Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:34

Orangiste schreef:
Waratje schreef:
Zoek in oplossingen, niet in problemen. Tong uitsteken
Iemand die haar paard niet opvoedt en zichzelf voor schut zet, is niets anders dan iemand die haar paard niet opgevoed heeft en daarmee ook nog eens gevaarlijke situaties creëert. Dat heeft niets te maken met het gebruik van een krukje, maar alles met omgangsvormen.

Sorry hoor maar vind het nogal een rare reactie van je. Fijn om altijd te denken in oplossingen maar niet iedereen kan dit zo goed als jij. Opstappen met een krukje heeft niet altijd iets te maken met opvoeding maar vaker met lenigheid van ruiter of de belasting voor het paard.

Denken in oplossingen of problemen is een instelling, je kunt er voor kiezen om te blijven hangen bij het "probleem", je kunt ook direct doorgaan naar "hoe los ik dit op". Het betekent niet dat je altijd maar een oplossing paraat hebt, maar wel dat je er naar zoekt en dan vind je meestal ook wel een methode om met het "probleem" om te gaan, eventueel doordat je iemand anders laat meedenken. Probleemdenkers zijn passief, oplossingdenkers zijn actief. Zo duidelijker? Knipoog
Het voorbeeld dat Laudtje gaf ging niet, zoals zij het wellicht wel bedoelde, over het gebruik van een krukje, maar over het niet (voldoende) opgevoed zijn van het betreffende paard. Dat heeft niets te maken met het al dan niet gebruiken van een krukje om op te stappen, om welke reden dan ook.

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:46

Sorry Waratje, maar ik vind dat je een beetje als een schooljuf overkomt.... Ik wilde gewoon een anecdote vertellen over het gebruik van een krukje. Natuurlijk moet je leren om een paard stil te laten staan. Maar ook als je, net als de dame in dit verhaal, prix st George rijdt, kan je paard schrikken of heet zijn en daardoor niet stil willen staan. Overigens is dit ook lastig als je zonder krukje op wilt stappen...

Ik hoef helemaal geen oplossing, want ik heb geen probleem... Haha! Ik stap soms met en soms zonder krukje op. Liefst met, om alle redenen die al genoemd zijn in dit topic. Maar aangezien ik geen krukje met me meeneem, dus ook zonder.
Het is nu eenmaal lastig als je er zonder krukje niet op komt. Bijv in het bos, als je een poortje open en dicht moet maken (of ga je me nu vertellen dat ik mijn paard maar moet leren om door een smal poortje te lopen terwijl ik over zijn nek lig om het open te houden *LOL* ).
Je hebt btw ook van die beugels die je omlaag kunt klappen zodat je makkelijker met je voet bij de beugel kunt. Erg handig! Maar je kunt ook je beugelriem een aantal gaten langer maken natuurlijk.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:08

laudtje ik rijd heel vaak in het bos. En daar zijn heeeeel veel mogelijkheden om op te stappen. En wanneer je door een hekje gaat gewoon afstappen en lopen tot de eerstvolgende mogelijkheid waar je op kunt stappen. Juist in het bos zijn er oneffenheden genoeg te vinden. Laatst zelfs op de renbaan opgestapt op een lading houtsnippers wat bijelkaar lag. Tot nu toe is het me nog altijd gelukt. En by the way in nederland barst het van de bankjes in het bos. Fietspaaltjes doen het ook prima. Laadklep van trailer indien bokje vergeten. Plastic stoel van terras of bankje bij cafe na de pauze. Op onze trektocht dit jaar deed de leider het ook altijd. Zelfs na een stijle afdaling waar we er wel af moesten wist hij altijd wel een plekje te vinden zodat we konden opstappen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:40

laudtje schreef:
Sorry Waratje, maar ik vind dat je een beetje als een schooljuf overkomt.... Ik wilde gewoon een anecdote vertellen over het gebruik van een krukje. Natuurlijk moet je leren om een paard stil te laten staan. Maar ook als je, net als de dame in dit verhaal, prix st George rijdt, kan je paard schrikken of heet zijn en daardoor niet stil willen staan. Overigens is dit ook lastig als je zonder krukje op wilt stappen...

Mijn paard is ook heet en staat ondanks dat keurig voor me stil bij het opstappen, maar dat deed ze ook niet zomaar uit zichzelf.....
En nee, ik ben absoluut geen schooljuf, maar ik heb veel bewondering voor degenen die dat wel zijn Knipoog

laudtje schreef:
Ik hoef helemaal geen oplossing, want ik heb geen probleem... Haha! Ik stap soms met en soms zonder krukje op. Liefst met, om alle redenen die al genoemd zijn in dit topic. Maar aangezien ik geen krukje met me meeneem, dus ook zonder.
Het is nu eenmaal lastig als je er zonder krukje niet op komt. Bijv in het bos, als je een poortje open en dicht moet maken (of ga je me nu vertellen dat ik mijn paard maar moet leren om door een smal poortje te lopen terwijl ik over zijn nek lig om het open te houden *LOL* ).

