Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Re: Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:20

Ik moet zeggen dat ik niet de hele discussie heb doorgelezen.
Maar voor mij staat Anky min of meer wel gelijk aan goed rijden en perfectie. Ik ga in dat opzicht mee met Jessix..
Verder vind ik het goed dat Anky wel openstaat voor andere meningen (of ze er wat mee doet is een 2e) en luistert naar andere mensen. Daar kunnen velen nog een voorbeeld aan nemen.
De opmerking van Emmaa vind ik kort door de bocht. Het doel is niet het trainen met s&t, maar juist verfijning van de hulpen (die imo meer gericht is op zit en beenhulpen dan op handhulpen).

Daarbij is perfectie niet voor een ieder gelijk, maar afhankelijk van persoonlijke doelen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:40

Afbeelding
Ik weet niet of deze afbeelding al wel eens voorbij is gekomen, maar deze geeft voor mij heel duidelijk aan dat er geen sprake kan zijn van perfectie.... En het is geen momentopname, er staan te veel van dit soort foto´s op het net...

In deze draf horen 2 benen aan de grond te zijn en niet maar 1, het voorbeen. Dat geeft aan dat het paard niet goed in balans loopt. Het loopt op de voorhand. Dit paard had een mooi achterbeengebruik voordat Anky er op ging rijden. Dit is imo een gevolg van die rollkur.

Maar omdat zij toevallig aan de top staat, mag je daarom geen commentaar meer hebben? Ik denk dat je juist aan de top een goed voorbeeld moet geven, je wordt immers een rolmodel voor velen. Er zijn genoeg mensen die kritiek hebben op haar rijstijl die er echt wel verstand van hebben.

Het feit dat ze tien medailles heeft is voor mij geen maatstaf, het geeft eerder aan hoe sneu het gesteld is met de jurering. Het paard dat zo loopt als hier op de foto zou niet bovenaan mogen staan. Maar dat spectaculaire voorbeenwerk overschaduwd alles blijkbaar. Nee voormij staat Anky zeker niet gelijk aan perfectie.

Dat ze aan de top staat is ook een kwestie van geld en kansen, niet meer en niet minder.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:48

met je laatste opmerking ben ik het zeker eens esperanza, maar een foto is zoals velen weten echt een momentopname. Het kan zijn dat het paard op dat moment niet in balans was, maar misschien is ie wel nooit helemaal in balans. Ik kan dat iig niet uit een foto halen.
Commentaar mag je altijd geven, maar het moet wel ergens over gaan en diegene moet er wel wat mee kunnen. Of het moet een open discussie worden waarin een ieder zijn eigen mening kan geven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:51

En ik vind wel dat je je mening ergens op moet kunnen baseren, discussies op basis van "ja, nou dat vind ik nu eenmaal en ik heb ook recht op een mening" vind ik persoonlijk zonde van mijn energie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:51

malloesje schreef:
met je laatste opmerking ben ik het zeker eens esperanza, maar een foto is zoals velen weten echt een momentopname. Het kan zijn dat het paard op dat moment niet in balans was, maar misschien is ie wel nooit helemaal in balans. Ik kan dat iig niet uit een foto halen.
Commentaar mag je altijd geven, maar het moet wel ergens over gaan en diegene moet er wel wat mee kunnen. Of het moet een open discussie worden waarin een ieder zijn eigen mening kan geven.

Ik denk dat de opmerking van Esperanza wel degelijk ergens over gaat, eerlijk gezegd; inhoudelijk ga ik dan ook met haar mee. Knipoog

De perfecte kur bestaat sowieso niet imo; het blijft tenslotte mensenwerk en daar worden fouten gemaakt.

Naar perfectie neigen is een mooi streven maar volgens mij gaat dit wel eens voorbij aan het welzijn van het paard. Daarom zeggen alle medailles van Anky me eerljik gezegd niet zo veel.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:56

Ik zie te veel van dit soort foto´s (en flilmpjes) om het nog op een momentopname te willen schuiven. Ik hoor graag een echt tegenargument dit dit soort beelden verklaard. Die hoor ik nl nooit. Blijft hangen op geneuzel over momentopnames.... Maar bij zoveel vind ik het een standaard. Het lijkt een standaard in de hogere dresuursport. En echt niet alleen bij Anky hoor...

