Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Marjolein_18 schreef:Ik ben er niet ongevoelig voor om mijn paard een terechte(!) tik op het moment te geven. Natuurlijk maak ik wel onderscheid van wat ik wel en niet kan pikken. Als ze mij bijt, kan ze een flinke mep terug verwachten. Ze is nog jong en probeerd mij uit (d.m.v rangorde), maar ze kan wel een tik krijgen als ik het helemaal zat ben.
Marjolein_18 schreef:Ik doe het eerst op de stem, rij vrijwel nooit met zweep. Mijn vorige paard is ook zo met zweep gereden, ze was er gewoon lui voor. Liep geen stap harder als ze een tik kreeg. Natuurlijk staan wij bovenaan de rangorde, maar ik heb het gewoon niet zo op slaan.
Marjolein_18 schreef:Ik doe het eerst op de stem, rij vrijwel nooit met zweep. Mijn vorige paard is ook zo met zweep gereden, ze was er gewoon lui voor. Liep geen stap harder als ze een tik kreeg. Natuurlijk staan wij bovenaan de rangorde, maar ik heb het gewoon niet zo op slaan.
ardo_iggy schreef:SONY schreef:En gelijk heb je. Inderdaad paarden in de natuur hebben een rangorde en als ze zich niet houden aan de regels binnen de groep hebben ze inderdaad een beet of trap te pakken, soms zelfs tegen het hoofd alleen loopt dat niet altijd goed af. Maar wij hebben paarden in een natuurgebied staan en ook daar zie je het hoor.
Altijd dat softe gedoe, ik bedoel je hoeft je paard heus niet af te ronselen hoor begrijp me niet verkeerd maar je mag best weleens een tik uitdelen, zo bepaal je ook je positie als leider en niet door te zeggen foei dat mag niet hier heb je een snoepje als je het niet weer doet....
Ik deins er dan ook zeker niet voor terug om als het nodig is een tik te geven, en nee ik hou daar geen schuwe valse paarden aan over in tegendeel...
Hier ben ik het volkomen mee eens.
Denk je ook echt dat ze ons tikje zullen voelen in vergelijking met een tik van een ander paard.
Nee hoor met elkaar gaan ze veel ruwer om.
WinBinChes schreef:Ik kwam er gister achter dat ik als een school juf mijn vinger opsteekHet werkt wel, maar lag ook kompleet in een stuip van het lachen. Moest gelijk aan het topic denken.
Born2BCrazy schreef:WinBinChes schreef:Ik kwam er gister achter dat ik als een school juf mijn vinger opsteekHet werkt wel, maar lag ook kompleet in een stuip van het lachen. Moest gelijk aan het topic denken.
Als ze het eenmaal weten..hoef je idd niet eens een tik uit te delen..
een wijzend vingertje of corrigeren mbv stem werkt ook erg goed.
ardo_iggy schreef:Wat vinden jullie er dan van als een hoefsmid of tandarts zegt dat hij het paard niet behandeld omdat het onacceptabel gedrag vertoond.
ardo_iggy schreef:Wat vinden jullie er dan van als een hoefsmid of tandarts zegt dat hij het paard niet behandeld omdat het onacceptabel gedrag vertoond.
En dan bedoel ik geen bang gedrag maar echt klieren.
Ik heb nu al regelmatig mee gemaakt dat de tandarts weg ging omdat het paard echt niet te behandelen was echt bij het gevaarlijke af en het paard niet gecorrigeerd mocht worden van de eigenaars.
Cynthiaaapje schreef:Go promptertje! Waarschijnlijk zijn wij mensen die het anders doen en dat moet je zien, dat is niet uitteleggen via een beeldschermpje, ik kan het in der daad ook niet..
Cynthiaaapje schreef:ik kan theoretisch genoeg uit leggen, maar dit niet, dit moet je zien, dit is niet per situatie het zelfde..
applepancake schreef:ik vind het overigins wel grappig dat nu 9 van de 10 mensen zeggen (met uitzondering natuurlijk) zeggen dat ze hun paarden als het nodig is wel echt een tik geven, terwijl je toch heeel vaak hele andere reacties krijgt. maar idd. tik als het nodig is, maar dan ook ALLEEN als het nodig is