voor of tegen elastiek!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: voor of tegen elastiek!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:08

Lovely1 schreef:
Veel wegen leiden naar Rome en dat kan zonder of met elastiek zijn.

Imo vind je rome niet met een elastiek, tenzij de TS Rome zoekt op een paard dat scheef, slecht aan de hulpen en lekker vast in de rug. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:10

Aaron, patsur geeft je hele nette uitleg, waarom ga je dan schreeuwen? (en zo gaat het al het hele topic en dan vinden ze het gek als je kortaf wordt)

Ik gaf in het begin ook nette uitleg, maar nee, tegen een stelletje in de krultrekkers blijf ik niet aardig

nee, ik vind mezelf niet heel wat, zoal ik al meerdere malen heb gezegt leer ik nog elke dag bij
Maar dat is wel in tegenstelling van een paar eigenwijze hier, blijf zo maar doorgaan, je komt we wel..zucht..in je dromen...

De fatsoenlijke discussie is in het begin gevoert, maar daar schreeuden de pennys direct terug dat het een super ding was, zonder argumenten en omdat je dat wel nette argumenten terug kunt geven ben je een k..wijf... tuurlijk....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-01-07 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:11

patsur schreef:
Lovely1 schreef:
Veel wegen leiden naar Rome en dat kan zonder of met elastiek zijn.

Imo vind je rome niet met een elastiek, tenzij de TS Rome zoekt op een paard dat scheef, slecht aan de hulpen en lekker vast in de rug. Clown

Wat je niet wilt zien is dat het bij sommige mensen met goed gebruik ook goed gaat... het is je eigen keus en je eigen ervaring. Dus ik denk dat sommige mensen Rome wel met elastiek vinden Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:12

AaronYve schreef:
IK GA HIER IN IEDER GEVAL NIET MEER OP REAGERREN, ALS EEN BEPAALD PERSOON ONS DIERENMISHANDELAARS NOEMT, IK NEEM AAN DAT WE ALLEMAAL HET GOEIE VOOR HEBBEN MET ONZE PAARDEN EN IK ZEI DAT HET MIJN ERVARING WAS EN DAT DAT OOK EEN GOEIE ERVARING IS!! IK HOEF NU IN IEDER GEVAL NOOIT MEER MET EEN HULPSTUK TE RIJDEN!
EN @ RUNNINGKAWA.. VOLGENS MIJ VIND JE JE ZELF HEEL WAT HÉ. TEN EERSTE IK BEN GEEN PENNY( OF TEGEN WIE JE HET OOK HAD) EN DENK NIET DAT IK NOG WAT VAN JOU KAN LEREN.. LIEVER VAN MENSEN DIE MIJ OOK ECHT WETEN TE OVERTUIGEN I.P.V. ZO RARE REACTIES TE ZETTEN.. SORRY MAAR DIT MOEST IK FF KWIJT TOT ZIENS IN EEN ANDER TOPIC

Lees de regels even door, schreeuwen (dmv hoofdletters) is niet toegestaan op bokt, evenals het niet hanteren van de algemene grammaticale regels vd Nederlandse taal.

* Jammer dat je geen antwoord hebt op mijn vraag een paar posts eerder, had graag willen weten wat jouw antwoord hierop was.

*En over Runningkawa; zo lang als ik hier meepost en meekijk op bokt, is mij opgevallen hoe verschrikkelijk veel ervaring zij heeft met paarden. Het is jammer dat jullie het niet in willen zien, maar van haar kun je tenminste op een eerlijke manier iets leren.!!
Laatst bijgewerkt door patsur op 29-01-07 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:13

patsur schreef:
AaronYve schreef:
IK GA HIER IN IEDER GEVAL NIET MEER OP REAGERREN, ALS EEN BEPAALD PERSOON ONS DIERENMISHANDELAARS NOEMT, IK NEEM AAN DAT WE ALLEMAAL HET GOEIE VOOR HEBBEN MET ONZE PAARDEN EN IK ZEI DAT HET MIJN ERVARING WAS EN DAT DAT OOK EEN GOEIE ERVARING IS!! IK HOEF NU IN IEDER GEVAL NOOIT MEER MET EEN HULPSTUK TE RIJDEN!
EN @ RUNNINGKAWA.. VOLGENS MIJ VIND JE JE ZELF HEEL WAT HÉ. TEN EERSTE IK BEN GEEN PENNY( OF TEGEN WIE JE HET OOK HAD) EN DENK NIET DAT IK NOG WAT VAN JOU KAN LEREN.. LIEVER VAN MENSEN DIE MIJ OOK ECHT WETEN TE OVERTUIGEN I.P.V. ZO RARE REACTIES TE ZETTEN.. SORRY MAAR DIT MOEST IK FF KWIJT TOT ZIENS IN EEN ANDER TOPIC