Maar ik vind het wel een slechte ontwikkeling die de sport in een slecht daglicht zet. En het is zo´n mooie sport. Met goede dressuur kan je zo veel bereiken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:02

Esperanza schreef:
Ik zie te veel van dit soort foto´s (en flilmpjes) om het nog op een momentopname te willen schuiven. Ik hoor graag een echt tegenargument dit dit soort beelden verklaard. Die hoor ik nl nooit. Blijft hangen op geneuzel over momentopnames.... Maar bij zoveel vind ik het een standaard. Het lijkt een standaard in de hogere dresuursport. En echt niet alleen bij Anky hoor...

Maar ik vind het wel een slechte ontwikkeling die de sport in een slecht daglicht zet. En het is zo´n mooie sport. Met goede dressuur kan je zo veel bereiken.

Je hebt het al zelf verteld jurering, wat ze in de grand prix rijden is geen academische dressuur meer hoor, veel te veel op het voorhand, teugelcontact, kijk bij de passage vanvoor vastgezet en constant hulpen, terwijl het maar één hulp moet zijn en hop je paard moet het werk doen, tot dat hij weer een hulp krijgt waarvan hij denkt ok ik moet stoppen.

Maar het is maar een logisch gevolg, als je met stang en trens boog rijd word je gestraft wegens slecht contact, de dressuur sport. Word zo gemaakt

Effect van roll kur op paard is niet voldoende geweten om conclusie op te trekken, omdat veel in training afvallen waar geen weet van is.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:05

Maar is alles niet afhankelijk van het persoonlijke doel dat je nastreeft?
Dit soort foto's zijn niet goed en ook ik denk dat de ontwikkeling in de dressuursport niet altijd goed is.
Neem de afgelopen ek, waarin Isabelle 2e wordt met een paard waar de mond de hele proef los is, het paard haar in de galop zo uit het zadel trekt en verschrikkelijk loopt te zwiepen met de staart. Er deed ook een (ik geloof) russische amazone mee met een niet zo mooi paard met wat minder spectaculaire gangen, maar een heel mooi en harmonieus beeld, die krijgt ik weet niet hoeveel punten minder.. Ik geloof dat ik het dan ook niet meer snap???

We moeten ons zelf afvragen wat dan wel het goede beeld is, en wat dan wel perfectie is en vooral, hoe je het bereikt. En is het wel door iedereen te bereiken?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:11

iepsel schreef:
Bent is geweldig, heb je het filmpje gezien met die Appaloosa? Het dier is aan beide ogen blind. Die loopt op puur vertrouwen.

Mooi om te zien die filmpjes. En dat meen ik als moderne wedstrijddressuurliefhebber serieus. Ik vind alleen de houding van de zweep wat idioot, maar ik denk niet dat het paard er last van zal hebben. Ik denk alleen dat het dier van hem niet 'meer' vertrouwen heeft in zijn ruiter dan anky haar paarden in haar. Om zulke fijne dingen te laten zien is altijd vertouwen van het paard nodig.

Visconti schreef:
Als ik naar Bent kijk dan denk ik echt van "anky mocht willen dat ze zo kon rijden"...

Ik denk dat Bent misschien beter even kan kijken naar hoe Anky de appyuementen en galoppirouettes rijdt....

Visconti schreef:
Het mooie waar dressuur ooit voor stond, ik vraag me zo vaak af waar het toch mis is gegaan...

Het mooie is er nog steeds, of misschien nog wel meer. Je moet het alleen willen zien. 'Vroeger' was heus niet alles beter. Dat beeld is gewoon door velen helemaal geidealiseerd. De paarden zijn nu beter dan vroeger (zeg zo'n 20 tot 40 jaar geleden) en vroeger waren er ook situaties die niet door de beugel konden, net als nu.
De mooie foto's en filpmjes van vroeger zijn misschien nog wel bewaard gebleven, maar als je 30 jaar geleden langs een losrijterrein bij een GP ring zou staan, weet ik zeker dat je ook wel eens een 'niet fijn' beeld zou tegenkomen.