Heel veel hekken worden juist met ingebouwd opstapje geleverd: een paaltje dat hem tegenhoudt als het tever open zou zwaaien of waaraan je het hek vast kunt zetten. Knipoog
Verder geeft Dinopino het al aan, het stikt in het bos van de opstapjes, ik hoef zelden of nooit ver te zoeken.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:41

Ik alleen als ik op 'n paard van 1.85 moet (gister zonder krukje op gekomen trouwens! Tong uitsteken)

Qnorp

Woonplaats: Eindhoven, Noord Brabant, Nederland, Europa, Wereld, Universum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:44

ik zaterdag ook op een paard van 1.70 ofzow en er zonder opgekomen zal wel moeten Clown

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:46

Ik stap ook met krukje op
Beter voor zadel en paard zijn rug en de mijne ook.
Hij is het al gewend sinds ik hem beleerd heb, dus hij vind het wel best Haha!

buiten zoek ik iets op om er mee op te komen of vraag een mede-ruiter Ja Lachen

Doe dit trouwens omdat ik niet super licht ben en gewoon mn paard niet overbodig wil belasten.. Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:27

Dit heeft niets met je gewicht te maken. Mijn instructrice is een veertje en toch zat het zadel er na scheef. Een paar zetten hier berichten neer dat ze zo trots zijn dat ze zonder krukje of hulpmiddel kunnen opstappen. Vraag me af of je paard er ook zo over denkt Cool
Ik heb hier ook een best heet paardje. Maar stil staan doet ie altijd wanneer ik opstap of afstap.
Een paard heb ik zelfs ingereden door op te stappen via een hek. Liep toen op krukken en het ging niet anders. Wanneer je wilt laten zien hoe lenig en sportief je bent ga dan op turnen daar heeft je paard minder last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:23

Ligt er ook aan hoe je opstapt natuurlijk, als je goed opstapt hoor je je paard echt niet te belasten en het zadel ook niet te erg.
Je heb veel mensen die bij het opstappen toch nog aan het achterste stuk van het zadel zichzelf optrekken met als gevolg dat je de zadelkussens scheef trekt en het is ook totaal niet goed voor het paard.
Als je zonder met je tenen in de buik van het paard en zonder jezelf achtervast tehouden ken optrekken op het zadel en rustig ken gaan zitten hoort het geen probleem te zijn hoor.
Dus je mag best wel even laten zien hoe lenig je bent zolang je het maar wel op de goede manier doet.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:04

laudtje schreef:
S

Zoals door anderen al is gezegd: opstapmogelijkheden genoeg in het bos. En over de hekjes: als je een beetje een slim paard hebt, heeft hij gauw genoeg door hoe zo'n hekje werkt. Mijn pony kan die smalle klaphekjes zelf openduwen, erg handig. En voor de hekken met een slot stap ik ook nooit af, pony moet gewoon leren stil te staan en omte draaien of een stapje terug te doen als dat nodig is. Maar nu moet ik wel zeggen dat ik natuurlijk wel makkelijk praten heb met een pony.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:05

ztugwell schreef:
Ligt er ook aan hoe je opstapt natuurlijk, als je goed opstapt hoor je je paard echt niet te belasten en het zadel ook niet te erg.

Maar je gewicht en de eenzijdige belansting blijven hetzelfde, hoe goed je ook opstapt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:13

Ik gebruik ook meestal een bankje, speciaal gekocht daarvoor. Beter voor de paarden.
Echter op wedstrijden neem ik echt geen krukje mee hoor en stap ik gewoon op.
En ik vind het gezeur dat een paard stil moet blijven staan als de ruiter op stapt. Als de ruiter er om vraagt, moet het paard idd stil blijven staan. Ik heb er geen probleem mee, dus... Ze blijven stil staan wanneer ik m'n voet in de beugel zet en als ik er bijna op zit mogen ze van mij lopen hoor Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:16

VeerenAshley schreef:
ztugwell schreef:

Maar je gewicht en de eenzijdige belansting blijven hetzelfde, hoe goed je ook opstapt!

Ja dat is zo , en daarom ben ik der ook niet mee eens dat er word geleert alleen aan de linkerkant op te stappen. Zo belasten we alleen maar een kant.
Zelf stap ik bij paarden waar ik al langer op reed en waar ik vaak op rij aan allebij de kanten op. ( bij paarden waar ik amper op rij niet want daar doen de eigenaars het zelf ook niet van )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:18

En voor de mensen die zeggen dat met de buitenritten genoeg opstapjes zijn.. Noem der is een paar op ? in het bos enzo ? en op het strand hoe doen jullie dat dan.. want ik hoor over bankjes enzo maar ik zie midden in het bos langs de ruiterpaden meestal niet een mooi bankje staan waar ik op ken gaan staan.. ben wel benieuwt

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:25

Ik stap eigenlijk nooit op met een krukje, alleen als ik zonder zadel ga rijden. Ik ben zelf 1.65m, mijn pony is ongeveer 1.54m en de andere pony waar ik op rijd is 1.46m.
Op stage stap ik zo op paarden van 1.80 zonder krukje.. Ben nog vrij lenig van de 3 jaren dat ik aan ritmische gymnastiek deed en ik ben zelf ook vrij licht dus van mij zullen ze niet zo heel veel voelen..