Lees de regels even door, schreeuwen (dmv hoofdletters) is niet toegestaan op bokt, evenals het niet hanteren van de algemene grammaticale regels vd Nederlandse taal.

*En over Runningkawa; zo lang als ik hier meepost en meekijk op bokt, is mij opgevallen hoe verschrikkelijk veel ervaring zij heeft met paarden. Het is jammer dat jullie het niet in willen zien, maar van haar kun je tenminste op een eerlijke manier iets leren.!!

Dat wil niet zeggen dat we het altijd maar met haar eens moeten zijn...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:16

[/quote]

Dat wil niet zeggen dat we het altijd maar met haar eens moeten zijn...
[/quote]

ja sorry caps stond aan!
maar als zij dan iemand wilt overtuigen moet ze niet zo beginnen. Sorry maar daar kan ik dus niet tegen. Ik snap best dat zij haar mening ook wilt zeggen maar moet dat dan zo gaan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:17

deed ik de eerste tig pagina's ook niet....
Maar als je gewoon met nette argumenten komt en je word dan versleten als betweter, terwijl je probeert te helpen, neee, dan heb je aan mij de verkeerde....

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:18

AaronYve schreef:
ja sorry caps stond aan!
maar als zij dan iemand wilt overtuigen moet ze niet zo beginnen. Sorry maar daar kan ik dus niet tegen. Ik snap best dat zij haar mening ook wilt zeggen maar moet dat dan zo gaan???

Ik snap niet dat RK hier de schuld van krijgt, ze geeft alleen haar mening en vervolgens gaan alle mensen voor het elastiek vol in de aanval..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:19

runningkawa schreef:
deed ik de eerste tig pagina's ook niet....
Maar als je gewoon met nette argumenten komt en je word dan versleten als betweter, terwijl je probeert te helpen, neee, dan heb je aan mij de verkeerde....

zelfde gedachte (H)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:21

Ik snap dat wel
Je eigen rijkunde waarvan je denkt dat die goed is die bekritiseerd word, daar kunnen vele niet tegen.

Zelf ben ik altijd blij als andere waarvan ik weet dat ze meer ervaring hebben dat doen, kun je van leren.
Maar goed, als je niet wilt leren....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:23

Jemig he, als hier letterlijk ruzie's worden gemaakt, is het dan niet beter dat dit onderwerp wordt afgesloten? er zijn bovendien al veel reacties op gekomen...

Greetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:24

Ik heb niet alle eerdere reacties gelezen. Boos! Maar wil toch graag ook mijn ervaring met elastiek rijden geven. Ik heb zelf mijn paard op aanraden van mijn toemalige instructrice met elastiek gereden. Ik wilde dat ik er nooit aan begonnen was. Mijn paard is er eerder mee verknalt dan dat het wat opgeleverd heeft. Op elastiek gaan ze inderdaad lopen hangen, het echte nageven op twee teugels leren ze hier niet van.

Heb overigens niets tegen hulpteugels, mits ze ook maar als HULPteugels gebruikt worden. Dit laaste zie je vaak niet. Ruiters rijden bv paard alleen nog maar op slof en niet meer op beide teugels.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:26

@ rk ik heb je pm gestuurd... omdat ik me van sommige hier wil onderscheiden, ik hoor graag jullie menig, en zou ook graag me eigen menig willen laten horen als ik daar behoefte aan heb.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:42

Respect voor runningkwa en de rest die zoveel geduld heeft gehad Afgod

Ik ben allang afgehaakt, omdat ze gewoon niet open staan voor een andere mening en zich direct aangevallen voelen als iemand net even iets anders zegt dan ze hadden willen horen..

Mensen die echt tegen het elastiek zijn, gaan heus niet zeggen..super rijd zo door!

