je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:08

double schreef:
Wie zegt dat een paard alleen in een kudde gelukkig is? Paarden zijn nu eenmaal niet meer zoals vroeger. Ze worden doorgefokt. Je hebt warmbloeden die gewoon NIET als jaarling in een kudde hebben geleeft, en hun hele leven al vertroeteld worden. Zet jij een paard dat zn leven lang vertroeteld is geweest, dekentjes, ijzertjes, volop aandacht (of dit nou menselijk is, of tegen de wil van het paard even buiten discussie gelaten) zomaar even in zn blootje in de kudde? En wordt hij daar dan gelukkig van? Hij zal niet eens weten wat hij er mee aan moet. Maar ja, zijn baasje weet dat dit is wat hij wil. Vrij zijn en in een kudde zijn.

Vind je dat niet vreselijk? Dat paarden door toedoen van de mens niet meer als paard kunnen functioneren?

Vrouw bij mij op stal had een KWPN'er van 13 jaar. Ze had hem al sinds hij 3 was. Paard kreeg peesblessure en zou alleen goedkomen met minstens half jaar rust. Vrouw wilde niet zolang niet kunnen rijden dus heeft hem naar de slacht gebracht 2 maanden geleden. Paard was volledig afgestompt, ze reed hem met slof, sporen, scherp bit, zweep en gebruikte alles erg veel en op een slechte manier.
Walgelijk..

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:10

Of iedereen nou achter haar aan moet lopen of niet, gelijk heeft ze wel: in praktijk leer je meer dan uit een boekje. En dat is niet alleen met paarden zo.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:11

Ja, iedereen móet achter Kiwiko aan Clown

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:12

LDRD schreef:
Is de veronderstelling dat Kiwiko hier de meesten in dit topic nog een hoop kan leren dan zó merkwaardig? Misschien moeten meer mensen eens wat van háár aannemen ipv achter Monty, Parelli enz enz aan te lopen? Is een stuk dichterbij en kost een stuk minder .
Kiwiko leert wel weer op haar eigen niveau

Als Kiwiko eens met iets zou komen waar eventueel een kern van waarheid in zou kunnen zitten wil ik best wat van haar aannemen.

Tot nog toe vind ik het klinkklare onzin, dus já, het is zo merkwaardig dat ik iets van haar kan leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 16:13

Inge_ schreef:
.

KiWiKo, van wie neem jij wel informatie aan? Ik lees hier allemaal posts van jou dat jij altijd verder wilt leren maar ik heb het idee dat jij je nogal afsluit, jij zet je vooroordelen niet opzij vind ik..
Van mij zul je wel helemaal niks aannemen want ik ben pas 17 en heb met een stuk minder paarden gewerkt dan jij..

.

Ik neem alles van iedereen aan, alleen of ik het waardevolle info vind is een tweede

In tegendeel van sommige die menen de wijsheid in pacht te hebben, ben ik me ervan bewust dat ik nog heel veel te leren heb Lachen

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:15

Inge_ schreef:
Vind je dat niet vreselijk? Dat paarden door toedoen van de mens niet meer als paard kunnen functioneren?

Vrouw bij mij op stal had een KWPN'er van 13 jaar. Ze had hem al sinds hij 3 was. Paard kreeg peesblessure en zou alleen goedkomen met minstens half jaar rust. Vrouw wilde niet zolang niet kunnen rijden dus heeft hem naar de slacht gebracht 2 maanden geleden. Paard was volledig afgestompt, ze reed hem met slof, sporen, scherp bit, zweep en gebruikte alles erg veel en op een slechte manier.
Walgelijk..

