Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Maya

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:51

Helemaal gelijk Nadya & Lisjah Knipoog

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:55

Btw desiree jij zou je beter bezig houden met je honden Lachen
Daar weet je blijkbaar meer van af dan je paard Lachen

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:00

Miss_Maya schreef:

*ligt onder het bureau* *LOL*

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:05

Nadya schreef:
Goh, gelukkig begin ik met mijn paard vanaf ongeveer 3,5, denk ik (als hij er klaar voor is) en dan doe ik sowieso de eerste jaren heeeeeeeel rustig aan. Ik heb niet zo'n haast, heb de behoefte niet om er elke dag op te gaan zitten, en ik laat hem vooral lekker uitgroeien.

En paardje of paard, het gaat niet om de grootte, Desiree, al schijn jij dat nog wel eens anders te zien. Het gaat om de rug, of die wel of niet volgroeit is, dat jij er als mens op mag zitten. Het is jammer dat je je daar blijkbaar niets van aantrekt.

Je legt mij woorden in de mond die ik totaal niet gezegd heb. Ten eerste kijk ik ook niet naar de grootte maar meer naar hoe een paard is uitgegroeid, het model, of deze al "af" is, en het dier enkel en alleen nog de hoogte in gaat.
Ten tweede heb ik ook niet de behoefte om elke dag op een paard te gaan zitten. Op een jong paard hoef je tot zijn 3e helemaal niet elke dag te rijden, en ook niet langer dan een half uur. En zelfs op een volwassen paard is elke dag een uur rijden helemaal niet zo goed. Ik ben zuinig op mijn paarden, ook al denken enkele pennymeisjes van niet omdat ze menen af te kunnen gaan op dit topic alleen en mij in werkelijkheid totaal niet kennen.
Ik heb hier een 16 jarige ruin die ik helaas op te jonge leeftijd te vroeg te intensief heb gereden in mijn onwetendheid. Helaas was er niemand die mij er daarop wees. Maar hij is er nog en hij springt nog wedstrijden en hij is nog lang niet op zijn retour. Zo rauw ga ik dus met mijn paarden om.

Miss_Maya schreef:

Ach, je bent ook nog maar 14 he. Deze reactie mag je iemand van jouw leeftijd niet eens kwalijk nemen.

Lisjah schreef:
Miss_Maya schreef:

*ligt onder het bureau* *LOL*

Ga toch uithuilen bij je verzorgpony joh! HEb je al 2 jaar poets en rijervaring? Duivel
Laatst bijgewerkt door Desiree op 27-10-06 17:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:06

antwoord eens op m'n vraag ...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:08

Miss_Maya schreef:
en wat je wilt zeggen ?

Ten eerste kan ik niets met deze vraag, weet niet wat je precies bedoelt, en ten tweede ben ik kleine meisjes geen antwoorden schuldig. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:20

Desiree schreef:

Je legt mij woorden in de mond die ik totaal niet gezegd heb. Ten eerste kijk ik ook niet naar de grootte maar meer naar hoe een paard is uitgegroeid, het model, of deze al "af" is, en het dier enkel en alleen nog de hoogte in gaat.

[/quote]
[/quote]

Ach, het is dat ik nu effe geen tijd heb om jouw post op te zoeken over jou ietwat denigrerende opmerking over mijn zogenaamde 'ponyruintje'. En jij zou een paard of paarden hebben, jij vergeleek dus, volgens mij. En jij maakte je druk over het woord 'paard' of 'paardje'. Wat maakt het nou uit als iemand een verkleinwoord gebruikt? Aan de buitenkant kun je niet zien of een paard 'af' is. Het gaat er om of de binnenkant af is. En die is nog niet af in het 3de levensjaar.

Nogmaals, ik geloof best dat je goed met je paarden omgaat, daar zeg ik verder niets over. Het gaat me erom dat er veel te veel mensen zijn, die te vroeg op een paard gaan zitten om allerlei ongelooflijke redenen (ze kunnen niet langer wachten, wedstrijden, keuringen, commerciele onzin, lichamelijk kracht wel of niet hebben, e.d.).
Er is nog een nuance in je paard inrijden na 3,5 jaar en rustig aan doen of je paard met 2,5 inrijden en rustig aan doen. En ik vind 2,5 veel te vroeg.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:31

Wouw desiree ik begin jou zielig te vinden
Arm kind

Maree jij kan wel niet op het onderwerp blijven Lachen
Wat dan nog ? Ik ben 14 leuk hé en jij ?

