Adil18 schreef:Ik heb een hele zachte hand en hij is vreselijk gevoelig, de aanleuning bij het rijden is echt heel erg licht voor een paard van zijn kaliber...Je moet bij Rano heel erg duidelijk zijn en je moet voor jezelf weten wat je van hem wilt, als je begint aan te rommellen raakt hij gewoon overstuur en gaat hij staken.
jasmijn78 schreef:Maar wie heeft nu niet net dat ene paard wat die ontzettend speciale, veel ruitergevoel vragende aanpak nodig heeft die buiten henzelf bijna niemand heeft?

Dat trek je weer in het extreme, ik geef goed aan dat andere ruiters op Rano kunnen stappen, ook doorgaans een beginneling, zolang ze dan maar niet te veel van hem vragen. Ik denk dat heel veel ruiters die vaardigheden hebben, maar ik laat niet iedereen zo maar even opstappen, dus krijgt ook niet iedereen de kans te laten zien dat ze die vaardigheden hebben. Er zijn ook ruiters geweest die met Rano hele andere dingen lieten zien, met speels gemak, waar het bij ons soms stroef liep...
Adil18 schreef:Ik vind dat mensen hier een beetje neerbuigend overkomen op recreatieruiters.
jasmijn78 schreef:[Dat is dan zoals jij het interpreteert... Ik denk dat ik en een paar anderen heel duidelijk hebben toegelicht hoe we dat zien... Het is toch suf om te ontkennen dat er voor de training van een sportpaard andere vaardigheden nodig zijn dan voor een paard waar alleen maar buitenritten mee gemaakt worden. Het een is niet minder dan het ander. Maar anders.
Weer in het extreme overtrokken! Natuurlijk moet een sportpaard meer kunnen en moet de ruiter daarom meer vaardigheid bezitten, maar dat wil niet zeggen dat een recreatieve ruiter geen vaardigheden moet bezitten! Er zijn ook veel recreatieruiters die hun paarden oefeningen van hoog niveau laten doen, maar geen wedstrijden rijden, daar kun je dus eigenlijk ook niet zomaar iemand opzetten, dat zou jammer zijn van de vele trainingsuurtje die je er in hebt zitten...
Adil18 schreef:Ik sta op een stal met bijna alleen maar recreatieruiters, waarbij veel ruiters beter werk laten zien dan de gemiddelde wedstrijdruiter...
jasmijn78 schreef:[Maar dat is altijd zo op bokt: recreatieruiters/niet wedstrijdrijdende ruiters rijden per definitie altijd beter dan wel wedstrijdrijdende/op hoger niveau rijdende ruiters

Wat een onzin, bah! Zo'n persoon ben ik helemaal niet, ik geef alleen aan dat er gewoon recreatieruiters zijn die meer kunnen dan een wedstrijdruiter, ook maar dan eentje die Z rijdt. Recreatieruiter zijn, zegt in veel gevallen niks over vaardigheden, maar dan ook helemaal niks. Eerder over keuzes en beschikbare middelen...!
jasmijn78 schreef:[Overigens hebben we het hier niet over de gemiddelde ruiter (want die komt doorgaans niet verder dan B/L) maar over de wat verder gevorderde wedstrijdruiter/de wedstrijdruiter met ambities in de sport... (of de ruiter die de ambitie heeft het paard thuis op te leiden tot een hoog niveau, die thuis bijvoorbeeld technische 1.60 parcoursen wil springen of alle GP knoppen er op wil monteren. Even voor alle duidelijkheid, anders krijgen we dat weer: 'ja maar je hoeft geen wedstrijden te rijden om goed te kunnen rijden'...

)
Ik las nergens dat het nu ineens over de gevorderde ruiter moet gaan
Toch maar weer eens de topicstart door moeten lezen...
Adil18 schreef:En ja, ik ben hier zo'n beetje op elk paard geweest wat zadelmak is....Ze laten zich allemaal prima door mij rijden hoor...!
jasmijn78 schreef:[Om op een zadelmak paard rond te sturen zijn ook weer andere vaardigheden nodig dan de vaardigheden die nodig zijn een positieve bijdrage te leveren aan een op hoog niveau lopend sportpaard (dus zeg vanaf Z-niveau en hoger)
Met een zadelmak paard bedoelde ik maar aan te geven dat ik zo'n beetje alles heb gereden waar men op rijden kan, incl. zelf een paar paarden ingereden. Met zadelmak maken zeg ik niks over het niveau, dat kun je hier ook niet uit opmaken. De paarden verschilden ook te enorm: Van koudbloeden als Scharzwälder Füchse die alleen maar voor pleasure gehouden werden tot Trakheners die hoog in het springen lopen tot dravers die voor de mendurance in worden gezet.
Adil18 schreef:Toppaarden hebben er soms ook dagen tussen zitten waar ze door grooms worden gereden, grooms die het dus niet in zich hebben de top te halen, maar leuk kunnen rijden.
jasmijn78 schreef:[Klopt... Maar over het algemeen wordt niet de eerste beste groom op het paard gezet en blijven die grooms doorgaans wel van de 'knoppen' af... Wat overblijft is dan dat ze de paarden beweging geven (is wat anders dan trainen)... Overigens vind ik een betaalde groom van een topruiter niet te vergelijken met een doorsnee bijrijder... Die groom krijgt echt wel strikte intructies mee wat hij wel/niet met het toppaard mag doen. Dat is allemaal een stuk minder vrijblijvend dan als bijrijder fungeren op de eerste beste huis- tuin en keukenknol van de buurman op de hoek....
Buitenrijden vraagt bepaalde vaardigheden (kennis verkeersregels, rustig kunnen blijven, kunnen sturen/doorzitten/lichtrijden en ehbo is ook handig))
Zadelmakmaken vraag bepaalde vaardigheden (lef, geduld, doortastendheid, onafhankelijke zit)
Hoog niveau sporten met een paard (fijne motoriek, geduld, doortastendheid, lef, incasseringsvermogen)
Niet alle ruiters hebben nu eenmaal de kwaliteiten om het allemaal te kunnen (dus buitenrijden, zadelmakmaken en opleiden tot hoog niveau).... Imo ben je pas ECHT goed als je het ALLEMAAL kan. Daarom heb ik altijd diep respect voor bijvoorbeeld eventing-ruiters.
Eens, helemaal mee eens!
jasmijn78 schreef:En over het algemeen vraagt een intelligent hoog in het bloed staand sportpaard ook meer vaardigheden van de ruiter (zijn een stuk minder vergevingsgezind voor fouten, zijn heter, sensibeler) dan van een laag in het bloed staand ras (tinker, fjord, haflinger o.i.d.) (al zullen alle ruiters van laag in het bloed staande rassen het daar natuurlijk niet mee eens zijn

)
Daarom zijn bepaalde rassen (meestal lager in het bloedstaande rassen) ook meer geschikt voor recreatie en andere rassen weer meer voor sport op hoog niveau.
Over het algemeen wel ja, maar ik ken Haflingers die DM springen en M dressuur lopen, en Friesen die ZZ lopen...En ja, Rano is ook een uitzondering op de regel, alleen het feit al dat hij zondag bij de Hubertus jacht alle leuke dressuur- en springpaardjes (afstamming van Donnerhal tot Furioso) voorbij denderde in volle rengalop zegt iets over het buitengewone vermogen wat dit paard heeft...
Edit: Kijk eens in mijn profiel, daar staat een kleine selectie van paarden die ik gereden heb, van intensief rijden en wedstrijden tot gewoon een paar keer erop om te 'voelen'....
Laatst bijgewerkt door Adil op 21-10-08 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt