Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:41

Waratje schreef:
Oftewel als je geen "ambities" hebt kun je best zomaar iemand op je paard laten rijden.

Dat staat er niet, even beter lezen... Ik heb duidelijk toegelicht hoe ik dat ervaar. Natuurlijk zet je niet zomaar iedereen op je paard. Alleen als je de ambitie hebt om hoog in de sport te komen is het niet bevordelijk voor de prestaties je paard te delen... Vind je dat echt zo moeilijk te begrijpen? Kun je daar helemaal niets bij voorstellen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:58

jasmijn78 schreef:
Waratje schreef:
Oftewel als je geen "ambities" hebt kun je best zomaar iemand op je paard laten rijden.

Dat staat er niet, even beter lezen... Ik heb duidelijk toegelicht hoe ik dat ervaar. Natuurlijk zet je niet zomaar iedereen op je paard. Alleen als je de ambitie hebt om hoog in de sport te komen is het niet bevordelijk voor de prestaties je paard te delen... Vind je dat echt zo moeilijk te begrijpen? Kun je daar helemaal niets bij voorstellen?

Als het niet bevorderlijk is voor prestaties in de sport, waarom zou het dan wel bevorderlijk zijn voor je prestaties in het verkeer, in het bos of waar dan ook om je paard te delen? Of is het dan niet belangrijk om goed te rijden, te "presteren".

In mijn ogen zelfs nog veel belangrijker. Als je paard in een dressuurring flipt omdat bijvoorbeeld jullie band niet goed is, dan lig je ernaast. Punt. Jammer voor op je scorebriefje, en als je verkeerd terechtkomt ook voor jou, maar daar blijft het bij.
In het verkeer heb je net even iets meer verantwoordelijkheden naar veel meer mensen. Daar hoor je je van bewust te zijn, en alleen al daarom zou je maatlat buiten véél hoger moeten liggen dan in welke dressuurring ook.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:02

oomens schreef:
Als het niet bevorderlijk is voor prestaties in de sport, waarom zou het dan wel bevorderlijk zijn voor je prestaties in het verkeer, in het bos of waar dan ook om je paard te delen?

Doe jij aan sport met je paard en zo ja wat (dressuur/western/springen etc) en op welk niveau?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:06

jasmijn78 schreef:
Waratje schreef:

Ik kan mij levendig voorstellen dat je je paard niet wil delen en dat dat te maken heeft met de kwaliteit van rijden. Maar waarom zou dat voor niet-wedstrijdruiters anders moeten zijn? Het niet naar wedstrijden gaan staat los van de kwaliteit van rijden en ook van wat goed is voor een paard. Ik ken mensen die geen wedstrijden rijden, maar hun paard wel op een hoog niveau getraind hebben en waar je zeker niet een ander op wilt zetten, maar ik ken ook iemand die wedstrijden rijdt en haar lichte tour getrainde paard juist wel door anderen laat rijden (wel onder begeleiding, natuurlijk), dus ook hier geldt weer dat het van het paard en van de "bijrijder" afhangt of het kan. En niet van het niveau van wedstrijdrijden wat jij lijkt te suggereren. Maar mogelijk bedoel je het inderdaad anders dan ik het interpreteer, maar dat is nou eenmaal het probleem van communiceren via een forum waar je elkaar feitelijk niet kent. Ach gut

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:08

jasmijn78 schreef:
oomens schreef:
Als het niet bevorderlijk is voor prestaties in de sport, waarom zou het dan wel bevorderlijk zijn voor je prestaties in het verkeer, in het bos of waar dan ook om je paard te delen?

Doe jij aan sport met je paard en zo ja wat (dressuur/western/springen etc) en op welk niveau?

Waarom beantwoort je de vraag niet gewoon? Het niveau van Oomens (of van mij, of van wie dan ook) is hierbij namelijk volstrekt onbelangrijk.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:11

Denk dat je in de dressuurring op hoog niveau het wel eerder merkt dat er iemand anders op je paard rijdt dat alles net even iets anders doet, dan op de weg.
Iig, ik zou bij wijze van spreken iedereen die een klein beetje kan rijden op m'n verzorgpaard de weg (waar auto's en trekkers met 60 km/h voorbij komen) op kunnen sturen Lachen paard is echt niet opeens bang voor trekkers omdat er iemand anders op dr rug zit Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:15

