trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:42

Zo ik ga weer een paar paardjes proberen te beoordelen Ja

@Senzafine
Mooi fjordje zeg.. lekker wakker ding Haha!. Ik heb ook even in je profiel zitten spieken en van de foto is zeker Diana? Praat makkelijker dan hij/zij hem/haar Tong uitsteken.
Als eerste wil ik dat je eens kijkt naar het laatste paardje in je profiel (Gyara) en Diana. Het is wel grappig in hoeverre die paardjes van elkaar verschillen kwa bouw. Gyara heeft een veel lagere halsaanzet in vergelijking met Diana. Ik denk dat Gyara ook heel anders te rijden is dan Diana (de tijd zal het leren Tong uitsteken) Ik denk dat het voor Gyara veel moeite gaat kosten om hem fijn bovenin te krijgen (maarja, we trainen natuurlijk niet voor niks Tong uitsteken)

Okee nu op naar Diana. Ik denk dat Diana wel gemakkelijk wat hoger kan lopen. Daarmee is het volgens mij wel lastig om haar fijn door dr rug te rijden (of niet?). Je moet opletten dat Diana niet te strak in haar lijf wordt (dus rug recht en gespannen) en in haar eigen houding gaat lopen. Als je haar aan het rijden ben moet je goed bezig blijven met overganen en schijnovergangen. Daarmee activeer je Diana goed van achter, echter niet te hard rijden. Als je te hard rijd dan rijd je haar juist van het achterbeen af en het is juist de bedoeling om haar op het achterbeen te krijgen. Als ze haar rug goed gaat gebruiken en ze fijn vanachter vandaan loopt dan kan je haar vwnw gaan vragen. Let erop, omdat ze een vrij kort en rond nekje heeft, dat ze haar neusje naar voren brengt in plaats van te diep te gaan lopen. Hierbij moet je haar vanachteruit blijven prikkelen zodat ze niet op de voorhand kukelt.

Kortom: steek veel tijd in de lossigheid in het lijf van Diana en dat kan je verkrijgen door actief eraan te rijden zonder te gehaast te worden. Daarna vwnw aanpakken, zonder dat Diana te diep komt en op de voorhand valt.

Overigens vind ik Diana er echt keurig uitzien qua bespiering enzo. Dus volgens mij ben je gewoon heel goed bezig Haha! Ik vond het ook erg lastig iets te 'zien' aan Diana Ja

@Nienke
Dit mooie weer is volgens mij uitermate geschikt om wat lichtere foto's te maken en bewegingsfoto's te maken Tong uitsteken. Hint hint. Ik vind de donkere foto's lastig te beoordelen Ja en ook het filmpje vind ik lastig om te beoordelen aangezien het veulen volgens mij het filmmodel is Haha!
Dus kan je misschien zorgen voor wat lichtere foto's?

@Alina
Wat een prachtbeest! Ook bij jouw paardje vind ik het lastig om dingen 'te zien', maar ik ga een poging doen.

De halslijn ziet er keurig uit zeg! Daar kan je IMO veel aan afleiden hoe een paard gereden wordt en wat zijn problemen zijn. Bij jouw paardje zie toch wel punten voor verbetering in de halslijn. De lijn is nu nog vrij recht en ik denk dat je er in de loop van de training steeds meer ronding in kan vragen. Het is daarmee heel belangrijk om de hals vanuit de schoft omhoog te krijgen. Dit is overigens ook lastig, maar kan je verkrijgen door hem steeds fijner te kunnen schakelen en steeds sneller. Hoe meer je je paard van achter kan activeren hoe meer je dat resultaat aan de voorkant kan zien en voelen.
Op het moment dat je paardje van voren wat omhoog gaat komen met zijn hals (in combinatie natuurlijk met het zakken van achter) dan zal zijn voorbeen nog meer ruimte kunnen krijgen en kun je nog meer verzamelen.
Ik denk dat je paardje makkelijk vwnw gaat en daarbij makkelijk wat dieper wil komen. Of niet? Tong uitsteken. Blijf goed opletten dat je paard bij het vwnw de ronding in zijn hals blijft houden. Dat betekent dat je naar voren/naar beneden moet denken en niet alleen maar rond en naar beneden. Daarin zou ik veel schakelen zodat hij ook in die lage lijn zijn hals vanuit de schoft wat omhoog kan drukken en daar achteraan kan lopen (of daarnaartoe Tong uitsteken).