Wildgirl schreef:
Hier heb ik wel diep respect voor en komt voor mij persoonlijk veel dichter in de buurt van perfectie en vooral samenhang

Nevzorov en Anky vergelijken is appels en peren vergelijken. En de een houdt meer van appels en de ander houdt meer van peren.

Emmaa_ schreef:
Verder vind ik het ook niet een heel fijn idee dat zij haar paarden al vanaf 6-jarige leeftijd traint met een Stang en Trens. Ik heb niks tegen het hoofdstel zelf, en ik heb ook niks tegen de mensen die ermee rijden, maar ik vind het beeld van paarden leren hoe ze dressuur moeten lopen met twee bitten in hun mond gewoon niet zo fijn. Ik heb ook niks tegen een stang&trens bit, maar als je een paard naar het Z toe al alleen al met een Z dressuurbit gaat laten rijden, dan weet ik het ook niet echt meer. Bij ons op stal zijn trouwens ook een paar mensen die hun paarden met stang en trens trainen, en daar heb ik ook niks tegen, maar dat zijn dan wel mensen die al in het Z rijden met hun paard

Ik begrijp je punt niet helemaal? Anky haar paarden lopen op 6 jarige leeftijd allemaal al op Z niveau, dus ze worden niet met S&T naar het Z toegereden. Bovendien denk ik zomaar dat Anky beter met S&T om kan gaan dan de doorsnee ruiter met een trens en de doorsnee Z-ruiter met S&T. Denk ik zomaar hoor, gokje.... Bovendien denk ik dat de vergelijking van Anky met de mensen die bij jou op stal Z rijden, echt niet opgaat...

KiWiKo schreef:
waarom vertegenwoordigd Bent niet op de OS ????

Hij moet nog even oefenen op zijn appyuementen en op de galoppitouettes, en zweep en een enkel stangbit zijn niet toegestaan op GP wedstrijden Clown Haha! Grapje hoor, het is best mooi de man te zien rijden...

KiWiKo schreef:
zou toch mooi zijn als hij de ring in kwam........... of ben ik nou gek:)

Lijkt mij ook, misschien doet Nevzorov dan ook wel mee Haha! Die moet dan nog even werken aan zijn piaffe... Piaffe moet met een rechtgericht paard en op de plaats. Niet zwaaiend van links naar rechts zonder impuls in het achterbeen.... Clown Trouwens, als je het over voorbeenzwaaien hebt; dan moet je dus even naar het filmpje van Nevzorov kijken waar hij iets wat op piaffe moet lijken laat zien.

Misschien is dit wel een beetje flauw van mij. Net als wat Bent doet, vindt ik ook wat Nevzorov doet prachtig om te zien! En het zijn gewoon allebei verschillende stijlen en dus appels en peren. Het is dus niet eerlijk om Anky met hun te vergelijken en andersom. Bovendien denk ik dat alledrie gewoon veel liefde voor hun paarden hebben, anders krijg je zulke unieke prestaties gewoon niet gedaan van je paard.

Maar ik hou gewoon van GP dressuur. Dus benaderd degene die daar het beste in is voor mij gewoon het meest mijn ideaalbeeld. Dat wil echter niet zeggen dat ik andere vormen van dressuur niet mooi vindt en dat ik maar iedereen moet afkraken die goed is in een andere vorm.

Lielle schreef:
Om heel eerlijk te zijn zou ik het ook aardig beu worden om me constant te moeten verdedigen tegen ruiters die zelf nog geen deuk in een pakje boter kunnen rijden (niet persoonlijk bedoeld).

