt wel regelmatig, dus ik weet in ieder geval wel dat deze goed ligt voor hem.

TurboTinker, hij is dan wel naar beneden maar erg sterk op links en weigert eigenlijk mijn rechterteugel aan te nemen. Daarom vraag ik hier op door. Wat niet op film staat zijn de kleine voltes die we veel maken, om zo door buiging ook te zorgen dat hij mijn rechterteugel aanneemt.

Hij was hier inderdaad niet helemaal actief, had hem van te voren al even gelongeerd en dit was na een half uur rijden. Dus het kan zeker actiever!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:44

Klopt, had ik er bij moeten vermelden. Ze is nu 10 weken geleden geopereerd aan d'r diepe buigpees links voor. Ze heeft toen 6 weken volledige boxrust gehad, nu zijn we alweer 4 weken aan het stappen (eerst 2 weken kwartier en nu alweer halfuur). Ik heb d'r na 3 weken pas opgepakt met hoofdstel, omdat er wolfskiezen getrokken waren.
Plan is wel om ermee door te gaan, was hier ook al mee bezig voordat ze kreupel werd. Ik gok dat we het een keer of 6 mee hebben gepakt hiervoor. Paardlief vindt het idd geweldig, die begint al bijna te stuiteren als ik met die 2 touwen aan kom hahah. Ik zelf vind het ook leuk, voor de afwisseling, vanaf februari krijgen we ook les :D

Allereerst, thanks voor de tips.
Ik ben inderdaad nog heel erg aan het zoeken met het hoe en wat. Ik gebruik een lage neusriem, dus ik zou de musketon haken ook aan de ring van de neusriem vast kunnen maken bedoel je? (dus aan de neusriem en bit?)
Als ik d'r weer mag gaan oppakken, neem ik er ook een klein zweepje bij, zodat ik d'r makkelijker kan aantikken en d'r billen mee kan nemen. Dit durf ik nu niet aan, omdat ze op die hulp gaat draven hahah.
Stem probeer ik gebruik van te maken, normaal doe ik dat ook een stuk meer. Maar op een of andere manier stop ik daarmee als er gefilmd wordt (niet handig hahah). Commando's hoort ze ook te kennen, maar soms is ze oost-indisch doof _O-

Mijn reactie op het moment dat ze wegloopt over de binnenschouder, zou ik idd onder het zadel nooit zo aanpakken hahah.
Ik ga je tips meenemen! Bedankt!
En vanaf februari heb ik wekelijks/maandelijks film materiaal als het goed is :D

Paardlief is idd heel braaf, gelukkig maar. Ze vindt het allemaal ook prima en vooral heel erg leuk, wat ook al scheelt, denk ik :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 23:53

Wij gebruiken zoiets:
Afbeelding

Aan het ringetje wat je hier ziet, niet aan bit verder.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 00:07

Hebben jullie nog meer tips/commentaar op mijn filmpje? :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:09

TurboTinker schreef:
[ Video ]

Bij mij speelt hij enorm vertraagd af. Ik irriteer me aan het terug kijken. En eigenlijk is het een te donker stuk.

Wat ik heb met proef oefenen. Spanning om te presteren. En dat reageer ik af in mijn handen. Mijn halve ophoudingen worden hele. En soms( dat zie ik terug) ben ik echt te grof.
Mijn oefenpunt. Hand naar voor en niet vragen als het niet nodig is.
Hij loopt stabieler als ik niks doe, dan wanneer ik vraag.

Ik dacht dat hij aardig los was vandaag. Nu zie ik waarom. Hij lijkt nogal opgekropt. En regelmatig achter de teugel.
Hij was regelmatig fijn te sturen. Maar met bijv. Een gebroken lijn even zn heup inzetten. En dat corrigeer ik dan. Gooit hij zijn hoofd weer opzij.

Afijn, kijk maar eens wat jullieber van vinden. Screentjes worden niks met dit donkere beeld.

[ [url=m/tt1M5W.png]Afbeelding[/url] ]

Dit screentje is van de 1e helft gebroken lijn.

