Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Selket

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 08:30

Mijn paard krijgt zelden een tik, maar als ze echt over me heen loopt, krijgt ze er toch een.. iets wat ik absoluut niet doe is schreeuwen tegen dr, heb het één keer gedaan toen ik écht heel boos was, en had zo'n spijt toen ik haar zo bang 5 meter achteruit zag springen.. Nooit meer gedaan en zal het nooit meer doen.. Dan geef ik dr nog liever een tik.
Maar onder een tik versta ik niet hetzelfde als een pak rammel..

En ja, ik ben wel iemand die alles op een 'andere' manier probeerd op te lossen.. Doe veel aan grondwerk en moet (ja toch!) zeggen dat hierdoor heel wat problemen die we hadden al verdwenen zijn.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:47

als mijn pony mij dreigt te trappen omdat ik in de weg sta geef ik hem een schop tegen z'n kont en schreeuw ik dattie op moet donderen. Maar das en shet Clown die heeft klare taal nodig Clown
Tijdens het rijden geef ik ze wel eens een tik op hun bil als ze door moeten lopen, of zich aanstellen.
Maar een paard schoppen/slaan in zijn buik, hoofd, o.i.d. vind ik echt niet kunnen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:55

Ik ben er niet ongevoelig voor om mijn paard een terechte(!) tik op het moment te geven. Natuurlijk maak ik wel onderscheid van wat ik wel en niet kan pikken. Als ze mij bijt, kan ze een flinke mep terug verwachten. Ze is nog jong en probeerd mij uit (d.m.v rangorde), maar ze kan wel een tik krijgen als ik het helemaal zat ben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:09

Marjolein_18 schreef:
Ik ben er niet ongevoelig voor om mijn paard een terechte(!) tik op het moment te geven. Natuurlijk maak ik wel onderscheid van wat ik wel en niet kan pikken. Als ze mij bijt, kan ze een flinke mep terug verwachten. Ze is nog jong en probeerd mij uit (d.m.v rangorde), maar ze kan wel een tik krijgen als ik het helemaal zat ben.

Dat vind ik dus een situatie waarin je paard jouw grens beslist; het mag net zo lang doorgaan tot jij het kenneljik zat bent; ik denk dat als gedrag van een paard voor paarden grensoverschrijdend is, je dan moet ingrijpen, een paard is atuurlijk geen mens. Paarden onderling zijn ontzettend visueel ingesteld en in kuddegdrag is duidelijke en directe communactie een middel om het doel overleven te bereiken. Bij communicatieruis kunnen er juist ongelukken gebeuren. Daarom geloof ik in een correctie die zo snel mogelijk na het verkeerde gedrag plaatsvindt (binnen 2 seconden) om het gedrag zo snel mogelijk in te dammen. Dan weet je paard waar eht aan toe is... Knipoog

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:12

Ik doe het eerst op de stem, rij vrijwel nooit met zweep. Mijn vorige paard is ook zo met zweep gereden, ze was er gewoon lui voor. Liep geen stap harder als ze een tik kreeg. Natuurlijk staan wij bovenaan de rangorde, maar ik heb het gewoon niet zo op slaan.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:12

Ik kwam er gister achter dat ik als een school juf mijn vinger opsteek Clown Het werkt wel, maar lag ook kompleet in een stuip van het lachen. Moest gelijk aan het topic denken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:14

Marjolein_18 schreef:
Ik doe het eerst op de stem, rij vrijwel nooit met zweep. Mijn vorige paard is ook zo met zweep gereden, ze was er gewoon lui voor. Liep geen stap harder als ze een tik kreeg. Natuurlijk staan wij bovenaan de rangorde, maar ik heb het gewoon niet zo op slaan.

Wat is er mis om met een zweep te rijden. Een zweep is een aanwijs stok geen straf middel. Je kan er mee slaan, maar je hoeft er niet mee te slaan. Ik rij met zweep. Als hij zijn schouder eruit gooit hoef ik alleen maar mijn zweepje op de schouder te leggen.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:22

Mijn ene paard krijgt wel is een tik hoor. Ze is jong (3) en ik moet ontzettend consequent zijn. Ze wil me soms zo omver lopen.
Dat pik ik niet.
Mijn andere paard is een heel sensibel beestje.
Als ik die een tik geef heb ik 3 weken ruzie, minimaal Bloos
Alleen een lichte stemverheffing is goed genoeg bij d'r.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:44

Marjolein_18 schreef:

Ik doelde meer op de timing, het gaat er om dat je paard het snapt waarom hij wordt gestraft en wachten tot je het zat bent is imo neit fair naar je paard. Knipoog

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:57

Ik geef mn pony op zn flikker als ie vervelend is, maar als ie braaf is beloon k em dan ook weer!

