Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:16

Margot_VH schreef:
Ik rijdt ook met sporen, Om onder andere zijn achter hand meer te activeren en omdat hij nogal schijt aan mijn been heeft. Verder vindt ik dat ik sinds ik met sporen rijdt mijn been liggen beter is

Ik reageer echt NIET zozeer omdat je ook uit veenendaal komt (voordat er weer gezegd wordt dat er persoonlijkevetes verder uitgevochten moeten worden)
alle drie jou redenen vind ik JUIST GEEN reden om met sporen te rijden. (en al helemaal omdat ik weet dat visa een heel jong diertje is die je nog aan het doorrijden bent)

1. als jij de achterhand wil activeren doe je dit met je zit en been hulp. Als je hier een spoortje voor nodig hebt dan kun je naar mijn idee niet eens de achterhand activeren.

2. al hij nu al schijt aan je been heeft, heeft hij over een jaar schijt aan een spoor van ik weet niet hoeveel cm. Opdeze manier zit je gewoon een cirkel waar je niet uit komt. Hij moet EERST op jou been reageren alvorens een spoortje te gebruiken. een spoor gebruik je niet omdat je paard niet naar je been luisterd, maar JUIST omdat hij WEL naar je been luisterd. Op deze manier kun je nog kleiner en effectiever inwerken.

3. Benen liggen stiller door spoor gebruik?? dit is iets wat tussen je oren zit denk ik. Een spoortje weegt niks, doet niks, en houd niks vast of ontspant juist. Waarschijnlijk verplicht jij jezelf tot het stil houden van je benen. Maar dit kun je ook doet zonder spoor!! Waarschijnlijk schommel je in het begin ook al (en helemaal met een jong paard is dit geen goed leermiddel).

Ik bedoel het niet persoonlijk. Maar wil alleen duidelijkmaken waarom ik dus soms Wel tegen het gebruik van een spoortje ben in dit geval.

masssiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:17

Als je sporen goed gebruikt dan is het niet erg.. maar het moet wel echt nodig zijn, en alleen ter verfijning van de hulp.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:27

Ketaki schreef:
LoveCharly schreef:
Vreden op aarden, in de mensen en een welbehagen Pling

ja, hier ga ik ook mee.

enne idd.
als je in de M1 en hoger zit en ermee moet rijden. ben je dan ook zo slecht???

dan mogen anky en edward en al die dressuur/spring/western ruiters/amazones er ook niet mee rijden Knipoog

dat komt op hetzelfde neer.

Mijn mening is..

Diegene die de sporen gebruikt is niet slecht, de gene die de sporen misbruikt is slecht!

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:28

@ loutjuh AMEN

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:31

Ik ben het niet met je moeder eens Tong uitsteken en met jou ook niet helemaal.. Waarom zouden dressuurruiters die hoog rijden wel sporen mogen gebruiken en springruiters niet? Goed, paarden moeten natuurlijk ook zonder sporen kunnen lopen, maar wat is er mis met op concours o.i.d met kleine spoortjes te rijden? Oke, sommige mensen rijden op concour met allerlei scherpe sporen omdat het paard niet reageert op de hulpen..dat vind ik wel fout, maar om gewoon kleine spoortjes om te doen als je of thuis rijdt of op concours vind ik niets ergs aan. Idd..verfijning van de hulpen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:11

ik was vandaag wezen kijken bij een springwedstrijd op mijn manege.9 van de 10 kids reden met sporen en het enige wat ze ermee deden is prikken.
tja sorry hoor er zijn er vast wel die er goed mee om kunnen gaan,maar dat is gewoon triest.
de meesten weten er niet mee om te gaan

Rosalynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:25

Sporen, daar moet je mee om kunnen gaan. Je kan ze gebruiken om je paard mee lek te prikken, maar daar zijn ze dus NIET voor bedoeld. Als je ze gebruikt als verfijning van je hulpen is er niks mee, maar je moet ze niet gebruiken om je paard mee te straffen want daar zijn ze neit voor bedoeld

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:26

ik straf ook met mijn spoor, maar ik rij dan weer niet met zweep....

Dat vind ik juist weer het voordeel van een spoor, het verfijnd je hulp EN je kan op de juiste manier even aandacht vragen

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:44

KiWiKo schreef:
ik straf ook met mijn spoor, maar ik rij dan weer niet met zweep....

