Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dounya_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:53

pollewops schreef:
Vroeg me zo eens af wat jullie schema is per week? Mijn pony gaat 5 dagen in de week in de stapmolen. Wordt 1 dag in de week met een ander paard ongeveer 45 minuten per dag losgelaten, minimaal 1 dag in de week gelongeerd en de rest van de week gereden. Als het goed weer is ga ik dan ook regelmatig gewoon lekker buiten rijden. Wat vinden jullie Hebben paarden ook echt die ene dag in de week vrij nodig of kunnen ze ook de hele week onder het zadel, onder het motto hoe meer beweging hoe beter?

Dat is per paard verschillen maar 1 dag in de week vrij is zeker niet verkeerd! :Z

__Orlando

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:25

de mijne heeft 4 dagen in de week vrij, 1 dag prive les. 1 dag longe en nog een dag zelf trainen en soms wedstrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:29

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Dounya_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:40

Judith_M schreef:
Dat is per paard verschillen maar 1 dag in de week vrij is zeker niet verkeerd! :Z

Maar dat ligt er dus ook maar net aan hoe het paard verder staat. Elke dag in de wei, of heel veel op stal enz.

Als dit paard bijna de hele dag op stal staat, dan is een vrije dag in de vorm van de buitenrit naar mijn idee alleen maar fijn voor het paard. Gewoon een dagje geen strenge training.[/quote]

Ja klopt heb je gelijk in, al mijn paarden staan altijd op stal maar gaan wel iedere dag even los en worden 5 tot 6 dagen in de week gereden of gelongeerd, ze gaan 4 keer in de week in de stapmolen en als het weer het toe laat soms in de wei.

sharon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:13

Mijn paarden komen elke dag minimaal 2 x uit de stal. De dames staan elke dag 4 tot 5 uur buiten en een daarvan wordt nog 6 x in de week gereden. De ander 3 x in de week wat gelongeerd en gestapt. Mijn jonge merrie staat elke dag een paar uur buiten en mijn 5-jarige wordt 5 x in de week gereden waarvan 1x buiten. De andere 2 dagen gaat hij op de wei en wordt hij gestapt.

Libbylib

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:02

een dag vrij is zeker goed ..maar niet op stal blijven staan , lekker weidegang , molen ed of gewoon met halster aan de longe laten doen waar ze zin in hebben ..

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:01

Ik vind dat een paard sowieso een dag rust nodig heeft.
Dit omdat ik het idee krijg als je dan aankomt bij je paard dat hij denkt van ja moet ik alweer rijden.
En ook voor jezelf lekker een dagje rust.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:05

ik rijdt meestal 5 x in de week.. soms wissel ik dat met wat longe werk.
verder staat ze ongeveer 3 tot 4 uurtjes buiten op een dag.
en heb ook zo een smn baaldag dan rijdt ik niet :)
maar meestal 2 dagen in de week lekker niks :)

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:48

ik rijd meestal 4x in de week.
1x springen, 2x dressuur en 1x aan de longé of naar buiten 1 van de 2.
dan heeft die maandag een rustdag, dinsdag loopt die, woensdag rustdag, donderdag loopt die, vrijdag loopt die en zondag.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:18

maandag: springen
dinsdag: rustig
woensdag: dressuur
donderdag: rust
vrijdag: dressuur
zaterdag: dressuur of bos
zondag: dresuur of wedstrijd (Dressuur of springen)

Geryon word op zijn rustdagen op half voer gezet en word gestapt!

Desi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:07

Ik weet niet of het echt nodig is, maar ik zou m'n paardje wel een dagje vrij geven :]

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:14

Tja wat is een dagje vrij.. Mijn pony's hebben in de winter niet echt een dag vrij in de zin van dat ik echt een dag niet aan ze kom. Ze worden wel altijd óf gereden óf gelongeerd óf in de stapmolen en dan komen ze ook nog los in een bak. Alleen in de zomer is er soms een dag dat ik denk, laat ze maar staan maar dat is echt heeeeel enkel. Ik denk dat het ook een beetje per paard verschilt, de ene rij ik zelf ook 6/7 dagen per week (en dan die ene dag longeren) maar de ander rij ik meestal 4/5 keer in de week en dan 2 dagen stapmolen en 1 dag longeren. Komt gewoon omdat de ene wel fijn door te trainen valt als je elke dag rijdt maar de ander heeft gewoon heel erg afwisseling nodig.

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:15

Ik probeer zo veel mogelijk af te wisselen. Longeren rijden naar buiten enz , maar ik geeft haar wel 1 dag rust dan staat ze wel gewoon in de bak of in de wei .