Ja, precies! Ik vind trouwens dat Anky en Sjef nog heel toegankelijk en open blijven onder al die ongefundeerde kritiek die zij krijgen. Maar ze blijven iedere keer weer uitleg geven over hun trainingsmethode.

malloesje schreef:
Verder vind ik het goed dat Anky wel openstaat voor andere meningen (of ze er wat mee doet is een 2e)

De vraag is of het voor haar zin heeft om er wat mee te doen...

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:25

Hier heb ik weinig aan toe te voegen jasmijn.
Maar we moeten wel open blijven voor andere traininsmethoden en voor meningen van andere mensen. (zolang ze idd maar ergens op slaan)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:37

@ jasmijn ik denk dat je ze wel degelijk kunt vergelijken, ze proberen namelijk alletwee hun paard dezelfde oefeningen uit te laten voeren(min of meer)alleen zie je dat bij anky de oefeningen anders uit de verf omen(met de mening dat dat beter is wnt daar ligt de jurystandaard).
Wat ik probeerde aan te tonen is dat ik de rijstijl van nevzorov beter vind omdat hij zijn paarden anders benaderd en anders traint; het maakt mij dan niet zo heel veel uit of de oefeningen slechter of beter zijn het gaat mij om de manier waarom en waarop.
je kunt je natuurlijk ook afvragen waaróm anky volgens de dressuurrichtlijnen deze oefeningen beter uit de verf krijgt.
Een paard is niet gemaakt om te piafferen, anky krijgt dit voor elkaar met bit,sporen en een duur zadel en een bepaalde rijstijl(zwaar aan de teugel, continu been erbij dus imo heel gespannen)nevzorov krijgt dit welliswaar iets minder voor elkaar maar dan wel op een veeeeeel fijnere manier voor het paard.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:39

Waarom zou een paard niet gemaakt zijn om piaffe uit te voeren, de engelse types kunnen het gewoon moeilijker omdat ze niet verzameld zijn van bouw. Maar het is verder een perfect natuurlijke beweging.

Verder ben ik niet voor nevzorov een man met zoveel geheimen ben ik niet voor, geef mij maar de leermeesters van de klassieke rijkunst

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:46

katiavl schreef:
Waarom zou een paard niet gemaakt zijn om piaffe uit te voeren, de engelse types kunnen het gewoon moeilijker omdat ze niet verzameld zijn van bouw. Maar het is verder een perfect natuurlijke beweging.

Verder ben ik niet voor nevzorov een man met zoveel geheimen ben ik niet voor, geef mij maar de leermeesters van de klassieke rijkunst

Een natuurlijke beweging? Gestoord
Als ik internet mag geloven is deze nevzorov begonnen bij de klassieke dressuur maar is dat gaan uitbouwen naar zijn eigen stijl.
Wat bedoel je met geheimen?
Als je het woord namelijk letterlijk neemt dan weet ik nog wel een aantal 'stalgeheimen' van anky waar je ook niet vrolijk van wordt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:04

Mee eens Jasmijn. Anky is geen toonbeeld van perfectie, evenmin een ander mens dit is. Perfectie is onmogelijk om voor een mens te bereiken, er is altijd ruimte voor verbetering. Anky streeft wel naar deze perfectie en zit er imo het dichtste bij van alle GP ruiters en amazones die we in de (inter)nationale baan zien rijden. Daarvoor heb ik ook veel respect en wat zij bereikt met de paarden is bewonderingswaardig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:13

Wildgirl schreef:
@ jasmijn ik denk dat je ze wel degelijk kunt vergelijken, ze proberen namelijk alletwee hun paard dezelfde oefeningen uit te laten voeren(min of meer)alleen zie je dat bij anky de oefeningen anders uit de verf omen(met de mening dat dat beter is wnt daar ligt de jurystandaard).

Hoho! Ik zeg NERGENS dat het een beter is dan het ander. Volgens hun eigen standaarden/richtlijnen zullen ze het allemaal wel het beste doen. Bovendien stelde ik dat zij alledrie wel heel veel liefde voor hun paarden moeten hebben omdat zij alledrie unieke prestaties neerzetten; de een in de moderne dressuur, de ander met een blind paard en de ander zonder zadel en hoofdstel. Alledrie uniek, alle drie naar mijn mening op basis van vertouwen en liefde voor het paard. Maar ik vindt Anky gewoon het mooits om naar te kijken. punt.

