Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

speciallover

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:51

Ik heb zelf een D-pony van 9 jaar die achter licht X-benig is.
Daardoor kan ze wel eens strijken. Om die reden doe ik altijd
stijklappen om. Ze tikt ook wel eens met haar voorbenen
tegen elkaar, en omdat ik alleen strijklappen (ik heb
BR-beschermers die rondom achter de kogel gaan) lelijk vind
staan bij die, doe ik peesbeschermers ook om.
Héél soms doe ik ook bandages, maar alleen als ik niet hard
ga werken. (aangezien de pezen onder bandages extreem
opwarmen volgens Bit).

Maar even terug naar het onderwerp.
Sommige jonge paarden (sensibel, druk en nog niet helemaal
stabiel met ruiter erop) kunnen nog wel eens aantikken.
Daarom snap ik dat ze beschermers omkrijgen. Als het niet
nodig is, is het beter van niet, vind ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:58

ik doe gewoon de peeskappen aan, die 30 minuten die ik aan het werk ben met een paard.......... en na het werk wordt er goed gekoeld, dus daar ligt ook geen probleem........ erg goed voor de doorbloeding.

Overtrokken dingen altijd........ paard is niet van suiker!

En inderdaad zoals RK zegt, ik ken maar heel weinig paarden met peesproblemen, en de paarden die ik ken met peesproblemen zijn over het algemeen ongelukken of iets waarop je kon wachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:44

Klopt, het is niet om werkelijk af te vallen, maar puur ff voor een wedstrijd een paar kilo omdat je anders in een zwaardere klasse uitkomt.

Maar wat wel duidelijk is is dat bij deze mensen het lijf geen 50 graden wordt ondanks het niet kwijt kunnen raken van de wartme en dingen ook niet afsterven..ondanks dat ze dus helemaal ingepakt zijn.
Bij een paard is maar een paar cm ingepakt Lachen

En ik heb nagedacht of ik nog meer paarden kende met peesproblemen
En kwam er nog bij een uit.
Stuikelde voor een dikke oxer onder de afzet, gaat dus in de hindernis en met het landen knalt hij vol op de voorbenen en maakt met een balk tussen de benen een koprol.
Dit paard kon niet meer internationaal springen door zijn pees, wel gewoon dressuur op basis nivo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:46

runningkawa schreef:
Op de raag of je mensen kent die sporten met niet ademende kleding
Ja, mensen die extra willen afvallen omdat ze dan in een bepaalde gewichtklasse vallen. Deze trainen er dan intensief mee.

Maar dat is dan toch niet normaal Clown

Probleem met ademend en beschermend is dat er altijd iets moet worden ingeleverd. Ik heb een hele luchtige rijhelm maar het is daar onder nog altijd warmer dan zonder cap. Als je goede peesbeschermers hebt met ventilatie en een carbonplaat is het daaronder toch altidj warmer dan zonder.

KiWiKo schreef:

Juist, waarom zou je dan in de beschermers zetten? Vork

Mijn echte lange trainingen duren trouwens altijd 2 tot 3 uur (soms zelfs langer) dus blijft het onder die beschermers erg lang warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:48

Kijk zulke lange trainingen heb ik dus al niet
Als ik een uur rij dan is het al lang Lachen

En ja voor hun sport gaan mensen ver, of dat normaal is?
Geen idee, maar ze kunnen daarna gewoon boksen of wat ook, hun lijf is niet ergens op de pezen afgeknapt ofzo Tong uitsteken Clown
Dat is eigenlijk wat ik met dat voorbeeld wilde aanhalen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:51

Een helm vind ik wel een mooie vergelijking........ Ik had dagelijks veel langer een helm op dat een paard een peeskap...... En ik moet eerlijk zeggen dat het niet echt heel veel warmer is op mijn koppie, behalve als de buitentemperatuur buitensporig hoog is.

@ Fransje omdat ik niet wil dat een paard door een peesklap uit de running komt, niet als ik er wat aan kan doen dmv voorzorgsmaatregelen. Paarden kunnen prima 24/7/365 buiten, maar dat betekend niet dat ik het dier maar gewoonweg even ergens loslaat..... zorg je ook voor een goede omheining...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:52

fransje23 schreef:
KiWiKo schreef:

Juist, waarom zou je dan in de beschermers zetten? Vork

Omdat die benen ook niet van gewapend beton zijn Haha!
Ik vind dat temperatuur verschil ook niet opwegen tegen het risico op een ernstige blessure door aantikken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:29

runningkawa schreef:
Maar wat wel duidelijk is is dat bij deze mensen het lijf geen 50 graden wordt ondanks het niet kwijt kunnen raken van de wartme en dingen ook niet afsterven..ondanks dat ze dus helemaal ingepakt zijn.
Ik heb je proberen uit te leggen waarom dat niet vergelijkbaar is...
QQQQ schreef:
Funest is het niet voor het lichaam (tot op bepaalde hoogte Knipoog ), maar het lichaam heeft dan gelukkig nog meer mogelijkheden om de warmte kwijt te raken, bijv via de longen.

