Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BBreedveld schreef:Steinbrecht is niet voor het alléén op de hand terugrijden. Dat kan ook niet, want een paardenhoofd heeft geen benen![]()
Ah, da's flauw natuurlijk, maar er zit een kern van waarheid in: een nek is redelijk flexibel (kan makkelijk ten opzichte van de romp bewogen worden en hulpen kunnen er gemakkelijk in blijven steken (d.w.z. niet verder komen dan). Je wil een paard lijkt mij altijd zo 'besturen' dat áls je al iets van voor naar achteren doet, dit dan ook wel bij 'achteren' aankomt. Altijd alleen maar terugrijden op de hand lijkt me daar niet bevorderlijk voor.
Mede-bokkers, voel je vrij me verder voor te lichten als jullie denken dat ik het mis heb
Yvonnelind schreef:Zithulpen gebruik ik altijd, maar van het begin af aan probeer ik dit wel heel klein te houden, omdat ik anders ervaar dat de paarden (met name groene paarden) snel ballans verliezen bij een te sterk inwerkende zithulp. Op latere leeftijd reageren de paarden bijna door alleen de lichte zithulp te geven en hoef ik soms niet eens meer een beenhulp bij te geven. Heerlijk vind ik dat, alsof je paar weet wat je denkt haha!Toch leuk om te lezen dat ieder zo weer zijn eigen visie heeft.
Don_Marcello schreef:Wij (klassiekers, aanhangers van de academische rijkunst) rijden inderdaad op de zit,maar wat genuanceerder dan hier wordt voorgesteld.
Don_Marcello schreef:Wat ook werkt, maar (bij ons) niet de voorkeur heeft is je paard van je wegduwen naar de kant waar je heen wil. In de sport wordt dit veel gebruikt. Dan krijg je de plaatjes van ruiters of amazones die in de midden of uitgestrekte draf achteroven gaan zitten en voor het wijken of appuyeren, travers en schouderbinnenwaarts het paard van zich weg duwen.
Don_Marcello schreef:De piaffe wordt dus fundamenteel ook anders gereden. Doel is de verzamelinggraad verhogen waardoor het paard meer op de hurken gaat zitten. Dat bereik je juist met een belastende zit. Je zwaartepunt komt meer naar achteren. Het klopt dat dan de achterbenen dan minder hoog worden opgetild, maar dat is geen doel in de klassieke rijkunst. Wij willen dat de achterbenen naar voren worden neergezet (dat bedoelen wij met voorwaarts rijden) en niet dat ze hoog worden opgetild.
Vido schreef:Gebruiken jullie klassiekers die binnenhand?
Vido schreef:Leuk, dat soort verschillen!
andafries schreef:Dit topic wordt steeds leuker !!! Vido in de GP schrijf je dat de piaffe voorwaarts gereden moet worden. Ik heb altijd geleerd dat het paard zoveel mogelijk op de plaats dient te blijven en ongeveer een meter vooruit mag. Of bedoel je de activiteit in de piaffe ? Want dat zie je tegenwoordig dat het paard tijdens het piafferen iets gaat versnellen.
Sizzle schreef:Hoe kijken jullie aan tegen eenzijdig drijven in de takt? In stap wordt dat natuurlijk door veel mensen gebruikt, in de draf (en met name de uitgstrekte draf al veel minder. Doen jullie dit ook of juist helemaal niet.
Vido schreef:Nee, sorry, ik ken het verschijnsel wel, maar kan er geen voordeel uithalen. Ik ben veel meer bezig met stil zitten met een strak bovenlichaam en zo min mogelijk mijn paard in de weg zitten.
Sizzle schreef:Leren jullie de piaffe aan vanuit de draf of vanuit de stap?
...
MissEvil schreef:Een flexibel (flexwiebel) bovenlichaam dus?
Strak bovenlichaam lijkt me juíst hinderlijk voor het paard, of zie ik het nu in de verkeerde context?
Yvonnelind schreef:Is de tact in de piaffe niet minstens even belangrijk dan dat je niet teveel bodem mag pakken? Waar ligt de prioriteit bij GP en bij AR ruiters?
Sizzle schreef:Leren jullie de piaffe aan vanuit de draf of vanuit de stap?
Ik heb zelf maar weinig ervaring daarmee, maar de keren dat ik er mee te maken heb gekregen leerde mijn instructrice me dat vanuit draf te doen en eigenlijk vind ik dat ook wel zo logisch. Later hoorde ik ook dat mensen dit vanuit stap doen, verpest je de stap daar niet ontzettend mee? Voor een heel heet paard kan ik me er nog iets bij voorstellen misschien, maar zeker bij een die je moet activeren lijkt draf me een veel handiger uitgangspunt.
Hoe zien jullie dat?
Vido, wat een prachtige foto's in je profiel trouwens en wat een schitterende merrie onderaan (die met veulen).
Don_Marcello schreef:Dat kan allebei, het ligt aan het paard wat het beste werkt. Vanaf de draf is het meest logische als je takt en ritme van de piaffe belangrijk vind. Vanuit de stap kan het weer makkelijker zijn omdat je paard dan vaak makkelijker bij je blijft. Verzamelen lukt dan vaak beter en de piaffe wordt wat rustiger.
Don_Marcello schreef:Vanuit de galop wordt de piaffe meer bergop en onstaat wat meer impuls en vanuit achterwaarts krijg je meer kanteling van het bekken.
Vido schreef:Heey, die is nieuw voor mij, piaffe vanuit galop! Dat komt misschien omdat wij absoluut geen viertakt-galop willen hebben. Ik heb het zelfs nooit geprobeerd! Leg eens uit! Zo ver terugsluiten dat je op de plaats galopeerd en dan draf-takt overnemen?
Achterwaarts willen 'wij' (GP-ers) niet in de piaffe. Dan vinden wij m teveel terug, mist het voorwaartse.
Esperanza schreef:Maar een viertact galop zie ik wel heel vaak in de GP, hoe kun je dat voorkomen? Begin je daar eerst mee als je voor het eerst piaffeerd of moet je paard het direct 'goed' doen in een drietact galop? Het lijkt me een hele zware oeffening, zeker in drietact!