Volgens mij loopt je paard ook echt op zijn eigen benen hè.. super!

Kortom: Ga zo door Haha!

@Sjorsie
Ik kan er nog niet veel mee Haha!

Alleen op de bewogen beweegfoto (wat een woordenspel Tong uitsteken) valt iets te zien.

Maargoed, aan de hand van die foto zal ik een poging wagen (al kan die foto een zeer vertekent beeld geven Ja)
Het lijkt erop alsof je paardje makkelijk omhoog komt van voor en zijn achterhand gemakkelijk mee kan brengen en er goed onder kan plaatsen.
Dus het is denk ik voor jou een taak om je paardje fijn vwnw te rijden. Goed actief van achter en vandaaruit je paardje laten zakken. Let erop dat je paard ook in het voorwaarts neerwaarts zijn achterbeentjes erbij houd en niet gaat rennen en op de voorhand valt. In het vwnw is het denk ik goed om veel te schakelen zonder dat je paard gaat rennen.
Bovenin moet je erop letten dat hij los blijft in zijn rug. Dus daarin ontspannen rijden, desnoods ietsjes dieper zodat hij zijn hals echt rond maakt. Niet te lang, maar even om te 'controleren' en vandaaruit de ronding behouden en het neusje er weer uit rijden. Let op lossigheid in de rug wat je weer kan verbeteren met veel schakelwerk, pasje opzij, buigen.

Kortom: bovenin een ronding bewaren en lossigheid. Vwnw er vaak bijnemen!

Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit, maar de foto's blijven niet heel fijn, sorry.

@Julie
Sorry Haha!..
Ik ga nog eens goed naar je paardje kijken, wordt niet vandaag Haha! Knipoog

De volgende zullen zijn:
Randie
Marchador

en daarna de rest (kuchkuch Tong uitsteken)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:44

je zou indi van mij ook nog doen toch? (hebben we het via pb over gehad, je zou het in dit topic plaatsen...)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:46

ikenindi schreef:
je zou indi van mij ook nog doen toch? (hebben we het via pb over gehad, je zou het in dit topic plaatsen...)

Ik ben nu bezig met die van jou Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:23

super Haha!dankje! als je meer fotos nodig hebth oor ik het wel

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:35

dankjewel Zap, hij loopt inderdaad heel gemakkelijk bovenin en heeft een actief achterbeen, VWNW is ook best moeilijk ook omdat hij als hij wat ziet meteen weer omhoog komt, je moet alles in de gaten blijven houden immers, zijgangen zijn we ook mee bezig ook om het rennen te voorkomen, echt leuk dat je dit ziet aan een foto want het is net of je hem kent Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:42

zap schreef:
ikenindi schreef:

Ik ben nu bezig met die van jou Haha!

in dat geval zei ik niets Knipoog

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:51

@ Zap
Is niet erg Haha! en bedankt!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:25

sjorsie schreef:
dankjewel Zap, hij loopt inderdaad heel gemakkelijk bovenin en heeft een actief achterbeen, VWNW is ook best moeilijk ook omdat hij als hij wat ziet meteen weer omhoog komt, je moet alles in de gaten blijven houden immers, zijgangen zijn we ook mee bezig ook om het rennen te voorkomen, echt leuk dat je dit ziet aan een foto want het is net of je hem kent Lachen

Grappig Haha!
In dat geval kan je er eens aan denken om hem in vwnw wat dieper in te stellen en daar heel veel overgangen in te rijden, waaronder schijnovergangen. Je kan hem dan wat gemakkelijker herstellen Ja

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:31

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:15

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:31

Die van mij zou je ook nog doen toch?