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:33

Desiree schreef:

Ga toch uithuilen bij je verzorgpony joh! HEb je al 2 jaar poets en rijervaring? Duivel

In mijn 2 jaar poets- en rijervaring heb ik blijkbaar meer wijsheid meegekregen dan jou Lachen .

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:39

Nadya schreef:
Het gaat me erom dat er veel te veel mensen zijn, die te vroeg op een paard gaan zitten om allerlei ongelooflijke redenen (ze kunnen niet langer wachten, wedstrijden, keuringen, commerciele onzin, lichamelijk kracht wel of niet hebben, e.d.).
Er is nog een nuance in je paard inrijden na 3,5 jaar en rustig aan doen of je paard met 2,5 inrijden en rustig aan doen. En ik vind 2,5 veel te vroeg.

2,5 HOEFT niet te vroeg te zijn per defenitie. Dat verschilt. EN het is de manier waarop je het doet.

De groep mensen waar jij over praat, die verdienen hun geld met paarden.
Dat is niet te vergelijken met mensen die een paard kopen voor zichzelf voor het leven, zoals jij of ik. Ik keur die commerciele toestanden ook niet goed hoor. Ik denk dat als er veel meer grond zou zijn in Nederland, dat de opfokkosten lager zouden zijn, en dat dan de tijdsdruk misschien wat minder zou zijn om zo'n dier opgeleid en wel af te leveren. Het is toch vaak een geldkwestie. Praktisch iedereen is het er mee eens dat bijvoorbeeld de hengstenselectie voor het kwpn te vroeg is, en TOCH verandert er niets. DAn kan het alleen toch maar te maken hebben met geld?
Laatst bijgewerkt door Desiree op 27-10-06 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:40

doe is gewoon aardig!
dit topic gaat over meningen en niet het heen en weer gekibbel van mensen die het niet met elkaar eens zijn of wat dan ook! Clown

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:42

Desiree schreef:
2,5 HOEFT niet te vroeg te zijn per defenitie. Dat verschilt. EN het is de manier waarop je het doet.

Dat is niet te vergelijken met mensen die een paard kopen voor zichzelf voor het leven, zoals jij of ik. Ik keur die commerciele toestanden ook niet goed hoor. Ik denk dat als er veel meer grond zou zijn in Nederland, dat de opfokkosten lager zouden zijn, en dat dan de tijdsdruk misschien wat minder zou zijn om zo'n dier opgeleid en wel af te leveren. Het is toch vaak een geldkwestie.

je hebt op zich wel een punt hoor! als je met een uitgegroeit paard van 2,5 langzaam begint kan het minder kwaad als dat je met een 3-jarige begint die totaal nog niet klopt om het zo maar te zeggen...

Lisjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:44

Op 2.5 kan een paard gewoon nog niet volgroeid zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:49

Rianneke schreef:
je hebt op zich wel een punt hoor! als je met een uitgegroeit paard van 2,5 langzaam begint kan het minder kwaad als dat je met een 3-jarige begint die totaal nog niet klopt om het zo maar te zeggen...

Precies! Er zijn zelfs paarden die eerst beter 4 kunnen worden alvorens te beginnen. Dat zijn meestal van die hele grote paarden die nogal slap zijn. En wanneer je ook begint, doe het eerste jaar gewoon rustig. Een paar keer per week trainen is genoeg en dan maximaal een half uur per keer. En eens een keer met andere paarden een buitenrit maken voor de ontspanning.

Vandaar dat je niet af moet gaan of een paard groot is, maar naar zijn type en bespiering. Ook de leeftijd zegt niet alles. De paarden groeien gemiddeld door tot hun 5 jaar, en sommigen zelfs tot hun 7, zoals mijn ruin.