Ik merkte dat het uitmaakt voor de prestatie of je exact dezelfde hulpen geeft. Ik reed regelmatig paarden voor anderen. daar werden die paarden in het verkeer echt niet beter of slechter van, maar in de training maakt dat wel uit. Als je op een minimale hulp oefeningen wil rijden dan is het wel zo handig voor het paard dat hij weet waar hij die hulp kan verwachten. Mijn 10cm beenlengte verschil met de eigenaar was soms duidelijk verwarrend in de travers bijvoorbeeld.
Buiten maakte dat geen drol uit. Ik kan me dus wel vinden in de stelling dat je een sportpaard minder snel door een ander laat trainen, maar iemand er op zetten voor een buitenritje of een ontspannen ritje zonder zware oefeningen mag niet schaden vind ik.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:18

Renza schreef:
Denk dat je in de dressuurring op hoog niveau het wel eerder merkt dat er iemand anders op je paard rijdt dat alles net even iets anders doet, dan op de weg.
Iig, ik zou bij wijze van spreken iedereen die een klein beetje kan rijden op m'n verzorgpaard de weg (waar auto's en trekkers met 60 km/h voorbij komen) op kunnen sturen Lachen paard is echt niet opeens bang voor trekkers omdat er iemand anders op dr rug zit Knipoog

En naar wie vlucht jouw paard als er onverhoopt toch iets gebeurt en het de ruiter verliest?

@Jasmijn: Ik heb geen wedstrijdambities, maar hoop wel ooit veilig en zo min mogelijk schadelijk buiten te kunnen rijden.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:22

@ oomens: Dat weet ik niet, weet ook niet wat ze doet als ik er af val in het park, want dat is nog nooit gebeurd, misschien rent ze dan ook wel terug naar stal..

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:24

Jaaa de oude pony van me zus!! Als er iemand anders opreed begon ze helemaal te bokken en soms zelfs te steigeren, en als me zus erop zat was ze zo ontzettend braaf!! Haha!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:28

Renza schreef:
@ oomens: Dat weet ik niet, weet ook niet wat ze doet als ik er af val in het park, want dat is nog nooit gebeurd, misschien rent ze dan ook wel terug naar stal..

Ik heb het vorig jaar ondervonden. Een voor mijn paard wildvreemde (voldoende ervaren) ruiter viel er in het bos vanaf vanwege een kamikaze hond. Ik was er niet bij, maar het dier stopte en keer verbaast naar haar ruiter die daar niet hoorde te liggen.
Ik vind het een erg prettige gedachte dat mijn paard vertrouwen heeft in het hele principe `mens`en niet enkel in mijn persoonlijke wezentje.

Echter toen ik mijn vriend op haar liet rijden (volledige beginner) snapte ze natuurlijk niet altijd wat hij bedoelde. Op die momenten draaide ze dan naar mij toe en ging stilstaan met een vragende blik alsof ik het wel even kon uitleggen wat de bedoeling is. Heel schattig vond ik dat.
Bij vreemde ervaren ruiters is ze altijd ontzettend geconcentreerd aan het werk omdat ze het niet verkeerd wil doen, maar het duidelijk ook niet allemaal zo vanzelfsprekend doorkomt. Dat zijn de momenten dat ik weet dat ik de training niet aan een ander zou over laten.
Ik kies dus bij voorkeur een bijrijder zonder ambitie maar met voldoende ervaring.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:32

Go jij! Go jij! Sizzle en Renza snappen 'em Haha!

oomens schreef:
En naar wie vlucht jouw paard als er onverhoopt toch iets gebeurt en het de ruiter verliest?

Dat weet je nooit... de meeste paarden blijven OF gewoon staan, OF blijven bij de andere paarden (als je met meerdere op pad bent) OF ze gaan alvast op eigen houtje naar huis.

oomens schreef:
@Jasmijn: Ik heb geen wedstrijdambities, maar hoop wel ooit veilig en zo min mogelijk schadelijk buiten te kunnen rijden..

Je hoeft geen wedstrijdambities te hebben om schadevrij buiten te kunnen rijden hoor... Toen mijn paard als 3-jarige nog geen wedstrijden liep kon ik er zonder problemen mee naar het strand... (en nog steeds) Je hoeft geen Z te rijden om veilig langs de weg te kunnen... Andersom moet je als bijrijder wel over flink wat niveau beschikken om een positieve bijdrage te leveren in de training van een op wat hoger lopend sportpaard of een jong sporpaard in opleiding... En zoals ik al zei: dergelijke bijrijders zijn bijna niet te vinden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:55

jasmijn78 schreef:
... Andersom moet je als bijrijder wel over flink wat niveau beschikken om een positieve bijdrage te leveren in de training van een op wat hoger lopend sportpaard of een jong sporpaard in opleiding... En zoals ik al zei: dergelijke bijrijders zijn bijna niet te vinden...