Maar ik snap dan eigenlijk niet waarom je uberhaubt het topic hebt gemaakt als je toch alleen maar aan je eigen ding blijft vasthouden..en vervolgens komen er allemaal defensive vriendinnetjes aan met het stoom uit de oren--> Stoom uit je oren

enne over dat geschreeuw enz.. er is ook een EDIT knop waarmee je je geplaatste bericht kan veranderen Knipoog

Als laatst nog even voor de ik ben voor elastiek mensen.. no hard feelings! Ach gut Iedereen zn mening toch? Maar die moeten ze dan wel kunnen uiten zonder dat er allemaal mensen gepikeerd raken..Toch? Verward

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:47

runningkawa schreef:
Ik snap dat wel
Je eigen rijkunde waarvan je denkt dat die goed is die bekritiseerd word, daar kunnen vele niet tegen.

Zelf ben ik altijd blij als andere waarvan ik weet dat ze meer ervaring hebben dat doen, kun je van leren.

wooh je denkt zeker zelf dat je alles beter je kan je heb aaron Y nog niet eens zien rijde dus beoordeel je eigen niet beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:49

Heb ik het daar tegen aaron? Hoe haal jij dat uit die tekst?

Kijk, dat bedoelen we dus met slecht lezen en daarop ook nog katten

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:02

Ja en daarom moet dit onderwerp afgesloten worden! Boos! Boos! Boos! Boos!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:08

saskiakefie; RT is bedoeld voor rijtechische problemen en niet met posts zoals "dit onderwerp moet gesloten worden". Als je dat wil moet je TeMmen, maar als je gewoon niet reageert zakt het topic vanzelf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:59

Born2BCrazy schreef:
Respect voor runningkwa en de rest die zoveel geduld heeft gehad Afgod

Ik ben allang afgehaakt, omdat ze gewoon niet open staan voor een andere mening en zich direct aangevallen voelen als iemand net even iets anders zegt dan ze hadden willen horen..

Mensen die echt tegen het elastiek zijn, gaan heus niet zeggen..super rijd zo door!

Maar ik snap dan eigenlijk niet waarom je uberhaubt het topic hebt gemaakt als je toch alleen maar aan je eigen ding blijft vasthouden..en vervolgens komen er allemaal defensive vriendinnetjes aan met het stoom uit de oren--> Stoom uit je oren

enne over dat geschreeuw enz.. er is ook een EDIT knop waarmee je je geplaatste bericht kan veranderen Knipoog

Als laatst nog even voor de ik ben voor elastiek mensen.. no hard feelings! Ach gut Iedereen zn mening toch? Maar die moeten ze dan wel kunnen uiten zonder dat er allemaal mensen gepikeerd raken..Toch? Verward

Helemaal mee eens!!! Ik vind het maar zielig overkomen als je allerlei vriendinnetjes (die zo te lezen nog niet volwassen zijn) optrommelt, omdat je niet wilt horen dat er mensen zijn met heel wat meer ervaring, die iets anders aanraden. Ik heb al eerder gezegd dat ik dit maar een onzintopic vindt, aangezien TS het advies van anderen die tegen elastiek zijn, niet wil horen. Maar ga vooral je gang, hoor, ik vrees dat je jezelf nog wel tegen gaat komen en dan is het te laat. En geef je paard dan niet de schuld, want daar erger ik me ook aan: Mensen die hun paard de schuld geven, terwijl ze zelf een tekortkoming hebben. Boos! Clown

Ik heb zelf nog nooit elastiek gebruikt, want ik wil geen hulpteugels aan mijn paard's lijf (als er ooit een probleem komt, los ik het anders op), maar ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die geen goede ervaringen met elastiek hebben.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:37

lieskehh schreef:
runningkawa schreef:
Ik snap dat wel

wooh je denkt zeker zelf dat je alles beter je kan je heb aaron Y nog niet eens zien rijde dus beoordeel je eigen niet beter!