Je mag een pony best straffen, maar ook belonen.

xx

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:58

ardo_iggy schreef:
SONY schreef:
En gelijk heb je. Inderdaad paarden in de natuur hebben een rangorde en als ze zich niet houden aan de regels binnen de groep hebben ze inderdaad een beet of trap te pakken, soms zelfs tegen het hoofd alleen loopt dat niet altijd goed af. Maar wij hebben paarden in een natuurgebied staan en ook daar zie je het hoor.

Altijd dat softe gedoe, ik bedoel je hoeft je paard heus niet af te ronselen hoor begrijp me niet verkeerd maar je mag best weleens een tik uitdelen, zo bepaal je ook je positie als leider en niet door te zeggen foei dat mag niet hier heb je een snoepje als je het niet weer doet....

Ik deins er dan ook zeker niet voor terug om als het nodig is een tik te geven, en nee ik hou daar geen schuwe valse paarden aan over in tegendeel...

Hier ben ik het volkomen mee eens.

Denk je ook echt dat ze ons tikje zullen voelen in vergelijking met een tik van een ander paard.

Nee hoor met elkaar gaan ze veel ruwer om.

Ik sluit me aan bij bovenstaande bokkers..
en ws bij nog wel meer, maar heb niet alle blz gelezen Bloos

Dus ja, ik durf Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:00

WinBinChes schreef:
Ik kwam er gister achter dat ik als een school juf mijn vinger opsteek Clown Het werkt wel, maar lag ook kompleet in een stuip van het lachen. Moest gelijk aan het topic denken.

Als ze het eenmaal weten..hoef je idd niet eens een tik uit te delen..
een wijzend vingertje of corrigeren mbv stem werkt ook erg goed.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:01

Born2BCrazy schreef:
WinBinChes schreef:

Als ze het eenmaal weten..hoef je idd niet eens een tik uit te delen..
een wijzend vingertje of corrigeren mbv stem werkt ook erg goed.

en soms doen ze het dan toch. Toch net even over dat lijntje gaan en dan krijgen ze dus een tik bij mij. Dan is het punt gewoon weer duidelijk en dan is dat wijzende vingertje of die stemverheffing weer een hele tijd genoeg.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:07

Ben ik ook met je eens Ja

schiet me nog een voorbeeld te binnen..
paard staat aan het touw.. ik ben aan het borstelen..
wil ze net even een nipje nemen van mijn jas, zo net even met de tanden mn jas beetpakken..
Ik had het door en wou haar net corrigeren..
Maar ze had zelf al helemaal door dat dit not done was..schrok van zichzelf en deinsde helemaal naar achter.. Clown

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:51

Wat vinden jullie er dan van als een hoefsmid of tandarts zegt dat hij het paard niet behandeld omdat het onacceptabel gedrag vertoond.

En dan bedoel ik geen bang gedrag maar echt klieren.

Ik heb nu al regelmatig mee gemaakt dat de tandarts weg ging omdat het paard echt niet te behandelen was echt bij het gevaarlijke af en het paard niet gecorrigeerd mocht worden van de eigenaars.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:57

Ik heb niet echt last van losse handjes maar als mijn pony zich misdraagd dan zal ze de gevolgen weten.

In meeste gevallen weet ze zelf wel wanneer ze zich misdraagd want ze probeert dan met alle macht uit mijn buurt te komen =) In meeste gevallen is dit wanneer ze probeerd te bijten hier ben ik echt niet van gedient en ze weet het!

wat ik wel schattig vind is dat ze soms perongeluk bijt en ze dan niet weet hoe snel ze los moet laten Clown ze kijkt dan ontzettend schuldig Vork .

maargoed expres misdragen moet gewoon bestraft worden =)

ardo_iggy schreef:
Wat vinden jullie er dan van als een hoefsmid of tandarts zegt dat hij het paard niet behandeld omdat het onacceptabel gedrag vertoond.

slecht, heel slecht.
Als hoefsmid/tandarts heb je de taak een dier te behandelen en moet je, je eigen trucjes kennen om een paard/pony gehoorzaam te krijgen.
Je krijgt hier niet voor niets een opleiding voor.