Hmm met 5 lagen kleding aan zie ik er erg charmant uit :')

Grappig, d'r zitten heel veel mooie leermomenten in dit filmpje, ook leuk om te zien hoe een niet zo ideaal gebouwd paard beweegt. Hij is overbouwt en heeft 2 hele stijve achterbenen (en 1 net iets erger dan de ander). Ik heb een PRE die precies zo bewoog (en na 8 maanden op de wei doet ze het braaf nu weer, daar gaat me werk).

Een slechte motor werkt altijd tegen je en daar heb je nu last van. Soms heb je een kwpn'er die de motor ook uit heeft, maar ja hij buigt mega in z'n achterbeen dus valt het minder op. Dit stijve valt veel meer op en je zal het been tot actie en buiging moeten bewegen. Ik denk dat dan bijna al je 'problemen' van nu weg zijn.
Doordat het achterbeen stijf is krijg je een keten effect. Hierdoor zakt hij niet genoeg in de bekken. Hierdoor wordt de rug stug. Omdat de rug niet ontspant komen de spieren rond de schoft niet los. Daardoor kun je als ruiter eigenlijk alleen maar inwerken op de hals/nek/hoofd. En voor je het weet wordt je als ruiter ook stram in je armen en loopt je paard in een krul zonder dat je er ooit iets aan gedaan hebt. En dan zit je in een cirkel, want de enige manier om een paard uit de krul te rijden is de motor aanzetten. Maar ja, die is uit en stijf.

Er is een groep paarden die dit krijgt vanuit de bekken of heupen. Dit paard heeft niet de typische punt op z'n kont of ronding vlak achter het zadel. Dus in dit geval zal dat niet zo zijn. Heb je wel zo'n paard, bel een osteopaat. Het komt niet altijd weer goed (zoals bij die van mij), maar het helpt wel veel en met de juiste training en geduld, valt er veel van te maken.

Ik had vroeger een instructeur die riep dat de enige oplossing voor dit probleem springen was. Nu geloof ik nooit dat ie gelijk heeft. Maar er zit iets in, zeker in-uit-jes vragen veel van de achterhand en vragen veel soepelheid. Wil je het niet doen als je er op zit, dan kan je het altijd nog aan de longeerlijn doen. Vergis je er alleen niet in hoe vermoeiend dit is voor een paard.
Dit paard zou ik echt aan de cavaletti's zetten. Varieer en experimenteer een beetje met de afstanden. Sommige worden er beter van als ze wat krapper staan en sommige juist als ze wat ruimer staan. Doe ook bv halthouden voor of na de balken, dit om de motor echt aan te zetten.
In de dressuur oefeningen is schouderbinnenwaarts een goede, maar ook vierkanten rijden in alle gangen is goed. Galopperen in de verlichte zit is goed voor de rug.
Daarnaast natuurlijk nog de alternatieve trainingen, heuvels rijden, zwemmen, door water gaan enz.
Wees alert op kleine goede stapjes en overvraag niet te veel. Een andere manier van lopen leren is heel zwaar.

Nog 1 tip: Als ruiter moet je absoluut niet stijf zijn op je paard. Geen idee of je dat bent (niet te zien door al die lage kleding). Maar het lijkt er op dat je een beetje stijve armen hebt. Wees soepel, dat maakt het voor dit paard makkelijk.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:29

ElineCath schreef:
Hier is mijn filmpje van vandaag!

Waar ik me enorm aan stoor als ik dit terug kijk is mijn veel te lange teugels, mijn te ver naar voren liggende benen en het overbodig veel been geven.
Ik lijk erg streng in mijn rechterhand maar dit is dus omdat de teugels te lang zijn, als ik deze korter neem kan ik veel kleinere hulpen geven.
Hij is erg sterk op links, daarom moet ik mijzelf er steeds aan herinneren om rechts meer te vragen ipv links.
Galop is voor hem lastig, hierbij valt hij ook snel op de voorhand. We zijn door middel van veel balkjes en kleine sprongetjes al bezig deze sterker te maken!

