Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:05

Even ter verduidelijking :D persoonlijk voel ik mij niet beledigd, kan bij iedereen anders werken maar waar het in essentie over gaat is paardenleed waar de TS natuurlijk bang voor is. Ik vind het zeer onhandig geformuleerd, te direct zonder omwegen maar kom wie weet nu welk gewicht schadelijk is om paard te rijden? en belangrijk is weten wij dit allemaal en wat doen we er dan aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:13

Diaz schreef:
Ik vind het goed dat er dingen over aangekaart worden.. alleen gaat het soms nogal 'lelijk'..

'Die dikke mensen' i.p.v. mensen met overgewicht o.i.d.
Dat is net zo beledigend als 'die bruine mensen' i.p.v. allochtonen..

Ach, hou toch op zeg, dat vind ik zulke politieke nonsens :')

Dat is net zoiets als dat mensen tegenwoordig geen vet haar meer hebben, alleen "normaal haar dat snel vet wordt" _O-

Dik is dik, en iemand die bruin is is bruin. Ik ben geel, en klein. Wat moet ik dan zeggen: een geringe lengte? :') Dat bedoel ik dus met overdreven lange tenen, ik vind dat gewoon aanstelleritis. Nog even en de weegschaal wordt beledigend :=

Is net zoiets als die 'prachtwijken'. Weet je wat een prachtwijk is? Een villawijk, of een wijk met bungalows. Het andere is gewoon een achterbuurt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:30

@ John57: die tekst is al via een link geplaatst, maar kennelijk neemt niemand de moeite die aan te klikken en te lezen... Had al wel wat citaten daaruit voluit geschreven... Maar toch: thanx voor het tonen van de gehele tekst, is zeker nuttig.

Anoniem

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:32

Oh jawel hoor, heb hem gelezen, vind het een hoop geleuter. Om de hete brei heendraaien.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:32

Diaz schreef:
Ik vind het goed dat er dingen over aangekaart worden.. alleen gaat het soms nogal 'lelijk'..

Je eerste zin vind ik prima en de volgende zinnen niet zo geslaagd. Een arts zegt meestal de waarheid alleen hij is tactischer in zijn verhaal. Ik ben obees zegt de goede man. Mooi woord voor veel te dik. Nu kun jeje beledigd voelen en de zaak verdringen of je doet iets met deze informatie.
mensen voelen zich wat snel beledigd, en uiten dat direct. Of ik nu op Bokt zit of op andere forums, veel topics hebben last om to-the-point te blijven.

Een voordeel hebben wij wat te dikke mensen, we waaien niet van het paard bij een kleine zuiderstorm :D

Maar, ik blijf benieuwd naar de vraagstelling die ik hogerop plaatste {:)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:35

Diaz schreef:

En een poetsvrouw moeten we tegenwoordig interieurverzorgster noemen, en gehandicapten moeten we tegenwoordig mensen met mogelijkheden noemen........ Sorry, maar ik vind dat nonsens. Een vrouw die poetst is een poetsvrouw, een persoon met een beperking, is een persoon met een beperking. Lijkt er op alsof mensen van alles verzinnen om de realiteit niet onder ogen te hoeven komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:36

Nee, gummie, da's iemand met mogelijkheden :')

Vind het te zot voor woorden.

Voordeel is dan nog met dik zijn, dat je er iets aan kunt doen, in veel gevallen. Maar stop niet je hoofd in het zand door het anders te noemen, dat vind ik wel zo bezopen....... oh, sorry, ik bedoelde natuurlijk: lichtelijk onder invloed.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:55

john57 schreef:
Even ter verduidelijking :D persoonlijk voel ik mij niet beledigd, kan bij iedereen anders werken maar waar het in essentie over gaat is paardenleed waar de TS natuurlijk bang voor is. Ik vind het zeer onhandig geformuleerd, te direct zonder omwegen maar kom wie weet nu welk gewicht schadelijk is om paard te rijden? en belangrijk is weten wij dit allemaal en wat doen we er dan aan.

Citaat:
Maar, ik blijf benieuwd naar de vraagstelling die ik hogerop plaatste

Ik neem aan dat je het dik onderstreepte bedoelde?
(oh gut, wat zeg ik nu weer :P )

Daar is geen hele vaste richtlijn voor - het heeft te maken met:
1. het type paard waar je op rijdt
2. de gezondheid en bouw van dat paard
3. de leeftijd van dat paard
4. hoe en hoe vaak je rijdt
5. past het zadel goed en in alle bewegingen

Een aantal jaren gelede heeft een Duitse mevrouw - Ursula Bruns - een lijstje samengesteld met richtlijnen. Dat heeft ze toen onderzocht met behulp van dierenartsen, paarden fysiotherapeuten, manege eigenaren en instructeurs. Inmiddels zijn er verfijnde meettechnieken beschikbaar en daar is weer een iets ander lijstje uit voorgekomen.