Tuurlijk is zo'n verhaal zielig. Maar wie zegt dat iedereen zo is? Je laat hele grote contrasten zien.
Het klinkt erg dramatisch om te zeggen dat 'door toedoen van de mens' niet meer als paard kunnen functioneren. Iedereen heeft zijn eigen manier om met zijn paard om te gaan. En het verhaal wat jij verteld is verschrikkelijk, natuurlijk zou zo'n vrouw geen paard moeten hebben. Maar het wil niet zeggen dat élk paard zo behandeld wordt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:15

Dani62 schreef:
Als Kiwiko eens met iets zou komen waar eventueel een kern van waarheid in zou kunnen zitten wil ik best wat van haar aannemen.

Tot nog toe vind ik het klinkklare onzin, dus já, het is zo merkwaardig dat ik iets van haar kan leren.

Jij weet de waarheid dus? Nou, voor de draad ermee Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 16:16

Inge_ schreef:

Walgelijk..

WAT in hemelsnaam heeft dit voorbeeld met dit topic te maken Lachen Lachen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:32

Ik ken overigens zat mensen die al meer dan 30 jaar paarden hebben, maar hun omgang en benadering met en naar paarden is om te huilen. Verdrietig
Ik vind dat het echte gevoel voor paarden in de persoon zelf zit, niet in een wel of niet jarenlange ervaring blablabla. Ik ken iemand van begin 20 die zo'n rust uitstraalt, dat ze bij de meeste paarden alles voor elkaar krijgt. Ze voelt ze aan, is echt zo fascinerend en gewoon ontroerend om te zien. Zo ken ik ook iemand van tegen de 60, die te eigenwijs is en niets moet weten van bitloos rijden, een paard in zijn/haar waarde laten enzovoort. Of iemand van mijn leeftijd, die al vanaf jongsaf eigen paarden gehad heeft, maar haar manier is de mijne echt niet. Theoretisch weet ze een hoop, maar haar praktijk, is niet mijn manier van doen. Dat kan toch? Knipoog

Ik denk dat we allemaal nooit uitgeleerd zijn, zowel met paarden als in het leven. Als je je ervaringen ondersteunt met boeken, dvd's, gesprekken met andere mensen met een mooie methode, artikelen over van alles en nog wat, workshops, wat is daar mis mee? Ik ben zelf allang geen 16 meer Haha! , maar ben wel vanaf mijn 6de bezig geweest met diverse paarden. Voor mijn 6de hield ik al heel veel van paarden, ik denk dat ik met een bepaalde dierenliefde geboren ben. Niet eens meegekregen vanuit huis, nee, het zat in mezelf. Mag een ander me best veroordelen, hoor, over mijn ervaring, mijn kijk op zaken. Je kunt niet de hele wereld te vriend houden, he Haha! , zeker niet op bokt.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:34

KiWiKo schreef:
Inge_ schreef:

Walgelijk..

WAT in hemelsnaam heeft dit voorbeeld met dit topic te maken Lachen Lachen Lachen

Nadya & Double hadden het over afgestompte paarden, vandaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:36

double schreef:
Maar het wil niet zeggen dat élk paard zo behandeld wordt.

Gelukkig word niet elk paard zo behandeld, maar helaas ken ik ook zat ruiters die 'RIJDEN' in grote letters op hun voorhoofd hebben staan. Scheve mond
Zodra het beestje niet meer te rijden is, moet 'ie weg. Ook zo'n mentaliteit waar ik helemaal niets mee kan. Boos!
Maar goed, dit is wat off topic, vrees ik, maar ik moest het even kwijt. Ja

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:55

LDRD schreef:
Jij weet de waarheid dus? Nou, voor de draad ermee Haha!

Iedereen hanteert toch zijn eigen waarheid? Als ik niet in mijn waarheid zou geloven zou ik de dingen toch niet doen zoals ik ze doe .. Wat overigens niet betekent dat ik nergens voor open sta ..

Alleen, deze discussie, over een paard dat het als zijn roeping zou voelen bij Anky (bv) op stal te mogen staan, gaat mij gewoon te ver.
Daar zou ik nooit in kunnen geloven.

Er word beweert dat zo'n paard met wedstrijddrang beter af is in de ring dan in de wei met vriendjes. Terwijl het een absoluut feit is dat een paard een kuddedier is. Ja, dat is de waarheid!

