Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biieniie

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:38

Nogmaals, als je er zelf geen kijk op hebt, haal er een deskundige bij. Die kan je vertellen hoe het zit met de groei van het paard of hij eventueel klaar is om iets ermee te gaan doen..

Bovendien is er een verschil tussen particulieren en grote stallen, particulieren hebben over het algemeen (niet altijd) meer geduld dan grote stallen aangezien die paarden niet verkocht hoeven te worden

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:43

kynshiri schreef:
ja maar daar worden jonge paarden doorgaans toch ook snel ingereden?

ja dit bedoel ik te zeggen

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:43

Biieniie schreef:
Bovendien is er een verschil tussen particulieren en grote stallen, particulieren hebben over het algemeen (niet altijd) meer geduld dan grote stallen aangezien die paarden niet verkocht hoeven te worden

Ja klopt wel hoor, maar toch wordt het vaker gedaan dan men erg in heeft

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:57

mijne is nu 3 en bespiering aan het kweken zodat hij mij over een tijdje verantwoord kan dragen. we doen dit met werk aan de hand en longeren. haast heb ik niet. wacht liever een jaartje en dat hij het dan langer doet dan dat ik te vroeg begin en minder lang erop zou kunnen rijden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:53

3/4 jaar vind ik een mooie leeftijd om in te rijden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 07:05

LiNdA1986 schreef:
3/4 jaar vind ik een mooie leeftijd om in te rijden.

zoals het er staatstaat er 8 maanden (3kwart jaar) Lijkt me erg vroeg Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:49

kynshiri schreef:
Sim0ne schreef:
omdat dit dan juist altijd gebeurd Knipoog

nee toch niet... mijn paard is voor het eerst aan de longe gegaan op ongeveer 4.5, dan losjes gereden en nu pas, op haar 6de ga ik ermee aan het werk...

Dit is niet mijn quote graag aanpassen!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:46

dat is mijn tekst Lachen

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:15

Het gebeurd zoiezo vaker dan iedereen denkt, dat is puur het ongeduld, of gejaag op winst van de mens. Helaas hoor, maar je ziet t overal

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 10:16

Ik ben op dit moment bezig met een 4-jarige haflingermerrie. Er is hiervoor nooit wat met haar gedaan. Het is gewoon een hele kudde haflinger waar alleen maar mee word gefokt en de eigenaar vroeg ik zijn paarden wilden inrijden. Ik heb er 1 uitgekozen en die kon ik eerst instantie niet eens uit het land halen want zij rende steeds weg, en nu komt ze dravend/hinnikend op me af. Dus ik begin nu pas met alles. Persoonlijk vind ik dat er al eerder wat met een jong paard gedaan moet worden (zoals poetsen, voetjes geven wennen aan jou), maar nu is het niet anders. Maar ik weet wel dat ze tegen de tijd dat er een zadel of ruiter opstapt ze oud genoeg is.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 12:19

Het is inderdaad wel fijn als het paard al lekker in de hand is geweest. Aan de andere kant, als ze lekker tussen de andere paarden heeft gestaan is ze in alle rust opgegroeit en kan ze nu rustig aan beleerd worden.
Ik ben een voorstander van opfok. Waarbij er dagelijks even mensen langs komen..
Wel leuk, succes met je haflinger..

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-07 21:28

Ja dat is waar, ze is lekker opgegroeid tussen al haar vriendjes. Ik ben ook een voorstander van opfok. En bednakt.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 14:11

mijn verzorg pony hebben ze op 3 jaarige leeftrijd in gereden en nu gaat her heel goed
jong geleerd oud gedaan Haha!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:29

Jong geleerd oud gedaan hoeft echt niet in je voordeel te wezen. Heel veel paarden worden op een foute manier ingereden en doorgereden, krijg dat maar weer is goed

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:45

ik vindt dat het ook ligt aan het ras, het ene ras is sterker dan de ander. als een paard nog niet goed ontwikkeld is zou ik hem niet gaan longeren als ie 3 is. Ik rijd paarden pas in als ze 3,5 of 4 zijn. Dan zijn ze sterker en beter in balans.