De vuistregel is dat - indien het paard gezond en recht van lijf en leden is (en voorzien van een passend zadel) - het ongeveer 20% van zijn lichaamsgewicht kan dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:02

Da's wel een héél grove richtlijn hoor, dat geldt maar voor een deel van de paarden.

Warmbloedige types kunnen maar 12% dragen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:10

Yamcha - ik ben het helemaal met je eens - maar die druktest op 8 paarden van een pagina of tig geleden liet zien dat het om 20% ging - van mij liever ook niet meer dan 12-15%/paard

En mag ik deze post gebruiken om iedereen hele fijne dagen toe te wensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:14

Heel mooi! Ik wens jou ook een schitterend mooi nieuw jaar toe!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:18

Yamcha schreef:
Diaz schreef:

Dat is net zoiets als dat mensen tegenwoordig geen vet haar meer hebben, alleen "normaal haar dat snel vet wordt" _O-

Dik is dik, en iemand die bruin is is bruin. Ik ben geel, en klein. Wat moet ik dan zeggen: een geringe lengte? :') Dat bedoel ik dus met overdreven lange tenen, ik vind dat gewoon aanstelleritis. Nog even en de weegschaal wordt beledigend :=

Is net zoiets als die 'prachtwijken'. Weet je wat een prachtwijk is? Een villawijk, of een wijk met bungalows. Het andere is gewoon een achterbuurt.

:j Kan me hier wel in vinden. Verbaas me erover dat deze discussie nog steeds loopt trouwens.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:19

Buitenzinnig schreef:
john57 schreef:

Citaat:
Maar, ik blijf benieuwd naar de vraagstelling die ik hogerop plaatste

Ik neem aan dat je het dik onderstreepte bedoelde?
(oh gut, wat zeg ik nu weer :P )

Daar is geen hele vaste richtlijn voor - het heeft te maken met:
1. het type paard waar je op rijdt
2. de gezondheid en bouw van dat paard
3. de leeftijd van dat paard
4. hoe en hoe vaak je rijdt
5. past het zadel goed en in alle bewegingen

Een aantal jaren gelede heeft een Duitse mevrouw - Ursula Bruns - een lijstje samengesteld met richtlijnen. Dat heeft ze toen onderzocht met behulp van dierenartsen, paarden fysiotherapeuten, manege eigenaren en instructeurs. Inmiddels zijn er verfijnde meettechnieken beschikbaar en daar is weer een iets ander lijstje uit voorgekomen.

De vuistregel is dat - indien het paard gezond en recht van lijf en leden is (en voorzien van een passend zadel) - het ongeveer 20% van zijn lichaamsgewicht kan dragen.

Idd dat bedoelde ik :j ik persoonlijk denk even niet alleen aan het paard maar ook even aan ons zelf m.n. onze persoonlijke veiligheid. feit is en blijft al willen vele dit niet onder ogen zien, dat bij een eventuele val het gewicht van de rijder zich ver-drie-voudigd met alle problemen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:20

Ik ook.

Maar goed, er zijn volgens mij eens 300 pagina's gehaald over hetzelfde onderwerp :D

@ John: Hulde voor jou!!! Hulde dat je zaken onder ogen ziet, super!

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:25

gummie schreef:
@ John57: die tekst is al via een link geplaatst, maar kennelijk neemt niemand de moeite die aan te klikken en te lezen... Had al wel wat citaten daaruit voluit geschreven... Maar toch: thanx voor het tonen van de gehele tekst, is zeker nuttig.

Graag gedaan, ik vind het zeker ook nuttig ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:18

Yamcha schreef:
Diaz schreef:

Het gaat niet om wel of niet politiek correct.. maar om simpelweg de 'smaak' van het brengen..
Je kunt gerust zeggen dat iemand dik is als dat zo is. Maar 'die dikke mensen' e.d. is gewoon niet leuk om zo te lezen ;)
Ik voel me niet aangesproken.. dus lange tenen zijn hier niet.. maar een beetje respect, of iemand nou dik of broodmager is mag altijd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:24

Jij bent degene die steeds op niet helemaal politiek correcte dingen reageert, volgens mij voel je je wél aangesproken.

De smaak van het brengen: weet je, ik kan niks veranderen aan een woord, en ook niet aan hoe de dingen zijn. Dik is gewoon dik.
Dat is niet breed. Een bodybuilder is breed. Het is ook niet fors. Iemand van 1.90 die zwaargespierd is, is fors. Er is een reden dat dit woord er is, en die reden is dat al die andere woorden iets anders betekenen.

Dikke mensen zijn dikke mensen. Ze zijn niet breder, en ook niet forser, ze zijn gewoon dik. Deal with it.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:37

Yamcha schreef:
Jij bent degene die steeds op niet helemaal politiek correcte dingen reageert, volgens mij voel je je wél aangesproken.

De smaak van het brengen: weet je, ik kan niks veranderen aan een woord, en ook niet aan hoe de dingen zijn. Dik is gewoon dik.
Dat is niet breed. Een bodybuilder is breed. Het is ook niet fors. Iemand van 1.90 die zwaargespierd is, is fors. Er is een reden dat dit woord er is, en die reden is dat al die andere woorden iets anders betekenen.

