Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jitss

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:23

Ik praat ook gewoon tegen de paarden..
Of ze mij nou verstaan of niet Tong uitsteken

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:24

Ik banketstaaf ook de oren van mn paard af enwel degelijk dat ze begrijpen wat er met je stem bedoelt word! Ze weten dan misschien niet wat je zegt maar wel op welke manier !

Dorien_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 06:00

ik praat ook wel met paarden Knipoog zeker als ik alleen ben anders word het zo stil (a) en ik kan echt niet tegen stilte Tong uitsteken

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:23

Ik vind dat juist heerlijk en ze begrijpen je tonen en dergelijke wel, dus daarmee communiceer je lekker met ze Lachen

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:21

Ik klets ook altijd tegen mijn paard aan:) Ik denk dat zij het juist ook wel fijn vind.. Lekker rustgevend:P
Maar schreeuwen doe ik eigenlijk nooit. Alleen als ik heeeeel gefrustreerd ben, maar ik heb er direkt al weer spijt van Clown

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 07:32

ik praat ook altijd tegen de paarden
Ik vind het belangerijk dat je stem contact met je paard.
Kijk schreeud op den paard zitten heeft geen zin
maar ze snappen heus de toon wel op wat je blij of boos zegt Knipoog

Proda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:01

onder het rijden ga ik niet schelden ofzo op mijn paard. Maar als ie braaf is, zeg ik wel goed zo, en dat verstaan ze wel degelijk.
Ook met de omgang praat ik tegen ze. Dan merk je ook dat ze t fijner vinden.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:53

Tijdens het rijden zeg ik niets. Alleen af en toe "goed zo" en als hij echt lastig is zeg ik zijn naam wel eens kordaat. Meer niet

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 14:40

Ik praat ook altijd. Ook al is het maar van Goed zo!! Braaf!!

is mij zelfs aangeleerd

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:52

Het is mij aangeleerd om als maar tegen m'n paard te praten. Daardoor is ze ook echt maar zelden bang of schrikkerig. Ze hoort aan m'n stemhoogte of er iets is ja of nee. Zo is belonen een hoge stem en als ze iets flikt wat ze niet mag doen een hele lage/zware stem. Maar over het algemeen gewoon normaal en neutraal. Zo weet m'n paard meer dan ook m'n beste vriendinnen weten.

Veronique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:54

ik praat ook altijd tegen salvator
of hij t nu verstaat of niet
ze horen vast wel aan de toon dat je t goed bedoelt of niet.

thummetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:32

ik praat ook altijd tegen me pony
hij word er rustig van en ik kan mijn verhalen kwijt Lachen
soms luistert hij wel echt maar hij verstaat mij natuurlijk niet maar dat maakt mij niet uit Tong uitsteken
ik geef ook overgangen aan met mijn stem, commando's enzo...
het is toch juist gezellig als je tegen je paard praat, praten dus niet schreeuwen
soms doe ik dat wel Bloos als ik me dag niet heb en me pony echt niet wil mee werken word ik wel boos maar ik scheld hem niet helemaal verrot ofzo
en ik maar het altijd goed Ach gut

lottevanoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:13

Ik praat ook tegen mijn paard, maar niet zo vaak onder het rijden, ja wel belonen enzo, maar andere dingen alleen met knuffelen of poetsen enzo.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 19:48

Schreeuwen en dergelijk doe ik niet.

Maar ik rijd op een stal waar de pony onder het zadel gereden worden zodat ze voor de kar beter lopen.
Deze reageren dus super op de stem. Het is prettig om hier gebruik van te maken maar wat eigenaar tegen mij zei: Het is zonde dat je onder het zadel je stem [officeel bijv. op wedstrijden] niet mag gebruiken. Het is het fijnste hulpmiddel dat er is en in principe ook het vriendelijkste - niet dat een duwtje van je been pijn doet oid.
Hier ben ik het in grote lijnen zeker mee eens. Waarom je stem niet gebruiken? Als ik zeg drraf en mijn paard doet het [ hij begrijpt het dus in zekere zin écht wel ] waarom is dit dan fout? Omdat een paard 'hoort' te reageren op het been? Koe

Is iemand het hier mee eens? Dat je gewoon je stem moet kunne gebruiken.