MEnsen vinden een paard van 12 tegenwoordig oud. Die willen ze niet meer nieuw aanschaffen. Ze gaan maar tot 8 jaar, hooguit 10 want ouders wordt kennelijk als oud beschouwd. Daar ben ik het zelf totaal niet mee eens. Het hangt er ook van af hoe men ermee om is gegaan. Een afgeragd paard zal inderdaad ouder zijn op 10 jaar dan een paard waarop men zuinig is geweest.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:54

Desiree schreef:

Dat is niet te vergelijken met mensen die een paard kopen voor zichzelf voor het leven, zoals jij of ik. Ik keur die commerciele toestanden ook niet goed hoor. Ik denk dat als er veel meer grond zou zijn in Nederland, dat de opfokkosten lager zouden zijn, en dat dan de tijdsdruk misschien wat minder zou zijn om zo'n dier opgeleid en wel af te leveren. Het is toch vaak een geldkwestie. Praktisch iedereen is het er mee eens dat bijvoorbeeld de hengstenselectie voor het kwpn te vroeg is, en TOCH verandert er niets. DAn kan het alleen toch maar te maken hebben met geld?
[/quote]

Is het dan zo erg dat IK het niet eens ben met het feit dat het bij sommigen een geldkwestie is? Ik vind een paard als dier een stuk belangrijker dan geld, of je leven er nou vanaf hangt of niet, kan me niets schelen. Op de plek waar mijn pony staat, doen ze ook fanatiek aan wedstrijden. Ik zie vrijwel dagelijks hoe men met jonge paarden omgaat en ik word er niet bepaald vrolijk van. En het gaat niet altijd om geld, maar ook om het feit dat mensen gewoon geen ZIN hebben om te wachten met longeren, inrijden, noem maar op. En dat vind ik heel erg voor die paarden. 2,5 is geen leeftijd om op je paard te gaan zitten, kijk nou naar hoe een paard fysiek groeit.
Mij wordt vrijwel dagelijks gevraagd (door penny's, maar ook door ouwe rotten) of ik al op mijn (ruim) 2,5 jarig heb gezeten en ik kan je vertellen, dat ik dan mijn zegje wel doe over het vroeg inrijden. Dat zogenaamd iedereen de hengstenselectie voor het KWPN te vroeg vind e.d., maar het maar gewoon laat gebeuren, zegt genoeg over menselijk dom kuddegedrag. Ik pas daar liever voor......

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:57

Rianneke schreef:
Desiree schreef:

Dat is niet te vergelijken met mensen die een paard kopen voor zichzelf voor het leven, zoals jij of ik. Ik keur die commerciele toestanden ook niet goed hoor. Ik denk dat als er veel meer grond zou zijn in Nederland, dat de opfokkosten lager zouden zijn, en dat dan de tijdsdruk misschien wat minder zou zijn om zo'n dier opgeleid en wel af te leveren. Het is toch vaak een geldkwestie.

WAT ?!
Nou hier zitten een deel mensen wat eens beter naar hun paard moeten luisteren !
Sorry hoor maar arme beesten wat jullie hebben . Kom aan hé !
Kijk op die ene afbeelding wat ik hie had neergezet . Welke leefdtijd staat daar van de rug ?
Niet 2,5 hé
Zijn jullie nu echt zo egoïstisch en naief om jullie paard te verpesten omdat jij niet kan wachten ? !

Zielig hoor echt zielig

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:58

Nadya schreef:
Is het dan zo erg dat IK het niet eens ben met het feit dat het bij sommigen een geldkwestie is? Ik vind een paard als dier een stuk belangrijker dan geld, of je leven er nou vanaf hangt of niet, kan me niets schelen. Op de plek waar mijn pony staat, doen ze ook fanatiek aan wedstrijden. Ik zie vrijwel dagelijks hoe men met jonge paarden omgaat en ik word er niet bepaald vrolijk van. En het gaat niet altijd om geld, maar ook om het feit dat mensen gewoon geen ZIN hebben om te wachten met longeren, inrijden, noem maar op. En dat vind ik heel erg voor die paarden. 2,5 is geen leeftijd om op je paard te gaan zitten, kijk nou naar hoe een paard fysiek groeit.
Mij wordt vrijwel dagelijks gevraagd (door penny's, maar ook door ouwe rotten) of ik al op mijn (ruim) 2,5 jarig heb gezeten en ik kan je vertellen, dat ik dan mijn zegje wel doe over het vroeg inrijden. Dat zogenaamd iedereen de hengstenselectie voor het KWPN te vroeg vind e.d., maar het maar gewoon laat gebeuren, zegt genoeg over menselijk dom kuddegedrag. Ik pas daar liever voor......