Dat vind ik juist weer het voordeel van een spoor, het verfijnd je hulp EN je kan op de juiste manier even aandacht vragen

hoe bedoel je dat precies kiwiko.
hoe straf je een paard dan met een spoor Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:46

ik wil bijvoorbeeld een volte op, paard denderd door mijn buitenbeen in...... kan ik met mijn buitenbeen even inkomen om het paard eraan te herinneren dat als ik mijn buitenbeen aanleg, dat ik het dier dan ECHT wel wat vraag Haha! en dat ik het erg plezierig vind als het erop reageert ...... bijvoorbeeld..... maar dit is maar een van de honderd voorbeelden die je je kan bedenken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:48

dwaallicht schreef:
Cinnepin schreef:
even wat rechtzetten, er voelen hier wat mensen zich aangesproken geloof ik terwijl ik die mensen niet eens bedoel ( heb ik overigens ookal over getemt ), ik woon naast een manege en zie daar zat dingen gebeuren. jammer dat iedereen zich gelijk aangesproken voelt, al zal dat vast niet voor niets zijn

Mn zusje gaat prima met de sporen om, en aangezien het in de wedstrijden ook goed gaat tot nu toe, lijkt het mij niet dat ze daar wat verkeerd mee doet.
Verder, stop gewoon met die steken onder water. Doet zij namelijk ook niet over jou, terwijl zij jou ook niet ligt, zoals je weet.

Ach laat maar joh, ik voel me niet aangesproken aangezien ik prima met mijn paard(en) omga en me nergens schuldig over hoef te voelen. En ik rijd lang niet altijd met sporen, dus het lijkt me niet dat ze mij bedoelt en hoef ik me ook echt niet aangesproken te voelen.
Krijg verder nooit commentaar er over en ik weet zelf ook dat ik niet zo rijd dus Lachen anders zou ik ook niet zoveel wp's rijden denk ik Haha!
En ik laat cinnepin ook met rust dus zij mij ook denk ik!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-06 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:48

Ruiters met sporen zijn niet per defenitie 'Slecht' dat er vaak Slecht mee gereden wordt tja..... dat vind ik wel, maar dat is geen nieuws! geloof ik.

Sporen gebruik je met een bepaalde reden, je kunt een ellelange discussie's voeren over het feit of die REDEN gegrond is of niet.

Mensen die voor het eerst met spoor gaan rijden om welke reden ook, moeten naar mijn mening goed begeleid worden totdat ze de 'techniek' voldoende beheersen.
Het is meer dan alleen je been stil houden en voorzichtig gebruik..veel meer zelfs.

Blijf je altijd afvragen om het WAAROM, ook als je al jaren met hetzelfde paard rijd, sommige ruiters hebben in de loop van de jaren meer rijervaring en technisch rijden geleerd dat de spoor achterwege kan blijven, maar rijden uit 'gewoonte' nog altijd met............en das best jammer!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:49

Ligt eraan hoe je ze gebruikt natuurlijk.
Soms heb je ze gewoon nodig, maar soms ook niet. Je hebt ook kinderen en volwassenen die sporen aanschaffen en er mee lopen te pronken van kijk mij eens, dat zie je nog wel vaak op manege's. Maar goed dat is een kwestie van ego's.

Niet iedereen die met sporen rijd is per definitie slecht... Knipoog

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:51

KiWiKo schreef:
ik wil bijvoorbeeld een volte op, paard denderd door mijn buitenbeen in...... kan ik met mijn buitenbeen even inkomen om het paard eraan te herinneren dat als ik mijn buitenbeen aanleg, dat ik het dier dan ECHT wel wat vraag Haha! en dat ik het erg plezierig vind als het erop reageert ...... bijvoorbeeld..... maar dit is maar een van de honderd voorbeelden die je je kan bedenken

tuurlijk zijn er meerdere dingen ja Haha!

maar was idd heel nieuwschierig hoe je dat bedoelde.
bedankt in ieder geval.
bij ons mag ik me vaste manegepaard eerst vooruit schoppen/meppen om actie te krijgen.
ze begint nou wel heel wat beter naar me been te luisteren.
dus zo hard hoef ik nou ook niet meer te schoppen, als ze maar flinke klappen heeft gehad de eerste paar minuten om actief te zijn Bloos

helaas niet de diervriendelijkste manier, maar omdat er een aantal mensen sporen net als een zweep gingen gebruiken mag het niet meer Boos!

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:53

Sporen zijn slecht als ze verkeerd worden gebruikt. Ik vind van die sporen met van die hele scherpe dingen eraan, maar niks, maar dat is maar net hoe je er zelf over denkt. Sporen zijn goed als ze goed worden gebruikt! Haha! Dus ik vind dat je ruiters hebt die slecht zijn met sporen, maar je hebt ook mensen die goed omgaan met sporen! Haha!;)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:56

wat ik ook wel eens gehoord heb is dat die knopspoortjes juist gevaarlijker zijn dan met wieltjes.
omdat je met knopspoortjes er juist in je paard gaat prikken en met wieltjes juist niet ( of is de bedoeling van niet)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:59

Afbeelding

kijk, hier doe ik even straffen met een spoor, paard duikt en reageert niet op binnenbeen....... dan kom ik dus even in........