Ik ben erg benieuwd namelijK!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:40

zap schreef:
Zo ik ga weer een paar paardjes proberen te beoordelen Ja

@Senzafine
Mooi fjordje zeg.. lekker wakker ding Haha!. Ik heb ook even in je profiel zitten spieken en van de foto is zeker Diana? Praat makkelijker dan hij/zij hem/haar Tong uitsteken.
Als eerste wil ik dat je eens kijkt naar het laatste paardje in je profiel (Gyara) en Diana. Het is wel grappig in hoeverre die paardjes van elkaar verschillen kwa bouw. Gyara heeft een veel lagere halsaanzet in vergelijking met Diana. Ik denk dat Gyara ook heel anders te rijden is dan Diana (de tijd zal het leren Tong uitsteken) Ik denk dat het voor Gyara veel moeite gaat kosten om hem fijn bovenin te krijgen (maarja, we trainen natuurlijk niet voor niks Tong uitsteken)

Okee nu op naar Diana. Ik denk dat Diana wel gemakkelijk wat hoger kan lopen. Daarmee is het volgens mij wel lastig om haar fijn door dr rug te rijden (of niet?). Je moet opletten dat Diana niet te strak in haar lijf wordt (dus rug recht en gespannen) en in haar eigen houding gaat lopen. Als je haar aan het rijden ben moet je goed bezig blijven met overganen en schijnovergangen. Daarmee activeer je Diana goed van achter, echter niet te hard rijden. Als je te hard rijd dan rijd je haar juist van het achterbeen af en het is juist de bedoeling om haar op het achterbeen te krijgen. Als ze haar rug goed gaat gebruiken en ze fijn vanachter vandaan loopt dan kan je haar vwnw gaan vragen. Let erop, omdat ze een vrij kort en rond nekje heeft, dat ze haar neusje naar voren brengt in plaats van te diep te gaan lopen. Hierbij moet je haar vanachteruit blijven prikkelen zodat ze niet op de voorhand kukelt.

Kortom: steek veel tijd in de lossigheid in het lijf van Diana en dat kan je verkrijgen door actief eraan te rijden zonder te gehaast te worden. Daarna vwnw aanpakken, zonder dat Diana te diep komt en op de voorhand valt.

Overigens vind ik Diana er echt keurig uitzien qua bespiering enzo. Dus volgens mij ben je gewoon heel goed bezig Haha! Ik vond het ook erg lastig iets te 'zien' aan Diana Ja

Ze loop eigenlijk heel makkelijk vwnw (http://img120.imageshack.us/img120/3392/foto025pn0.jpg). Wel komt ze dan idd op de voorhand en struikelt ze vlug. Wanneer ik dan een klein beetje druk met mijn kuit geef draaft ze aan of als ik dan aan het draven ben gaat het tempo heel wat hoger. Dan krijg ik haar niet onmiddellijk opnieuw rustig in het juiste tempo. Wanneer ik haar oppak loopt ze af en toe wat te diep maar dit kan ik er vrij makkelijk uitrijden door haar actief te houden. Door haar korte gespierde nek is ze heel sterk. Qua karakter is het niet de doorsnee fjord. Ze wil áltijd voorwaarts en is heel licht op mijn been. Hoe lang ik ook rijd, ze blijft actief. Je krijgt haar niet moe.
Wel is ze vrij hard in de mond (heeft vroeger altijd voor de kar gelopen). Toen ik haar net reed trok ze me gewoon uit mijn zadel.
We hebben onze dieptepunten maar momenteel gaat het weer heel goed. Ze wordt lichter in de mond en ik voel dat ze meer begint te stuwen van achter uit.

Gyara en Diana zijn inderdaad twee verschillende paardjes uit dezelfde moeder. Ik denk dat Gyara makkelijker te rijden zal zijn en meer aanleg zal hebben voor dressuur (ook qua gangen).