Een hoefsmid/tandarts die hiervoor wegloopt mag van mij part z'n beroepsnaam niet meer dragen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:32

ardo_iggy schreef:

En dan bedoel ik geen bang gedrag maar echt klieren.

Ik heb nu al regelmatig mee gemaakt dat de tandarts weg ging omdat het paard echt niet te behandelen was echt bij het gevaarlijke af en het paard niet gecorrigeerd mocht worden van de eigenaars.

Groot gelijk dat ie weg loopt dan...
Eerst maar eens je paard goed opvoeden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:03

[quote="Dani62"][quote="ardo_iggy"]

Groot gelijk! Ieder natuurlijk zijn grens, maar als een hoefsmid of tandarts vindt dat hij of zij het werk niet kan doen, doordat iemand simpelweg zijn paard niet opgevoed heeft, geef ik hem gelijk.
Je hoort ook wel eens mensen klagen over dat hun hoefsmid of tandarts (of wat dan ook) hun paard een schop of tik heeft gegeven. Mocht dit een terechte tik of schop zijn (weer lekker subjectief natuurlijk, wat is terecht in ieders ogen?) dan geef ik zo'n hoefsmid of tandarts ook gelijk.
Angstgedrag is iets anders, maar echt rottig gedrag hoeft een hoefsmid of tandarts van mij niet te accepteren.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:03

Cynthiaaapje schreef:
Go promptertje! Waarschijnlijk zijn wij mensen die het anders doen en dat moet je zien, dat is niet uitteleggen via een beeldschermpje, ik kan het in der daad ook niet..

Dus je kunt niks theoretisch uitleggen is toch wel een gebrek zou ik zeggen,misschien dat jullie daarvoor samen een cursus gaan volgen en is hier op bokt misschien wel iemand die daar bevoegd toe is?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:21

ik kan theoretisch genoeg uit leggen, maar dit niet, dit moet je zien, dit is niet per situatie het zelfde..

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:38

Cynthiaaapje schreef:
ik kan theoretisch genoeg uit leggen, maar dit niet, dit moet je zien, dit is niet per situatie het zelfde..

Je kunt toch uit ervaringen die je hebt als 17jarige wel voorbeelden geven van gedragingen van paarden/pony's en je oplossingen daarvoor ook al zijn die verschillend,hoef je niet zo vaag over te doen!

applepancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:55

ik vind het overigins wel grappig dat nu 9 van de 10 mensen zeggen (met uitzondering natuurlijk) zeggen dat ze hun paarden als het nodig is wel echt een tik geven, terwijl je toch heeel vaak hele andere reacties krijgt. maar idd. tik als het nodig is, maar dan ook ALLEEN als het nodig is

Sjeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:59

ik doe het wel soms is het gewoon nodig anders lleren het ook niet af;)

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:03

applepancake schreef:
ik vind het overigins wel grappig dat nu 9 van de 10 mensen zeggen (met uitzondering natuurlijk) zeggen dat ze hun paarden als het nodig is wel echt een tik geven, terwijl je toch heeel vaak hele andere reacties krijgt. maar idd. tik als het nodig is, maar dan ook ALLEEN als het nodig is

Ik denk dat, dat ermee te maken heeft dat de titel juist mensen aantrekt die voor het principe willen strijden dat ze het soms doen als het nodig is.

Ik denk dat er niet zo snel mensen door dit topic worden aangetrokken die het niet goed vinden om te doen.

daarbij komt dat soms mensen comentaar geven terwijl ze de halve situatie kennen/zien.
Iedereen geeft zijn/haar paard 'straf' op de manier die hun toepasselijk vinden. Ook iedereen vind andere dingen onacceptabel denk ik.

De een vind het vreselijk als het paard diegene omver schuurt de ander vind het vreselijk als een paard bijt. Weer een ander kan het niet hebben dat het paard een andere ponytrapt/bijt etc.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:11

Dat kan maar dat doe ik niet, aangezien je alleen maar uit bent op een dikke discussie.