Dit is nou precies waar ik op doelde..LEES nou een keer wat er staat... niet wat je denkt/wilt/verzint dat er staat.. *zucht* Slapen

Nogmaals respect RK..!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:02

ik heb de hele discussie gelezen, maar ga er even niet op in
te veel geschreeuw en te weinig echt lezen

maar ik ben tegen
een elastiek lijkt leuk , maar ondertussen
]ja het veert mee, maar er staat dus ook altijd een bepaalde mate van spanning op waardoor je teugelhulpen(geven en nemen van teugel, spanning en ontspanning van de hand )
niet meer goed doorkomen
dieren gaan makkelijker hangen wat door het elastiek gecompenseerd word en daardoor door de ruiter moeilijker opgemerkt word
links en rechts vragen en geven word voor het dier moeilijker om te voelen waardoor het slechter gaat reageren
en door de continue spanning word het dier minder gevoelig in de mond , op de lagen etc

elastiek is in mijn gen een onding waarmee je je dier op het eerste gezicht mee helpt in een bepaalde houding te lopen
maar op het moment dat de voorkant leuk loopt, wil dat niet zeggen dat de achterhand en de rug ook goed lopen
(met elastiek meestal niet) waardoor de toegevoegde waarde (die alleen maar voor show is in mijn ogen )
teniet word gedaan ...
zelfs geen toegevoegde waarde maar afbrekende waarde in mijn ervaring
leer een elastiek paard maar weer eens goed lopen tussne twee teugels en benen
op zijn eigen benen met een goed rug en achterhand gebruik

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:45

Ik heb even een vraagje... Zelf ben ik erg van het voorwaarts oplossen (net zoals veel van jullie) om vervolgens naar nagevelijkheid te rijden. Dit is leuk en aardig allemaal, maar waarom willen we nou die "ontspannen" nagevelijkheid van een paard? We gebruiken allemaal hulpmiddelen om het paard nagevelijk te krijgen. Ik zie dit vaak gebeuren omdat mensen het aan de teugel lopen mooi vinden (wat het vaak ook wel is door de onspannenheid enz.). Maar kan iemand de essentie van het "aan de teugel" of "nagevelijkheid" uiteenzetten? (kort en bondig)
Mij is altijd verteld dat het gaat om de ruiter op een goede manier te dragen (het ruggebruik enz.).
We gebruiken immers bijna alle "hulpmiddelen" (dus ook het elastiek) om dat te bereiken maar volgens mij weet een groot deel van de ruiters nog steeds niet echt de toegevoegde waarde van het aan de teugel lopen. Dit concludeer ik vooral uit verscheidene topics waarin een paard gespannen "aan de teugel" loopt en er vervolgens mensen reageren die het prachtig en goed vinden. Dit niet alleen op internet maar ook langs de bakrand.

...Of moet ik hier een ander topic voor starten... (ik hoor het graag)

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:25

Lovely1 schreef:
Ik heb even een vraagje... Zelf ben ik erg van het voorwaarts oplossen (net zoals veel van jullie) om vervolgens naar nagevelijkheid te rijden. Dit is leuk en aardig allemaal, maar waarom willen we nou die "ontspannen" nagevelijkheid van een paard? We gebruiken allemaal hulpmiddelen om het paard nagevelijk te krijgen. Ik zie dit vaak gebeuren omdat mensen het aan de teugel lopen mooi vinden (wat het vaak ook wel is door de onspannenheid enz.). Maar kan iemand de essentie van het "aan de teugel" of "nagevelijkheid" uiteenzetten? (kort en bondig)

Kort en bondig? Da's een lastige haha.. Hier is btw al een topic over.. Maar vind wel dat je wel iets minder defensief uit de hoek mag komen..je brengt het hier wel heel stellig.

Maar wil wel even een snelle poging wagen, mits (grote mits is dit) ik niet direct de grond ingeboord wordt, omdat ik toevallig net het goede woord niet kan vinden/ het niet helemaal zo verwoord als gewild.. ( ben Slapen , tis laat etc Knipoog )

Aangezien wie zwijgt, toestemt.. ga ik een klein poging wagen.. Hoop echter dat dit geen poging is van goh je weet toch zoveel...bewijs het maar ..en ga lekker op je sn*fferd.. maar dit zit wel bij de bovenstaande mits inbegrepen aangzien het m.i. wel valt onder "de grond in boren"

Maar die nageeflijkheid..en vooral de ontspanning..heb je naar m.i. nodig om aan te kunnen spannen..Zodat hij/zij zijn rug beter gebruikt, achterhand meer onderbrengt, tot verzameling kan komen etc etc
En gespannen..is dus wat anders als aanspannen..
Onder gespannen, versta ik gestress, rug strak etc, strak in de hals/nek waardoor je paard je niet meer zo lekker laat zitten..