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:01

he , zou je mij haflinger ook willen doen?
Afbeelding

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:54

oke Zap is ga ermee aan de gang Lachen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 21:57

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:29

Okee, dit zijn voorlopig even de laatste. Ik heb het veelstedruk met andere dingen Ja

@Julie. Ik praat graag in de Zij vorm Tong uitsteken
Ik heb je paardje nog wat meer bekeken en inderdaad zo onder het zadel ziet er gewoon goed uit qua bespiering. Wel blijf ik bij mijn oordeel dat hij waarschijnlijk wat moeilijk bovenin zal lopen. Lager zal makkelijker gaan, maar daar moet je dan weer erg mee oppassen dat hij niet op de voorhand kukelt. Dit hoeft niet persé altijd te diep te zijn Knipoog , maar heeft er meer mee te maken dat hij zijn achterbeentjes gewoonweg niet zo heel 'graag' eronder wilt zetten.

Als laatste is het bij die van jou denk ik niet verkeerd om het af en toe echt wat ronder in zijn lichaam te zetten (zodat hij echt zijn rug goed gaat gebruiken en los gaat worden) Dit kan je oa oefenen in de lage lijn waarin je de activiteit bewaard. Net wat meer impuls vanachter en net wat meer opvangen van voor. Je paardje kan dan niet harder en zal in zijn lijf wat ronder worden. Let erop dat je dit niet al te vaak doet, want je moet hem er ook weer uit kunnen rijden.

Waar hij overigens op je foto's loopt loopt hij prima hoor. Maar als je dan denkt aan het wat meer opgerichte, dan zal hij er denk ik wat moeite mee hebben in vergelijking met de lage lijn. Hierbij (bij het opgerichtere) moet je namelijk nog meer die achterhand activeren. Op het moment dat je die achterhand er nog meer bij kan rijden zal hij van voren namelijk wat omhoog kunnen komen. Let er op dat je niet te hard blijft rijden, want dan maak je het hem alleen maar moeilijker. Natuurlijk moet je wel in de gaten houden dat hij lekker actief blijft wandelen, dus wel goed blijven schakelen, maar hem niet op de voorhand jagen. Het verschil daartussen is soms lastig, maar als je het goed doet voel je gelijk het verschil in het versnellen en/of verruimen.

In de lage lijn zou ik je paardje niet zo heel snel rijden, natuurlijk moet je dit wel meenemen in je training. Maar ik zou dan eerst je paardje goed vanachter activeren en dan pas laag gaan rijden, waarbij je goed de activiteit bewaard.

Ik weet niet hoever jullie zijn in het rijden, maar een pasje schoudervoor en daarin schakelen kan je enorm helpen om je paard attent te maken op zijn achterbenen. En jij als ruiter zal het heel goed voelen als het goed gaat (of als het fout gaat Tong uitsteken) Daarnaast kan je ook met balkjes werken en deze balkjes in verschillende afstanden neerleggen Ja

@Alina
Super Haha! Leuk het verschil Ja

@Senzafine
Leuk je eigen commentaar erbij te horen, daar leer ik alleen maar van Ja

@ Malenka Haha!
Is ze overbouwd? Lijkt er wel op Ja. Dan zit daar gelijk je 'probleem'. Ik denk dat jouw paardje het wat moeilijker vind om actief vanachter onder te treden en tegelijkertijd niet harder te gaan, maar echt te gaan dragen. Daarnaast valt het me op dat je paardje een wat lagere halsaanzet, wat zijn overbouwdheid ook niet echt compenseren (goh, het lijkt wel alsof ik naar mijn eigen paardje kijk Tong uitsteken)

Activeren zonder op de voorhand te jagen, dat is jouw doel denk ik. Actief rijden, veel overgangen, en niet te laag laten komen. Je mag wel laag rijden, maar je moet er altijd actief bij zijn zodat je paardje niet op de voorhand valt. Je kan dit natuurlijk wel meenemen in je training (moet ook) en je paardje daarin nog actiever maken en helemaal 'dood gooien' met overgangen.

