Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
malloesje schreef:met je laatste opmerking ben ik het zeker eens esperanza, maar een foto is zoals velen weten echt een momentopname. Het kan zijn dat het paard op dat moment niet in balans was, maar misschien is ie wel nooit helemaal in balans. Ik kan dat iig niet uit een foto halen.
Commentaar mag je altijd geven, maar het moet wel ergens over gaan en diegene moet er wel wat mee kunnen. Of het moet een open discussie worden waarin een ieder zijn eigen mening kan geven.
Esperanza schreef:Ik zie te veel van dit soort foto´s (en flilmpjes) om het nog op een momentopname te willen schuiven. Ik hoor graag een echt tegenargument dit dit soort beelden verklaard. Die hoor ik nl nooit. Blijft hangen op geneuzel over momentopnames.... Maar bij zoveel vind ik het een standaard. Het lijkt een standaard in de hogere dresuursport. En echt niet alleen bij Anky hoor...
Maar ik vind het wel een slechte ontwikkeling die de sport in een slecht daglicht zet. En het is zo´n mooie sport. Met goede dressuur kan je zo veel bereiken.
iepsel schreef:Bent is geweldig, heb je het filmpje gezien met die Appaloosa? Het dier is aan beide ogen blind. Die loopt op puur vertrouwen.
Visconti schreef:Als ik naar Bent kijk dan denk ik echt van "anky mocht willen dat ze zo kon rijden"...
Visconti schreef:Het mooie waar dressuur ooit voor stond, ik vraag me zo vaak af waar het toch mis is gegaan...
Wildgirl schreef:Hier heb ik wel diep respect voor en komt voor mij persoonlijk veel dichter in de buurt van perfectie en vooral samenhang
Emmaa_ schreef:Verder vind ik het ook niet een heel fijn idee dat zij haar paarden al vanaf 6-jarige leeftijd traint met een Stang en Trens. Ik heb niks tegen het hoofdstel zelf, en ik heb ook niks tegen de mensen die ermee rijden, maar ik vind het beeld van paarden leren hoe ze dressuur moeten lopen met twee bitten in hun mond gewoon niet zo fijn. Ik heb ook niks tegen een stang&trens bit, maar als je een paard naar het Z toe al alleen al met een Z dressuurbit gaat laten rijden, dan weet ik het ook niet echt meer. Bij ons op stal zijn trouwens ook een paar mensen die hun paarden met stang en trens trainen, en daar heb ik ook niks tegen, maar dat zijn dan wel mensen die al in het Z rijden met hun paard
KiWiKo schreef:waarom vertegenwoordigd Bent niet op de OS ????
KiWiKo schreef:zou toch mooi zijn als hij de ring in kwam........... of ben ik nou gek:)
Lielle schreef:Om heel eerlijk te zijn zou ik het ook aardig beu worden om me constant te moeten verdedigen tegen ruiters die zelf nog geen deuk in een pakje boter kunnen rijden (niet persoonlijk bedoeld).
malloesje schreef:Verder vind ik het goed dat Anky wel openstaat voor andere meningen (of ze er wat mee doet is een 2e)
katiavl schreef:Waarom zou een paard niet gemaakt zijn om piaffe uit te voeren, de engelse types kunnen het gewoon moeilijker omdat ze niet verzameld zijn van bouw. Maar het is verder een perfect natuurlijke beweging.
Verder ben ik niet voor nevzorov een man met zoveel geheimen ben ik niet voor, geef mij maar de leermeesters van de klassieke rijkunst
Wildgirl schreef:@ jasmijn ik denk dat je ze wel degelijk kunt vergelijken, ze proberen namelijk alletwee hun paard dezelfde oefeningen uit te laten voeren(min of meer)alleen zie je dat bij anky de oefeningen anders uit de verf omen(met de mening dat dat beter is wnt daar ligt de jurystandaard).
Wildgirl schreef:Een paard is niet gemaakt om te piafferen, anky krijgt dit voor elkaar met bit,sporen en een duur zadel en een bepaalde rijstijl(zwaar aan de teugel, continu been erbij dus imo heel gespannen)nevzorov krijgt dit welliswaar iets minder voor elkaar maar dan wel op een veeeeeel fijnere manier voor het paard.