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:27

ztugwell schreef:
En voor de mensen die zeggen dat met de buitenritten genoeg opstapjes zijn.. Noem der is een paar op ? in het bos enzo ? en op het strand hoe doen jullie dat dan.. want ik hoor over bankjes enzo maar ik zie midden in het bos langs de ruiterpaden meestal niet een mooi bankje staan waar ik op ken gaan staan.. ben wel benieuwt

Op het strand...geen idee! Maar de ruiterpaden zélf kunnen vaak als opstapje dienen: vaak zijn die nl. flink uitgesleten, en is de kant van het pad een stukje hoger, een ideaal en veilig opstapje. En wat dacht je van omgevallen/omgezaagde bomen? Die vind je ook nog wel eens in het bos Knipoog

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:11

nou ik zou zeggen let er volgende keer maar op. En op het strand even doorlopen naar de duinen en daar heb je je verhoging. Je moet natuurlijk wel even lopen kunnen en niet rolstoelafhankelijk zijn.

Weer hoor ik het argument ik ben wel lenig genoeg en ik stap aan twee kanten op. Ja dan blijft de ruggegraat wel flexibel Haha! natuurlijk. Ook al ben je nog zo lenig je hebt wel je eigen gewicht en dat blijft ook al is het maar 40 kilo. De ruggewervel is niet gemaakt op zijwaartse druk te weerstaan.

Wanneer je vindt dat je paard mag lopen als je opstapt moet je dat maar toelaten. Ooit zul je er achter komen dat dat het begin van ongehoorzaamheid is. Net als dat je je hond laat liggen en die gaat zitten maar dat vindt je niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:18

Ja zo ken je wel veel dingen vinden ja als je even doorloopt, maar mij lijkt niet dat als je even van je paard afstapt dat je dan weer eventjes snel naar de duinen loopt om op te stappen.. of wel ? [bijwijzevan]

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:25

Krukjes ? Graag ! Rug van je paard is er blij om ! En ze leren 't (bijna) allemaal.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:34

Bij mij is het nogal verschillend, maar gebruik eigenlijk nooit een krukje, maar zo'n plastic tuinstoel. En anders dan geeft iemand mij een voetje (vind ik wel fijner, omdat Lucky zo af en toe vergeet wat stilstaan is). Bij ons in het bos hebben ze nu bijna overal (ook bij de natuurbrug) van die opstapblokken, voor en na de hekjes gemaakt. Die blokken hebben zelfs een extra treetje :-P

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:36

Ik heb mijn paard aangeleerd om netjes naast het hek stil te staan Haha!
paard naast hek, ik klim op hek en hup erop...
Uit nood geboren.. na een knieoperatie had ik erg veel moeite met opstappen.. dat ik 1.60 ben en mijn paard 1.80 was ook niet echt bevoordelijk.. Op mn andere paarden die wat normaler zijn qua maat stap ik wel gewoon op de normale manier op

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:33

Ik stap op via een krukje.
Ik ben niet zo hel groot, maar ik kom op hoge paaredn zonder krukje.
De reden dat ik een krukje gebruik is: ik doe het voor Major. Hij is oud en is nooit echt helemaal goed in zijn rug geweest. Daarom gebruik ik een krukje, om hem te ontlasten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:05

Waratje schreef:
Iemand die haar paard niet opvoedt en zichzelf voor schut zet, is niets anders dan iemand die haar paard niet opgevoed heeft en daarmee ook nog eens gevaarlijke situaties creëert. Dat heeft niets te maken met het gebruik van een krukje, maar alles met omgangsvormen.

Mijn oude merrie is doodsbang voor krukjes, emmertjes, tasjes als deze dicht in haar buurt komen. In haar geval heeft dat niets met opvoeding of omgangsvormen te maken. Mijn ruin heeft nergens last van, dus neem aan dat ik ze dat niet "aangeleerd" heb Knipoog .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:00

IKbenEllen schreef:
Waratje schreef:

Mijn oude merrie is doodsbang voor krukjes, emmertjes, tasjes als deze dicht in haar buurt komen. In haar geval heeft dat niets met opvoeding of omgangsvormen te maken. Mijn ruin heeft nergens last van, dus neem aan dat ik ze dat niet "aangeleerd" heb Knipoog .

Maar jij neemt dan toch geen krukje mee naar een wedstrijd om jezelf mee voor schut te zetten? Tong uitsteken
Als je weet dat je paard daar doodsbang voor is en blijft ondanks al je pogingen om haar van die angst af te helpen, dan ga je daar gewoon gepast mee om. Geen probleem, hoor.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:02

Ik gebruik helemaal geen krukje Haha! alleen bij toiletteren van manen, en dan moet ik heeeeeel voorzichtig doen bij de merrie. En als ik haar ergens vast zet zorgen dat er niets in haar ooghoeken staat.