Vergelijkbaar is het niet want, omdat de pezen slecht doorbloed zijn, kan de warmte niet m.b.v. het bloed via andere wegen (zoals bijv. de longen) worden afgevoerd. Daarbij is een pees (normaal gesproken Knipoog ) heel wat dunner dan een mens, dus is er ook minder "buffer" om hitte te verspreiden. De natuurlijke koeling van de pees komt van luchtkoeling en die wordt door een beschermer gehinderd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:34

Het is overigens zo dat bij achillespeesblessures bij mensen ook als oorzaak aan oververhittign wordt gedacht. Het onderzoek naar de invloed van de door training opgewekte warmte onder beschermers op peesweefsel wat bij renpaarden is gedaan wordt dasar ook bij meegenomen.

Bij een paard bestaat het gehele onderbeen uit peesweefsel, bij een mens is dat natuurlijk niet zo (alleen de handen en voeten). Er is dus wel degelijk verschil omdat spierweefsel d.m.v een goede doorbloeding warmte kwijt kan en peesweefsel niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:37

runningkawa schreef:

De gehele lichaamstemperatuur hoeft trouwens geen 50 graden te zijn om dat op plaatselijk of eigenlijk celniveau wel te zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:38

Hmzzz dat zou betekenen dat mijn voeten in niet ademende schoenen het erg slecht hebben...... ik heb zo een 10 uur per dag schoenen aan..(in tegenstelling tot een paard die het hooguit een half uurtje per dag om heeft, drie dagen in de week)......... *kijkt even naar voeten* verrek!!! ze zitten er nog aan Lachen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:39

En wat dacht je van AL die mensen die met latex handschoentjes moeten werken de hele dag???????

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:40

KiWiKo schreef:
Hmzzz dat zou betekenen dat mijn voeten in niet ademende schoenen het erg slecht hebben...... ik heb zo een 10 uur per dag schoenen aan..(in tegenstelling tot een paard die het hooguit een half uurtje per dag om heeft, drie dagen in de week)......... *kijkt even naar voeten* verrek!!! ze zitten er nog aan Lachen Lachen

Je neus heeft het daarna misschien ook wel slecht Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:42

fransje23 schreef:
KiWiKo schreef:

Je neus heeft het daarna misschien ook wel slecht Haha!

ROFL dat in ieder geval Lachen Lachen Lachen , denk dat mijn neus dan een knapzak gaat pakken
ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 19:43

KiWiKo schreef:
En wat dacht je van AL die mensen die met latex handschoentjes moeten werken de hele dag???????

ja een goeie
Idd, wij werkten in de hitte met latex handschoenen Ja
mmmm, zou dat de boosdoender zijn van al die tik fouten... Nors opkijken

Ik had je uitleg wel gelezen Q, maar kan me er niet in vinden Lachen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:33

Handen en voeten zijn nog altijd beter doorbloed dan de pees bij een paard. In handen en voeten zit namelijk nog wel wat spier en vergeleken bij de onderste regionen van een paardenbeen een erg goeie doorbloeding.

Waar kan je je niet in vinden RK? Snap je iets niet, of ben je het met een specifiek deel niet eens? Dan kan ik misschien nog iets nader toelichten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:35

KiWiKo schreef:
Heb ik jaren gedaan en daar wordt je NIET vrolijk van . Ze gaan altijd zo snel mogelijk weer uit - lang leve wergwerp handschoenen (helaas niet zo milieu bewust Bloos! ). Daarbij zijn die dingen erg dun, dus wederom niet vergelijkbaar met een dikke hard-plastic peesbeschermer .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:38

En mijn mooie niet ademende laarzen dan??