Lees wat ik zeg:
Desiree schreef:
Ik keur die commerciele toestanden ook niet goed hoor.

Maar 2,5 jaar moet je proberen los te koppelen aan geldkwesties. Het een hoeft niet met het ander te maken hebben.
Je kunt rustig beginnen met sommige paarden op 2,5 jaar. Het hangt er allemaal af van de manier waarop, ook in hun verdere carriere als sportpaard of als recreatiepaard. Alles moet met beleid. Luisteren inderdaad naar je paard, observeren en kijken of hij er nog plezier in heeft. Dat moet je er in zien te houden. En dat gaat er heus niet uit als je op een 2,5 jarige gaat zitten die dat heel best af kan. Ik heb ooit een 2,5 jarige Naturel zadelmak gemaakt. Die had al heel veel macht en was al heel sterk. Die had er ook plezier in en hij was echt mijn maatje. Hij ging ook al mee op buitenritten en ik reed hem op een heel ontspannen manier. Helaas werd hij op een dag weggehaald door de eigenaar, die dacht dat hij nu wel genoeg kon. Ik kreeg een ander paard om in te rijden, een 4 jarige die totaal verpest was en die ik met rustig aan doen weer op de rails gekregen heb. De 2,5 jarige werd gereden door andere mensen en op de duur ging hij staken. Hij reageerde nergens meer op. Toen ik weer erop en ik kreeg hem weer aan de gang. Vermoedelijk hebben ze hem met te veel druk gereden. Dat deed ik niet.

Ik vind sommige mensen ook te fanatiek, laten hun paard geen paard zijn. Het dier komt amper in de wei, dagelijks trainen onder het zadel of aan de longeerlijn, nooit eens een buitenrit... wat een rotleven voor die paarden! Mij is opgevallen dat vooral dressuuramazones zich daar schuldig aan maken.

Die hengstenselectie is geen menselijk dom kuddegedrag. Dit zijn gewoon de gestelde eisen van het kwpn. En DIE deugen niet.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 27-10-06 18:20, in het totaal 4 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:05

Jeetje jullie doen wel weer je best het leuk te houden hier he! Andermans mening is weer moeilijk te accepteren.

On-topic: in mijn ogen is het maatwerk en geen eenheidsworst. Ik heb in april mijn 3-jarige gekocht(ze is ook van april). Ze was toen nog erg baby-achtig. Ze was weinig gewend dus eerst maar beginnen met poetsen, aan de hand lopen etc. Vanaf juni gestart met longewerk. Mijn insteek was pas op haar 4e jaar te gaan beginnen met het zadel. Echter begin oktober was ze al zo sterk, super galoperen op beide handen aan de longe, lekker los en veel afdruk achter, dus heb ik haar 4 oktober weggebracht om gereden te gaan worden. Ze is nu een week"onder de man" en doet het tot nu toe erg goed. Degene die haar africht vindt haar ook zeer sterk en soepel. Verder is ze dol op werken, ze doet het liefst elke dag wat. Als ik haar alleen maar poetste wilde ze niet eens haar stal terug in, als ze gewerkt heeft is ze erg tevreden. Natuurlijk ga ik dit paard de komende tijd niet meer rijden dan 3x15 minuten en dan alleen nog maar rechtuit en overgangen. Ze is erg braaf en koel dus ik hoop 1x van die 3x een ritje in het bos te kunnen maken met haar.
Mijn plannen zijn dus gewijzigd door wat het paard mij aangeeft. was ze slap gebleven dan had ik haar tot volgende zomer laten staan.
Ik vind 3 jaar echt wel de minimale leeftijd, jonger zou ik er niet meer mee doen dan af en toe longewerk.
Ik heb ook weleens de opmerking gehoord: niet teveel longeren want dan worden ze sterk en je moet er nog op, blablabla. Dat vind ik zo erg, een paard slap houden zodat hij dan geen praatjes heeft bij het inrijden. Volgens mij krijg je de problemen dan later toch wel op je brood.
Dus, in mijn ogen: maatwerk geen confectie!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 18:29

Moderatoropmerking:
Een beetje respectvol discussieren zou het topic ten goede komen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:16

Desiree schreef:

Die hengstenselectie is geen menselijk dom kuddegedrag. Dit zijn gewoon de gestelde eisen van het kwpn. En DIE deugen niet.
[/quote]

Doe er dan niet aan mee, zou ik zo zeggen. Ik zou het als persoon gewoon niet kunnen, gestelde eisen of niet.

