Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kynshiri schreef:ja maar daar worden jonge paarden doorgaans toch ook snel ingereden?
Biieniie schreef:Bovendien is er een verschil tussen particulieren en grote stallen, particulieren hebben over het algemeen (niet altijd) meer geduld dan grote stallen aangezien die paarden niet verkocht hoeven te worden
klopt wel hoor, maar toch wordt het vaker gedaan dan men erg in heeft LiNdA1986 schreef:3/4 jaar vind ik een mooie leeftijd om in te rijden.
kynshiri schreef:Sim0ne schreef:omdat dit dan juist altijd gebeurd
nee toch niet... mijn paard is voor het eerst aan de longe gegaan op ongeveer 4.5, dan losjes gereden en nu pas, op haar 6de ga ik ermee aan het werk...
) 
ze kent nu net singeltje enzo, en we gaan haar nu zoetjesaan inrijden. je merkt ook dat ze nu mentaal er aan toe is.
xannemijn schreef:mijn verzorg pony hebben ze op 3 jaarige leeftrijd in gereden en nu gaat her heel goed
jong geleerd oud gedaan

Jethafa schreef:Ik vind 3 een mooie leeftijd om iets te gaan doen, dan hebben ze lekker in het land met vriendjes gespeeld (voorstander van opfok!!) en zijn ze misschien nog niet helemaal uitgegroeid en volwassen, maar leren kunnen ze heel goed! Wel zou ik dan echt beginnen met voetjes geven, lange wandelingen zodat ze overal aan wennen, misschien de bak leren kennen zodat ze dat in ieder geval onder het zadel niet meer hoeven te leren, etc. Ook bitje in en uit vind ik iets wat je gewoon heel vaak moet gedaan hebben voor je er op gaat. Dat scheelt zo onwijs veel bij het inrijden!! Ik rijd nu een 4 jarig paardje in, die is ongeveer een half jaar onder het zadel, maar die heeft daarvoor zo weinig geleerd, dat ik haar nu nog voetjes geven moet leren en stemhulpen kent ze ook niet echt. Dat is gewoon zo jammer, want daar heb je daarvoor genoeg tijd voor. Op een gegeven moment, zo rond 4 jaar, merk je wel dat ze inderdaad volwassen genoeg zijn om te gaan werken, ze worden sterk en werklustig!!
.
. Heb er wel 6x op gezeten en gestapt inmiddels, ging prima, hij kijkt er gewoon supertrots bij
. Stemhulpen doe ik zelf persoonlijk niet aan, want het grondwerk heb ik voornamelijk op lichaamstaal en -houding gedaan. Dat is een keuze. Met inrijden gebruik ik mijn lichaam en energie ook (ik doe aan centered riding). Voetjes geven doet 'ie allang, dat is al nodig vanaf het moment dat je paard bekapt wordt. En dat is toch echt al ver voor het 3de jaar, lijkt mij.