https://www.youtube.com/watch?v=6kuherV ... e=youtu.be

Waarom drijf jij? Ik zie je ettelijke keren drijven, maar er komt geen reactie. En wat nog erger is, je lijkt die reactie ook niet te willen. De helft van de tijd werk je tegelijk ook nog tegen met je hand. Je merkt dat je paard dat niet leuk vind. Hij eist de ruimte in galop ook op. In plaats van dat je het naar voren oplost trek je heel hard-handig gewoon terug.
Er is een reden dat paarden hun hoofd omhoog gooien in overgangen of bewegingen... Meestal simpelweg gewoon omdat ze het niet kunnen. Het is aan ons om te zorgen dat we ze dan helpen.

Je paard is niet heel soepel. Hij draag ook z'n staart hoog en houdt z'n rug stijf. Help hem om soepel te worden. Rij voltes, spiralen, slalommen, help hem soepel te worden. Stel hem weer scherp aan het been en blijf daarbij van z'n hoofd af.

Het is je eerder vertelt dat je een slechte houding hebt in dit zadel. Probeer het evengoed te verbeteren en ga er niet in mee. Je weet best dat je voeten niet zo in de beugels horen, je niet links rechts hoort te zagen aan je teugels. Dat kleine beetje stoelzit door je zadel is geen excuus om er zo gemakkelijk mee om te gaan. Het is een sport, gebruik je spieren.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 01:38

Dankje voor je reactie.

Zoals al in mijn post staat erger ik mij ook aan het overbodig veel drijven, het is een soort nare tik die ik soms kan bedwingen en andere keren minder. Er word zeker aan gewerkt!
Wat ook al in mijn post stond dat door dat mijn teugels te lang zijn, ik de hulpen te groot (lijk te geven) geef. Dus nee, ik vind dit niet heer hard handig getrek en zaag?..

In mijn reactie op TurboTinker stond ook al over de vele voltes die wij rijden, ik weet niet waarom het op het filmpje misschien niet zo lijkt, maar soepel is hij zeker!

Ik vind het fijn dat je de tijd en moeite neemt om te reageren en mij te helpen, maar ik vind het niet fijn of nuttig als een reactie volstaat met alles wat al besproken is. De laatste alinea van jou reactie vind ik nogal beschuldigend overkomen? Iets wat mij toch niet de bedoeling is als ik hier om tips vraagt.
Wat is er trouwens mis met mijn voeten in de beugels? Dit is een oprechte vraag.
edit typo

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:47

veulen84: begrijpbare uitleg geef je in de uitleg naar Turbotinker.
Citaat:
Doordat het achterbeen stijf is krijg je een keten effect. Hierdoor zakt hij niet genoeg in de bekken. Hierdoor wordt de rug stug. Omdat de rug niet ontspant komen de spieren rond de schoft niet los. Daardoor kun je als ruiter eigenlijk alleen maar inwerken op de hals/nek/hoofd. En voor je het weet wordt je als ruiter ook stram in je armen en loopt je paard in een krul zonder dat je er ooit iets aan gedaan hebt. En dan zit je in een cirkel, want de enige manier om een paard uit de krul te rijden is de motor aanzetten. Maar ja, die is uit en stijf.

Wat je hier omschrijft zie je heel veel om je heen, zoniet herkenbaar voor mezelf in bepaalde combi's :o

Eline: jullie beide hebben de drie R nodig:
Rust (wat ben jij een en al onrust met armen, been en vooral handen)
Ruimte (geef je paardje volledig de ruimte van voren als ie erom schreeuwt)
Regelmaat (Geef je paardje losstaande hulpen en laat em die verwerken en uitvoeren)
succes.

opm: als instructie mij zo liet doorrijden, ging ik op zoek naar iemand anders.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:18

Veulen84 schreef:
TurboTinker schreef:
[ Video ]

Bij mij speelt hij enorm vertraagd af. Ik irriteer me aan het terug kijken. En eigenlijk is het een te donker stuk.