En dit bereik je i.m.o. niet met een elastiek, aangezien het paard hier maar een beetje inhangt.. het heeft geen constante, stabiele aanleuning (zoals bij het rijden op 2 teugels, zonder hulpteugels wel het geval is..in de ideale situatie).. het paard probeert dit (als het goed is) op te zoeken, maar komt telkens bedrogen uit aangezien dit elastiek ook vrolijk mee heen en weer gaat.. Ik bedoel hier mee te zeggen dat je het paard "stoort"..

Het meeste is allemaal in de "ideale situatie" . Ben me er van bewust dat het i.r.l. anders gaat en dat het de ene keer lekkerder gaat dan de andere keer..

En wil ook zeker niet beweren dat ik beter ben, beter weet of de TS slecht vind.

Nou misschien niet zo kort&bondig..
Maar hoop dat de strekking duidelijk is,, en sta zeker open voor andere opinies of suggesties.. wil graag leren van anderen!

Nou hier laat ik het bij..

En alsjeblieft..lees nou eerst even.. en verplaats je eens in een ander zijn standpunt (nee, zeg niet dat dit de enige juiste is).. en denk gewoon eens even na over wat je er zelf van vind etc.. Gooi dat allemaal op een bult en tover er dan een acceptabele reactie op.. Hier bedoel ik mee :
beargumenteer, trap niet iedereen de grond in die iets anders vind, of het niet helemaal bij het juiste eind heeft, die het verkeerd heeft verwoord (niet op alle slakken/details zout leggen), op een vriendelijke toon en sta open voor anderen (laat ander in zn/haar waarde)..

Pff ik geef graag de stift/ toetsenbord door aan lovely.. ben nl. ook wel benieuwd wat jouw antwoord is op jouw vraag: waarom willen we nou die "ontspannen" nagevelijkheid van een paard?

p.s. ik ben het bij deze dus wel gedeeltelijk met je eens:
Citaat:
Mij is altijd verteld dat het gaat om de ruiter op een goede manier te dragen (het ruggebruik enz.).

p.s. 2 "we" .. lijkt me beter als je voor jezelf spreekt.. niet l*llig bedoeld..maar klinkt hier alsof je bedoeld.. "men" als in "iedereen".. sommige mensen zou hier beter zijn.. Maar zal me aan mn eigen regels houden Knipoog En niet dus op alle details lopen te "zeuren"

rest mij: een laatste gaap Slapen ..Trusten!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:41

AaronYve schreef:
Je moet hem wel goed rijden, en niet denken dat wanneer je met elastiek rijd alles opgelost is, het is een HULP-middel!

Beste AaronYve, als "je" hem goed zou rijden zou je geen elastiek nodig hebben. Dus per definitie ben je niet goed aan het rijden wanneer je een elastiek nodig hebt, en kun je dus ook niet goed rijden mét elastiek waardoor de elastiek geen HULP middel is maar meer kapot maakt dan je lief is.
Lees reacties zoals die van Greetsje, ze staan voor honderden anderen die ondertussen ook spijt hebben dat ze er ooit aan begonnen zijn.

Van al diegenen die hier zeggen dat ze er voor zijn zie ik geen geweldige verhalen over hoe goed het hen geholpen heeft en hoe hoog ze ondertussen gekomen zijn, maar puur dat ze "denken dat het wel meevalt" zonder eigen ervaring daarin.
Iedereen die ertegen is, inclusief RK en ik, heeft al té veel voorbeelden gezien van hoe fout het kan gaan. Het staat een ieder vrij het wiel opnieuw uit te vinden, maar waarom zou je niet profiteren van de ervaring van iemand anders en er je voordeel mee doen en daarmee eerst en vooral je paard te beschermen maar ook jezelf tegen onnodige fouten waar je achteraf spijt van hebt??

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:03

Born2BCrazy schreef:
Lovely1 schreef:

Kort en bondig? Da's een lastige haha.. Hier is btw al een topic over.. Maar vind wel dat je wel iets minder defensief uit de hoek mag komen..je brengt het hier wel heel stellig.

