rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:19

ik doe mijn paardje ook rechtrichten, dat moet ik ook in mn les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:25

Moderatoropmerking:
Met verschillende meningen is niets mis.
Maar houd het netjes.
Heb je geen zin (meer) in de discussie, hou jezelf er dan buiten.
Dan blijft het topic bestaan voor diegene die het nog wel interessant vinden.
Is dat niemand meer, zakt het wel naar onderen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:21

In elk geval het ik do demonstratie/clinic in Wanrooij gezien met Johan Hamminga. Dat was wel interessant want hij kreeg op gegeven moment vraag voorgesteld waarom hij niet zo zeer bezig is met rechtrichten. Hij gaf als antwoord aan dat hij veel met been naar zwakkere teugel toe werkt en veel voorwaarts oplost waardoor paard dus de korte bespiering daardoor ook oprekt.
Wat is jullie bevindingen hiervan?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:27

Bets schreef:
In elk geval het ik do demonstratie/clinic in Wanrooij gezien met Johan Hamminga. Dat was wel interessant want hij kreeg op gegeven moment vraag voorgesteld waarom hij niet zo zeer bezig is met rechtrichten. Hij gaf als antwoord aan dat hij veel met been naar zwakkere teugel toe werkt en veel voorwaarts oplost waardoor paard dus de korte bespiering daardoor ook oprekt.

Klinkt een beetje apart, kan je het misschien iets meer uitleggen Clown

Zowiezo geloof ik er zelf niet echt in dat je je paard recht krijgt met je benen. Tenzij je paard wel bijna recht is en scherp is aan de hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:30

Ik ben juist van mening dat je juist je paard rechtricht door je benen.
Maar vind deze stelling ook wat vaag.

Scherp aan de hulpen is het eerste wat je doet als je een paard gaat rijden.
Zonder dat te zijn kun je niks.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:32

cardy schreef:
Bets schreef:

Klinkt een beetje apart, kan je het misschien iets meer uitleggen Clown

Zowiezo geloof ik er zelf niet echt in dat je je paard recht krijgt met je benen. Tenzij je paard wel bijna recht is en scherp is aan de hulpen.

Hoe richt jij dan recht?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:34

runningkawa schreef:
Ik ben juist van mening dat je juist je paard rechtricht door je benen.
Maar vind deze stelling ook wat vaag.

Scherp aan de hulpen is het eerste wat je doet als je een paard gaat rijden.
Zonder dat te zijn kun je niks.

ja dat is waar, maar ik zou eerder mijn buitenhand gebruiken en dan me binnenbeen (haha weet het eventjes niet meer zeker, gaat normaal automatisch zonder te denken als ik rijd... maar heb alweer een maandje niet meer gereden).

Maar wat ik dan heb bij bijv. bij die van mij, die was vroeger echt zo scheef dat ik het niet met me benen/handen/schoudervoor kon oplossen. Dit gold dan vooral voor de linkergalop. Had meer het gevoel alsof ze een kronkel in haar lichaam had. Snap je wat ik bedoel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:36

Als je met je been naar je hand rijd,dan kun je zeker te weten erg goed rechtrichten op je been. Dan rijd je een paard naar je hand en op 2 teugels,zodra ie op 2 teugels loopt,kun je aan het binnenachterbeen werken,aan welke kant eventueel wat zwakker is.Maar dit geld wel voor paarden die hun natuurlijke scheefheid hebben,niet voor paarden die jarenlang scheefgereden zijn.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:36

Cardy jij schreef net dat je niet in rechtrichten met beenhulpen gelooft, hoe bedoel je dat precies?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:37

creool schreef:
Hoe richt jij dan recht?

Doordat die van mij zo ontzettend scheef was, ben ik een andere manier gaan zoeken. Eerst is ze een maand in training geweest, en daarna ben ik een tijd door gegaan op dezelfde methode (AdB).
Nu ze goed is maak ik gebruik van schoudervoor, en ja oke ook me benen (haha schiet me nu pas te binnen, terwijl ik net zei dat ik niet zo geloof in dat je benen gebruikt om rechtterichten, zo lang geleden dat ik heb gereden Clown).

Wordt ze weer ernstig scheef/kan ik het niet oplossen? Dan gebruik ik AdB eventjes tussendoor en probleem is opgelost

creool schreef:
Cardy jij schreef net dat je niet in rechtrichten met beenhulpen gelooft, hoe bedoel je dat precies?

Lees even me post hierboven, was het gewoon eventjes kwijt Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Cardy op 29-12-06 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:37

Natuurlijk gebruik je ook je hand.
Maar niet wat ik voorbij zie komen bij sommige, we trekken de nek opzij en dat heeft dan RR.

Naar de hand toe rijden met het been, geld imo voor alle scheve paarden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:40

runningkawa schreef:
Natuurlijk gebruik je ook je hand.
Maar niet wat ik voorbij zie komen bij sommige, we trekken de nek opzij en dat heeft dan RR.

Naar de hand toe rijden met het been, geld imo voor alle scheve paarden.

Haha ja ik weet het weer Tong uitsteken echt erg wist niet dat ik het zo snel kwijt was... Maar als ik erweer op zit gaat het gewoon allemaal automatisch.

En heb een instructrice die daar ook erg op zit te fitten, voor de duidelijkheid zij is het tegenovergestelde qua rijden van AdB.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:41

Ja geld voor alle paarden,weet ook iedereen,zie je alleen erg weinig..