Wat ik heb met proef oefenen. Spanning om te presteren. En dat reageer ik af in mijn handen. Mijn halve ophoudingen worden hele. En soms( dat zie ik terug) ben ik echt te grof.
Mijn oefenpunt. Hand naar voor en niet vragen als het niet nodig is.
Hij loopt stabieler als ik niks doe, dan wanneer ik vraag.

Ik dacht dat hij aardig los was vandaag. Nu zie ik waarom. Hij lijkt nogal opgekropt. En regelmatig achter de teugel.
Hij was regelmatig fijn te sturen. Maar met bijv. Een gebroken lijn even zn heup inzetten. En dat corrigeer ik dan. Gooit hij zijn hoofd weer opzij.

Afijn, kijk maar eens wat jullieber van vinden. Screentjes worden niks met dit donkere beeld.

[ [url=m/tt1M5W.png]Afbeelding[/url] ]

Dit screentje is van de 1e helft gebroken lijn.

Hmm met 5 lagen kleding aan zie ik er erg charmant uit :')

Grappig, d'r zitten heel veel mooie leermomenten in dit filmpje, ook leuk om te zien hoe een niet zo ideaal gebouwd paard beweegt. Hij is overbouwt en heeft 2 hele stijve achterbenen (en 1 net iets erger dan de ander). Ik heb een PRE die precies zo bewoog (en na 8 maanden op de wei doet ze het braaf nu weer, daar gaat me werk).

Een slechte motor werkt altijd tegen je en daar heb je nu last van. Soms heb je een kwpn'er die de motor ook uit heeft, maar ja hij buigt mega in z'n achterbeen dus valt het minder op. Dit stijve valt veel meer op en je zal het been tot actie en buiging moeten bewegen. Ik denk dat dan bijna al je 'problemen' van nu weg zijn.

Er is een groep paarden die dit krijgt vanuit de bekken of heupen. Dit paard heeft niet de typische punt op z'n kont of ronding vlak achter het zadel. Dus in dit geval zal dat niet zo zijn. Heb je wel zo'n paard, bel een osteopaat. Het komt niet altijd weer goed (zoals bij die van mij), maar het helpt wel veel en met de juiste training en geduld, valt er veel van te maken.

Ik had vroeger een instructeur die riep dat de enige oplossing voor dit probleem springen was. Nu geloof ik nooit dat ie gelijk heeft. Maar er zit iets in, zeker in-uit-jes vragen veel van de achterhand en vragen veel soepelheid. Wil je het niet doen als je er op zit, dan kan je het altijd nog aan de longeerlijn doen. Vergis je er alleen niet in hoe vermoeiend dit is voor een paard.
Dit paard zou ik echt aan de cavaletti's zetten. Varieer en experimenteer een beetje met de afstanden. Sommige worden er beter van als ze wat krapper staan en sommige juist als ze wat ruimer staan. Doe ook bv halthouden voor of na de balken, dit om de motor echt aan te zetten.
In de dressuur oefeningen is schouderbinnenwaarts een goede, maar ook vierkanten rijden in alle gangen is goed. Galopperen in de verlichte zit is goed voor de rug.
Daarnaast natuurlijk nog de alternatieve trainingen, heuvels rijden, zwemmen, door water gaan enz.
Wees alert op kleine goede stapjes en overvraag niet te veel. Een andere manier van lopen leren is heel zwaar.

Nog 1 tip: Als ruiter moet je absoluut niet stijf zijn op je paard. Geen idee of je dat bent (niet te zien door al die lage kleding). Maar het lijkt er op dat je een beetje stijve armen hebt. Wees soepel, dat maakt het voor dit paard makkelijk.

Dankjewel voor je reactie.
Ik heb er niet zoveel kijk op natuurlijk, als een paard kreupel of onregelmatig loopt zie ik dat stijfheid soms ook nog wel, maar dat er weinig actie inzit vanachter zie ik dan weer niet.

Ik dacht altijd, dat als ze over hun voorafdruk stappen, dat ze dan actief gereden zijn.
Daarvoor rijden we veel overgangen.
Wat versta je onder vierkantjes rijden? Afwenden zoals bij eb, en weer wenden? Dus haakse hoekjes?
Om het binnen achterbeen actief te maken?