Wat dacht je van de Kisten waar onze militairen op lopen........ ik heb er ook jaren op gelopen...... strak aan de voet, stalen neus erin, en echt... echt niet ademend

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:44

Waarom vergelijk je constant mensen met paarden? Juist in het leger hebben veel militairen problemen door die kisten (voetschimmel, wintervoeten, etc.). Maar een mens kan nog altijd warmte kwijt via andere wegen. Bij een paard/pony is dat niet het geval.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:46

KiWiKo schreef:

Doet mijn man (= tandarts) en je wilt niet weten wat een ellende dat voor je handen is.... Al eerder is gezegd dat die heel wat dunner zijn dan peesbeschermers of bandages (dus de warmte valt wel mee), maar het afsluiten is ook funest voor mensenhanden !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:47

dikte maakt kwa ademen niet uit Lachen
Ik heb er 15 jaar mee gewerkt..merendeel van de tijd langer dan 8 uur Lachen
(edit latx handschoenen dus)

Andere wegen, prima, maar dat is erg weinig als je tot je hoofd, met muts op in een niet ademend regenpak zit Lachen
Dus een paard heeft dan meer wegen, die paar peesbeschermer is dan niks Lachen

En je kan uitleggen wat je wilt Q, we verschillen gewoon van mening Lachen
Ik snap je uitleg wel, maar vind het naar hoe ik er tegenover sta en erover denk onzin wat je zegt.
Maar dat denk jij wellicht ook over mijn uitleg Lachen

En ik hobbel vrolijk verder met peesbeschermers, want in de ruim 20 jaar knolhobbelen op verschillende plekken, met verschillende plaatsen, door verschillende ruiters moet ik het eerste nadelige effect nog zien Lachen
Positieve heb ik wel al zelf ondervonden Lachen
Dus voor mij is de keus dan héél simpel Lachen

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:52

runningkawa schreef:
dikte maakt kwa ademen niet uit Lachen

Maar wel qua warmtebeleving en daaaaaar had ik het over. Dat ze afsluiten snapt een kind van 3 !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:53

Netje schreef:
KiWiKo schreef:

Doet mijn man (= tandarts) en je wilt niet weten wat een ellende dat voor je handen is.... Al eerder is gezegd dat die heel wat dunner zijn dan peesbeschermers of bandages (dus de warmte valt wel mee), maar het afsluiten is ook funest voor mensenhanden !

o dus nu sluiten peesbeschermers ook al af Lachen Lachen Lachen

en een mens heeft dit 8 uur per dag aan, peerd half uur per dag 3 a 4 dagen in de week Lachen Lachen waar hebben we het eigenlijk over????

er werd net gezegd dat je een paardenonderbeen kan vergelijken met handen en voeten van mensen Lachen Lachen

en ik, ik persoonlijk (en ik heb jaren in dienst gezeten, en na mijn diensttijd nog altijd op mijn kisten gelopen) nooit last gehad van die schoenen, en mijn voeten zitten er inderdaad nog steeds aan.......

Ik heb wel last van mijn ellebogen, knieen en heupen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:55

Als iets totaal afsluit maakt imo dikte niet zo heel veel uit.
Het gaat erom dat de warmte niet weg kan...

idd, heel wat meer uurtjes aangehad dan een paard.
Geen exeem of wat ook
Collega;s ook nooit over gehoord.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 21:10

runningkawa schreef:
Andere wegen, prima, maar dat is erg weinig als je tot je hoofd, met muts op in een niet ademend regenpak zit Lachen
Dus een paard heeft dan meer wegen, die paar peesbeschermer is dan niks Lachen
Andere wegen zijn alleen nuttig als die warmte daar ook heen kan. Dat kan als 't weefsel goed is doorbloed, dan voert het bloed de warmte af. Bij pezen is geen goede doorbloeding, dus ook geen afvoer van hitte naar andere delen.

Vergeleken met een paardenpees is de hele mens goed doorbloed. Bloed gaat via de longen, waar relatief koele lucht binnenkomt. Daar kan het ingepakte lichaam nog wat warmte kwijt (naast het feit dat wij mensen meestal wel zorgen voor kleding die enigszins ademt...)
runningkawa schreef:
Als iets totaal afsluit maakt imo dikte niet zo heel veel uit.
Het gaat erom dat de warmte niet weg kan...
Nooit gehoord van "isolatie"? Waarom isoleert een dikke jas beter dan een dunne?
Als je iemand met een latex handschoen een hand geeft, dan voel je de warmte van die hand - ofwel, dit isoleert niet. Sluit wel af en isoleert een heel klein beetje - genoeg om irritant te zijn.
Mag je nu proberen om de warmte van een paardenbeen, of van iemands hand, te voelen dóór de peesbeschermer heen. Gaat je niet lukken. Waarom? Omdat die - mede door de dikte - veel beter isoleert dan een latex handschoen.