Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseygirl

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:13

Toen ik mijn pony kreeg steigerde hij vaak tijdens het buitenrijden waardoor ik op geen gegeven moment bijna niet meer met hem naar buitendurfde ( ik was toen 10). Mijn moeder heeft hem toen een keertje mee naar buiten genomen en hem een tik tussen zijn oren gegeven toen hij wilde steigeren. Na die ene tik heeft hij nooit meer gesteigerd bij het buitenrijden (nog wel één keer bij een springwedstrijd). Blijkbaar was die ene tik voldoende om hem duidelijk te maken dat steigeren niet mocht. Later bleek dat zijn vorige baasje hem had geleerd te steigeren, dat vond ze blijkbaar spannend...

Laat me duidelijk zijn: ik ben tegen slaan en zeker tussen de oren, maar in ons geval was het probleem in een klap(je) opgelost Tong uitsteken Erna zijn mijn pony en ik nog 14 gelukkig samen geweest, totdat hij overleed op 31-jarige leeftijd.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:08

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:10

Citaat:
zodra ik een zweepje in mijn hand heb loopt mijn pony lekker door.. hoef hem bna nooit te gebruiken! bij mij is aanRAKEN al genoeg, dan weet ze al dat ze iets niet goed doet. Ik gebruik het echt zelden..
Dan zal ze toch echt wel ergens geleerd hebben dat je met zn stokje klappen kan krijgen Knipoog. Anders zou ze niet ineens heel braaf zijn als je die erbij pakt..

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:07

Fardauxzep schreef:
Hee allemaal Lachen

ik hoor heel vaak dat mensen (vooral mannen Tong uitsteken)
paarden tussen de oren meppen als het niet luistert..

nou vind ik dit zelf dus echt vreselijk,
maar ik wou graag weten wat jullie er van vinden ???

groetjes fardau.

ik zal haar nooit echt meppen.
Heb haar 2x een tik tussen dr oren gegeven, met mn hand
en dat was omdat ze steigerde.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:07

Als mijn paard omhoog komt los ik het meestal op door een schreeuw tegen haar te geven (is ze niet zo gewend) zodat ze flink schrikt (wil ook makkelijk, want het is een enorme schijterd) en dan staat ze weer op 4 beentjes.. Als ze echt hoog komt geef ik haar wel een tik tussen haar oren, dat geeft haar het gevoel dat ze haar hoofd stoot, en dat ze het dus niet weer moet doen..

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:23

Ik vind dat je een paard best een tik mag krijgen, puur als correctie.. Als een paard bijvoorbeeld probeerd te bijten krijgt hij een tik. Ook onder het zadel vind ik dat een tik moet kunnen, mits je er een duidelijke reden voor hebt, en op het gelijk op het moment doet dat het gebeurt, en niet een half uur later. Ik vind wel dat je met alleen slaan, gewoon compleet niks oplost, dus heel vaak gebruik ik ook gewoon mijn stem, en belonen als het goed gebeurt. Ik ben van mening dat je het leiderschap van een paard niet kunt afdwingen met geweld. Maar als hij je uiteindelijk als leider zit, vind ik dat een corrigerende tik op z'n tijd moet kunnen. Bij mijn eigen verzorgpaard heb ik in feite geen zweep nodig. Bij kruising dulmers/konik, die ik vroeger als jonge paarden heb gereden, reed ik wel met zweep, in het begin had je hem nodig (niet voordurend slaan, maar wel bijvoorbeeld begrenzen, dus zweep naar voren zodat ze niet met je naar de andere kant van de bak vlogen), naar zo'n 10 minutjes had je geen zweep meer nodig in feite.. Maar het is dus niet hoe, en waarom je hem gebruikt, of ik er voor of tegen ben!

karlynnnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:46

juudje84 schreef:
slaan tussen de oren alleen als een paard omhoog gaat, nu zullen er weer vele zeggen dat het niet nodig is en slecht en weet ik t. Nou omhoog gaan en erger achteroverslaan mag ook niet en je kunt er beter op deze manier gelijk bij zijn om het af te leren dat het maar erger te laten worden.