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:16

Ik vind wel een dagje rust nodig, puur voor het paard om lekker een dagje niks te hoeven of een dag niet per se de galopwissels hoeft te doen.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:15

mijn paard is geen paard wat je elke dag moet rijden. Dan krijgt hij er echt de p*st in en is er geen beginnen meer aan. Als je om de dag rijd gaat het perfect. Tussendoor longeer ik vaak, of wandelen of een buitenrit. In de zomer staat hij heel de dag op het land. Zondag is een standaard rustdag bij mij, die hou ik al jaren.

In de zomer gaat hij dan nog steeds het land op, haal ik hem eruit om hem te poetsen en zijn dagelijkse aandacht te geven en dan mag hij met zijn vriendjes weer het land op..

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:21

Mijn paard is heel verschillend vrij.
de ene week staat ze 4 dagen stil, en komt ze hele dagen buiten.
de andere keer longeer ik haar weer heel veel.
en de andere week rijd ik haar weer elke dag,
heel verschillend.
het heeft niet zoveel verschil.
maar, een dag rust kan nooit kwaad!
zou het alleen neit doen, als die dag daarvoor heeel hard heeft getraind ofzo, dan krijgt ze spierpijn.

Ephajim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:08

hmm ik ben dan wel manegeruiter, maar ook die paarden hebben een rustdag in de week.

Op zondag mogen ze gewoon lekker luieren en niets doen :)

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:13

De mijne heeft echt minimaal 1 dag rust nodig. Als ik iedere dag rijd is ze stik en stik chagerijnig maar als ze een dagje op de wei heeft gelopen is ze vrolijk en doet ze alles voor je.
Ik vind ook eigenlijk wel dat een paard 1 dag rust nodig heeft.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:55

Willow heeft geen rustdag, in die zin dat ik elke dag "iets" met hem doe. Maandagavond heb ik avondschool dus dan is het al laat, dat is meestal onze longeeravond. Dinsdag rijd ik op mezelf, woensdag is het achttaltraining, donderdag rijd ik op mezelf, vrijdag achttaltraining, zaterdag privéles. Op zondag maak ik een buitenrit (tenzij het giet of ik een wedstrijd heb, dan probeer ik te wisselen met een dag in de week). Verder staat hij wel gewoon elke dag van 6h tot 21h in de wei. Reden hiervoor is simpel, als ik hem een dag "rust" geef in de zin van "niet-werken", heb ik de dag erna niets als miserie... hij wordt vervelend, begint te bokken, met z'n hoofd te schudden... Tja, dan maar liever gewoon rijden!

Met m'n Arab had ik het vroeger ook, die is nu stilaan afgebouwd (is er ook al 27) en rijdt nu een viertal keer per week.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:59

Vind ik wel is voor hun ook wel zo fijn denk ik?

1 van me pony's heeft zowieso veel vrij, ze is 1,5 en shet dus voor VD nog te vroeg.
Mijn andere pony heeft soms wel 2 dagen in de week vrij.
Regelmatig een buitenrit maar daarvoor rij ik hem wel eerst in de bak even linksom en rechtsom een galop omdat ie anders niet te houden is buiten. (schrikt overal van)

Voor de rest het liefst 2x per week longeerwerk en 3x per week rijden :)
Af en toe beetje vrijheidsdressuur bij werken

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:02

Toen mijn paard nog gereden werd, reed ik zo'n vijf keer per week, meestal in de avond. Overdag staat ze op de wei, tot een uur of vijf/zes.
Ik denk dat het voor een paard wel fijn is om een dagje niets te moeten, mits het dier natuurlijk wel gewoon buiten komt. M'n nekharen gaan nog steeds overeind staan als ik lees dat sommige paarden er alleen uit komen om te rijden of om in de stapmolen te gaan. Heel triest.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:05

het zou niet per se hoeven, maar ligt puur aan t werk en het soort en karakter van het paard. mijn paard kan bijv op commando zn bit happen maar als ik na de 7e dag weer wil gaan dressuren hapt ie echt zn bit niet meer vrijwillig in. dan heeft ie gewoon geen zin meer. wij hebben lang niet altijd de tijd dus paarden krijgen sowiezo wel eens dagjes vrij. de ene keer een keer in de week andere keer zijn het twee of drie vrije dagen. ligt er een beetje aan. ligt er ook aan hoe t paard in zn vel zit.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:58

Ja, ik vind van wel. ;)

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:26

Mag wel, moet niet. Maar sowieso 1 keer in de 2 weken vind ik wel moeten!

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:06

Ik vind het een leuk discussiepunt.

Manegepaarden die soms 4 uur per dag lopen, ja die hebben absoluut behoefte aan een rustdag met weidegang.

Maar of dat bijv. voor mijn eigen paard ook geldt?? Ja, ik rij ze regelmatig en ze staan hele dagen op het land, alleen 's nachts binnen, en de zondag hebben ze over het algemeen geen zadel op hun rug. Maar is dat noodzakelijk?

Nee, dat denk ik niet ;)