Nibbit193

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:00

Ik vind ruiters met sporen niet slecht maar als ze niet weten hoe ze ze moeten ebruiken vind ik het dom,

bij het springen vind ik het ook overbodig

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:04

KiWiKo schreef:
Afbeelding

kijk, hier doe ik even straffen met een spoor, paard duikt en reageert niet op binnenbeen....... dan kom ik dus even in........

ik kan de foto niet zien Huilen

oow nou wel.
dacht dat ik alleen een kruisje zag.
kiwiko, kun je me bericht even weghalen. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:05

hihi je quote hem wel mee Haha! Haha!

maar in mijn profiel staat onderop een link i present Toronto en Tiesto.......... daar staat deze foto in

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:14

Nibbit193 schreef:
Ik vind ruiters met sporen niet slecht maar als ze niet weten hoe ze ze moeten ebruiken vind ik het dom,

juist bij het springen kan een spoor het verschil betekenen tussen je nek breken en heelhuids over een hindernis heenkomen........

waarom is in jouw ogen het bij het springen overbodig dan?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:33

Nibbit193 schreef:

waarom mogen ze dan bij het springen niet gebruiken en bij de dressuur wel Bloos
als je ermee om kan gaan is er niks mis mee.
als je het verkeerd gebruikt wel.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:35

Ruiters met sporen zijn slecht?

iemand met sporen is niet meteen een slecht mens.
ik vind sporen wel een vreselijk iets. zou het zelf
nooit gebruiken. maar een engelse ruiter, zou heel
goed sporen kunnen gebruiken, als ze met hun hakken niet
goed bij de buik van het paard kunnen komen. dan mogen ze van
mij afgeronde sporen gebruiken, maar die scherpe of !!wieltjes!!
nee, laat die maar achterwege

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:00

Ach laat maar joh, ik voel me niet aangesproken aangezien ik prima met mijn paard(en) omga en me nergens schuldig over hoef te voelen. En ik rijd lang niet altijd met sporen, dus het lijkt me niet dat ze mij bedoelt en hoef ik me ook echt niet aangesproken te voelen.
Krijg verder nooit commentaar er over en ik weet zelf ook dat ik niet zo rijd dus Lachen anders zou ik ook niet zoveel wp's rijden denk ik Haha!
En ik laat Gast9373 ook met rust dus zij mij ook denk ik!
[/quote]

het gebeurt niet zo vaak, maar ben het je eens. Als ik het over jou had gehad had ik dat gewoon toegegeven, maar ik praat nu over een dame van een jaar of 25 die hier naast haar paard ALTIJD met sporen rijdt, paard in de krul trekt ( met flink wat geweld ). Lukt het niet hangt er een slof aan.
Beetsje is amper 3 jaar geloof ik. Een goeie bekende van haar is dat ook weer van mij vandaar dat ik ook fo'to's gezien heb. Je ziet achter die spoor gewoon zo'n heel kuiltje zitten in het paardenlichaam.
Jammer dat er gelijk mensen zijn die zich aangesrpoken voelen en denken dat ik het altijd maar over jou moet hebben.

Zo nu heb ik het helder gemaakt en weten jullie dus dat ik niet diegene bedoel die jullie wel bedoelen en kan het *gezeur* ( ook via pb ) ophouden en kunnen we gezellig verder bokken Ja

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:04

het gebeurt niet zo vaak, maar ben het je eens. Als ik het over jou had gehad had ik dat gewoon toegegeven, maar ik praat nu over een dame van een jaar of 25 die hier naast haar paard ALTIJD met sporen rijdt, paard in de krul trekt ( met flink wat geweld ). Lukt het niet hangt er een slof aan.
Beetsje is amper 3 jaar geloof ik. Een goeie bekende van haar is dat ook weer van mij vandaar dat ik ook fo'to's gezien heb. Je ziet achter die spoor gewoon zo'n heel kuiltje zitten in het paardenlichaam.
Jammer dat er gelijk mensen zijn die zich aangesrpoken voelen en denken dat ik het altijd maar over jou moet hebben.

Zo nu heb ik het helder gemaakt en weten jullie dus dat ik niet diegene bedoel die jullie wel bedoelen en kan het *gezeur* ( ook via pb ) ophouden en kunnen we gezellig verder bokken Ja[/quote]

dan moet dat bij zo'n persoon ook een zadel op en een hoofstel om en een slof aan gehangen worden en met sporen bereden worden en in de krul getrokken worden.
kijken hoe die dame dat dan gaat vinden.

maar idd, gewoon ontopic blijven.
en niet namen noemen ed en gezellig bokken.
is veel leuker. Pling