Wildgirl schreef:
Een paard is niet gemaakt om te piafferen, anky krijgt dit voor elkaar met bit,sporen en een duur zadel en een bepaalde rijstijl(zwaar aan de teugel, continu been erbij dus imo heel gespannen)nevzorov krijgt dit welliswaar iets minder voor elkaar maar dan wel op een veeeeeel fijnere manier voor het paard.

Heb jij wel eens paarden gewoon vrij en blij zien bewegen? Zeker dat zij uitzichzelf piaffe laten zien! En heb jij wel eens bij Anky in het zadel gezeten? Nee? Dat kun je dus ook nooit weten of het zwaar of gespannen aanvoelt. Net zoals je niet bij Nevzorov achter de schermen kunt kijken. Dus moeten we afgaan op wat we wel zien. En als ik Anky zie rijden dan zie ik geen ruiter zwaar rijden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:25

Dat denk ik eerlijk gezegd ook niet. Ik ben dan wel geen fan van haar, maar Anky is geen grove ruiter. Als ze dat zou zijn was ze nooit zo ver gekomen, daar ben ik van overtuigd.

Passage en trouwens alle dressuuroefeningen zijn natuurlijke bewegingen, de kunst is alleen om je paard het te laten doen terwijl jij er op zit. Dan komt er ook nog een stukje veranderde balans bij omdat je op de paardenrug zit die je moet herstellen, et viola, stukje dressuur.

Maar kan iemand van jullie me dan uitleggen wat er goed is aan die uit balans lopende paarden, zoals boven op de foto? Of vinden jullie die medailles een graadmeter voor de kwaliteit?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:31

ik denk idd dat veel mensen die medailles zo interpreteren, en idd over dat uit balans lopen....ben ik toch van mening dat de paarden uit mijn filmpje beter in balans lopen omdat ze anders gereden en getraind worden(goed gezien trouwens esperanza)
Misschien is grof niet het juiste woord voor any's rijstijl, wat ik bedoelde is dat zij haar paarden onder en veel grotere controle houdt dan bijvoorbeeld en nevzorov en dat ik dat er minder fijn uit vindt zien

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:38

Esperanza schreef:

Hier ben ik het mee eens, ik heb al eens eerder gezegd, maar ik heb onlangs op tv een kur gezien (zeker een aantal minuten dus) van Anky en daar was ze veel met haar handen aan het werk en niet altijd even vriendelijk. Dus om te zeggen dat het dan alleen nog om momentopnames gaat op bijvoorbeeld die foto, geloof ik dan ook niet.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:43

supertinkie schreef:
Hier ben ik het mee eens, ik heb al eens eerder gezegd, maar ik heb onlangs op tv een kur gezien (zeker een aantal minuten dus) van Anky en daar was ze veel met haar handen aan het werk en niet altijd even vriendelijk. Dus om te zeggen dat het dan alleen nog om momentopnames gaat op bijvoorbeeld die foto, geloof ik dan ook niet.

Als ik zelf wedstrijd rij, wil ik ook graag zo goed mogelijk rijden. Je moet dan wel een keer wat groffer zijn in je hulpen. Dat is trouwens niet alleen op concours zo, maar thuis ook. Als ik geen reactie krijg op beendruk, dan klop ik een keer aan. Zelfde geldt voor hand, als ik geen reactie krijg op een kleine ophouding, komt er een grotere (groffere).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:49

Esperanza schreef:
Maar kan iemand van jullie me dan uitleggen wat er goed is aan die uit balans lopende paarden, zoals boven op de foto? Of vinden jullie die medailles een graadmeter voor de kwaliteit?