Daarnaast heeft je paardje ondanks zijn niet al te fantastische bouw een enorme capaciteit qua lopen. Super kick! Dat proberen te activeren onder het rijden. Ik denk dat je dat verkrijgt door de vele overgangen, desnoods sv en daarin schakelen en eventueel balkjes. Let op hoor, niet hard, maar wel actief. Daarin schakelen zonder te versnellen. Krijg je dat voor elkaar dan kan die achterhand eronder schuiven en kan de voorhand nog meer ruimte krijgen om omhoog te komen. Daarmee kan ze ook wat opgerichter gaan lopen en vandaaruit dr spiertjes nog mooier maken!

@Blondie
Ik vind jouw paardje echt moeilijk Tong uitsteken. Volgens mij heeft ze een vrij lange rug in verhouding met haar hals. Of juist een vrij korte hals in verhouding met haar rug Tong uitsteken.
Ik zou daar aan gaan werken. Je kan je paardje natuurlijk niet veranderen Tong uitsteken, maar je kan het wel wat gaan compenseren met een mooiere/betere houding Ja

Dus je moet haar proberen wat compacter te rijden en haar wat uit te schuiven in de hals. Ze mag daarin overigens niet recht worden, maar houd een mooi boogje erin. Dus veel overgangen zodat ze mooi 'bol' wordt in haar lijfje. Van voren wat uitschuiven en een mooi boogje in haar hals bewaren.

Ik denk ook dat ze in de lage lijn wat gemakkelijk op de voorhand kukelt, dus blijf daarin veel schakelen en de achterhand activeren. Dit is lastig, maar ze moet echt verruimen en niet alleen maar versnellen.

De jouwe is lastig Haha!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:42

zap schreef:
@Senzafine
Leuk je eigen commentaar erbij te horen, daar leer ik alleen maar van Ja

Dat is het minste dat ik kan terugdoen Lachen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 21:51

Citaat:
@ Malenka
Is ze overbouwd? Lijkt er wel op .

Ja, al is de foto ook iets scheef waardoor het erger lijkt. Hij is nog maar 5 en ik hoop dus dat het nog iets bij zal trekken al ben ik bang van niet. Hij is een kruising quarter/nrps en het overbouwde en de lage halsaanzet heeft hij duidelijk van de quarter mee gekregen.

Citaat:
Dan zit daar gelijk je 'probleem'. Ik denk dat jouw paardje het wat moeilijker vind om actief vanachter onder te treden en tegelijkertijd niet harder te gaan, maar echt te gaan dragen.

Dat klopt helemaal. bovendien is hij nu nog niet zo intensief in training geweest. Hij is dus nog erg aan het zoeken naar zijn balans onder het zadel. Zijn bouw helpt daar absoluut niet aan mee. Hij gaat vaak sneller om zijn balans te vinden en hij heeft daarbij nogal de neiging om zijn hoofd omhoog te brengen. Zijn achterhand is nog echt stuwend en niet dragend.

Citaat:
Daarnaast valt het me op dat je paardje een wat lagere halsaanzet, wat zijn overbouwdheid ook niet echt compenseren (goh, het lijkt wel alsof ik naar mijn eigen paardje kijk )

Dat klopt, en daarbij heeft hij ook nog eens een behoorlijke neiging zijn onderhals aan te spannen.

Citaat:
Activeren zonder op de voorhand te jagen, dat is jouw doel denk ik.

ja, maar door de spanning in de onderhals is het ook heel erg belangrijk daar op te letten en dus wel die hals te laten ontspannen terwijl hij actiever gaat lopen.

Citaat:
Actief rijden, veel overgangen, en niet te laag laten komen. Je mag wel laag rijden, maar je moet er altijd actief bij zijn zodat je paardje niet op de voorhand valt. Je kan dit natuurlijk wel meenemen in je training (moet ook) en je paardje daarin nog actiever maken en helemaal 'dood gooien' met overgangen.

