MyrtheNH schreef:Wellicht omdat je met paardrijden je spieren gebruikt, waarbij verschijnselen als verzuring en zweten optreden, je duidelijke spieropbouw bereikt (mijn buikje heb ik inmiddels ingewisseld voor een redelijk wasbordje) en de conditie merkbaar verbetert in de loop van de tijd...
Schaken is natuurlijk ook erg leuk, goed voor de hersenen, maar lichamelijk schiet je er helemaal niets mee op.
Waarom komt iedereen toch met spiergebruik als bepalend? Met de tuin omspitten gebruik je ook spieren, waarbij verzuring en zweten kunnen optreden, maar er zijn maar weinig mensen die dat als sport zullen neerzetten.
Voor zover ik kan nagaan is vooral het spel- en competitie-element noodzaak om van een activiteit een sport te maken en in dat geval voldoet schaken uitstekend aan de definitie en paardrijden een stuk minder.
En dan nog, wat is het belang of het sport is of niet? Het lijkt mij vooral van belang of je er plezier in hebt of niet en dan is de mening van een ander daarover volstrekt onbelangrijk