Andersom is dat ook waar trouwens. En bijrijder met aanzienlijk meer ambitie kan schadelijk werken voor de eigenaar. Ik heb met het rijden van andermans paarden altijd het maximale niveau van de eigenaar in gedachten. Als je veel meer gaat doen dan het paard ooit nodig zal hebben wordt ie enkel te heet of te snel aan de hulp om er als minder ervaren persoon prettig mee te hobbelen.
Zo heb ik een Fries die ik een tijdje reed eerder naar het brave, op het trage af gereden zodat ze er veilig mee weg kon. Zodra ik hem scherper ging maken was hij ook aanzienlijk drukker en dat was absoluut niet de bedoeling aangezien de ambitie van de eigenaar op B niveau lag.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:58

Ik zal niet zeggen dat niemand op mijn paard kan rijden dat zal best kunnen alleen zeg ik altijd wel erbij.. op eigen verantwoording want hij is niet de makkelijkste...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:27

Sizzle schreef:
Buiten maakte dat geen drol uit. Ik kan me dus wel vinden in de stelling dat je een sportpaard minder snel door een ander laat trainen, maar iemand er op zetten voor een buitenritje of een ontspannen ritje zonder zware oefeningen mag niet schaden vind ik.

Ligt eraan van paard tot paard. Ik heb liever dat Rano op de plaats gereden wordt in mijn bijzijn door iemand anders dan buiten, want dan is hij vele male heter. Het werkt dan echter niet hem aan te pakken, je moet dan met fluwelen handschoendjes en haast "listig" te werk gaan. Precies weten wanneer welke handeling en hoeveelheid/mate.

Op de plaats is hij veel handzamer, hoewel hij bij sommige ruiters omhoog is gekomen. Ik heb een hele zachte hand en hij is vreselijk gevoelig, de aanleuning bij het rijden is echt heel erg licht voor een paard van zijn kaliber...Je moet bij Rano heel erg duidelijk zijn en je moet voor jezelf weten wat je van hem wilt, als je begint aan te rommellen raakt hij gewoon overstuur en gaat hij staken.

Het is dus geen wedstrijd paard (niet onder het zadel in elk geval, binnenkort wel voor de koets) maar ik kan maar bar weinig ruiters erop laten. Dat komt door zijn karakter en mijn rijstijl...Hoewel er ook echt ruiters erop zijn gaan zitten waar ik snel naar de auto ben gerend om mijn camera te halen, hopelijk zegt dat genoeg Haha! Knipoog

Ik vind dat mensen hier een beetje neerbuigend overkomen op recreatieruiters. Ik sta op een stal met bijna alleen maar recreatieruiters, waarbij veel ruiters beter werk laten zien dan de gemiddelde wedstrijdruiter... Bloos

En ja, ik ben hier zo'n beetje op elk paard geweest wat zadelmak is....Ze laten zich allemaal prima door mij rijden hoor...! Het is hier ook vrij normaal dat ruiters elkaars paarden soms uitlenen voor een buitenrit of zo, het is gewoon een leuke club die qua gedachten over rijden heel sterk overeenkomen met elkaar...

Het is dus afhankelijk van ZOOOOO veel...!

Maar doorgaans vind ik ook dat het gewoon moet kunnen. Toppaarden hebben er soms ook dagen tussen zitten waar ze door grooms worden gereden, grooms die het dus niet in zich hebben de top te halen, maar leuk kunnen rijden. Wonder boven wonder hebben vele topruiters hier geen moeite mee. Ik weet uit eigen ervaring dat sommige topruiters amzone's?ruiters aan het werk hebben die misschien net het Z hebben bereikt, maar ze hebben een handje met paarden. Het moet klikken...