Daar heb je gelijk in hoor. Die vele overgangen zijn ook nodig om goed de controle te houden over zijn tempo. Hij heeft nogal eens de neiging om harder te willen. Vooral ook op buitenrit oefenen we daar veel in.

Citaat:
Daarnaast heeft je paardje ondanks zijn niet al te fantastische bouw een enorme capaciteit qua lopen. Super kick!

Heb jij een idee hoe het zou kunnen dat hij ondanks zijn bouw zo enorm kan bewegen? (ik zou eigenlijk eens een filmpje moeten maken...) Hij bewoog al veulen al zo geweldig en daar viel ik toen op.

Citaat:
Dat proberen te activeren onder het rijden. Ik denk dat je dat verkrijgt door de vele overgangen, desnoods sv
?
Citaat:
en daarin schakelen en eventueel balkjes. Let op hoor, niet hard, maar wel actief.

Het probleem is dat ik dan heel erg snel met een enorm gespannen paard zit. En hoe ik daar mee om moet gaan... dat moet ik nog even ontdekken. Ik weet wel hoe het zou moeten, maar je wordt er echt helemaal gek van een paard dat zo snel spant.

Citaat:
Daarin schakelen zonder te versnellen. Krijg je dat voor elkaar dan kan die achterhand eronder schuiven en kan de voorhand nog meer ruimte krijgen om omhoog te komen. Daarmee kan ze ook wat opgerichter gaan lopen en vandaaruit dr spiertjes nog mooier maken!

Zoals je ziet ben ik het met je eens. Dank je voor je snelle reactie. Het is leuk ook eens iets over je eigen paard te horen in plaats van zelf paarden te beoordelen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:54

Doen mijn foto's het overigens nu wel? Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:01

@ Malenka
Met sv, bedoel ik schoudervoor. Op het moment dat je daarin wat kan schakelen zal je echt het achterbeen voelen ondertreden en het is een enorm goede oefening om je paard sterk te maken (mits je de oefening goed uitvoert Ja )

Ik heb geen idee waarom je paard, ondanks zijn bouw, toch nog zo enorm kan bewegen. Ik kan me voorstellen dat je daar op valt!

Het is lastig om zo'n paard te rijden, helemaal als ze snel spannen en snel loperig willen worden. Je moet er echt op letten om het tempo niet te hoog te leggen en echt rustig te draven, wellicht joggen! Daarin activeren zonder die ontspannenheid kwijt te raken!
Wellicht kan je haar iets dieper zetten, zodat je wat meer controle hebt?

Heb je misschien tijd en zin om de mijne ook eens te doen?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:11

Marchador schreef:
Doen mijn foto's het overigens nu wel? Lachen

Je foto's doen het Haha! Alleen kan ik niet in je album komen Boos! dat opent hij niet bij mij. Ik zal het proberen aan de hand van de twee foto's!

Wat me opvalt is dat je paardje een vrij lange rug heeft! Daar moet je denk ik aan gaan werken. Ik denk ook dat ze zichzelf wat makkelijk vast kan zetten?

Let er op dat veel overgangen rijd en je paardje wat ronder rijd en dan ronder door heel zijn lijf. Wat je er van achter in kan stoppen, dat kan je aan de voorkant wat tegen houden. Je paardje moet zijn rug eigenlijk wat gaan bollen, oftewel lekker gaan gymen Ja. Veel overgangen en veel schijnovergangen. Het zal geen gemakkelijke worden om alles bij elkaar te krijgen, maar dat lijkt me een mooie uitdaging ofniet?

Let er overigens op dat je paardje niet te hard gaat lopen. Volgens mij is ze lekker actief, maar op het moment dat ze wat over haar tempo heen loopt zal het alleen maar lastiger worden om dr bij elkaar te krijgen. Niet te hard, maar wel actief, en dat actieve verkrijg je dus weer door veel overgangen te rijden.