Dikke mensen zijn dikke mensen. Ze zijn niet breder, en ook niet forser, ze zijn gewoon dik. Deal with it.

Je snapt mijn punt niet helemaal..
Het gaat niet op aangesproken worden.. ik ben niet dik. punt.

Het gaat op de manier van zeggen. Iemand die dik is.. mag dik genoemd worden, het is een feit..
Iemand die stevig is is stevig, een dun iemand dun e.d.

Maar 'die dikke mensen' (heb jij nieteens zo gezegd geloof ik.) klinkt daarintegen dus erg lelijk..
Net als 'die buitenlanders' of 'die kakkers'..
snap je mijn punt? Het gaat om de negatieve lading die er soms bijgegooit word.

Dat is voor niemand leuk om te lezen..
Vrij logisch dat er dan op tenen getrapt word.

Je hoeft van mij niet iemand die serieus dik is, een 'volslanke' te noemen.. dat is onzin.
{:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:14

Ik snap er idd geen hout van.

Ik mag wel iemand die dik is dik noemen, maar als ik het over dikke mensen heb, klinkt het lelijk?

En dan zit er een negatieve lading bij?

Nope, ik snap er niks van :n

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:19

Yamcha schreef:
Ik snap er idd geen hout van.

Ik mag wel iemand die dik is dik noemen, maar als ik het over dikke mensen heb, klinkt het lelijk?

En dan zit er een negatieve lading bij?

Nope, ik snap er niks van :n

Nou kan dik wel subjectief zijn. Wat de ene dik vindt, vindt de ander nog mollig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:19

Dat is waar, maar dan nog, die negatieve lading geef je er zelf toch aan? Ik niet hoor :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:27

Yamcha schreef:
Dat is waar, maar dan nog, die negatieve lading geef je er zelf toch aan? Ik niet hoor :)

Weet ik. :)
Maar dat komt ook door het algemene beeld van 'mooi'. Het beeld wat je meekrijgt van TV en uit de bladen. Van Hollands Next Top Model en de Playboy enzo. Op zich is doorgaans tot maat 36 nog slank maar in de modellenwereld is dat al 'dik', daar is 32 of maximaal 34 de norm. In de Playboy zal je misschien nog ergens ooit een 38 vinden maar meer wordt het nooit. Dat betekent dat maat 40 al 'dik' is naar de maatstaven. Maar ja, wie zijn de maatstaven? Door wie wordt dat bepaald? De BN-ers? De media?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:00

Diaz schreef:

Beste Diaz, volgens mij is er zo in dit topic nog niet over dikke mensen gesproken (maar kan me vergissen, ken het niet uit mijn hoofd). En of je het nu hebt over bruine mensen of allochtonen, in beide gevallen beledig je mensen die daar gevoelig voor zijn want elk bruin mens is geen allochtoon :-). En als vele TE dikke mensen geen excuses verzinnen hier, krijgen ze ook meer respect, zie de respectvolle reacties op de TE dikke mensen die daardoor niet op hun paard klimmen en die zich bewust zijn van het feit wat het met een paard kan doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-11 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:03

Suzanne F. schreef:
Yamcha schreef:

Weet ik. :)
Maar dat komt ook door het algemene beeld van 'mooi'. Het beeld wat je meekrijgt van TV en uit de bladen. Van Hollands Next Top Model en de Playboy enzo. Op zich is doorgaans tot maat 36 nog slank maar in de modellenwereld is dat al 'dik', daar is 32 of maximaal 34 de norm. In de Playboy zal je misschien nog ergens ooit een 38 vinden maar meer wordt het nooit. Dat betekent dat maat 40 al 'dik' is naar de maatstaven. Maar ja, wie zijn de maatstaven? Door wie wordt dat bepaald? De BN-ers? De media?

Wat mooi is kan ik je wel vertellen, al die blubberende buiken en trillende vetrollen en die dikke buiken die onder te strakke truitjes zitten (en die je zoooo vaak in profielen terug ziet), die zijn niet mooi. Heeft niets te maken met maat of gewicht... want je hebt heel veel plus size modellen bij wie alles in verhouding is, die bijvoorbeeld ook een platte buik hebben, dat is mooi, ook al zijn ze te zwaar. Zie de Libelle enzo :-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:06

john57 schreef:

Zoals ook al uit jouw quote bleek kun je daar eigenlijk geen labeltje aan hangen. Hangt af van het paard, van je eigen lengte, van hoe het gewicht verdeeld is, of je een blubberende buik en meer charmante vetkwabben hebt of dat het gewicht verdeeld is over je hele lijf, zonder dat alles blubbert, enzovoort, er is vast nog meer te bedenken. En ik denk dat TS in de eerste instantie viel over blubberende buiken en billen onder korte wedstrijdjasjes, en putjes in dikke bovenbenen die je dwars door de witte rijbroek heen zien kunt... enzovoorts.