Maar waar ik eigenlijk heen wilde: Je zou een paard eigenlijk wel zo moeten kunnen rijden/opvoeden dat iemand erop kan gaan zitten en een beetje kan rijden (simpel houden, maar toch leuk rijden). Niet per se intensief, maar zo een keer op moet elk paard verdragen kunnen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:40

ik heb altijd het liefst een handig ruitertje gehad die de wil om te leren heeft......... ze hoeven verder niet zoveel te kunnen, gewoon lekker een stukkie sturen vond ik belangrijker Lachen

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:48

Sizzle schreef:
jasmijn78 schreef:
... Andersom moet je als bijrijder wel over flink wat niveau beschikken om een positieve bijdrage te leveren in de training van een op wat hoger lopend sportpaard of een jong sporpaard in opleiding... En zoals ik al zei: dergelijke bijrijders zijn bijna niet te vinden...

Andersom is dat ook waar trouwens. En bijrijder met aanzienlijk meer ambitie kan schadelijk werken voor de eigenaar. Ik heb met het rijden van andermans paarden altijd het maximale niveau van de eigenaar in gedachten. Als je veel meer gaat doen dan het paard ooit nodig zal hebben wordt ie enkel te heet of te snel aan de hulp om er als minder ervaren persoon prettig mee te hobbelen.
Zo heb ik een Fries die ik een tijdje reed eerder naar het brave, op het trage af gereden zodat ze er veilig mee weg kon. Zodra ik hem scherper ging maken was hij ook aanzienlijk drukker en dat was absoluut niet de bedoeling aangezien de ambitie van de eigenaar op B niveau lag.

Ik vind het knap dat je het paard van een ander op die manier kan rijden Ja Ben het ook volledig met je eens.
Begrijp de opmerkingen van Jasmijn78 echter ook wel.. Als een 'recreatieruiter' (wil niet generaliseren, maar even voor de duidelijkheid) iemand anders op zijn/haar paard laat en diegene heeft een hoger 'niveau', is de kans groter dat het paard na de tijd fijner te rijden is. Als een (vb.) Prix st. Georges paard gereden wordt door iemand anders, is de kans vele malen kleiner dat het paard daar béter van zal worden. Ik zeg niet dat ie er slechter van wordt, dus het kan bij sommige paarden echt wel, maar beter iig minder snel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:58

Adil18 schreef:
Ik heb een hele zachte hand en hij is vreselijk gevoelig, de aanleuning bij het rijden is echt heel erg licht voor een paard van zijn kaliber...Je moet bij Rano heel erg duidelijk zijn en je moet voor jezelf weten wat je van hem wilt, als je begint aan te rommellen raakt hij gewoon overstuur en gaat hij staken.

Maar wie heeft nu niet net dat ene paard wat die ontzettend speciale, veel ruitergevoel vragende aanpak nodig heeft die buiten henzelf bijna niemand heeft? Clown

Adil18 schreef:
Ik vind dat mensen hier een beetje neerbuigend overkomen op recreatieruiters.

Dat is dan zoals jij het interpreteert... Ik denk dat ik en een paar anderen heel duidelijk hebben toegelicht hoe we dat zien... Het is toch suf om te ontkennen dat er voor de training van een sportpaard andere vaardigheden nodig zijn dan voor een paard waar alleen maar buitenritten mee gemaakt worden. Het een is niet minder dan het ander. Maar anders.

Adil18 schreef:
Ik sta op een stal met bijna alleen maar recreatieruiters, waarbij veel ruiters beter werk laten zien dan de gemiddelde wedstrijdruiter...

Maar dat is altijd zo op bokt: recreatieruiters/niet wedstrijdrijdende ruiters rijden per definitie altijd beter dan wel wedstrijdrijdende/op hoger niveau rijdende ruiters Knipoog

Overigens hebben we het hier niet over de gemiddelde ruiter (want die komt doorgaans niet verder dan B/L) maar over de wat verder gevorderde wedstrijdruiter/de wedstrijdruiter met ambities in de sport... (of de ruiter die de ambitie heeft het paard thuis op te leiden tot een hoog niveau, die thuis bijvoorbeeld technische 1.60 parcoursen wil springen of alle GP knoppen er op wil monteren. Even voor alle duidelijkheid, anders krijgen we dat weer: 'ja maar je hoeft geen wedstrijden te rijden om goed te kunnen rijden'... Knipoog )

Adil18 schreef:
En ja, ik ben hier zo'n beetje op elk paard geweest wat zadelmak is....Ze laten zich allemaal prima door mij rijden hoor...!