Als ik hier rond aant lezen ben wordt ik aardig gek van dat gedoe over niet en wel slaan, en wel of geen zweep en alles.
Maar goed ik respecteer ieder zijn mening zeker, maar soms moet je verder kijken dan een huisje boompje beestje wei pony.
Er zijn paarden die een hardere hand zeker nodig hebben.
Een paard is wel eventjes 600 700 kg en dat tegenover een mens, dus je moet wel eens een klap uitdelen, En dan beter gelijk op het begin dan dat het erger wordt en wat krijg je dan, het paard heeft het gedaan ruiter vliegt eraf paard niet meer te handelen al die dingen en hoe vaak wordt een paard dat ergens gedumpt omdat er niks meer mee aantevangen is terwijl het paard er niks aan kan doen alleen de mens die even een juiste opvoeding te zielig vond.
Of als er ongelukken gebeuren, ruiter been gebroken, of nog vele ergere dingen.
Veel kan voorkomen worden..
En natuurlijk mag je je paard wel eens verwennen en vertroetelen als je ondertussen maar niet vergeet consequent te zijn

Natuurlijk heeft een paard wel eens een tik nodig maar moeten we ook niet eerst naar ons zelf kijken.
Meestal is er toch iets waardoor dat paard zo is geworden.

xxKayleigHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:53

je hoort een paard niet te slaan dat is zeker want paarden kunnen niet trug slaan en tussen de oren is volgens mij wel een echte rot plaats voor te slaan denk ik.
ik zeg gewoon helemaal niet slaan is t beste

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:53

paarden kunnen heel, heel hard slaan Haha!

Mz_Lipgloss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:13

roxiie schreef:
Je hoort een paard helemaal niet te slaan, dus ook niet tussen de oren. Maar das mijn mening Bloos

Hiermee eens.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 08:41

KiWiKo schreef:

Oh, maar dat stelt toch niet zoveel voor.. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:35

hihi moet je tegen 5 van mijn ribben en mijn kuitbeen zeggen Lachen

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:40

Tussen de oren bij een paard, zit de slaap.
Dat is dat bobbeltje. Als je daar flink op mept, heeft dat ongeveer dezelfde gevolgen als bij een mens.
Ik deed het ook weleens bij steigeren, tot ik het daarover had met een DA.
Vond het al zo gek dat madam ineens zo versuft stond. Nou dat is dus niet zo gek, ik ben ook aardig versuft als je mij een tik op mn slaap geeft.
Dus nee dat doe ik niet meer, nooit meer!

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:45

Ik vind dat je een paard niet hoeft te
slaan al helemaa niet tussen de oren .. Verdrietig

Lauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:10

Ik zal mijn paard ook niet zomaar slaan. Als ze vervelend is op stal, krijgt ze van mij ook een waarschuwing door even een tikje op dr kont/buik te geven. Ze weet dan precies dat ze moet ophouden. En dan geef ik een heeeeeel klein tikje hoor!!!!
Ik zal nooit een paard tussen de oren slaan!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:24

KiWiKo schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Ook ik heb al behoorlijk wat in het ziekenhuis gelegen door enkele draakjes (oa die van mij, maarja... Haha! )
Vroeger was ik zo'n iemand die op alles zou stappen, heb het nu toch meer voor bravere paardjes Haha!
Heb twee hersenschuddingen gehad, mijn arm gebroken, mijn knie verbrijzeld, mijn heupen staan scheef door het achterover kletsen en de gewoonlijke stuitjes Haha!

Neen voor mij; paard braaf, ik braaf. Paard stout; ik stout.
Indien er natuurlijk geen medische reden of een verkeerde achtergrond is natuurlijk!

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:29

het is link om daar te slaan.. je weet nooit wat er gebeurd..waar de klap terecht komt en wat voor een schade je er mee aanricht..(lichamelijk en geestelijk)

Paarden steigeren vaak wel om een reden.. de manier waarop je het oplost is eerst uitzoeken waarom een dier dat doet.. en niet er meteen oplos slaan..

persoonljik zou ik het niet eens kunnen en mijn maag draait al om bij het zien hoe sommige ruiters met hun paarden omgaan!!..