Maar wil wel even een snelle poging wagen, mits (grote mits is dit) ik niet direct de grond ingeboord wordt, omdat ik toevallig net het goede woord niet kan vinden/ het niet helemaal zo verwoord als gewild.. ( ben Slapen , tis laat etc Knipoog )

Aangezien wie zwijgt, toestemt.. ga ik een klein poging wagen.. Hoop echter dat dit geen poging is van goh je weet toch zoveel...bewijs het maar ..en ga lekker op je sn*fferd.. maar dit zit wel bij de bovenstaande mits inbegrepen aangzien het m.i. wel valt onder "de grond in boren"

Maar die nageeflijkheid..en vooral de ontspanning..heb je naar m.i. nodig om aan te kunnen spannen..Zodat hij/zij zijn rug beter gebruikt, achterhand meer onderbrengt, tot verzameling kan komen etc etc
En gespannen..is dus wat anders als aanspannen..
Onder gespannen, versta ik gestress, rug strak etc, strak in de hals/nek waardoor je paard je niet meer zo lekker laat zitten..

En dit bereik je i.m.o. niet met een elastiek, aangezien het paard hier maar een beetje inhangt.. het heeft geen constante, stabiele aanleuning (zoals bij het rijden op 2 teugels, zonder hulpteugels wel het geval is..in de ideale situatie).. het paard probeert dit (als het goed is) op te zoeken, maar komt telkens bedrogen uit aangezien dit elastiek ook vrolijk mee heen en weer gaat.. Ik bedoel hier mee te zeggen dat je het paard "stoort"..

Het meeste is allemaal in de "ideale situatie" . Ben me er van bewust dat het i.r.l. anders gaat en dat het de ene keer lekkerder gaat dan de andere keer..

En wil ook zeker niet beweren dat ik beter ben, beter weet of de TS slecht vind.

Nou misschien niet zo kort&bondig..
Maar hoop dat de strekking duidelijk is,, en sta zeker open voor andere opinies of suggesties.. wil graag leren van anderen!

Nou hier laat ik het bij..

En alsjeblieft..lees nou eerst even.. en verplaats je eens in een ander zijn standpunt (nee, zeg niet dat dit de enige juiste is).. en denk gewoon eens even na over wat je er zelf van vind etc.. Gooi dat allemaal op een bult en tover er dan een acceptabele reactie op.. Hier bedoel ik mee :
beargumenteer, trap niet iedereen de grond in die iets anders vind, of het niet helemaal bij het juiste eind heeft, die het verkeerd heeft verwoord (niet op alle slakken/details zout leggen), op een vriendelijke toon en sta open voor anderen (laat ander in zn/haar waarde)..

Pff ik geef graag de stift/ toetsenbord door aan lovely.. ben nl. ook wel benieuwd wat jouw antwoord is op jouw vraag: waarom willen we nou die "ontspannen" nagevelijkheid van een paard?

p.s. ik ben het bij deze dus wel gedeeltelijk met je eens:
Citaat:

p.s. 2 "we" .. lijkt me beter als je voor jezelf spreekt.. niet l*llig bedoeld..maar klinkt hier alsof je bedoeld.. "men" als in "iedereen".. sommige mensen zou hier beter zijn.. Maar zal me aan mn eigen regels houden Knipoog En niet dus op alle details lopen te "zeuren"

rest mij: een laatste gaap Slapen ..Trusten!

Dit is niet echt defensief bedoeld. Ik weet zelf niet of ik voor of tegen een elastiek ben omdat ik er nog nooit mee heb gewerkt en zolang dat niet nodig is doe ik dat ook niet. Maar ik ben gewoon benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Want als hier al een verschil van mening zit zal dit ook wel zijn in het gebruik van de hulpmiddelen.
Jou vraag waarom willen we nou die "ontspannen" nagevelijkheid van een paard?
Ik moet heel eerlijk zijn een goed onderbouwd antwoord weet ik niet hierop (daarom stelde ik de vraag ook Tong uitsteken )
Mijn punten om een paard daar heen te rijden zijn;
- het is voor de ruiter prettiger (makkelijker uit te zitten met name de draf)
- het "ontspannen" gedeelte is voor het paard weer fijner en het paard kan de ruiter op een "juiste" manier dragen.

Bedankt trouwens voor je post terug!
Owjah met "we" bedoel ik gewoon ruiters in het algemeen die met nagevelijkheid bezig zijn.