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:44

Ik ben het met je eens runningkawa

Daar wil ik aan toevoegen dat je tijdens het van achter naar voren rijden ook continue bezig moet zijn te checken of je paard nog wel op zijn eigen benen loopt. Met kleine correcties met je benen kun je er dan voor zorgen dat je paard keurig rechtgericht de baan doorgaat.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:44

Bets schreef:

oké, dit snap ik even niet meer Bloos

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:48

Dat is nou net de fout die veel gemaakt wordt. Links, rechts, rukken en plukken en dan zeggen dat je volgens AdB rijdt. Dat heeft geen ene mallemoer met rechtrichten te maken. Dat zijn de ruiters die ook wat gezien/gehoord hebben en denken te weten hoe het moet. Rechtrichten doe je met hand, been en zit en is niet tijdens een clinic, lesje of dvd te leren.

Als je altijd op een fiets hebt gereden met 1 kapotte trapper dan ga je dat op een gegeven manier als normaal beschouwen. Krijg je dan een nieuwe fiets die 2 gelijke trappers heeft, dan moet je goed wennen daaraan. Zo werkt het met rechtrichten ook, altijd op een scheef paard gereden dan weet je niet hoe een recht paard aanvoelt.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:51

Amberr_ schreef:
Bets schreef:

oké, dit snap ik even niet meer Bloos

Ik doe een vertaalpoging: Stel je paard is links zwakker. Er wordt dan meer met het linkerbeen van de ruiter gedreven, daardoor moet je paard zijn linkerkant harder aan het werk zetten en zal je paard daar sterker worden.

Wie helpt mij of mijn uitleg klopt??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:54

Volgens mij word het paard gewoon rechtgericht op 2 teugels, dwz met het binnenbeen naar de buitenteugel gereden.De buitenteugel is dan de zwakkere teugel,als ie dan op 2 teugels loopt,heb je hem automatisch rechter en kun je werken aan het zwakkere achterbeen.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:56

Betteke schreef:
Dat is nou net de fout die veel gemaakt wordt. Links, rechts, rukken en plukken en dan zeggen dat je volgens AdB rijdt. Dat heeft geen ene mallemoer met rechtrichten te maken. Dat zijn de ruiters die ook wat gezien/gehoord hebben en denken te weten hoe het moet. Rechtrichten doe je met hand, been en zit en is niet tijdens een clinic, lesje of dvd te leren.

Als je altijd op een fiets hebt gereden met 1 kapotte trapper dan ga je dat op een gegeven manier als normaal beschouwen. Krijg je dan een nieuwe fiets die 2 gelijke trappers heeft, dan moet je goed wennen daaraan. Zo werkt het met rechtrichten ook, altijd op een scheef paard gereden dan weet je niet hoe een recht paard aanvoelt.

je weet misschien niet hoe het aanvoelt, maar met goede hulp, kun je een heel eind komen.
en het gaat dan niet om gebruik van enkel hand, been óf zit. maar juist een combinatie hiervan, je rijdt je paard van achter naar voor. je gebruikt zowel (en vooral) je been en zit om hem recht te richten. je hand diient dan denk ik meer als corrigerende hulp, aanleuning, opvangen: je vangt hem van voren op.
ben niet zo goed in uitleggen Bloos , maar in ieder geval geen gehang in die mond, dat zal je niet ver brengen.

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:58

Citaat:
Ik doe een vertaalpoging: Stel je paard is links zwakker. Er wordt dan meer met het linkerbeen van de ruiter gedreven, daardoor moet je paard zijn linkerkant harder aan het werk zetten en zal je paard daar sterker worden.

Wie helpt mij of mijn uitleg klopt?

maar er staat dat er met het been naar de zwakkere teugel wordt gewerkt Verward

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:59

Ik dacht ook dat het was wat jij zegt Elisa maar er staat bij: waardoor paard dus de korte bespiering daardoor ook oprekt. als je met je binnenbeen naar je buitenteugel drijft, zou dat, in dit verhaal, betekenen dat de bespiering op de buitenkant korter moet zijn en dat strookt volgens mij niet als je met je binnenbeen gaat drijven, dan laat je de binnenkant toch harder werken?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:00

Amberr_ schreef:
Citaat:

Wie helpt mij of mijn uitleg klopt?

maar er staat dat er met het been naar de zwakkere teugel wordt gewerkt Verward

Ik denk dat daar minder aanleuning wordt bedoelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:01

Ja je hebt altijd 1 teugel die ze wel aannemen en 1tje die ze niet aannemen,dat heeft met de scheefheid te maken,degene die ze niet aannemen is de zwakkere teugel.

Creool: als je met je binnenbeen naar je buitenteugel toerijdt,dan hoef je niet te drijven,dus je laat dan niet de binnenkant harder werken,je maakt alleen je paard rechter,waardoor ie idd de korte kant oprekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:03

binnenbeen, buiten teugel, klopt
Maar wat doen jullie bij een rechtsgebogen paard, dat op de rechterhand loopt?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:04

Elisa, ik ben het helemaal met je eens maar volgens mij is het niet de vertaling van Hij gaf als antwoord aan dat hij veel met been naar zwakkere teugel toe werkt en veel voorwaarts oplost waardoor paard dus de korte bespiering daardoor ook oprekt.

Maar goed, mijn vertaalpoging is mislukt.. helaas. Misschien kan Bets het vertalen?