Kies jij voor een zweep of spoor?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roossje

Re: Kies jij voor een zweep of spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:52

Zweep, simpelweg omdat ik nog niet goed genoeg mijn been stil kan houden Lachen

Cishashka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 20:54

Ik rij nu met kleine botte spoortjes, en een zweep. Omdat het rijden dan wat beter gaat, lukt de galop beter e.d. gaan we overwegen om alleen met spoortje te rijden Lachen

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:07

Ik rijd op het paard alleen met spoor, zweep zit alleen maar in de weg.. Met crossen neem ik wel een zweepje mee ( in het springparcours van de cross dus ook, maar dan gedraagt ze zich wel ) Maar zweep wordt ze helemaal kriebelig van..

Pony rijd ik met sporen en zweep, al hoe wel ik mn zweep graag kwijt wil, want ik ga er mn hand door kantelen, en het is ook niet al te best voor je rijbroek Tong uitsteken

De drie jarige die we zadelmak gaan maken, zal ik wss met zweep rijden, dit omdat ze gewoon onwijssssssssss lui en traag is, en dat wil ik graag beter hebben Lachen

Ik heb een paar keer gelezen geen spoor omdat mn been niet stil genoeg is, 1 ding kan ik je zeggen, rij 1x met spoor, en de volgende x is je been stil Knipoog Mijn benen slingerden ook wat af op mn pony, maar ik MOEST van mn spring instructeur met spoortje ( kleine knopspoortjes natuurlijk ) gaan rijden.. Omdat ik aan mn been net te kort had, om m door te drukken op het laatste moment(hij wilde nooit springen, en als ie (dacht je) van plan was te springen stopte ie op het allerlaatste moment, later kon echt niet, dus moest ik m met spoor doordrukken op dat moment, hier gelieve geen commentaar op, gediplomeerd orun instructeur, zeer veel ervaring zelf ook met het rijden, en hij is zeer gewild.. ), en met zweep ging hij alleen maar aan t protesteren ( stijgeren bokken bit vast pakken enz ) nou, ik heb het geweten hoor, ik durfde de volgende x mn spoor niet om te doen, maar hij vroeg gelijk waar ze waren, toch maar omgedaan, tada stille benen. Tja, pony reageert er op als je klapper benen hebt, elke keer dat je prikt springt ie vooruit, dan leer je het heeeeel snel af Tong uitsteken

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:09

Allebei, de spoor om mijn hulpen te verfijnen en voor een goede reactie aan je been en de zweep voor het voorwaarts. Mijn paard heeft soms de versnelling bijna in het achteruit staan Clown

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:09

Met springen springzweepje en sporen voor de hulpen bij het springen.
En bij dressuur alleen sporen, bonny is bang voor de zweep, alleen korte zweep kan.
Sporen heb ik om mn hulpen te verfijnen, zodat ie wel meteen reageert, zonder springt ie pas na een half rondje aan en dan ziet het er ook nog een slordig uit...Bloos

o0Michelle0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:11

In de les heb ik altijd een zweepje.. ik kan mijn benen niet goed stil houden in draf dus het lijkt me niet zo handig als ik met sporen ga rijden Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Caris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:29

Natasja91 schreef:
sunny_love schreef:
ik rij normaal met een kort spoortje dat is om mijn pony iets meer voorwaarts te laten rijden met springen heb ik eren zweep in mijn handen maar gebruik hem bijna niet(aleen dat ie weet dat ze erover heen moet)

En daar zijn ze dus niet voor bedoeld ..

Wil je dit uitleggen? Bloos

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:01

sporen zijn om je hulp te verfijnen niet om je pony naar voren te prikken.Je hoor je pony/paard op kuithulp naar voren moeten kunnen rijden. Zowel zweep als sporen horen geen straf voorwerpen te zijn. Sporen zijn dus echt bedoeld om je hulpen te verfijnen zodat die net wat duidelijker voelt wat je bedoelt.
Als iemand een duidelijker uitleg heeft, vul me maar aan.. Haha!