Haalt niet weg dat er eens kans is dat Salinero ter plekke dood neer valt als je hem uit de sport haalt en op de wei pleurt.. Én dat word er bedoeld met afgestompte paarden. Paarden die de wil en mening van een mens opgelegd krijgen, gehersenspoeld worden. Er is now way dat Salinero na zijn geboorte hoopte dat hij ooit op olympisch niveau zou komen. Nee, dat is niet zijn keus geweest maar die van Anky. En tuurlijk lijkt het alsof Salinero er vrede mee heeft.. Maar neem het hem niet kwalijk, hij weet namelijk niet beter!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:02

Ik ben het wel met de woorden van Dani62 eens. Ja Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:07

Dan moet je er ook helemaal niet op gaan zitten, als je die mening toegedaan bent.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:12

Ik vind wel dat je gelijk hebt Dani62, maar dan in een minder groot contrast.

Die afgestompte paarden moeten toch ook echt een baasje hebben. Kom ik er na een kleine 2 maanden met mijn paard al achter dat ik een miskoop heb gedaan Clown zij kan niet alleen staan, maar ook niet met andere paarden. Los in de paddock/wei raakt ze in paniek. Ik heb een afgestompt paard gekocht! En toch ben ik blij met haar en probeer ik het haar naar de zin te maken. Zo goed als het kan. En dat lijkt me voor iedere paardeneigenaar (die het op zijn eigen manier doet) het beste.

Ik zeg niet dat ik alles weet. Maar ik vraag me alleen af of het zo erg is dat Salinero geen problemen heeft met zijn leven. Hij weet niet beter. Betekend dat dat hij ongelukkig is, dat weet niemand.
Het lijkt mij minder prettig als Salinero 10 jaar op een weilandje/kudde had gestaan en INEENS moest presteren (of andersom dus)..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:13

Ik ben het er dus niet mee eens.

Ik heb meerdere paarden en er is duidelijk, heel duidelijk verschil!
Alleen otura is gek op wedstrijden. Meer werken en ze wordt vrolijker.
Toen met haar veulen, moest ze de hele dag op het land staan. Terwijl ze altijd smiddags weer naar binnen mocht, want ze staat dan bij het hek te wachten. Nee, dat komt niet doordat er voer of iets in der bak ligt of gewoonte. Ja, later had ze het wel door dat ze op het land moest blijven, maar je zag het aan haar, dat ze liever naar binnen wou.

Misschhien moet je het eerst meemaken voor je het kan geloven?
Dat is met wel meer dingen zo Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 17:27

LDRD schreef:
Dan moet je er ook helemaal niet op gaan zitten, als je die mening toegedaan bent.

Lekker kort door de bocht weer. Gaaaap

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:15

het gaat weer echt de goede kant op met dit toppic Tong uitsteken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 20:28

KiWiKo schreef:
pcies Lachen Lachen er wordt wel eens gevraagd "welke methode gebruik jij" en dan antwoord is steevast......... "op zn Kims" en dat is een mengelmoes, van voest, parelli, grunsven, baalen, knoester, boer op de hoek, penniemiep van 12, NH, NB, TB, klassiek, modern, LDR, geen gelul kop in de krul, okee girafje, ladidadida........ en ga zo maar door Lachen

Ik heb ook geen genoemde "geroemde" methode ik doe alles gewoon op mijn eigen wijze. Ik sta best voor veel dingen open en zit het liefste over met mijn neus op. Ik kijk bij natuurlijk bekappers, dravertrainers, dressuurstallen, westernruiters, dvd's van Anky maar ook van Pat Parelli AdB etc. etc. en uiteindelijk pak ik daar dingen uit die mij aanstaan. Niets is zo beperkend als maar 1 methode volgen.