Om op een zadelmak paard rond te sturen zijn ook weer andere vaardigheden nodig dan de vaardigheden die nodig zijn een positieve bijdrage te leveren aan een op hoog niveau lopend sportpaard (dus zeg vanaf Z-niveau en hoger)

Adil18 schreef:
Toppaarden hebben er soms ook dagen tussen zitten waar ze door grooms worden gereden, grooms die het dus niet in zich hebben de top te halen, maar leuk kunnen rijden.

Klopt... Maar over het algemeen wordt niet de eerste beste groom op het paard gezet en blijven die grooms doorgaans wel van de 'knoppen' af... Wat overblijft is dan dat ze de paarden beweging geven (is wat anders dan trainen)... Overigens vind ik een betaalde groom van een topruiter niet te vergelijken met een doorsnee bijrijder... Die groom krijgt echt wel strikte intructies mee wat hij wel/niet met het toppaard mag doen. Dat is allemaal een stuk minder vrijblijvend dan als bijrijder fungeren op de eerste beste huis- tuin en keukenknol van de buurman op de hoek....

Buitenrijden vraagt bepaalde vaardigheden (kennis verkeersregels, rustig kunnen blijven, kunnen sturen/doorzitten/lichtrijden en ehbo is ook handig))
Zadelmakmaken vraag bepaalde vaardigheden (lef, geduld, doortastendheid, onafhankelijke zit)
Hoog niveau sporten met een paard (fijne motoriek, geduld, doortastendheid, lef, incasseringsvermogen)

Niet alle ruiters hebben nu eenmaal de kwaliteiten om het allemaal te kunnen (dus buitenrijden, zadelmakmaken en opleiden tot hoog niveau).... Imo ben je pas ECHT goed als je het ALLEMAAL kan. Daarom heb ik altijd diep respect voor bijvoorbeeld eventing-ruiters.

En over het algemeen vraagt een intelligent hoog in het bloed staand sportpaard ook meer vaardigheden van de ruiter (zijn een stuk minder vergevingsgezind voor fouten, zijn heter, sensibeler) dan van een laag in het bloed staand ras (tinker, fjord, haflinger o.i.d.) (al zullen alle ruiters van laag in het bloed staande rassen het daar natuurlijk niet mee eens zijn Clown )

Daarom zijn bepaalde rassen (meestal lager in het bloedstaande rassen) ook meer geschikt voor recreatie en andere rassen weer meer voor sport op hoog niveau.
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 21-10-08 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:00

Ik kan me helemaal vinden in Jasmijn haar uitleg

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:13

ik ook

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:33

Ik denk het er aan ligt wat je onder recreatie verstaat. Als je daaronder verstaat op een slome knol aan de lange teugel rondrijden (al dan niet in een bak). Of rijdt je dressuur zonder op wedstrijd te gaan en ben je serieus bezig met trainen van je paard als je buiten rijdt.

Tussen die twee zit i.m.o. een wereld van verschil, maar de meeste mensen noemen het recreatie zodra er geen wedstrijden aan te pas komen. Dat vind ik grote onzin. Of je geïnteresseerd ben in het fysiek en mentaal ontwikkelen van je paard staat totaal los van wedstrijd rijden. Kan prima samen gaan, maar ook prima zonder elkaar.

Ik kom nooit op een wedstrijd, maar voor dressuur en buitenrijden heb ik toch het liefste een intelligent en sensibel paard. Beetje heet krijg je er dan meestal gratis bij (en dat maakt echt niet uit of je nou een KWPN'er neemt of een lager in het bloed staand ras, beiden partijen leveren nl. dooie goedsullen en hete gifkikkers op). Erg heet en erg sensibel vind ik in alle disciplines in het begin vaak wat lastig, maar na veel tijd en trainen uiteindelijk wel het fijnste.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:44

Adil18 schreef:
Ik heb een hele zachte hand en hij is vreselijk gevoelig, de aanleuning bij het rijden is echt heel erg licht voor een paard van zijn kaliber...Je moet bij Rano heel erg duidelijk zijn en je moet voor jezelf weten wat je van hem wilt, als je begint aan te rommellen raakt hij gewoon overstuur en gaat hij staken.

jasmijn78 schreef:
Maar wie heeft nu niet net dat ene paard wat die ontzettend speciale, veel ruitergevoel vragende aanpak nodig heeft die buiten henzelf bijna niemand heeft? Clown

Dat trek je weer in het extreme, ik geef goed aan dat andere ruiters op Rano kunnen stappen, ook doorgaans een beginneling, zolang ze dan maar niet te veel van hem vragen. Ik denk dat heel veel ruiters die vaardigheden hebben, maar ik laat niet iedereen zo maar even opstappen, dus krijgt ook niet iedereen de kans te laten zien dat ze die vaardigheden hebben. Er zijn ook ruiters geweest die met Rano hele andere dingen lieten zien, met speels gemak, waar het bij ons soms stroef liep...