Niets is zo flauw om 10 medailles te niet te doen door een momentopname als een foto. Want die medalles zijn zeker niet gewonnen met een paard dat continu loopt als op de foto. Ja, het is een verkeerd moment. Ja, het plaatje is op de foto niet correct. Maar het blijft een momentopname en meer dan dat kun je er niet over zeggen, tenzij je de hele proef hebt gezien, de score weet en misschien de ruiter nog hebt gesproken. Want misschien is er wel een hele goede reden voor dat moment (bijvoorbeeld een onregelmatige bodem, iets wat langs de zijlijn gebeurd etc. etc.)

En dit is nu even mijn frustratie: ik vind het echt zo zielig om prestaties en kwaliteiten van een ruiter zo te niet te doen, zo te bagetaliseren en daaruit zulke domme conclusies te trekken! Knap hoor, dat je zo'n foto kunt vinden en dat kunt constateren dat het geen correct plaatje is. Applaus!!! Voel je je nu beter? Nu je weet dat topruiters ook wel eens een off-day, een slecht moment hebben, dat er bij hun ook wel eens iets misgaat en dat zij ook fouten maken?

Maar wist je ook dat ze voor die fouten ook gewoon onvoldoendes krijgen? En dat het mogelijk is om dan evengoed met een hoge score de ring uit te komen? Namelijk door de andere onderdelen zo goed te rijden dat je die onvoldoende ophaalt?

Het is niet mijn bedoeling om je zo persoonlijk aan te vallen, maar het gebeurd zo vaak op bokt en ik vind het zo sneu! Dat foto's altijd worden aangehaald om maar aan te tonen dat ruiters eigenlijk helemaal niet zo goed zijn... De verwachting dat een topruiter ten alle tijde maar perfecte plaatjes moet laten zien is gewoon niet reeel. Een foto is een fractie va een seconde en een proef duurt zeker 6 minuten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:05

malloesje schreef:
Als ik zelf wedstrijd rij, wil ik ook graag zo goed mogelijk rijden. Je moet dan wel een keer wat groffer zijn in je hulpen. Dat is trouwens niet alleen op concours zo, maar thuis ook. Als ik geen reactie krijg op beendruk, dan klop ik een keer aan. Zelfde geldt voor hand, als ik geen reactie krijg op een kleine ophouding, komt er een grotere (groffere).

Dat vind ik dus weer geen goede zaak. Je moet je afvragen waarom er geen reactie komt... Misschien ben je wel niet duidelijk genoeg, of vraag je iets wat nog te moeilijk is. Misschien eeft je paard wel speirpijn, of zien de spiertjes voor dat wat je vraagt nog wel te stram.

Denk je nu echt dat je paard niets voelt van die kleinere ophouding? Dan maar direct grof inwerken? Nee, niet mijn stijl...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:11

Dit gaat wel heel erg off toppic, maar dit ben ik helemaal met malloesje eens. Als mijn paard dat altijd netjes op een kleine hulp aanstapt, dat vanavond niet doet, herhaal ik mijn hulp duidelijker en dan verwacht ik dus echt reactie. Mocht ik dat dan nog niet krijgen, dan komt er een echt duidelijke hulp, maar ik kan me niet meer herinneren wanneer ik dat voor het laatst nodig heb gehad. Overigens is duidelijk echt niet per se grof Knipoog Maar de essentie is dat je dan terug gaat en opnieuw de overgang rijdt op dezelfde kleine hulp (in de training) want dan pas bevestig je het goede gedrag. En ik heb het dus niet over iets nieuws aanleren. En die dooddoener van spierpijn en zo is wel iets dat je altijd in de gaten moet houden maar ik ga niet iedere keer als mijn paard wat traag voor mijn been naar voren gaat een heel lichamelijk onderzoek eraan wijden als daar verder geen aanleiding voor is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:17

Lielle schreef:
En die dooddoener van spierpijn en zo is wel iets dat je altijd in de gaten moet houden maar ik ga niet iedere keer als mijn paard wat traag voor mijn been naar voren gaat een heel lichamelijk onderzoek eraan wijden als daar verder geen aanleiding voor is.