Oja bovendien (ff naast het paard) als mijn paard bang is (heb een nogal bange pony) en ik gebruik mijn stem (maakt niet uit wat ik zeg, het gaat om de manier. Heel vrolijk praten) dan reageert mijn paard hier echt wel op. Hij gaat het enge minder eng vinden.
Dit heeft weer te maken met het verband dat je paard legt.
Vb.: paard is bang voor trailer. Word ering geslaan met zweep Volgende keer dat paard trailer ziet denk hij: oja trailer --> zweep. Dat is niet leuk.

Nougat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:10

Ik praat wel soms tegen mijn pony, ik begrijp ook wel dat ze de woorden niet begrijpt maar wel de toon. Dus als ze iets goed doet beloon ik ook met 'braaaf' ofzoiets met een lieve toon. En als ze vervelend is hoort ze iets heel anders op een niet zo lieve toon. Tong uitsteken

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:24

Ik praat ook wel is! Maar gewoon normaal en lief!!
Ik zou nooit schreeuwen!!

_Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:04

Ik praat altijd. Ze verstaan dan wel niet wat ik zeg, ze horen aan de toon waarop je praat wat je wilt en in welke stemming je bent. Ik zou nooit scheeuwen tegen een paard, hoogstens een standje als hij iets fout doet. Maar als je chagarijnig tegen je paard doet wordt hij ook zo, weet niet wat je bedoelt. Duidelijkheid is het toverwoord Haha!

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:07

en ja, Ik praat ook tegen mij paard.
ik zie aan de oortjes die naar je toe draaien dat ze wel de toon hoort.
Misschien hoort ze niet wat je zegt , maar ze weet wel of ze het goed doet of niet.
Schreeuwen vind ik ook niet goed, maar even een keer: He.
vind ik niet erg
Knipoog

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:09

[quote="bonzjo"]Is iemand het hier mee eens? Dat je gewoon je stem moet kunne gebruiken.
quote]
Het is wel banketstaaf dat je je stem niet mag gebruiken bij wedstrijden enz.
Want echt het werkt wel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:15

Vooral als ik aangespannen rijd, zeg ik best wel eens wat tegen het paard. Je hebt op de bok toch wel een manier nodig om contact te houden met je paard, en hoewel het in principe zonder praten kan, is het voor een aangespannen paard, dat vaak met stang en oogkleppen gereden wordt, wel zo prettig als het aan je stem kan horen wat de bedoeling is.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:06

Zoolgangster schreef:
Vooral als ik aangespannen rijd, zeg ik best wel eens wat tegen het paard. Je hebt op de bok toch wel een manier nodig om contact te houden met je paard, en hoewel het in principe zonder praten kan, is het voor een aangespannen paard, dat vaak met stang en oogkleppen gereden wordt, wel zo prettig als het aan je stem kan horen wat de bedoeling is.

Hoe zeg je tegen hem dat ie moet draven. Je zegt namelijk: tegen een aangespannen paard zeg ik WEL EEN wat tegen.

Gebruik je aleen je zweep?

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 19:09

Ik praat altijd tegen me paardje.. Vooral als ze bang is, of als ik een klein sprongetje maak dan moet je eens zien hoe die luistert..
Als ik naar haar roep van hej lekker ding, dan reageert ze echt goed hoor..

anytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 23:48

Ik praat ook àltijd onder het trainen tijdens mn paard. En als ik een keertje boos ben ik verhef mn stem.. rèken er maar op dat ze dònders goed door heeft wat er aan de hand is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:29

Uit mezelf doe ik het niet zo snel, maar als een paard bang is dan moet even het knopje om, even kalmerend praten.
Ben eigenlijk blij dat niet alles eruit floept, ik zou niet blij zijn als ik ging gillen als m'n paard schrikt. Dat vind ik zo vervelend, mensen die dat doen. Tja je kunt er mischien niks aan doen, maar het maakt het er alleen maar erger op....
En een keertje Hé roepen, daar reageren paarden zo goed op ^^

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 09:49

ik praat ook egen mij paard, en dat helpt wel degelijk, het is een fris hittepetitje, met buitenrijden als ze iets engs ziet, ik behandel haar met geduld en beleid, en dus tegen haar praat, loopt ze er later gewoon langs, en met rijden, ze heeft het heel goed door Lachen