Met mijn haflinger ben ik begonnen toen hij bijna 3 werdt met longeren. Net zolang dat hij de stemhulp snapte en toen was verder gaan beleren.

Maar ieder zijn keus natuurlijk...

Succes

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:15

Ik ben een haflinger aan het inrijden, is sinds 1 april 3. ik rij haar 3x per week. We zijn begonnen met longeren toen ze ong. 2 jaar en 7 maanden was. Langzaam opbouwen, eerst maar een kwartiertje, steeds wat langer. Vanaf dat ze bijna 3 was ben ik eerst op haar gaan hangen, ze schrok niet eens! Ze deed of het de normaalste zaak van de wereld ws dat ik op haar rug ging. Steeds wat langer hangen, en dan doe je je voet langzaam over haar rug en ga je rustig zitten. Als je zit, niet meteen gaan stappen,ga je er weer langzaam af, en doe je dat een paar keer, op en af. Als ze dat oké vind ga je langzaam stappen ( heb altijd iemand bij je die je pony vast houd!!!!!!!!!!!!!!!! *LOL* )

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:12

ik ben nou bezig met een 4-jarige, toen ze 3 was vonden we haar nog te kleuterig, zowel geestelijk als lichamelijk, dus hebben we haar nog een jaartje laten staan. nu ziet ze er super uit, ze is ook wel sterk, ze heeft tot nu toe haar hele leven in een groot stuk land gelopen, tussen de trekpaarden, wordt je wel hard van Knipoog ze kent nu net singeltje enzo, en we gaan haar nu zoetjesaan inrijden. je merkt ook dat ze nu mentaal er aan toe is.
het verschilt ook per ras en per paard, maar ik zou nooit eerder dan 3,5 jaar beginnen. en sommige paarden hebben gewoon nog wat langer nodig, ik vind dat je ze die tijd ook moet geven..

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:47

Persoonlijk vin dik 3 á 4jaar een mooie leeftijd! Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:40

xannemijn schreef:
mijn verzorg pony hebben ze op 3 jaarige leeftrijd in gereden en nu gaat her heel goed
jong geleerd oud gedaan Haha!

stop met school en ga maar 38u werken per week. Jong geleerd, oud gedaan.. Haha!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:45

Ik vind 3 een mooie leeftijd om iets te gaan doen, dan hebben ze lekker in het land met vriendjes gespeeld (voorstander van opfok!!) en zijn ze misschien nog niet helemaal uitgegroeid en volwassen, maar leren kunnen ze heel goed! Wel zou ik dan echt beginnen met voetjes geven, lange wandelingen zodat ze overal aan wennen, misschien de bak leren kennen zodat ze dat in ieder geval onder het zadel niet meer hoeven te leren, etc. Ook bitje in en uit vind ik iets wat je gewoon heel vaak moet gedaan hebben voor je er op gaat. Dat scheelt zo onwijs veel bij het inrijden!! Ik rijd nu een 4 jarig paardje in, die is ongeveer een half jaar onder het zadel, maar die heeft daarvoor zo weinig geleerd, dat ik haar nu nog voetjes geven moet leren en stemhulpen kent ze ook niet echt. Dat is gewoon zo jammer, want daar heb je daarvoor genoeg tijd voor. Op een gegeven moment, zo rond 4 jaar, merk je wel dat ze inderdaad volwassen genoeg zijn om te gaan werken, ze worden sterk en werklustig!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:51

begrijp ik niet. ik leer ze zo jong mogelijk voetjes geven en nette basismanieren aan het halster. ik wil geen veulens die in de stress zitten als de smid komt namelijk, en aangezien deze zéker bij een veulen eens in de twee maand/ zes weken moet komen over het algemeen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:42