Misschien willen sommige paarden wel zo graag presteren omdat er endorfines vrijkomen bij zware trainingen? Net als bij hardlopers de zgn. runners high.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 02:50

KiWiKo schreef:
ik heb liever dat je nog even doorgaat met het weerleggen van de argumenten van Kiwiko Lachen Lachen

Ik heb met olympiade paarden gewerkt... Is een soort paard dat "men" zich niet voor kan stellen. Geeft niks als je nog nooit zo een paard tegen ben gekomen....... want eerlijk is braaf, zoveel paarden met prestatiedrang, aandachtsgeil, en winnaarsmentaliteit heb je nou eenmaal niet.

Maar ik ken ze wel, ik ken paarden die diep, diep ongelukkig werden toen ze eenmaal uit de sport gingen........ en hele dagen op het land stonden.

Je moet niet vergeten dat die dieren als veulen al op de veulenkeuring komen, als jaarling op de jaarlingkeuring komen, enz....... aanlegtesten verrichten, een pavo lopen.

Ik heb het niet over een htk paard Lachen Lachen of een paard wat gewoon even Z2 loopt Lachen Lachen ik heb het over winnaars, de johan cruijfjes onder de paarden

nou doe je het weer. tussen fanatiek in de sport lopen en hele dagen op het land zit een wereld van verschil, en een ENORM grijs gebied. ik denk dat die paarden eerder ongelukkig werden door het plotselinge ontbreken van aandacht, en het uit hun eigen bekende ritme gehaald worden. als je zo'n paard gewoon 4 á 5 dagen per week wat lichter aan het werk zet en gewoon hun vast portie aandacht geeft worden ze echt niet zomaar ongelukkig. ze worden ongelukkig door de plotselinge omschakeling in hun leven, en het plotselinge gebrek aan aandacht, eerder dan door gebrek aan applaus.

bovendien geeft je bovenstaande verhaal aan dat het (wederom) voornamelijk om aangeleerd gedrag gaat. zo'n jaarlingenkeuring is één, misschien een paar keer. de rest van de tijd is zo'n jaarling gewoon jaarling, de meeste in een groep. die kwijnen ook niet weg. dat gebeurt pas als er iets wegvalt uit hun leven wat er eerst aan is toegevoegd.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 03:16

Cayenne schreef:
Paarden van Anky komen wel buiten, alleen niet zo veel als een doorgaans HTKpaard.
Ik ga nog even flink nadenken over de vraag van Kiwiko Haha!

is dit topic toevallig nav VN? Haha!

Die paarden komen vast wel buiten, maar een paard dat buiten staat met peesbeschermers en weetikveelwat vind ik geen paard meer...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 04:08

KiWiKo schreef:
Ik vraag je of jij het paard wil onthouden wat het het liefste wil, in de schijnwerpers staan............. je hebt toppers en floppers Lachen

Ik weet een ding zeker, als je een Bonfire (die nog steeds wedstrijdjes loopt) uit het werk haalt, en uit de sport haalt ligt het dier morgen dood.

Land is goed, ik heb ook niks gezegd over niet op het land...... Ik heb het over het paard en zijn karakter, waar het voor geboren is.

Ik snap dat dit voor heel, heel veel mensen niet te begrijpen is..... maar er zijn echt paarden die niks anders willen dan als eerste eindigen, en dat zijn de paarden die in welke discipline dan ook als eerste eindigen

Heb de rest van het topic nog niet eens doorgelezen, maar ik weet wat je bedoelt.
Ik heb zo'n paard gehad, die stond graag in het middelpunt en vond het werk heerlijk. Die kreeg een blessure waar hij niet meer van kon genezen en moest zijn dagen slijten op de wei met een paar maatjes. Maar kon niet meer onder het zadel. Dat dier kwijnde weg. Die had niet genoeg aan borstelen en wandelen, die leefde om te werken, te sporten.
Omdat ik zo'n emotionele band had met dat paard, heeft hij nog 5 jaar geleefd. Speciaal voor hem zijn we verhuisd, speciaal voor hem kwam er een maatje. Maar de glans was uit zijn ogen en achteraf denk ik...had ik hem maar eerder laten gaan, dan had ik hem een grotere dienst bewezen denk ik. Hij was gewoon een sportpaard en geen fulltime weidepaard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:01

maikeltje, das een triest verhaal. Jammer dat het zo is gegaan, maar jij heb je best gedaan. Wie weet had het later wel gegaan, had ie tijd nodig om het leuk te gaan vinden. Helaas is dat blijkbaar niet gebeurd.