Dat is een goeie! Haha!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:20

jasmijn78 schreef:
Niets is zo flauw om 10 medailles te niet te doen door een momentopname als een foto. Want die medalles zijn zeker niet gewonnen met een paard dat continu loopt als op de foto. Ja, het is een verkeerd moment. Ja, het plaatje is op de foto niet correct. Maar het blijft een momentopname en meer dan dat kun je er niet over zeggen, tenzij je de hele proef hebt gezien, de score weet en misschien de ruiter nog hebt gesproken. Want misschien is er wel een hele goede reden voor dat moment (bijvoorbeeld een onregelmatige bodem, iets wat langs de zijlijn gebeurd etc. etc.)

En dit is nu even mijn frustratie: ik vind het echt zo zielig om prestaties en kwaliteiten van een ruiter zo te niet te doen, zo te bagetaliseren en daaruit zulke domme conclusies te trekken! Knap hoor, dat je zo'n foto kunt vinden en dat kunt constateren dat het geen correct plaatje is. Applaus!!! Voel je je nu beter? Nu je weet dat topruiters ook wel eens een off-day, een slecht moment hebben, dat er bij hun ook wel eens iets misgaat en dat zij ook fouten maken?

Maar wist je ook dat ze voor die fouten ook gewoon onvoldoendes krijgen? En dat het mogelijk is om dan evengoed met een hoge score de ring uit te komen? Namelijk door de andere onderdelen zo goed te rijden dat je die onvoldoende ophaalt?

Het is niet mijn bedoeling om je zo persoonlijk aan te vallen, maar het gebeurd zo vaak op bokt en ik vind het zo sneu! Dat foto's altijd worden aangehaald om maar aan te tonen dat ruiters eigenlijk helemaal niet zo goed zijn... De verwachting dat een topruiter ten alle tijde maar perfecte plaatjes moet laten zien is gewoon niet reeel. Een foto is een fractie va een seconde en een proef duurt zeker 6 minuten.

Ik hoor echt nog steeds niets anders dan geneuzel over momentopnames. Natuurlijk doen zij ook dingen fout, gelukkig maar. (Hee, ze zijn ook mens Tong uitsteken ) Maar aan de top horen zulke grove taktfouten niet meer voor te komen, vind ik, ook niet als zgn momentopname. Als je aan de top staat sta je in de schijnwerpers, dat is nu eenmaal zo, hoge bomen vangen veel wind.

Ik kan die kritiek hebben hoor en ik voel me ook zeker niet aangevallen en jij moet weer niet vergeten dat ik niet heel bokt ben. Maar ik wil serieus graag weten hoe ik die foto´s en filmpjes anders moet interperteren, maar ik zie het gewoon als een zeer slechte zaak.

Vind jij het dan een domme conclusie als ik zeg dat het paard op deze foto zwaar op de voorhand loopt? Lijkt mij een basis iets wat niet in orde is. In mijn ogen gaat een echt correct afgericht paard ook niet in een momentopname zo lopen. En je hoort mij ook niet zeiken over 1 fototje. Het probleem is dat het internet en de bladen er vol mee staan. En dat mag naar mijn idee op dat nieuveau niet meer voorkomen. Dat is alles wat ik zeg.

Luister, ik zou het echt graag anders zien hoor, want hoe meer ik leer, hoe meer je gaat zien. En geloof me het maakt de paardensport een stuk minder plezierig.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:23

jasmijn78 schreef:
Lielle schreef:
En die dooddoener van spierpijn en zo is wel iets dat je altijd in de gaten moet houden maar ik ga niet iedere keer als mijn paard wat traag voor mijn been naar voren gaat een heel lichamelijk onderzoek eraan wijden als daar verder geen aanleiding voor is.

Dat is een goeie! Haha!

Ik natuurlijk ook niet, maar er zit in mijn ogen ook een verschil in, nog een keer duidelijker vragen, of grof worden. Vanachter de computer kan niemand zo zeggen wat wanneer welke oorzaak heeft, maar kijk eens om je heen in de wedstrijd ring.

*sjor sjor* Oh, waarom laat ie nou niet los????

Daar denk ik dan aan als iemand zoiets zegt Bloos