duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:51

Kamilla schreef:
Afbeelding
[/quote]
De rug mag iets meer ontspannen zijn en ze valt op de voorhand, ze komt weinig mee vind ik.

@ nina88: Als je wilt halsstrekken in galop moet je paard een goede balans hebben. Je verlangt dan van je paard dat hij met zijn neus over de grond blijft gallopperen, als hij dus niet kan zien waar hij heen gaat. Het paard moet dus goed op de achterhand zijn omdat hij anders voorover 'valt' en onregelmatig wordt of zelfs in draf valt. Het paard moet op eigen benen lopen en niet op de ruiter steunen omdat hij zijn neus heel laag brengt, zou hij dan op de hand van de ruiter steunen dan valt hij op zijn neus.
Jouw paard heeft blijkbaar nog moeite met een of meerdere van deze dingen, rijd met goed bij elkaar, laat hem niet op je hand steunen en probeer hem eerst alleen wat langer en dieper te laten lopen. Dat kun je steeds meer opbouwen tot je uiteindelijk kunt gallopperen met zijn neus over de grond. Je moet niet ineens zo ver willen gaan, dan gooi je je paard in het diepe (bijna letterlijk) en kan hij zijn vertrouwen verliezen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 23:54

wat wazig, maar ben benieuwd wat jullie vinden! Zelf vind ik dit een zeer nette draf, mooi gestrekt, achterhand er goed bij, maar brand los!

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:01

Hij gaat idd wel ruim maar ik denk dat hij iets over zijn tempo loopt, dat is wat anders dan de achterhand goed gebruiken. Het hoofd moet meer zakken en afbuigen, dan wordt de rug ook beter gebruikt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:01

klopt, hoofd mocht meer zakken, maar was 1e keer weer aan bijzet na half jaar Knipoog Over zijn tempo was geen sprake van, ze liep keurig in een arbeidsdrafje.

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 00:31

Erg fijn zo'n topic! Goede aanwijzingen worden er gegeven zeg! Super Lachen !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 01:01

Als ik op HAW kijk zie ik steeds foto's waarvan ik denk 'dat is een goed voorbeeld' maar ja, mag natuurlijk niet een foto van een ander gebruiken, zeker niet als het een slecht voorbeeld is...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:30

Nee best jammer af en toe Knipoog

WinBinChes

Yamcha schreef:
WinBinChes schreef:
Tjee jullie hebben lekker lopen banketstaaf. Ik ben van half 10 tot 9 aan het werk op donderdag, dus volgende week even rekening mee houden hoor Haha!

Onze excuses Bloos Maar je blijft wel helpen toch?

Ja ik blijf helpen, maar ga zo eerst weer naar het werk Haha!

Anoniem

Toch kan een paard zonder bijzet ook naar beneden
Dat heeft ook een beetje met je manier van longeren te maken.
Kawa loopt naar beneden zonder bijzet, maar kreeg dan vaak te horen ja die is ouder die kent dat al

Dit is Zanda, 3 jaar oud, 10e keer in zijn leven aan de longeerlijn (en als hij er 10 min. aan zit per keer is het lang)
Met de aller eerste keer een zadel op, dus eigenlijk een spannend onderdeel.

De achterhand mag er wat meer onder, maar vond de ontspanning nu dan weer belangrijker dan de rest. En al is de achterhand ook niet direct verkeerd Lachen

Afbeelding
Afbeelding

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 08:40

Dat is ook een fijn beeld, zanda lijkt in balans en idd ontspannen. Je ziet wel dat ze nog jong is door de mate van bespiering, maar ze lijkt al aardig door d'r rug te lopen.

Ben van mening dat een paard prima zonder bijzet naar beneden kan. - in de wei kunnen ze het ook toch. Hoe longeer je haar dan om haar zo ver te krijgen? Doet ze dit al direct of is ze eerst even fris o.i.d.?

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:04

Het ziet er wel ontspannen uit.
Mar mijn pony die ziet altijd van alles.
Ik longeer met elastiek maar soms dan doet ze gewoon helemaal dr hoofd omhoog.
Doet Zanda dit van zichzelf?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:05

Mijn pony heb ik een half jaar met pessoa moeten longeren, maar dan heel los. Hij kon eigenlijk zijn hoofd nog helemaal omhoog doen. Maar hij ging uitzichzelf dan lekker zakken en ontspannen lopen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:06

zanda ziet er goed uit RK! ze is inderdaad lekker ontspannen, mooi plaatje zo!! djok longeer ik ook altijd zonder, die loopt gelukkig ook uit zichzelf lang en laag...soms ietsje te graag Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:09