Esperanza schreef:Ik zie te veel van dit soort foto´s (en flilmpjes) om het nog op een momentopname te willen schuiven. Ik hoor graag een echt tegenargument dit dit soort beelden verklaard. Die hoor ik nl nooit. Blijft hangen op geneuzel over momentopnames.... Maar bij zoveel vind ik het een standaard. Het lijkt een standaard in de hogere dresuursport. En echt niet alleen bij Anky hoor...
Maar ik vind het wel een slechte ontwikkeling die de sport in een slecht daglicht zet. En het is zo´n mooie sport. Met goede dressuur kan je zo veel bereiken.
supertinkie schreef:Hier ben ik het mee eens, ik heb al eens eerder gezegd, maar ik heb onlangs op tv een kur gezien (zeker een aantal minuten dus) van Anky en daar was ze veel met haar handen aan het werk en niet altijd even vriendelijk. Dus om te zeggen dat het dan alleen nog om momentopnames gaat op bijvoorbeeld die foto, geloof ik dan ook niet.
Esperanza schreef:Maar kan iemand van jullie me dan uitleggen wat er goed is aan die uit balans lopende paarden, zoals boven op de foto? Of vinden jullie die medailles een graadmeter voor de kwaliteit?
malloesje schreef:Als ik zelf wedstrijd rij, wil ik ook graag zo goed mogelijk rijden. Je moet dan wel een keer wat groffer zijn in je hulpen. Dat is trouwens niet alleen op concours zo, maar thuis ook. Als ik geen reactie krijg op beendruk, dan klop ik een keer aan. Zelfde geldt voor hand, als ik geen reactie krijg op een kleine ophouding, komt er een grotere (groffere).
Lielle schreef:En die dooddoener van spierpijn en zo is wel iets dat je altijd in de gaten moet houden maar ik ga niet iedere keer als mijn paard wat traag voor mijn been naar voren gaat een heel lichamelijk onderzoek eraan wijden als daar verder geen aanleiding voor is.
jasmijn78 schreef:Niets is zo flauw om 10 medailles te niet te doen door een momentopname als een foto. Want die medalles zijn zeker niet gewonnen met een paard dat continu loopt als op de foto. Ja, het is een verkeerd moment. Ja, het plaatje is op de foto niet correct. Maar het blijft een momentopname en meer dan dat kun je er niet over zeggen, tenzij je de hele proef hebt gezien, de score weet en misschien de ruiter nog hebt gesproken. Want misschien is er wel een hele goede reden voor dat moment (bijvoorbeeld een onregelmatige bodem, iets wat langs de zijlijn gebeurd etc. etc.)
En dit is nu even mijn frustratie: ik vind het echt zo zielig om prestaties en kwaliteiten van een ruiter zo te niet te doen, zo te bagetaliseren en daaruit zulke domme conclusies te trekken! Knap hoor, dat je zo'n foto kunt vinden en dat kunt constateren dat het geen correct plaatje is. Applaus!!! Voel je je nu beter? Nu je weet dat topruiters ook wel eens een off-day, een slecht moment hebben, dat er bij hun ook wel eens iets misgaat en dat zij ook fouten maken?
Maar wist je ook dat ze voor die fouten ook gewoon onvoldoendes krijgen? En dat het mogelijk is om dan evengoed met een hoge score de ring uit te komen? Namelijk door de andere onderdelen zo goed te rijden dat je die onvoldoende ophaalt?
Het is niet mijn bedoeling om je zo persoonlijk aan te vallen, maar het gebeurd zo vaak op bokt en ik vind het zo sneu! Dat foto's altijd worden aangehaald om maar aan te tonen dat ruiters eigenlijk helemaal niet zo goed zijn... De verwachting dat een topruiter ten alle tijde maar perfecte plaatjes moet laten zien is gewoon niet reeel. Een foto is een fractie va een seconde en een proef duurt zeker 6 minuten.
jasmijn78 schreef:Lielle schreef:En die dooddoener van spierpijn en zo is wel iets dat je altijd in de gaten moet houden maar ik ga niet iedere keer als mijn paard wat traag voor mijn been naar voren gaat een heel lichamelijk onderzoek eraan wijden als daar verder geen aanleiding voor is.
Dat is een goeie!