Cavaletti vind ik een goed idee.
Galoptraining doe ik ook. Altijd in het bos. Maar dan wel in handgalop en niet knallen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:42

TurboTinker schreef:
Dankjewel voor je reactie.
Ik heb er niet zoveel kijk op natuurlijk, als een paard kreupel of onregelmatig loopt zie ik dat stijfheid soms ook nog wel, maar dat er weinig actie inzit vanachter zie ik dan weer niet.

Ik dacht altijd, dat als ze over hun voorafdruk stappen, dat ze dan actief gereden zijn.
Daarvoor rijden we veel overgangen.
Wat versta je onder vierkantjes rijden? Afwenden zoals bij eb, en weer wenden? Dus haakse hoekjes?
Om het binnen achterbeen actief te maken?

Cavaletti vind ik een goed idee.
Galoptraining doe ik ook. Altijd in het bos. Maar dan wel in handgalop en niet knallen.

Dat is inderdaad wat ik versta onder vierkantjes en het heeft precies dat doel.

Als je in het bos bent, zoek een paar heuvels. Het is zo goed voor het achterbeen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:03

Hoe stel je de heuveltraining voor?
ik zet hem regelmatig stil in een afdaling. Of stapjes achterwaarts de heuvel op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:39

@Turbotinker: helemaal eens met Veulen84.

Heuveltraining, is gewoon heuvels rijden. Goed om de achterbenen sterk te maken omdat ze bergop echt aan het werk moeten. Achterwaarts de heuvel op, dat heeft geen zin. Het achterbeen gaat daardoor niet ondertreden oid. De heuvel op, daar moet het achterbeen van werken.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:53

Ja, en het liefste in stap, dan moeten ze kracht zetten.

Ach,achterwaarts de heuvel op is 1 of 2 pasjes om hem recht te zetten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:04

Niet stappen, draven de heuvels op. Met lekkere ruime passen. Teugels een beetje langer en beetje laag vragen. Ook bij heuveltraining gaat het om voorwaarts. Stil in de afwaarts is goed voor de gehoorzaamheid. Maar draf is voor de spieren.

(Ik heb een bak met een heuveltje er in, zo leuk om met longeren me paard extra d'r best te zien daar. Moeilijk, moeilijk zegt ze dan)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:38

Oke, danku!dat gaan we toepassen als we buitenrijden.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:24

ElineCath ik ben het eigenlijk met Veulen eens. In dit zadel kan je natuurlijk geen perfecte zit ontwikkelen maar je kan wel je onderbenen wat naar achteren leggen en je handen stiller houden (wat nu trouwens ook al kan, kom ik zo op terug). Wanneer je dat eenmaal voor elkaar hebt zal de balans ook beter zijn en zal het je minder moeite kosten om je benen stiller te houden.
Hij kan actiever maar wat je zei dat hij al was gelongeerd en had gereden is het begrijpelijk dat hij niet zo actief is.

Doordat je zo rechts-links inwerkt met je handen heeft jouw pony geen keus dan in een krulletje lopen en op de voorhand vallen. Wat gebeurd er als je je teugels uitschuift (niet losgooit maar uitschuift!)? Het is de bedoeling dat hij dan zijn neus naar de grond beweegt en echt over de rug gaat lopen. Dat is de basis. Ik zou daar nu eerst aan gaan werken, samen met het op de achterhand krijgen. Laat de voorkant eens met rust. Bij zo veel paarden werkt het om gewoon een contactteugel te geven en dan voltes en (net te krappe) bochtjes te rijden. binnenstelling op de hoefslag, contrastelling op de binnenhoefslag. Voorzichtig, niet overvragen (vragen: zegt de pony nee, dan is die er niet klaar vppr en ga je een stapje terug, probeer het later nog eens). Grote voltes, langzaam uitschuiven, handen wat omlaag (niet omlaag drukken, alleen ruimte geven). Gaat hij wat lager over de rug lopen kan je hem iets oppakken en nog meer op de achterhand zetten. Wat peetstap ook al zei, Rust, Ruimte en Regelmaat.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:38