Adil18 schreef:
Ik vind dat mensen hier een beetje neerbuigend overkomen op recreatieruiters.

jasmijn78 schreef:
[Dat is dan zoals jij het interpreteert... Ik denk dat ik en een paar anderen heel duidelijk hebben toegelicht hoe we dat zien... Het is toch suf om te ontkennen dat er voor de training van een sportpaard andere vaardigheden nodig zijn dan voor een paard waar alleen maar buitenritten mee gemaakt worden. Het een is niet minder dan het ander. Maar anders.

Weer in het extreme overtrokken! Natuurlijk moet een sportpaard meer kunnen en moet de ruiter daarom meer vaardigheid bezitten, maar dat wil niet zeggen dat een recreatieve ruiter geen vaardigheden moet bezitten! Er zijn ook veel recreatieruiters die hun paarden oefeningen van hoog niveau laten doen, maar geen wedstrijden rijden, daar kun je dus eigenlijk ook niet zomaar iemand opzetten, dat zou jammer zijn van de vele trainingsuurtje die je er in hebt zitten...

Adil18 schreef:
Ik sta op een stal met bijna alleen maar recreatieruiters, waarbij veel ruiters beter werk laten zien dan de gemiddelde wedstrijdruiter...

jasmijn78 schreef:
[Maar dat is altijd zo op bokt: recreatieruiters/niet wedstrijdrijdende ruiters rijden per definitie altijd beter dan wel wedstrijdrijdende/op hoger niveau rijdende ruiters Knipoog

Wat een onzin, bah! Zo'n persoon ben ik helemaal niet, ik geef alleen aan dat er gewoon recreatieruiters zijn die meer kunnen dan een wedstrijdruiter, ook maar dan eentje die Z rijdt. Recreatieruiter zijn, zegt in veel gevallen niks over vaardigheden, maar dan ook helemaal niks. Eerder over keuzes en beschikbare middelen...!

jasmijn78 schreef:
[Overigens hebben we het hier niet over de gemiddelde ruiter (want die komt doorgaans niet verder dan B/L) maar over de wat verder gevorderde wedstrijdruiter/de wedstrijdruiter met ambities in de sport... (of de ruiter die de ambitie heeft het paard thuis op te leiden tot een hoog niveau, die thuis bijvoorbeeld technische 1.60 parcoursen wil springen of alle GP knoppen er op wil monteren. Even voor alle duidelijkheid, anders krijgen we dat weer: 'ja maar je hoeft geen wedstrijden te rijden om goed te kunnen rijden'... Knipoog )

Ik las nergens dat het nu ineens over de gevorderde ruiter moet gaan Verward Toch maar weer eens de topicstart door moeten lezen...

Adil18 schreef:
En ja, ik ben hier zo'n beetje op elk paard geweest wat zadelmak is....Ze laten zich allemaal prima door mij rijden hoor...!

jasmijn78 schreef:
[Om op een zadelmak paard rond te sturen zijn ook weer andere vaardigheden nodig dan de vaardigheden die nodig zijn een positieve bijdrage te leveren aan een op hoog niveau lopend sportpaard (dus zeg vanaf Z-niveau en hoger)

Met een zadelmak paard bedoelde ik maar aan te geven dat ik zo'n beetje alles heb gereden waar men op rijden kan, incl. zelf een paar paarden ingereden. Met zadelmak maken zeg ik niks over het niveau, dat kun je hier ook niet uit opmaken. De paarden verschilden ook te enorm: Van koudbloeden als Scharzwälder Füchse die alleen maar voor pleasure gehouden werden tot Trakheners die hoog in het springen lopen tot dravers die voor de mendurance in worden gezet.

