Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:44

Ik sta open voor uw kennis. Ik weet ook dat opschrijven soms heel moeilijk kan zijn.
Heb ik hier ook op dit topic wil soms reageren op iets maar kan dat dan moeilijk omschrijven.
En als ik het dan eindelijk kan omschrijven dan is dit topic alweer een stuk verder.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:51

andafries schreef:
Ik sta open voor uw kennis. Ik weet ook dat opschrijven soms heel moeilijk kan zijn.
Heb ik hier ook op dit topic wil soms reageren op iets maar kan dat dan moeilijk omschrijven.
En als ik het dan eindelijk kan omschrijven dan is dit topic alweer een stuk verder.

Gewoon neerzetten wil alles horen wat u te schrijven heeft het topic keert dan weer terug naar dat wat u te schrijven heeft. Gewoon doen ervaring uitwisselen van elkaar leren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:53

Professor schreef:
andafries schreef:

Gewoon neerzetten wil alles horen wat u te schrijven heeft het topic keert dan weer terug naar dat wat u te schrijven heeft. Gewoon doen ervaring uitwisselen van elkaar leren.

daar draait het toch uit eindelijk om, delen van kennis en ervaringen, en we hoeven het niet altijd eens te zijn met elkaar zolang het maar niet uit mond in fabetjes en tegen natuurwetten indruisende niks zeggende theorieen.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:33

Wat vinden jullie van dit filmpje? Het is weliswaar in slo-mo, en de handen erdoorheen zijn een beetje irri, maar ik ben benieuwd naar jullie mening (vooral de meest uitgesproken deelnemers aan dit topic zoals Cherrie, Nombrado, Moll, Professor en natuurlijk Vur:

Laatst bijgewerkt door clarence op 17-03-11 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:48

Tja, ik ben dan wel niet 1 van de genoemde mensen, maar naar mijn mening drukt dit paard zich te veel op de voorhand in de piaffe. ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:52

vur schreef:
Tja, ik ben dan wel niet 1 van de genoemde mensen, maar naar mijn mening drukt dit paard zich te veel op de voorhand in de piaffe. ;)

Tuurlijk sta je erbij. Waarom vind je dat?

Puchje

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:54

Ligt het aan mij of zie ik in de eerste 20 seconden een taktfout?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:58

Dit is een zeer slechte Piaffe, het voorbeen komt regelmatig eerder op de bodem dan het achterbeen.
Dan maakt het paard ook nog een soort handstandje beide achterbenen hangen voor een moment in de lucht. Dat duidt erop dat er geen Hankenbiegung voorhanden is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:28

Professor schreef:
nombrado schreef:
en wat heeft volgens u, het tandenknarsen met leeftijd te maken?

Dacht dat u zoveel wist.

kben erg benieuwd naar uw theorie achter dit fenomeen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:31

clarence schreef:
Wat vinden jullie van dit filmpje? Het is weliswaar in slo-mo, en de handen erdoorheen zijn een beetje irri, maar ik ben benieuwd naar jullie mening (vooral de meest uitgesproken deelnemers aan dit topic zoals Cherrie, Nombrado, Moll, Professor en natuurlijk Vur:

ik kan het filmpje niet zien

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:32

Moll schreef:

daar draait het toch uit eindelijk om, delen van kennis en ervaringen, en we hoeven het niet altijd eens te zijn met elkaar zolang het maar niet uit mond in fabetjes en tegen natuurwetten indruisende niks zeggende theorieen.

wat zijn fabetjes?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:34

filmpje doet het niet

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:55

Filmpje doet het wel. Dan moet je er weer even op klikken, dan kan je 'm op youtube zien. Embedded disabled by request. Dus, je kan 'm niet op een site zetten. Blijkbaar moet je 'm op youtube bekijken. Kan ik ook niet veranderen. Ik ben benieuwd naar jullie ideeen.
Bedankt alvast.

Mvg

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:57

Ik zie een paard met spectaculaire beweging dat systematisch achter de massa blijft en daardoor niet tot dragen komt(feitelijk niet verzameld is) wat een te diep zinken van de rug tot gevolg heeft.De aanleuning te pittig
Ik zie wat u bedoelt professor maar begrijp de correlatie met de hankenbiegung niet(ik dacht dat h.b. de buiging van de gewrichten i.d.achterhand was en m.n. in de heup)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:58

dit is hupsen
geen piaffe

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:08

Professor schreef:
Dit is een zeer slechte Piaffe, het voorbeen komt regelmatig eerder op de bodem dan het achterbeen.
Dan maakt het paard ook nog een soort handstandje beide achterbenen hangen voor een moment in de lucht. Dat duidt erop dat er geen Hankenbiegung voorhanden is.

even aan vullen rug is weg gedrukt onderhals is aanwezig en het geheel is niet gedragen door bovengenoemde en aanvulling van me zelf.