Ik denk dat als je haar beter door het lijf krijgt, je ook een mooiere bespiering in de hals gaat krijgen. je ziet nu een deukje vlak voor de schoft, en daar moeten eigenlijk spieren komen. De bovenlijn mag zich wat meer ontwikkelen ten opzichte van de onderhals. Dit verkrijg je alleen door je paardje vanachter naar voor te rijden. Ze moet dan vanuit haar schoft wat omhoog gaan komen. Let op de nageeflijkheid, want is je paardje niet nageeflijk, dan zal hij/zij ook niet de juiste spieren aanspannen.

Je kan je paardje wel wat lager rijden, mits ze met haar tempo bij je blijft. let er op dat je in het lage je paardje wat ronder door het lijf rijd. Niet het hoofd tussen de knieen, maar wat naar voren. Vandaaruit veel schakelen, zodat je paardje zijn hals gaat gebruiken vanuit zijn shoft.
Ook met het opgerichte erop letten dat het tempo niet te hoog ligt en je paardje zijn juiste spieren gebruikt. Dit is een combinatie van ontspannenheid en activiteit!

Sorry dat ik je over had geslagen Bloos

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 22:13

Schoudervoor, dat dacht ik al ja... leek mij het meest logisch. Op het moment ben ik eigelijk allene maar bezig met tempocontrole. Daarbij moedig ik hem aan om te ontspannen. Ik hoop dat het snel effect heeft en ik hem op kan gaan pakken. Dan kunnen we inderdaad oefeningen als schoudervoor gaan doen. Echter hebben we nu eerst die tempocontrole nodig.
Als ik tijd heb wil ik die van jou ook doen. Tuurlijk! het kan alleen wel even duren. Heb je al foto's in het topic staan? Zo ja, welke pagina?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:15

zouden jullie mijn pony nog een keer willen bekijken met recente foto's? is al een poos terug gedaan.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:30

Malenka schreef:
Schoudervoor, dat dacht ik al ja... leek mij het meest logisch. Op het moment ben ik eigelijk allene maar bezig met tempocontrole. Daarbij moedig ik hem aan om te ontspannen. Ik hoop dat het snel effect heeft en ik hem op kan gaan pakken. Dan kunnen we inderdaad oefeningen als schoudervoor gaan doen. Echter hebben we nu eerst die tempocontrole nodig.
Als ik tijd heb wil ik die van jou ook doen. Tuurlijk! het kan alleen wel even duren. Heb je al foto's in het topic staan? Zo ja, welke pagina?

Dan ben je zeker goed op weg! Tempocontrole is echt het belangrijkste wat er is, eerst gas+rem erop en dan kan je pas weer verder. Liever nu een goede basis waar je op terug kan vallen hoor! Je zal merken dat als je aan oefeningen gaat beginnen, zoals sv en wijken dat ze er ook onder uit gaan rennen en dan is het heel fijn als je hem zo kan corrigeren in plaats weer van voor af aan te moeten beginnen Tong uitsteken Haha! (spreekt uit ervaring Tong uitsteken)

Ik heb nog geen foto's in het topic staan. Hier komen ze.

Ik heb alleen geen standfoto's Bloos
Maar ik denk dat je hier al wel een hoop uit kan halen Haha!

http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/1 ... 526742.jpg

http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/1 ... 526466.jpg

http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/1 ... 526462.jpg

http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/1 ... 526473.jpg

http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/1 ... 526741.jpg

http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/1 ... 526470.jpg

http://pic70.picturetrail.com/VOL1801/1 ... 526460.jpg

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:05

Zap daar was ik al bang voor! Lachen
Toch heel erg bedankt dat je het probeerd met deze 2 foto's Lachen
En geen probleem hoor Knipoog

Ik kan me helemaal vinden in wat je zegt, duidelijk uitgelegd ook.
Het klopt dat ze vaak te actief is en graag wilt lopen en boven haar eigen tempo loopt.
Ze zet zich inderdaad ook erg vast.
Het is leuk dit paard te rijden en zeker een uitdaging!
Ik ga er mee aan de slag