Veulen84 schreef:
Zo, wat een show knol. Leuk en wat een expressie.
Die eerste foto vind ik eigenlijk helemaal niet verkeerd. Hij mag inderdaad iets meer ontspanning tonen, vooral in de achterhand en de schoft. Hij hoeft niet ronder, de kaak is namelijk vrij en dat is eigenlijk een heel grote vereiste. Verder is de nek bijna (maar niet helemaal het hoogste punt). Voor het ideale plaatje heb je iets meer spieren nodig. Lijkt op alle 3 de foto's alsof er een soort spierknoop op z'n hals zit (misschien is knoop niet het goede woord, lastig uit te leggen). Enfin, daardoor lijkt hij wat recht. Niet storend omdat ik het verder wel in het plaatje vind passen.
Even terug naar het hoofd. Hou hem voor de loodlijn. Op de tweede foto zit ie er duidelijk iets achter. Dat komt inderdaad omdat ie van z'n achterbeen afloopt. Probeer niet te veel te focussen op ronder. Ga grondvlak verkleinend rijden. Inderdaad met halve ophoudingen. Denk dat ie op de tweede foto ook iets te moe was. Daar loopt hij ook meer op z'n voorhand en lijkt ie wat meer te denderen. Wel leuk om te zien dat z'n staart van hak naar hak valt. Dat betekend een soepel gereden rug.

Bij die laatste foto denk alleen maar. Braaf paard, arm dier. Zonde zo'n slechte bak.

Filmpjes doe ik later. Die kan ik hier niet goed kijken.

Wat grappig dat je het een show knol vindt, vind hem net een echt snulletje :+
Over zijn nek.. Ik heb echt geen flauw idee hoe het komt, in top conditie heeft hij de kont van een quarter maar de nek blijft zo fijn als dat van een volbloedje.. Hoewel hij hem mooi kan dragen en zetten blijft hij relatief dun. Maar als ik dan naar de papa kijk denk ik wel dat het wat genetisch is ;)

http://www.team-nijhof.com/uploads//hen ... _hoofd.jpg

Je hebt wel gelijk dat ik niet echt rond moet denken, werkt vaak in het nadeel en vraag ik hem soms bewust zoals op foto 1. ;) dankjewel!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:41

ElineCath schreef:
Dankje voor je reactie.

Zoals al in mijn post staat erger ik mij ook aan het overbodig veel drijven, het is een soort nare tik die ik soms kan bedwingen en andere keren minder. Er word zeker aan gewerkt!
Wat ook al in mijn post stond dat door dat mijn teugels te lang zijn, ik de hulpen te groot (lijk te geven) geef. Dus nee, ik vind dit niet heer hard handig getrek en zaag?..

In mijn reactie op TurboTinker stond ook al over de vele voltes die wij rijden, ik weet niet waarom het op het filmpje misschien niet zo lijkt, maar soepel is hij zeker!

Ik vind het fijn dat je de tijd en moeite neemt om te reageren en mij te helpen, maar ik vind het niet fijn of nuttig als een reactie volstaat met alles wat al besproken is. De laatste alinea van jou reactie vind ik nogal beschuldigend overkomen? Iets wat mij toch niet de bedoeling is als ik hier om tips vraagt.
Wat is er trouwens mis met mijn voeten in de beugels? Dit is een oprechte vraag.
edit typo

Wat mij opvalt in het filmpje dat je te weinig een onafhankelijke zit hebt. Daardoor ben je rommelig met je benen en met je handen. De verbinding/aanleuning is ook constant los/vast.
Ik zou idd toch 1 a 2 gaatjes korter gaan zitten. Beugels op de bal van je voet en je gewicht laag in de beugels brengen, zal je helpen om je benen stiller te houden.
Probeer niet zoveel te drijven (je drijft echt heel veel, vaak wel 2 x in 1 pas). Probeer erbij na te denken je benen heel stil te houden en pas te drijven als je paard terug komt in tempo. Je teugels korter, handen meer bij de schoft brengen.