Wel denk ik dat je eerst zo'n paard mee moet maken, wil je het geloven.
Ik geloof het namelijk ook, omdat ik ook zo'n paard heb staan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:50

LDRD schreef:
randalinpony schreef:
Persoonlijk haal ik best ideeen uit boeken. Omdat ik daar zelf, of een expert in mijn omgeving nog niet op gekomen was.Maar de vakman die het boek geschreven heeft, reikt het me aan.

Er zijn zat boeken geschreven vanuit de praktijk, voor de praktijk. De auteurs zullen echt niet bestrijden dat ieder paard een andere oplossing nodig heeft, ze geven alleen hún oplossingen door.
Kan je zelf kiezen.

Jij maakt dus verschil tussen een expert en een vakman? De vakman is de alwetende?

Wat dat betreft kan ik je uit de droom helpen, elke paardenkenner/vakman/expert loopt nog regelmatig tegen zaken aan waar hij ook niet zo snel een oplossing voor heeft. Bovendien moet je niet de illusie hebben dat je uit een boek kan leren wat een paardenkenner/vakman/expert al jaren van nature doet. Heeft alles met feeling, timing en talent te maken en dat kán je dooreenvoudig niet uit een boekje leren.
Naast die paardenkenner/vakman/expert lopen en jaren afkijken daar kán je wat van leren mits je het juiste gevoel hebt. Heb je dat gevoel nou eenmaal niet meegekregen dan zal je eeuwig blijven klungelen.

Heb niet alles bijgelezen.

Ik zeg nergens dat een vakman alwetend is, alleen dat hij in zijn boek zíjn praktijkervaringen zwart op wit kenbaar maakt aan een groot publiek.
Dat boekenwijsheid in de plaats komt van handson leren, zeg ik al nergens.
Voor mij is het wél een aanvulling waar ik wat mee kan.

En nee, ik klungel niet.
Er is er hier namelijk nog nooit een van het erf gegaan, waarmee een ander niet kon wat ik hem geleerd had. Knipoog

Overigens heeft nog niemand mijn paginas eerder gestelde vraag beantwoord waarom je paarden in het wild dan nooit wedstrijdjes tegen elkaar ziet houden, of uren op een mooie travers ziet oefenen...

Bovendien snap ik het nut van bit, zweep en sporen ook niet zo als die paarden zélf zoveel ambitie hebben?
Me dunkt dat je ze dan eerder af moet remmen. Of is die slofteugel daar soms voor. Tong uitsteken

Het idee dat er in wilde kuddes zwaar ongelukkige paarden rondlopen, omdat ze geen training krijgen, is tamelijk hilarisch.
In een kudde heeft ieder paard zijn eigen plaats. Een intelligenter/beweeglijk dier zal een plaats in de kudde hebben die daarbij past.

Dat paarden getraind kunnen worden om plezier te hebben in het werk dat wij van ze vragen, staat daar los van.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 12:55

Randalina Lachen Lachen jij snapt werkelijk geen snars van de openingsvraag Lachen Lachen echt helemaal niks Lachen

De vraagstelling heeft namelijk helemaal, maar dan ook helemaal niks met in het wild levende paarden te maken Lachen helemaal niks Lachen Gewoonweg omdat dit hele andere TYPE paarden zijn, zijn niet gefokt voor sporten of sportgerelateerde kwaliteiten Lachen Lachen

maargoed ..........