Mijn mening.. foutt.. niet doen.. (zelfs een gert van't hof die veel probleem paarden rijdt moedigt dit niet aan.. )..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:32

Het valt mij op dat een hoop (nieuwe) Bokkers de wijsheid in pacht denken te hebben, aan de andere kant hebben andere mensen daar weer brood op de plank door Lips are sealed

ansj17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:33

nee natuurlijk niet!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:28

Citaat:
Paarden steigeren vaak wel om een reden.. de manier waarop je het oplost is eerst uitzoeken waarom een dier dat doet.. en niet er meteen oplos slaan..

Nou ik kan je vertellen dat die van mij 0,0 reden daar toe had hoor, hij was aan de frisse kant dat wel. Maar dat vind ik geen reden. Als je hem niet straft geef je hem een vrij briefje voor de volgende keer als je een intelligent dier hebt..! Zoals ik al eerder had verteld in dit topic, kwam het voor mij heel onverwachts helemaal omdat die van mij een "bokker" is en geen "steigeraar". En had ik ontzettend veel gekneusd, toch maar weer erop gegaan en hij heeft degelijk nog wel een keer staan dreigen, en ja ik heb hem met mijn hand tegen zn kop gemept. Effect daarvan was dat hij van zn stuk gebracht werd en weer aanliep. Helaas had ik na 3 keer rijden k weer zo ontzetten pijn aan mijn rug dat ik maar een fysio opgezocht heb. En wat blijkt nou mijn 6de wervel zit niet helemaal zoals hij hoort te zitten, resultaat 2 keer fysiotherapie in de week Ziek .

weegt dat op tegen een tik op zn kop?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:20

Randie, kun je uberhaupt nog rijden dan? En is je paard nu oke qua gedrag?.. Denk je dat het nu over is?..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:27

Randie, het is ook zo triest als ze op je begrafenisrede staan te oreren dat je nu wel dood bent maar dat je nooit je paard hebt geslagen Clown

Beter die knol een klap voor zijn kop dan dat er ongelukken kunnen gaan gebeuren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:29

ik denk dat de essentie van een paard slaan gewoon helemaal verkeerd is.. ik sla geen paard voor de lol. ik (probeer) consequent te zijn. daar draait alles om.

je paard moet heel duidelijk weten wat wel en wat niet mag. eerste keer straf je dit af door een klein tikje of een "euh" maar gaat je paard door dan moet hij harder aangepakt worden.

voor zover ik het weet is het de bedoeling dat je paard jou als leider ziet en niet als vriend.
en paarden pakken elkaar ook hoor, hiermee laten ze zien wie de baas is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:34

Citaat:
Randie, kun je uberhaupt nog rijden dan? En is je paard nu oke qua gedrag?.. Denk je dat het nu over is?..

Nee op het moment zit rijden er niet in, mijn paard is nu weer prima in zn gedrag. Ik heb zittend denken nadat ik eraf lag of dat dat hij ergens last van had. Ik heb hem toen aan de longe gezet maar er was niks te zien. Ik heb hem aan de longe toen bijgezet, en ook toen was er 0,0 te zien. Niks geen verzet, goed oorspel en regelmatige gangen..Dus pijn had hij absoluut niet, gewoon te veel energie. Het paard van mijn zusje liep toen ook flink te klooien en denk dat hij gewoon mee wilde doen aangezien dat zijn beste maat is, en elkaar opfokte Bloos . Mijn zusje die rijdt hem nu voor me, en ook bij haar gedraagt hij zich gewoon.
Hij heeft nog wel een keer bij mij en bij zijn zusje gedreigd, dwz oren plat, kop in de lucht en terug komen in tempo. Beide keren is het gewoon mogelijk geweest om dit voorwaarts opgelost te krijgen, en bij mij heeft hij ook een draai om zijn oren gekregen. Dit omdat bij mij de schrik er nog wel een beetje inzit en ik het risico niet wilde nemen...Nou moet ik er wel bijzeggen dat hij een super intelligent dier is, met een flink ego dus je moet dit dier met veel beleid en hersens rijden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:42

Een dier met een flink ego bezorg je echt niet zo maar een trauma, hoor, er schijnt een risico te zijn ivm de slaap (bobbeltje tussen oren) maar met zulk gedrag neem ik dat risico maar al te graag; als ik nl moet kiezen tussen mezelf en mijn paard in een levensgevaarlijke situatie heefthet paard toch echt een groot probleem. Bloos