Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Bets schreef:In elk geval het ik do demonstratie/clinic in Wanrooij gezien met Johan Hamminga. Dat was wel interessant want hij kreeg op gegeven moment vraag voorgesteld waarom hij niet zo zeer bezig is met rechtrichten. Hij gaf als antwoord aan dat hij veel met been naar zwakkere teugel toe werkt en veel voorwaarts oplost waardoor paard dus de korte bespiering daardoor ook oprekt.
Wat is jullie bevindingen hiervan?
cardy schreef:Bets schreef:In elk geval het ik do demonstratie/clinic in Wanrooij gezien met Johan Hamminga. Dat was wel interessant want hij kreeg op gegeven moment vraag voorgesteld waarom hij niet zo zeer bezig is met rechtrichten. Hij gaf als antwoord aan dat hij veel met been naar zwakkere teugel toe werkt en veel voorwaarts oplost waardoor paard dus de korte bespiering daardoor ook oprekt.
Klinkt een beetje apart, kan je het misschien iets meer uitleggen
Zowiezo geloof ik er zelf niet echt in dat je je paard recht krijgt met je benen. Tenzij je paard wel bijna recht is en scherp is aan de hulpen.
runningkawa schreef:Ik ben juist van mening dat je juist je paard rechtricht door je benen.
Maar vind deze stelling ook wat vaag.
Scherp aan de hulpen is het eerste wat je doet als je een paard gaat rijden.
Zonder dat te zijn kun je niks.
creool schreef:Hoe richt jij dan recht?
creool schreef:Cardy jij schreef net dat je niet in rechtrichten met beenhulpen gelooft, hoe bedoel je dat precies?
runningkawa schreef:Natuurlijk gebruik je ook je hand.
Maar niet wat ik voorbij zie komen bij sommige, we trekken de nek opzij en dat heeft dan RR.
Naar de hand toe rijden met het been, geld imo voor alle scheve paarden.
Bets schreef:In elk geval het ik do demonstratie/clinic in Wanrooij gezien met Johan Hamminga. Dat was wel interessant want hij kreeg op gegeven moment vraag voorgesteld waarom hij niet zo zeer bezig is met rechtrichten. Hij gaf als antwoord aan dat hij veel met been naar zwakkere teugel toe werkt en veel voorwaarts oplost waardoor paard dus de korte bespiering daardoor ook oprekt.
Amberr_ schreef:Bets schreef:In elk geval het ik do demonstratie/clinic in Wanrooij gezien met Johan Hamminga. Dat was wel interessant want hij kreeg op gegeven moment vraag voorgesteld waarom hij niet zo zeer bezig is met rechtrichten. Hij gaf als antwoord aan dat hij veel met been naar zwakkere teugel toe werkt en veel voorwaarts oplost waardoor paard dus de korte bespiering daardoor ook oprekt.
oké, dit snap ik even niet meer
Betteke schreef:Dat is nou net de fout die veel gemaakt wordt. Links, rechts, rukken en plukken en dan zeggen dat je volgens AdB rijdt. Dat heeft geen ene mallemoer met rechtrichten te maken. Dat zijn de ruiters die ook wat gezien/gehoord hebben en denken te weten hoe het moet. Rechtrichten doe je met hand, been en zit en is niet tijdens een clinic, lesje of dvd te leren.
Als je altijd op een fiets hebt gereden met 1 kapotte trapper dan ga je dat op een gegeven manier als normaal beschouwen. Krijg je dan een nieuwe fiets die 2 gelijke trappers heeft, dan moet je goed wennen daaraan. Zo werkt het met rechtrichten ook, altijd op een scheef paard gereden dan weet je niet hoe een recht paard aanvoelt.
Citaat:Ik doe een vertaalpoging: Stel je paard is links zwakker. Er wordt dan meer met het linkerbeen van de ruiter gedreven, daardoor moet je paard zijn linkerkant harder aan het werk zetten en zal je paard daar sterker worden.
Wie helpt mij of mijn uitleg klopt?
Amberr_ schreef:Citaat:Ik doe een vertaalpoging: Stel je paard is links zwakker. Er wordt dan meer met het linkerbeen van de ruiter gedreven, daardoor moet je paard zijn linkerkant harder aan het werk zetten en zal je paard daar sterker worden.
Wie helpt mij of mijn uitleg klopt?
maar er staat dat er met het been naar de zwakkere teugel wordt gewerkt