Adil18 schreef:
Toppaarden hebben er soms ook dagen tussen zitten waar ze door grooms worden gereden, grooms die het dus niet in zich hebben de top te halen, maar leuk kunnen rijden.

jasmijn78 schreef:
[Klopt... Maar over het algemeen wordt niet de eerste beste groom op het paard gezet en blijven die grooms doorgaans wel van de 'knoppen' af... Wat overblijft is dan dat ze de paarden beweging geven (is wat anders dan trainen)... Overigens vind ik een betaalde groom van een topruiter niet te vergelijken met een doorsnee bijrijder... Die groom krijgt echt wel strikte intructies mee wat hij wel/niet met het toppaard mag doen. Dat is allemaal een stuk minder vrijblijvend dan als bijrijder fungeren op de eerste beste huis- tuin en keukenknol van de buurman op de hoek....

Buitenrijden vraagt bepaalde vaardigheden (kennis verkeersregels, rustig kunnen blijven, kunnen sturen/doorzitten/lichtrijden en ehbo is ook handig))
Zadelmakmaken vraag bepaalde vaardigheden (lef, geduld, doortastendheid, onafhankelijke zit)
Hoog niveau sporten met een paard (fijne motoriek, geduld, doortastendheid, lef, incasseringsvermogen)

Niet alle ruiters hebben nu eenmaal de kwaliteiten om het allemaal te kunnen (dus buitenrijden, zadelmakmaken en opleiden tot hoog niveau).... Imo ben je pas ECHT goed als je het ALLEMAAL kan. Daarom heb ik altijd diep respect voor bijvoorbeeld eventing-ruiters.

Eens, helemaal mee eens!

jasmijn78 schreef:
En over het algemeen vraagt een intelligent hoog in het bloed staand sportpaard ook meer vaardigheden van de ruiter (zijn een stuk minder vergevingsgezind voor fouten, zijn heter, sensibeler) dan van een laag in het bloed staand ras (tinker, fjord, haflinger o.i.d.) (al zullen alle ruiters van laag in het bloed staande rassen het daar natuurlijk niet mee eens zijn Clown )

Daarom zijn bepaalde rassen (meestal lager in het bloedstaande rassen) ook meer geschikt voor recreatie en andere rassen weer meer voor sport op hoog niveau.

Over het algemeen wel ja, maar ik ken Haflingers die DM springen en M dressuur lopen, en Friesen die ZZ lopen...En ja, Rano is ook een uitzondering op de regel, alleen het feit al dat hij zondag bij de Hubertus jacht alle leuke dressuur- en springpaardjes (afstamming van Donnerhal tot Furioso) voorbij denderde in volle rengalop zegt iets over het buitengewone vermogen wat dit paard heeft...

Edit: Kijk eens in mijn profiel, daar staat een kleine selectie van paarden die ik gereden heb, van intensief rijden en wedstrijden tot gewoon een paar keer erop om te 'voelen'....
Laatst bijgewerkt door Adil op 21-10-08 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:47

Sosha schreef:
Ik denk het er aan ligt wat je onder recreatie verstaat. Als je daaronder verstaat op een slome knol aan de lange teugel rondrijden (al dan niet in een bak). Of rijdt je dressuur zonder op wedstrijd te gaan en ben je serieus bezig met trainen van je paard als je buiten rijdt.

Tussen die twee zit i.m.o. een wereld van verschil, maar de meeste mensen noemen het recreatie zodra er geen wedstrijden aan te pas komen. Dat vind ik grote onzin. Of je geïnteresseerd ben in het fysiek en mentaal ontwikkelen van je paard staat totaal los van wedstrijd rijden. Kan prima samen gaan, maar ook prima zonder elkaar.

Ik kom nooit op een wedstrijd, maar voor dressuur en buitenrijden heb ik toch het liefste een intelligent en sensibel paard. Beetje heet krijg je er dan meestal gratis bij (en dat maakt echt niet uit of je nou een KWPN'er neemt of een lager in het bloed staand ras, beiden partijen leveren nl. dooie goedsullen en hete gifkikkers op). Erg heet en erg sensibel vind ik in alle disciplines in het begin vaak wat lastig, maar na veel tijd en trainen uiteindelijk wel het fijnste.

Ik sluit me bij deze woorden volledig aan Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:50

ik rij geen wedstrijden meer............ maar ik val toch echt niet onder de noemer recreatieruiter Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:55

KiWiKo schreef:
ik rij geen wedstrijden meer............ maar ik val toch echt niet onder de noemer recreatieruiter Lachen

Ik vind ook niet dat ik hier echt onder val, daarvoor doe ik nog te veel serieus werk als inrijden en klaar maken voor de koets...