Zanda ziet ook van alles, dus zijn hoofd komt tussendoor ook wel omhoog.
Fris in de zin van, we rennen 20 rondjes als een idioot doet hij niet, Kawa deed dat altijd wel. Die dacht dat je bij longeren ook altijd moest bokken Lachen
viewtopic.php?f=10&t=486706&p=10811969&hilit=

Het is een kwestie van er goed achter gaan staan, zodat je ook daar weer die achterhand eronder drijft. Eigenlijk precies zo als met rijden.
De longeerlijn zelf niet helemaal slap laten hangen, maar daar ook een lichte opvanging als het ware

_rainbow_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:17

Op de eerste blz. staat dat een paard altijd 2 tot 3 hoeven over zijn eerste afdruk moet gaan.
Maar mijn pony stapt er in of ietsjes verder.
Maar volgens mij is ze dan wel heel ontspannen ik heb ook haast geen gewicht in me hand.
Moet ik haar dan ruimer krijgen??
Iemand tips Vingers aflikken ?

Edit: In stap bedoel ik.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:19

@RK; hahaha, die foto's van Kawa herinner ik me nog wel, wat een grapjas Haha! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:22

Afbeelding

Deze foto loopt mijn paard volledig over zijn rug. Ik kreeg er zelfs een opmerking over op mijn protocol, dit was op de kampioenschappen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:50

Super topic dit, ben nog niet helemaal klaar met lezen, maar vind het erg interresant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 09:50

Hele mooie foto Shanna Ja

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 11:44

Zou iemand mij nog eens het kuiltje achter het zadel goed willen laten zien? Zeg maar goed en fout? Want ik zie het dus niet :mrgreen: en volgens mij kun je alles zelf doen (ruimer maken, krulletje aan de voorkant) maar dat kuiltje is toch wel belangrijk dacht ik zo te horen. Iemand foto's?

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 12:30

Stipje Lachen

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:20

Jethafa schreef:
Zou iemand mij nog eens het kuiltje achter het zadel goed willen laten zien? Zeg maar goed en fout? Want ik zie het dus niet :mrgreen: en volgens mij kun je alles zelf doen (ruimer maken, krulletje aan de voorkant) maar dat kuiltje is toch wel belangrijk dacht ik zo te horen. Iemand foto's?

Ja dat zou ik ook wel eens heel duidelijk willen zien. De buikspieren en de driehoekjes snap ik nu.
Ik heb dat filmpje op You Tube ook gekeken en daar stond dat de staart tussen de benen moest zitten, hier heb ik persoonlijk nog nooit van gehoord.. Iemand enig idee wat daar de gedachte achter is en of het überhaupt echt waar is?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:25

anneliesdj schreef:
@ nina88: Als je wilt halsstrekken in galop moet je paard een goede balans hebben. Je verlangt dan van je paard dat hij met zijn neus over de grond blijft gallopperen, als hij dus niet kan zien waar hij heen gaat. Het paard moet dus goed op de achterhand zijn omdat hij anders voorover 'valt' en onregelmatig wordt of zelfs in draf valt. Het paard moet op eigen benen lopen en niet op de ruiter steunen omdat hij zijn neus heel laag brengt, zou hij dan op de hand van de ruiter steunen dan valt hij op zijn neus.
Jouw paard heeft blijkbaar nog moeite met een of meerdere van deze dingen, rijd met goed bij elkaar, laat hem niet op je hand steunen en probeer hem eerst alleen wat langer en dieper te laten lopen. Dat kun je steeds meer opbouwen tot je uiteindelijk kunt gallopperen met zijn neus over de grond. Je moet niet ineens zo ver willen gaan, dan gooi je je paard in het diepe (bijna letterlijk) en kan hij zijn vertrouwen verliezen.

Mijn paard steunde altijd heel erg op mijn handen, maar doet dit nu nauwelijks meer. Eerder als ik haar vroeg om haar hals te strekken ging ze zo snel mogelijk omhoog en om zich heen kijken. Nu blijft ze mooi nageeflijk en ontspannen door draven.
Toen ik het in de galop vroeg ging ze heel gemakkelijk naar beneden. Ik hoefde maar iets mijn hand te openen en mijn benen aan te leggen. Er was dus ook geen weerstand, zoals Klomp dat beschreef.
Ze ging uit zichzelf netjes hals strekken, toen ik het vroeg. Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat ze op dat moment minder op de achterhand en meer op de voorhand is gaan lopen, maar ik kreeg in ieder geval geen gewicht op mijn handen (dat is bij mijn paard vaak het punt waar ik aan kan merken of de achterhand er goed onder is). Ik zal er eens extra op letten, de volgende keer als ik het vraag.
Het is overigens niet zo dat ik dit ineens van haar vraag. Het stadium van lang en laag in de galop hebben we uitgebreid gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:33

Afbeelding
Hier loopt mirna ook erg netjes over de rug Ja

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 13:35