Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miss_Maya schreef:Btw desiree jij zou je beter bezig houden met je honden
Daar weet je blijkbaar meer van af dan je paard
Nadya schreef:Goh, gelukkig begin ik met mijn paard vanaf ongeveer 3,5, denk ik (als hij er klaar voor is) en dan doe ik sowieso de eerste jaren heeeeeeeel rustig aan. Ik heb niet zo'n haast, heb de behoefte niet om er elke dag op te gaan zitten, en ik laat hem vooral lekker uitgroeien.
En paardje of paard, het gaat niet om de grootte, Desiree, al schijn jij dat nog wel eens anders te zien. Het gaat om de rug, of die wel of niet volgroeit is, dat jij er als mens op mag zitten. Het is jammer dat je je daar blijkbaar niets van aantrekt.
Miss_Maya schreef:Btw desiree jij zou je beter bezig houden met je honden
Lisjah schreef:Miss_Maya schreef:Btw desiree jij zou je beter bezig houden met je honden
*ligt onder het bureau*
Miss_Maya schreef:en wat je wilt zeggen ?
Desiree schreef:
Desiree schreef:
Ga toch uithuilen bij je verzorgpony joh! HEb je al 2 jaar poets en rijervaring?
Nadya schreef:Het gaat me erom dat er veel te veel mensen zijn, die te vroeg op een paard gaan zitten om allerlei ongelooflijke redenen (ze kunnen niet langer wachten, wedstrijden, keuringen, commerciele onzin, lichamelijk kracht wel of niet hebben, e.d.).
Er is nog een nuance in je paard inrijden na 3,5 jaar en rustig aan doen of je paard met 2,5 inrijden en rustig aan doen. En ik vind 2,5 veel te vroeg.
Desiree schreef:2,5 HOEFT niet te vroeg te zijn per defenitie. Dat verschilt. EN het is de manier waarop je het doet.
De groep mensen waar jij over praat, die verdienen hun geld met paarden.
Dat is niet te vergelijken met mensen die een paard kopen voor zichzelf voor het leven, zoals jij of ik. Ik keur die commerciele toestanden ook niet goed hoor. Ik denk dat als er veel meer grond zou zijn in Nederland, dat de opfokkosten lager zouden zijn, en dat dan de tijdsdruk misschien wat minder zou zijn om zo'n dier opgeleid en wel af te leveren. Het is toch vaak een geldkwestie.
Rianneke schreef:je hebt op zich wel een punt hoor! als je met een uitgegroeit paard van 2,5 langzaam begint kan het minder kwaad als dat je met een 3-jarige begint die totaal nog niet klopt om het zo maar te zeggen...
Desiree schreef:
Rianneke schreef:Desiree schreef:2,5 HOEFT niet te vroeg te zijn per defenitie. Dat verschilt. EN het is de manier waarop je het doet.
Dat is niet te vergelijken met mensen die een paard kopen voor zichzelf voor het leven, zoals jij of ik. Ik keur die commerciele toestanden ook niet goed hoor. Ik denk dat als er veel meer grond zou zijn in Nederland, dat de opfokkosten lager zouden zijn, en dat dan de tijdsdruk misschien wat minder zou zijn om zo'n dier opgeleid en wel af te leveren. Het is toch vaak een geldkwestie.
je hebt op zich wel een punt hoor! als je met een uitgegroeit paard van 2,5 langzaam begint kan het minder kwaad als dat je met een 3-jarige begint die totaal nog niet klopt om het zo maar te zeggen...
Nadya schreef:Is het dan zo erg dat IK het niet eens ben met het feit dat het bij sommigen een geldkwestie is? Ik vind een paard als dier een stuk belangrijker dan geld, of je leven er nou vanaf hangt of niet, kan me niets schelen. Op de plek waar mijn pony staat, doen ze ook fanatiek aan wedstrijden. Ik zie vrijwel dagelijks hoe men met jonge paarden omgaat en ik word er niet bepaald vrolijk van. En het gaat niet altijd om geld, maar ook om het feit dat mensen gewoon geen ZIN hebben om te wachten met longeren, inrijden, noem maar op. En dat vind ik heel erg voor die paarden. 2,5 is geen leeftijd om op je paard te gaan zitten, kijk nou naar hoe een paard fysiek groeit.
Mij wordt vrijwel dagelijks gevraagd (door penny's, maar ook door ouwe rotten) of ik al op mijn (ruim) 2,5 jarig heb gezeten en ik kan je vertellen, dat ik dan mijn zegje wel doe over het vroeg inrijden. Dat zogenaamd iedereen de hengstenselectie voor het KWPN te vroeg vind e.d., maar het maar gewoon laat gebeuren, zegt genoeg over menselijk dom kuddegedrag. Ik pas daar liever voor......
Desiree schreef:Ik keur die commerciele toestanden ook niet goed hoor.
Desiree schreef:
Rianneke schreef:Een paard van 2,5 kan nooit uitgegroeid zijn, dat bestaat niet. Vroegrijpe rassen zijn op hun vroegst op hun 6e uitgegroeid, laatrijpe rassen pas met 8 jaar. Ik raad echt iedereen aan om eens te kijken naar die plaatjes met die groeischijven. Echt, een paard kan er uitgegroeid uitzien, hij is het niet. Baseer je op de medische informatie die er is, overleg met je VA of DA, maar asjeblieft, ga niet zelf zitten bepalen of een paard wel/niet oud genoeg is. Er is voldoende betrouwbare medische informatie te vinden.Desiree schreef:2,5 HOEFT niet te vroeg te zijn per defenitie. Dat verschilt. EN het is de manier waarop je het doet.
je hebt op zich wel een punt hoor! als je met een uitgegroeit paard van 2,5 langzaam begint kan het minder kwaad als dat je met een 3-jarige begint die totaal nog niet klopt om het zo maar te zeggen...
Kinke schreef:dat stressniveau kun je heel simpel meten, met een hartslagmeterIs misschien ook leuk voor een vergelijkend warenonderzoekje?
Nadya schreef:Kinke, ik ben blij dat jij een site erop gezet hebt. Ik hoop dat iedereen eens kijkt en vooral heel goed nadenkt. Ik heb ook zo'n 'groeischema' en ik sta dus ook verbaasd over sommige denkbeelden hier. En inderdaad, vooral mensen die zogenaamd jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren in de paarden zitten, pffff, die kunnen zo eigenwijs zijn. Heel jammer voor die paarden. Ik erger me daar ook rot aan en ach, ik zit nog 'maar' 29 jaar in de paarden (als hobby, hoor).