ik kan hier niet warm of koud van worden

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:35

Ik ben blij om de meningen te lezen, want dit is dus http://www.karlmikolka.com. De jongste Oberbereiter ooit en de laatst levende leerling van Cerha.
Als zo iemand al geen goede piaffe kan laten zien, wat moeten wij als normale stervelingen dan doen?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:39

al lang lees ik mee, ik kan helaas geen nuttige dingen zeggen over academische rijkunst vs klassieke rijkunst(ik weet daar simpelweg te weinig over, ik rij op gevoel), maar ik kom me hier toch even tegenaan bemoeien :D.
ik leer uiteraard graag bij, en heb al vele nuttige informatie gehad door dit topic te lezen.

xmarliez schreef:
Over de lange hals,
Afbeelding
Dit zie ik al een fijne (lange?) halshouding. Licht van voren en niet 'in elkaar getrokken'. Ik vind dit prachtig.

ik zie hier een paard dat niet in verbinding is, de rug is weggedrukt, het achterbeen te weinig actief en komt ook nog eens achter de massa.
die lengte in de hals, hartstikke leuk maar dit gehele plaatje heeft imo niets met rijkunst te maken, maar puur met het kunstje "piaffe zonder verbinding".

geerke schreef:
dan vind ik deze mooier,maar dat is persoonlijk misschien
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... =121&ty=95

naar mijn bescheiden mening, komt dit plaatje van geerke toch goed in de buurt bij het plaatje wat xmarliez hieronder plaatst.
en volgens mij, is dit onderstaande plaatje correct, toch?

xmarliez schreef:
Even gestolen van Philipphe Karl
Afbeelding
Helaas geen foto maar wel een fijn helaas getekend beeld vind ik.

mijn excuses als ik in herhaling val, en dit onderwerp al besproken en gesloten was.
ik wil hiermee alleen duidelijk maken, dat het zogenaamde onderstandige voorbeen op de foto door geerke geplaatst, niets te maken heeft met een incorrecte piaffe.
mits de tekening correct is, natuurlijk, anders heb ik niets gezegd....
Laatst bijgewerkt door different1 op 17-03-11 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:50

clarence schreef:
Ik ben blij om de meningen te lezen, want dit is dus http://www.karlmikolka.com. De jongste Oberbereiter ooit en de laatst levende leerling van Cerha.
Als zo iemand al geen goede piaffe kan laten zien, wat moeten wij als normale stervelingen dan doen?

nou laat Arthur Kottas een Piaffe rijden en ik kan er graag naar kijken, op de site du u aan geeft zijn de fotos beter dan het filmpje, en zoals al eerder in dit topic gezegt, een niet prettig filmpje is voor iedereen te vinden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:54

Afbeelding

nombrado

svdijk schreef:
mijn excuses als ik in herhaling val, en dit onderwerp al besproken en gesloten was.
ik wil hiermee alleen duidelijk maken, dat het zogenaamde onderstandige voorbeen op de foto door geerke geplaatst, niets te maken heeft met een incorrecte piaffe.(wat nombrado dus beweerd)
mits de tekening correct is, natuurlijk, anders heb ik niets gezegd....

Even een correctie, over hetgeen wat jij denk dat ik beweerde
Waar is het hoofd van het paard op de door geerke geplaatste plaatje?
In ieder geval niet in verbinding of verlengde van de rug en achterhand.
ik had het niet over een onderstandig voorbeen, wel over het hoofd/hals stuk en verlengde rug

Deze soorten piaffe ontstaan, als het aan de hand verkeerd wordt aangeleerd
door een paard te toucheren (of te slaan) tegen het achterbeen of kont, zodat hij gaat zakken en gaat dribbelen.

clarence

Moll schreef:
nou laat Arthur Kottas een Piaffe rijden en ik kan er graag naar kijken, op de site du u aan geeft zijn de fotos beter dan het filmpje, en zoals al eerder in dit topic gezegt, een niet prettig filmpje is voor iedereen te vinden.

Dit filmpje is door zijn vrouw in gemaakt. Het zijn haar handen. Dus zal hij het wel geen slechte piaffe of passage vinden, want hij is panisch dat z'n werk verkeerd uitgelegd wordt. Misschien zegt het daarom meer over jullie kennis dan over wat hij laat zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:55

Moll schreef:
Afbeelding

dit is niet fijn voor het paard
oberbereiter of niet

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:58

clarence schreef:
Moll schreef:

Dit filmpje is door zijn vrouw in gemaakt. Het zijn haar handen. Dus zal hij het wel geen slechte piaffe of passage vinden, want hij is panisch dat z'n werk verkeerd uitgelegd wordt. Misschien zegt het daarom meer over jullie kennis dan over wat hij laat zien.

kan zijn dat is uw mening en dat mag uiteraard, ik zie in het filmpje een paard dat een piaffe laat zien zonder rug gebruik, en achter niet ondertreed

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:05

Moll schreef:
kan zijn dat is uw mening en dat mag uiteraard, ik zie in het filmpje een paard dat een piaffe laat zien zonder rug gebruik, en achter niet ondertreed

Maar goed, als een Oberbereiter al geen goede piaffe kan laten zien, misschien moeten jullie dan iets minder kritisch zijn naar de huidige internationale ruiters/amazones?
Ik zou trouwens graag video zien van hoe jullie het beter doen. Is dat mogelijk?