Jij zei in dit topic dat er mensen met verschillende doelen paarden inrijden. Dat geloof ik graag, maar wat ik wilde zeggen is dat ik vind dat mensen naar paarden moeten 'kijken', of ze er wel klaar voor zijn, en dat mis ik bij veel trainers/ruiters. En ja, inderdaad zie ik dat vooral ook veel bij dressuurruiters, maar ook bij wedstrijdruiters en handelsstallen. En dat 'commerciele' belang, dat vind ik erg voor die paarden. Maar goed, er zijn dus ook 'gewone' ruiters die zonodig te vroeg op hun paard stappen, omdat ze het geduld niet kunnen opbrengen om nog even te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:57

Rianneke schreef:
Desiree schreef:

Een paard van 2,5 kan nooit uitgegroeid zijn, dat bestaat niet. Vroegrijpe rassen zijn op hun vroegst op hun 6e uitgegroeid, laatrijpe rassen pas met 8 jaar. Ik raad echt iedereen aan om eens te kijken naar die plaatjes met die groeischijven. Echt, een paard kan er uitgegroeid uitzien, hij is het niet. Baseer je op de medische informatie die er is, overleg met je VA of DA, maar asjeblieft, ga niet zelf zitten bepalen of een paard wel/niet oud genoeg is. Er is voldoende betrouwbare medische informatie te vinden.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:15

Hé, gatver, wat is dit topic weer naar de kl*te geholpen door een paar achtelijke opmerkingen zeg. Iedereen heeft een eigen mening, respecteer die dan ook, en ga zeker niet opmerkingen plaatsen over het "verleggen van het vakgebied" van een ander. Ik ben bovendien van mening dat iemand van 32 die verschillende paarden heeft gereden meer ervaring en kennis heeft mbt paarden dan een 14 jarige. En nu zeg ik niet dat die 14 jarige geen kennis ed heeft, maar het komt wel met de jaren.

On topic ; Ik heb al eerder gereageerd, en ik ben van mening dat het per paard verschilt. Geen enkel paard is met 3 of 4 jaar volgroeid, maar de een is wel veel eerder rijp. Het belangrijkste is denk ik of een paard het Geestelijk aan kan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:20

Sannum; je hebt gelijk, jammer hè?
Ik vind alleen nog dat iemand van 32 ook wel een beetje anders had kunnen reageren op een 14 jarige...
Dat 'penny' geroep hoeft van mij niet zo en iemand van 14 mag natuurlijk ook gewoon haar mening hebben en mee discusseren. Dit topic en dit onderwerp is niet leeftijdsgebonden.

Het geestelijke aspect is zeer zeker ook heel belangrijk inderdaad, naast het lichamelijke aspect. Het één kan niet zonder het andere. Een paard moet geestelijk èn lichamelijk rijp en in ballans zijn voor je er op gaat zitten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:39

Kinke schreef:
dat stressniveau kun je heel simpel meten, met een hartslagmeter Lachen Is misschien ook leuk voor een vergelijkend warenonderzoekje?

Moet je niet mijn paard hebben, die kent geen stres. Komt niet in zijn woordenboek voor.
Maar voor deze dieren moet je ook heal voorzichtig. Juist doordat alles zo goed en soepel gaat en hij zich niet gek laat maken. Ze laten ook minder snel merken als we wat loos is. Dus ook juist bij koelekikkers oppassen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:43

Nadya schreef:
Kinke, ik ben blij dat jij een site erop gezet hebt. Ik hoop dat iedereen eens kijkt en vooral heel goed nadenkt. Ik heb ook zo'n 'groeischema' en ik sta dus ook verbaasd over sommige denkbeelden hier. En inderdaad, vooral mensen die zogenaamd jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren in de paarden zitten, pffff, die kunnen zo eigenwijs zijn. Heel jammer voor die paarden. Ik erger me daar ook rot aan en ach, ik zit nog 'maar' 29 jaar in de paarden (als hobby, hoor).

Tja, dan hebben we het al honderden jaren fout gedaan