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 14:22

ik rij nu al een tijdje alleen met zweep, eerst had ik helemaal niks maar toen kreeg ze kuren dat ik haar voor geen mogelijkheid meer vooruit kreeg. ging ze gewoon stil staan:P maar goed als ik sporen om zou doen zou dat zonde zijn want ze reageert gewoon goed op mijn been en een zweepje gebruik ik alleen als het echt nodig is:)

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 17:32

op dit moment met niets. aangezien mijn paard zeer gevoelig is wat beenhulpen betreft. daarnaast is ze ook bang voor de zweep. zelf rij ik liever met een zweep ipv sporen. bij sporen heb je toch af en toe de neiging (onbewust) te "prikken" ( vooral als je kapstokvoetjes hebt Bloos )

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:33

Zweep, omdat mijn benen niet stil genoeg liggen voor sporen dat lijkt me niet zo handig voor mijn paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:35

Zweep, omdat ik mijn hakken niet uit kan drukken Clown

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:39

ik rij met beide

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:43

Spoor, want het paard moet aan je been lopen en niet aan de zweep.
Tijdens training gebruik ik vaak wel mijn zweep erbij, omdat ik dan net iets beter de achterhand erbij kan krijgen. Maar ik probeer veelal om het paard aan mijn been te laten lopen.
Vanaf de M. proeven is het rijden met zweep dan ook verboden..
liefs nic.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:08

Sporen om mijn hulpen te verfijnen en een zweep om m voorwaarts te houwe

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:53

Het ligt er bij mij net aan hoe het met de pony gaat. Soms heeft ze een tijd dat ze niet goed in galop wil aanspringen. Zweepje erbij en het is zo opgelost. (Behalve als ze der paniekreacties van krijgt.. Dan galoppeerd ze wel.. maar dat is dan meer uit angst)
De andere keer vind ze het weer moeilijk om zichzelf beter te dragen. (Dat lukt zowiezow nog niet helemaal goed maar dan helemaal niet.) Dan gebruik ik eerder een spoortje dan een zweepje.
Dit om net die hulp van mijn been wat beter door te laten komen als het nodig is.
Als ik haar dan met het zweepje een tikje zou geven gaat ze vaak eerst gespannen doen en moet ik eerst weer terug rijden naar de ontspanning voordat ik verder kan.
Soms rij ik ook wel met beide.. dit als ik denk dat het nodig is. bijv. bovenstaande dingen tegelijk.

Als het weer goed gaat doe ik de zweep/de sporen ook weer weg. Zoals iemand al zei ze moet aan het been zijn niet aan de zweep. Zo ook niet aan de sporen. (Ze moet er wel op reageren natuurlijk maar het moet niet al bij iedere hulp direct spoortje zijn.)

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:20

Zweep, met sporen kan ik echt niet fijn rijden :

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:55

allebei niet. Mijn verzorg pony is genoeg voorwaarts en luistert goed. dus hoef hem niet bij te tikken met een zweepje. Sporen heb ik wel, maar gebruik ik niet omdat ik mijn benen niet helemaal goed stil kan houden Bloos

Kimberbieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:27

Ik kies voor sporen, omdat ik mijn paard hier altijd mee gereden heb, maar zo vaak gebruik ik ze niet. Zweep laat ik achterwege omdat die toch maar in de weg zit.

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:30

Geen van beide. Lachen

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:00

Ligt aan het paard wat ik rij nu rij ik helemaal zonder omdat het paard wat ik rij genoeg pit heeft en als ik daar een zweep op pak ik denk 10x in de ronte ga dus die heb ik nu niet nodig en rij nu ook niet met sporen omdat ik nu nog niet echt met de zwaardere oefeningen bezig ben.
Dus misschien in de toekomst.
Maar op mijn vorge verzorgpaard ree ik wel met sporen net om even die extra inpuls te hebben voor de oefeningen.

Jitss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:19

Ik voor een zweepje omdat ze meestal dan wel doorlopen.
Als ze écht niet willen dan doe ik wel sporen om

Dorien_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 06:56

ik rijd op de manege altijd met een zweepje, omdat wij als lesklanten niet met sporen mogen rijden (niet verantwoord vanwege het door sommige slechte gebruik of weet ik veel warom;)) maar ik heb niks tegen sporen;) zelf ook wel mee gereden Knipoog

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:10

Beide
De sporen om af en toe een iets fellere reactie te krijgen en m'n zweep gebruik ik bijna nooit.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:50

alleen met een spoortje, als verlenging van mijn beenhulp.