Jethafa schreef:
Ik vind 3 een mooie leeftijd om iets te gaan doen, dan hebben ze lekker in het land met vriendjes gespeeld (voorstander van opfok!!) en zijn ze misschien nog niet helemaal uitgegroeid en volwassen, maar leren kunnen ze heel goed! Wel zou ik dan echt beginnen met voetjes geven, lange wandelingen zodat ze overal aan wennen, misschien de bak leren kennen zodat ze dat in ieder geval onder het zadel niet meer hoeven te leren, etc. Ook bitje in en uit vind ik iets wat je gewoon heel vaak moet gedaan hebben voor je er op gaat. Dat scheelt zo onwijs veel bij het inrijden!! Ik rijd nu een 4 jarig paardje in, die is ongeveer een half jaar onder het zadel, maar die heeft daarvoor zo weinig geleerd, dat ik haar nu nog voetjes geven moet leren en stemhulpen kent ze ook niet echt. Dat is gewoon zo jammer, want daar heb je daarvoor genoeg tijd voor. Op een gegeven moment, zo rond 4 jaar, merk je wel dat ze inderdaad volwassen genoeg zijn om te gaan werken, ze worden sterk en werklustig!!

Ach, ik ben op 2-jarige leeftijd al begonnen met het wandelen (verkeersmak maken o.a.), tutten, grondwerk e.d. En verder vind ik dat een paard altijd buiten moet kunnen spelen, voor zijn 3de jaar en daarna ook (of zeker zoveel mogelijk). En het liefst in een vaste kudde met paarden van allerlei leeftijden. Zoals in het wild Knipoog .

Inmiddels is 'ie 3,5 en een bit heeft 'ie nog nooit ingehad, want je kunt ook voor bitloos kiezen Haha! . Heb er wel 6x op gezeten en gestapt inmiddels, ging prima, hij kijkt er gewoon supertrots bij Haha! . Stemhulpen doe ik zelf persoonlijk niet aan, want het grondwerk heb ik voornamelijk op lichaamstaal en -houding gedaan. Dat is een keuze. Met inrijden gebruik ik mijn lichaam en energie ook (ik doe aan centered riding). Voetjes geven doet 'ie allang, dat is al nodig vanaf het moment dat je paard bekapt wordt. En dat is toch echt al ver voor het 3de jaar, lijkt mij.
Ik vind hem op deze leeftijd al behoorlijk sterk en werklustig, maar ik vind hem nog erg jong en neem alle tijd. Ook 4 jaar vind ik nog jong. Ik denk dat ik pas echt 'meer' van hem ga vragen als hij een jaar of 6 is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:28

verstandig Nadya! je paardje groeit toch zowiezo nog tot zijn zesde door, en inderdaad, ook na zijn derde jaar moet er gewoon gelegenheid zijn om 'paard te zijn'. ik vind het altijd zo'n rare uitspraak, 'laat lekker paard zijn, zo'n jonkie, later moet hij nog genoeg doen'. mijn dieren (ook mijn negenjarige ruin en vierjarige merrie) zijn altijd lekker paard, in een groep, buiten.

en voetjes geven is echt een basisding, inderdaad.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:37

Inderdaad, merrieveulen. Vaak valt me op dat mensen dat roepen 'paard laten zijn tot z'n 3de' en daarna verdwijnen ze naar binnen. Pfff, dat vind ik echt verschrikkelijk. Gelukkig mogen onze paarden altijd lekker 'paard zijn' en zo hoort het. Ja
Blijven ze mentaal ook heel gezond onder. Fysiek ook trouwens. Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:45

zeker! ik vind dat het al dan niet gebruiken van het paard (onder de man of in het tuig) nooit mag afdoen aan de levenskwaliteit van het dier. tenslotte zijn wij aan ons paard verplicht om hem een paardwaardig, gelukkig bestaan te geven, zonder onnodige beperkingen. het paard vraagt er immers niet om.